برگزیده های پرشین تولز

سفری به استانبول - به روایت گردشگری اروپایی

safaridigrtravel

Registered User
تاریخ عضویت
17 مارس 2014
نوشته‌ها
458
لایک‌ها
24
محل سکونت
تهران
تور ترکیه

سفری به استانبول - به روایت گردشگری اروپایی


ما امروز در ادامه سفر خود به شهر استانبول واقع در کشور ترکیه رسیدیم ٫ هرچند مسیر طولانی بود ولی به نظر می رسید استانبول شهر جذاب و دیدنی باشد



istanbulBlue_Mosque-tabanairline3.jpg





مسجد آبی

پس از یک استراحت کوتاه، ما سری به مسجد آبی ، یکی از برجسته ترین نشانه های استانبول زدیم . بنایی بسیار چشمگیر با گنبدهای زیبا و آسمانی ، حیاط زیبا و شش گلدسته بلند و باریک و یک مناره . این بنا بین 1609 و 1616 توسط محمد آقا، معمار سلطنتی ، برای سلطان احمد اول ساخته شده است . یک داستان جالب از مسجد وجود دارد که با توجه به آن ، سلطان احمد می خواست یک مناره از جنس طلا ساخته شود و طلا در ترکیه به معنی "altin" است . اما معمار فکر کرد منظور سلطان "alti" که به معنی "شش" در ترکیه است بوده و شش مناره برای مسجد می سازد . معمار وقتی متوجه شد که چه اشتباهی کرده از این ترسید که به خاطر این اشتباه سرش را از دست دهد ، اما سلطان احمد از این شش گلدسته خوشش آمد و نتهنا معمار را نکشت به او پاداش هم داد.



istanbulBlue_Mosque-tabanairline4.jpg




یک ورودی را به سمت مسجد آبی برای بازدید کنندگان که در آن قبل از ورود ، ما باید کفش ها را در آورده و با خود آنها را در کیسه های پلاستیکی حمل کنیم وجود دارد . ما را از طریق یک دروازه وارد مسجد کردند فضای داخلی مسجد با لوستر و کاشی کاری پیچیده ای تزیین شده . کاملا زیبا و کاشی های قرن ۱۷ که آن را به نام مسجد آبی رنگ درآورده ، اگر چه آنها بیشتر در سطح بالای دیوارها کار شده اند . کف مسجد سراسر پوشیده از فرش شده تا به هنگام نماز بر روی آن سجده بگذارند .


بیش از 99 درصد از جمعیت استانبول مسلمان است و به دنبال آموزه های قرآن ، کتاب مقدس اسلام و حضرت محمد (622 AD). مسلمانان خدا (الله) را باور دارند ، و قرآن کتاب مقدس آنان است . با این حال ، در حالی که برای مسیحیان ، عیسی پسر خداست ، مسلمانان محمد را تنها پیامبر خدا می دانند که از طریق جبرئیل فرشته ٫ کتاب قرآن بر او از جانب خدا نازل گشته است .

پنج بار در روز در سراسر استانبول اذان از بلندگو پخش می شود و از مناره ها در سراسر شهر مؤمنان به نماز دعوت می شوند . به وقت نماز ما از مسجد بیرون می رویم.



istanbulBlue_Mosque-tabanairline5.jpg




قبل از برگزاری نماز مردم وضو گرفته تا آماده نماز خواندن و دعا کردن در مسجد شوند . آنها باید سر ، دست ها و پاها را قبل از ورود به مسجد را بشویند .


پسران عمامه دار !


پس از مسجد کبود ، ما برای خوردن شام و لذت بردن از خیابان های رنگارنگ به راه افتادیم شهر پوشیده شده با نمایندگی مجاز و فروش فرش و مغازه ها با سوغاتی همچون جوئل و Gerrit . در اینجا بسیار مهارت استفاده از چانه زنی برای خرید ارزانتر اهمیت دارد . در مسیر دو پسر بچه با لباسهای بسیار زیبای محلی دیدم که برایم بسیار جالب بود .



Kapalicars.istanbul-tabanairline.jpg




پس از یک خواب راحت در یک بستر واقعی و یک صبحانه خوشمزه ترکیه ای ، ما تصمیم به بازدید از بازار بزرگ کردیم . این بازار اولین بار در سال 1464 به دستور محمد دوم «فاتح» ساخته شده است . این بازار از دخمه های پرپیچ و خم از خیابان های سقف دار که به زیبایی رنگ شده تشکیل شده است .

بازار بزرگ (Kapalicarsi در ترکیه) یکی از بزرگترین بازارهای سقف دار در جهان با 4400 مغازه ها می باشد ، 3000 شرکت ، از 17 هانس (کاروانهایی جداگانه برای نوع خاصی از محصولات) ، 64 خیابان ، 25000 نفر از کارگران ، 4 چشمه ، 2 مسجد و 22 دروازه . این یک بهشت واقعی برای خریداران است .

ارائه عالی خرید : فرش زیبا ترکیه، لعاب کاشی و سفال، مس و brassware، پوشاک ساخته شده از چرم، پنبه و پشم ، لوله های کف دریا، bookends رخام گچی وashtrays، و تمام انواع چیزهای دیگر .



Kapalicars.istanbul-tabanairline2.jpg




ما امیدواریم تا بتوانیم یک خنجر قدیمی که آن را در بازار دیدیم با قیمتی مناسب خریداری کنیم ! هیچ قیمت تعیین شده ای برای آن وجود ندارد و همه چیز یک مذاکره و بر اساس توافق خواهد بود .مغازه داران بی رحم هستند و در تلاش خود را برای فروش با قیمت هرچه بالاتر آن انجام می دهند و شما باید آماده باشید در هر لحظه برای مقابله با آنها برای یک خرید مناسب . بعد از مقداری جستجو و گشت بسیار خوشحال شدم که در نهایت توانستم یک طاقه پارچه سفید و بنفش زیبا برای دوستانم به سوقات بخرم ، فروشنده مهمان نواز بود و تمام تلاشش را نمود تا ما از خرید خود راضی باشیم .



Kapalicars.istanbul-tabanairline3.jpg





ما ندانسته زمانی به استانبول رسیدیم که آغاز یک رویداد بسیار مهم دینی به نام ماه رمضان بود . به عنوان مقدمه در اسلام، پنج وظیفه اساسی برای یک مسلمان وجود دارد. اولین ایمان است : «خدایی جز الله وجود ندارد ، و محمد پیامبر او است" آنها همچنین پنج بار در روز به نماز می ایستند ، صدقه دادن به فقرا ، زیارت مکه یک بار در زندگی خود، و در نهایت روزه در طول ماه رمضان است

ماه رمضان ، ماه نهم تقویم مسلمانان است ، که یک تقویم قمری بر اساس sighting از ماه جدید است. از آنجا که تقویم قمری حدود 11 روز کوتاه تر از تقویم های خورشیدی مورد استفاده در جاهای دیگر است ، "حرکت" تعطیلات اسلامی در هر سال با آغاز ماه مبارک رمضان در تاریخ های متفاوتی از تاریخ میلادی شروع می شود.



Ramadan.istanbu-tabanairline.jpg






آتاتورک -- پدر جمهوری ترکیه


این ساختمان دولت به زیبایی پرچم ترکیه در سمت چپ و پرتره ای از مصطفی Kemel، AKA آتاتورک در سمت راست را نمایش می دهد . پس از سقوط امپراتوری عثمانی، جمهوری ترکیه در سال 1923 به وقوع پیوست و در انتخابات آتاتورک به عنوان **** دولت جدید تاریخی انتخاب شد . او آورنده شیوه زندگی اروپایی و مدرن غربی کشور ترکیه است. او قوانین جدیدی از قانون اساسی آلمان ، ایتالیا و سوئیس را به تصویب رساند و لغو دادگاه های اسلامی و مدارس مذهبی را داد .

برخی می گویند عمیق ترین حرکتش تغییر حروف فارسی و عربی به حروف لاتین به منظور پیشرفت همزمان با جهان بوده . مجسمه او و یا عکس او در همه جا در سراسر ترکیه ، واقعا یک مرد قابل توجهی در تکامل کشور است. و همچنین هلال و ستاره در پرچم نماد اسلام است



Ataturk.istanbul-tabanairline4.jpg




بعد از چند ساعت در هتل ، ما برای شام و پیدا کردن ادویه به منطقه بازار رفتیم . از زمان قرون وسطی ، ادویه جات ترشی جات یک بخش حیاتی و گران قیمت از پخت و پز و تولیدات اصلی در بازار شد.

در بازار می توان ادویه جات ترشی جاتی که از شرق آمده ، با استفاده از مسیر استانبول در مسیر تجارت بین شرق (که بیشتر ادویه جات ترشی جات رشد کرده بودند) و اروپا یافت می شود .خیابان ها باریک هستند ، رنگارنگ و پر شده از عطرهای شگفت انگیز چیزی که برای ما کمی سرگرم کننده است میزان ترافیک در این کوچه های تنگ است.



Suleyman_mosque.istanbu-tabanairline.jpg







سفری در سفر
در اوایل امروز صبح ما به Eminonu ، منطقه کشتیرانی و مسیر آمد و شد قایقهای بادبانی و کشتیهای بزرگ رفتیم .

ما با قایق chugs به راه افتادیم و شهر را با جلوه های بسیار زیبای آن را تماشا کردیم ، از جمله مسجد Suleyman .این سفر حدود دو ساعت تا اندلس Kavagi طول کشید ، یک روستای کوچک واقع در ساحل ، فقط قبل از ورود به دریای سیاه!



Kavagi.istanbu-tabanairline.jpg




kavagi1.istanbu-tabanairline.jpg




sofiaChurch_.istanbu-tabanairline.jpg




صوفیه Hagia


این کلیسا بسیار زیبا است و در مقابل مسجد آبی قرار دارد ، اما تا به امروز ما آن را فقط از خارج مورد تحسین قرار می دادیم . این علاقه ویژه ما به دلیل آن است که جلوه کلیسا / مسجد در مقابل هم قرار گرفته . در مکان هایی مانند کوردوبا و گرانادا ، اسپانیا ، مساجد به کلیساها که مسیحیان دوباره آن را کنترل می کنند تبدیل شد ، در حالی که صوفیه Hagia یک کلیسا تبدیل شده به یک مسجد است که از شهرستان مسیحی قسطنطنیه به عثمانی در 1453 مه 29 تبدیل یافته است .



sofia.istanbu-tabanairline.jpg





نوشته اصلی به عنوان یک آینه زمینی از آسمان طراحی شده ، صوفیه Hagia واقعا در جهان بزرگترین دستاوردهای معماری با گنبد بزرگ آن را از رسیدن به ارتفا 56 متر (184 فوت) است. در حال حاضر بیش از 1400 سال ، عمارت وسیعی دستخوش تغییرات شدید شد . افتتاح توسط مسیحیان در 537 میلادی با موزاییک تاریخی ، و در سال 1453 تبدیل به یک مسجد شد . علاوه بر این از مناره ، یک محراب (تو رفتگی در دیوار نشان می دهد جهت مکه) و roundels خوشنویسی (مدالها بزرگ نوشته شده با نام خدا و محمد) به آن اضافه گشته .
Hagia صوفیه است و دیگر یک محل عبادت و هم اکنون یک موزه که در آن تصاویر مسیحی در کنار اسلامی به نمایش گذاشته شده است .



sofiaChurch.istanbu-tabanairline1.jpg






sofia.istanbu-tabanairline.jpg




موزه نظامی با جوئل و Gerrit!
این موزه چشمگیر ترین آثار تاریخ و درگیری های این کشور از فتح قسطنطنیه در سال 1453 تا به جنگ های مدرن . در این موزه نیز به محل اصلی اجرای برنامه توسط گروه Mehter شکل گرفته در قرن 14 اختصاص یافته . آنها در محیط بیرونی موزه شروع به رژه می نمایند همانطور که در قدیم سلطان به همراه نیروهای خود برای نبرد شروع به حرکت می کردند.



Military_Museum.istanbu-tabanairline.jpeg






AyaSofya

آیاصوفیا


بنای آیا صوفیه كه در میدان سلطان احمد استانبول قرار دارد یكی ازبزرگترین اثرهای تاریخی دنیاست .

بنای آیا صوفیه كه در میدان سلطان احمد استانبول قرار دارد یكی ازبزرگترین اثرهای تاریخی دوران بیزانس است و در زمان كنستانتینوس اول بنا شده است. این بنا كه ستون بندی آن چوبی بود در 15 شوبات 360 افتتاح شد اما درجریان شورش علیه دولت تماما سوخت.

این بنا مجددا بدست تئودوزیوس دوم احداث و درس ال 415 مجددا افتتاح شد. در دوران جاستینیانوس اول بدنبال یك شورش علیه دولت مجددا دستخوش حریق شد. برای بازسازی بنا دو معمار به نامههای ایسیدوروس (از میلتوس یا سوكلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) ماموریت

یافتند. بنا با كار 10 هزار كارگر در طول پنج سال و تحت نظر 100 استاد باشی تكمیل شد و به تاریخ 27 آرالیك 537 افتتاح شد. بنایی كه امروزه در سال پذیرایی صدها هزار نفر توریست داخلی و خارجی است، در سنوات بعد از آن تاریخ نیز مكرر بازسازی شده است.

این بنا كه به مدت 916 سال بعنوان كلیسا از آن استفاده شده است پس از فتح استانبول به مسجد تغییر یافت. این مسجد به مدت 481 سال در دوران عثمانی ها فعال بود. آیا صوفیا بعدا با اضافه شدن بناها ، مناره ها و بازسازیها در سال 1935 به موزه تبدیل و در خدمت توریسم قرار گرفت. موزه هر روز از ساعت 9:30 الی 16:30 برای بازدید علاقه داران باز است . میدان سلطان احمد./ استانبول



Yasvfya.istanbu-tabanairline8.jpg






خداحافظ ترکیه !


دیگر وقت آن رسیده که ما ترکیه را ترک نماییم و به ادامه راه خود بپردازیم گرچه زمان برای دیدن همه ی جذابیت های استانبول و کشور ترکیه بسیار کم بود ولی باز تجربه بسیار خوبی بود .



istanbu-tabanairline7.jpeg
 
بالا