برگزیده های پرشین تولز

شب چله (یـلدا)کجا هستی چه می کنی چیا می خوری و ...

am2wi3

Registered User
تاریخ عضویت
30 آگوست 2010
نوشته‌ها
308
لایک‌ها
98
يلدا يعني يادمان باشد که زندگي آنقدر کوتاه است که يک دقيقه بيشتر با هم بودن را بايد جشن گرفت.يلدا مبارک
 

ҒarHad

Registered User
تاریخ عضویت
26 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
287
لایک‌ها
254
متاسفانه برای من هم همینجوریه :eek:

دقـیقا بـرای مـنم هـمینجوره فـرهاد جـان :eek:


چی بگم والا :cool:

به هر صورت امیدوارم در این شب طولانی و تاریک ، اوقات خوبی داشته باشید دوستان ...

چاکرتونم :happy:
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
شبي ديرپا
یلدا ؛ آیین نیاکان پاک سرشت





دكتر ابراهيم فتح الهي


آيين ها وآداب و رسوم هر ملت ، سازنده عناصر فرهنگي جامعه محسوب مي شوند. تنوع و تعداد آيين ها و آداب و رسوم دليل غناي
202255_722.jpg
فرهنگي يك جامعه است. در روزگار بحران هويت يكي از راههاي حفظ هويت فرهنگي ، بازگشت به آيين ها و آداب و رسوم سنتي و فولكلوريك است.

سرزمين ايران از دير باز به عنوان يكي از گهواره هاي تمدن مطرح بوده است. بخصوص بعد از حضور دين اسلام در اين سرزمين غناي فرهنگ ايراني صد چندان شده است. يكي از آِئين هاي دير پا در ايران آيين شب يلدا است.

بازشناسي عناصر فرهنگي شب يلدا ما را با فرهنگ كهن اين مرز بوم آشنا تر خواهد كرد.
از عناصر قابل توجه در مراسم شب يلدا مي توان به پيوند و رابطه انسان با انسان و همچنين رابطه انسان با جهان طبيعت و **** آفرينش اشاره كرد.

شبي كه كدورت ها را بايد كنار نهاد و بر گرد يك كرسي و با حرارت و گرماي حضور افراد فاميل شبي خاطره انگيز را رقم زد. شبي كه بهانه اي است براي آفريدن شادي ها. بهانه اي است كه سرماي مستان را با گرماي محبت ها و دوستي ها پيوند دهيم.
شبي براي همراهي و همسويي با اسرار طبيعت ، شناخت رمز و رازهاي طبيعت ، بهانه اي براي نشستن پاي حديث بزرگان، و بزرگ منشي را به نظاره نشستن، وقار و احترام بزرگان را پاس داشتن، درس زندگي را براي كوچكترها و نسل جديد باز گفتن، محبت و مهرباني را به نسل نوپا هديه كردن.

پيوند دير پاي انسان با فرهنگ نسل پيشين، فرصتي براي احساس هويت و پيوند با جاودانگي ، توجهي دوباره به مبداء هستي با اميد به ابديتي پايدار.

در عصر گسست نسل ها پيوندي دوباره بين نسل ديروز و امروز ايجاد كردن، و گاهي جلوه اي زيبا از حضور سه نسل در كنار يكديگر ، پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها، در كنار پدران و مادران ، فرزندان و نوادگان.

شبي براي شكفتن دوباره شادي ها، شادي هايي كه از عمق جان است و هديه اي به دوستان. جشن و شادي لازمه لاينفك زندگي انسان و خوراك روحي و معنوي اوست و چه نيكوست كه اين شادي پيوندي با آفرينش و طبيعت داشته باشد. ايرانيان باستان هوشمندانه طولاني ترين شب سال را بهانه مراسمي كرده اند كه پيوندهاي معنوي آدميان را به يكديگر استوارتر مي كند.

هر يك از آدابي كه در شب يلدا اتفاق مي افتد حكمتي خاص دارد. نگهداشتن ميوه هاي تابستاني براي استفاده در شب يلدا مثل هندوانه و انگور ، نشانگر قدرت و توانايي انسان عليرغم نبود امكاناتي نظير يخچال و فريزر در روزگاران گذشته است و بيانگر اين است كه آدميان در طول تاريخ قدرت غلبه خود را بر طبيعت همواره حفظ كرده اند.

202254_948.jpg
مشاعره و شاهنامه خواني و مثنوي خواني و فال گرفتن با ديوان حافظ كه اكثرا توسط بزرگان يا افراد اديب فاميل صورت مي پذيرد، نشان از غناي فرهنگي و حكمت آموز بودن چنين مراسمي دارد.

بذله گويي و حكايت خاطرات شيرين توسط افراد مسن فاميل كه كودكان و جوانان را مجذوب خود مي سازد در روزگاري كه هنوز رسانه هاي ديجيتالي پاي در زندگي آدميان نگذاشته بود تنها وسيله پيوند نسل ها بود.
البته با اين تفاوت كه در چنين محافلي با عبارات و جملاتي برخاسته از جان ، هزاران نكته باريكتر از مو نيز نهفته بود و ادب و معرفت و مدنيت نيز در زيباترين شكل به نسل جديد منتقل مي شد.

امروزه در سايه تكنولوژي و رسانه هاي ديجتالي حجم عظيمي از اطلاعات بين افراد منتقل مي شود اما اين اطلاعات سبب دلبستگي و پيوند عاطفي نسل هاي مختلف نمي شود و گاهي به دليل وابستگي مردمان به رسانه هاي پيشرفته (مديا) جدايي و گسست بين آدميان بيشتر هم مي شود. امروزه در كشورهاي پيشرفته صنعتي و در كلان شهرها ميليونها انسان در كنار يكديگر تنها زندگي مي كنند و كمترين نيازي به ارتباط كلامي با يكديگر ندارد. زمان متوسط ارتباط كلامي بين والدين و فرزندان به سه دقيقه در طول شبانه روز كاهش يافته است.

در دنياي قديم گر چه حجم اطلاعات مثل امروز فراوان نبود اما آنچه توليد فرهنگي ناميده مي شد و در بين نسل ها منتقل مي شد سازندة آداب و رسوم و تمدن فرهنگي جامعه بود. و ملت هاي گوناگون به دليل داشتن فرهنگ هاي برتر و دير پاي مي توانستند به يكديگر تفاخر كنند. و در اثر رقابت جهاني بين ملتها تمدن هاي پيشرفته شكل مي گرفتند.

چهار تمدن باستاني ايران، چين، يونان و مصر از جمله اين تمدن ها مي باشند، اما امروزه به دليل اختلاط فرهنگي بين ملتها و حاكميت تئوري جهان وطني (كاسموپوليتيسم) فرهنگ هاي اصيل بومي حذف شده و جاي آنرا فرهنگ مسلط جهاني (**** سرمايه داري) پر كرده است و در اثر حاكميت قدرت و ثروت، آدميان در قضاوت ها و تحليل هايشان كاناليزه شده و حتي در نوع شادي ها و سرگرمي هايشان نيز بدون توجه به فرهنگ هاي بومي خودشان به روشي واحد عمل مي كنند.

لذت بردن از زندگي نيز به نوعي وارداتي و مصنوعي شكل مي گيرد. حتي نوع موسيقي و هنر كه نشانگر فرهنگ و تمدن و اصالت يك ملت است تحت تاثير فرهنگ جهاني، اصالت خود را از دست داده است. همه مجبورند به نوعي مصنوعي نشان دهند كه از فلان موسيقي كه دنياي سرمايه داري آنرا تجويز مي كند لذت مي برند.

ساز عاشيقي با هزار رمز و رازش جاي خود را به ترانه هاي مبتذل و بي محتوا مي دهد و در چنين فضايي فرهنگ هاي بومي و محلي، محلي از اعراب ندارند و همه جهان به جاي نوشابه وطني بايد (كولا) مصرف كنند تا چرخ هاي **** سرمايه داري جهاني به حركت در آيد.

براستي در برابر اين تهاجم عظيم چه كار مي توان كرد؟ آيا راهي غير از احياي ارزش هاي اصيل فرهنگي ، تكيه بر ارزش هاي معنوي ، مطالعه در تاريخ پر افتخار تمدن ايراني اسلامي، بازگو كردن الگوهاي پيشرفت و تمدن گذشته اين سرزمين به نسل جديد وجود دارد؟

آري، آشتي دادن بين نسل جديد و فرهنگ غني نياكان، بهترين زمينه براي تحرك و پويايي در نسل امروز را فراهم مي آورد و بهمين دليل است كه بزرگداشت آيين هايي چون شب يلدا در جامعه امروز ايران ضرورت پيدا مي كند .

شب يلدا غير از اينكه پيام آور محبت ها و همدلي هاست و شادي را به خانواده هاي ايراني هديه مي كند پيامي جدي نيز دارد. پيام شب يلدا بازگشتي دوباره به آداب و رسوم اصيل سرزمين خود و تكيه گاهي محكم در برابر تهاجم فرهنگ هاي بيگانه است. پيوند نسل جديد با رسوم آييني نياكانش او را دلبسته فرهنگ غني و بومي خود مي سازد و هويت اصيل او را احيا مي كند.

احساس هويت به كمال شخصيت منجر مي شود و با اعتماد به نفسي كه در نسل جديد بوجود مي آورد پيشرفت و سازندگي ايران عزيز را رقم مي زند.
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
شب يلدا با هندوانه 900 توماني؛ انار 4500 تومان

همه ساله هنگام شب يلدا بازار ميوه داغ مي‌شود و افزايش تقاضا افزايش قيمت را نیز در پي دارد.

به گزارش «تابناك»، امسال اما وزارت صنعت معدن و بازرگاني از ذخيره‌سازي ميوه براي شب يلدا خبر داده بود تا با افزايش عرضه، فشار تقاضا خنثي شود.

با وجود همه کارهای انجام گرفته، مشاهدات ميداني خبرنگار «تابناك» از ميادين تره‌بار محلي و ميوه فروشي‌هاي سطح شهر چيز ديگري است، به گونه‌اي كه قيمت انار در برخي ميوه فروشي‌هاي سطح شهر، از 3500 تومان گذشته و به 4500 تومان نیز رسیده است.

بنا بر این گزارش، قيمت برخي از ميوه‌ها در يك ميدان تره بار محلي در مركز شهر (حوالي منيريه) به شرح زير است:

ـ هندوانه كيليويي 650
ـ پرتقال بم کیلویی1500
ـ پرتقال شمال کیلویی 1300
ـ انار کیلویی 2250
نارنگي کیلویی 1400
ـ‌سيب قرمز و زرد هر دو کیلویی 1700
ـ كيوي کیلویی 1400
ـ و ليمو شيرين کیلویی 1350 تومان

اما همچون هميشه، داستان ميوه فروشي‌ها، داستان ديگري است كه اندكي يا بهتر بگوييم، بيش از اندكي، با ميادين تره‌بار محلي تفاوت دارد؛ قيمت‌های يك ميوه فروشي در غرب تهران به شرح زير است:

ـ‌ هندوانه كيلويي 890
ـ‌ انار کیلویی 3500
ـ‌ پرتقال شمال (تامسون کیلویی 1690 كوهستان کیلویی 2100)
ـ نارنگي کیلویی 2490
ـ سيب قرمز و زرد هر دو کیلویی 2980
ـ و ليمو شيرين کیلویی 1890 تومان

اين در حالي است كه علي حاج فتح، دبير اتحاديه بار فروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزار‌ي‌ها، قيمت ميوه در ميادين تره‌بار مركزي را پايينتر از اين ارقام خوانده و گفته است، علت گراني ميوه در سطح شهر را از وزارت صنعت بپرسيد.

وي قيمت اقسام ميوه را در ميادين تره‌بار چنين اعلام كرد:

ـ‌ هندوانه کیلویی 200 تا 450 تومان
ـ پرتقال 700 تا 1000 تومان
ـ نارنگی 1000 تومان
ـ کیوی 800 تا 1000 تومان
ـ سیب 600 تا 1500 تومان
ـ و انار 1000 تا 2000 تومان عرضه می‌شود.

وي ادامه داد: بنا بر قانون بازار، میوه‌فروشان تنها با افزودن 30 درصد، می‌توانند در بازار میوه عرضه کنند و نباید بیش از 3 هزار تومان باشد؛ بنابراین، فروش انار کیلویی بیش از 3 هزار تومان در بازار را کاملا بی‌انصافی دانست و از آن به رعایت نکردن حقوق مصرف‌کننده یاد کرد.

وي گفت: به دلیل وجود میوه فراوان در میادین ـ که از چند وقت پیش برای تأمین نیاز مردم پیش‌بینی شده بود ـ قیمت میوه به صورت منطقی در میادین عرضه می‌شود، ولی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسئولان مربوطه، باید گرانی بازار را کنترل کند.

اما در كمال تأسف، بايد گفت، برخلاف اظهارات اتحاديه بارفروشان، هم اكنون قيمت ميوه در ميادين محلي نيز با قيمت عنوان شده اتحاديه تفاوتی بيش از 30 درصد دارد، چنانكه هندوانه كيليويي 200 تا 450 توماني در ميدان تره‌بار تا كيلويي 650 تومان عرضه مي‌شود و البته در چنين شرايطي، قيمت 900 توماني هندوانه در ميوه فروشي، چندان هم دور از انتظار نيست!

در این باره باید گفت، هنگامي كه قيمت انار از سوی اتحاديه بين 1000 تا 2000 تومان اعلام مي‌شود، این خود 100 درصد تفاوت قيمت دارد؛ بنابراین، چگونه مي‌توان انتظار قيمت منصفانه را در ميوه فروشي‌ها داشت؟!

و البته داستان تكراري پرسش از چرايي نبود نظارت بر اين مراكز دولتي و خصوصي عرضه نیازهای مردم ـ كه هيچ كدام بنا بر ضوابط رفتار نمي‌كنند ـ همچنان باقي است!
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
نمادهای معنوی مراسم یلدا

کارشناس زبان و ادبیات فارسی با اشاره به اینکه یلدا پیوند دهنده اقوام ایرانی است، گفت: در این شب ایرانیان با تشکیل محافل دوستانه و خانوادگی، نعمتهای خداوند را مورد تقدیس قرار می‏دهند و با خواندن قرآن و تفأل به دیوان حافظ بلندترین شب سال را گرامی می دارند.

دکتر محمد بقایی ماکان به مناسبت شب یلدا در گفتگو با مهر درباره تاریخچه و وجود معنویت در این سنت و آیین ایرانی گفت: یلدا کلمه‏ای است سریانی که به معنای میلاد یا زایش است . مقصود از این واژه تولد دوباره خورشید است که در زمانهای باستان نماد قدرت لایزال خدای یگانه بوده است.

این محقق و پژوهشگر حوزه ادبیات و فلسفه ادامه داد: اما آنچه در این میان بسیار مهم می‏نماید توجه به یلدا به عنوان سنت و آیین ایرانی است که مانند دیگر آیینهای ملی همه اقوام ایرانی را به هم پیوند می‏دهد. در این شب ایرانیان با تشکیل محافل دوستانه و خانوادگی، نعمتهای خداوند را مورد تقدیس قرار می‏دهند و آیینی تقریبا 5 هزار ساله را که نیاکانشان پایه ریختند گرامی می‏دارند.

این کارشناس زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: آیینی که یکی از زیباترین باارزشترین و ژرف‏ترین جشنهای ایرانی است. با نماد رنگ سرخ که در میوه‏هایی مانند انار و هندوانه جلوه می‏یابد که در مجموع یادآور تعبیری است که سهروردی از عقل سرخ به عنوان اندیشه همیشه پویای ایرانی دارد. این آیین پس از دین مبین اسلام مانند بسیاری از دیگر آیینها حلیه‏ای است که نمادهای اسلامی به خود گرفت و با آداب و فرهنگ اسلامی در آمیخت و چهره‏ایی تازه یافت که اکنون با ذکر حکایات و داستانها و تفأل از دیوان حافظ و همچنین خوانن قرآن کریم، بلندترین شب سال را سر می‏کنند.

بقایی در مورد منشأ این معنویت در سنتهای ایرانی نیز گفت: از آنجا که ایرانیان پیوسته نور را ستایش کرده‏اند و خداوند را نور آسمان زمین می‏دانستند که تجسم آن را ابتدا در خورشید و همچنین در آتش می‎دانستند نشان می‏دهد که ذهن ایرانی پیوسته در پی معنویتی والا بوده که آنرا در دقیقترین عنصر موجود یعنی نور می‏دانند.

وی در پایان یادآور شد: شاید از اینروست که این اصطلاح در آثار همه عارفان بزرگ ایرانی با توصیفاتی والا مطرح می‏شود. چنانچه حافظ بارها به نور و آتشی که نمیرد اشاره دارد. مولوی هم اصطلاح نور را بکار می‏برد که تعریفی است به توجه عارفان به اندیشه‏های والای انسانی و همچنین تعابیر و تشبیهات مشابهی است که در این زمینه می‏توان در سنایی، عطار ، عراقی و جامی یافت. چنانچه می‏دانیم دستگاه فلسفی شهاب الدین سهروردی بر نماد و مفاهیم وابسته به آن بنیاد شده است.
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
پارسینه:صدای پای یلدا، سریع‌تر از آنچه که در ذهن خطور کند به گوش می‌رسد! دلم اصلا برای آجیل‌های ۲۵ هزار تومانی‌اش لک نزده، برای هندوانه‌هایش دلتنگ نیستم، شیرینی پشمک‌هایش از اکنون دلم را زده و دانه‌های سرخ انارش در کمرکش مری چمباتمه کرده! اما...! اما برای گل‌های شب یلدا، برای گل خریدن‌هایش و برای گل فروش‌هایش، سخت دلتنگم! گل‌هایی که از آن پسرک یا دخترک گلفروش همه ساله می‌خرم و این هدیه لطیف الهی را به تمام خانواده‌ام در طولانی‌ترین شب سال هدیه می‌نمایم. لطافت آن گل‌ها با دستان خسته و رنجور کودک کار -گلفروش- برایم صد چندان می‌شود و در این حال همگان سرخوش از عطر نابش، می‌پرسند که از کدامین گلفروشی آن‌ها را خریده‌ام؟! می‌گویم: از گلفروشی‌ای که خدا بدون واسطه آن را تصدی‌گری می‌نماید!


شب یلدا دلشوره عجیبی دارم! او خستگی‌اش را در طولانی‌ترین شب کاری‌اش در سرمای کشنده شهرمان چگونه از تن به در می‌کند؟! یلدا برای ما مهربانی می‌آورد و برای او «نان» (بخوانید پول) پس قطعا شلوغی یک شب پرتلاطم کاری، او را بیشتر از هر شب، خسته‌تر می‌کند. اما آیا می‌تواند چون بامداد آن تابستان سر بر بالشتی از گل که «نان» است بگذارد و این‌چنین در آرامش معصومانه‌ای بخواب رود؟!

دعایت می‌کنم‌ ای کودک نان‌آور گلفروش!‌ ای گل‌تر از گل‌های رفتنی‌ات!

یلدایت مبارک!

بعد نوشت: تصویر، خواب بامدادی (یک نیمه شب) یک نوجوان گلفروش خسته را نشان می‌دهد.
202279_773.jpg


متن و عکس: احمد فیاض / مشهد
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
امشب خورشید متولد می شود

شب چله در پیش است و تکاپو برای فراهم کردن بساط شب زنده‌داری به اوج رسیده است؛ درست مثل آخرین روز سال که به عید نوروز ختم می‌شود، ولی در ابعاد کوچک‌تر؛ اصلا یلدا مقدمه‌ای است برای نوروز... .

در تقویم کهن ایرانی، سال تنها به دو فصل تابستان (هفت ماه) و زمستان (پنج ماه) بخش می‌شد. تابستان از ماه فروردین آغاز می‌شد و تا آخر مهر ادامه داشت و زمستان از آغاز آبان بود تا پایان اسفند؛ تقویمی که در آن زمستان به چند بخش تقسیم می‌شد؛ پس از گذران دو ماه آغازین (آبان و آذر، معادل پاییز) که با انقلاب طبیعت همراه است، با یلدا، چله بزرگ شروع شده و تا دهم بهمن ادامه می‌یافت و با جشن سده (در صدمین روز زمستان باستانی)، زمستان در چله کوچک به مدت بیست روز ادامه پیدا کرده و از آغاز اسفند، سرما رو به زوال گذاشته و در پایان به نوروز ختم می‌شود.

به گزارش «تابناک»، چند سالی است که وانت‌های پر از هندوانه در کنار جاده‌ها و خیابان‌ها، نخستین کسانی هستند که خبر رسیدن یلدا را می‌آورند؛ قاصدک‌های سنگینی که دیدنشان برای برخی از اقشار جامعه، اصلا خوش یمن نیست؛ اقشار کم درآمدی که هر چه به اپایان امروز نزدیک شویم، بر خلاف کمک فنر‌های این وانت‌ها، بیشتر در فشار قرار خواهند گرفت. انگار وزن این بار هندوانه و... به دوش آن‌ها انتقال می‌یابد!

در آستانه شبی هستیم که به باور پیشینیان، بسیار نحس بوده و در آن تاریکی اهریمنی به بیشترین قدرت خود می‌رسد؛ شبی که در پایان به شکست اهریمن تاریکی ختم شده و از فردا، ماهی آغاز می‌شود که دی (به معنی روز) نام دارد و در آن، تابش نور ایزدی افزایش خواهد یافت و طول روز‌ها بیشتر خواهد شد.

طولانی‌ترین شب سال که به باور گذشتگان، در آن تاریکی شکست خورده و گریزان می‌شود و لابد به دنبال جایی برای پنهان شدن است؛ باید شب زنده‌داری کرد و مراقب بود تا روشنایی پیروز شده و «خور» * آغاز شود. اصلا وجه تسمیه «یلدا» همین است؛ یلدا یعنی تولد، تولد خورشید.

*روز اول دی ماه، خور (خُره و خرم نیز گفته شده است) نام داشت. روز پیروزی مهر و شکست اهریمن که تعطیل عمومی بود. خورروز در ایران باستان، روز برابری انسان‌ها بود. در این روز جنگیدن و خونریزی، حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود. ایرانیان به سرو، به چشم مظهر قدرت در برابر تاریکی و سرما می‌نگریستند و در این روز در برابر آن ‌ایستاده و عهد می‌کردند که تا سال بعد، یک سرو دیگر بکارند.

جشن بزرگی که ریشه آریایی (هند و اروپایی) داشته و از کریسمس در اروپا تا دیوالی در هند را، هم‌خانواده آن می‌دانند؛ جشنی که در بیش از هفت هزار سال پیش، زمان برگزاری آن با دقت بسیار بالایی تعیین شده و پس از گذشت قرن‌ها، خللی به آن راه نیافته است؛ جشنی که در پایان یک شب خواهد رسید و گویا این نکته، حلقه گم شده ذهن بسیاری از ما هاست.

اما یلدای دوران معاصر، کمتر شباهتی به این حرف‌ها دارد. یا تبدیل به شکم چرانی شده و یا بر اثر فشار مشکلات زندگی به محاق رفته است. حالا هر ساله با نزدیک شدن زمستان، سرای آجیل فروشان بازار پر می‌شود از خشکبارهای وارداتی از دورترین نقاط دنیا و رسانه‌ها هم یکریز از خواص و مضرات میوه‌ها و آجیل‌ها می‌گویند. دیگر کمتر کسی یادش مانده که رسم و رسومات یلدایی محل زندگی‌اش چه بوده؛ گویی میراث فرهنگی گذشتگان، غیر خوردنی چیز دیگری نداشته است؛ شده‌ایم مثل راننده‌ای که پشت فرمان اتومبیل خاموش نشسته و برای فرار از خواب، تخمه می‌شکند.

این در حالی است که دانشجو و سرباز و کارگر و بی‌پول و... نباشیم، که در این صورت، به دلیل گرانی، بیشترمان قید یلدا را می‌زنیم. انگار تعبیر شب چله برایمان، خوردن شده است و بس؛ شبی برای هله هوله خوری که حتما بی‌مایه فتیر خواهد بود!

حال و روز این آیین باستانی به اندازه‌‌ای بد است که تیتر «یلدا با طعم هدفمندی» در دو سال اخیر به آن چسبیده و ول کن ماجرا نیست. خواسته یا ناخواسته، باید بپذیریم که یلدا را کوچک کرده‌ایم که پای هالووین به سرزمینمان باز شده است.

شاید بهتر است برای نگه‌ داشتن این میراث، همه خود را مسئول دانسته و اقدام کنیم. هر کس به اندازه توان خود. باور کنید که پرسیدن آداب شب چله از بزرگان فامیل زمان زیادی نمی‌برد و خیلی سخت نیست که یلدایمان را با افراد ضعیف‌تر جامعه تقسیم کنیم. حتما به حفظ «یلدا» خواهد ارزید.


128122_693.jpg
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
همه در تکاپوی شب یلدا

شب یلدا آخرین شب آذر ماه، درازترین شب سال است که امسال با ایام ماه محرم متقارن است.
734885_orig.jpg
734882_orig.jpg
734864_orig.jpg
734883_orig.jpg
734878_orig.jpg
734877_orig.jpg
734880_orig.jpg
734884_orig.jpg
734867_orig.jpg
734875_orig.jpg
734881_orig.jpg
734879_orig.jpg
734865_orig.jpg
734873_orig.jpg
734876_orig.jpg
734872_orig.jpg
734871_orig.jpg
734874_orig.jpg
734870_orig.jpg
734868_orig.jpg
734866_orig.jpg
734869_orig.jpg

 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
اس ام اس شب یلدا سری 2

سلام ، خوبی ؟ لطفا امشب در دسترس باش !
آخر پاییزه ، جوجه ها رو میشمرن !!!
.
.
امشب را به نور قرنها قدمت جاری نگه داریم
شب یلدا ، این شب زایش مهر و میترا ، شب زایش نور و روشنائی
بر تو ایرانی مبارک
.
.
.
باور به نور و روشنایی است ، که شام تیره ،از دل شب یلدا
جشن مهر و روشنایی به ما هدیه میدهد
یلدایتان مبارک
.
.
.
شب یلدا شد و میلاد خوش ایزد مهر
زایش نور از این ظلمت تاریک سپهر
شب یلدا شد و بر سفره دل باده عشق.
.رخ معشوقه و مدهوشی دلداه عشق
شب یلدایتان پرستاره و پرخاطره باد
.
.
.
هر چه از روشنی و سرخی داریم برداریم کنار هم بنشیینیم
و بگذاریم که دوستی ها سدی باشند در برابر تاریکی ها
یلدایتان رویایی...روزهایتان پر فروغ،شبهایتان ستاره باران!
.
.
.
شب ولادت میترا ،الهه ی مهر بر آن شویم همانند پیشینیان
اهریمن وجودمان را مغلوب ساخته تا روشنایی مهر و محبت در دلمان جوانه زند و بذر عشق و
دوستی طولانی ترین شب سال را منور کند
یلدا مبارک
.
.
.
یلداست بگذاریم هر چه تاریکی هست هرچه سرما و خستگی هست
تا سحر از وجودمان رخت بربندد امشب بیداری را پاس داریم
تا فردایی روشن راهی دراز باقیست شب یلدا مبارک!
.
.
.
شب یلدا همیشه جاودانی است / زمستان را بهارزندگانی است
شب یلدا شب فر و کیان است / نشان ازسنت ایرانیان است
یلدا مبارک
.
.
.
یلدا، دختر سیاه موی بلند بالا، یادگار نام وطن
میوه پائیز ایران و عروس زمستان، در راه است
او را بر سفره مهر بنشانیم و با نسل فردا پیوندش دهیم
ایرانی بودن را فراموش نکنیم. یلدا مبارکباد
.
.
.
شب یلد ا و وصف بی مثالش / خداوندا مخواه ،هرگز زوالش
شب یلدا فراتر از همه شب / نبینم هیچ کس افتاده در تب
شب یلدا زحزن و غم مبراست
شب یلدا مبارک
.
.
.
شب یلدا شب بزم و سرور است / شبی طولانی و غمها بدور است
شباهنگام تا وقت سحرگاه / بساط خنده و شادی چه جوراست
.
.
.
تو دلداری چو من دیوونه داری / تو مجنونی چو من بی خونه داری
شب یلدا مرا دعوت کن ای دوست / اگه تو یخچالت هندونه داری !
.
.
.
بدو که روز کوتاهه / پائیز آخر راهه
هندونه رو آوردی؟ / جوجه هاتو شمردی ؟
زمستون میشه فردا / مبارک باشه یلدا !
.
.
.
همه لحظه های پایانی پاییزت ، پر از خش خش آرزوهای قشنگ ..
یلدا مبارک
.
.
.
در آغاز زمستان هرگز زمستانی مباد ، بهار آرزوهایت
یلدا مبارک . . .
.
.
.
شده یلدا مقارن با محرم
نمی دانم بخندم یا بگریم
مبارک، تسلیت عید و عزاتان
پس از شادی بخور یک ذره هم غم!
.
.
.
آری امشب شب یلدا است
شب فال
شب عشق
شب هندوانه
وشب آزادی وشب رهایی
چیزی به یادم نمی آید
جز اینکه
امشب شب تنهایی من است
یلدایت مبارک
.
.
.
من بلندای شب یلدا را / تا خود صبح شکیبا بودم
شب شوریده ی بی فردا را / با خیال تو به فردا کردم
چه شبی بود !؟ / عجب زجری بود !؟
غم آن شب که شب یلدا بود
.
.
.
شب یلدای من آغاز شد
نه سرخی انار نه لبخند پسته نه شیرینی هندوانه
بی تو یلدا زجر آور ترین شب دنیاست
بی من یلدایت مبارک
.
.
.
سهم من از شب یلدا شاید
قصه ای از غصه و انار سرخی که پر از دلتنگی ست
غم هایم بلند همانند شب یلداست
.
.
.
شب یلداست
دلم در خواب پروانه شدن بود
ولی افسوس
دلم در اوج رفتن روبه شمعی سوخت و من نالان
کنار سفره ای از عشق خالی
شبی مایوس و سرگردان دارم امشب
.
.
.
شب یلدا شد و رفتی و از غم خوانده ام
از این هجرت به آن شب گیسوان افشانده ام
گذشت اما هزاران شب از آن هجران و من
اسیر آن شب یلدای جانسوز مانده ام



 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
شخصیت شناسی با میوه مورد علاقه شب یلدا

چنانچه انواع میوه‌ها به شما تعارف شود کدام میوه را انتخاب می‌کنید؟ پرتقال؛ سیب؛ آناناس؛ موز؛ نارگیل؛ انبه؛ گیلاس؛ انگور سیاه؛ هلو یا گلابی؟

آیا می‌دانید که می‌توانید از روی میوه انتخاب شده شخصیت آدم‌ها را بشناسید و بر اساس میوه‌های مورد نظر بگویید که شرایط روحی روانی اشخاص مختلف چگونه است؟
پس میوه دلخواه خود را انتخاب کنید و به رازهای شخصیتی خود و دوستانتان پی ببرید!
چنانچه انواع میوه‌ها به شما تعارف شود کدام میوه را انتخاب می‌کنید؟
پرتقال؛ سیب؛ آناناس؛ موز؛ نارگیل؛ انبه؛ گیلاس؛ انگور سیاه؛ هلو یا گلابی؟
پرتقال
اگر پرتقال میوه محبوب شما است. شما آدمی پر قدرت و بسیار صبورید و دوست دارید کارها را به آرامی و با متانت اما در عین حال با درایت کامل و جسارت به انجام برسانید.

سخت کوش و پر تلاش و کمی خجالتی هستید اما در دوستی می‌توان به شما اعتماد کرد. شما دوستان خود را به دقت انتخاب می‌کنید و با تمام وجود به آنها عشق می‌ورزید.
سیب
چنانچه سیب میوه محبوب شماست شما فردی اسراف کار و بسیار رک گو و صریح اللهجه هستید. اگر چه ممکن است بهترین سازمان‌دهنده و مدیر نباشید اما می‌توانید **** یک تیم کوچک باشید که با تلاش زیاد تیم را به موفقیت می‌رسانید.

در بیشتر موقعیت‌ها می‌توانید به سرعت و به درستی تصمیم بگیرید. شما از سفر‌های کوتاه و غیر منتظره لذت می‌برید. زمانی که با شریک زندگی خود به سر می‌برید جذاب و خونگرم به نظر می‌آیید و به شدت عاشق "زندگی" به مفهوم واقعی آن هستید.
آناناس
اگر آناناس میوه محبوب شما است، بسیار سریع تصمیم می گیرید و سریع تر از آن عمل می‌کنید. در تغییر شغل و خطر کردن در زمینه‌های اجتماعی شجاع و بی‌باک هستید. شما دارای یک توانایی استثنایی در مدیریت بوده و نمی‌گذارید کار روی دستتان بماند.
دوست دارید مورد اعتماد دیگران باشید. معمولا خیلی سریع با دیگران ارتباط دوستانه بر قرار نمی‌کنید ولی به محض انجام آن، دوست‌تان را برای همیشه برای خودتان نگاه می‌دارید.
به ندرت به دنبال زندگی رمانتیک می‌روید و شریک شما غالبا به واسط صفات ممتاز تحت تاثیرتان قرار می‌گیرد اما از توانایی شما در نشان دادن این احساسات ناامید است.
موز
عاشقان موز افرادی دوست داشتنی، آرام، گرم و طبیعتا با احساس هستند. شما غالبا از نداشتن اعتماد به نفس و خجالتی بودن در رنج هستید.
دیگران غالبا از طبع آرام و شیرین‌تان سؤ استفاده کرده و سعی می‌کنند به این وسیله برای خود موقعیت‌های جالب را رقم بزنند.

عاشق شریک زندگی خود در تمام زمینه‌ها هستید و این عشق به خاطر زیبایی جسمی و روحی اوست. به خاطر روشی که دارید روابط شما با او همواره در یک هماهنگی کامل است.
نارگیل
شما دوست‌داران این میوه سنگین و کمیاب، افرادی جدی با فکر و شعور هستید. از روابط اجتماعی لذت می‌برید و به ویژه روی همراهان و دوستان خود حساسیت خاصی دارید. ممکن است کمی خود‌خواه به نظر بیایید اما لزوما چنین صفتی در شما بر‌جسته نمی‌شود.

شما فردی سریع الانتقال آگاه و گوش به زنگ هستید و دیگران مطمئن هستند که در زمینه شغلی همیشه در بالاترین رده قرار داشته و به بهترین نحو کارها را انجام می‌دهید. شما نیاز به شریک عاقلی داشته و عقل و احساس را با هم در این مسئله دخالت می‌دهید.
انبه
اگر انبه را دوست دارید به راحتی می‌شود به شما اتکا کرد. شخصی هستید با ایده‌های روشن و غالبا درست و اثر گذار. ا

ز اینکه درگیر مسائلی بشوید که نیاز به تلاش ذهنی شدید دارد لذت می‌برید و با شریک خود به ملایمت و آرامی رفتار می‌کنید. سعی می‌کنید با زندگی خود بسازید و چنانچه نیاز به قوی بودن را احساسا می‌کنید آن را در جایی دیگر می‌جویید.
گیلاس
چنانچه گیلاس میوه محبوب شماست زندگی همیشه به شیرینی که در نظر دارید خود را به شما نشان نمی‌دهد. فراز و فرود در زندگیتان زیاد است.

بویژه در موقعیت‌های حرفه‌ای و کاری. شما همیشه و در هر پروژه‌ای کمی پول به دست می‌آورید و نه به مقدار زیاد. ذهنی فعال و خلاق داشته و غالبا به دنبال چیزهای نو هسید.
شما شریکی صمیمی و وفادرا هستید اما اثر گذاشتن بر احساسات شما کار ساده ای نیست. خانه‌تان برای شما به منزله بهشت است و هیچ چیزی را بیشتر از این دوست ندارید که در منزل باشید و دوستان افراد خانواده و آشنایان شما را دوره کنند.
انگور سیاه
در صورتی‌که به انگور سیاه علاقمندید به طور کلی آدمی مودب و خوش رو هستید اما گاهی اوقات سریع و به شدت عصبانی می‌شوید هر چند به همان سرعت عصبانیت شما فرو‌کش می‌کند. از زیبایی‌ها به هر شکل که باشند لذت می‌برید.

بسیار محبوب و مورد علاقه دیگران هستید و این محبوبیت به علت طبیعت گرم شماست. شور و شوق فراوانی به زندگی دارید و از هر کای که می‌کنید لذت می‌برید اعم از لباس پوشیدن خوردن و خوابیدن. شریک شما باید در تمام شور و علاقه شما سهیم باشد تا بتواند از همه آنچه که به او می‌دهید لذت ببرد.
هلو
درست مانند هلو شما از عصاره زندگی لذت می‌برید. فردی رک گو و صریح اللهجه بوده و روشی دوستانه دارید و این نکات به جذابیت روحتان می‌افزاید.

در بخشش و فراموش کردن نظیر ندارید و برای دوستی‌ها ارزش زیادی قائل هستید. حس استقلال‌طلبی در شما بسیار قوی است و این امر از شما فردی راستگو ساخته است.

عاشقی ایده‌آل، صبور، صمیمی و یک‌رنگ هستید. با این حال به هیچ وجه دوست ندارید احساسات خود را در ملاء عام بروز دهید.
گلابی
شما که دوستدار گلابی هستید، چنانچه فکر خود را معطوف به انجام کاری می کنید می توانید آن را با موفقیت به انجام برسانید. شما دوست دارید که نتیجه تلاش هایتان را به سرعت ببینید.

از انگیزه های مفید ذهنی لذت برده و دنباله رو آن هستید کمی خجالتی به نظر می رسید و در بیان احساسات خود چندان راحت نیستید.

زمانی که به دنبال شریک زندگی هستید به هوش سرشار دید وسیع و دل دریایی اش بیش از دیگر موارد اهمیت می دهید.
منبع:برنا

 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
توصیه ای کوتاه از پیامبر(ص) پیرامون یلدا

سرویس دین و آئین پایگاه 598، دیر زمانی است كه مردمان ایرانی و بسیاری از جوامع دیگر، در آغاز فصل زمستان مراسمی‌ را برپا می‌دارند كه در میان اقوام گوناگون، نام‌ها و انگیزه‌های متفاوتی دارد. در ایران و سرزمین‌های هم‌فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب یلدا» نام می‌برند .. به دلیل دقت گاهشماری ایرانی و انطباق كامل آن با تقویم طبیعی، همواره و در همه سال‌ها، انقلاب زمستانی برابر با شامگاه سی‌ام آذرماه و بامداد یكم دی‌ماه است.

هر چند امروزه برخی به اشتباه بر این گمانند كه مراسم شب چله برای رفع نحوست بلندترین شب سال برگزار می‌شود؛ اما می‌دانیم كه در باورهای كهن ایرانی هیچ روز و شبی، نحس و بد یوم شناخته نمی‌شده است.

جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‎نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‎شود. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبهٔ نمادی دارند و نشانهٔ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی ‌هستند.

اما علاوه بر رسم های مختلفی که در این شب وجود دارد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)وقتی زمستان فرا میرسید به مردم مژده می دادند که این فصل, فصل بسیار با برکتی است که میتوان از شب های طولانی و روزهای کوتاهش بسیار استفاده کرد .

رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:

(الشتاء ربيع المومن يطول فيه ليله فيستعين به على قيامه و يقصر فيه نهاره فيستعين به على صيامه؛ زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى ‏اش براى شب زنده‏دارى و از روزهاى كوتاهش براى روزه دارى بهره میگيرد.)
 

akbar cg

Registered User
تاریخ عضویت
28 سپتامبر 2011
نوشته‌ها
50
لایک‌ها
0
خوش به حالتون همه يه جا دعوت هسن ما كه تنهايم .اما خوش بگذره ;)

مارم دعا كنيد:eek:
 
بالا