برگزیده های پرشین تولز

صدور گواهینامه رعایت استاندارد 2015: 16075 ISO آب بازیافت توسط ICS

ellanorouzi

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2016
نوشته‌ها
230
لایک‌ها
28
سن
40
یادداشتی از سرکار خانم دکتر عدالتی فرد مدیر تحقیق و توسعه ICS

کمبود روزبه‌روز آب و آلودگی آن، تلاش هایی را در بسیاری از کشورها برای دسترسی به آب از فاضلاب شهری و صنعتی به راه انداخته و یک ابزار اقتصادی مناسب جهت افزایش آب موجود است. این مساله به ویژه هنگامی ارزشمند می شود که روش های جایگزین آن مانند نمک زدایی آب دریا و یا توسعه منابع آب جدید با سدبندی و مخازن گران تمام می‌شود.

استفاده مجدد از آب فاضلاب یا تولید “آب جدید” باعث کاهش اثرات فاضلاب بر محیط زیست نیز می شود که به آن آب اصلاح شده و یا آب بازیافت گفته می شود.

فاضلاب تصفیه شده می تواند برای اهداف مختلف غیر قابل شرب، استفاده شود. برنامه های کاربردی غالب برای استفاده از پساب فاضلاب شامل آبیاری کشاورزی، آبیاری شهری، تفریحی، استفاده مجدد صنعتی و تغذیه آب های زیرزمینی است که به سرعت در حال گسترش می باشد..عموما این فرآیند با آزمون در آزمایشگاه های معتبر صورت می پذیرد.آزمایشگاه های آزمون باید دارای گواهی نامه معتبر باشند.

یک مفهوم مهم در استفاده مجدد از آب، رویکرد “مناسب بودن برای هدف” است، که مستلزم تولید با کیفیت آب بازیافت شده مطابق با نیازهای در نظر گرفته شده برای کاربران نهایی است. همچنین کیفیت آب احیاشده می تواند به اقتباس از نوع گیاه تغییر کند.

بنابراین، برنامه های کاربردی استفاده مجدد از پساب فاضلاب، به درجه تصفیه فاضلاب ، قابل اطمینان بودن فرآیند احیای فاضلاب و عملیات بهره برداری از آن اشاره دارد.

استاندارد 16075ISO منتشر شده در سال 2015، بررسی الزامات سیستم‌های مورد نیاز برای استفاده از پساب فاضلاب برای مزارع و باغات کشاورزی را پوشش می دهد و فشارهای مختلف سیستم آبیاری بسته و سیستم های آبیاری باز را به طور خاص به عنوان یک روش کارآمد تحویل آب و صرفه جویی در آب نشان می دهد.

با وجود این واقعیت که بالا بودن کیفیت آب و تصفیه پساب فاضلاب با استفاده از آبیاری قطره ای، ضروری است، ولی سیستم های آبیاری باز همچنان مرسوم هستند لذا آبیاری باز با استفاده پساب فاضلاب در بخشی از 16075ISO درنظر گرفته شده است.عموما این فرآیند با آزمون در آزمایشگاه های معتبر و با صدور گواهی آزمایشگاه صورت می پذیرد.ازمایشگاه های آزمون باید دارای گواهی نامه آزمایشگاه معتبر باشند.

بخش هایی که در استاندارد ISO 16075 بررسی می شوند شامل:

ایستگاه پمپاژ
مخازن ذخیره سازی
تصفیه و ضد عفونی
شبکه خط لوله توزیع
دستگاه های کاربرد آب، اجزای سیستم آبیاری
شرکت ICS آمادگی دارد نسبت به ارزیابی و صدور گواهینامه رعایت استاندارد آب بازیافت، 16075ISO در کلیه واحدهای تصفیه آب سازمانی و کشاورزی، اقدام نماید. در صورت نیاز با دفتر این شرکت در تهران با شماره های 22200500 سرکار خانم شرفیه تماس حاصل نمایید.

منبع : ایزو
 
بالا