برگزیده های پرشین تولز

مدیریت زمان لازمه موفقیت

nearbuy

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 می 2018
نوشته‌ها
28
لایک‌ها
1
سن
33
محل سکونت
شیراز
مدیریت زمان لازمه موفقیت
چند سال پیش بود که یکی از دوستانم خسته و آشفته از اینکه نمی تواند روی زندگی خود کنترل داشته باشد به سراغ من آمد، در آن زمان مطالعات فشرده ای روی نحوه مدیریت زمان داشتم. در آن زمان هر آنچه از مدیریت زمان می دانستم به دوست خود آموختم، طولی نکشید که دوست من با استفاده از آنجه آموخته بود به میزان قابل توجهی از آشفتگی و سردرگمی رهایی یافت، زندگی اش سرو سامان گرفت و کسب و کار جدیدی را آغاز نمود. جالب است بدانید که مدیریت زمان مهارتی است که می تواند حتی میزان افسردگی شما را کاهش دهد، این مهارت تمامی جوانب زندگی شما را تغییر خواهد داد.

o29h_1.jpg

زمان بی توقف به پیش می رود
زمان بی وقفه در حال گذشتن است و اگر نتوانیم راه صحیح استفاده از زمان را بیاموزیم، ناگاه به خود می آییم و می بینیم ماه ها و سالهای زیادی از عمر ما گذشته و هیچ کار ارزشمندی انجام نداده ایم. در مقابل اگر بدانیم چگونه از زمان استفاده کنیم می توانیم سرعت پیشرفت خود را به میزان خیره کننده ای افزایش دهیم.

در این مقاله چیزی را به شما خواهم آموخت که زندگی شما را عوض خواهد کرد.

"دارن هاردی" سردبیر مجله موفقیت آمریکا در مطالعه ای که در مجله موفقیت به چاپ رسیده پس از بررسی تعداد زیادی از افراد موفق در سراسر عالم به این نتیجه رسیده است که یکی از ویژگی هایی که تعیین می کند یک فرد موفق باشد یا شکست بخورد ، نحوه استفاده او از زمان است. بنابر این اگر می خواهید موفق باشید ناگزیر باید یاد بگیرید چطور از زمان خود استفاده کنید.

داشتن انگیزه لازمه هر اقدامی است
شمایی که اکنون در حال خواندن این مقاله هستید، آیا بدون انگیزه اید؟ قطعا نه، نیرویی در شما باعث شده است که این مقاله را بخوانید، نیرویی در شما به دنبال رشد و پیشرفت و ترقی های عظیم است. اگر انگیزه ای در وجودتان نبود قدم از قدم بر نمی داشتید. اما همه چیز در این خلاصه نمی شود، آنچه شما را موفق می کند حفظ و افزودن به انگیزه است. بسیاری از مردم با انگیزه های خیره کننده کارشان را شروع می کنند اما در ادامه میزان انگیزه شان کم و کمتر می شود تا اینکه از ادامه کار دست می کشند. اما در مقابل افراد کمی هستند که انگیزه شان را تا انتها حفظ می کنند و آن را روز به روز بیشتر می کنند. افرادی که موفق می شوند جزو دسته دوم هستند. شما جزو کدام دسته هستید؟؟ برای اینکه جزو دسته دوم باشید لازم است انگیزه خود را آبیاری کنید تا زنده بماند و روز به روز رشد کند. احتمالاً می پرسید انگیزه ام را چگونه

jtv_2.jpg

آبیاری کنم؟؟ پاسخ این است که کافی است روزی نیم ساعت با خود خلوت کنید و فکر کنید. به آرزوهایتان، به هدف هایتان، به برنامه هایتان برای آینده و خلاصه به همه چیز فکر کنید. به خود قول بدهید که هر روز نیم ساعت با خود خلوت کنید و فکر کنید، حتی در بدترین شرایط این نیم ساعت تفکر را ترک نکنید. به شما قول می دهم بعد از یک سال انسان دیگری خواهید بود. می توانید در حین فکر کردن فکرهایتان را روی کاغذ بیاورید. برای خود دفتری داشته باشید تا بتوانید افکارتان را بنویسید.

وقتی مطمئن شوم که مسئله انگیزه حل شده است، می توانم به سراغ آموزش هر آنچه لازم دارید بروم. اما قبل از آنکه مشکل انگیزه حل نشود، هر آموزشی بی فایده است و پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده می شود. بنابراین توصیه می کنم حتماً به قول خود برای تفکر و نوشتن افکارتان متعهد باشید تا انگیزه شما همیشه زنده و در حال رشد باشد. هر چه بیشتر انگیزه تان را آبیاری کنید موفق تر خواهید بود.

برنامه ریزی کنید
انگلیسی ها جمله ای دارند که می گوید Wake up determined, go to bed satisfied بدین معنا که صبح مصمم از خواب برخیز و شب راضی به رخت خواب برو.... از شما می پرسم برای اینکه مصمم از خواب برخیزید و راضی به رخت خواب بروید به چه چیز نیاز دارید؟؟ آیا می شود بدون هدف و برنامه مصمم از خواب برخواست؟؟ آیا کسانی که برنامه ریزی دارند با آنها که برنامه ریزی ندارند یکسان هستند؟؟ آن کسی که می خواهد فردا مصمم از خواب برخیزد شب قبل برنامه فردا را می ریزد و با عمل به برنامه شب هنگام راضی به رخت خواب می رود.

برای آنکه بتوانید از زمانتان استفاده کنید، حتماً به برنامه ریزی نیاز دارید. احتمالاً می پرسید چطور برنامه ریزی کنم؟؟ من روشهای برنامه ریزی فراوانی را امتحان کردام تا در نهایت به روشی رسیدم که سالهاست از آن استفاده می کنم و از آن کاملاً راضی هستم، آن را با شما درمیان خواهم گذاشت، این روش را از یکی از کتابهای "برایان تریسی" آموخته ام. امیدوارم برای شما هم مفید باشد.هر شب وقتی را تنها برای برنامه ریزی اختصاص دهید. تمامی کارهای فردا را بنویسید، این کارها می تواند دیدن یک دوست، تماس با مادر، قرار ملاقات با یک مدیر، خواندن یک کتاب، ورزش، عبادت، درس خواندن برای امتحان و یا هر کار دیگری باشد. وقتی همه کارها را نوشتید، حدس بزنید که برای انجام هر کار چه قدر زمان لازم است، یک ساعت؟ دو ساعت؟ پنج ساعت؟ سعی کنید کمی دستتان را باز بگیرید و 30% به وقت تخمینی خود بیفزائید. مثلا اگر فکر می کنید خواندن یک فصل کتاب 1.5 ساعت وقت لازم دارد، در برنامه برای آن 2 ساعت وقت اختصاص دهید. هر تعداد ساعاتی که برای هر کاری لازم است جلوی آن بنویسید. بعد از اینکه کارهایتان را نوشتید، آنها را اولویت بندی کنید، ابتدا کارهایی که بی بروبرگرد و حتماً باید انجام شوند را مشخص کنید (گروه الف) سپس کارهایی که مهم هستند اما انجام ندادنشان فاجعه به بار نمی آورد و می توان آن را به بعد موکول کرد (گروه ب) سپس کارهایی که بودو نبودشان فرقی نمی کند (گروه ج) روز بعد پس از بیدار شدن از خواب کارها را به ترتیب اولویت شروع کنید و به سرعت و با تمرکز از کارهای گروه الف شروع کنید. هیچ گاه قبل از آنکه کارهایی گروه الف را تمام نکرده اید به سراغ کارهای گروه ب و هیچ گاه قبل از اتمام کارهای گروه ب یه سراغ کارهای گروه ج نروید. اگر زرنگ باشید و سرعت عمل و انگیزه بالایی داشته باشید می توانید به همه کارهای روزتان برسید و حتی وقت زیاد بیاورید. اگر به دلایلی تنها موفق به انجام کارهای گروه الف شدید باز هم موفقیت خوبی است، چون شما مهمترین کارهایی که داشتید را انجام داده اید. توصیه من به شما این است که تا می توانید از گنجاندن کارهای گروه ج در برنامه خود داری کنید، این کارها فعالیت هایی هستند که هیچ تاثیری در سرنوشت شما ندارند و هر چه کمتر آنها را انجام دهید در زندگی موفق تر خواهید بود.

در زمانی که دارید برنامه تان را اجرا می کنید، عملکرد خود را ثبت کنید، مثلاً بعد از یک ساعت مطالعه بنویسید، یک ساعت مطالعه از ساعت 9 تا 10 انجام شد. این اطلاعات را در جایی نگه دارید تا درپایان هفته و ماه بتوانید از میزان عملکرد خود تخمینی داشته باشید. باید بتوانید هر هفته و هر ماه عملکرد خود را بهبود دهید.

84in_3.jpg

در شروع تعلل نکنید
بسیاری از افراد با وجود آنکه می دانند چه کارهایی برای انجام دارند اما در شروع تعلل می کنند و به اصطلاح دست دست می کنند. از قانون 1 دقیقه استفاده کنید، وقتی کاری وجود دارد که باید آن را انجام دهید، در کمتر از 1 دقیقه آن را شروع کنید، تعلل جایز نیست، نباید به خوی تنبلی خود اجازه عرض اندام دهید. در کمتر از یک دقیقه کار را شروع کنید.

از خودتان انتظارات منطقی داشته باشید
از خود انتظارات ماورایی نداشته باشید، نمی توان به یک باره میزان کار را از صفر به روزی 12 ساعت رساند، همین که در حال پیشرفت باشید یعنی در مسیر درستی هستید، اما اگر عقب گرد داشته باشید باید آن را جدی بگیرید. با خودتان رقابت کنید و مدام در حال پیشرفت باشید. اگر پیشرفتی در خویش مشاهده می کنید خود را تشویق کنید و برای خود جشن بگیرید و اگر در حال عقب گرد هستید توجه کنید که نیاز دارید تا انگیزه تان را آبیاری کنید. انتظاراتتان را بر اساس توانایی تان تنظیم کنید، به مرور توانا تر خواهید شد و خواهید توانست از خود انتظارات زیاد تری داشته باشید. در برنامه ریزی ها به این نکته دقت کنید تا در ابتدا برای خود برنامه های خیلی سخت نریزید.

"نه" گوی خوبی باشید
افرد موفق یک ویژگی بزرگ دارند، آنها به زیبایی می گویند "نه". آیا می شود به زیبایی نه گفت؟؟ بله می شود. باید بدانید که شما نباید وقت خود را صرف اموری کنید که در سرنوشت شما هیچ تاثیری ندارند، شما برای روز خود برنامه مشخصی دارید و نباید اجازه دهید عوامل خارجی مانع اجرای برنامه شما شوند. باید طوری عمل کنید که هر کسی متوجه شود که برای گرفتن وقت شما باید از قبل زمان آن را مشخص کرده باشد و به صورت ناگهانی روی سر شما خراب نشود. وقتی کسی قصد دارد به نحوی وقت شما را بگیرد می توانید بگوئید " من یک کار بسیار مهم دارم که مجبورم تا ساعت 4 آن را تمام کنم، اگر موافق باشی در یک وقت بهتر در این باره صحبت کنیم" به این روش به صورت مودبانه و زیبا "نه" گفته اید. شاید باور نکنید اما افراد فوق العاده موفق از هر 100 پیشنهاد برای گذران وقت تنها به یکی پاسخ مثبت می دهند. من از شما همچین انتظاری ندارم اما امیدوارم بتوانید در شروع از هر 10 تقاضا تنها یکی را بپذیرید. افراد موفق روی زمانشان بسیار حساس هستند و وقت خود را تنها برای کارهایی که بیشترین اثر بخشی را دارد صرف می کنند. شما هم می توانید روزی به این درجه از حساسیت در مورد وقت خود دست یابید.

برای خود لیست " بی خیالش" درست کنید
همان گونه که در ابتدای روز می دانید چه کارهایی را باید انجام دهید، باید بدانید چه کارهایی را نباید انجام دهید. برای خود لیست بی خیالش را درست کنید، این لیست، شامل کارهایی است که نباید وقت خود را با آنها هد دهید، شاید در ابتدا سخت باشد اما بعد از مدتی با آن کنار خواهید آمد. این لیست می تواند شامل موارد زیر باشد :

تماشای تلویزیون.

چرخ زدن در شبکه های اجتماعی.

وقت گذراندن با دوستانی که چندان اهمیت ندارند.

صرف وقت در مهمانی ها و جلسات بی فایده .

باید برای خود لیستی تهیه کنید و کارهایی که در آینده شما بی تاثیر است را مشخص کنید و آنها را کنار بگذارید.

buu7_4.jpg

تمرکز را تمرین کنید
گاهی یک ساعت کار با تمرکز بالا به اندازه 10 ساعت کار اثر بخشی دارد. در زمانی که مشغول کاری هستید هر عامل مزاحمی که می تواند در روند کار شما اختلال ایجاد کند را حذف کنید، موبایل و تلفن و شبکه اجتماعی را در حالت بی صدا قرار دهید، پشت در اتاق بنویسید " مشغول کار مهمی هستم، لطفاً در صورتی که کار شما خیلی مهم است، یک ایمیل یا پیامک به من ارسال کنید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیرم" بدین ترتیب می توانید تمام وقتتان را روی کاری که در دست دارید متمرکز کنید. سعی کنید زیرک باشید و در زمانهایی که کسی در شرکت یا محل کار حضور ندارد آنجا حاضر باشید و به کارهایتان برسید، معمولاً در صبح زود یا یک ساعت بعد از تعطیلی محل کار زمانی است که می توانید به خوبی تمرکز کنید و بی دغدغه به کارهایتان برسید. بدین ترتیب در ترافیک هم گیر نخواهید کرد.

کمی گستاخ ولی خندان باشید
گاهی وقتی پیشنهاد کسی را رد می کنید، ممکن است به گستاخی یا بی ادبی متهم شوید. ولی وقتی می خندید این تصور که شما گستاخ یا بی ادب هستید را خنثی می کنید. دوستی به شما پیشنهاد می دهد که با او به جایی بروید اما شما باید به کارهایتان برسید، با لبخند و دوستانه می گوئید، خیلی عذر می خوام، اما کار خیلی مهمی دارم که اگر انجامش ندم به مشکل بر می خورم. اینگونه پاسخ فرد مقابل را کاملاً خلع سلاح می کند و هیچ تصور بدی نسبت به شما پیدا نمی کند. در پایان اگر دوست شما کمی از شما ناراحت شد ایرادی ندارد، او به تدریج به نحوه تعامل با شما عادت می کند. برای اینکه بتوانید بهترین استفاده از زمان را داشته باشید باید خجالت را کنار بگذارید و اندکی گستاخ باشید.

p6u8_5.jpg

بازیابی قوا را جدی بگیرید
برای اینکه بتوانید به صورت مداوم کار کنید و خسته نشوید نیاز دارید که در بین کارهایتان استراحت کنید، من مقالات زیادی در مورد توانایی مغز انسان برای تمرکز روی یک کار مطالعه کرده ام و همگی به این نکته اضعان داشته اند که بعد از 30 دقیقه تا 1 ساعت کار با تمرکز بالا بهتر است 10 تا 15 دقیقه به ذهن خود استراحت دهیم. من در عمل این موضوع را بسیار امتحان کرده ام به درست بودن آن اطمینان دارم. به طور متوسط اگر 45 دقیقه کار می کنید، 15 دقیقه استراحت کنید، به این روش می توانید تا پایان روز انرژی کافی برای انجام کارهایتان داشته باشید، اما اگر به صورت پیوسته کار کنید، شاید قبل از ساعت 5 عصر تمام انرژی شما تحلیل رفته باشد.

" زمان گرانبهاست، قدر آن را بدانید"

امیدوارم نکات این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید به بهترین نحو از آن استفاده نمائید.

منبع:
http://www.nearbuy.ir/public/newsdetail/14/مدیریت-زمان-لازمه-موفقیت
 
بالا