برگزیده های پرشین تولز

مسجد ایاصوفیه کوچک در استانبول

الناز پارسا

Registered User
تاریخ عضویت
17 می 2014
نوشته‌ها
553
لایک‌ها
23
سن
39
آنچه در تور استانبول برای گردشگران بیش از هر چیزی جلب توجه می کند ، بناهای تاریخی این شهر است . دیدنی های استانبول تنوع زیادی دارند از موزه و نمایشگاه تا بناهای قدیمی . با توجه به آمار نهاد گردشگری استانبول ، توریستها به بازدید از بناهای تاریخی مانند کاخ ها ، مساجد و کلیساها علاقه بیشتری نشان می دهند . یکی از این بناها ، کلیسای سرجیوس و باکوس است که سالهاست از آن با عنوان مسجد ایاصوفیه کوچک نام برده می شود . در اینجا با ویژگی های این مسجد آشنا می شویم .
little-hagia-sofia-istanbul_3turkey-qpr.jpg

مسجد ایاصوفیه کوچک استانبول

برخی از مساجد ترکیه در ابتدا کلیساهایی بودن که با تغییر حکومت به مسجد تبدبل شده اند ، Little Hagia Sophia یکی از این کلیساهاست . مسجد ایاصوفیه کوچک در دهه 530 به عنوان یک کلیسا برای امپراطور روم شرقی ژوستینین و همسرش تئودورا ساخته شده بود و به نام کلیسای سرجیوس و باکوس شهرت داشت . معماری این بنا مطابق با معماری آن دوره است و با گنبدی بزرگ مشابه مسجد ایاصوفیه می باشد و به نظر می رسد در دوره عثمانی و به دستور خواجه رئیس بایزید دوم ، در حوالی سال 1500 ، زمانی که به مسجد تبدیل شد ایاصوفیه کوچک نام گرفت .

little-hagia-sofia-istanbul_1turkey-qpr.jpg

Küçük Aya Sofya Mosque

مسجد ایاصوفیه کوچک استانبول که به ترکی آن را کوچیک ایاصوفیا جامی می نامند با مسجد آبی استانبول 10 دقیقه فاصله دارد و در محله فاتیح قرار گرفته است . باستان شناسان بر این عقیده اند که دیوارهای داخلی کلیسا با موزاییک تزئین شده بودند اما امروز هیچ مدرکی در این مورد تایید نشده است . در حاضر با توجه به تعمیرات و مرمت سال 2007 ، سطح داخلی ساختار به طور کامل گچ شده است . دکوراسیون بیزانس دوران ساختار سطح تنها در اطراف فضای مرکزی از کف گالری با یک طرز کار بسیار خوب یک خوشه انگور و نقوش برگ متشکل از فرسب است . طراحی سبک عثمانی داخلش برای یک مسجد زیباست ولی با آنچه که در دوره امپراتوری روم شرقی بوده است متفاوت می باشد . هرچند برخی از جزئیات تزئینی قرن ششم این بنا باقی مانده است . در تور استانبول بازدید از این مسجد را فراموش نکنید و از معماری آن لذت ببرید .

little-hagia-sofia-istanbul_8turkey-qpr.jpg

Little Hagia Sophia
 
بالا