برگزیده های پرشین تولز

مجازی سازی توابع شبکه

palettewebdesign

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 ژانویه 2019
نوشته‌ها
54
لایک‌ها
7
سن
29
از مباحثی که در مجازی سازی شبکه به وفور از آن یاد می شود موضوع NFV یا Network Function Virtualization است که در این نوشته درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

اولین نکته این است که عبارت NFV معادل NV یا Network Virtualization نیست و مبحثی کاملا مجزاست .

در NFV آن به مجازی سازی فانکشن های شبکه یا Network Function ها پرداخته می شود و به همین منظور قبل از اینکه به معرفی NFV بپردازیم لازم است، ابتدا در مورد NF یا Network Function صحبت کنیم و و از آن به VNF یا Virtualized Network Function برسیم.

NF یا Network Function :
تعریف زیر در مورد NF از موسسه ETSI یا انستیتو استانداردهای مخابراتی اروپا ارایه شده است:

Network Function یک ساختار کاربردی در زیرساخت شبکه است که دارای خدمات خارجی کاملاً تعریف شده و عملکردی کاملاً تعریف شده است و به صورت عملی ، امروزه یک network function اغلب به صورت یک دستگاه فیزیکی در شبکه ها دیده می شود.
از این‌رو هر دستگاهی که با تعریف بالا مطابقت داشته باشد می تواند ارایه دهنده یک یا چند NF در شبکه باشد.



VNF یا Virtualized Network Function :
حال با توجه به توضیحات بالا، اگر ما بتوانیم NF ها را بدون وابستگی به سخت افزارهایی که همراه آنها ارایه شده اند، به روش هایی دیگر ایجاد و مدیریت کنیم، یعنی نگاه ما، نگاه با محوریت تجهیزات نباشد بلکه network Function ها را به عنوان موجودیت مستقل بشناسیم وآنها را از تجهیزات سخت افزاری جدا کرده و به آنها هویت مستقل بدهیم و بتوانیم از آنها بدون وابستگی به تجهیزات خاصی در محیط استفاده کنیم، در واقع آن‌ها را مجازی سازی کرده ایم.

البته ذکر این نکته در این بخش مهم است که بدانیم ایجاد VNF ها بر بستر زیر ساخت مجازی اتفاق خواهد افتاد یعنی به عبارتی ما از قبل نیاز به زیرساختی داریم که توسط hypervisor ها، مجازی سازی شده است که به آن NFVI یا Network function virtualization infrastructure می گوییم.


با ایجاد VNF ها ما می‌توانیم به اهداف ذیل دسترسی پیدا کنیم:

  1. جداسازی نرم افزار از سخت افزار
  2. افزایش سرعت در پیاده سازی
  3. کاهش مصرف برق
  4. استفاده از vendor های مختلف در کنار هم
  5. انعطاف در گسترش network Function ها
  6. عملکرد پویا و استفاده بسته به نیاز از VNF ها


Network Function Virtualization یا NFV:
از توضیحات بالا در می یابیم که NFV یا Network Function Virtualization به عملیاتی اطلاق می شود که طی آن میتوان به کمک نرم افزارهای مجازی سازی (Hypervisors) ، فانکشن های موجود در شبکه یا NF ها را با جداسازی آنها از سخت افزارهایی که توسط vendor ها ارایه شده است و تغییر در نحوه ایجاد و گسترش آنها، تبدیل به VNF کرد و از مزایایی که در بالا ذکر شد بهره برد.

در زیرساخت VMware و با استفاده از محصول NSX ایجاد VNF هایی همچون Load Balancer و فایروال امکان پذیر است.

بخشی از تصاویر و محتوا در این نوشته از مستند ETSI در مورد NFV ارایه شده است که علاقه مندان می توانند با استفاده از لینک مربوطه ، اطلاعات بیشتری از آن کسب کنند.

منبع : VIPromise
 
بالا