برگزیده های پرشین تولز

مدت حضور کاربر در سایت رو گوگل چطوری میفهمه؟

pouryamb

Registered User
تاریخ عضویت
30 ژانویه 2016
نوشته‌ها
135
لایک‌ها
18
سلام دوستان عزیز
خیلی از سئوکارهای عزیز یکی از معیارهای برتر دونستن یک سایت توسط گوگل رو به مدت حضور کاربر در سایت و تعداد صفحاتی که بازدید میکنه میدونن.
سوال من این هست که وقتی کاربر یه چیزی رو سرچ میکنه و گوگل یکی از مطالب سایت من رو بهشون نشون میده و کاربر روش کلیک میکنه و وارد سایت من میشه. خب بعد از این رو گوگل چطوری ردیابی میکنه و میفهمه کاربر چقدر در سایت حضور داشته و چه تعداد صفحه رو بعدش بازدید کرده؟
 

mahkoom021

Registered User
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2010
نوشته‌ها
1,499
لایک‌ها
489
محل سکونت
teyron
فکر میکنم این ویژگی چیزیه که فقط کسایی که گوگل انالیتیک روی وب سایتشون دارن ازش بهره مند هستن
هر بار هم که یه صفحه باز میکنی یه بار اون اسکریپت گوگل صدا زده میشه
احتمالا یه تایم لیمیتی هم خود گوگل داره یعنی فرض میکنه مثلا کاربر بیشتر از 5 دقیقه توی یه صفحه نمیمونه
یا از میانگین مدت زمان بازدید های قبلیت استفاده میکنه
 

talakaran

Registered User
تاریخ عضویت
17 ژانویه 2016
نوشته‌ها
71
لایک‌ها
15
این گوگل از طریق الگریتم ها و آی پی و ... مواد دیگر شناسایی میکن
 

decoweb

Registered User
تاریخ عضویت
13 فوریه 2017
نوشته‌ها
683
لایک‌ها
247
سن
86
محل سکونت
اصفهان
:) با سلام و خسته نباشید

بازدید کنندگان ثابت یک سایت، همان کاربران وفادار هستند.کاربرانی که بدون توجه به رتبه یک سایت در موتور های جستجو، از آن سایت دیدن می کنند.وب سایت هایی که برندینگ قوی داشته اند و به هر دلیلی اعم از قدیمی بودن یا برند سازی قوی، شناخته شده هستند، کاربران ثابت زیادی دارند.این سایت ها ممکن است در گوگل هم رتبه مناسبی نداشته باشند.اما کاربران زیادی دارند.

وقتی شما می خواهید تبلیغات بنری در اینترنت انجام دهید باید به میزان بازدیدکنندگان ثابت سایتی که میزبان تبلیغات شماست توجه کنید.زیرا به همان نسبت که یک سایت، بازدید کنندگان ثابت زیادی دارد، بازدید کنندگان جدید کمی هم دارد.لذا پس از مدت کوتاهی، بنر شما که در آن سایت قرار دارد، به شدت دچار افت کلیک می شود.زیرا بازدید کنندگان ثابت آن سایت، بنر شما را دیده اند و روی آن کلیک کرده اند و اکنون فقط نوبت بازدید کنندگان جدید است.در این سایت ها، در ماههای اول(تا سه ماه اول) ، به شدت از میزان کلیکی که روی بنرتان می شود، راضی هستید.اما پس از گذشت زمان، متوجه می شوید، که تعداد کلیک های بنر شما، دچار افت شدیدی شده است.

لذا تبلیغ در این گونه سایت ها جهت برندینگ، تنها به صورت یک ماهه و حداکثر سه ماهه، از نظر اقتصادی به صرفه است.(سایت های بسیار پر بازدید.بازدید بالای ۱۰۰ هزار IP در روز که مبلغ بالایی دارند).

اما چگونه میزان بازدیدکنندگان ثابت یک سایت را تشخیص دهیم؟

سایت مورد نظر را در الکسا یا هر سایتی که به صورت حدودی، میزان جستجوی آن (Search Visits) را نشان می دهد، بررسی کنید.سایتی که میزان ورودی آن از موتور های جستجو بالاتر از ۲۰ درصد است، نشان دهنده این است، که ۲۰ درصد کاربران آن، کاربران جدید هستند.عدد های ۳۰ درصد و ۴۰ درصد نیز عدد های بسیار ایده آلی هستند.سایت الکسا، دارای خطا است و معمولا، میزان جستجوی یک سایت را کمتر از واقعیت نشان می دهد.

سپس به رتبه الکسای آن نگاه کنید(به شرط پایین بودن bounce rate) .اگر رتبه الکسا زیر ۱۰۰ داشت، و بیش ۲۵ درصد، ورودی از موتور های جستجو داشت(طبق آمار سایت های تحلیلی و آماری که در اینجا ملاک را الکسا قرار دادیم) ، سایت مناسبی برای تبلیغات بنری بلند مدت است و بازدید کنندگان جدیدی روزانه وارد این سایت می شوند که بنر شما را ندیده اند و احتمال کلیک روی بنر شما، بالا نگه داشته می شود.

در حالت دیگر، اگر دیدید وب سایتی الکسای، زیر ۱۰۰ (تاکید می کنم به شرط پایین بودن bounce rate) ، داشت، اما میزان ورودی آن از طریق موتورهای جستجو، ۱۰ یا زیر ۱۰ درصد بود، این سایت، بازدید کنندگان ثابت زیادی دارد و ورودی های جدید کمی دارد.

نکته دیگر این است که شما باید کلمات کلیدی برتری که کاربران درموتور های جستجو برای آن سایت جستجو می کنند، بررسی کنید،اگر در قسمت Top Keywords from Search Engines سایت الکسا، چند کلمه کلیدی اول، را، فقط برند آن سایت زده بود، روی همان درصد ورودی از موتور های جستجو هم نباید حساب کنید.زیرا اغلب کاربرانی که اینطور جستجو می کنند، همان کاربر ثابت آن سایت هستند که حوصله تایپ آدرس سایت محبوب خود را ندارند!

یکی دیگر از راه های تشخیص بازدید کنندگان ثابت یک سایت، بررسی میزان شهرت و برندینگ خود آن سایت است،برای مثال، وب سایتی که در تلویزیون و سایر وب سایت ها در حال تبلیغ است، بازدید کنندگان جدید زیادی خواهد داشت.اما این موارد دائمی نیستند، و نمی توان خیلی روی انها حساب کرد.همچنین چنین سایت هایی که خود در حال برندینگ هستند، یا تبلیغات در سایت خود درج نمی کنند یا هزینه های بسیار زیاد تر از حد معقول دارند.

در نهایت با در نظر گرفتن میزان ورودی از موتور های جستجو و تطبیق آن با رتبه الکسای با bounce rate زیر ۵۰ درصد و همچنین توجه به اینکه بیشتر با چه کلمات کلیدی در گوگل جستجو می شود، همواره سایت ها را تحلیل کنید و تخمین بزنید که چند درصد از بازدید کنندگان آن سایت، جدید هستند.

اگر ابزار های دیگری برای تشخیص اینکه، هر سایت، چقدر ورودی از گوگل و موتور های جستجو دارد (بدون دخیل کردن فاکتور های سئو)، اعلام کنید تا در همین آموزش، قرار گیرد.

فعالیت های شما در زمینه سئو و جذب بازدیدکننده از موتورهای جستجو تنها شروع کار بهینه سازی سایت بوده و برای تداوم موفقیت و طی کردن مراحل پیشرفت با قدم های بزرگتری روبرو خواهید بود. بررسی رفتار بازدیدکنندگان و تحلیل آمار بازدید سایت یکی از روش های موثر در سیاست گذاری های آینده و افزایش کارایی سایت است. ارزش واقعی کلمات کلیدی زمانی مشخص میشود که رفتار کاربران وارد شده به سایت از طریق آن را تحلیل کرده باشید. ممکن است عبارتی که روزانه 3 بازدیدکننده را به سایت شما راهنمایی میکند ارزشی به مراتب بیشتر از عبارتی با آمار 10 بازدید روزانه داشته باشد.


در این مقاله قصد داریم معیارهایی مناسب جهت تحلیل رفتار بازدیدکنندگان سایت و آمارگیر به شما معرفی کنیم تا ارزش واقعی هر کلمه کلیدی را تشخیص داده و ضعف های احتمالی سایت را شناسایی کنید.

نصب آمارگیر مناسب
برای بررسی آمار بازدید سایت، قبل از هر چیز به یک آمارگیر قوی با امکانات پیشرفته نیاز دارید، در حال حاضر سیستم های آماری فارسی مانند وبگذر اطلاعات محدود و پیش پا افتاده ای را در اختیار صاحبان سایت ها میگذارند و در مجموع تاثیری که بر کاهش سرعت بازشدن صفحات سایت میگذارند به امکانات ارائه شده نمی ارزد. آمارگیر گوگل آنالیتیکز بعنوان یک سیستم جامع و قدرتمند انتخاب مناسبی خواهد بود که متاسفانه دسترسی آن همچون بسیاری از امکانات دیگر گوگل برای ایران محدود شده و برای بررسی آمار بازدید، نیازمند تغییر آی پی هستید. آمارگیر ارائه شده توسط وبسیما به نامآمارسیما با امکاناتی پیشرفته و حتی بیشتر از گوگل آنالیتیکز و محیط فارسی مناسبترین انتخاب برای سایت های ایرانی است.


پارامترهای مهم در آمار بازدید
کلمات کلیدی ارزشمند، آنهایی هستند که سایت شما را به بازدیدکنندگان واقعی معرفی کنند. شاید کسب رتبه اول گوگل برای کلمه ای مانند “بازی انلاین” روزانه نزدیک به 300 ورودی گوگل به سایت شما معرفی کند ولی اگر زمینه کاری شما طراحی سایت باشد هیچ یک از این کاربران به مشتری شما تبدیل نشده و بلافاصله از سایت خارج میشوند.
انتخاب کلمه کلیدی که عموما براساس نتایج ابزار Keyword Planner و براساس تعداد جستجوی ماهانه صورت میگیرد به عوامل بسیاری وابسته است. ممکن است عبارت “سمند LX” تعداد جستجوی بیشتری نسبت به “خرید اقساطی سمند LXX” در ماه داشته باشد ولی برای یک سایت که در زمینه لیزینگ خودرو فعال است کسب رتبه مناسب در عبارت دوم مسلما بازدهی بیشتری بهمراه خواهد داشت. با هدف گذاری بر روی عبارت “سمند LX” تنها وقت و انرژی خود را هدر خواهید داد. در این بخش به معرفی و بررسی سه عامل مهم و تاثیرگذار که باید در تحلیل آمار بازدید خود با آنها توجه کنید خواهیم پرداخت.

مدت زمان حضور بازدیدکننده در سایت
اگر مدت حضور بازدیدکننده در سایت شما کمتر از یک دقیقه باشد بهتر است که از آن صرف نظر کنید. با افزایش زمان حضور یک کاربر در سایت، احتمال تبدیل او به مشتری یا یک بازدیدکننده وفادار بیشتر خواهد شد. حتی اگر در خبرنامه سایت شما عضو نشوند یا خریدی از فروشگاه نداشته باشند احتمال بازگشت دوباره به سایت و انجام خرید در مراجعات بعدی بسیار بالا خواهد بود.

صفحات ورودی به سایت و صفحات بازدید شده
یکی از امکانات آمارگیر قوی نمایش صفحات ورودی به سایت و ارائه آمار هر صفحه مانند تعداد بازدید، کلمات کلیدی ورودی و ضریب بازگشت است. بطور مثال اگر یکی از صفحات سایت شما تعداد بازدیدکننده بالایی را از موتورهای جستجو به خود جذب میکند ولی کاربران بلافاصله از سایت شما خارج شده یا هیچ صفحه دیگری را بازدید نمیکنند، میتوان نتیجه گرفت که محتوای صفحه از نظر سئو مناسب بوده ولی کارایی مناسب برای کاربران را نداشته است. خروج سریع کاربران در درازمدت حتی بر رتبه صفحه در گوگل نیز تاثیرگذار خواهد بود. جذب بازدیدکننده اهمیت بالایی دارد ولی حفظ کاربران در سایت و راهنمایی آنها به صفحاتی که برای شما ارزش بیشتری دارند، مانند فرم ثبت نام یا خرید یک محصول، هدف نهایی و معیار اصلی موفقیت است.

ضریب بازگشت یا خروج
در بلاگسیما مقاله ای اختصاصی در مورد ضریب بازگشت یا Bounce Rate منتشر شده که پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید. ضریب خروج هر صفحه باید به دقت بررسی شود، عدم بازید صفحات بیشتر توسط کاربران ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • کیفیت پایین محتوای صفحه یا تفاوت با انتظار کاربر
  • اشکالات موجود در نمایش صفحه و سرعت لود شدن محتوا
  • دسترسی نامناسب به صفحات دیگری و استفاده غیر اصولی از سایدبار و هدر سایت
نتیجه گیری
  1. قبل از توجه به تعداد جستجوی یک کلمه در گوگل به میزان ارتباط آن با سایت یا فعالیت خود داشته و مشتریان احتمالی خود را شناسایی کنید.
  2. کسب رتبه مناسب در گوگل پایان کار سئو نیست و بررسی آمار بازدید سایت یا رفتار بازدیدکنندگان معیار مناسبی برای ارزیابی اهمیت کلمات کلیدی و میزان کارایی سایت شما می باشد.
  3. حفظ کاربران به اندازه جذب آنها و چه بسا بیشتر مهم است.
 
بالا