برگزیده های پرشین تولز

مسجد عرب در استانبول

الناز پارسا

Registered User
تاریخ عضویت
17 می 2014
نوشته‌ها
553
لایک‌ها
23
سن
39
اگر به معماری های اسلامی علاقمندید می توانید در تور استانبول ، به بازدید مساجد متعدد این شهر بروید . مساجد استانبول در دوره های مختلفی ساخته شده اند اما بخش اعظم آنها متعلق به دوره عثمانی ست . حتی مسجد جدید استانبول که از آخرین نمونه‌های معماری کلاسیک دوره عثمانی در ترکیه است ، چهار صد سال قدمت دارد . مسجد عرب نیز یک نمونه متفاوت از مساجد در ترکیه است که برگرفته از معماری مساجد در اسپانیاست . در زیر بیشتر با این مسجد تاریخی آشنا می شویم .
arap_mosque_istanbul_6turkey-qpr.jpg

مسجد عرب استانبول

مساجد ترکیه از نظر معماری تا حدود زیادی به هم شباهت دارند اما برخی مساجد مانند مسجد عرب ، تفاوت هایی در ظاهر دارند . مسجد آراپ که به به آن مسجد عرب گفته می شود در محله کاراکوی استانبول واقع شده است . ساختمان این مسجد در اصل یک کلیسای کاتولیک رومی بود که در سال ۱۳۲۵ توسط راهبان دومنیکن بنا شد و وقف سنت پل شد . با آن که ساختمان مسجد آراپ در طی امپراتوری عثمانی دستخوش تغییراتی شد ، تنها نمونه قرون وسطایی و گوتیک معماری به جا مانده در استانبول محسوب می‌شود . این کلیسا در بین سال های ۱۴۷۵ تا ۱۴۷۸ به مسجد تغییر کاربری یافت و در طی سلطنت سلطان محمت دوم به عنوان مسجد گالاتا شناخته شد . مسجد عرب در حال حاضر بزرگترین مسجد منطقه گالاتا به حساب می آید .

arap_mosque_istanbul_4turkey-qpr.jpg

Arap Mosque Istanbul

arap_mosque_istanbul_2turkey-qpr.jpg

Arap Mosque Istanbul

در تاریخ آمده است که سلطان بایزید دوم این مسجد را به پناهندگان مسلمان و عرب فراری از آندولس اهدا کرد تا در آن اقامت کنند و پس از آن بود که به نام مسجد عرب معروف شد . زمانی که اعراب مهاجر در سال 1492 از اسپانیا به این کشور رسیدند در اطراف این مسجد منزل کردند . در آن زمان بود که نامش به مسجد اعراب تغییر یافت . از آن زمان بارها این ساختمان بازسازی شده و یا تغییر ساختاری یافته است. سنگ های قبر گوناگونی که مملو از نوشته های مختلفی است و نشانه هایی که در طی بازسازی سال 1913 در این محل یافت شده است به موزه باستانشناسی انتقال یافتند . زمین این مسجد مستطیل شکل است و معماری داخلی و خارجی آن به سبک گوتیک می باشد . برج ناقوس کلیسا به گلدسته تغییر یافته و تشابه زیادی به گلدسته های مسلمانان اسپانیایی دارد .این مسجد در حال حاضر یکی از دیدنی های استانبول در نزدیکی میدان تکسیم است .

arap_mosque_istanbul_1turkey-qpr.jpg

مسجد گالاتا استانبول
 

Morak

Registered User
تاریخ عضویت
8 فوریه 2009
نوشته‌ها
116
لایک‌ها
603
اگه بخوایم مسجد ببینیم که خودمون معدن مسجدیم ! انواع و اقسامشو هم داریم. دیگه برای چی اینهمه پول بدیم بریم خارج ؟ :general609:
 

الناز پارسا

Registered User
تاریخ عضویت
17 می 2014
نوشته‌ها
553
لایک‌ها
23
سن
39
نظر شما هم محترمه اما مسلما این مساجد ارزش تاریخی و معماری بینظیر دارن .
 
بالا