برگزیده های پرشین تولز

راهنمای کامل جستجوی کلیدواژه ها برای سئو - از دست ندید!

3eotools

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 نوامبر 2016
نوشته‌ها
1
لایک‌ها
0
کلیدواژه ها چهارچوب اصلی سئو یک وبسایت را تشکیل میدهند.
کلیدواژه ها بیانگر تمامی مفهوم نهفته در محتوای وب سایت شما هستند و باید بتوانند عباراتی را که کاربران در هنگام جستجو در اینترنت در کادر جستجوی گوگل وارد می کنند، پوشش دهند.

در سایت سئو تولز با در نظر گرفتن این مطلب می توانیم بگوییم که سئو و بهینه سازی وب سایت یک تخصص مبتنی بر کاربران و یا مبتنی بر شناخت کاربران است.
در حقیقت میزان حرفه ای بودن متخصصان در این زمینه را می توان با توانایی آنها در شناسایی و حتی پیش بینی کلیدواژه های ترند (trending keywords) و رتبه بندی برای این کلیدواژه ها، سنجید. به عبارت دیگر مهارت یک متخصص سئو را می تون با بررسی توانایی او در جستجوی کلیدواژه ها سنجید.
متخصصان سئو نیز باید مانند عرضه کنندگان تمامی محصولات تجاری همواره دو چیز را در نظر بگیرند: اول سختی و شدت رقابتی که در آن شرکت می کنند، دوم (قدرتمند بودن رقیبان) و میزان تقاضا برای یک کلیدواژه خاص.
دو عامل اساسی در جستجوی یک کلیدواژه عبارتند از :
√ حجم جستجوی آن کلیدواژه (تعداد دفعاتی که آن کلیدواژه در یک ماه توسط تمامی کاربران اینترنت در گوگل جستجو می شود )
√ دشواری کلیدواژه (رقابت پذیری کلیدواژه، به عبارت دیگر حجم رقابت در بین وب سایت های مختلف موجود در آن کلیدواژه )
متاسفانه برخلاف تجارت های کلاسیک که در آنها همه چیز قابل اندازه گیری است، در دنیای سئو مسائل اندکی پیچیده تر و اندازه گیری ها بسیار مشکل هستند. از این رو اکثر ما معمولا به آمارهای فراهم شده توسط ابزار Google Keyword Planner که مبتنی داده های PPC است، اعتماد می کنیم.


در ادامه این مقاله ابزارهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که اطلاعات جامع تر و کامل تری را در اختیار شما قرار می دهند و شما را به صورت گام به گام در جستجوی کلیدواژه ها با استفاده از این ابزارها همراهی خواهیم کرد.
بهتر است به دنبال چه نوع کلیدواژه هایی باشیم؟
دو نوع مختلف از کلیدواژه ها وجود دارند که شما باید در هنگام جستجوی کلیدواژه ها آنها را در نظر بگیرید :
√ کلیدواژه هایی که می توانند برای شما منافع مالی داشته باشند که اصطلاحا به آنها کلیدواژه های commercial یا تجاری گفته می شود.
⦁ کلیدواژه هایی که می تواند برای جذب ترافیک و لینک های برگشتی به وب سایت شما موثر باشند که اصطلاحا به آنها کلیدواژه های informative یا آموزنده می گویند.
اکثر وب سایت ها به منظور ایجاد منافع اقتصادی طراحی می شوند. در بسیاری از موارد محصولات تجاری یک صنعت خاص توسط وب سایت آنها فروخته می شود و به هر نقطه از کشور و یا دنیا ترابری می گردد. از این رو رتبه بندی برای کلیدواژه هایی که موجب جذب مشتریان بالقوه می شود برای این وب سایت ها بسیار ضروری و حائز اهمیت است، هرچقدر که رتبه کسب شده توسط این وب سایت ها در رتبه بندی بهتر باشد، میزان فروش آنها بهتر خواهد بود.
زمانی که شما قصد دارید محتوایی را برای وب سایت خود ایجاد کنید، باید مشتریان بالقوه وب سایت خود را در نظر داشته باشید. باید بدانید که کاربران مد نظر شما هنگامی که به دنبال یک محصول خاص در اینترنت می گردند، چه نوع کلیدواژه هایی را استفاده می کنند. عباراتی که کاربران در هنگام جستجو محصولات در اینترنت استفاده می کنند معمولا کلمات توصیفی واضح مثل : خریدن، ارزان قیمت، مقرون به صرفه و ... را شامل می شود. این کلمات به کاربران کمک می کند تا دقیقا به چیزی که می خواهند اشاره کنند.
متاسفانه هرچقدر که کلیدواژه ها بیشتر رنگ و بوی تجارتی و بازرگانی به خود می گیرند، رقابت بر سر آنها شدیدتر می شود. برای مثال رتبه بندی برای عباراتی که در آنها کلمات "خرید" و "ارزان قیمت" وجود دارد، جزو سخت ترین رتبه بندی ها در اینترنت است که در آنها رقابت بسیار شدید و تنگاتنگی وجود دارد.
با این وجود شما باید همچنان برای رتبه بندی شدن در نتایج جستجوی این کلیدواژه ها تلاش کنید، زیرا این بهترین روش برای آن است که وب سایت شما سود آور باقی بماند. از طرف دیگر شما می توانید کلیدواژه هایی را جستجو کنید که برای شما ترافیک زیادی جذب کنند.
ممکن است شما بپرسید که چرا باید این کار را انجام دهم؟
شما برای ایجاد یک کمپین بازاریابی PPC (pay-per-click) نیاز به پرداخت هزینه های زیادی خواهید داشت، لذا شما باید بتوانید پایه های وب سایت خود را به شکلی بنا کنید که ترافیک ارگانیک زیادی را جذب کند.
هرچقدر که لینک های دریافتی و اشترک گذاری های وب سایت شما افزایش یابد، اعتبار وب سایت شما افزایش می یابد. برای نایل شدن به این هدف شما باید مطالبی را در وب سایت خود منتشر کنید که مخاطبان زیادی را جذب کند. منظور از مخاطبان تنها کاربران اینترنت و مشتریان بالقوه نیستند، بلکه شما باید سعی در جلب نظر وب سایت های خبری، وبلاگ ها و وب سایت های معتبری که در همان زمینه ای که شما فعالیت دارید کار می کنند، داشته باشید.
اجازه بدهید این مساله را با یک مثال روشن برای شما بیان کنم: برای مثال فرض کنید شما وب سایتی برای فروش تراکتور دارید. یکی از اولین مقالاتی که شما در وب سایت خود منتشر کرده اید درباره انواع تراکتورها است، طبیعتا شما در این مقاله به صفحه فروش محصولات خود لینک می دهید تا بتوانید برای خود مشتریانی جذب کنید. اگر مطلب شما جذاب باشد تعدادی از افراد در مقالاتشان به آن لینک خواهند داد و تعدادی نیز مطلب شما را به اشتراک خواهند گذاشت.
به عنوان یک کار جانبی شما می توانید یک مقاله جذاب درباره "محصولات کشاورزی و ارزیابی های انجام شده بر روی آنها" ایجاد کرده و در وب سایت خود قرار دهید و در آن راجع به جزییاتی که برای اکثر مردم جالب بوده و موضوع بحث های عمومی است صحبت کنید. این کار موجب می شود که وب سایت شما بتواند اندکی در مجامع عمومی شهرت بیابد.
مقاله نوع دوم نمی تواند برای وب سایت از لحاظ اقتصادی هیچ گونه منافعی داشته باشد، زیرا با وجود آنکه بازدید کنندگان زیادی را به وب سایت شما جذب می کند اما نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان در میان بازدیدکنندگان این مقاله نسبت به مقاله اول بسیار کمتر خواهد بود. اما این کار می تواند یک گام مثبت و موثر در جهت برند سازی برای شما و پررنگ کردن حضور شما در مجامع آنلاین باشد.
پس به خاطر داشته باشید که اگر شما به دنبال اهداف کوتاه مدت باشید، کلیدواژه های تجاری می توانند در رساندن شما به آن اهداف به شما کمک کنند اما اگر به دنبال اهداف بلند مدت هستید نیاز به استفاده از هر دو نوع کلیدواژه ها خواهید داشت.
ساختار کلیدواژه ها
یکی از موثر ترین پارامترها در حجم جستجو و دشواری یک کلید واژه، ساختار و طول کلیدواژه می باشد.
همان طور که در ابتدای این متن گفته شد، انواع خاصی از کلیدواژه ها وجود دارند که بهبود و ارتقاع رتبه بندی یک وب سایت برای آنها در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر کاری بسیار دشوار است. کلیدواژه هایی که حجم جستجوی آنها بسیار زیاد و یا بسیار کم باشد در این گروه قرار می گیرند، همچنین کلیدواژه هایی که حجم جستجوی آنها نوسانی است مثل : "المپیک های تابستانی" نیز جزو این دسته می باشند.
طول یک کلیدواژه یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در حجم جستجو و دشواری یک کلیدواژه می باشد. هرچقدر که طول یک عبارت کلیدی (تعداد کلمات یک عبارت کلیدی) بیشتر باشد، حجم جستجوی آن کمتر است و بالعکس. کلیدواژه ها و عبارات کلیدی را می توان بر اساس طول آنها در سه گروه مختلف تقسیم بندی نمود :
⦁ کلیدواژه های کوتاه (شامل 1 یا 2 کلمه)
⦁ کلیدواژه های متوسط(شامل 3 تا 4 کلمه)
⦁ کلیدواژه های طولانی (شامل بیش از 4 کلمه)
از لحاظ ساختاری کلمات تشکیل دهنده یک عبارت کلیدی به سه گروه زیر تقسیم بندی می شوند :
⦁ کلمات اصلی یا Head ( اصلی ترین کلمات یا عبارات در یک کوئری که عمدهترین بخش جستحوی کاربر را تشکیل می دهند)
⦁ کلمات شناساگر یا توصیفی (کلماتی که می توانند جانشین کلمات دیگری شوند تا بر روی جنبه کوچکی از کلیدواژه تغییری جزیی ایجاد کنند)
⦁ کلمات دنباله (سایر کلمات یک کوئری بجز کلمه اصلی و کلمات توصیفی را کلمات دنباله تشکیل می دهند)
کلیدواژه های کوتاه : ساختار این کلیدواژه ها بسیار ساده است زیرا این کلیدواژه ها تنها از یک کلمه اصلی تشکیل می شوند. در حالت کلی می توان گفت که رتبه بندی یک وب سایت برای این کلیدواژه ها کاری غیر ممکن است زیرا به دلیل آنکه حجم جستجوی این کلیدواژه ها بسیار زیاد است و این کلیدواژه ها می توانند ترافیک بسیار زیادی را برای یک وب سایت به همراه بیاورند، رقابت در این کلیدواژه ها به شدت زیاد است به همین دلیل رتبه بندی یک وب سایت برای این کلیدواژه ها تقریبا غیر ممکن است.
کلیدواژه های متوسط: ما باید این دسته از کلیدواژه ها را در کار خود مدنظر قرار دهیم. این کلیدواژه ها نیز حجم جستجوی بسیار بالایی دارند اما حجم جستجوی آنها نسبت به حجم جستجوی کلیدواژه های کوتاه کمتر است و لذا شدت رقابت در این کلیدواژه ها به اندازه کلیدواژه های کوتاه شدید نیست و این مساله برای شما این امکان را فراهم می کند که بتوانید برای رتبه بندی در نتایج جستجوی این کلیدواژه ها تلاش کنید و نتیجه بگیرید.
کلیدواژه های طولانی: همان طور که پیشتر گفته شد این کلیدواژه ها عباراتی هستند که بیش از 4 کلمه را شامل می شوند. با وجود آنکه رتبه بندی یک وب سایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر برای این کلیدواژه ها آسان است، اما به دلیل آنکه حجم جستجوی این کلیدواژه ها کم است معمولا رقابت در بین وب سایت های مختلف برای رتبه بندی در نتایج جستجوی این کلیدواژه ها کم است و یا به عبارت دیگر کمتر کسی این کلیدواژه ها را در بهینه سازی وب سایت خود، هدف قرار می دهد. از این رو کلیدواژه های طولانی می توانند برای شما به ابزاری قدرتمند تبدیل شوند البته به شرط آنکه تعداد زیادی از آنها را به صورت همزمان هدف قرار دهید و برای آنها وب سایت خود را بهینه کنید.
در حالت کلی، در فرایند جستجوی کلیدواژهها شما باید بیشتر بر روی کلیدواژه هایی که حجم جستجوی آنها متوسط است و دشواری آنها کم است تمرکز کنید. چنین کلیدواژههایی معمولا از گروه کلیدواژههای متوسط هستند. اما همیشه باید این نکته را در نظر داشته باشید که پس از یافتن این کلیدواژهها فرایند جستجوی کلیدواژه ها به پایان نمی رسد، بلکه در این مرحله شما باید بررسی کنید که از میان این عبارراتی کلیدی که آنها را شناسایی نمودید کدام ها عملکرد بهتری دارند و سپس بر روی آنها تمرکز کنید.
برای مثال اگر یک عبارت حجم جستجوی کمتری نسبت به سایرین دارد باید برای جبران این مساله دشواری آن کمتر باشد و رتبه بندی برای آن آسان تر باشد، و همچنین اگر یک کلیدواژه دشواری بیشتری نسبت به سایرین دارد باید حجم جستجوی آن نیز بیشتر باشد تا این مساله را جبران کند.
ایده های مناسب برای کلیدواژهها
برای آنکه فرایند جستجوی کلیدواژه ها به درستی انجام شود و نتایج آن رضایت بخش باشد، شما نیاز دارید که ایده های اولیه بسیاری داشته باشید تا شما را در طی فرایند هدایت کنند. با توجه به آنچه که در بخش قبل گفته شد، شما تاحدودی متوجه شدید که به چه نوع کلیدواژه هایی نیاز دارید. حال باید بتوانید تمامی آن عباراتی را که می توانند برای وب سایت شما مفید باشند و در فروش شما تاثیر مثبتی ایجاد کنند شناسایی نمایید.
معمولا به افرادی که تازه کار هستند و به تازگی شروع به فعالیت کرده اند پیشنهاد می شود که جستجوی کلیدواژه ها را با جستجوی نام محصولات اصلی خود و یا سرویس ها و خدمات اصلی خود، شروع کنند. با انجام این کار و بررسی نتایج آن شما خواهید فهمید که دقیقا باید بر روی چه چیزی تمرکز کنید و وب سایت خود را برای چه عباراتی بهینه سازی نمایید.
چگونه کلیدواژه ها را بیابیم؟
در ادامه بسیاری از ابزارها و رویکردهایی که می توانند به شما در یافتن ایده های مناسب برای کلیدواژه ها کمک کنند را مورد بررسی قرار خواهیم داد :
⦁ Google
خود گوگل به تنهایی یکی از بهترین ابزارهای جستجو و پیشنهاد کلیدواژه ها است. برای مثال زمانی که شما شروع به تایپ کردن یک عبارت در کادر جستجوی گوگل می کنید، موتور جستجو شروع به دادن پیشنهاداتی به شما برای تکمیل کردن آن عبارت می کند.
001.png

شما می توانید از این پیشنهادات گوگل به منظور یافت ایده های مناسب برای کلیدواژه ها استفاده نمایید. علاوه بر این هنگامی که شما عبارتی را در گوگل جستجو می کنید در انتها صفحه نتایج گوگل یک بخش با عنوان “Searches related to” وجود دارد. در این بخش گوگل به شما 8 پیشنهاد مشابه ارائه می کند که شامل مطالبی هستند که با عنوان مورد جستجوی شما مرتبط هستند.
با وجود تمامی محدودیت هایی که گوگل برای وب سایت های مختلف ایجاد می کند ، می تواند یک ابزار بسیار مفید و مناسب برای شروع جستجوی کلید واژه ها و یک نقطه ابتدایی برای شما باشد.
⦁ Wikipedia
در اکثر مواقع زمانی که شما چیزی را در اینترنت جستجو می کنید، در میان اولین پیشنهادهای موتورهای جستجوگر ویکیپدیا دیده می شود. در دنیای امروز ویکیپدیا به عنوان یک منبع عظیم اطلاعات شناخته شده است. با وجود آنکه برای بسیاری از موضوعات منابع اطلاعات بهتری وجود دارد اما این وب سایت به دلیل جامع بودن همچنان به عنوان بهترین منبع اطلاعاتی و کامل ترین آنها شناخته شده است.
با وارد کردن کلیدواژه های اصلی خود در موتور جستجوگر این دانشنامه، برای شما یک صفحه از اطلاعات و توضیحات مربوط به آن موضوع نمایش داده خواهد شد و در بخش فهرست مطالب آن شما می توانید موضوعات مشابه و زیرگروه های آن را مشاهده کنید.
اکثر این زیرگروه ها بسیار وسیع بوده و می توانند به عنوان یک منبع جدید برای جستجو مورد استفاده قرار بگیرند. اما شما می توانید آنها را به عنوان موضوعات مرتبط با موضوع اصلی کار خود در نظر بگیرید و از این موضوعات به عنوان ایده های جدیدی برای جستجوی کلیدواژه ها استفاده کنید.
⦁ Quora ، Yahoo! Answers و فروم های پرسش و پاسخ
امروزه وب سایت های Quora و Yahoo! Answers به عنوان دو نمونه از بهترین محل ها برای یافتن پاسخ همه ی سوالات برای کاربران تبدیل شده اند. با این وجود هر یک از صنایع و تجارت ها نیز برای خود فروم های پرسش و پاسخ جداگانه ای دارند که به عنوان یکی از منابع اطلاعاتی بسیار مفید برای کاربران شناخته شده اند.
در اینجا یک ایده کلی وجود دارد: زمانی که یکی از کاربران اینترنت چیزی را در یکی از فروم ها جستجو می کند و سوالی را مطرح می کند، احتمال آنکه هنگام جستجو در اینترنت نیز همین عبارات را استفاده کند بسیار زیاد است. با استفاده از این وب سایت ها شما می توانید بررسی کنید که مردم چه نوع عباراتی را در اینترنت جستجو می کنند و بعلاوه شما می توانید موضوعات روز دنیا را نیز بیابید و بررسی کنید که مردم در این دوره زمانی به چه موضوعاتی علاقه نشان می دهند و به دنبال یافتن جواب برای چه سوالاتی هستند. با انجام این بررسی ها شما می توانید محتواهایی در وب سایت خود ایجاد کنید که ترافیک زیادی را به وب سایت شما جذب کند.
BoardReader.com یک موتور جستجوگر فروم ها است. این ابزار می تواند برای جستجوی کلیدواژه ها در فروم ها و انجمن ها برای شما بسیار مفید باشد. کافیست شما کلیدواژه های مد نظر خود را در کادر جستجوی آن وارد کنید تا بتوانید ایده های بسیاری برای کلیدواژه ها درون فروم ها و انجمن ها بیابید، ایده ها و کلیدواژه هایی که هیچ جای دیگر نمی توانید آنها را پیدا کنید.
⦁ Google Trends and Google Correlate
همان طور که در ابتدای این مقاله ذکر شد حجم جستجوی کلیدواژه ها همواره ثابت نمی باشد و نوسان دارد. اگر شما یک متخصص سئو و بهینه سازی سایت هستید باید از نوسانات حجم جستجوی کلیدواژه ها آگاه باشید و بدانید چه زمانی حجم جستجوی آنها افزایش و چه زمانی کاهش می یابد تا بتوانید متناسب با آن عکس العمل مناسبی برای بهبود سئوی وب سایت خود نشان دهید. به همین دلیل است که اکثر متخصصان سئو در آغاز کار خود از Google Trends به منظور بدست آوردن آگاهی کافی درباره کلیدواژه ها استفاده می نمایند.
اگر شیب نمودار حجم جستجوی یک کلیدواژه مثبت باشد بدین معنی است که جستجوی آن کلیدواژه رو به افزایش است و اکنون زمان مناسبی است تا مطلبی درباره آن موضوع ایجاد کنید پیش از آنکه آن موضوع بیش از اندازه محبوبیت پیدا کند و رتبه بندی در نتایج جستجو برای آن موضوع بیش از حد مشکل شود. اما اکر شیب نمودار یک کلیدواژه رو به کاهش باشد بدین معنی است که آن کلیدواژه دوران محبوبت خود را سپری کرده است و مطالب بسیاری درباره آن منتشر شده است پس علاوه بر آنکه مطالب زیادی تولید شده اند که رقابت با آنها برای رتبه بندی مشکل است، آن موضوع دیگر محبوبیت سابق را ندارد پس بهتر است که مطلبی در باره آن تولید نکنیم.
Google Trends به شما نشان می دهد که منبع و سرچشمه ترافیک یک کلیدواژه کجاست و اکثریت ترافیک آن را کدام افراد تشکیل می دهند. علاوه بر این گوگل ترندز به شما ایده هایی برای کلیدواژه های دیگر نیز می دهد.

002.png


Google Correlate درواقع جزیی از Google Trends است، این ابزار در یک مقیاس بین 1 تا 1- برای نمره دادن به میزان ارتباط و هم بستگی کلیدواژه اصلی پیشنهادی شما با سایر کلیدواژه های پیش نهادی استفاده می کند. به عبارت دیگر این ابزار به شما الگوی صعودی یا نزولی شدن حجم جستجوی کلیدواژه اصلی شما و سایر عبارات پیش نهادی را نمایش می دهد.
⦁ Google Keyword Planner
زمانی که صحبت از جستجوی کلیدواژه ها به میان می آید اولین ابزاری که به ذهن هر فردی می رسد Google Keyword Planner است.
اما متاسفانه به دلیل آنکه این ابزار مبتنی بر AdWords است، در بخش حجم جستجو و میزان رقابت، اطلاعات مربوط به جستجوهای ارگانیک را نمایش نمی دهد بلکه اطلاعاتی که نمایش می دهد بر اساس جستجوهایی است که برای آنها هزینه ای پرداخت شده است. گوگل در این ابزار بیشتر بر روی PPC (Pey per click) تمرکز دارد. پس علی رقم اینکه شما برای استفاده از این ابزار ملزم به پرداخت هزینه هستید، این ابزار اطلاعات جامع و مناسبی را به شما ارائه نمی دهد.
با این وجود، این ابزار همچنان برای پیدا کردن ایده های مناسب برای کلیدواژه ها ابزار خوبی است. شما باید ابتدا به آپشن “Search for new keyword and ad group ideas” مراجعه نمایید.
در این قسمت دو آپشن وجود دارد که ممکن است برای شما جذاب باشد:
⦁ Ad Group ideas: با انتخاب این آپشن گروه های آگهی های مرتبط با کلیدواژه های پیشنهادی شما، برای شما نمایش داده می شوند.
⦁ Keyword ideas: با انتخاب این آپشن، یک لیست از کلیدواژه ها که به کلیدواژه مد نظر شما مرتبط هستند برای شما نمایش داده می شوند.
با وجود آنکه شما ممکن است تمایل داشته باشید که فقط Keyword ideas را استفاده نمایید من به شما پیشنهاد می کنم که Ad Group ideas را نیز مورد استفاده قرار دهید. این کار می تواند دامنه جستجوهای شما را وسیع تر کند.
برای مثال اگر شما کلیدواژه "غذای طوطی" را مورد استفاده قرار داده باشید، با انتخاب آپشن Keyword ideas عبارات و کلیدواژه های متعددی به شما پیشنهاد می شوند که شامل هر دو واژه "غذا" و "طوطی" باشند. اما اگر پیش از استفاده از گزینه Keyword ideas از گزینه Ad Group Ideas استفاده نموده باشید، یک لیست از تمامی گروه های کلیدواژه های مرتبط را دریافت خواهید کرد برای مثال در لیست دریافتی شما کلیدواژه های "غذای حیوانات خانگی" و "طوطی عروسکی" نیز موجود خواهد بود.
با استفاده از گزینه Ad Group Ideas شما نه تنها پیشنهاداتی بر اساس کلیدواژه اصلی خود دریافت خواهید کرد بلکه عبارات و کلیدواژه هایی که با کلیدواژه اصلی شما ارتباط معنایی دارند را نیز در لیست خود خواهید داشت، عبارات و کلیدواژه هایی که رقبای شما حتی از وجود آنها هم آگاه نخواهند بود.

⦁ Keyword Shitter
این ابزار با وجود سادگی یکی از جامع ترین و کامل ترین ابزارها در نوع خود میباشد. با وجود آنکه استفاده از این ابزار تقریبا ساده است، اما این ابزار اطلاعات خوبی برای شما فراهم می کند.
تنها کاری که شما باید انجام دهید آن است که یک کلیدواژه به آن بدهید و این ابزار یک لیست عظیم از پیشنهادات را برای شما ایجاد می کند. برای سازمان دهی به نتایج این جستجوها شما می توانید از فیلترهای مثبت و منفی که می توانند برای اضافه کردن و یا حذف کردن کلمات مشخص بکارگرفته شوند، استفاده کنید.
بازیابی تمام نتایج این ابزار و سروسامان دادن به آنها اندکی زمان گیر است، اما باور کنید که اطلاعاتی که این ابزار به شما می دهد آنقدر مفید است که ارزش صرف کردن این زمان را خواهد داشت.
محتاط باشید : در برخی از مواقع ممکن است بعضی از نتایجی که این ابزار به شما می دهد غیرمرتبط باشند، به همین دلیل شما باید هنگام ارزیابی آنها بسیار محتاط عمل کنید.
پس از اتمام کار با این ابزار و دریافت لیست خود شما باید مجددا به Google Keyword Planner مراجعه کنید و با استفاده از این ابزار سود آورترین کلیدواژه ها را از بین آنها انتخاب کرده و به لیست کلیدواژههای منتخب خود اضافه کنید.
⦁ Keywordtool.io
یکی دیگر از ابزارهای رایگانی که در زمینه جستجوی کلیدواژه ها وجود دارد و عملکرد آن در جستجوی کلیدواژه ها بسیار فوق العاده است ابزار Keywordtool.it است. شما می توانید در هنگام جستجو با این ابزار پس از وارد کردن کلیدواژه مدنظر خود هریک از موتورهای جستجوگر Google، Bing ، Amazon، YouTube و App Store را انتخاب کنید تا بررسی های این ابزار بر روی نتایج جستجوها در موتور جستجوگر انتخابی شما انجام شود.
برای مثال ما در تصویر زیر نتایج جستجوها در Bing برای Olympics را بررسی نموده ایم.

003-300x132.png


چیزی که این ابزار را از دیگر ابزارها اندکی متمایز می کند آن است که این ابزار علاوه بر اینکه برای یک کلیدواژه ارائه شده توسط شما عبارات پیشنهادی به فرم اضافه کردن کلماتی به ابتدا و انتهای کلیدواژه شما می دهد، بلکه آنها را به ترتیب حروف الفبا نیز مرتب می کند و برای تمامی حروف الفبا به شما پیشنهادات مجزایی ارائه می کند.
⦁ SEMRush
زمانی که صحبت از استفاده روش های مهندسی معکوس در بررسی رقبا به میان می آید، SEMRush ابزاری است که شما نباید از آن غافل بمانید. چیزی که این ابزار را از سایر ابزارها متمایز می کند، توانایی آن در نمایش آمار های ارگانیک و PPC یک وب سایت به صورت مجزا است.
این ابزار فوق العاده می تواند برای جاسوسی در وب سایت رقیبانتان و بررسی استرتژی های آنها به شما کمک کند. SEMRush تمام کلیدواژه هایی که یک وب سایت برای آنها رتبه بندی شده است را نمایش می دهد و بعلاوه رتبه آن وب سایت در رتبه بندی و ترافیکی که این کلیدواژه ها برای آن وب سایت آورده اند و بسیاری اطلاعات مفید دیگر را نیز نمایش می دهد. این ابزار برای شما امکان شناسایی کلیدواژه های جدید و نابی که رقیبان شما آنها را استفاده کرده اند را فراهم می کند کاری که هیچ ابزار دیگری نمی تواند برای شما انجام دهد.
ارزیابی کلیدواژه ها و رقابت پیش روی شما
تا اینجا ابزارهای متعددی برای جستجوی کلیدواژه ها به شما معرفی شدند، حال که شما توانسته اید یک لیست بزرگ از کلیدواژه ها را فراهم کنید نیاز است تا برسی کنید که کدامیک از این کلیدواژه ها بری شما مناسب تر هستند.
اگر این مقاله را چندماه پیش می نوشتم حتما به شما پیشنهاد می کردم که در این مرحله مجددا از Google Keyword Planner استفاده نمایید اما به دلیل تغییراتی که اخیرا در این ابزار ایجاد شده است، بسیاری از خدمات آن دیگر رایگان نمی باشند و گوگل قصد دارد تا تاکید بیشتری بر کسانی که از خدمات PPC استفاده می کنند داشته باشد و همچنین هزینه های بیشتری را از آنها دریافت نماید. به همین دلیل شما به عنوان یک کاربر ارگانیک (کسی که هزینه ای بابت خدمات پرداخت نکرده است) امکان دستیابی به بسیاری از امکانات آن را نخواهید داشت.
اما خوشبختانه ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که شما می توانید به جای Google Keywoord Planner از آنها استفاده نمایید. در این بخش از پروسه جستجو نیاز است که شما حجم جستجو و دشواری هریک از کلیدواژه هایی که در قسمت قبل با کمک ابزارهای مختلف انتخاب کردید، را ارزیابی کنید. علاوه بر این شما باید تخمینی بزنید از مقدار کار وتلاش مورد نیاز برای رسیدن به رتبه های خوب در گوگل، و برای انجام این کار باید ار روش های آنالیز رقبا و بررسی نقات قوت و ضعف وب سایت آنها استفاده کنید.

چگونه از ابزارهای جستجوی کلیدواژه ها استفاده نماییم
در این مرحله هم ابزارهای رایگان و هم ابزارهای غیر رایگان به شما معرفی می شوند، شما می توانید حتی بدون پرداخت یک ریال به بسیاری از امکانات دستیابی داشته باشید اما من به شما پیشنهاد می کنم که با صرف اندکی پول در این زمینه از امکانات بهتر که به شما توانایی شناخت بهینه ترین کلیدواژه ها را می دهند بهره مند شوید.
خب بیایید با هم برسی کنیم که شما در این مرحله به چه ابزارهایی نیاز دارید :
⦁ ارزیابی حجم جستجوی کلیدواژه ها با استفاده از Keywordtool.io
با وجود آنکه Google Keyword Planner تغییر یافته است و مثل قبل تمامی امکانات آن را یگان نیست اما Keywordtool.io همچنان به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دارد. داده های موجود در این ابزار نیز مشابه داده های Google Keyword Planner است و لذا می توان از این ابزار اطلاعاتی مشابه با Google Keyword Planner بدست آورد.
این ابزار سه دسته بنیادی از داده ها را فراهم می کند :
⦁ حجم جستجو (تعداد دفعاتی که آن کلیدواژه در ماه توسط کاربران مختلف در اینترنت جستجو می شود)
⦁ CPC (cost-per-click یا مقدار پولی که افراد برای دریافت کلیک در آن کلیدواژه پرداخت کرده اند)
⦁ رقابت در Ad Word ها ( تعداد افرادی که برای دریافت کلیک در آن کلیدواژه مشخص هزینه ای را پرداخت کرده اند)
با وجود آنکه این اطلاعات بر اساس داده های مربوط به PPC ها است، اما می تواند به ما نشان بدهد که یک کلیدواژه مشخص چقدر در بین وب سایت های مختلف برای رتبه بندی محبوب و مشهور است.
مشابه Keyword Shitter در این ابزار نیز شما یک فیلتر منفی و یک فیلتر مثبت دارد که برای شما این امکان را فراهم می کند در واژه های مشخصی را حذف و واژه های مشخصی را اضافه کنید. در بالای کادر جستجوی آن نیز تب های متعددی برای فیلتر کردن جستجوها به Google، Bing، Amazon، YouTube و یا App Store دارد.
⦁ Moz Keyword Explorer و ارزیابی دشواری کلیدواژه ها
گام بعدی پروسه شما بررسی دشواری یک کلیدواژه است. با وجود آنکه ابزار Keywordtool.io در بررسی حجم جستجوی کلیدواژه ها عملکرد بسیار خوبی دارد اما نمی تواند دشواری یک کلیدواژه را ارزیابی کند. به همین دلیل شما برای ارزیابی دشواری کلیدواژه ها باید از Moz Keyword Explorer استفاده نمایید.
سه آماره بنیادی که می توانید با استفاده از این ابزار به آنها دست پیدا کنید:
⦁ Difficulty یا همان دشواری (رسیدن به رتبه ای بهتر از مقالاتی که هم اکنون موجود هستند و برای این کلیدواژه رتبه بندی شده اند چقدر دشوار است)
⦁ Opportunity یا شانس برنده شدن (تخمینی از نرخ کلیک ارگانیک دریافتی)
⦁ Potential یا پتانسل (ترکیبی از دو آماره اول و دوم)
این ابزار در کنار ابزار قبلی که نام برده شد می تواند به ما بگوید که از یک کلیدواژه دقیقا چه انتظاراتی می توانیم داشته باشیم، یعنی به عنوان مثال چه حجمی از ترافیک را انتظار داشته باشیم و یا چه مقدار تلاش برای رسیدن به یک رتبه احتمالی در نتایج جستجوی آن کلیدواژه نیاز است. الگوریتم های ارزیابی دشواری این ابزار بسیار دقیق و قوی هستند و من اکیدا استفاده از آن را به شما توصیه می کنم.
یکی از مهمترین مزیت های این ابزار آن است که استفاده از آن کاملا رایگان می باشد. کافیست تنها یک اکانت در Moz ایجاد کنید و سپس این ابزار به شما امکان بررسی 5 کلیدواژه را در هر روز می دهد.

004.png


علاوه بر این آنالیزها همان طور که در تصویر نیز مشاهده می کنید این ابزار سه آنالیز مازاد برای کلیدواژه های مورد نظر شما ارائه می دهد که شامل: کلیدواژه های پیشنهادی (keyword suggestions)، آنالیز نتایج جستجوها (SERP analysis) و اشاره مختصر به کلیدواژه ها (keyword mentions) می باشد.
⦁ Moz Bar و ارزیابی اعتبار دامنه
Moz Bar ابزاری است که هر وبلاگ نویسی باید آن را داشته باشد، خواه جستجوی کلیدواژه ها را انجام دهد یا ندهد. این افزونه جذاب کاملا رایگان است و شما می توانید آن را به سادگی از Google Web Store تهیه نمایید. این ابزار به شما PA و DA که به ترتیب مخفف Page authority (اعتبار صفحه) و Domain authority (اعتبار دامنه) را نشان می دهد.
زمانی که شما یک کلیدواژه را در گوگل جستجو می کنید، یک لیست از نام وب سایت های رقیب شما برای شما به نمایش در می آید. با استفاده از این افزونه ، شما می توانید اعتبار صفحه و اعتبار دامنه 10 وب سایت برتر در رتبه بندی را بدون حتی یک کلیک بر روی آنها مشاهده کنید.
⦁ انجام بررسی های دستی در صفحه اول نتایج جستجو
بیشتر افراد تمایل دارند که تمام پروسه جستجوی کلیدواژه ها را با استفاده از ابزارها انجام دهند، اما جستجوی کلید واژه ها منحصر به استفاده از ابزارها نمی باشد بلکه عوامل انسانی نیز باید در آن دخیل شوند، بهتر است شما خودتان به صفحه اول نتایج جستجوی کلیدواژه مد نظرتان مراجعه کرده و 10 نتیجه اول را بررسی کنید، این افراد رقیبان شما هستند و بهتر است شما یکبار با چشمان خودتان کارهای آنها را ببینید. به این فرایند به صورت عامیانه تخمین نظری یا چشمی گفته می شود.
با وجود آنکه شما با استفاده از ابزارها حجم جستجو، دشواری کلیدواژه ها، اعتبار وب سایت های رقیب و ... را تخمین زده اید و این اطلاعات بسیار ارزشمند هستند و می توانند به شما در صرفه جویی در زمان و هزینه کمک های بسیاری بکنند اما اعداد تنها می توانند به شما اطلاعات آماری بدهند بهتر است شما رقیبان خود را حداقل یکبار با چشم خودتان ارزیابی نمایید.
بهتر است بدانید که آیا تعداد وب سایت های معتبر که در صفحه اول نتایج جستجوها می باشند زیاد است؟ آیا این وب سایت ها تعداد زیادی مقالات بسیار با کیفیت را شامل می شوند؟ اگر این چنین باشد، شانس شما برای رتبه بندی در صفحه اول نتایج آن کلیدواژه بسیار ضعیف خواهد بود.
اما اگر شما در صفحه اول نتایج جستجوی کلید واژه مد نظر خود تعداد زیادی وب سایت های با اعتبار کم، نتایج مربوط به فروم ها و صفحاتی مربوط به پلتفرم های رایگان وبلاگ مثل Blogfa و ... بیابید، مشخص می شود که منبع خوبی در زمینه عبارت مورد جستجوی شما وجود ندارد و احتمال موفق شدن شما در این زمینه و رسیدن به رتبه خوب در رتبه بندی بسیار زیاد است.
پس اگر شما بتوانید در زمینه هایی که در آنها منابع خوبی موجود نمی باشد، مقالات طولانی و با کیفیتی ایجاد کنید، می توانید به آسانی رقیبان خود را پشت سر بگذارید و رتبه خوبی در نتایج رتبه بندی های موتورهای جستجوگر کسب کنید.
⦁ Ahrefs و ارزیابی قدرت و کمیت یک لینک
حالا که تقریبا به نظر می رسد که همه چیز به درستی انجام شده است و شما توانسته اید رقبای خود را ارزیابی کنید، تنها یک مرحله دیگر باقی می ماند. شما باید لینک های برگشتی 10 رقیب اصلی خود را ارزیابی کنید.
لینک ها یکی از مهمترین فاکتورها در رتبه بندی یک وب سایت هستند. نیاز است که شما لینک های وب سایت های رقیب را بررسی کنید و ببینید که آیا می توانید در امتیاز لینک های دریافتی از آنها پیشی بگیرید. من به شما پیشنهاد می کنم که از ابزار Ahrefs به عنوان بهترین ابزار برای دستیابی به این هدف استفاده نمایید.
Ahrefs در شناسایی لینک های برگشتی جدید عملکرد بسیار سریعی دارد و همچنین نتایج آن بسیار دقیق و صحیح هستند، اما یک مساله بزرگ برای استفاده از این ابزار وجود دارد و آن هم هزینه استفاده از آن است. اما من به شما پیشنهاد می کنم که اگر در جستجوی کلیدواژه ها جدی هستید و این مساله برای شما اهمیت زیادی دارد، هزینه استفاده از این ابزار را تقبل کنید.
بدون ارزیابی لینک های رقبای اصلیتان، شما نمی توانید دریابید که آیا می توانید برای یک کلید واژه مشخص در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی کسب کنید یا خیر. دریافت لینک از دیگر وب سایت ها و وبلاگ ها برای وب سایت هایی که به تازگی ایجاد شده اند کاری بسیار دشوار است. اما تمامی این تلاش ها زمانی نتیجه می دهد که شما بتوانید از کاری کنید که دیگران مجاب شوند به شما لینک بدهند.
شما باید دو چیز را مد نظر قرار دهید:
⦁ تعداد لینک های دریافتی
⦁ کیفیت لینک های دریافتی
زمانی که صحبت از لینک های برگشتی به میان می اید دریافت لینک های بیشتر، همیشه بهترین نتیجه را نمی دهد، بلکه کیفیت لینک ها است که سرنوشت ساز است. دریافت یک لینک برگشتی از یک وب سایت با اعتبار می تواند با چند جین لینک های برگشتی از وبلاگ ها و وب سایت های کم اعتبار برابری کند.
پس دقت داشته باشید که اگر یک وب سایت تعداد زیادی لینک دریافتی داشته باشد این بدان معنا نیست که شما برای رقابت با آن نیاز دارید که همان تعداد لینک دریافتی داشته باشید و در غیر این صورت نخواهید توانست از آن وب سایت سبقت بگیرید، زیرا تعداد فاکتورهای موثر در رتبه بندی بسیار زیاد هستند و همه آنها می توانند بر رتبه بندی وب سایت شما بسیار تاثیر گذار باشند. اما اگر برای کلیدواژه مد نظر ما چندین وب سایت در رتبه بندی وجود دارند که تعداد لینک های برگشتی آنها بیش از 100 است و اعتبار دامنه آنها بیش از 50 است، این مساله نشان دهنده آن است که کلیدواژه مد نظر ما کلیدواژه بسیار دشواری است و نفوذ در رتبه بندی نتایج جستجوی این کلیدواژه کاری بسیار مشکل است.
نتیجه گیری
سئو سایت بیش از آنکه یک مقوله علمی باشد یک موضوع تجربی است و به جای آن که بخواهیم آن را یک شاخه از علم بنامیم بهتر است آن را یک تخصص در نظر بگیریم. موضوع جستجوی کلیدواژه ها نیز به همین صورت است و مانند سایر تخصص ها در این مساله نیز ما نیاز به یک نقطه شروع امن و مطمئن داریم که احتمال شکست ما را کاهش دهد. پس به خاطر داشته باشید که انتخاب کلیدواژه ها به صورت راندم (تصادفی) اشتباه محض است و احتمال شکست شما را به شدت افزایش خواهد داد.
با وجود آنکه پروسه جستجوی کلیدواژه ها می تواند بسیار هزینه بر باشد، اما اگر شما آگاهی کافی از کلیدواژه ها داشته باشید می توانید هزینه های آن را تا حدود زیادی کاهش دهید. با راهنمای کاملی که در اینجا برای شما ارائه شد امید است که شما آموخته باشید که چه کارهایی می تواند در جستجوی کلیدواژه ها برای شما مفید باشد و چه کارهایی می تواند تنها موجب اتلاف وقت شما گردد.
منبع : سئو تولز
 
بالا