برگزیده های پرشین تولز

جاذبه های فرهنگی گردشگری قشم

qeshmtour

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2016
نوشته‌ها
69
لایک‌ها
0
سن
36


جازبه های گردشگری جزیره قشم
همانطور که می دانید جزیره قشم یکی از جزایر توریستی واقع در جنوب ایران است که سالانه گردشگران زیادی از ایران و سراسر نقاط دنیا پذیرا می باشد. حال باید توجه داشت که یکی از بهترین راه های سفر به قشم و دیدار ار مناظر دیدنی این جزیره سفر با تور قشم است چرا که تور قشم هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است. برای تجربه لذت دیدار از نزدیک این جاذبه ها و آشنایی با مناطر و آداب و رسوم این جزیره با ما در تور قشم همراه باشید.
دیدنی ها و جاذبه های گردشگری قشم به سه گروه اصلی تقسیم می شود:
۱- جاذبه های طبیعی قشم برای دوستداران طبیعت، محیط زیست، تفریحات ورزشی ساحلی و دریایی، پژوهشگران علوم زمین، محققان علوم جانور شناسی و …
۲- جاذبه های فرهنگی قشم برای دوستداران هنر، فرهنگ، آداب و رسوم بومی سنتی
۳- جاذبه های تجاری قشم مناسب برای خرید از بازارهای سنتی و مدرن

برخی از جادبه های فرهنگی قشم

آیین کهن نوروز صیاد

در نوروز صیاد، هیچ‌یك از صیادان قشمی هیچ ماهی و موجود آبزی دیگری را صید نمی‌كند و این روز را جشن می‌گیرند. سالِ صیادان چهار فصل دارد و از اوایل دهه سوم فروردین آغاز مى‌شود و ۱۰۰ روز طول مى‌کشد. آخرین روز تیرماه هر سال را «نوروز صیاد» مى‌نامند. این روز، اولین روز از فصل گرماى واقعى استان است و معنى آن این است که یک سالِ صیادى به پایان رسیده است. این مراسم هنوز در روستای سَلَخ در جزیره زیبای قشم برگزار می شود و از روشنی هوا در صبح تا غروب آفتاب ادامه دارد مراسم با شست و شوی بدن در آب دریا شروع می شود تا آب حیات بخش خلیج فارس پلیدی را از تن و جانشان بزداید. در این روز صید را حرام می دانند و در کلیه وعده های غذایی از ماهی استفاده نمی کنند. برای تجربه نوروز در اوج گرمای تابستان در جزیره قشم با ما در تور قشم تابستان ۹۵ همراه باشید.



غار خربز (خربس Xarbez)
به فاصله ۱۲ کیلومتری قشم در کنار جاده جنوبی، غار خربس بر سینه کوهی مشرف به دریا و دشت میانکاسه قرار دارد. غار خربس از غارهای دریایی است که بر اثر گرداب و تخلیه ماسه ها از حفره سنگ ها به وجود آمده، اما در دوره های پیش از اسلام مردمان با افزودن بر وسعت غار خربس در بخش های تالار میانی و دهلیزهای انشعابی به احتمال زیاد از آن برای پناهگاه و یا نیایشگاه استفاده کرده اند.



سردار امام قلی خان

امامقلی خان از سرداران جنگی در زمان شاه عباس یکم است. امامقلی حکمران بود و ایرانیان به فرماندهی او، پرتغالی ها را از منطقه هرمز بیرون کردند. او در دوره شاه عباس به اوج قدرت و محبوبیت رسید و در شیراز حکمرانی می کرد. امامقلی پسر الله وردی خان، رئیس غلامان شاهی بود. پس از فوت پدر، به جای وی به کار پدرش ادامه داد و پس از مدتی که بر قلمرو حکومتی خود تسلط کامل یافت، جزیره قشم، هرمز و متعلقات آنها را به فرمان شاه عباس از پرتغالی ها گرفت و از مغرب تا بصره پیش رفت. چنانکه سراسر خاک جنوب، از بندر جاسک تا شط العرب و تمام جزیره های خلیج فارس به تصرف وی درآمد. سرانجام پس از مرگ شاه عباس، جانشین او شاه صفی، امامقلی و پسرانش را از ترس اینکه او را از قدرت برکنار کنند، در قزوین به قتل رساند.



درخت انجیر معابد

درخت انجیر معابد یا لور معروفترین درخت جزیره است. پوست کهنسال، برگها و ریشه هایش که از بدنه آن آویزان هستند، این درخت را از سایر درختان دیگر متمایز می سازد. درخت لور ریشه هایش طوری رشد می کند که مانند چتری بر روی زمین سایه می افکند و ممکن است تا چند صد سال عمر کند. برگهایش همیشه سبز بوده و یکی از رستنی های شگفت انگیز جزیره قشم می باشد. این درخت تاجی بسیار بزرگ دارد و میوه رسیده نارنجی رنگ آن مطبوع و خوراکی است. همچنین ریشه های متعدد بسیاری دارد که زیبایی خاصی به درخت بخشیده است.



قبرستان انگلیسیها

این قبرستان در گذشته محل زندگی شماری از انگلیسی ها در زمان فتحعلی شاه بوده است. قبرستان در ۱۳۵ کیلومتری شهر قشم در بندر باسعیدو قرار دارد. این منطقه قبر شماری از ماموران دولت انگلیس، دیده بان و دیگر نظامیانی می باشد که در ارتش دولت انگلیس بوده اند. این قبرستان در گذشته قلعه کوچکی بوده که یک دکل دیده بانی و یک جایگاه برای توپ های جنگی، جهت محافظت از قلعه داشته است. از جمله موارد دیدنی این قبرستان علاوه بر سنگ گورهای قدیمی و شکسته، وجود یک ستون یادبود است که همچنان تا به امروز پا برجا مانده که البته سنگ نبشته های آن شکسته اند ولی بنای ستون تا حدودی سالم مانده است. چنین به نظر می رسد که بیشتر قبرها ویران و یا نبش شده است.



منبع: تورکیش-تورمشهد
 
بالا