تجربه رایگان قطارهای دهلی_بمبئی با متروی تهران
خبرگزاری فارس: این روزها اگر همای سعادت روی شانههایت بنشیند و موفق به ورود به قطار مترو شوی، ناخودآگاه یاد قطارهای چند دهه قبل هندوستان (دهلی_بمبئی) میافتید که آن روزها اسباب تعجب و خنده ما را فراهم میکرد ولی امروز بدون اینکه به هندوستان سفر کنید، میتوانید به رایگان سفرهای خاطرهانگیز با قطارهای دهلی_بمبئی را اینبار با متروی تهران تجربه کنید.
قدیمیترها یادشان است که بسیاری از بخشهای خبری تلویزیون یا صفحات مختلف روزنامهها، مطالب منتخب خود را به ازدحام عجیب و بعضا غریب قطارهای هندی که از دهلی به بمبئی میرفتند اختصاص میدادند.
موضوع اصلی این اخبار هم معمولا سوار شدن بیش از اندازه مسافران در قطارها یا حتی مرگ تعدادی از آنها به خاطر ماندن زیر دست و پای دیگر مسافران یا سقوط از سقف قطار بود.
قطارهایی که برای سوار شدن برای آنها داشتن یا نداشتن بلیت مهم نبود بلکه زور بازویی میخواست تا بتوان تعداد زیادی زن و مرد را کنار زد و به هر جان کندنی خود را حتی در بدترین و خطرناکترین قسمت جا داد.
سالها گذشت و گوش مردم ایران به شنیدن این اخبار عادت کرده بود که آرام آرام قطارهای مترو وارد تهران شد. مدتی طول کشید تا مردم تهران به استفاده از مترو عادت کنند و به جای استفاده از اتوبوسهایی که نفسها در آنها به شماره میافتاد، سوار مترو شوند و طعم آسایش و راحتی در حمل و نقل را بچشند.
اما آسایش و آرامش استفاده از مترو چندان پایدار نبود زیرا روز به روز به تعداد شهروندان تهران و غیرتهرانی که خواهان تجربه سفر با مترو و جایگزینی آن با اتوبوس و تاکسی بودند افزوده میشد و این در حالی بود که مدیریت شهری تهران و دولت نتوانستند متناسب و به موازات افزایش تقاضا برای سفر با مترو، حجم ناوگان حمل و نقل مترو را توسعه بدهند.
اینگونه بود که میزان عرضه خدمت و تقاضا به موازات هم بالا نرفتند به طوری که آمارها حاکی از حرکت لاکپشتی ورود قطارها به ناوگان مترو داشت و در مقابل روز به روز، حجم استفاده مردم از مترو بالا و بالاتر میرفت.
افتتاح خط و ایستگاه جدید و انتظار طولانی برای ورود قطار
مدیریت مترو و شهرداری تهران بیشترین تلاش خود را برای راهاندازی خطوط و ایستگاههای جدید متمرکز کرده بودند و هر از چندگاهی هم بین شهرداری و دولت دعوایی سر عدم تحقق وعدهها برای ارائه بودجه و انتظار طولانی به راه میافتاد.
به همین دلیل بود که وقتی ایستگاهی جدید افتتاح میشد و میشود به ندرت اتفاق میافتد که ایستگاه جدید مشکلی نداشته باشد و معمولا بدون تجهیز سیستم تهویه، پله برقی و دیگر امکانات ضروری افتتاح میشود و مسافران باید جدای از زمان طولانی و کند حرکت قطارها، با این مشکلات کنار بیایند تا شاید روزی این ایستگاه به طور کامل تکمیل شود.
تراکم بالای مسافران مترو در روزهای داغ تابستان و سرمای زمستان
روزهای گرم تابستان و سرد زمستان، معمولا بر حجم مسافران مترو افزوده میشود و به همین دلیل کیفیت خدمترسانی به آنها به دلیل عدم وجود قطار به اندازه کافی پایین میآید.
افزایش 15 درصدی مسافران مترو در روزهای بارانی
علیمحمد قلیها در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره وضعیت مترو تهران در روزهای بارانی، اظهار داشت: باتوجه به افزوده شدن 10 تا 15 درصد حجم مسافران مترو به دلیل بارش باران، 4 رام قطار فوقالعاده در همه خطوط مترو اعزام شد.
وی تصریح کرد: به دلیل ازدحام جمعیتی که ایجاد میشود قطارها با تأخیر ایستگاه را ترک میکنند که این امر در اعزام قطارهای دیگر اخلال ایجاد میکند.
مدیر شرکت بهرهبرداری مترو تهران گفت: در صورت تأمین بودجه میتوانیم واگنهای موجود در گمرک را ترخیص و قطارها را با فاصله زمانی کمتری به ایستگاهها اعزام کنیم
.
حدود 100 واگن در گمرک خاک میخورند
قلیها همچنین درباره آخرین وضعیت واگنهای معطل مانده در گمرک گفت: در حال حاضر حدود 100 واگن مترو در گمرک هستند و منتظر هستیم تا عوارض گمرکی این واگنها از سوی دولت پرداخت شود تا آنها به تهران منتقل شوند.
دستور مسئولان دولتی به بانکها برای عدم همکاری با مترو
قالیباف در مراسم بهرهبرداری از 42 واگن مترو اظهار داشت: قول میدهیم حدود 400 واگن تا پایان سال وارد خطوط شود ، هر چند دستوراتی به بانکها داده میشود که با مترو همکاری نکنند.
۲ سال است دولت یک ریال هم برای خرید اتوبوس نداده است
وی یادآور شد: دو سال است دولت یک ریال هم برای خرید اتوبوس کمک نکرده است. قبلا 80 درصد از پول اتوبوسها را دولت پرداخت میکرد. ما به دنبال این هستیم که 70 درصد حمل و نقل شهر را به حمل و نقل عمومی تبدیل کنیم.
حمل و نقل عمومی اولویت اول است ولی نباید بعضی کارها را متوقف کرد. ما باید تلاش کنیم درآمدهای پایدار شهر را افزایش دهیم، بنده به این باورم که چنین ظرفیتی در شهر تهران وجود دارد.
مردم همچنان باید چشم به راه روزهای خوش مترو باشند
معلوم نیست این مردمی که تمام مسئولان از شهرداری گرفته تا دولت، برای راحتی، رفاه و آسایش آنها شب و روز در تلاش هستند بالاخره چه زمانی باید بدون دغدغه و با آرامش کامل سوار بر قطارهای مترو شوند.
ایستگاه ...
مسافران محترم، ایستگاه ... میباشد، لطفا در صورت امکان و توانایی، از قطار پیاده شده و برای خروج از ایستگاه از تابلوهای راهنمایی استفاده کنند؛ لازم به ذکر است پلههای برقی تا اطلاع ثانوی غیرقابل استفاده میباشند.
انتهای پیام/