برگزیده های پرشین تولز

حادثه هواپیمای مشهد

وضعیت
موضوع بسته شده است.

منصور قیامت

کاربر ویژه گفتگوی آزاد
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
1 ژوئن 2007
نوشته‌ها
4,707
لایک‌ها
297
محل سکونت
شهر باحال قم
چی میشد به جای این آدمای بی گناه و مظلوم ایرانی، تعدادی از این جنایتکاران ایرانی توی این هواپیماها بودن :(
 

alibati

همکار بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
22 آپریل 2005
نوشته‌ها
5,726
لایک‌ها
1,343
محل سکونت
تهران
و یه چیز مهمتر اینکه تا خرخره پر میکنن هواپیما رو! اونهم هواپیماهای زاقارت روسی و از کار افتاده.
اون قبلی که شبیه به موشک افتاده معلومه چجوری بوده دیگه! خلبان اوج گرفته، منتها بخاطر سنگینی بیش از حد، نکشیده و سرش اومده پایین مثل موشک خورده زمین. این یکی هم سنگین بوده!
نمی دونم اگه اینجوری باشه که جای تعجب نداره!
من نمی دونم بازم می خوان بگن مقصر خلبان بوده ؟؟؟
ایا اریا همش 2 تا هواپیما داشته که جفتش اجاره ای بوده!
اخه یکی نیست به این روسیه بگه بی خیال ایران شو رسما...
 

Leonardo.Cruise

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 آپریل 2009
نوشته‌ها
291
لایک‌ها
1
محل سکونت
S.h.I.r.a.Z ( 0.7.11.)
چی میشد به جای این آدمای بی گناه و مظلوم ایرانی، تعدادی از این جنایتکاران ایرانی توی این هواپیماها بودن :(

هیچ وقت قاچاقچی اصلی مواد مخدر گرفته نمیشه / یه جوونه بدبخته بنگ فروش رو اعدام میکنند = ارتباط معنایی

ممنون***یاحق
 

phoenix_i06

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2007
نوشته‌ها
2,125
لایک‌ها
175
محل سکونت
آمریکا
میشه بیشتر توضیح بدید فرق کرش کردن با سقوط کردن چیه؟ (من تا حالا فکر میکردم فرقی نمیکنن)

قبلا هم گفتم....این هواپیما سقوط نکرده کرش شده!!!!.....حالا هی باز هم بگین سقوط کرده!!!!!
 

@li

کاربر فعال موبایل
کاربر فعال
تاریخ عضویت
24 جولای 2006
نوشته‌ها
3,998
لایک‌ها
90
سن
39
محل سکونت
GRAVEYARD
میشه بیشتر توضیح بدید فرق کرش کردن با سقوط کردن چیه؟ (من تا حالا فکر میکردم فرقی نمیکنن)

ببینید کرش شدن یک واژه کلیه درحقیقت وقتی یک هواپیما سقوط میکنه آخرش کرش میده....اگر در دیکشنری دنبال واژه کرش بگردین یکی از معانی اون سقوط هواپیماست....ولی لزوما هواپیمایی که کرش میده سقوط نکرده...این واژه کرش بیشتر توسط کسانی که توی فیلد هواپیمایی هستن به کار میره!!!!سقوط هواپیما معمولا در یکی از شرایط زیر رخ میده:

1.به هر دلیلی شکل آیرودینامیکی هواپیما تغییر کنه
2.زاویه کروز هواپیما از زاویه حمله بیشتر بشه
3.فیل شدن انجینها که البته بستگی داره در این حالت هواپیما میتونه گلاید کنه
4.توربولنس بسیار شدید که بیشتر ناشی از ابرهای cb هست
و....

دلایل دیگه هم هست!!!!:f34r:
 

08610023

Registered User
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
531
لایک‌ها
9
محل سکونت
iran
داغ داغ

پرواز ارومیه -تهران دچار اشکال و از باند خارج شده حدودای ظهر

ولی تونستن جمش کنن و برخورد نکرده که منفجر بشه.

بازتاب آنلاین
 

omidsilver7

Registered User
تاریخ عضویت
5 آگوست 2007
نوشته‌ها
266
لایک‌ها
8
سن
34
محل سکونت
urmia
داغ داغ

پرواز ارومیه -تهران دچار اشکال و از باند خارج شده حدودای ظهر

ولی تونستن جمش کنن و برخورد نکرده که منفجر بشه.

بازتاب آنلاین

پس چی ما هر وقت میخواییم بریم تهران نصفه جون میشیم با هواپیماهای فوکر و توپولوف که ماله عهد قل قل میرزا ست
pop.gif
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
زمان تشييع پيكر پرسنل ايرانی هواپيمای ايلوشن

ایلنا: تشييع پيكر پرسنل ايراني هواپيماي ايلوشن هواپيمايي‌آريا كه روز گذشته در فرودگاه شهيد هاشمي‌نژاد مشهد دچار سانحه شد.صبح فردا از مقابل دفتر اين هواپيمايي انجام مي‌شود.

تشييع پيكر خلبان اين پرواز مهدي دادبي،‌ خلبان ناظر محمد جواد گرجي‌پور و سرمهماندار مژگان پات‌‌پور فردا صبح از ساعت 8:30 از مقابل شركت هواپيمايي آريا واقع در جاده مخصوص كرج، بلوار اصلي شهرك اكباتان پلاك 19 انجام مي‌شود.

هواپيماي آریا عصر روز جمعه كه از مقصد تهران به مشهد در حال پرواز بود در فرودگاه شهيد هاشمي‌نژاد مشهد در اثر برخورد با ديوار باند فرودگاه دچار سانحه شد و 17 نفر از خدمه و مسافران اين پرواز جان باختند.
 

ashkanbuffon

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 ژوئن 2006
نوشته‌ها
297
لایک‌ها
0
محل سکونت
The slums of Tehran
زمان تشييع پيكر پرسنل ايرانی هواپيمای ايلوشن

ایلنا: تشييع پيكر پرسنل ايراني هواپيماي ايلوشن هواپيمايي‌آريا كه روز گذشته در فرودگاه شهيد هاشمي‌نژاد مشهد دچار سانحه شد.صبح فردا از مقابل دفتر اين هواپيمايي انجام مي‌شود.

تشييع پيكر خلبان اين پرواز مهدي دادبي،‌ خلبان ناظر محمد جواد گرجي‌پور و سرمهماندار مژگان پات‌‌پور فردا صبح از ساعت 8:30 از مقابل شركت هواپيمايي آريا واقع در جاده مخصوص كرج، بلوار اصلي شهرك اكباتان پلاك 19 انجام مي‌شود.

هواپيماي آریا عصر روز جمعه كه از مقصد تهران به مشهد در حال پرواز بود در فرودگاه شهيد هاشمي‌نژاد مشهد در اثر برخورد با ديوار باند فرودگاه دچار سانحه شد و 17 نفر از خدمه و مسافران اين پرواز جان باختند.
تیمسار که تو این پرواز خلبان هواپیما نبوده.
 

sina86

Registered User
تاریخ عضویت
27 آپریل 2008
نوشته‌ها
3,309
لایک‌ها
35
علت سانحه‌مشهد؛ دعوا در كابين‌خلبان!

مقيمي درباره خريد هواپيما هم گفت: ما محدوديتي براي شرکت هاي دولتي ايجاد نکرده ايم و غيردولتي ها هم مي توانند از منبع صندوق ذخيره ارزي استفاده کنند ولي بايد از در سياست ارزان خريدن و ارزان اجاره کردن تجديد نظر کنيم.

"علي ايلخاني " سرپرست سازمان هواپيمايي کشوري با اعلام نتايج بررسيهاي فني و کارشناسي در باره وقوع سانحه براي يک فروند هواپيماي مسافري ايليوشن که روز جمعه هنگام فرود 16 کشته و 30 مجروح در مشهد به جا گذاشت، "سرعت زياد" ناشي از دعوا در كابين هواپيما و عدم تمركز خلبان را علت خروج آن از باند فرودگاه اعلام کرد.

به گزارش واحد مرکزي خبر ، سرپرست سازمان هواپيمايي کشوري در گفتگوي ويژه خبري شنبه شب شبکه دو سيما که بررسي موضوع سانحه هواپيماي پرواز تهران - مشهد اختصاص داشت ، علت سانحه را تا نزديک به قطعيت به سرعت زياد در هنگام فرود مرتبط دانست و گفت كه با بررسي هاي اوليه و شنود مکالمات کابين خلبان، حضور مديرعامل هواپيمايي آريا به عنوان عاملي براي برهم خوردن تمرکز خلبان مطرح شده است.

وي با بيان اينكه سرعت زياد موجب شده بود هواپيما پس از طي باند فرود 1100 متر نيز وارد مناطق بياباني شود، افزود: براساس کتاب عمليات اين نوع هواپيما، سرعت فرود بايد بين دستکم 145 تا حداکثر 165 ناتيکال مايل باشد که بررسي رادار نشان داد، سرعت هواپيما 197 ناتيکال مايل بوده و اين امر جاي شکي را باقي نمي گذارد که خلبان سرعت زيادي داشته است، و همچنين مسافت تهران تا مشهد هم که معمولا بايد در يک ساعت و 10 دقيقه طي مي شود، در اين مورد يك ساعت و 5 دقيقه طي شده بود.

ايلخاني با اشاره به اينكه هم هواپيما و هم كادر پروازي از استانداردها و سوابق خوب برخوردار بودند، گفت: بنابر هنجارها و مقررات بين المللي ما به اطلاعات داده شده از سوي طرف قزاقستاني اطمينان کرده ايم و بايد هم چنين باشد، ولي براساس آنچه از صداهاي ضبط شده در جعبه سياه ويژه ثبت مکالمات کابين (CVR) به دست آمده است، بي نظمي هايي در کابين خلبان موجود بوده و خلبان تمرکز لازم را نداشته است.

وي درباره منشا اين بي نظمي ها گفت: به نظر مي رسد رئيس هيئت مديره و مديرعامل شرکت هواپيمايي آريا در کابين حضور داشته و همين امر با توجه به موقعيت و مسئوليت وي موجب کاهش تمرکز خلبان شده است.

سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري افزود: 90 درصد سوانح هوايي به علت خطاي انساني به وجود مي آيد و اين امري اجتناب ناپذير است به ويژه اين که به علت سرعت بالاي هواپيما هر گونه خطا برخلاف مسافرت هاي زميني مي تواند غيرقابل جبران باشد.

ايلخاني تصريح کرد: اگر هواپيما نا امن بود، خود رئيس شرکت از سوار شدن در آن خودداري مي کرد.

سرپرست سازمان هواپيمايي کشوري با اعلام اين که الزامي براي عدم ورود افرادي غير از گروه پروازي به کابين خلبان وجود داشته باشد را رد کرد و گفت:‌ اما اين حضور نبايد تداخلي در مسئوليت و کار خلبان ايجاد کند که در اين مورد با توجه به سابقه مرحوم دادپي و مسئوليت وي مي تواند منجر به دستپاچگي خلبان شده باشد.

وي درباره چگونگي برخورد با اين گونه تخلفات گفت: اگر اين سانحه روي نمي داد، قطعا برخورد قانوني با خلبان در فرودگاه مشهد صورت مي گرفت همانگونه که در48 ساعت گذشته گواهينامه گروه پروازي دو شرکت که استاندرادهاي کتاب هواپيما را رعايت نکرده بودند گرفته شد، در اينجا هم کنترل کننده فرودگاه مشهد دو تا 3 بار به خلبان هواپيماي ايليوشين تذکر داده بود که سرعتش زياد است.

وي با اشاره به بررسي اطلاعات جعبه سياه دوم که ويژه ثبت متغيرهاي پروازي است (FDR) و همچنين استخراج اطلاعات رادار مرکز کنترل است گفت:‌ اين اطلاعات موجب مي شوند که علت بروز حادثه و چگونگي رخداد آن خيلي شفاف شود.

سرپرست سازمان هواپيمايي کشوري علت خارجي بودن گروه پروازي هواپيماي ايليوشين سانحه ديده را نداشتن خلبان متخصص اين نوع هواپيما در کشور اعلام کرد و گفت: شرکت ها در اين موارد قراردادي که در آن عواملي شامل بيمه، تعمير و نگهداري و گروه پروازي لحاظ شده باشد، مي بندند.

70 روز پرواز در ايران

فرامرز صدري، معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي کشوري نيز در اين گفتگو ايران را مانند ديگر کشورهاي عضو پيمان بين المللي شيکاگو، موظف به پيروي از استاندارهاي پروازي دانست و گفت: اين هواپيما متعلق به شرکت دلتاي قزاقستان بود که به صورت چارتر 4 ماه پيش وارد کشور شده و 2 ماه و 10 روز قبل توانست خود را به سطح استانداردهاي کيفي مورد نظر کشور ما برساند.

وي افزود: ‌درباره گروه پروازي نيز مقررات خاص خود وجود دارد، ما هم کارشناسان خود را به کشور بهره بردار اعزام کرديم و از رعايت همه مقررات لازم اطمينان حاصل شد، خلبان اين پرواز هم استاد خلبان بوده و 14 هزار ساعت سابقه پرواز داشته است.

صدري بروز سوانح را براثر اتصال حلقه هاي مختلف خطا اعلام کرد و گفت: ورود مديرعامل شرکت به کابين خلبان و صحبت هاي متفرقه ما را به حلقه هاي کامل کننده سانحه نزديک مي کند از اين رو هميشه توجه به رعايت کوچکترين نکات ايمني توصيه شده است.

صدري درباره توجه و رسيدگي به خطاهاي پروازي گفت : براساس دستورالعمل هاي ايکائو، شرکت هاي هواپيمايي بايد همه عملکردهاي گروه پروازي را با استفاده از جعبه سياه هاي کمکي استخراج و بررسي کنند تا اگر عوامل مخاطره آميزي مشاهده شد، بلافاصله گزارش شود.

وي افزود: استانداردهاي پروازي و ايمني در همه کشورها يکسان است و اگر ديده مي شود پرواز برخي هواپيماها در کشورهاي اروپايي منع شده است، به عللي مانند سر و صداي موتور برمي گردد که ما اين نوع مسائل رابه شدت آنها رعايت نمي کنيم.

انداختن تقصير به گردن خلبان هنوز زود است

استاد خلبان ميرروشن نيز با ذکر وظيفه خلبان در رعايت دستورالعمل هاي پروازي و بررسي تجهيزات و بدنه براساس کتاب هواپيما گفت: هر گونه اشکالي بايد گزارش و برطرف شود.

وي افزود: شايد اعلام اين که خلبان اشتباه کرده کمي زود باشد زيرا بايد اطلاعات متغيرهاي پروازي از جعبه سياه FDR خوانده و مشخص شود که آيا ترمزها کاملا سالم بودند ، آيا بازدارنده هاي سرعت (speed breakers) استفاده شده يا نه، زيرا که در تصوير باز بودن اين ترمزها در روي بال مشاهده نمي شود.

وي درباره وجود فرضيه ديگري در کنار فرضيه خطاي خلبان گفت: اکثر حوادث با خطاي انساني توام است، از آنجا که جو مسير بسيار آرام بوده حتي اگر نقص فني روي داده باشد، چگونگي برخورد گروه پروازي و اجراي روشهاي برخورد با خطا بسيار مهم است که بايد اين عملکردها براساس دستورالعمل کارخانه و هواپيمايي کشوري بررسي شود.

مجلس بررسي مي كند

محمد حسين مقيمي، رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز به تشکيل جلسه اي در کميسيون عمران با حضور وزير راه، سرپرست هواپيمايي کشوري، مديرعامل کاسپين و تعدادي از کارشناسان در باره حادثه سقوط هواپيمايي مسير تهران - ايروان اشاره کرد و گفت:‌ اين جلسه با توجه به اين که نتايج قطعي مشخص نشده بود به جلسه سه شنبه اين هفته منجر شد.

وي افزود: در مورد حادثه اخير هم بايد همان بررسي ها دوباره صورت گيرد، البته آنچه براي مجلس و کميسيون عمران مطرح است، ريشه يابي اين حوادث است و بايد با توجه به ديگر حوادثي هم مانند باز نشدن چرخ، آتش گرفتن موتور و مانند آن که در يکي دو ماه اخير تعدادش خيلي زياد بوده، بحث هايمان را جدي تر و کارشناسي تر انجام دهيم.

مقيمي درباره خريد هواپيما هم گفت: ما محدوديتي براي شرکت هاي دولتي ايجاد نکرده ايم و غيردولتي ها هم مي توانند از منبع صندوق ذخيره ارزي استفاده کنند ولي بايد از در سياست ارزان خريدن و ارزان اجاره کردن تجديد نظر کنيم.

هواپيما باز هم روسي بود

علاء الدين بروجردي، رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي نيز با شرکت دراين بحث در موضوع تحريم ها گفت: با توجه به سهم 90 درصدي خطاي انساني ما بايد در مورد 10 درصد بقيه صحبت کنيم و در اين بخش هم ما با روسيه مشکلي نداريم و اين دو هواپيما هم روسي بودند از اين رو مسئله تحريم نمي تواند مطرح باشد.

وي افزود: در مورد هواپيماهاي غربي هم از راه قرارداد با شرکت هاي غربي و نيز بازار آزاد اگر چه با هزينه بالاتر، قطعات لازم تهيه مي شود، بنابر اين ترديد نشود که هواپيمايي به علت نبودن قطعه اجازه پرواز پيدا نکند.

بروجردي تصريح کرد:‌البته تحريم آثار خود را دارد و کشورهاي غربي با وجود ادعاي خود در مورد حقوق بشر تحريم خود را در اين زمينه که به هواپيماهاي غيرنظامي ارتباط دارد مانند تحريم پرتوداروها در زمينه سلامتي گسترش داده اند.
رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي خواستار بيشتر شدن سخت گيري ها در امنيت هوايي و وارد نشدن هواپيماهاي دست چندم شد و گفت: عصر يکشنبه جلسه اي با حضور رئيس مجلس، وزير راه و ديگر مسئولان و کارشناسان براي دريافت گزارش اين دو سانحه تشکيل خواهد شد و اميدواريم تصميمات خوبي در آن اتخاذ شود.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا