برگزیده های پرشین تولز

ریشه یابی اعتماد بنفس و راهکارهای افزایش آن

mr1989

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
14 اکتبر 2017
نوشته‌ها
11
لایک‌ها
0
سن
34
یکی از ارکان اصلی پیشرفت شغلی و موفقیت در زندگی داشتن اعتماد بنفس لازم است. اعتماد بنفس یک امر کیفی است و از فردی به فرد دیگر متفاوت. شاید در بین اطرافیان کسی را بشناسید که شرایط فیزیکی یا مالی آنچنان خوبی نداشته اما به عینه شاهد موفقیت وی در شغل،زندگی، تحصیل،ورزش و... بوده اید. اعتماد به نفس و خودباوری در زندگی تمام افراد یک امر بسیار مهم است که میتوان با کمی اغراق آنرا دلیل موفقیت یا شکست افراد توصیف کرد. افراد موفق با نگاه به آینده و با شجاعت از موانع عبور میکنند و خود را درگیر مسایل ریز نمیکنند. مسلما تنها مانع بر سر افراد، خود فرد است. خود فرد باید چارچوب های ذهنی خود را بر اساس موفقیت تنظیم کند که یکی از مهمترین آن، داشتن اعتماد بنفس است.

اعتماد بنفس چیست؟، راه های افزایش اعتماد بنفس، اعتماد بنفس در جوانان،تعریف اعتماد بنفس، مقاله درباره اعتماد بنفس



همه ما وقتی به یک مساله یا چالش بزرگ درزندگی میرسیم و احتمال شکست در آن وجود داره همیشه و بطور ناخود آگاه این جملات کلیشه ای را از دیگران میشنویم.

به خود ایمان داشته باش/ اعتماد به نفس داشته باش

و احتمالا در ذهن شما بطور ناخود آگاه این جمله تداعی میکنه: آره فکر کردی به همین آسونیه؟

اما اعتماد به نفس واقعا چیست؟ و چرا انقدر در زندگی روزمره از آن زیاد میشنویم. تا حالا از خود پرسیده اید که اعتماد بنفس از کجا نشات میگیره؟

63833confidence.jpg


در واقع اعتماد بنفس یعنی اینکه بشدت به این جمله اعتقاد داشته باشید که: من توانا و ارزشمند هستم. و اینطوری باشه که شما نگرش مثبت نسبت به توانایی های خود دارید و میدونید که میتونید کارهای محوله را به خوبی انجام دهید و با تمام شجاعت و بدون ترس به سمت مسایل هجوم ببرید. این یعنی اعتماد به نفس، یعنی بجای حرف زدن صرف، عمل گرا باشیم.

منشا اعتماد بنفس
1- عوامل ژنتیکی
باعث میشود که سلول های عصبی و شیمیایی مغز، بیشتر شما را به سمت داشتن یا نداشتن اعتماد بنفس هدایت کنند.
95007images%20(14).jpg


2- شرایط محیطی
بی تردید همه ما خواسته یا ناخواسته متاثر از محیط پیرامون خود هستیم. کار،همسر،فرزند،پدر،مادر، شرایط حاکم بر خانواده،دوستان، وضعیت مالی، آب و هوا،دانشگاه یا محل کار و زندگی و... که هر کدام میتوانند در شکوفا شدن ذهن ما تاثیر بسزایی داشته باشند.
86538images%20(15).jpg


3- قدرت انتخاب
شما کنترل کامل بر روی قدرت انتخاب و پذیرش ریسک در زندگی دارید. اینکه آیا تصمیم گیرنده در مورد شرایط زندگی، خود شما هستید یا دیگران بر تصمیم شما تاثیر گذارند؟ چه ریسک هایی را در زندگی پذیرا هستید؟ جواب این سوال ها نشان از کنترل شما بر وضعیت زندگیتان دارد.
6152images%20(17).jpg


این سه عامل مهم همواره بر اعتماد به نفس ما تاثیر گذارند. شما در مراحل مختلف زندگی تاثیر یکی از آنها کم یا زیاد شود، اما همیشه هر سه وجود دارند و باید به آنها اهمیت داده شود. اما به واقع تاثیر مورد سوم یعنی قدرت انتخاب به مراتب بیشتر از دوتای قبلی است.

راهکارهای سادهبرای افزایشاعتماد به نفس
الف- بهبود کوتاه مدتیا سریع
کارهای بسیار زیادی وجود دارند که میتونند به شما کمک کنند تا در مدت کوتاه اعتماد بنفس خود را افزایش دهید. برای مثال موفقیت خود را در آغاز انجام یک کار بزرگ و سخت تجسم کنید. برای فتح یک قله خود را فاتح آن ببینید که در نوک قله قرار گرفتید و بر خود برای به انجام رساندن این کار افتخار کنید. از این تجسم زیبا انرژی بگیرید و کار پیش رو را با روحیه مضاعف انجام دهید. در واقع شما با این کار خود را سوار بر کار میبینید، بنابراین از موانع به آسانی عبور میکنید.
17230images%20(18).jpg


گوش دادن به موسیقی با بیس بالا و آراستگی ظاهر نیز میتواند منجر به افزایش اعتماد بنفس شما در کوتاه مدت شود.
ب- خودتان را باورکنید.
باور کنید که میتونید کار پیش رو را با موفقیت به انجام برسانید. مسلما هیچ کس خالی از عیب نیست اگر ضعفی دارید باور کنید که قادر به افزایش توانایی های خود هستید.
ظرفیت های ذهنی همانند ماهیچه ها میتونند بزرگ شوند. قدم به قدم ظرفیت ذهن را افزایش دهید و مرتب به خودتان تلقین کنید که " من انسان شگفت انگیز دیگری شده ام."

95038images%20(23).jpg


ج- تمرین شکست
شکست جزیی از زندگی است. اگر به فکر این هستید که کار انجام دهید که سراسر آمیخته با موفقیت باشد و هیچ مشکلی بر سر راهتان نباشد، موفق نمیشوید. البته شما حتما باید موفق شوید اما باید قبول کنید که شکست در هر کاری غیر قابل انکار نیست.
توماس ادیسون بیش از 2500 راه اشتباه را برای اختراع برق طی کرد اما دلسرد نشد، و او حالا مخترع برق است.

85437images%20(37).jpg


زمانیکه شکست میخورید، استراتژی های مختلف را بکار بگیرید، یا با افراد با تجربه مشورت کنید. همیشه یادتان باشه که در هر کاری یا پیروز میشوید و یا شکست میخورید و تجربه گرانبها دریافت میکنید.

47191images%20(36).jpg


تحقیقات نشان میدهد توانایی حل مسایل روزمره در افرادی که بیشتر شکست خورده اند فراتر از افراد معمولی است.
اگر این سه راهکار خوب یاد بگیرید و انجام دهید و ملکه ذهن خود کنید، آنوقت شما اعتماد بنفس دارید.








بطور کلی میتوان گفت اعتماد بنفس صفتی است نسبی، که میزان آن در افراد مختلف متفاوت است. در حقیقت خود فرد میتواند با تکیه بر باورهای ذهنی خود و همچنین تمرین های مکرر، عزت نفس و اعتماد بنفس خود در مقابل دیگران و در کار و زندگی روزمره جهت غلبه بر موانع موجود را افزایش دهد.
انتهای پیام/
منبع
 
بالا