exchanging

مرغان بهشتی در نقاشی گل و مرغ

شروع موضوع توسط جاوید ایران ‏3 آگوست 2007 در انجمن هنرهای ترسیمی

  1. جاوید ایران

    جاوید ایران مدیر بازنشسته

    تاریخ عضویت:
    ‏1 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    1,250
    تشکر شده:
    11
    محل سکونت:
    اسپادانا
    مرغان بهشتی در نقاشی گل و مرغ


    [​IMG]

    از هزاره های پیش از میلاد، استفاده از نقوش پرندگان و گل ها بر روی آثاری چون سفالینه ها و دیوار نگاره ها رایج بوده و در سیر تحول خود در دوره اسلامی، نقوش ظرافت و كمال یافته تا گل ومرغ به عنوان طرحی اصیل در هنرها جایگاه خاصی داشته باشد.

    باتوجه به این سابقه كهن در فرهنگ و هنرهای ملی این سبک و شیوه در تمام رشته های هنرهای سنتی به كار گرفته شد. گل و مرغ در سنت هنری نقش پردازی ایرانی، از شاخه های هنر نگارگری به شمار می رود. مجموعه ای از هنرهایی چون مینیاتور، تذهیب، گرفت و گیر (تشعیر)، گل و مرغ، گل و بوته و ... که شیوه های برآمدن و بالیدن آن به گونه ای بنیادی با هنرهای دیگری چون خوشنویسی و به ویژه کتاب آرایی در پیوند بوده است. در حقیقت این هنرها زمینه های جلوه گری و پویایی نگارگری را در همه شاخه های آن فراهم ساخته اند.

    جلوه های پرنده و مرغ در هنر ایرانی پیشینه ای دراز دارد، پیشینه ای که به گونه ای بنیادی از فرهنگ ایرانی مایه گرفته است. سیمرغ برجسته ترین نمونه ی پرنده ی نمادین در فرهنگ و هنر ایرانی است، در هم پیوسته با گیاه و رستنی و زایش آن، این پرنده که در روایات اسلامی عنقا نامیده می شود همان سین مورو ی پهلوی است.

    [​IMG]
    نقش سیمرغ بر بشقاب نقره‌ای، عصر ساسانیان

    خوی ایزدی سیمرغ از میان نامه های پارسی در هم پیوسته با فرهنگ ایرانی پیش از اسلام، بیش از هر جای دیگر در شاهنامه نمودار شده است. به گواهی شاهنامه سراسر زندگی خاندان رستم با این پرنده اسطوره ای پیوند خورده است و در همه جا سیمرغ به گونه ای شگفت انگیز گره گشایی می کند.

    جایگاه نمادین پرندگان به سیمرغ منحصر نمی شود، بلکه در منطق الطیر عطار، به خوبی صفات و شخصیت های گوناگونی را که هر پرنده نمادی از آن است بیان کرده است.

    [​IMG]

    گردیسی مفهوم نمادین سیمرغ در فرهنگ اسلامی و چگونگی گذر آن از نقش مایه های اساطیری به قلمرو صورت های مثالی در اندیشه های سهروردی (587-549) روشن ترین، فشرده ترین و شیواترین بیان خود را باز می یابد. سهروردی که می کوشید تا انگاره های فرهنگ ایرانی پیش از اسلام را در پرتو مفاهیم فرهنگ اسلامی بازخوانی کند، به گونه ای سامان مند و بر پایه ی بن انگاره های نگرش اشراقی، در بازخوانی تاویل گرایانه ی داستان های شاهنامه که از دید او نشانه های حکمت ایرانیان باستانی در آن موج می زند، سیمرغ را به جایگاهی بر می کشد که جلوه گاه پروردگار است. نخستین جلوه های پرنده و مرغ در کتاب نگاری به دوره ای بر می گردد که در سنت تاریخ نگاری هنر ایرانی دوره اسلامی مکتب بغداد* نامیده می شود.

    هم اکنون هنرمندان این رشته هنری در آفرینش های هنری خود تصاویر واقعی از پرندگان را با قوه خیال در هم آمیخته و آثار گهربار می آفرینند که تزیینی بر کلام الله مجید و کتب دیگر است. متاسفانه این شاخه از هنرهای دستی و سنتی هم اکنون جز رشته های کم رونق و مهجور به شمار می آید و لازم است که جوانان خوش ذوق که دستی در هنر دارند برای پاسداشت این شاخه از هنر اصیل ایرانی اهتمام ورزند.

    *مکتب بغداد


    مکتب بغداد، از آن جهت که نوعی نقاشی بدوی است تا حدودی نشان از فقدان مهارت و قدرت هنری سازندگانش دارد و بیشتر در بردارنده ی قصه ها و روایات مذهبی است. هنرمندان مکتب بغداد، اکثر ایرانی بوده اند و معمولاً نیز به سفارش و دستور روسای قبایل عرب کتب خطی را با ذوق خود تزئین می کردند و روش کار آنها به اکثر نقاط دور و نزدیک ایران راه یافته بود و تا دوران سلجوقیان که نقاشی ایران ترقی محسوسی کرد، ادامه یافت.
    بنمایه :

    آموزش گل و مرغ، مرغان تسبیح گوی، حسینعلی ماچیانی.
     
  2. جاوید ایران

    جاوید ایران مدیر بازنشسته

    تاریخ عضویت:
    ‏1 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    1,250
    تشکر شده:
    11
    محل سکونت:
    اسپادانا
    نمونه هایی از نگاره های گل و مرغ
     

    فایل های ضمیمه:

    • 1.jpg
      1.jpg
      اندازه فایل:
      148.5 KB
      نمایش ها:
      29
    • 2.jpg
      2.jpg
      اندازه فایل:
      126.9 KB
      نمایش ها:
      22
    • 3.jpg
      3.jpg
      اندازه فایل:
      128.4 KB
      نمایش ها:
      16
    • 4.jpg
      4.jpg
      اندازه فایل:
      130.6 KB
      نمایش ها:
      20
  3. جاوید ایران

    جاوید ایران مدیر بازنشسته

    تاریخ عضویت:
    ‏1 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    1,250
    تشکر شده:
    11
    محل سکونت:
    اسپادانا
    نگاره های دیگری از گل و مرغ
     

    فایل های ضمیمه:

    • 5.jpg
      5.jpg
      اندازه فایل:
      132.8 KB
      نمایش ها:
      20
    • 6.jpg
      6.jpg
      اندازه فایل:
      127.3 KB
      نمایش ها:
      17
    • 7.jpg
      7.jpg
      اندازه فایل:
      132.9 KB
      نمایش ها:
      18
    • 8.jpg
      8.jpg
      اندازه فایل:
      118.7 KB
      نمایش ها:
      16
  4. جاوید ایران

    جاوید ایران مدیر بازنشسته

    تاریخ عضویت:
    ‏1 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    1,250
    تشکر شده:
    11
    محل سکونت:
    اسپادانا
    چندین نگاره دیگر
     

    فایل های ضمیمه:

    • 9.jpg
      9.jpg
      اندازه فایل:
      124.3 KB
      نمایش ها:
      13
    • 10.jpg
      10.jpg
      اندازه فایل:
      128 KB
      نمایش ها:
      16
    • 11.jpg
      11.jpg
      اندازه فایل:
      130.4 KB
      نمایش ها:
      13
    • 12.jpg
      12.jpg
      اندازه فایل:
      127.6 KB
      نمایش ها:
      14
  5. جاوید ایران

    جاوید ایران مدیر بازنشسته

    تاریخ عضویت:
    ‏1 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    1,250
    تشکر شده:
    11
    محل سکونت:
    اسپادانا
    گل و مرغ
     

    فایل های ضمیمه:

    • 13.jpg
      13.jpg
      اندازه فایل:
      135.5 KB
      نمایش ها:
      14
    • 14.jpg
      14.jpg
      اندازه فایل:
      127 KB
      نمایش ها:
      16
    • 15.jpg
      15.jpg
      اندازه فایل:
      127.2 KB
      نمایش ها:
      13
    • 16.jpg
      16.jpg
      اندازه فایل:
      129.8 KB
      نمایش ها:
      12
  6. جاوید ایران

    جاوید ایران مدیر بازنشسته

    تاریخ عضویت:
    ‏1 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    1,250
    تشکر شده:
    11
    محل سکونت:
    اسپادانا
    دوستان عزیز البته اندازه فرتورها کوچک می باشد ولی تلاش می کنم فرتورهایی با اندازه بزرگتر را نیز قرار دهم.
     

    فایل های ضمیمه:

    • 17.jpg
      17.jpg
      اندازه فایل:
      121.6 KB
      نمایش ها:
      15
    • 19.jpg
      19.jpg
      اندازه فایل:
      118.3 KB
      نمایش ها:
      11
    • 20.jpg
      20.jpg
      اندازه فایل:
      129.2 KB
      نمایش ها:
      18