برگزیده های پرشین تولز

بیوگرافی محمد علی فردین

میلاد1375

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
21 جولای 2017
نوشته‌ها
18
لایک‌ها
6
سن
33
بیوگرافی محمدعلی پروین



25248mohammad-ali-fardin-biography2.jpg

محمدعلی فردین یکی از بزرگترین بازیگران.سینما در دوران شاه بوده و همچینی کشتی گیری معروف.

محمد علی پرویندر تاریخ 15/11/1309 در خانواده ای اهل هنر,درتهران ب دنیا امد.پدرش یکی از مدیران تسلیحات بود و در تاتئرنیز درکنارمرحوم تقوی کارهایی همچون مولیر را انجام میداد.بخاطر همین نیز فردین از کودکی با تاتئر اشنابود و علاقه به تاتیر پیدا کرد.

26689%D9%81%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%863.jpg


محمد علی فردین دوران ابتدایی را در دبستان ترقی در خیابان شهباز میگذراند.او در دبستان بیشتر فعالیت خودرا به ورزش پرداخته است. او ورزش های متفاوتی را امتحان کرد مثل فوتبال,ژیمناستیک و شنا که در ژیمناستیک هم به مدال قهرمانی رسید.فردین مثل ورزش های دیکر این رشته را هم کنار گذاشت و به کشتی پرداخت.اول در باشگاه دسته سه شروع به کار کرد و بعد از مدتی ب باشگاه نیرو و راستی رفت و زیر نظر استاد کیومرث ابوالملوکی به شاگردی قبول شد.

72221mohammad-ali-fardin-biography6.jpg


استاد کیومرث ابوالملوکی در مورد فردین میگوید:بسیار باهوش بود.فنون کشتی را به اسانی یاد میگرفت.او بجای این که از قدرت و زور بازوی خود استفاده کند از فکر و هوش خودش بهره میبرد ک جواب هم میداد.

اشنایی فردین با جهان پهلوان تختی از وقتی شروع شد ک.فردین به باشگاه تهران رفت.خیلی ها معتقد هستند که فردین و تختی از بچگی همدیگر را میشناسند و دوستان دوران کودکی میباشند ولی دست نوشته های فردین بیانگر این است که او در باشگاه تهران با تختی اشناشده است.

وی در باشگاه تهران زیر نظراستاد حبیب الله بلور به صورت حرفه ای شروع به کار کرد تا جایی که به تیم ملی کشتی راه یافت. فردین یکی از کشتی گیرانی بود که درهمان سال اول حضور در تیم ملی موفق به کسب مدال نقره چسابقت جهانی توکیودرسال 1954 شد.ولی به دلیل اسیب دیدگی و پاره ای از نامهربانی ها مجبور شد از کشتی خداحافظی کند.

73363mohammad-ali-fardin-biography3.jpg


حضور فردین درسینمااتفاقی بود.زمستان سال 1338 وقتی که فردین 28 سالش بود با دکتر اسماعیل کوشان اشنا شد که دکتر کوشان از او خواست در فیلم چشمه آب حیات بازی کند.کارگردان فیلم چشمه اب حیات سیامک یاسمی بود.وی به عنوان نقش اول ای فیلم مقابل ایرن بازی میکرد.
ایرن در خاطرات خودش میگوید:یک پلان را بار و بار ها تکرار کردیم چون محمد علی فردین ب دلیل کم رویی و خجالت نمیتوانست ان را بازی کند.
از همان اغاز ورودش ب سینما چنگیز جلیل وند جای اوحرف میزد و ایرج اواز ها را میخواند.

دومین فیلمش را فرداروشن است به همراه دلکش بازی کرد که این فیلم در سال 1339 فیلم برداری شد.فردین سینمای حرفه ای خود را بابازی کوتاه در فیلم دوقلوها به کارگردانی شاپور یاسمی در نقش یکی از برادران دوقلو بازی کرد.در این فیلم برادر دوقلو فردین ناصرملک مطیعی بازی میکرد.شروع ستاره شدن و ثروتمند شدن فردین از سال 1334 با فیلم گنج قارون به کارگردانی سیامک یاسمی بود.وی در این کار 40 هزار تومان حقوق گرفته و 5 درصد از فروش فیلم که حدود 600هزارتومان میشد.مطمئنن تمام ایرانیان این فیلم را دیده اند.بسیاری معتقدند اگر جمعیت ان زمان را در نطر بگیرم هنوز رکورد فروش این فیلم شکسته نشده است.

87981mohammad-ali-fardin-biography5.jpg


فردین اولین فیلم وسترن تاریخ ایران که درایتالیا ب اسم مردانه بکش که در ایتالیا با نام و حالا روحت رابه خدا بسپار ب نمایش در امد,بازی کرده است.اودرلبنان نیس سابقه بازی دارد با فیلمی به اسم فرازپترا.وی درهند نیز با فیم همای سعادت ایفای نقش بازی کرد.فردین بجز بازیگری به کارگردانی,تهیه کنندکی و گریم نیز میپرداخت.

78129mohammad-ali-fardin-biography9.jpg


شاید میشود گفت معروف ترین فیلمی که فردین ساخت سلطان قلب ها بود.او این فیلم را در سال 1347 ساخته است.بعد ازفیلم برداری سلطان قلب ها و وقتی فیلم درحال مونتاژ بود او مدتی را درانگلستان و بدور از سینمای ایران سپری کرد.

30118mohammad-ali-fardin-biography7.jpg


وی سابقه همکاری با مسعود کیمیایی نیز در فیلم غزل (1355)دارد و در این فیلم که ب کارگردانی مسعود کیمیایی بود ایفای نقش کرد.و در سال 1356 فردین برفراز اسمان راساخت.

اخرین حضور فردین در سینمای ایران ب میگردد به بعد از انقلاب که به همراه سعید راد,ناصرملک مطیعی در فیلم برزخی ها بود.این فیلم در سال 1361 روی پرده رفت و فردین دیگر اجازه کار نداشت و به این دلیل بسیار اندوهگین شد.

47021mohammad-ali-fardin-biography8.jpg


فردین در مراسم ساگرد علی تابش گفته بود:همه انسان ها هر روز زندگی میکنند تا یک روز بمیرند ولی ما هر روز میمیریم تا یک روز زندگی کنیم.

از کارهای خیر ایشان میتوان ب سرپرستی گرفتن 40 کودک ب همراه مرحوم ظهوری و سه تن دیگراشاره کرد.که ماهی یک بار به انها سرمیزدند.
و در نهایت فردین پس از سکوتی طولانی در هجدهم فروردین ماه 1379 دار فانی را وداع گفت.

منبع:
http://persiane.ir/Biography-of-Mohammad-Ali-Fardin.html
 
بالا