برگزیده های پرشین تولز

تفاوت دستگاه تصفیه هوا و دستگاه اکسیژن ساز

ellanorouzi

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2016
نوشته‌ها
230
لایک‌ها
28
سن
40
این روزها افراد به دلایل مختلف بیش از پیش در پی رفع آلودگی هوای محیط خانه و کار خود هستند. این دلایل می‌تواند به دغدغه‌های کلی در مورد آلودگی هوا معطوف شود و یا به نگرانی‌های جدی‌تر در مورد آشنایان و اقوام مبتلا به انواع بیماری‌های قلبی، تنفسی و ریوی برگردد.
متاسفانه نبود یک منبع علمی و نظارتی مناسب در کشور ما برای اطلاع رسانی در مورد این مباحث باعث شده است برخی فروشندگان و تولیدکنندگان، اهداف تجاری خود را بدون توجه به عواقب بهداشتی و سلامتی، در اولویت قرار دهند و دستگاه‌های تصفیه هوای خود را با عنوان دستگاه اکسیژن ساز معرفی کنند.
با این که هر دو مقوله به سلامتی افراد بر می‌گردد، کارایی این دو دستگاه بسیار متفاوت است. افرادی که به دنبال تهیه دستگاه اکسیژن ساز هستند، معمولا دچار بیماری‌های تنفسی و قلبی هستند و در شرایط ویژه‌ای قرار دارند. بنابراین کوچکترین گمراهی در تهیه وسایل مناسب آن‌ها، می‌تواند عواقب بسیار ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد.

آن چه که باید بدانید این است که هیچ دستگاه تصفیه هوایی در فرایند کار خود، به هیچ عنوان اکسیژن تولید نمی‌کند. دستگاه‌های تصفیه هوا معمولا به این شکل کار می‌کنند که هوای محیط را مکش کرده و از فیلترهای خود عبور می‌دهند. در این مرحله آلودگی موجود در هوا جذب فیلترهای دستگاه تصفیه هوا شده و سپس، هوای کاملا پاک از خروجی دستگاه بیرون می‌آید. (البته میزان پاکی هوای خارج شده، به عوامل بسیاری بستگی دارد.)

نکته ای که باعث می‌شود فروشندگان دستگاه‌های تصفیه هوا، ادعای توانایی تولید اکسیژن برای محصول خود را داشته باشند، توانایی آن دستگاه در تولید گاز اوزون است. از آن جایی که فرمول شیمیایی اوزون O۳ و فرمول شیمیایی اکسیژن O۲ است، برخی فروشندگان از این تشابه استفاده کرده و عباراتی نظیر اکسیژن فعال و دستگاه اکسیژن ساز را به دستگاه نسبت می دهند.
اما در واقع گاز اوزون تولید شده توسط این دستگاه های تصفیه هوا، ماهیتی کاملا متفاوت با اکسیژن دارد. اوزون گازی سمی و واکنش گراست که حضور آن تنها در لایه های بالای جو می تواند به دلیل حفاظت در برابر اشعه های فرابنفش برای انسان ها مفید باشد اما وجود آن در هوایی که ما تنفس میکنیم حتی در مقادیر بسیار کم، به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی، ریوی و تنفسی، زنان باردار، افراد سالمند و کودکان خطرناک است.

اکسیژن سازها دستگاه‌های پزشکی هستند که اکسیژن موجود در هوای محیط را متمرکز می‌کنند تا گاز اکسیژن غنی شده را برای بیماران تامین کنند.دو نوع اصلی از اکسیژن سازها وجود دارند: اکسیژن سازهای ثابت و قابل حمل(پرتابل).
اغلب اکسیژن سازهای خانگی، از نوع ثابت هستند و می‌توانند برای تولید اکسیژن، به صورت مداوم و یا پالسی مورد استفاده قرار بگیرند. اکسیژن سازهای قابل حمل، برای راحتی انتقال،طراحی شده‌اند و اغلب فقط به صورت پالسی اکسیژن تولید می‌کنند. برای بهره بردن حداکثر از اکسیژن تراپی، بهتر است از لوازم جانبی اکسیژن ساز مانند فیلتر، مرطوب ساز ،لوله‌ی اکسیژن و غیره استفاده کرد. امروزه، اکسیژن‌تراپی به کمک انواع متعدد اکسیژن سازها، بسیار راحت و بدون دردسر شده است. برای بیمارانی که از آمفیزم، بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) و یا سایر بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند، اکسیژن سازها یکی از تجهیزات ضروری پزشکی است. زندگی بسیاری از بیماران به این دستگاه وابسته است. برای تامین مستمر اکسیژن، در محیط خانه، برای بیماران نیازمند به اکسیژن تراپی، استفاده از این دستگاه مفید خواهد بود. پزشکان اغلب مقدار اکسیژن مورد نیاز بیمار را در نسخه مشخص می کنند. این میزان اکسیژن اغلب با واحد لیتر در دقیقه (LPM) معین می شود. بسیاری از بیماران، بسته به شرایط شان، به جز هنگام روز، در شب نیز به اکسیژن ساز نیاز دارند. در این صورت نیاز به استفاده از اکسیژن سازهای خانگی خواهد بود. هرچند گفتیم اکسیژن سازهای خانگی ثابت‌اند، اما تقریبا تمام آن‌ها چرخ دارند و این امکان را دارند که از اتاقی به اتاق دیگر منتقل شوند.

منبع : دستگاه تصفیه هوا
 
بالا