برگزیده های پرشین تولز

درمان غیر جراحی دیسک کمر

mahdi_apr

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 فوریه 2011
نوشته‌ها
10
لایک‌ها
1
روشهای درمانی دیسک کمر
در مرحله حاد دیسک کمر سعی می شود با روشهای نوین غیر جراحی، التهاب عصب و التهاب اطراف دیسک کم شود. این هدف با استفاده از دستگاه های پیشرفته، لیزرهای تخصصی و داروهای مناسب برای بیمار حاصل می شود.
بلافاصله بعد از کاهش اولیه درد برای بیماران ورزشهای متناسب با میزان بیرون زدگی دیسک و شرایط بیماری فرد تجویز می شود.
در مرحله حاد دیسک کمر استراحت الزامی می باشد اما در اغلب موارد تنها عامل درمان نیست و گاها استراحت های طولانی که در حد چند ماه برای بیماران تجویز می شود نه تنها به بیماران کمک نمی کند بلکه در برخی موارد به دلیل ایجاد ضعف عضلات اطراف کمر مشکل را تشدید می کند.
در مرحله اول درمان دیسک کمر باید استراحت به صورت مطلق در حد سه تا پنج روز باشد اما در مرحله بعد استراحت به صورت نسبی می باشد. استفاده از دارو قطعا در درمان بیماری دیسک کمر نقش دارد اما اتکا تنها به دارو و استفاده از صرفا از داروهایی در جهت تسکین درد کمکی نخواهد کرد و معمولا با قطع آنها درد بیمار بازگشت پیدا خواهد کرد.
استفاده از ماساژ یخ در مرحله ابتدایی و استفاده متناوب از گرما درمانی و ماساژ یخ برای بیماران کمک کنند است. کرستها و بریسها در صورت شروع درمان و بعد از گذشت مرحله حاد چند روزه توصیه می شود. تصحیح راستای ستون فقرات و انجام مانورهای دستی مانیپولاسیون توسط متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی در صورت لزوم و بعد از معاینات دقیق ممکن است بسیار کمک کننده باشد. به هر طریقی توسط پزشک زبده التهابات ناشی از فتغ دیسک کمر بخوابد، قسمت اصلی و نگهداری درمان متناسب با شرایط فرد می باشد.

انجام آب درمانی و استخر و هرنوع ورزش دینامیک دیگر در مرحله درد توصیه نمی شود. برنامه آب درمانی و شروع ورزشهای دینامیک باید با نظر متخصصین تا صدمه دیسک کمر فرد تشدید نشود.

در صورتی که ورزشهای فعال از جمله پیاده روی، استخر و دوچرخه سواری در زمان مناسب تجویز شود برای بیمار کاملا موثر خواهد بود و مانع از بازگشت بیماری وی می شود.

بیمارانی که با هر شدت درد دارای علائم بی اختیاری ادرار یا مدفوع شوند و یا ضعف پیش رونده عصبی پیدا کنند (مثلا مچ پای آنها ضعیف یا دچار افتادگی شود باید به صورت ارژانس جراحی شوند. همچنین بیمارانی که بعد از دو ماه درمان صحیح و فشرده توسط متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی پاسخ نگیرند باید بر اساس شواهد رادیولوژیک جراحی دکامپرسیون شوند.

توجه داشته باشید که معیار جراحی میزان درد فرد نیست. چه بسا افراد با دردهای بسیار شدید و ناتوان کننده که در مراحل اولیه چندین روز قادر به کوچکترین حرکت نیستند نیاز به اقدامات جراحی نداشته باشند و با درمانهای طب فیزیک کاملا بهبود یابند.

اما بیمارانی با دردهای کم که توسط متخصص معاینه می شوند و شواهد اختلالات پیشرونده عصب در آنها مشاهده می شود نیاز به جراحی پیدا می کنند.
منبع : درمان دیسک کمر
 

لندن 2012

Registered User
تاریخ عضویت
17 می 2013
نوشته‌ها
951
لایک‌ها
228
محل سکونت
mashad
همیشه آخرین مرحله رو به جراحی بذارید.
فیزیوتراپی+آب درمانی+تغذیه+حرکات اصلاحی با این فاکتورها خیلی ها از جراحی دور شدند و عموما جراحی رو پیشنهاد نمیکنن مگر در مراحل حاد.
 
بالا