برگزیده های پرشین تولز

عفونت چشم ، انواع و درمان این بیماری

asalprh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 آگوست 2016
نوشته‌ها
55
لایک‌ها
4

عفونت چشم

چشم عضوی از بدن است که اگر روزی دچار اختلال شود، بخش عمده ای از زندگی ما را با مشکل مواجه می کند. یکی از شایع ترین اختلالاتی که ممکن است در چشم پدید آید، عفونت چشم است. عفونت چشم وقتی اتفاق می افتد که میکروارگانیسم های بیماری زا ( باکتری ، قارچ و ویروس ) به قسمت هایی از چشم و بافتهای اطراف آن نفوذ حمله میکنند . این موضوع شامل بخش جلویی چشم ( قرنیه ) و غشای نازک و مرطوب بخش خارجی چشم و بخش داخلی پلک ها ( ملتحمه) است.

پلک‌هایی که ترشح داشته و متورم هم هستند، نشانگر وجود عفونت چشم است که باید هرچه زودتر رفع شود.این ترشحات در بسیاری از موارد می‌تواند به دلیل پوست چرب و یا آلودگی مواد آرایشی باشد که ترشحات باکتریایی منجر به بلفاریت، التهاب پایه مژه‌ باشد که با تجمع چرک زرد رنگ حاوی گلبول‌های سفید همراه است.ترشحات زردرنگی که موجب بسته شدن و به هم چسبیدگی پلک‌ها می شود، در واقع پاسخ طبیعی بدن به حمله باکتری‌ها و ویروس‌های عفونت زا به لایه شفاف پوشاننده سطح چشم است.

علایم عفونت چشم
  • رنگ سفید کره چشم، صورتی یا قرمز رنگ می شود.(قرمزی چشم)
  • ترشحات سبز، زرد یا سفید رنگ در گوشه چشم جمع می شود.
  • مرتب از چشم اشک می آید.(اشکریزش چشم)
  • هنگام پلک زدن احساس می شود که چیزی مثل سنگ ریزه یا شن و ماسه، در چشم وجود دارد.(احساس جسم خارجی)
  • پلک ها هنگام خواب خشک می شوند.
  • در ناحیه پلک ها ورم به چشم می خورد.
  • یک توده دردناک و کوچک قرمز رنگ در ریشه مژه ها احساس می شود.
  • در عفونت‌های ویروسی چشم ممکن است تب، گلودرد و علایم سرماخوردگی نیز همراه این نشانه‌ها باشد.
علل وانواع عفونت چشم
نمونه هایی از عفونت چشم ویروسی و باکتریال عبارتند از :

چشم صورتی (pink eye) یا کونژکتیویت : یکی از عفونت چشم شایع به ویژه در گروه کودکان است که بیشتر در مهد کودک ها ، مدارس ابتدایی ، و محیط های مشابه ان دیده میشود . به همین دلیل مربی های مهد کودک و معلمان نیز به نوعی مستعد ابتلا به همین عفونت چشم هستند .بیشتر عفونت های شایع ملتحمه یا همان کونژکتیویت انواع ویروسی و باکتریال دارند . شیرخواران ممکن است در جریان تولد از مادرانی که خود مبتلا به عفونت های تناسلی هستند عفونت های اکتسابی دیگری را با منشا سوزاکی ( gonococcal ) یا کلامیدیایی از مادران خود دریافت کنند .

کراتیت های قارچی : نوعی از این عفونت چشم در سال ٢٠٠۶ و به صورت یک همه گیری جهانی در کسانی که از لنز تماسی استفاده می کردند اتفاق افتاد که علت ان نیز الودگی محلول های نگهدارنده لنز بود.یکی از علل شایع آن عفونت چشم قارچ فوزاریوم است که معمولا در مواد ارگانیک و بیشتر بدنبال خراش چشمی متعاقب برخورد با شاخه های درختان اتفاق می افتد.

کراتیت آمیبی یا کراتیت اکانتوموبا : کسانیکه از کنتاکت لنز استفاده می کنند در معرض عفونت مخاطره امیز دیگری به نام کراتیت اکانتوموبا هستند که معمولا به علت شنا کردن فرد در شرایطی که لنز روی چشم قرار دارد ایجاد می شود . به همین دلیل اگر از لنز تماسی استفاده می کنید حتما قبل از شنا یا وارد شدن در وان حمام کنتاکت لنز خود را بردارید و یا بلافاصله بعد از بیرون امدن از اب کنتاکت لنز خود را ضد عفونی کنید.

تراخم : تراخم لایه داخلی پلک را در گیر نموده و در نهایت سبب اسکار و جای زخم ناشی از آن میشود که بدنبال ان به داخل برگشتن پلک و برخورد آزاردهنده نوک مژه ها به قرنیه و بالاخره آسیب قرنیه را به دنبال خواهد داشت که همین موضوع به کوری فرد می انجامد .رعایت بهداشت مناسب و در دسترس بودن و استفاده از انتی بیوتیک های مناسب خوراکی نقشی اساسی در درمان و کنترل تراخم به عهده دارد .

اندوفتالمیت : زمانیکه عامل میکروبی و بویژه عامل باکتریال به داخل چشم نفوذ کند بسیار مخاطره آمیز بوده و در صورت عدم درمان سریع و موثر نابینایی فرد را بدنبال خواهد داشت . این عفونت چشم ممکن است به دنبال وارد شدن جسم تیزی به داخل چشم و یا به دنبال جراحی های چشمی مثلا جراحی کاتاراکت اتفاق افتد بطوری که در سوراخ شدن ها و اسیب های جدی چشمی ۴تا ٨٪ احتمال بروز اندوفتالمیت وجود دارد .



درمان عفونت چشم
عفونت چشم در اثر باکتری ها و ویروس ها بروز می کند که باید درمان شود و معمولا بعد از چند هفته درمان، این عفونت برطرف می شود.درمان عفونت چشم معمولا با قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک موضعی انجام می گیرد.نباید انتظار داشت که با شروع درمان با قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک، بلافاصله عفونت بهبود یابد و معمولاً این بیماری باید سیر خود را طی کرده و به تدریج بهبود ‌یابد.در بعضی موارد مانند عفونت چشم کودکان زیر ۵ سال با بعضی باکتری‌ها مثل هموفیلوس یا میکروب سوزاک، علاوه بر درمان موضعی، باید درمان با آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی نیز انجام شود.

در موارد زیر به چشم پزشک مراجعه کنید:
  • در ناحیه چشم‌ها احساس درد داشتید.
  • حس می‌کردید یک جسم خارجی در چشمتان وجود دارد
  • قرمزی چشم و تورم پلک ، چراکه ممکن است به عفونت باکتریایی مبتلا شده باشید و نیاز باشد که آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • در بینایی خود احساس اختلال کردید.
  • به نور خورشید حساسیت داشتید.
  • اگر هر گونه عارضه‌ای بعد از چهار روز هنوز بهبود نیافته بود.
  • مردمک‌هایتان تغییر اندازه داده بودند.
  • اگر از لنز استفاده می‌کنید و دچار عفونت چشم شده‌اید، حتما تا مراجعه به چشم پزشک آنها را در بیاورید و پس از مشورت با وی، مجددا لنزها را داخل چشم بگذارید.
منبع : عفونت چشم
 
بالا