برگزیده های پرشین تولز

بیست قانون مهم برای نوشتن یک پست خوب

1wp.ir

فروشنده معتبر
فروشنده معتبر
تاریخ عضویت
12 ژوئن 2017
نوشته‌ها
195
لایک‌ها
32
20 قانون مهم برای نوشتن یک پست خوب
در این مطلب 20 نکته مهم رو در مورد نوشتن پست یادآوری می کنم. از اونجایی که همیشه برای من سوال بود که چطور باید یک پست خوب بنویسم و منتشر کنم؟ چه مواردی باید رعایت بشه؟ همیشه از کسانی که توی بخش تولید محتوا فعال بودند و وبلاگ نویسان نظر می خواستم و مطالبی رو با مطالعه یاد می گرفتم.
چطور یک پست خوب بنویسیم؟
اوایل که کار نوشتن وبلاگ و بعدها نوشتن در وب سایت ها مختلف رو شروع کردم؛ همیشه برای من سوال بود که چطور باید یک پست خوب بنویسم و منتشر کنم؟ چه مواردی باید رعایت بشه؟ همیشه از کسانی که توی بخش تولید محتوا فعال بودند و وبلاگ نویسان نظر می خواستم و مطالبی رو با مطالعه یاد می گرفتم. مطالب زیادی نوشتم و تجربه ام روز به روز بیشتر شد. نویسندگی اصول و ضوابطی داره که رعایت اون باعث میشه پستی زیبا، خواندنی و ماندگار منتشر بشه.
نکات زیادی هست که یک پست رو خواندنی و ماندگار می کنه، چیزهایی که به ذهنم رسید رو نوشتم و امیدوارم مفید باشه.




20 قانون مهم در نوشتن یک پست خوب​
اول : موضوع و هدف از نگارش پست
۱ – آیا موضوعی که درموردش می خوام پست بزارم مهم و جذاب هست؟ آیا موضوعی رو که انتخاب کردم ارزش صرف وقت و نوشتن در موردش رو داره؟
۲ – هدف من از نوشتن این پست چی هست؟ برای چی این پست رو دارم می نویسم ؟ به قول خودمون که چی؟

دوم : ایده ها و تجربیات شخصی
۳- ایده ها و دلایلی که بر اساس اون می خوام این پست رو بنویسم چی هست؟ چه مشکلی رو حل می کنه؟ چه اطلاعاتی رو میده؟ به درد چه کسانی می خوره ؟ چه گره ایی از کار کسی باز می کنه ؟
۴- آیا در پستی که می نویسم خودم به عنوان نویسنده اظهار نظر می کنم؟ آیا ایده ها و عقاید من درباره موضوع پست که درباره اون می نویسم، توی پست وجود داره؟ خیلی از خوانندگان پست می خوان که نظر، عقیده،احساس و احیانا تجربه نویسنده پست رو در مورد موضوع و مطلبی که نوشته بدونن. اگر سری به وبلاگ های برتر بزنید و پست ها رو بخونید متوجه می شید که نظرات و عقاید نویسنده، خواننده رو تشویق به خوندن ادامه مطلب می کنه نمونه اش نوشته های وبلاگ یک پزشک که در مورد تکنولوژی و فیلم و … هست به قلم علیرضا مجیدی.
۵- آیا خودم تحقیقی در مورد موضوع مطلبی که نوشتم و منتشر خواهم کرد، انجام دادم؟ آیا سعی کردم در این مورد چیزی باد بگیرم و در مورد موضوع بحث شده صفر کیلومتر نباشم !!؟ خیلی بده که آدم بخواد در مورد چیزی بنویسه که هیچ اطلاعی در موردش نداشته باشه.
۶- آیا موضوع پست رو فهمیدم و باهاش ارتباط برقرار کردم !؟
۷- پیرو مطلب ۴ آیا نظرات و عقیده شخصی خودم رو با ذکر تجربیات و یا چند مثال برای بازدید کننده توضیح داده ام و فهم و درک کامل تر مطلب رو برای خواننده راحت تر و آسون تر کردم ؟

سوم : اصالت پست
۸- آیا به موضوع پست پایبند بوده ام؟ بارها و بارها لینک جذابی رو از یک سایت دنبال کردم و به مطلب اصلی رسیدیم ولی متن پست هیچ ربطی به عنوانش نداشت و اولین بازدید ،آخرین بازدید از اون سایت بود. این مهم هست که به به غیر از موضوع اصلی پست و خارج از عنوان پست، مطلبی رو مطرح و یا توضیح نداده باشم و این شاخه و اون شاخه نکرده باشم.
۹- آیا نوشته ی من صدای درون خودم من هست که به رشته تحریر در اومده ؟ یعنی آیا خواننده احساس می کنه که من دارم در مورد موضوع پست باهاش صحبت می کنم ؟
۱۰ – آیا در انتخاب کلمات برای ادای مطلب و بیان احساس و عقیده ام در مورد موضوع مطر ح شده ، درست عمل کردم؟

چهارم : انسجام پست
۱۱- آیا نوشته من به ترتیب دارای یک آغاز خوب، بدنه خوب و پایان خوب هست و هر چیزی سر جای خودش هست؟
۱۲ – آیا عنوان انتخاب شده برای پست جذاب، چشمگیر و مرتبط با متن پست هست؟ آیا با خواندن عنوان پست، بازدیدکننده ترغیب به خواندن پست خواهد شد؟
۱۳ – آیا پاراگراف اول پست من کامل، مختصر و مفید هست؟ اولین پاراگراف هر پست مهم ترین بخش هر پست هست که بازدید کننده ابتدا اون رو می خونه و می خواد موضوع و ایده و خلاصه پست رو متوجه بشه و در صورتی که علاقه اش جلب بشه تا انتهای پست رو با شما همراه خواهد بود.
۱۴- آیا از تیترهای مناسب برای هر بخش از پست استفاده کرده ام؟ گاهی اوقات بازدیدکنندگان فقط نگاهی سریع و گذرا به تیترهای پست می ندازن و در صورتی که تیترها براشون جذاب باشن به خوندن متن کامل پست می پردازن در غیر اینصورت از صفحه سایت خارج میشن.
۱۵- در انتهای پست آیا نتیجه گیری و پاراگراف پایانی وجود دارد که به طور خلاصه به موارد مطرح شده در پست کامل بپردازد؟




نکاتی در مورد نوشتن پست​
پنجم : نکات قبل از انتشار پست
۱۶- اندازه پستم مناسب هست ؟ پست های خیلی کوتاه و کمتر از ۳۰۰ کلمه علاوه بر اینکه در مورد رعایت سئو ، توصیه نمی شن ممکن هست نتونه مطلب رو کامل بیان کنه و از طرف دیگه پست های طولانی و بالای ۲۰۰۰ کلمه هم، ممکن هست یاعث خستگی و انصراف خواننده پست از خوندن ادامه ی پست و خروج از سایت بشه. در صورتی که متن پست خیلی زیاد و طولانی هست پیشنهاد میشه در چند پست به موضوع پرداخته بشه .
۱۷- آیا پست من بسته به موضوع و عنوان پست دارای تصاویر، فیلم و اسلاید مناسب هست؟
۱۸ – در مرحله آخر پست من غلط املایی نداشته باشد، از لحاظ گرامری تا حد امکان مشکل نداشته باشد و متن اون روان و ساده باشه .
۱۹ – موردی که همیشه در مورد اون با سئو کارها بحث داشتیم این بود که افزونه های سئو مخصوصا yoast، متن و عنوان پست رو برای موتورهای جستجو بهینه می کنن و البته خیلی از نویسنده و سئو کاران هم برای اینکه تمام موارد به درستی رعایت بشه و به قول معروف چراغش سبز بشه به هر نحوی سعی در انتخاب کلمات و اضافه کردن کلمات – بخونید چپوندن کلمات – توی متن و عنوان دارند. در حالیکه همیشه اعتقاد داشتم که هدف اصلی برای نوشتن اول باید کاربر انسانی و خواننده باشه و در مرتبه دوم موتورهای جستجو .
۲۰ – …
مورد بیستم رو شما بفرمائید …

چیزهایی بود که در مورد نوشتن و انشتار پست به ذهنم رسید و خواستم با شما به اشتراک بزارم. مواردی رو که یاد گرفتم از سایر دوستان و چیزهایی که از وبلاگ نوسی خودم یاد گفتم. ممکنه چیزی از قلم افتاده باشه و با شما تجربه ی دیگه ای در این زمینه داشته باشید. من و بقیه خوانندگان خیلی خوشحال میشیم که نظر شما رو در این مورد بدونیم.
 
بالا