برگزیده های پرشین تولز

سرود ايران، ويژه جام جهانی فوتبال - آرش؟دی جی علیگیتور؟ یا علیرضا عصار؟؟!!

arashpour

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2005
نوشته‌ها
311
لایک‌ها
0
محل سکونت
COM3
منبع: بی بی سی توسط: بهزاد بلور

امسال در جام جهانی قرار شده تا از هر کشوری که در مسابقات شرکت می کنه، يک گروه موسيقی حضور داشته باشه تا سرودی به نشانه اون تيم در مسابقات اجرا بشه.

بعد ها خبردار شدم که قراره آرش و دی جی عليگيتر با هم يک آهنگ در جام جهانی اجرا کنن. اما دوباره خبر رسيد که بعد از رايزنی‌ها‌ی فدراسيون فوتبال در مورد تعيين نوع موسيقی و خواننده آهنگ ايران (ويژه جام جهانی فوتبال) عليرضا عصار به عنوان خواننده اين اثر تعيين شده!

جالب اينجا بود که شاعر هر دو گروه موسيقی، يک نفر بود؛ شاهکار بينش پژوه.

برای اينکه ببينيم دقيقاً موضوع از چه قراره و بالاخره چه کسی قراره در جام جهانی بخونه، با شاهکار و عليرضا عصار صحبت کردم.


شاهکار بینش پژوه


شاهکار بینش پژوه: حدود دو ماه پيش بود که آرش به من تلفن زد و خواست که کار مشترکی رو در ارتباط با جام جهانی داشته باشيم. نظر به اينکه سبک ها خيلی نزديکه و هم اينکه من موسيقی آرش رو خيلی دوست دارم، بلافاصله شروع کرديم به انجام اين کار و حدود يک ماه پيش اين قطعه تموم شد. فکر کنم ۲۰ روز ديگه آرش و دی جی عليگيتر برای ساختن ويدئوی اين قطعه به لس آنجلس خواهند رفت.

صحبت اين بود که آيا اين آهنگ برای پخش در جام جهانی فوتبال انتخاب ميشه يا نه که اخيراً با خبر شديم عليرضا عصار قراره برای ايران آهنگ رسمی فوتبال رو بخونه.

به طور طبيعی دولت ايران مختاره خواننده رو از داخل ايران انتخاب بکنه و اين حق مسلم اونهاست که البته اين کار رو هم انجام داده و عليرضا عصار رو برای انجام اين کار انتخاب کرده.



در زمينه شعر با عليرضا کار خواهی کرد يا اون با شخص ديگه ای کار می کنه؟

شعر اين آهنگ رو هم مثل همه کارهای ديگه عليرضا عصار من کار می کنم. يعنی در واقع حدود نيمی از قطعه رو کار کرديم و نيمه ديگه باقی مونده که داريم روی ملودی اون کار می کنيم.

احساست درباره تضاد بين اين دو آهنگ چيه؟

به نظر تفاوتی نداره. مهم اينه که همه مون داريم برای ايران کار می کنيم. گرچه من هم با آرش و عليگيتر کار می کنم و هم با عليرضا عصار، ولی فکر کنم هر دو تيم برای پيروزی ايران کار می کنن.

آيا در کاری که با عليرضا عصار انجام دادی از کلماتی مثل "توپ" و "فوتبال" هم استفاده کردی؟

نه. به هيچ وجه در کاری که انجام داديم از اين کلمات استفاده نکرديم. قرار شد تا ما عمداً با موضوع يک مقداری حماسی تر برخورد بکنيم. اما در کاری که با آرش کرديم موضوع مستقيماً بر ميگرده به فوتبال.

کلمه "ايران" چی، توش هست؟

بدون ترديد توش هست.

بعد از مصاحبه با شاهکار، با علیرضا عصار که قراره این سرود رو اجرا کنه تماس گرفتم و گفتم: عليرضا جان، چه زمانی به شما پيشنهاد ساخت آهنگ جام جهانی فوتبال برای ايران رو دادن؟

علیرضا عصار: اين رو در حقيقت من پنجشنبه هفته پيش از مدير برنامه هام شنيدم.



حس خودتون چطور بود؟

در رابطه با اينکه قبول کنم يا نه، شکی نداشتم که قبول می کنم. اما يک سری نقطه نظرها بود که من و دوستان در فدراسيون فوتبال و در حقيقت ايران خودرو که مسئوليت اين بخش رو به عهده داره داشتن که با هم صحبت کرديم و بعد از اينکه به تفاهم رسيديم، اين کار قطعی شد.

آهنگش کار خودته؟

بله. البته هنوز مدت زمان زيادی از قراری که گذاشتيم نگذشته و هنوز به قطعيت نرسيدم. اما موسيقی اون حتماً مال خودم خواهد بود.

ولی به هر حال ايده ای برای شروع کار دارين، درسته؟

بله. من توی ذهنم می دونم که چکار قراره بکنم و بيشتر دارم روی جزئيات اون فکر می کنم.

ريتم اين موسيقی به چه سبکی خواهد بود؟

اين هم بر می گرده به همون نقشه توی سرم. هنوز به هيچ قطعيتی نرسيدم. من معمولاً توی کارهای ديگه ام هم از اول نقشه نمی ريزم که حتماً چه سازی رو استفاده بکنم. کار رو شروع می کنم و در حين انجام اون متوجه ميشم که بهترين سبک براش چيه.



قراره که شاهکار بينش پژوه ترانه اين کار رو بگه. شاهکار برای آرش و دی جی عليگيتر هم يک شعر گفته. می خوام ببينم چطور با اين تيم حريف کنار مياين؟

من فکر کنم کلمه "رقيب" برای اين داستان مناسب نباشه. من زياد با اونها آشنايی ندارم اما فکر می کنم هر خواننده ای، از هر مليتی و از هر کجای دنيا بخواد برای تيم ملی کشورش بخونه، ميخونه و مسئله ای نيست. اما اين کار يک مقدار ابعاد تبليغاتی پيدا کرده. البته کاری که به من سفارش شده يک مقداری رسمی تره اما بقيه خواننده ها حتی در داخل کشور هم می تونند برای تيم ملی بخونن و با چيزی منافاتی نداره.

حدس می زنين کار اين آهنگ کی تموم بشه؟

به اميد خدا سعی می کنم قبل از ارديبهشت اون رو تموم بکنم.

درباره ايران خودرو که سرمايه گذار اين کار هستن سوالی داشتم و اينکه پيشنهاد اونها برای آهنگ چی بود که شما قبول نکردين؟

پيشنهادی خاصی ندادن که من بگم "نه"! وقتی به من پيشنهاد کردن که اين کار رو من اجرا بکنم، من گفتم اين موسيقی رو از اين زاويه می بينم و درباره اش با هم صحبت کرديم و دوستان کمال همکاری رو کردن و اختلاف نظر کلی وجود نداشت. تنها درباره زمان تحويل کار و جزئيات اون با هم صحبت کرديم.
 
بالا