برگزیده های پرشین تولز

قویترین و کهنسالترین جانداران زمین

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
قوی‌ترین جانداران زمین قدرتمندترین جانداران ساکن سیاره زمین که قدرت آنها بر اساس نسبت قدرت بر وزن به دست آمده است در گزارش نشریه علمی لایو ساینس معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از معرفی حشره Dung Beetle به عنوان قویترین حشره جهان، نشریه تلگراف گزارشی از قویترین موجودات زنده‌ای که ساکن سیاره زمین هستند را بر اساس نسبت قدرت به وزن آنها ارائه کرده است که شاید دیدن نام دو حشره در ابتدای این لیست کمی شگفت آور باشد.
52984_298.jpg


کرم اوربیتید

کرم اوربیتید: قدرتمندترین جاندار خشکی بر روی سیاره زمین به شمار می‌رود. این جاندار در دسته موجودات ساکن در خاک هستند که صدها هزار نمونه از آنها را می‌توان در یک متر مربع گرد و غبار معمولی موجود در محیط یافت. این جاندار قادر است وزنی هزار و 180 بار سنگینتر از وزن خود را جا به جا کند که در مقیاس انسانی برابر بلند کردن وزنی 82 تنی توسط یک انسان است.
52985_414.jpg


حشره Dung Beetle

Dung Beetle: وزنی که این حشره قدرتمند قادر به حمل آن خواهد بود با وزن 6 اتوبوس دو طبقه که توسط انسان کشیده شود برابری می‌کند. این جاندار قادر است باری هزار و 141 بار سنگین تر از خود را جا به جا کند. Dung Beetle‌ها از نظر اندازه بدن تنوع بسیاری دارند و می‌تواند آنها را در ابعادی برابر یک میلیمتر تا 6 سانتیمتر یافت.

مورچه برگ بر: آرواره این مورچه‌های بسیار کوچک به گونه‌ای تکامل یافته است تا با ارتعاشات قوی بتواند قطعات بزرگ برگهای گیاهان را بریده و از جا بکند. این قطعات گاه وزنی 50 برابر وزن بدن مورچه‌ها را دارند که در مقیاس انسانی با بلند کردن وزنی 2.5 تنی برابری می‌کند.
52986_140.jpg

جامعه این جانداران یکی از پیچیده ترین جوامع در دنیای حیوانات به شمار می‌رود که می‌تواند 8 میلیون مورچه را در خود بگنجاند. از دیگر توانایی‌های این جانداران پرورش مزارعی از قارچها است که بر روی برگ گیاهان رشد می‌کنند.

گوریل: این حیوان عظیم الجثه می‌تواند تا 10 برابر وزن بدن خود را از زمین بلند کند. گوریلهای نر از حداکثر قد 1.75 متر و وزن 200 کیلوگرم برخوردار بوده و ابعاد گوریلهای ماده نصف ابعاد نرها است. این جانداران طول عمری 50 ساله داشته و از اثر انگشت منحصر به فردی برخوردارند.
52987_930.jpg

عقاب تاجدار آفریقایی: اولین و تنها پرنده‌ای که در میان قدرتمندترین جانداران زمین جا دارد این پرنده زیبا است که می‌تواند باری با وزن 16 کیلوگرم، وزنی 4 بار سنگین تر از وزن بدن خود را حمل کند. به گزارش مهر، این پرنده بسیار قوی و مهاجم بوده و شکارچی اصلی میمونها و بزهای کوهی به شمار می‌رود. ساخت آشیانه این عقاب می‌تواند تا پنج ماه ادامه داشته باشد زیرا این آشیانه وسعتی برابر دو متر و عمقی برابر سه متر دارد.
52988_414.jpg

انسان: به لطف یکی از قویترین مردان جهان، "زیدروناس ساویکاس" که قادر است دو برابر وزن بدن خود را حمل کند انسان نیز در لیست قدرتمندترینهای جهان قرار گرفته است. این مرد 34 ساله با قدی برابر 1.9 متر تا کنون توانسته است 285 کیلوگرم وزنه را حمل کرده و 407 کیلوگرم وزنه را به شیوه Deadlift از زمین بلند کند. وی نسبت به یک مرد عادی پنج برابر قدرتمندتر است.

ببر: حداکثر وزنی که این جانداران وحشی و زیبا توانایی حمل آن را دارند دو برابر وزن بدنشان و در حدود 540 کیلوگرم است. ببرها معمولا وزنی برابر 300 کیلوگرم داشته و بر خلاف جثه‌ای بزرگ قادرند با سرعتی برابر 64 کیلومتر بر ساعت بدوند. قدرت ضربه یکی از پنجه‌های یک ببر به‌اندازه‌ای است که می‌تواند جمجمه یک گاو بالغ را را خرد کند.
52989_152.jpg

فیل: توانایی حمل بار فیلها بسیار زیاد است اما در عین حال این جانداران بسیار سنگین وزن هستند. آنها می‌توانند باری با حداکثر وزن 9 تن که برابر 1.7 برابر وزن بدنشان خواهد بود را حمل کنند. فیلها بزرگترین جانداران روی خشکی به شمار می‌روند و تا 70 سال طول عمر دارند. وزن فیلها در زمانی که تازه متولد شده‌اند 120 کیلوگرم است.
52990_797.jpg

گاو نر: گاوهای نر توانایی حمل باری 1.5 بار سنگین تر از وزن بدن خود را دارند که این وزن برابر 900 کیلوگرم است. این جانداران معمولا برای باربری یا شخم زدن مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرند.
52991_589.jpg

خرسهای گریزلی: توله خرسهای گریزلی در هنگام تولد تنها 0.5 کیلوگرم وزن دارند اما در سن بلوغ رشدی وزن آنها تا 550 کیلوگرم نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به گزارش مهر، قد این جانداران که آخرین گزینه لیست قدرتمندترین جانداران زمین به شمار می‌روند، زمانی که بر روی دو پای خود می‌ایستند به 2.5 متر خواهد رسید و سرعت دویدن آنها 54 کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده است.
52981_778.jpg
 
Last edited:

sіπa

Registered User
تاریخ عضویت
10 فوریه 2010
نوشته‌ها
1,703
لایک‌ها
8
کهنسال‌ترین جانداران زمین

قدیمی‌ترین ارگانیسم‌های جهان از باکتری سیبریایی 600 هزار ساله گرفته تا کاج‌هایی که همه عمر ریاضت می‌کشند و برگ‌هایی که برای رسیدن به آب چندین متر کش آمده‌اند.

131708_537.jpg


Welwitschia mirabilis

راشل ساسمن که دور دنیا را برای کشف و عکاسی قدیمی‌ترین ارگانیسم‌های جهان زیرپا گذاشته است، در مورد این گیاه می‌گوید: «شنیده‌ام بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین ویلوچیای جهان باید عمری بین 1500 تا 3000 سال داشته باشد». اما نمونه‌ای که او در صحرای ناکلافت نامیبیا موفق به عکاسی آن شده، احتمالا عمری دوهزار ساله دارد. ویلوچیا تیره‌ای منحصر به‌فرد است، تنها گونه این گیاه برای رشد و تکثیر نیاز به شرایط آب‌وهوایی ویژه‌ای دارد که تنها در سواحل نامیبیا و آنگولا، آن‌جا که مه ساحلی صحرا را در برمی‌گیرد، مهیا می‌شود. تکامل برای جذب رطوبت موجود در مه ساحلی به کمک این گیاه آمده است: ویلوچیا تنها یک ساقه غده‌ای کوتاه دارد و برگ‌های چندین متری آن به مرور زمان ظاهری بریده‌بریده شبیه به پاهای یک هشت‌پا پیدا کرده‌اند. علاوه بر این گیاه ریشه عمیقی دارد که هم می‌تواند به ذخیره آب‌های زیرزمینی دست پیدا کند و هم در برابر بادهای تند صحرا هم‌چون لنگری، گیاه را ثابت نگاه خواهد داشت.

131709_955.jpg



یوکای موهاوی

این تصویر شاید شبیه به مجموعه‌ای از گیاهان متفاوت باشد، اما در واقع هر بخش از این مجموعه گیاهی، گونه‌ای از یوکا است. این گیاه با گسترش ریزوم‌های زیرزمینی شروع به تکثیر می‌کند و در نهایت جوانه‌هایی رشد می‌کنند که از لحاظ ژنتیکی خصوصیات یکسانی دارند. هر حلقه می‌تواند قطری حدود 6 متر داشته باشد، مرکز این حلقه را هم قدیمی‌ترین یوکا تشکیل می‌دهد. ساسمن تخمین می‌زند این نمونه چیزی بیش از 12 هزار سال قدمت داشته باشد. در حالی‌که اغلب نمونه‌های فعلی این گیاه حدود 5 ساقه در اطراف خود دارند، این عدد در گیاهان مسنتر می‌تواند 10 ساقه یا بیشتر باشد. این گیاه که به نام خنجر اسپانیایی هم شناخته می‌شود، تنها در صحرای موجاوه در جنوب‌غربی ایالات متحده یافت می‌شود. نرخ رشد این گیاه منحصر به‌فرد تنها 1 سانتی‌متر در سال است.

131710_393.jpg



Azorella compacta

این گیاه همیشه سبز که قدمتی 3هزار ساله دارد، ساکن صحرای آتاکاما در شیلی است. علاوه براین می‌شود آن‌را در سراسر سلسله جبال آند که از کشورهای پرو، بولیوی، شیلی و آرژانتین می‌گذرد، نیز پیدا کرد. از لحاظ ژنتیکی شباهت‌های متعددی بین این گیاه و جعفری وجود دارد، ترکیب خزه مانند آن از هزاران غنچه درهم روییده روی ساقه‌های بلند و سنگینی تشکیل شده که به سادگی می‌تواند وزن یک انسان را تحمل کند. ساسمن می‌گوید: «زمانی که برای اولین بار این گیاه را دیدم، بلافاصله از روی عکس‌هایی که پیش از این دیده بودم، آن را تشخیص دادم». می‌توان این گیاه را در سرازیری تپه‌های مناطق یادشده پیدا کرد، گاهی هم به اشکال عجیبی، چیزی شبیه بوته‌هایی که درخت‌آرایی شده باشند، قابل رؤیت است. این گیاه بدنه خشک و متراکمی دارد و به همین دلیل خوب می‌سوزد. حتی جنگلبانان هم گاهی برای گرم شدن در شب‌های سرد، آن‌را می‌سوزانند و همین، بقای این گیاه چندین هزارساله را که ساکن مناطق حفاظت شده است، تهدید می‌کند.

131714_262.jpg



کاج Bristlecone

بعضی نمونه‌های کشف‌شده از این گیاه در کوه‌های وایت ایالت کالیفرنیا بیش از 4500 سال عمر دارند. نمونه مشهوری که The Old Man نام دارد، 4676 ساله است. این گیاه آب را به مقدار بسیار ناچیزی جذب می‌کند و نیاز غذایی بسیار اندکی در طول سال دارد، میانگین بارش باران در کوه‌های وایت کمتر از 30 سانتی‌متر در سال است و درختان روی دولومیت، ترکیبی از سنگ آهک که مواد مغذی بسیارمحدودی دارد، رشد کرده‌اند. این کاج برای جان به‌در بردن از این شرایط، انرژی بسیاراندکی را صرف رشد می‌کند. بلندترین کاج‌های آمریکایی پس از حدود چهارهزار سال زندگی تنها 18 متر طول دارند و قطر درخت حداکثر تا 0.25 میلی‌متر در سال افزایش پیدا می‌کند. این کاج همه فرایندهای غیرضروری را از جریان حیاتش کنار گذاشته و اغلب ایام سال را نیمه‌جان به نظر می‌رسد. گاهی هم حس می‌کنید یکی از شاخه‌ها هنوز زنده است.

131713_626.jpg



باکتری سیبری

قدیمی‌ترین تصویری که می‌توان در میان عکس‌های خانم ساسمن پیدا کرد، متعلق به اکتینوباکترهای ساکن یک هسته یخی در سیبری، روسیه است که بررسی دی.ان.ای آن‌ها عمری بین 400 تا 600هزار سال را برایشان تخمین زده است. ساسمن برای عکاسی این باکتری‌های پیر به دانمارک سفر کرده تا آن‌ها را با استفاده از میکروسکوپ‌های مؤسسه نیلز بوهر در کپنهاک عکاسی کند.
 

Ostadb

Registered User
تاریخ عضویت
5 ژوئن 2005
نوشته‌ها
881
لایک‌ها
62
خیلی مطالب خوبی میزاری دستت بیست
 

Khake e Khasteh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
5 آپریل 2010
نوشته‌ها
26
لایک‌ها
0
محل سکونت
کاخ کرملین
سینا دستت درد نکنه
ای سینای دلها
 

ROOZBEH33

مدیر بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
3 ژانویه 2005
نوشته‌ها
971
لایک‌ها
372
سن
39
محل سکونت
Sacramento, CA
جالب بود مرسی
 

sinnaa

Registered User
تاریخ عضویت
27 جولای 2010
نوشته‌ها
6,537
لایک‌ها
3,555
محل سکونت
بر بال خوش خیالی
پیرترین جانور زنده جهان

این لاک‌پشت زاده ۱۸۳۲ می باشد که در سال ۱۸۸۲ در سن ۵۰ سالگی از جزیره سیشل ( Seychelles ) به عنوان هدیه همراه با ۳ لاک‌پشت دیگر به جزیره سینت هلینا آورده شد.

وی در سال ۱۹۳۰ توسط فرماندار سر اسپنسر دیویس ( Sir Spencer Davis ) نام گذاری شد و ادامه زندگی خود را در خانه و مزرعه فرمانداری این جزیره گذرانده است.

193512_597.jpg


در سال ۲۰۰۸ روزنامه تلگراف در مقاله ای که در سایتش منتشر کرد ادعا کرد عکسی سیاه و سفید که در سال ۱۹۰۰ از یک لاک‏‏‌پشت در کنار یک زندانی جنگ بوئر ( Boer War ) گرفته شده است جاناتان می باشد که در آن موقع ۷۰ سال داشته است.

193513_264.jpg


جاناتان در طول عمر خود ۸ پادشاه بریتانیایی ، از جورج پنجم ( George IV ) تا ملکه الیزابت دوم ( Elizabeth II ) و همچنین ۵۰ نخست وزیر را پشت سر گذاشته است.

و پس از گذشت سال ها هنوز سالم و سر حال می باشد و همراه با پنج لاک‌پشت دیگر به نام های دیوید ، اسپیدی ، اما ، فردریکا و میرتل ( David, Speedy, Emma, Fredrikca and Myrtle ) در مزرعه رسمی فرمانداری جزیره سینت هلینا زندگی می کند.

این لاک پشت بسیار بزرگ پیرترین جانور زنده جهان می باشد.

منبع: رکوردهای جهانی گینس
 
بالا