برگزیده های پرشین تولز

راهنمای خرید تلوزیون های LCD

Donbelid

Registered User
تاریخ عضویت
26 مارس 2007
نوشته‌ها
48
لایک‌ها
4
Sony LCD.jpg

بلور آبگونه (کریستال مایع)

بلور آبگونه، ماده ای است که هم ویژگی مایع و هم ویژگی جامد را می تواند داشته باشد. در دمای بالا یا فشار کم، گرایش مولوکول های کریستال مایع به حرکت تصادفی و بی نظم است و در نتیجه ویژگی مایع را از خود بروز می دهد. این مولکول ها، همچنین در دمای کم یا فشار زیاد، حرکت آزاده ی خویش را متوقف می کنند و ویژگی مواد جامد را می یابند.

“نماتیک”، “کولستریک” و “اسمکتیک” معروف ترین گونه های کریستال مایع هستند که آرایش فضایی متفاوتی دارند. ویژگی ظاهری و نوری بلورهای آبگونه، در معرض میدان مغناطیسی یا الکتریسیته تغییر می کند. برای مثال، برخی بلورهای آبگونه که در حالت طبیعی، بسیار شفاف هستند، در معرض مقدار کمی میدان الکتریکی، تیره می شوند. از این نوع کریستال های مایع برای تولید LCD استفاده می شود.

بعضی بلورهای آبگونه بر اساس آرایش ملوکول هایشان، طول موج های مختلفی از نور را بازتاب می دهند. آرایش مولکولی این کریستال ها با تغییر دما عوض می شود. به همین دلیل، از این بلورها در ساخت دماسنج هایی استفاده می شود که رنگ آنها با تغییر دمای جسمِ چسبیده به دماسنج، تغییر می کند.

تلوزیون های LCD

در تلوزیون های LCD، کریستال مایع به طور منظم درون دو لایه از شیشه قرار داده شده است. یک لامپ مهتابی، از پشت شیشه ی عقب، به سوی کریستال مایع، نور می تاباند. با وارد کردن بار الکتریکی به میزان مناسب به هر ذره از کریستال مایع، میزان شفافیت آن ذره تغییر می کند و زمانی که هزاران ذره در کنار یکدیگر این عمل را انجام می دهند، ما تصویر را روی شیشه می بینیم.

روی لایه کریستال مایع، لایه ای از فیلترهای رنگی وجود دارد که هر بخش (پیکسل) از آن، از سه ریزپیکسل به رنگ های سبز، آبی و سرخ تشکیل شده است. با اعمال ولتاژ مناسب به این ریزپیکسل ها و از ترکیب رنگ آنها با رنگ تیره، می توان حدود 16 میلیون و 800 هزار رنگ را ایجاد کرد. “شارپ” مدتی است که ریزپکسل زرد را هم به صفحه های تولیدی اش اضافه کرده و معتقد است با این روش، کیفیت رنگ ها بهتر می شود؛ هرچند احتمالا این ادعا بیشتر نوعی بازارگرمی است.

در سال های اخیر، برخی سازندگان از منبع نور LED به جای مهتابی استفاده کرده اند که با این کار، هم از قطر تلوزیون و هم از مصرف برق آن کاسته شده است؛ هرچند این کاهش مصرف، چندان شدید نیست. در بازار، به تلوزیونی که منبع نور آن LED باشد، تلوزیون ال ای دی گفته می شود؛ اما متخصصان به این تلوزیون ها نیز LCD می گویند.

تولیدکنندگان

چون ساخت صفحه (پانل) LCD بسیار پیچیده و پرهزینه است، بسیاری از سازندگان تلوزیون های تخت، ترجیح می دهند صفحه LCD را از شرکت های اصلی تولیدکننده بخرند و روی تلوزیون های خود نصب کنند. برخی از معروف ترین سازندگان صفحه های LCD در زیر معرفی شده اند:


تولیدکننده:

پاناسونیک (ژاپن)

مصرف کنندگان:
پاناسونیک، توشیبا، هیتاچی

=====

تولیدکننده:
سامسونگ (کره جنوبی)

مصرف کنندگان:
سامسونگ، سونی

=====

تولیدکننده:
ال جی (کره جنوبی)

مصرف کنندگان:
ال جی، فیلیپس، بن کیو

=====

تولیدکننده:
شارپ (ژاپن)

مصرف کنندگان:
شارپ، سونی

=====

در سال 2012، شرکت های “سامسونگ”، “ال جی”، “سونی”، “پاناسونیک” و “شارپ” از نظر حجم تولید، به ترتیب، بزرگترین سازندگان تلوزیون های LCD در جهان بودند.

LCD بهتر است یا LED؟

از آنچه درباره صفحه های LCD گفته شد، حتما دریافته اید که از نظر کیفیت تصویر، تفاوت چندانی میان این دو فن آوری نیست. چند سال پیش که تلوزیون های LED تازه به بازار آمده بودند، از نظر کیفیت تصویر، نسبت به LCD، کاستی هایی داشتند. اما این کاستی ها با پیشرفت فن آوری، تقریبا به طور کامل رفع شده است. با این حال، گروهی معتقدند که LCD های مهتابی، رنگ مشکی را دقیق تر نمایش می دهند و به اصطلاح “عمق مشکی” بیشتری دارند؛ در نتیجه، کنتراست واقعی بالاتری را به نمایش می گذارند.

به نظر گیل آمرد، اگر اهل “شیک بودن” و “به روز بودن” هستید، باید به سمت لامپ LED بروید که البته هزینه اش بیشتر از لامپ های مهتابی است. اما اگر نازکتر بودن LED برایتان مهم نیست و می خواهید پول کمتری خرج کنید، یک تلوزیون LCD با نور مهتابی بخرید. به یاد داشته باشید که LCDهای جدید، نازک تر از LCDهای قدیمی هستند.

اگر “فن سالار” هستید و اعداد و ارقام فنی برایتان مهم است، تلوزیون های پلاسما که رکورددار کنتراست بالا هستند، اما مصرف برق بیشتری (نسبت به LED) دارند، هم می توانند گزینه هایی خوب باشند. تلوزیون های پلاسما، همچنین معمولا بیشترین سرعت بازنمایش را دارند و چون اصلا منبع نور از پشت ندارند، بسیار نازک هستند (مثل LED). درباره سرعت بازنمایش، در ادامه توضیح داده شده است.

Panasonic LCD.jpg

نکته های مهم در هنگام خرید تلوزیون LCD یا LED

1 – دقت تصویر (Resolution)

دقت تصویر 1080*1920، بالاترین رزولوشن در تلوزیون های موجود در بازار است؛ یعنی در هر اینچ مربع از این LCDها، این تعداد پیکسل افقی و عمودی وجود دارد. اگر تلوزیونی با دقت تصویر 768*1366 بخرید، با توجه به سیستم تلوزیون های ایران و شبکه های ماهواره ای معمولی، چیزی را از دست نداده اید و پول کمتری هم هزینه کرده اید، اما اگر روزی بخواهید یک فیلم یا کارتون فول اچ دی (p1080) را با کمک کابل HDMI یا دستگاه پخش بلورِی ببینید، آن وقت تلوزیون Full HD، کیفیت برتر خود را نشان می دهد.

2 – سرعت بازنمایش (Refresh Rate)

سرعت بازنمایش، به توان تلوزیون در بازپخش یک تصویر در هر ثانیه گفته می شود. البته چون پیکسل های LCD و پلاسما، برخلاف تلوزیون های قدیمی CRT، فلش نمی زنند؛ بازنمایش در عمل صورت نمی گیرد و حالت لرزش که در تلوزیون های قدیمی دیده می شد، دیگر وجود ندارد. در LCD ها، سرعت بازنمایش، در واقع، تعداد دفعه هایی است که اگر لازم باشد هر پیکسل می تواند اطلاعات تصویری اش را در هر ثانیه “به هنگام” کند. پس اگر بازنمایش LCD شما 60 است، تصویر در یک شصتم ثانیه به هنگام می شود. خرید دستگاهی با سرعت بازنمایش زیر 60 هرتز (که تعدادشان کم است) را کلا فراموش کنید! 60 هرتز، برای دیدن تصویری شفاف و بدون پرش، کافی است. با این حال، وقتی صحنه های پر حرکت، مثل تصاویر اکشن یا مسابقه های ورزشی را مشاهده کنید، ممکن است تصویر در تلوزیون 60 هرتزی، کمی مات شود و شفافیت صحنه های ثابت را نداشته باشد. اگر می خواهید پول کمتری خرج کنید، به این موضوع توجه نکنید؛ چشمتان به سادگی عادت خواهد کرد. اما اگر عاشق دیدن تصاویر شفاف در حرکت های تند هستید، سعی کنید تلوزیونی بگیرید که 100 یا 120 هرتز، سرعت بازنمایش داشته باشد. این را هم مطمئن باشید که چشم انسان، سرعت بالای 120 هرتز را تشخیص نخواهد داد؛ پس زیاد به عددهای نجومی توجه نکنید!

3 – مارک تلوزیون

از نظر عمق رنگ ها و شفافیت تصویر، پاناسونیک و سونی، به ترتیب، بهترین تلوزیون ها را تولید می کنند. سامسونگ یک تولیدکننده انبوه و تجاری است؛ بدین معنی که برای همه کلاس ها (از بسیار بد تا بسیار عالی و خیره کننده) تلوزیون تولید می کند. بنابراین خریدن تلوزیون های ارزانتر سامسونگ، یک ریسک بزرگ است.

پنل هایی که پاناسونیک، توشیبا و هیتاچی در تلوزیون هایشان به کار می برند، از بهترین گونه ها (معمولا از نوع IPS-Alpha) است که در زاویه، کمترین افت تصویر را ایجاد می کند. مدل های پیشرفته تر و گرانتر سونی، ال جی، سامسونگ و شارپ (و نه مدل های ارزانترشان) هم از مشابه همین فن آوری استفاده می کنند. بسیاری از فروشندگان تلوزیون در خیابان جمهوری (تهران)، نمونه ای از تلوزیون هایشان را در حال پخش به نمایش گذاشته اند که البته کیفیت تصویر آنها تا اندازه ای به کیفیت فیلم هایشان هم مربوط است! اگر می خواهید تلوزیون هایی غیر از موارد یادشده بخرید، توصیه می کنم حتما به خیابان جمهوری بروید و تصویر تلوزیون مورد نظرتان را از زوایای مختلف (از جمله از بالا به صورت ایستاده) ببینید.

4 – سال تولید

فن آوری های به کار رفته در تلوزیون های LCD، به ویژه در تلوزیون های 3D که نوپا هستند، تقریبا هر سال به روز می شود. کسانی که 2 سال پیش، تلوزیون 3D گرفته اند، احتمالا چشم هایشان پس از نیم ساعت تماشای یک فیلم سه بعدی، خسته می شود. تلوزیون های جدید سال 2012 (البته مارک های معتبر)، بر این مشکل غلبه کرده اند و درضمن، بُعد سوم تصویرها را بهتر نمایش می دهند. پس تلاش کنید با کمی هزینه کردن، تازه ترین مدل ها را بخرید.

متاسفانه این روزها بازار تلوزیون نیز مانند دیگر اجناس فنی، در دوران فترت به سر می برد. به هر دلیلی، شما در هنگام خرید تلوزیون، قدرت انتخاب زیادی نخواهید داشت.

5 – گیرنده دیجیتال

بر اساس قوانین آمریکا، از اواسط سال 2009، پخش شبکه تلوزیونی در این کشور به صورت آنالوگ به طور کامل متوقف شده و همه شبکه هایی که به صورت رایگان و از طریق آنتن هوایی ارسال می شوند، دیجیتال هستند. در ایران نیز شما می توانید با داشتن گیرنده دیجیتال، همه شبکه های تلوزیونی داخلی و بسیاری از شبکه های رادیویی را با کیفیت بالاتر از آنالوگ دریافت کنید.

بیشتر تلوزیون های جدید LCD و پلاسما، گیرنده دیجیتال هم دارند و شما دیگر نیاز ندارید که یک گیرنده جداگانه را به سیستم خود وصل کنید. این کار هم باعث کاهش اشغال فضا و هم باعث کاهش افت کیفیت ناشی از ارتباط کابلی می شود.

6 – موارد دیگر

میزان کنتراست یکی از مواردی است که پیشنهاد می کنم زیاد به آن توجه نکنید! بعضی مارک ها، عددهایی را به عنوان کنتراست نمایشگر به مشتری می دهند که غیرواقعی است و فقط روی کاغذ صحت دارد! پس زیاد نسبت به عدد کنتراست که شرکت ها مدعی آن هستند، حساسیت نشان ندهید.

سرعت پاسخ پیکسل ها (Pixel Response Time)، دقت تصویر متحرک (Motion Resolution) که رابطه نزدیکی با سرعت بازنمایش دارد و… اطلاعات مهم فنی هستند که البته شرکت ها معمولا آنها را به مشتری نمی دهند! اما می توانید مطمئن باشید که اگر بهترین و جدیدترین تلوزیون های معرفی شده در بخش “تولید کنندگان” را تهیه کنید، از نظر کنتراست، سرعت پاسخ پیکسل ها و دقت تصویر متحرک، جدیدترین فن آوری ها را در اختیار خواهید داشت. ضمن آنکه در این سه مورد، تلوزیون های پلاسما معمولا بهتر عمل می کنند.


منبع: gilamard.com
گیل آمرد
 
بالا