alishadmehr
Registered User
پرداخت در محل یا Cash on delivery - C.O.D روش پرداخت و ارسالی است که هم اکنون در ایران و به صورت عمده توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران ، استفاده میگردد.
این روش از سالهای نه چندان دور که زیرساختهای پرداخت آنلاین در ایران بسیار ضعیف بود ، شکل گرفت و همچنان نیز در حال استفاده است و بخش اعظمی از فروش اینترنتی را به خود اختصاص داده است. اگر چه روز به روز اعتماد به پرداخت آنلاین در ایران بیشتر شده و خوشبختانه زیرساختهای پرداختی نیز بهبود یافتند.
در این بین برخی عقیده دارند وجود این روش با این گستردگی ، کم و بیش با ماهیت تجارت آنلاین در تناقض است. سوال آنان این است اگر قرار است خریدار به خرید اینترنتی اعتماد کند دیگر پرداخت در محل چه معنی دارد؟
اما واقعیت این است که در ایران کاربران اینترنتی اعتماد کمتری به پرداخت آنلاین دارند که این شاید مهمترین دلیل اقبال بیشتر این روش پرداختی است. در صورتی که آمار نانوشته ای نشان میدهد ، تمایل به ارسال اجناس بی کیفیت در سیستم C.O.D یا پرداخت در محل توسط فروشندگان بیشتر است! در صورتی که در پرداخت آنلاین فروشندگان از بازگشت پول و سرمایه خود مطمئن هستند و معمولا اجناس با کیفیت تری را ارسال میکنند.
مشکلات متعدد مانند ایجاد نقص در گردش مالی مجموعه به علت دیرکردهای تسویه سیستم پستی ، سفارشات ناموفق و نامشخص به دلایل مختلف و عدم احساس مسئولیت مجریان طرح باعث میشود مشکلات متعددی در این حوزه برای فروشندگان به وجود آید. اگر چه تلاشهایی توسط برخی از شرکتهای C.O.D فعال در این حوزه برای کاستن از این دست مشکلات صورت گرفته است.
اما با این حال گاهی مشکلات در این زمینه آنقدر زیاد است که بیم آن میرود که هیچ کسب و کار و فروشگاهی که بر این پایه بنا شده ، نتواند به کسب و کار بزرگی تبدیل شود!
آیا واقعا فروشندگان اینترنتی میتوانند انتظار داشته باشند با چنین زیرساختی (مخصوصا از نوع شرکت پست جاا ) کسب و کارشان رونق بگیرد و هر روز گام های موفقیت را یکی پس از دیگری بپیمایند؟ یا اینکه صرفا قرار است گذر روزگار کنند ، آن هم به سختی ؟
در نهایت به نظر شما استفاده از این زیر ساخت پیشرفت کردن را میتواند به دنبال داشته باشد یا درجا زدن ؟
منبع : مجله تجارت الکترونیک شاپنا
این روش از سالهای نه چندان دور که زیرساختهای پرداخت آنلاین در ایران بسیار ضعیف بود ، شکل گرفت و همچنان نیز در حال استفاده است و بخش اعظمی از فروش اینترنتی را به خود اختصاص داده است. اگر چه روز به روز اعتماد به پرداخت آنلاین در ایران بیشتر شده و خوشبختانه زیرساختهای پرداختی نیز بهبود یافتند.
در این بین برخی عقیده دارند وجود این روش با این گستردگی ، کم و بیش با ماهیت تجارت آنلاین در تناقض است. سوال آنان این است اگر قرار است خریدار به خرید اینترنتی اعتماد کند دیگر پرداخت در محل چه معنی دارد؟
اما واقعیت این است که در ایران کاربران اینترنتی اعتماد کمتری به پرداخت آنلاین دارند که این شاید مهمترین دلیل اقبال بیشتر این روش پرداختی است. در صورتی که آمار نانوشته ای نشان میدهد ، تمایل به ارسال اجناس بی کیفیت در سیستم C.O.D یا پرداخت در محل توسط فروشندگان بیشتر است! در صورتی که در پرداخت آنلاین فروشندگان از بازگشت پول و سرمایه خود مطمئن هستند و معمولا اجناس با کیفیت تری را ارسال میکنند.
مشکلات متعدد مانند ایجاد نقص در گردش مالی مجموعه به علت دیرکردهای تسویه سیستم پستی ، سفارشات ناموفق و نامشخص به دلایل مختلف و عدم احساس مسئولیت مجریان طرح باعث میشود مشکلات متعددی در این حوزه برای فروشندگان به وجود آید. اگر چه تلاشهایی توسط برخی از شرکتهای C.O.D فعال در این حوزه برای کاستن از این دست مشکلات صورت گرفته است.
اما با این حال گاهی مشکلات در این زمینه آنقدر زیاد است که بیم آن میرود که هیچ کسب و کار و فروشگاهی که بر این پایه بنا شده ، نتواند به کسب و کار بزرگی تبدیل شود!
آیا واقعا فروشندگان اینترنتی میتوانند انتظار داشته باشند با چنین زیرساختی (مخصوصا از نوع شرکت پست جاا ) کسب و کارشان رونق بگیرد و هر روز گام های موفقیت را یکی پس از دیگری بپیمایند؟ یا اینکه صرفا قرار است گذر روزگار کنند ، آن هم به سختی ؟
در نهایت به نظر شما استفاده از این زیر ساخت پیشرفت کردن را میتواند به دنبال داشته باشد یا درجا زدن ؟
منبع : مجله تجارت الکترونیک شاپنا