آژانس هواپیماییfootbal

خداحافظی با ماشین پیکان

شروع موضوع توسط mehrdad1355 ‏21 ژوئن 2004 در انجمن گفتگوی آزاد

  1. mehrdad1355

    mehrdad1355 Registered User

    محمدصادق جنان صفت: علينقى عاليخانى در كابينه ۹۶ (پيش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷) كه توسط اسدالله علم در ۳۰ بهمن ۱۳۴۱ به شاه معرفى شد، وزير بازرگانى، صنايع و معادن بود. وى تا كابينه ۱۰۲ كه در سوم آذر ۱۳۴۷ تشكيل شد وزير اقتصاد بود. عاليخانى در ۱۹ تيرماه ۱۳۴۸ جاى خود را به هوشنگ انصارى داد تا وى وزير اقتصاد هويدا شود.عاليخانى از جمله مردان شاه است كه كارنامه خود را در سال هاى وزارت در برابر ديدگان همه قرار داده است. وى خاطرات خود را بازگو كرده و در كتابى به چاپ رسانده است.

    عاليخانى در خاطرات خود مى گويد: از من انتقاد مى شد كه به بخش خصوصى پر و بال داده و آنها را لوس كرده ام... وى در خاطرات خود «احمد خيامى»، بنيانگذار ايران ناسيونال (ايران خودرو فعلى) را فردى سختكوش معرفى مى كند كه شم اقتصادى قوى داشته و توانسته است پله هاى ترقى را يك به يك طى كند و به بالا برسد. عاليخانى و چند نفر ديگر از مردان سياسى _ اقتصادى رژيم شاه احمد خيامى را مردى مى دانند كه اگر سرمايه او به صفر تنزل داده مى شد، راه رسيدن به درآمد را بلد بود.دقت در آنچه ديروز رخ داد نشان مى دهد حرف آنها زياد هم بى اساس نبوده است. بخشى از ميراث باقى مانده از احمد خيامى ديروز بين ۳ مقام دولتى معامله شد.

    مهدى هاشمى از طرف بيژن زنگنه وزير نفت حاضر شد ۳۱۰ ميليون دلار به منطقى بدهد تا جهانگيرى تعهد دهد ديگر پيكان توليد نشود. در صورتى كه رقم ۳۱۰ ميليون دلار را ضربدر ۸۰۰ تومان كنيم به رقم ۲۴۸ ميليارد تومان مى رسيم.يعنى برند خيامى پس از گذشت ۳۸ سال از تأسيس ايران ناسيونال ۲۴۸۳ ميليارد تومان ارزش داشت. جدا از بحث اينكه آيا توليد پيكان اقتصادى است يا نه، آلودگى براى محيط زيست ايجاد مى كند يا نه و ده ها موضوع ديگر، به يك نكته اشاره مى كنم. پيكان براى اين كشور بركت داشت. همين امروز، اگر آمارى گرفته شود حتماً به اين نتيجه مى رسيم كه دست كم ۳۰۰ هزار خانوار ايرانى از پيكان نان مى خورند و اين همان بركتى است كه پيش از اين نوشتم.

    واقعيت اين است كه ايران ناسيونال آن روزها و ايران خودروى دهه ۱۳۷۰ موتور رشد و توسعه صنعت در ايران شدند و اين نيز يكى از بركت هاى پيكان است. ايران ناسيونال آن روزها و ايران خودرو اين روزها صدها مهندس، تكنسين، مديرمالى و مديرصنعتى به جامعه ايرانى تحويل داده است و اين نيز از بركات پيكان است.

    با اين توضيح آخر، يك پرسش مطرح است: احمد خيامى به مثابه بورژوازى ايرانى را چه مى ناميم و رفتار وى را چگونه تحليل مى كنيم؟ در روزهاى نخست پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷، احمد خيامى يكى از آن ۵۱ نفرى شد كه اموال و دارايى هايش مصادره و در اختيار نهادهاى انقلابى قرار گرفت. در آن روزها، روشنفكران ايرانى _ چپ مذهبى، چپ ماركسيست، راست مذهبى، ميانه روى ملى گرا _ در اينكه بايد امثال خيامى ها را سركوب كرد ترديدى نداشتند و احتمالاً برخى از آنها هنوز بر اين موضع پايدارند. اما تاريخ و روزگار واقعيت ها را آشكار مى سازد.

    پس از جنگ بود كه مسئولان ايرانى تلاش كردند امثال خيامى ها را در كشور پديد آورند و هنوز موفق نشده اند. به طورى كه وزير صنايع و معادن مى گويد، سرمايه دارى نداريم كه بخواهد بخشى از سهام ايران خودرو را كه در اختيار مديريت است خريدارى كند. اگر روزى موفق شديم بورژوازى صنعتى ايرانى را احيا و آنها را آزاد بگذاريم كه بدون دخالت هاى دولتى به كسب و كار بپردازند و بزرگ شوند، آن روز به دموكراسى مى رسيم
     
  2. mehrdad1355

    mehrdad1355 Registered User

    گروه اقتصادى ـ خاطره وطن خواه: همزمان با اعلام توقف خط توليد پيكان تا پايان سال از سوى وزير صنايع و معادن قيمت اين خودرو ديروز در بازار تهران كاهش يافت.روز گذشته هر دستگاه پيكان صفر به رنگ سفيد ۵ ميليون و ۷۸۰ هزار تومان خريد و فروش شد. قيمت اين خودرو نسبت به ماه گذشته روند نزولى داشته است. به طورى كه فروردين ماه سال جارى هر دستگاه پيكان ۶ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسيد در حالى كه قيمت اين خودرو روز گذشته نسبت به ماه هاى پيشين حدود ۵ درصد كاهش يافته است.بر اساس آمارهاى منتشره در سه ماهه نخست امسال ۳۷ هزار و ۶۳۵ دستگاه خودروى پيكان توليد شد.

    اين در حالى است كه توليد اين خودرو در مدت مشابه سال قبل ۳۰ هزار و ۹۳۷ دستگاه گزارش شده بود. آمار توليد خودروى پيكان در ارديبهشت و خرداد امسال ۵۰ درصد نسبت به فروردين كاهش داشته است.به نظر مى رسد توليد پيكان تا پايان امسال كه آخرين سال توليد اين خودرو نيز محسوب مى شود، نسبت به سال قبل همچنان رشد افزايشى را طى كند. به طورى كه امسال هم همچون سال هاى قبل پيكان پرتيراژترين خودرو بماند و سپس حذف شود.

    مديرعامل ايران خودرو نيز اعلام كرد با توقف خط توليد پيكان خدمات پس از فروش اين خودرو تا ۱۰سال ادامه خواهد يافت.جهانگيرى گفت: به ايران خودرو پيشنهاد كرده ام نام باشگاه پيكان را به «سمند» تغيير دهند تا ديگر نامى از اين خودرو باقى نماند.اسحاق جهانگيرى قرآن را مى بوسد و روبان قرمز سالن ۵ را در نمايشگاه بين المللى تهران قيچى مى كند.دو معاون او رضا ويسه و دوست حسينى به همراه مديران عامل شركت هاى ايران خودرو و سايپا در معيت وزير از ششمين نمايشگاه بين المللى خودروى تهران بازديد مى كنند. سالن ۵، غرفه ايران خودرو و سايپا توسط وزير و همكاران بازديد شد. در نيمه راه اين بازديد بيژن نامدارزنگنه وزير نفت و مهدى هاشمى رئيس سازمان بهينه سازى مصرف سوخت به جهانگيرى ملحق شدند. آنان در حضور خبرنگاران تفاهم نامه اى را به امضا رساندند كه به موجب آن عمر ۳۳ ساله پيكان به سر آمد.دو وزير در آخرين سال دولت خاتمى به توليد خودروى پيكان پايان دادند. بدين ترتيب پيكان از خانواده ايرانيان و ايران خودرو برچيده خواهد شد.

    متن موافقتنامه دو وزير بدين قرار است: «... شوراى اقتصاد موافقت خود را با اختصاص كمك بلاعوض از طرف شركت ملى نفت ايران به شركت هاى خودروسازى براى توقف توليد خودروهاى پرمصرف با تكنولوژى قديمى و نوسازى شركت هاى خودروسازى كشور براى توليد خودروهاى با فناورى بالا، كم مصرف و گازسوز، بين دو وزارتخانه نفت، صنايع و معادن اعلام مى كند.» اين تفاهم نامه سه شرط را مدنظر قرار داده است: نخست وزارت نفت، صنايع و معادن حمايت خود را از توقف توليد خودروهاى پرمصرف با تكنولوژى قديمى و نوسازى شركت هاى خودروسازى براى جايگزين كردن خودروهاى كم مصرف با تكنولوژى روز اروپا و دوگانه سوز پايه گازسوز اعلام مى كنند.شرط دوم همزمان با امضاى تفاهم نامه به اجرا گذاشته مى شود. براساس آن سازمان بهينه سازى مصرف سوخت از طرف وزارت نفت قراردادى به مبلغ ۳۱۰ ميليون دلار با گروه صنعتى ايران خودرو با موضوع توقف توليد خودروى پرمصرف با تكنولوژى قديم پيكان سوارى تا پايان سال ۸۳، با جايگزين كردن انواع OEM گازسوز نظير انواع محصولات پژو، L90 ، وانت و... با ظرفيت توليد سالانه ۴۱۰هزار دستگاه منعقد مى شود.

    براساس شرط سوم، شركت هاى دولتى و خصوصى خودروسازى كشور مى توانند همسو با اهداف اين تفاهم نامه پيشنهادهاى خود را شامل تمام مدارك و مستندات فنى و مالى براى انعقاد قرارداد به سازمان بهينه سازى مصرف سوخت كشور ارسال نمايند.ضمن اينكه سازمان بهينه سازى مى تواند با ساير شركت هاى خودروسازى قراردادهايى با موضوع اين تفاهم نامه منعقد نمايند.زنگنه در كنار جهانگيرى مى نشيند و تفاهم نامه را امضا مى كند. پس از آن فرصت را به پاسخگويى به خبرنگاران اختصاص مى دهد.زنگنه حركت خودروسازان كشور را مماس در جهت تكنولوژى روز دنيا مى داند. گرچه وزير نفت تاوان اين حركت را مصرف سوخت بالاى خودروهاى توليد داخل مى داند اما او اميدوار است خودروسازان تكنولوژى خود را به سوى كاهش توليد معطوف كنند.

    او مى گويد: «ايران به دليل داشتن ذخاير نامحدود گاز، مى تواند از اين مزيت استفاده بهينه ببرد چه آنكه به اعتقاد زنگنه بهترين بازار براى گاز ايران، توليد خودروهاى گازسوز در داخل كشور است.»او ادامه مى دهد: «خودروسازان ايرانى از اين فرصت مى توانند خود را به عنوان مركز فناورى جهانى در زمينه خودروهاى گازسوز به جهان معرفى كنند.»برنامه بعدى وزارت نفت براساس اين تفاهم نامه كمك به خودروسازان براى توقف خودروهايى با تكنولوژى قديمى است. بدين ترتيب توليد «پيكان» به عنوان پيشقدم اين تفاهم نامه تا پايان امسال متوقف خواهد شد.اما گلايه وزير نفت از خودروسازان مصرف بالاى سوخت است. او مى گويد: «متوسط ۱۰ الى ۱۱ ليتر بنزين مصرف مى شود. با گازسوز كردن خودروها، صرفه جويى زيادى خواهد شد.»
     
  3. mehrdad1355

    mehrdad1355 Registered User

    خبرنگارى مى پرسد: آيا با گازسوز كردن خودروها از ميزان واردات بنزين كاسته خواهد شد؟ زنگنه مى گويد: اگر بتوانيم در سال هاى آتى سطح مصرف فعلى را حفظ كنيم كار بسيار بزرگى كرده ايم. زيرا سالى ۸۰۰ هزار خودرو اگر وارد بازار شود، مصرف بنزين به همراه مى آورد. ضمن اينكه در ايران هيچ خودرويى بازنشسته نمى شود مگر اينكه از دره پرت شود يا آن را اوراق كنند. يعنى تا روز آخر به دليل ارزانى كار مى كنند.

    او اضافه مى كند: «نمى توانم اطمينان بدهم كه با اين تفاهم نامه مصرف بنزين كاهش مى يابد.» او مصمم است كه نرخ رشد واردات بنزين را كاهش دهد. زنگنه به واردات خودرو اشاره مى كند و مى گويد: «واردات خودرو بايد براساس ضوابط استاندارد سوخت صورت بگيرد. حتى بايد به گونه اى باشد كه اين خودروها به سمت استفاده از گاز طبيعى سوق داده شوند.» متوسط نرخ رشد مصرف بنزين سالانه عددى در حدود ۱۱ درصد را به خود اختصاص داده است. ايران روزانه ۳۷ ميليون ليتر بنزين توليد مى كند. رقم واردات در خوشبينانه ترين زمان ۱۵ الى ۲۰ ميليون ليتر است.

    وزير ميزان واردات بنزين را با توجه به افزايش توليد خودروسازان ۲۵ ميليون ليتر روزانه اعلام مى كند. زنگنه مى گويد: پيكان و برخى از خودروهاى پرمصرف تا پايان سال از چرخه توليد حذف خواهند شد و به موازات آن توليد خودروى گازسوز آغاز مى شود. اضافه شدن هر خودرو گازسوز به خودروهاى كشور سالانه ۲۵۰۰ ليتر صرفه جويى در مصرف بنزين خواهد داشت. زنگنه مى گويد: شرط تحقق چنين هدفى گسترش ايستگاه هاى گازرسانى است. ظاهراً آقاى وزير قصد داشت بيشتر در مورد حذف خودروى پيكان و آينده خودروسازان در بازار داخل و جهانى سخن بگويد. لذا از زنگنه خداحافظى مى كند و مستقيم به سمت غرفه ايران خودرو حركت مى كند. غرفه ايران خودرو پيشاپيش از پيكان خداحافظى كرده است. تنها انواع محصولات پژو و سمند دستاوردهاى ايران خودرو است كه به نمايش گذاشته شده. وزير پس از بازديد، در غرفه سايپا كه براى پرسش و پاسخ در نظر گرفته شده، حاضر مى شود. اسحاق جهانگيرى رو به حاضران كه درصد قابل توجهى از آنان را خبرنگاران تشكيل مى دهند، مى گويد: صنعت خودرو به نقطه بسيار مطلوبى رسيده و دليل آن اعمال سياست ها و اقدامات خوب اجرايى است كه در شركت هاى خودروسازى به اجرا درآمده است.

    تعريف هاى آقاى وزير از صنعت خودرو همچنان ادامه دارد. جهانگيرى افقى دوردست را براى صنعت خودرو ترسيم مى كند. افقى كه ۱۰ سال گذشته وزيران و مديران عامل پيشين صنعت خودرو ترسيم كرده بودند و اينك در زمان جهانگيرى به بلوغ رسيده است. صنعت ۴۰ ساله خودروسازى كشور دو دهه افت و خيز را دنبال كرده است. يك دوره پيش از پيروزى انقلاب كه با مونتاژ نمونه هاى مختلفى از خودروها، ايران خود را خودروساز تلقى كرد.

    و دوره دوم كه از سال ۷۳ آغاز و در ۸۳ به اوج خود رسيد. فاصله اين دو دوره به دليل شرايط جنگ و بحران اقتصادى سال هاى ۶۰ تا ۷۰ توليد خودروهاى سوارى به خصوص پيكان به سالى ۵ تا ۷ هزار دستگاه رسيد. با تصويب قانون خودرو در سال ۷۰ حركت جديد براى توليد خودرو آغاز شد. سال ۷۳ توليد خودروسازان ايرانى به ۶۶ هزار دستگاه محدود شد. با تدوين قانون خودرو و ممنوعيت واردات رشد توليد پيش گرفته شد. سال ۷۵ توليد خودرو به ۱۳۰ هزار دستگاه رسيد. تقاضا به دليل ممنوعيت واردات روزبه روز افزايش يافت. خودروسازان بر توليد خود افزودند.

    در اين سال ها پرتيراژترين خودرو پيكان بود. به طورى كه حتى اين خودرو سال گذشته در سطح پرتيراژترين خودروهاى كشور قرار گرفت. وزير صنايع و معادن از سال ۸۲ به عنوان «سال خوب خودروسازان» ياد مى كند. چه آنكه در اين سال ركورد توليد شكست. ۷۵۰ هزار دستگاه و افزايش ظرفيت توليد به يك ميليون دستگاه دستاورد خودروسازان بود. وزير ديگر دستاوردهاى سال هاى وزارت خود را كه در ۵/۲ سال گذشته بوده، اصرار به خودروسازان براى به روز كردن پيش فروش ها و عمل به تعهدات پيشين عنوان مى كند. او مى گويد: در حال حاضر تعادلى در عرضه و تقاضا ايجاد شده كه به موجب آن روند با ثبات در بازار خودرو كشور ايجاد شده است. خودروسازان استاندارد ۸۳ ECR را كه مربوط به آلايندگى هوا است، امسال رعايت خواهند كرد. جهانگيرى از ۵۵ نوع استانداردى كه براى خودروهاى داخلى و خارجى اجبارى شده خبر مى دهد. ارزشيابى خودروها موضوعى ديگر است كه وزير از آن با افتخار ياد مى كند. او مى گويد: معيارهاى سوخت در كميته هايى قانونى كه در وزارت صنايع و معادن بدين منظور تشكيل شده، اجرا مى شود. اميدوارم با توانمندى كه در بخش طراحى خودرو وجود دارد، به كشورهاى توسعه يافته نزديك تر شويم. توانمندى ديگر كه وزير از آن ياد مى كند سرمايه گذارى مشترك است.

    جهانگيرى مى گويد: تا قبل از قرارداد رنو _ نيسان شركت هاى بين المللى به سختى براى سرمايه گذارى مشترك پيش قدم مى شدند. اما امروز به جايى رسيده ايم كه شركت رنو كه يكى از معتبرترين شركت هاى خودروسازى دنيا است با نام ايران خودرو توليد مى كند. كارى كه تا پيش از اين برخى از دوستان نسبت به انجام آن ترديد داشتند. الان كار به جايى رسيده كه خودروسازان معتبر بين المللى براى كار با خودروسازان ايرانى سبقت مى گيرند.او ادامه مى دهد: مديرعامل پژو سيتروئن دو بار به ايران آمد. در ديدار اخيرى كه با آقاى منطقى (مديرعامل ايران خودرو) داشت، توافق كرد تا پژو ۲۰۶ صندوق دار در ايران با «برند» ايرانى توليد شده و از ايران راهى بازارهاى جهانى و منطقه اى شود.تصور آقاى وزير آينده بسيار روشنى براى صنعت خودروسازى است. او مى گويد: «حتماً به وعده هايى كه به مردم براى توليد خودروهاى روز دنيا داده ايم، عمل خواهيم كرد.» جهانگيرى پايان سخنرانى خود را به خبرنگاران اختصاص مى دهد. خطاب به آنها مى گويد: «در برنامه هاى گذشته هميشه گله مى كردم از «خودرو» سئوال نكنيد.

    امروز آزاديد كه از خودرو سئوال كنيد، هر چند اگر سئوال سختى پرسيديد، دوستان خودروساز (خطاب به منوچهر منطقى و احمد قلعه بانى) اينجا هستند و كمك خواهند كرد.»

    بدين ترتيب تريبون به خبرنگاران سپرده مى شود. نخستين سئوال مربوط به توليد خودروهاى ارزان قيمت است كه در روزهاى گذشته از سوى يك شركت خصوصى اعلام شد. اما بعد از مدتى وزارت صنايع و معادن اين خبر را تكذيب كرد. وزير بايد به ابهام به وجود آمده ناشى از اين خبر پاسخ گويد. جهانگيرى مى گويد: «تصور من اين است كه مردم بايد از خودروهايى ارزان قيمت در حد ۴ ميليون تومان بتوانند استفاده كنند. اين از اهداف جدى ماست. در اين راستا در نظر داريم كه ميدان را براى بخش خصوصى يا خودروسازانى كه در اين راستا حركت مى كنند، باز بگذاريم. چرا كه سرانه خودرو در ايران نسبت به كشورهاى اروپايى بسيار پايين تر است.

    در ايران به ازاى هر ۱۲ نفر يك خودرو وجود دارد، در حالى كه در اروپا اين ميزان به ۵/۱ نفر تقليل يافته است.»وزير صنايع و معادن حق انتخاب و خريد خودروهاى ارزان قيمت را براى ايرانى ها مسلم فرض مى كند. اما ظاهراً جهانگيرى از انعكاس اين خبر چندان هم راضى نيست. به طورى كه راجع به خودروى «جى لى» مى گويد: «اگر كسى ايده اى براى توليد خودروى ارزان قيمت دارد، بايد آن را ارائه دهد. اگر هم قصد سرمايه گذارى مشترك دارد بايد ضوابط فنى آن را همراه با درخواست به وزارت صنايع و معادن ارائه كند. اين استانداردها بايد جهانى باشد، نه اينكه هر خودروساز گمنامى بيايد و قصد داشته باشد، با خودروساز داخلى خودروى ارزان توليد كند.

    »او حداقل سرمايه گذارى براى ايجاد خط توليد خودرو را ۵۰ ميليارد تومان عنوان مى كند كه در فاصله زمانى ۲ تا ۳ سال به طول مى انجامد. با اين حساب نمى توان براى خودرويى كه قرار است ظرف سه سال آينده وارد بازار شود، از امروز قيمت گذارى كرد.جهانگيرى ادامه مى دهد: اين خبر به اعتقاد من، خبر ناصحيحى است و انعكاس گسترده آن در جامعه موجب مى شود، تا افكار عمومى نسبت به خودروسازان بدبين شوند. كسى كه ادعاى توليد خودروى ۵/۳ ميليون تومانى داده، تا اين لحظه حتى به وزارت صنايع و معادن مراجعه نكرده كه درخواست بدهد. در حالى كه اثر ضوابط فنى اين خودرو از نظر كارشناسان وزارتخانه تائيد شود، ما خوشحال مى شويم.»

    سئوال بعدى از جهانگيرى به سرنوشت قرارداد بنز اختصاص مى يابد، جهانگيرى پاسخ مى دهد: از ابتدا قرار بود توليد بنز در ايران در قالب يك شركت مشترك بين ايران خودرو و شركت دايملر كرايسلر صورت بگيرد. يعنى پروژه اى شبيه L90 و سرمايه گذارى مشترك. نهايتاً امروز قراردادها بين ايران خودرو و دايملر كرايسلر بسته شد كه به موجب آن بنز ۲۲۰ و ۳۲۰ از سال آينده با تيراژ محدود وارد بازار خواهد شد. جهانگيرى در ادامه به كاهش قيمت خودرو كه از سوى خبرنگاران به كرات پرسيده شد، اشاره مى كند و مى گويد، «توليدات خودروهاى ايرانى به رغم نرخ تورم پايين است. به طورى كه هنوز خودروسازان ما سهم سود و فروش شان زير ۱۰ درصد است.»خبرنگارى مى پرسد: گفته مى شود، خودروسازان، خودروهاى توليدى را به اميد بالا رفتن قيمت در انبارها نگه مى دارند، وزير صنايع و معادن در پاسخ مى گويد: «اگر توليد ۵ شب را در پاركينگ ها نگهدارى كنيم، بيش از ۱۰هزار دستگاه مى شود. مگر مى شود سرمايه را معطل كرد. اين سخن در زمانى كه كل توليد خودروسازان ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه بود، صدق مى كرد ولى الان نمى توان چنين ادعايى كرد.»

    • يك تفاهم نامه و چند ابهام

    امضاى تفاهم نامه سئوالات بسيارى را براى حاضران به وجود مى آورد. اينكه آيا وزارت صنايع و معادن قصد دارد تمام توليدات كشور را به سوى گازسوز كردن هدايت كند؟ قطعاً چنين اقدامى در دنيا سابقه نداشته، چه آنكه اگر اين كار از نظر علمى ثابت مى شد، خودروسازان بزرگ به دنبال اجراى آن مى رفتند. جهانگيرى در اين رابطه مى گويد: «اين سياستى است كه از سوى دولت و مجلس تائيد شده اين سئوال هم براى ما هميشه مطرح بوده كه چرا خودروسازان دنيا به سمت استفاده از گاز طبيعى و توليد انبوه در اين رابطه نرفته اند. وقتى ما ذخاير عظيمى از گاز داريم و قيمت استفاده از آن براى ايران به صرفه تر است. در صنعت اصرار داريم كه فرآيند توليد حتى الامكان از گاز طبيعى استفاده شود، براى خودروها هم حتى المقدور به سمت گازسوز كردن پيش خواهيم رفت.»جهانگيرى به تيراژ ۷ ميليونى پيكان اشاره مى كند و مى گويد: «ايران خودرو اولين قدم را برداشت. اين كار بسيار بزرگى است. برنامه بعدى، خودروهاى توليدكننده هاى ديگر است. آنان بايد با توجه به استانداردهاى زيست محيطى نسبت به خارج كردن خودروهاى با تكنولوژى فرسوده، اقدام كنند. در حال حاضر ايران خودرو و سايپا ليست خودروهاى خود را ارائه كرد ه اند كه به مرور در دستور كار براى توقف قرار مى گيرد.

    او در پاسخ به اصرار خبرنگاران مبنى بر اينكه كدام خودرو بعد از پيكان از خط توليد خداحافظى مى كند، مى گويد: «شما دعا كنيد، پيكان ختم به خير شود، بعداً مى توان در مورد بقيه فكر كرد و تصميم گرفت.»

    وزير صنايع و معادن به واردات هم گريزى مى زند. همچنان اعتقاد آقاى وزير اين است كه نگران واردات نيست. حتى در جواب به سئوال خبرنگارى در اين رابطه مى گويد: «اختيار واردات از دست ما خارج است، وقتى مهر عدم ساخت را از ما گرفتند، اجازه واردات به وزارت بازرگانى انتقال يافت.»او ادامه مى دهد: «با چنين تعرفه هايى كه براى واردات خودرو وضع شده، مطمئن هستم كه هيچ آسيبى به صنعت خودروى كشور وارد نمى شود. مطمئن هستم حمايت از توليد داخل به معناى انحصار نيست، دلسوزى است كه به آنها مى گوييم رقيب جدى دارند.»

    خبرنگار «شرق» از وزير صنايع و معادن پرسيد، به جز خودروهاى فعال در توليد، آيا مجوز جديدى براى توليد خودرو صادر شده است؟ جهانگيرى مى گويد: «از سال ۸۰ كه سياست هاى جديد براى خودروسازى كشور اعلام شد، اجازه داديم بخش خصوصى با شرايط جديد مجوز بگيرد. تا امروز ۳۶ شركت مجوز توليد گرفته اند كه از اين تعداد ۷ شركت كار خود را به صورت جدى آغاز كرده اند.

    وزير صنايع و معادن در پاسخ به سئوال ديگر «شرق» كه در مورد خصوصى سازى در صنعت خودرو اختصاص يافت، مى گويد: «خصوصى سازى زمانى بايد اجرا شود كه بيش از ۶۰ درصد سهام دولتى باشد. اين در حالى است كه ايران خودرو با ۱۸ درصد سهام متعلق به سازمان بازنشستگى و تامين اجتماعى، ۴۰ درصد سهم دولت و مابقى سهام بخش خصوصى در حال فعاليت است. وضعيت سايپا مشابه است. سهم تامين اجتماعى و سازمان بازنشستگى از سهام سايپا ۱۷ درصد است، ۴۰ درصد مربوط به سازمان گسترش و نوسازى به عنوان سهم دولت و بقيه خصوصى است.» او ادامه مى دهد: «تا زمانى كه شركت هاى كوچك و متوسط دولتى خصوصى نشده اند، اصل ۴۴ قانون اساسى حكم مى كند كه همچنان سهام اين دو شركت دولتى بماند. چرا كه مصلحت كشور بر اين است كه در خصوصى سازى همواره ۴۰ درصد به عنوان سهم دولت باقى بماند. جهانگيرى به تجربه خصوصى سازى در شركت صدرا اشاره مى كند و مى گويد: «آن زمان هم من معتقد بودم كه ۵/۱ ميليارد دلار سهم خصوصى كردن بايد توسط يك نفر يا شركت خريدارى شود. اگر يك بخش خصوصى پيدا كرديد كه سهم دوهزار ميليارد تومانى ايران خودرو را خريدارى كند، آن موقع به من بگوييد تا بفروشم!

    • پرايد نمى رود

    خبرنگارى مى پرسد آيا پس از پيكان برنامه اى براى خارج كردن «پرايد» وجود دارد، جهانگيرى مى گويد: «اين خودرو هنوز تكنولوژى روز دنيا را دارد. ضمن اينكه شركت سايپا در حال انجام طراحى براى بهينه كردن اين خودرو است.» او خطاب به خبرنگاران مى گويد: «انشاءالله روزى روى همين ميز مى نشينيم _ البته اگر باشم _ و پايان كار پرايد را اعلام مى كنم.»






    [​IMG]
     
  4. mehrdad1355

    mehrdad1355 Registered User

    [​IMG]
    رضا زندى:توليد پيكان پايان يافت. روز گذشته وزراى نفت و صنايع و معادن پاى تفاهم نامه اى را امضا كردند كه به موجب آن ايران خودرو بايد تا پايان امسال خط توليد پيكان را جمع كند. وزارت نفت نيز متعهد شده است تا در قبال اين كار ۳۱۰ ميليون دلار به شركت ايران خودرو بپردازد. اين مبلغ كه طورى قراردادى جداگانه از طريق سازمان بهينه سازى مصرف سوخت پرداخت مى شود صرف توليد ۴۱۰ هزار دستگاه خودروى L90 و پژو خواهد شد. بدين ترتيب خاطرات ايرانيان با خودروى پيكان به تاريخ پيوست.

    • آخرين پيكان سوارى آقاى وزير

    وزير صنايع و معادن پس از امضاى تفاهم نامه وزير نفت مشغول بازديد از محصولات شركت هاى خودروسازى است. از اتوبوس كه پياده مى شود در برابر سئوالى از شرق قرار مى گيرد كه ظاهراً براى پاسخ گويى اش بايد فكر كند:

    •آقاى جهانگيرى! اولين بار پشت فرمان پيكان نشسته ايد يا ماشينى ديگر؟

    حالا واقعاً يادم نمى آيد.

    •پس بفرماييد آخرين بار كى سوار پيكان شده ايد؟

    پيكان! فكر مى كنم پنج سال قبل.

    وزير صنايع و معادن از پنج سال پيش عطاى سوار شدن پيكان را به لقايش بخشيده است. پيكان به موزه ها خواهد رفت و به خاطرات خواهد پيوست. به رغم همه مقاومت ها پرمصرف ترين و تاريخى ترين خودروى سوارى ايران از سال آينده ديگر توليد نخواهد شد تا ركورد پيكان سوار نشدن آقاى وزير سال به سال بالا رود.

    • نمره پيكان، ۱۵ تا ۱۶ است

    رضا ويسه در هنگامه حضورش در سازمان گسترش و نوسازى صنايع ايران قرارداد توليد خودروى L90 را با فرانسوى ها امضا كرد. حالا قرار است اين خودرو بخشى از كاهش توليد پيكان را جبران كند. شرق از ويسه به عنوان سهامدار عمده خودروسازى ها مى خواهد تا به عملكرد پيكان نمره دهد: «همين طورى نمى شود نمره داد. از اين نظر كه پيكان محصولى ماندگار، ارزان قيمت، با سيستم ساده و با قابليت ساخت و توزيع در سراسر كشور است مى توانيم بگوييم كه محصول بسيار ارزشمندى بوده است. ولى خب هر محصولى دوره عمر خاص خودش را دارد.»

    •نگفتيد چه نمره اى مى دهيد؟

    من نمره عالى مى دهم.

    •براى اينكه نظرتان شفاف تر باشد بفرماييد چه نمره اى مى دهيد؟

    به پيكان در طول عمر خودش نمره خوب مى دهم.

    يعنى چه؟

    تقسيم بندى ها عالى، خوب، متوسط و ضعيف است. بنده به پيكان نمره خوب مى دهم.

    •پاسخ سئوالم را نداديد. به عنوان مسئول سهام عمده خودروسازان ارزيابى تان از پيكان چيست؟

    من به پيكان «نمره ۱۵ تا ۱۶ مى دهم.»

    • تكذيب شايعه انتقال خط توليد پيكان

    سال گذشته در پى انعكاس شايعات توقف خط توليد پيكان اين نكته نيز ضميمه آن مى شد كه احتمالاً خط توليد پيكان در يكى از استان ها راه اندازى مى شود. احمد نعمت بخش، مدير كل نيرو محركه وزارت صنايع و معادن در اين باره به شرق مى گويد: «قرار نيست خط توليد پيكان در جايى ديگر راه اندازى شود. اگر قرار بود اينطور باشد شركت ايران خودرو، خودش توليد مى كرد.»

    •پس با تفاهم نامه وزارتخانه هاى نفت و صنايع و معادن واقعاً خودروى پيكان ديگر توليد نخواهد شد؟

    بله، با اين تفاهم نامه توليد خودروى پيكان تمام مى شود.

    •نظر وزارت صنايع و معادن درباره اين تفاهم نامه چيست؟

    بالاخره سازمان بهينه سازى مصرف سوخت و وزارت نفت دارند كمك مى كنند كه ايران خودرو هم كه وابستگى زيادى به پيكان دارد بتواند هزينه هايش را جبران نموده و خودروهاى جديدى جايگزين نمايد.

    •آيا توليدات ايران خودرو به لحاظ كمى افت نخواهد كرد؟

    قرار است به جاى پيكان توليدات پژو و L90 افزايش يابد.

    • پيكان ۱۰۰ درصد گران تر عرضه مى شود

    شركت تالبوت انگليس در سال ۱۳۴۵ پيكان را طراحى كرد. سال ۱۳۵۰ مونتاژ پيكان در تهران آغاز شد. اين روند پس از انقلاب نيز پيگيرى شد تا در حوالى سال هاى ۶۵-۶۴ بهزاد نبوى تالبوت را خريد. وزير صنايع سنگين وقت كل خط توليد پيكان را به قيمت ۲۰ ميليون دلار به داخل منتقل كرد تا ايران اولين خط توليد خودروسازى را تجربه كند. مديرعامل سازمان بهينه سازى مصرف سوخت كشور به شرق مى گويد: «ميزان توليد پيكان از سال ۷۲ تا سال ۸۲ به اندازه كل توليدات اين خودرو تا قبل از اين تاريخ بوده است.» مهدى هاشمى درباره مصرف بنزين پيكان مى افزايد: «مصرف خودروهاى پيكان موجود بيش از ۴۰ درصد كل مصرف بنزين كشور است كه حدود ۲۸ تا ۳۰ ميليون ليتر است.» هاشمى درباره تفاهم نامه وزارت نفت با وزارت صنايع و معادن براى جمع كردن توليد پيكان توضيح مى دهد: «سازمان بهينه سازى مصرف سوخت ۹۰ ميليون دلار را به صورت نقد در اختيار ايران خودرو مى گذارد و مابقى اش هم تا سقف ۳۱۰ ميليون دلار تعهد بازپرداخت وام ايران خودرو خواهد بود.»

    قرار است علاوه بر افزايش توليدات ايران خودرو اين شركت با استفاده از اين مبلغ به تحقيق در مورد توليد خودروهاى گازسوز پرداخته و اتومبيل هايى با سوخت اصلى گاز توليد كند. مديرعامل سازمان بهينه سازى مصرف سوخت كشور درباره قيمت تمام شده پيكان اظهار مى دارد: «توليد هر خودروى پيكان حدود ۳ ميليون تومان هزينه تمام شده داشت. يكى از مباحثى هم كه در اعطاى تسهيلات ۳۱۰ ميليون دلارى مورد توجه قرار گرفت اين بود كه ماشين جديد هم مثل هم قيمت پيكان عرضه شود.» با اين اوصاف مى توان گفت كه ايران خودرو با سودآورترين اتومبيل خود خداحافظى كرد.

    چه اينكه فاصله قيمت تمام شده ۳ ميليون تومان تا قيمت عرضه بيش از ۶ ميليون تومانى ۱۰۰ درصد براى ايران خودرو سود داشته است. خداحافظى ايران خودرو با پيكان تا پايان امسال يكى از توليدات پرسود اين شركت را از بين مى برد.
     
  5. ghaboli

    ghaboli کاربر تازه وارد

    شانس بياريم اين آقاي ويسه يه روزي رئيس جمهور نشه
    چون در اون صورت ميگه درآمد ناخالص كشور را بايد از محل توليد و صدور آفتابه تامين كرد
     
  6. mehrdad1355

    mehrdad1355 Registered User

    با وجود گذشت بيش از سه دهه از توليد پيکان در ايران، ويژگيهای فنی و شکل ظاهری آن تفاوت چندانی نکرده است
    همزمان با برپائی نمايشگاه بين المللی خودرو در تهران، بر اساس تفاهم نامه ای بين دو وزارت خانه دولتی، کارخانه دولتی سازنده پيکان (ايران خودرو) با گرفتن 310 ميليون دلار، پذيرفت که از ساخت آن دست بردارد و به اين ترتيب اتومبيلی که بخشی از زندگی دو نسل از شهرنشينان ايرانی شد، به تاريخ پيوست.
    خلاصه سرگذشت ايران ناسيونال (ايران خودرو فعلی) به عنوان کارخانه سازنده پيکان چنين است: در سال 1341 در دفتری در خيابان اکباتان تهران آغاز به کار کرد و در پنج سال اول دارای کارخانه ای در کيلومتر شش کرج شد و با مونتاژ اتومبيل های بنز راه افتاد. در سال 1346 اولين مجوز تاسيس کارخانه ساخت اتومبيل را گرفت و با ساخت بدنه و خريد موتور هيلمن به کار خود ادامه داد و درست زمانی که آماده ساخت کامل پيکان در داخل می شد، انقلاب شد و به تصاحب دولت در آمد.

    در پائيزسال 1346 حسين دانشور از مقامات دربار شاهنشاهی، از خبرنگاران دعوت کرد تا در مجموعه ايران ناسيونال در جاده کرج به تماشای اولين اتومبيل ساخت ايران بروند، ما خبرنگاران وقتی به مرسدس کوپه دانشور اشاره کرديم که در مقابل تنها نمونه پيکان در محوطه کارخانه خودنمائی می کرد او گفت به زودی کارگران اين جا، بهترين اتومبيل ها را سوار خواهند شد؛ و نگفت خواهند ساخت!

    اگرچه پيکان و حتی پيکان جوانان که در همان سال اول به بازار آمد، در آن زمان، در ميان انواع اتومبيل های آمريکائی و اروپائی وارداتی، بهترين اتومبيل سواری نبود، اما به سرعت اتومبيل طبقه متوسط شهری ايران شد و بی آنکه تمام اجزايش ساخت داخل شود، خودروی ملی ايرانيان هم بود.

    پيکان که قالب و شکل اوليه اش از هيلمن انگليسی گرفته شد، در طول سی و هفت سالی که از عمرش می گذرد، برای تامين موتور و اجزايش با مرسدس بنز آلمان، هيوندای کره، پژوی فرانسه و موسسات خودروسازی هند عقد اخوت ها بست، اما در همان قامتی که خيامی ها، بنيانگذارانش، برگزيده بودند ماند.

    اولين مصرف کننده نامدار اين اتومبيل اميرعباس هويدا، نخست وزير پيشين ايران بود که تا آخرين روزهای صدارت، اتومبيل مرسدس بنز ضدگلوله خود را سوار نشد و پيکان سرمه ای رنگش را ترجيح داد و همو بود که جمله "به اميد روزی که هر ايرانی يک پيکان داشته باشد" را وارد تاريخ ايران کرد. جمله ای که از اتهامات او در دادگاهش هم بود و صادق خلخالی، نخستين حاکم شرع جمهوری اسلامی، آن را نشانه مصرف زدگی و وابستگی به بيگانگان خواند.


    سمند، خودرو جديدی که تماما در ايران توليد می شود

    دو ماه پيش که وزير صنايع و معادن جمهوری اسلامی با جمله "به اميد روزی که هر ايرانی يک خودرو داشته باشد" ساخت و مونتاژ سالانه يک ميليون خودرو را در کشور مژده داد، کسی انتقادی بر گفته او نداشت چرا که همه دولتمردان سوار بر اتومبيل هائی هستند که شانزده کارخانه سازنده و مونتاژ خودرو در کشور توليد می شوند.

    ايران ناسيونال، در دوازده سال اول عمر خود، تنها کارخانه متعلق به بخش خصوصی بود که به عنوان يکی از نشانه های رشد صنتعی ايران، در برنامه بازديدهای شاهان و روسای دولت های خارجی قرار می گرفت اما در ربع قرن گذشته که به مالکيت و تحت مديريت دولت درآمد، از "هيوندای"، همزاد کره ای خود چندان عقب افتاد که همزمان با صادرات چند ميليارد دلاری هيوندای به آمريکا، پيکان به جرم ايجاد آلودگی و عقب ماندن از تکنولوژی روز، محکوم به مرگ شد.

    آنچه ايران ناسيونال را حتی بعد از آنکه به ايران خودرو تغيير نام داد، از روند نخستين خود دور انداخت انقلابی بود که هوادارانش بيشتر، طبقه متوسط شهری سوار بر همان پيکان بودند و با انقلاب خود همه کارخانه های بزرگ را از بخش خصوصی گرفتند و نام خيامی ها را در فهرست کسانی گذاشتند که در همان اول کار اموال و دارائی هايشان به تصرف دولت درآمد.

    ده سال بعد از آن انتقال مالکيت، وزير صنايع سنگين وقت فاش کرد که در گاوصندوق بنيانگذار پيکان، طرح هائی برای توليد صد در صد اجزای پيکان در سال 63 پيدا شده است. آرزوئی که يازده مديرعامل دولتی ايران خودرو هم در دل پروراندند اما به آسانی به آن دست نيافتند.

    اما نياز کشور به خودرو، و بی رغبتی دولتمردان انقلابی به واردات، دولت را به تدريج صاحب کارخانه های متعدد خودروسازی کرد که امروز از آنان ناراضی است و مايل است که به بخش خصوصی واگذارشان کند اما به گفته مقامات دولتی در بخش خصوصی کسی که توان پرداخت 240 ميليارد تومان برای کارخانه ای مانند ايران خودرو را داشته باشد موجود نيست.

    نسل اول از ايرانی ها که پيکان را به اقساط به بهای شش هزار تومان خريدند و همچنين نسلی که در صف های طولانی گرد آمدند و با پرداخت چند ميليون آن را پيش خريد کردند، هنوز هم زندگی خود را با پيکان می چرخانند و بنا به آمار 300 هزار خانوار ايرانی از اين خودرو "پربرکت" نان می خورند.

    از قرار معلوم، دفن اولين و تنها اتومبيلی که ايرانيان آن را مال خود دانستند چندان برای جمهوری اسلامی با اهميت بوده است که وزير صنايع و معادن، روز يکشنبه پس از امضای قرارداد پايان توليد پيکان گفت پيشنهاد كرده ام حتی نام باشگاه ورزشی پيكان را تغيير دهند تا ديگر نامى از اين خودرو باقى نماند

    داشتن برکت از آنرو به پيکان می برازد که کهنه سی ساله اش را هم به چند ميليون تومان می خرند و می فروشند تا هم نشانی از کم ارزش شدن پول رايج باشد و هم معنائی برای جمله معروف "پيکان ارثی است از گذشته برای ما" که بر زبان رانندگان تهرانی جاری است.

    به گفته يک اقتصاددان، پيکان مظهر دورانی است که به سال های طلائی اقتصاد ايران لقب گرفته و سرنوشتش سرنوشت آرمان های انقلابی دهه چهل که به اقتصاد متمرکز می انديشيد و چون به آن دست يافت ناکارآمديش، با دولتی شدن پيکان آشکار شد.

    از ميان هيجده مدير دولتی که در ربع قرن بر سر کارخانه ساخت پيکان نشستند، يکی که طبع شعری داشت، وقتی در ميان باندبازی ها و بورکراسی حاکم به دام افتاده بود، در اوايل دهه هفتاد رنج نامه ای نوشت با عنوان "آی آدم ها" که در آن پيکان را جان ايران و صنايعش خوانده بود.

    باری اگر فالکنرو سالينجر، نويسندگان نامدار آمريکائی در قصه های خود نام فورد و کرايسلر را جادودانه کردند، ادبيات معاصر فرانسه بر دوش رنو و دو شوا سيتروئن (که نمونه ای از آن در ايران به نام ژيان مشهور است) در سال های ميانی قرن بيستم به راه افتاد، سينمای واقع گرای ايتاليا بدون فيات و وسپا معنائی نداشت و همه جهان، آلمان را بيش از هر چيز به فولکس واگن و بنز می شناسد، در ايران نيز سی و هفت سال زندگی در بطن مردم، پيکان را در فرهنگ عمومی، ادبيات و هنر جائی هميشگی بخشيد.

    اما از قرار معلوم، دفن اولين و تنها اتومبيلی که ايرانيان آن را مال خود دانستند چندان برای جمهوری اسلامی با اهميت بوده است که وزير صنايع و معادن، روز يکشنبه پس از امضای قرارداد پايان توليد پيکان گفت پيشنهاد كرده ام حتی نام باشگاه ورزشی پيكان را تغيير دهند تا ديگر نامى از اين خودرو باقى نماند.

    آيا به راستی نامی از پيکان باقی نخواهد ماند؟
    [​IMG]
     
  7. panypay
  8. AzarKharid

    AzarKharid Registered User

    مرسی

    جالب بود
     
خرید بک لینکreviews عسل طبیعی و گرده گل ایرانی