برگزیده های پرشین تولز

اینو بخونید !!!! اینو حتما بخونید!!!!!

ghizh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آپریل 2005
نوشته‌ها
309
لایک‌ها
0
محل سکونت
اِصـــــــــــفُهون
نمیدونم تا چه حدی راسته. چون ازوقتی قضیه دختره الکی از آب دراومد بشون شک دارم.اما اگه راست باشه میدونین یعنی چه؟؟؟!!! یعنی خدا!!!!یعنی هولو برو تو گلو!!!!البته اگه چیزیشم به ملت برسه!!!!!!

*تحولي نو در صنعت نفت*
مسوول پروژه هيدروكانورژن پژوهشگاه صنعت نفت:
فرآيند تبديل نفت‌خام فوق سنگين به سبك در مرحله صنعتي شدن است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي

با ثبت بين‌المللي فرآيند منحصربه‌فرد تبديل نفت‌خام سنگين به نفت‌خام سبك (هيدروكانورژن) ، ايران در يك قدمي ايجاد بزرگ‌ترين تحول صنعت نفت در قرن جديد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار نفت و انرژي ايسنا، مهندس سيدجواد احمدپناه ـ مسوول پروژه هيدروكانورژن‌هاي پژوهشگاه صنعت نفت - با بيان اينكه پژوهشگاه صنعت نفت موفق به ثبت بين‌المللي فرآيند صنعتي هيدروكانورژن شده است، گفت: اين فرآيند تركيبي از هيدرو كراكينگ (هيدروژناسيون + كراكينگ) كاتاليستي است كه به منظور تبديل ته مانده‌هاي سنگين نفت‌خام به تركيبات سبك‌تر استفاده مي‌شود و در تبديل نفت‌خام و ته مانده‌هاي سنگين نفتي به نفت‌خام سبك كاربرد زيادي دارد.

وي ادامه داد: هيدروكانورژن فرآيند شكست كاتاليستي در حضور نانو كاتاليزور و هيدروژن است كه از درصد تبديل بالايي (حدود 95 درصد) برخوردار است و چون در فشار عملياتي پايين، انجام مي‌گيرد، تمامي فلزات سنگين را حذف و گوگرد را به حداقل مي‌رساند كه به اين ترتيب ‌نفت سنگين كه از درجه API (شاخص نفتي) پاييني برخوردار است، به نفت سبك با درجه API بالا تبديل مي‌شود.

احمدپناه با اشاره به بكارگيري فناوري نانوتكنولوژي در فرآيند هيدروكانورژن تصريح كرد: اين فرآيند مزاياي فني شامل تشكيل نشدن كك و حذف تمامي فلزات سنگين، كاهش حداقل 60 درصد از گوگرد، قابليت بازيابي كاتاليست تا 95 درصد، نبود واكنش‌هاي پليمريزاسيون و سادگي عمليات نسبت به روش‌هاي مشابه، انعطاف‌پذيري بالا نسبت به شدت جريان و تركيبات فلزات و گوگرد، توليد بخار مورد نياز واحد از بخش بازيابي كاتاليست، ضريب بالاي بازدهي سرمايه و هزينه پايين كاتاليست را نيز دارد.

وي افزود: اين فرآيند از نظر زيست محيطي و در مقايسه با فرآيندهاي مشابه كه كاتاليست‌هاي دور ريز آنها حاوي فلزات سنگين هستند، يك فرآيند تميز محسوب مي‌شود.

مسوول پروژه هيدروكانورژن پژوهشگاه صنعت نفت، معضل صنعت نفت كشور را وجود ذخاير عظيم نفت‌خام سنگين دانست و گفت: فرآيند هيدروكانورژن، نفت سنگين نامرغوب را به نفت سبك با ارزش افزوده بالا تبديل مي‌كند.

او ادامه داد: علاوه بر كاربردهاي سرچاهي، هنگام استخراج در پالايشگاه‌ها نيز با استفاده از اين فرآيند مي‌توان ته مانده‌هاي سنگين نفتي را به برش‌هاي سبك و مرغوب تبديل كرد.

احمدپناه با تشريح طرح هيدروكانورژن گفت: اين نخستين فرآيند نانوتكنولوژي در نوع خود است كه هم‌اكنون در مرحله افزايش مقياس به واحد صنعتي است و اميدواريم با بكارگيري آن مشكلات نفت سنگين كشور حل شود.

وي يادآور شد: با توجه به جديد بودن فرآيند، ايران پيشتاز ارتقاي درجه API نفت‌خام سنگين در دنيا است، درحال حاضر نيز هيدروكانورژن در بازارهاي دنيا جذابيت دارد و هم اكنون مذاكرات مقدماتي براي اجراي اين طرح با كشورهاي صنعتي آغاز شده است.

به گزارش ايسنا، در صورت راه‌اندازي واحد صنعتي تبديل نفت‌خام سنگين به نفت‌خام سبك در كشور و موفقيت آن كه بسيار محتمل به نظر مي‌رسد، با توجه به ذخاير عظيم نفت‌خام سنگين و فوق سنگين كشور در ميدان‌هاي نفتي آزادگان، يادآوران ، سروش و نوروز و همچنين وجود مقادير بسيار زياد اين نوع نفت‌خام در ساير كشورهاي نفت‌خيز، ايران افق جديدي در صنعت نفت دنيا و بازارهاي جهاني نفت بوجود خواهد آورد.

انتهاي پيام

برگرفته از : http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-631203
 

shazdeh kocholo

Registered User
تاریخ عضویت
28 مارس 2005
نوشته‌ها
710
لایک‌ها
50
محل سکونت
Tehran
آره خیلی عالیه اما بعد از این همه خالی بندی و ... آدم خیال میکنه دیگه همه چی توهمه!
 

عادل

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
24 فوریه 2005
نوشته‌ها
572
لایک‌ها
0
سن
37
محل سکونت
!!! ایران !!!
عجب توهمی!!!!!!

نفت داره بت آدم حرف می زنه!!!
162.gif
 

check_shark

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 اکتبر 2005
نوشته‌ها
904
لایک‌ها
7
محل سکونت
تهران
که دیگه هیچی رو باور نمیکم
113.gif


من دچار شک روحی شدم !!
184.gif
184.gif
 

hwt

کاربر قدیمی پرشین تولز*مدیر سخت افزار
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,953
لایک‌ها
2,415
drug.gif
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
36
محل سکونت
tehran
بچه ها حاجی معتاد شده!!!!!
 
بالا