برگزیده های پرشین تولز

تاثیر کفش در سلامتی

e-gol

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 ژانویه 2015
نوشته‌ها
61
لایک‌ها
7
سن
38
محل سکونت
تهران
اهمیت نوع کفش در هنگام خرید کفش در سلامتی انسان کمتر از اهمیت واکسیناسیون نیست اکثر اعمال حرکتی بدن، اعم از نشستن، راه رفتن، خم شدن و . . . تحت تأثیر کفشی است که انسان می پوشد. بویژه در بین کودکان و نوجوانان که در حال رشد هستند و سیستم حرکتی آنها با کفش در ارتباط بوده، وضعیت بدن آنها با نوع کفش تغییر می کند.

کفش مناسب کفشی است که قالبی مناسب برای پا باشد نه این که پای فرد تغییر شکل داده و پس از مدتی قالب کفش شود. گران قیمت بودن یا مارک دار بودن آن به معنای مناسب بودن نیست، کفش باید راحت بوده و حداکثر دو تا سه سانتی متر پاشنه پهن داشته باشد. همچنین توصیه می شود از کفش های جلو بسته، بنددار و ساخته شده از منسوجات طبیعی و انعطاف پذیر استفاده شود.

اندازه غیر استاندارد پاشنه کفش مهم ترین عامل ایجاد درد در ناحیه کمر است. پاشنه های بیشتر از پنج سانتی متر یا آنهایی که کف تخت دارند، باعث تغییر حالت قوس کف پا و ایجاد دردهای کمری می شوند. کفش هایی که دارای پاشنه های بالای پنج سانتی متر هستند، باعث خم شدن زانوها به صورت ناخودآگاه و افزایش قوس کمر می شود.

عضلات ناحیه شکم و دردهای ناحیه کمر، پشت ساق پا و ران از عوارض دیگر پوشیدن کفش های پاشنه بلند است. پوشیدن کفش هایی که کف تخت داشته و انعطاف پذیر نیستند، باعث ایجاد دردهای کف پا و ایجاد حالت کشیدگی و کاهش قوس کف پا می شوند. صافی کف پا نقش مهمی در ایجاد دردهای ناحیه کمر، انحراف ستون فقرات و پیدایش ناهنجاری های قامتی می شود.

عدم انعطاف پذیری کف ، روی غضروف های کف پای انسان، تأثیر گذاشته و باعث ایجاد اختلال و درد در نحوه ایستادن یا راه رفتن فرد می شود.

_شکل کفش باید متناسب با ساختار پای فرد باشد. همچنین بهتر است زیره کفش که برای خردسالان و دانش آموزان مقطع ابتدایی تهیه می شود، محکم بوده و مانند انواع کفش های کتانی نرم نباشد.

ـ استفاده از کفش های پلاستیکی به خصوص در فصل های گرم، اگر چه ممکن است در تغییر شکل بدنی، نقش نداشته باشد، اما در ایجاد خستگی های جسمی و ناراحتی های روانی بی تأثیر نخواهد بود. والدین نباید تنها هنگامی که کفش فرزندانشان کهنه یا پاره می شود، آنها را تعویض کنند. با توجه به این که نوجوانان در سن رشد قرار دارند، تغییر کفش با تغییر اندازه پا ضروری است، در غیر این صورت، عدم توجه به اضافه سایز در آنها، عوارض جدی فراوانی را برای کودکان و نوجوانان به همراه خواهد داشت.

خستگی های مزمن در طول روز و حتی سردرد می تواند ناشی از پوشیدن کفش نامناسب باشد.از طرف دیگر، صافی کف پا منجر به ایجاد ۱۲ تغییر شکل در بدن می شود که شایع ترین آن ازدیاد قوس کمر است . (بهترین کفش طبی صافی کف پا را می توانید از شرکت تولید تجهیزات ارتوپدی فنی R&R مرکز درمانی شرکت ( کلینیک امید) تهیه فرمایید.)

از این رو، توجه والدین به صافی کف پای فرزندان و انتخاب کفش مناسب با ساختمان پا، ضروری است.

کفش های جلوباز یا جلو باریک که ممکن است از نظر ظاهری زیبا به نظر آیند، باعث ایجاد درد و برآمدگی در نواحی مفصلی انگشتان جلوی پا یا حتی انحراف شصت یا انگشت کوچک پا شوند.

ـ انحراف در رویش ناخن ها یا بدشکل شدن آنها، ایجاد میخچه در کف پا و درد انگشتان می تواند ناشی از پوشیدن کفش تنگ یا سفتی کف آن باشد. همچنین عدم تناسب بین ساختار کف کفش با کف پا به طوری که اختلاف ارتفاع بین پاشنه کفش با نواحی دیگر کفه کمتر از دو سانتی متر باشد، باعث ایجاد درد در کف پا می شود.

پیچ خوردگی های مکرر مچ پا ناشی از پوشیدن کفش های غیراستاندارد یا پاشنه بلند و باریک است و توصیه می شود، بهتر است دانش آموزان بویژه در زنگ های ورزش از کتانی های ورزشی ساق بلند و بنددار استفاده کنند.پوشیدن کفش گشاد، پشت باز یا دمپایی در طولانی مدت ایجاد دردهای مزمن در ناحیه جلوی ساق پا می کند.

ـ خار پاشنه از دیگر مشکلاتی است که در اثر پوشیدن کفش نامناسب و عدم تحمل وزن بدن، تشکیل می شود. این بیماری بیشتر در افراد سنگین وزن، ایجاد می شود و در اکثر موارد نیازی به جراحی نبوده و با پوشیدن کفش طبی و نرم، کاهش زمان پیاده روی یا ایستادن درمان می شود.(کفش های طبی خار پاشنه در شرکت تولید تجهیزات ارتوپدی فنی R&R مرکز درمانی شرکت ( کلینیک امید) تولید و عرضه می شود.)

ـ برای کاهش بیماری های پا و جلوگیری از ایجاد رطوبت و تجمع باکتری ها بهتر است از دو جفت کفش مناسب استفاده شود و هر هفته یکی از آنها را پوشید.

پوشیدن کفش های طبی در منزل به جای پوشیدن دمپایی موثر است.افرادی که از سنین کم عادت به پوشیدن کفش نرم و مناسب در محیط خانه دارند، کمتر دچار کمردرد و انحراف ستون فقرات می شوند.

بطورکلی پای انسان به قلب دوم معروف است، زیرا عضلات ساق و ران پا در بازگرداندن خون از دورترین نقاط بدن به قلب نقش مهمی را ایفا می کنند. متخصصان معتقدند با رعایت نکات ساده در خصوص نحوه پوشیدن کفش مناسب و یادگیری طرز صحیح راه رفتن یا ایستادن می توان از ابتلا به بسیاری از بیماری ها و دردها در نواحی تحتانی و ستون فقرات و کمر جلوگیری کرد.
 
بالا