برگزیده های پرشین تولز

سفرنامه مالزی - کوالالامپور

tripvc

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 مارس 2016
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
4
سن
37
سفرنامه مالزی - کوالالامپور
برای شناخت بیشتر کشور مالزی تصمیم گرفتیم با تور مالزی چند روزی رو به کوالالامپور سفر کنیم و با کشوری مواجه شدیم که دین های مختلف با صلح در کنار هم زندگی میکنند و از کمک کردن و تقسیم کردن لذت میبرند و همیشه لبخند به لب دارند . وقتی راهی سفر شدیم در ذهنم اطلاعات دست و پاشکسته ای که از اینترنت بدست آورده بودم و چند عکس زیبا بود که در کتاب و مجلات دیده بودم و با خودم میگفتم فقط کشور زیبایی است و از آن توقعی دیگری نداشتم .

کلا 5 هواپیمایی از تهران به کوالالامپور پرواز دارد ایران ایر ، ماهان ، هواپیمایی عمان ، هواپیمایی امارات و هواپیمایی قطر که دوتای اول مستقیم و سه تای دوم ترانزیت هستند هواپیمایی های خارجی هم گران تر هستند و هم به دلیل توقف در کشور سوم حدود طولانی تر و خسته کننده تر است ولی قطعا از امنیت و کیفیت خدمات خیلی بهتری برخورداره به هر حال ما از هواپیمایی ماهان استفاده کردیم که حدود 8-9 ساعت طول کشید و مستقیم از فرودگاه امام ***** به فرودگاه کوالالامپور نشست .

در هتلی دقیقا کنار برج های دوقولو Petronas اسکان کردیم . بعد از کمی استراحت ، وقتی از پنجره به بیرون نگاه کردم با منظره ای روبرو شدم که در کمتر جای دنیا قابل دیدن است . بزرگترین باغ نور جلوی چشمان بود.

Kuala.jpg


سلامت داتانگ (Selamat datang) – به مالزی خوش آمدید

از لیدرمان که در فرودگاه ملاقات کردیم تا کارکنان رسپشن هتل اولین جمله ای که همگی با لبخند تلفظ میکنند : "سلامت داتانگ " به معنای به مالزی خوش آمدید بود . از همون اول که این جمله رو شنیدم به نظرم آشنا اومد ولی با خودم فکر کردم فقط شباهت لفظی ولی در طی سفرم متوجه شدم که خیلی از کلماتی که در اینجا میشنوم دقیقا همون معنایی میدهد که حدس میزنم برای زبان مردم مالزی که مالایی است لغات مشترک زیادی در فارسی ، عربی و ترکی دارد و به همین علت مالزیایی ها و ایرانیان از کلمات مشترک زیادی استفاده میکنند . طبق تحقیقاتی که در اینترنت کردم گویا 40 لغت مشترک بین فارسی و مالایی و 500 لغت مشترک بین ترکی و مالایی وجود دارد . یعنی حتی اگر مالایی بلد نباشید وقتی با دقت به صحبت ها گوش دهید کاملا متوجه موضوع اصلی بحث خواهید شد .

ریشه لغات عربی در مالایی به زمانی میرسد که دین اسلام توسط تجار عربی به این سرزمین وارد شده و لغات ترکی هم با حظور سربازان ترکی در آنجا وارد زبان و فرهنگ مردم شده.



Kuala2.jpg


نقطه مشترک کسانی که میخواهند از برج های دوقولویPetronas عکس بگیرند .

در رتبه بندی بلندترین برج های دنیا فعلا برج های Petronas رتبه 10 را دارند اما در بین سالهای 1998 – 2004 در رتبه اول بودند . اگرچه دیگر این عنوان خود را از دست داده با این حال هنوز بلندترین برج دوقولوی جهان است . ارتفاع برج 452 متر و دارای 88 طبقه است این برج ها به قطع نماد اصلی شهر کوالالامپور هستند . شهر رویایی کوالالامپور که تنها 150 سال قدمت دارد با این برج به جهان معرفی شد و صنعت توریست آن را دگرگون کرد .

بهترین دید از برج های دوقولویPetronas را میتوانید از برج تلویزیونی Menara Kuala Lumpur ببینید . از انجا که Menara KL بر روی یک ارتفاع بنا شده ، دید خوب و از بالایی نسبت به برج های دوقولو دارد.

حالا میخواهم چند اطلاعات جالب که لیدر تور مالزی به ما همون جا در گفت رو براتون تعریف کنم که شاید خیلی هاشونو میدونستید : داخل برج ها شامل مغازه ها ، موزه علوم طبیعی " Petrosains " ، یک ارکسترسمفونی ، یک گالری هنری و کلی واحد اداری میشود . داخل هر کدام از برج ها به تنهایی 76 آسانسور موجود است 29 تای آنها آسانسورهای دو طبقه ای هستند که ظرفیت حداکثر 26 نفر را دارند . در ساخت سازه بیش از 37.000 تُن تیر آهن به کار رفته و 32.000 پنجره دارد .

Kuala3.jpg


در واقع آینده درخشان کشور جوان مالزی را میتوان از ساختمان های زیبا ، پارک های شهری بینظیر و خونگرمی و مهمان دوستی مردمانش پیش بینی کرد .

Kuala4.jpg


باغ های بهشتی روی زمین

از مکان هایی در کوالالامپور که به هیچ وجه نباید از دست دهید ، باغ پرندگان ، باغ ارکیده و باغ پروانه است به هر قیمتی شده از این سه باغ دیدن کنید .

باغ پروانه

در باغ پروانه از زیبایی این خلقت ظریف و زیبای خداوند که هر کدام تابلویی منحصر بفردند افسون خواهید شد . تنها این نیست در این باغ استخری پر از ماهی های گلد فیش ژاپنی هم هست که خود جذابیت خاصی دارد .

Kuala5.jpg


تنوع و زیبایی پروانه های این منطقه به حدی است که اثر آنها را در بیشتر آثار هنری و نقش های پارچه ها میتوان به وضوح دید . تاثیرگذاری زیبایی این مکان به قدری است که در راه برگشت هم هرگاه چشمان خود را ببندید مدام تصاویری از اینجا خواهید دید .

Kuala6.jpg


باغ پرندگان

مطمئن باشید باغ پرندگان هم به اندازه باغ پروانه ها برایتان جالب خواهد بود . انواع پرندگان کم یاب و زیبا در کنار هم آزادانه در پارک پرندگان حضور دارند و به شما شانس این را میدهند که از نزدیک آنها را ببینید . پلیکان، قرقاول، فلامینگو، عقاب، طوطی، شترمرغ، کبوتر ، کفتر ، توکا ، مرغ مینا ، طاووس های رنگارنگ و انواع پرندگانی که نه تنها تا بحال ندیده اید حتی نام آنها را هم نشنیده اید همه و همه در فاصله ای کمی با شما قرار دارند که حس فوق العاده ای به شما میدهند .

باغ ارکیده

قطعا با من موافق خواهید بود که در کمتر کشوری باغی را خواهید یافت که برای تنها یک نوع گل ساخته و طراحی شده باشد . اما مالزی برای گل ارکیده از ارزش تجاری بالایی برخوردار است و بسیار با شرایط آب وهوایی آنجا سازگار است این کار را کرده و در این کار هم بسیار موفق بوده . زیبایی ظریف ، جذاب ارکیده موجب شده در صدر لیست گران ترین گل های جهان جای گیرد و غیر از قطب ها ، با اکثر اقلیم های جهان سازگار است اما مخصوص اقلیم استوایی است .

این باغ شامل بیش از 20.000 نوع ارکیده از سرتاسر جهان است . در این باغ نژاد های مختلفی مانند Drobium, Miltonia, Drobium, Odontoglossum, Vanda, Phalaenopsis و هزاران نژاد دیگر وجود دارد و در کنار آنها گل های زیبای ژاپنی هم وجود دارد .

مراکز خرید

یکی از جاذبه های مالزی مراکز خرید و بزرگ آن است . خصوصا از نظر وسایل الکترونیکی و کادویی میتوانید قیمت های بسیار مناسبی پیدا کنید . اگر میگویید از سرتا پا آدم فرهنگی هستم و میخواهم چند کتاب عکس گلاسه بگیرم ، جای مناسبی آمده اید . به علت قیمت پایین کاغذ و چاپ در مالزی کتاب هاییی که در جاهای دیگر بین 300 تا 500 دلار میبینید میتوانید از مالزی به قیمت 100 دلار پیدا کنید . به همین میزان قیمت لپ تاپ ، دوربین و اینگونه وسایل بسیار مناسب است . همچنین میتوانید از خدمات مراقبت پوست و ماساژهای رایگان در فروشگاه های بزرگ هم استفاده کنید . حالا که حرفش شد باید بگم که سالن های ماساژ مالزی در کل جهان معروفند .

در بسیاری از مراکز معتبر ماساژ در مالزی انواع ماساژ از اسپا تا ماساژ دست و پا انجام میشود . اگر از سفر و یا کار خسته اید حتما سری به این مراکز بزنید .

برای طعم های جدید آماده اید ؟

سبک غذایی مالزی و خاور دور هیچ تشابهی با فرهنگ غذایی ایرانی ها ندارد . اگر با طعم ها و تجربه های جدید مشکل دارید این سفر برایتان سخت خواهد بود چون در اینجا ذائقه مردم بسیار متفاوت است . عادات غذایی مالزیایی ها محصولات دریایی و غذاهای پر ادویه است .

تنوع نژادی در مردم کشور را میتوانید در تنوع غذایی هم حس کنید . از آنجا که دور کوالالامپور اقیانوس است تنوع زیادی در نژاد ماهی ها میبینید . برای کسانی که به غذاهای دریایی علاقه ای ندارند غذاهایی مانند سوشی و انواع سوپ های خوشمزه اماده است . اگر باز هم فکر میکنید با این ها مشکل دارید همه جا شعبه های مک دونالد و کی اف سی پیدا میشود .

شاید با غذاهای کوالالامپور کنار نیایید ولی قطعا عاشق میوه های اینجا خواهید شد . میوه اژدها یا Dragon fruitکی از اون میوه هایی که تجربه آن را حتما به شما پیشنهاد میکنم .

میوه دیگر rambutan است که خیلی لذیذ است و ظاهر جالبی دارد . نارگیل نارس هم اینجا به صورت یک نوشیدنی سرو میشود که مطمئنم بعد از یکبار امتحان عاشقش خواهید شد . میوه عجیب دیگری هست به نام دوریان یا خارگیل که خیلی بوی بدی میده اما خوشمزه است . ولی پیشنهاد میکنم به هیچ وجه این میوه رو تو هتل یا هواپیما نبرید و چون پخش بوش خیلی بالا و آزار دهنده است .



بزرگترین بودای ایستاده

کلا در خاور دور مسابقه بزرگترین ، بلندترین ، پهن ترین و دراز ترین هست که در اشکال بلند ترین سازه ، سریع ترین قطار ، بزرگترین باغ و ... دیده میشود.

این رقابت در میان نماد های دینی هم دیده میشود . برای مثال در تایلند ، بانگوک بزرگترین بودای خوابیده هست و در مالزی ، کوالالامپور هم بزرگترین بودای ایستاده هست .

این مجسمه در ایالت سلانگور در منطقه غارهای باتو (Batu Caves) قرار دارد در روزهای خاصی از سال بودایی ها در اینجا فستیوال دارند و قربانی های خود را به بودا پیشکش میکنند . پشت مجسمه غار آهکی وجود دارد که با 272 پله قابل دسترسی است .

اصولا میمون ها در این جا حکم گربه ها در ایران را دارند و همه جا پیدا میشوند وقتی دارید با زحمت از پله ها بالا میروید میمون ها برای گرفتن هر چیز که تو دستتون هست به سمت تان می آیند . اگر کمی حواس پرت باشید احتمالا به کیف تان هم حمله میکنند .وقت یوارد غار شدید باید حسابی استراحت کنید چون پله ها واقعا خسته کننده اند . در ورودی غار میتوانید با ایگوآنا ها و مارها عکس بگیرید .



نخل ها اینجا فقط درخت نیستند !

به دلیل بارندگی های فراوان و شرایط اقلیمی ، در کل مالزی کشور سرسبز و جنگلی است . در مالزی به هرجا که نگاه کنید نخل ها قابل روئیت هستند . همین کافیه که بگم بیش از 60 درصد تولید روغن پالم جهان برای مالزی است و نقش مهمی در اقتصاد مالزی دارد . نام نخل در اینجا " درخت طلایی" است . تولید سالانه روغن پالم مالزی حدود 10 میلیون تُن میباشد که بیشتر آن به سنگاپور ، چین و پاکستان صادر میشود.

مالزی از نظر معدن هم بسیار غنی است بطوریکه مقام نخست در تولید قلع دارد . در واقعا 70 درصد قلع مورد نیاز جهان را مالزی تولید میکند . از دیگر معادن مالزی سنگ آهن، بوکسیت، نفت، منگنز، طلا، تنگستن و تیتانیوم است .



مردکا (Merdeka) – روز آزادی

حدود پنجاه سال پیش مالزی یکی از مستعمرات انگلیس بوده و در 31 آگوست با عزم راسخ و مبارزه آزادی خود را اعلام کردند. در این روز که با هیجان و اشتیاق جشن گرفته میشود ، از سرتاسر بزرگان و سران هم دعوت میشوند .



چرا به مالزی برویم ؟

از جاذبه های این کشور میتوان به فستیوال های رنگارنگ ، برج های خیره کننده ، فرهنگ های جالب و متفاوت ، جزایر رویایی ، سواحل بینظیر و جنگل های بارانی با قدمت یک میلیون سال که گونه های جانوری و گیاهی خاصی دارد است . میتوانید در بین زیبایی طبیعت استراحت کنید ، با انسان های خون گرم و دوست داشتنی آشنا شوید ، در لوکس ترین مغازه ها خرید کنید ، لذیذ ترین غذاها را تجربه کرده و در بهترین و شیک ترین هتل ها اقامت کنید .

هنگامی که از مالزی بازگردید زیباترین صحنه ای که به خاطر خواهید داشت زیبایی های طبیعی و بناهای بلند آن نخواهد بود بلکه بیشترین چیزی که شما را تحت تاثیر قرار میدهد مردم خندان و مهمان دوست آن است .

چطور به مالزی برویم ؟

همانطور که گفتم میتوانید از پرواز های ترانزیت و یا مستقیم استفاده کنید اگر از هواپیمایی امارات استفاده کنید در دبی ، هواپیمایی عمان در مسقط و اگر از هواپیمایی قطر استفاده کنید در دوحا توقف خواهید داشت این توقف بین 2-5 ساعت طول میکشد .

در مالزی چی بخوریم ؟

فرهنگ آشپزی مالایی به اندازه آشپزخانه هند ، تایلند و چین متنوع است . غذا ها معمولا پر ادویه هستند و بیشتر از محصولات دریایی استفاده میشود . اگر با این دو مورد مشکل دارید از رستوران های زنجیره ای بین المللی مثل مک دونالد و کی اف سی و پیزا هات استفاده کنید .

جاهای دیدنی کوالالامپور کجاست ؟

محله چینی ها ، مسجد Masjid Jamek ، مسجد ملی ،میدان آزادی(Dataran Merdeka) ، موزه ملی تاریخ ، کاخ دادگستری ، منطقه پوتراجایا ، کلیسای جامع سنت ماری ، برج های دوقولو Petronas ، چرخ و فلک Eye on Malaysia ، موزه ملی هنر ، رصدخانه ملی ، موزه تحقیقات جنگلی مالزی ، موزه هنرهای اسلامی و...



به یاد داشته باشید :

قبل سفر یادتان باشد مالزی در همه ماه های سال ، گرم است و مهم ترین وسیله ای که باید در سفر به مالزی به همراه داشته باشید یک بارانی است . در وسط زمستان هم که به اینجا سفر کنید هوا گرم است .

امیدورام این سفرنامه مالزی - کوالالامپور ر سفرتون به مالزی به کمکتان بیاید.
 
بالا