به نظر میرسد این عمل مخابرات نوعی «غش در معامله» باشد چرا که به گفته کارشناسان، مخابرات با آگاهی خطوط بیکیفیت را به مردم واگذار میکند و هزینه خطوط معمولی تلفن ثابت را از آنها میگیرد. اگر چه مسئولان مخابرات بر این امر واقف بوده و بر آن صحه میگذارند که استفاده از شیوه نامناسب برای افزایش ظرفیت تلفن ثابت باعث شده مشتر کان با مشکلاتی در استفاده از خطوط تلفن ثابت مواجه شوند.
ادامه فروش خطوط «پی سی ام»
حامد شفیعی- سرمايه
وقتی از ساختمان شهید مدنی خیابان زرتشت خارج شدم، حس ناخوشایندی داشتم. فکر کردم که قید کار را بزنم و دیگر برای مرتفع شدن مشکل دوباره سراغ ساختمان مخابراتی شهید مدنی نروم. این چندمین بار است که همکاران رسانه ای برای روشن شدن اذهان عمومی و اطلاع رسانی درمورد نوع خطوط تلفن ثابت وظیفه مخابرات را به دوش می کشند تا مگر مسوولان به فکر اطلاع رسانی بیفتند. اما به قول معروف کو گوش شنوا. داستان استفاده از خطوط «پی سی ام» (مدلاسیون پالس های کد شده ) و دردسرهای آن برای مردم، ماجرای تازه ای نیست اما هستند کسانی که هنوز از این موضوع بی اطلاع اند.
از جمله برخی از همکارانم که مشغول به فعالیت هستند و هر از چندگاهی گلایه و شکایت از خط تلفن خود را به ما می گویند تا شاید بتوانیم برای آنها کاری انجام دهیم. به خاطر همین عدم اطلاع مردم، مسوولان مخابرات با خونسردی می گویند: «مردم برای برقراری مکالمات تلفنی از ما تلفن می خواهند و ما هم به آنها سرویس «پی سی ام» را ارائه می دهیم.» شاید دیگر برای مسوولانی که غرق در ارائه آمار ضریب نفوذ تلفن ثابت شده اند، گوشی برای شنیدن گلایه های مردم وجود نداشته باشد شاید هم به قول معروف یک گوش «در» و یک گوش هم «دروازه».
پی سی ام، غش در معامله
«تا قبل از اسفندماه دارای خط عادی تلفن بودم و امکان استفاده از خطوط «ای دی اس ال» (ADSL ) را داشتم اما پس از این تاریخ مخابرات بدون گرفتن اجازه از این خط برای خطوط «پی سی ام» (PCM ) استفاده کرد که ضمن کاهش سرعت اینترنت، امکان استفاده از اینترنت پر سرعت نیز از من گرفته شد.» این گفته یکی از مشتر کانی است که در مرکز مخابرات شهید مدنی در گپوگفت خودمانی که با او داشتم، بیان کرد. مجید طاهری جوان 25 ساله ای که برای برطرف کردن مشکل خود به مرکز مخابراتی شهید مدنی مراجعه کرده بود، با ناراحتی از مشکل به وجود آمده معتقد بود مخابرات اقدام به فروش و کسب درآمد از این امکان غصبی کرده است البته متصدی این کار که سعی داشت روی خوش نشان دهد با خونسردی به او میگوید: «بر اساس بررسی های به عمل آمده سیستم «پی سی ام» به صورت موقت برای بهینه سازی شبکه استفاده شده است که امیدواریم به زودی با توسعه شبکه کابلی مشکل مرتفع شود.»
آرش نیکزاد یکی دیگر از مشتر کانی است که با نارضایتی از مشکل به وجود آمده میگوید: «پیش از این به راحتی میتوانستم از اینترنت استفاده کنم اما یکباره سرعت اتصال به اینترنت از طریق خط تلفن کاهش یافت که بعد از پیگیری هایی که داشتم، مخابرات منطقه به من گفت چون همسایه شما به خط جدید نیاز داشت و ما نمی توانستیم از طریق معمولی به او خط دهیم از خط شما استفاده کردیم که به وسیله سیستم «پی سی ام» به او خط تلفن دادیم.» وقتی اعتراضهای مشتر کان را دیدم و پاسخهایی را که از متصد یان مرکز شنیدم، از گفتن مشکل خود صرف نظر کردم؛ مشکلی که من هم چند روزی است گریبانگیر آن شدم. وقتی آخرین قبض تلفن ثابت برایم آمد، با تعجب دیدم که در قبض تلفن هزینه کارکرد با تلفن سیار درج شده است. در حالی که از این خط فقط به منظور اتصال به اینترنت استفاده میشود.
از طرفی پس از مدتی دیگر نمیتوانستم به اینترنت متصل شوم. در ابتدا فکر کردم باز هم مشکل از اینترنت است اما پس از چک کردن خط، متوجه شدم که اصلاً صدای بوق وجود ندارد، جالبتر آنکه بعد از آن مخابرات با ارسال اخطاریهای درخواست کرده هرچه سریع تر نسبت به تعمیر خط اقدام شود چون به سیستم مخابرات لطمه میزند؛ خطی که من د خالتی در اتصال آن نداشتم، حالا باید با اخطاری مواجه شوم که ملزم به برطرف کردن مشکل آن هستم. وقتی از مسئولی که در ساختمان وجود داشت پرسیدم چرا این خطوط را به مردم واگذار میکنید، میگوید: «قرارداد مخابرات با مشتر کان تنها به منظور تامین گفتوگوی تلفنی و صداست و مخابرات مسئولیتی نسبت به کیفیت خطوط برای انتقال د یتا و اینترنت ندارد.»
به نظر میرسد این عمل مخابرات نوعی «غش در معامله» باشد چرا که به گفته کارشناسان، مخابرات با آگاهی خطوط بیکیفیت را به مردم واگذار میکند و هزینه خطوط معمولی تلفن ثابت را از آنها میگیرد. اگر چه مسئولان مخابرات بر این امر واقف بوده و بر آن صحه میگذارند که استفاده از شیوه نامناسب برای افزایش ظرفیت تلفن ثابت باعث شده مشتر کان با مشکلاتی در استفاده از خطوط تلفن ثابت مواجه شوند. زمانی که برای مشکل به وجود آمده به یکی از مراکز مخابراتی مراجعه کنید، مسئولان مرکز در توجیه عملکرد خود میگویند: «ممکن است شما برای دریافت خط به یک مرکز مراجعه کنید و این مرکز در یک کوچه به راحتی امکان دادن خط به مشترک را داشته باشد اما در یک کوچه بالاتر به دلیل پر بودن ظرفیتها نمیتواند این کار را انجام دهد. در نتیجه به ناچار برای آنکه نیاز مشترک برآورده شود از طریق سیستم «پی سی ام» به او خط داده میشود.»
پیش از این در یکی از خبرها خوانده بودم که روحاللهی مدیرعامل مخابرات تهران در این باره گفته بود: «مشکل وقتی به وجود میآید که مردم بخواهند از خطوط تلفن برای سرویسهای دیگر از جمله اینترنت و نمابر استفاده کنند.» جالبتر اینکه هزینه دریافتی خط «پی سی ام» و معمولی یکسان است درحالی که هزینه صرف شده برای واگذاری این خطوط به خاطر نداشتن کابل کشی مستقل کمتر است و مخابرات هزینه خط معمولی با کیفیت بالا را دریافت میکند. این امر ناشی از عدم اطلاع رسانی مخابرات در این زمینه است و مردم هم اطلاعی از نوع خطوط ندارند و متاسفانه نمیدانند مخابرات یک کابل را که باید یک خط تلفن از آن گرفت، به حدود هشت خط تقسیم میکند و در اختیار هشت متقاضی قرار میدهد.
مشکل یکی دوتا نیست
اصل داستان «پی سی ام» که به نام Pairgian Technology بوده، روشی است که میتوان با یک کابل مسی چهار تا هشت خط تلفن را سرویس داد. یکی از مشکلاتی که در سیستم Pairgian وجود دارد این است که در این فرآیند انتقال صدا یک دور کامل از دیجیتال به دیجیتال و دوباره به آنالو گ و دیجیتال خواهیم داشت که این دور باعث نو یز در صدا میشود. به طور کلی مشکلاتی که در این سیستم وجود دارد موجب میشود در روزهایی که بارندگی زیاد است یا در روزهای آفتابی که درجه حرارت بالاست همه چیز در سیستم به هم خورده و میزان خطاهای سیستم بالا برود و حتی تلفن شروع به زنگهای مجازی کند. اگرچه این شیوه به منظور پاسخگویی به نیاز گفتوگوی تلفنی و انتقال صداست اما به دلیل تقسیم ظرفیت یک کابل، استفاده و اشتراک اینترنت پرسرعت وجود نخواهد داشت. همچنین این خطوط در اتصال معمولی به اینترنت نیز مشکلاتی را برای مشتر کان ایجاد میکند. در عین حال اگر قرار باشد یک خط کابل برگردان شود، مشتر کان دیگر هم با مشکل روبه رو میشوند.
همچنین چنانچه مشترک تلفن بیسیم و یا تلفن سا نترال داشته باشد بقیه مشتر کان آن خط هم با مشکل روبه رو میشوند و حتی میتوانند صدای یکدیگر را بشوند. علاوه بر این حتی نمیتوانند از نمابر استفاده کنند. شاید این اصطلاح را هم که مخابرات به شما بوق فروخته است را هم شنیده باشید، در واقع این هم یکی از مشکلات خط «پی سی ام» بوده که ممکن است در پارهای مواقع بوق برای تماس نداشته باشید یا اینکه زمانی با کسی تماس بگیرید ولی گوشی طرف مقابل زنگی نمیخورد. در عین حال ممکن است در قبض تلفن هزینه کارکرد با تلفن سیار یا تماس با خارج درج شده باشد در حالی که شما اصلاً استفادهای نکردهاید.
تمام این مشکلات درحالی اتفاق میافتد که بسیاری از مشتر کان از نوع خطوط خود بیخبرند و هزینه اشتراک و آبونمان خط تلفن آنها نیز با مشتر کانی که کابل مستقیم دارند، یکسان است. بر اساس آمارهایی که مسئولان شرکت مخابرات بیش از دو میلیون مشترک در سطح کشور دارای تلفن ثابت با فناوری ناقص و قدیمی پی سی ام هستند، بدون آنکه خود اطلاعی از آن داشته باشند. با این وجود آقایان مخابراتی سعی دارند با استفاده از این شیوه و روشهای خاص دیگر ضریب نفوذ و تعداد استفادهکنندگان از تلفن ثابت در کشور را افزایش دهند چون تلفن چه ثابت و چه همراه نقش بسزایی در تعیین رتبه کشور در حوزه ارتباطات دارد بنابراین چندان بعید نیست که برای بهبود رتبه دست به هر کاری بزنند.
البته برخی راههایی را برای برطرف شدن مشکل مشتر کان بیان میکنند از جمله اینکه کاربر خط «پی سی ام» شکایت نامهای را به مرکز مخابرات خود میفرستد و از آنها تقاضای خارج شدن از خط «پی سی ام» را میکند، مخابرات هم اگر کابل مرکز این ظرفیت را داشته باشد که بتواند یک شماره اختصاصی را روی یک زوج حسی به کاربر بدهد، این کار را انجام خواهد داد. ناگفته نماند که این کار هم احتیاج به زمانی حدود دو الی سه ماه دارد که با این وجود قضیه واگذاری تلفن ثابت که مدیران مخابرات از آن به عنوان عملکرد مثبت در راستای خدمت به مردم یاد میکنند، کاملاً منتفی خواهد شد.
ادامه فروش خطوط «پی سی ام»
حامد شفیعی- سرمايه
وقتی از ساختمان شهید مدنی خیابان زرتشت خارج شدم، حس ناخوشایندی داشتم. فکر کردم که قید کار را بزنم و دیگر برای مرتفع شدن مشکل دوباره سراغ ساختمان مخابراتی شهید مدنی نروم. این چندمین بار است که همکاران رسانه ای برای روشن شدن اذهان عمومی و اطلاع رسانی درمورد نوع خطوط تلفن ثابت وظیفه مخابرات را به دوش می کشند تا مگر مسوولان به فکر اطلاع رسانی بیفتند. اما به قول معروف کو گوش شنوا. داستان استفاده از خطوط «پی سی ام» (مدلاسیون پالس های کد شده ) و دردسرهای آن برای مردم، ماجرای تازه ای نیست اما هستند کسانی که هنوز از این موضوع بی اطلاع اند.
از جمله برخی از همکارانم که مشغول به فعالیت هستند و هر از چندگاهی گلایه و شکایت از خط تلفن خود را به ما می گویند تا شاید بتوانیم برای آنها کاری انجام دهیم. به خاطر همین عدم اطلاع مردم، مسوولان مخابرات با خونسردی می گویند: «مردم برای برقراری مکالمات تلفنی از ما تلفن می خواهند و ما هم به آنها سرویس «پی سی ام» را ارائه می دهیم.» شاید دیگر برای مسوولانی که غرق در ارائه آمار ضریب نفوذ تلفن ثابت شده اند، گوشی برای شنیدن گلایه های مردم وجود نداشته باشد شاید هم به قول معروف یک گوش «در» و یک گوش هم «دروازه».
پی سی ام، غش در معامله
«تا قبل از اسفندماه دارای خط عادی تلفن بودم و امکان استفاده از خطوط «ای دی اس ال» (ADSL ) را داشتم اما پس از این تاریخ مخابرات بدون گرفتن اجازه از این خط برای خطوط «پی سی ام» (PCM ) استفاده کرد که ضمن کاهش سرعت اینترنت، امکان استفاده از اینترنت پر سرعت نیز از من گرفته شد.» این گفته یکی از مشتر کانی است که در مرکز مخابرات شهید مدنی در گپوگفت خودمانی که با او داشتم، بیان کرد. مجید طاهری جوان 25 ساله ای که برای برطرف کردن مشکل خود به مرکز مخابراتی شهید مدنی مراجعه کرده بود، با ناراحتی از مشکل به وجود آمده معتقد بود مخابرات اقدام به فروش و کسب درآمد از این امکان غصبی کرده است البته متصدی این کار که سعی داشت روی خوش نشان دهد با خونسردی به او میگوید: «بر اساس بررسی های به عمل آمده سیستم «پی سی ام» به صورت موقت برای بهینه سازی شبکه استفاده شده است که امیدواریم به زودی با توسعه شبکه کابلی مشکل مرتفع شود.»
آرش نیکزاد یکی دیگر از مشتر کانی است که با نارضایتی از مشکل به وجود آمده میگوید: «پیش از این به راحتی میتوانستم از اینترنت استفاده کنم اما یکباره سرعت اتصال به اینترنت از طریق خط تلفن کاهش یافت که بعد از پیگیری هایی که داشتم، مخابرات منطقه به من گفت چون همسایه شما به خط جدید نیاز داشت و ما نمی توانستیم از طریق معمولی به او خط دهیم از خط شما استفاده کردیم که به وسیله سیستم «پی سی ام» به او خط تلفن دادیم.» وقتی اعتراضهای مشتر کان را دیدم و پاسخهایی را که از متصد یان مرکز شنیدم، از گفتن مشکل خود صرف نظر کردم؛ مشکلی که من هم چند روزی است گریبانگیر آن شدم. وقتی آخرین قبض تلفن ثابت برایم آمد، با تعجب دیدم که در قبض تلفن هزینه کارکرد با تلفن سیار درج شده است. در حالی که از این خط فقط به منظور اتصال به اینترنت استفاده میشود.
از طرفی پس از مدتی دیگر نمیتوانستم به اینترنت متصل شوم. در ابتدا فکر کردم باز هم مشکل از اینترنت است اما پس از چک کردن خط، متوجه شدم که اصلاً صدای بوق وجود ندارد، جالبتر آنکه بعد از آن مخابرات با ارسال اخطاریهای درخواست کرده هرچه سریع تر نسبت به تعمیر خط اقدام شود چون به سیستم مخابرات لطمه میزند؛ خطی که من د خالتی در اتصال آن نداشتم، حالا باید با اخطاری مواجه شوم که ملزم به برطرف کردن مشکل آن هستم. وقتی از مسئولی که در ساختمان وجود داشت پرسیدم چرا این خطوط را به مردم واگذار میکنید، میگوید: «قرارداد مخابرات با مشتر کان تنها به منظور تامین گفتوگوی تلفنی و صداست و مخابرات مسئولیتی نسبت به کیفیت خطوط برای انتقال د یتا و اینترنت ندارد.»
به نظر میرسد این عمل مخابرات نوعی «غش در معامله» باشد چرا که به گفته کارشناسان، مخابرات با آگاهی خطوط بیکیفیت را به مردم واگذار میکند و هزینه خطوط معمولی تلفن ثابت را از آنها میگیرد. اگر چه مسئولان مخابرات بر این امر واقف بوده و بر آن صحه میگذارند که استفاده از شیوه نامناسب برای افزایش ظرفیت تلفن ثابت باعث شده مشتر کان با مشکلاتی در استفاده از خطوط تلفن ثابت مواجه شوند. زمانی که برای مشکل به وجود آمده به یکی از مراکز مخابراتی مراجعه کنید، مسئولان مرکز در توجیه عملکرد خود میگویند: «ممکن است شما برای دریافت خط به یک مرکز مراجعه کنید و این مرکز در یک کوچه به راحتی امکان دادن خط به مشترک را داشته باشد اما در یک کوچه بالاتر به دلیل پر بودن ظرفیتها نمیتواند این کار را انجام دهد. در نتیجه به ناچار برای آنکه نیاز مشترک برآورده شود از طریق سیستم «پی سی ام» به او خط داده میشود.»
پیش از این در یکی از خبرها خوانده بودم که روحاللهی مدیرعامل مخابرات تهران در این باره گفته بود: «مشکل وقتی به وجود میآید که مردم بخواهند از خطوط تلفن برای سرویسهای دیگر از جمله اینترنت و نمابر استفاده کنند.» جالبتر اینکه هزینه دریافتی خط «پی سی ام» و معمولی یکسان است درحالی که هزینه صرف شده برای واگذاری این خطوط به خاطر نداشتن کابل کشی مستقل کمتر است و مخابرات هزینه خط معمولی با کیفیت بالا را دریافت میکند. این امر ناشی از عدم اطلاع رسانی مخابرات در این زمینه است و مردم هم اطلاعی از نوع خطوط ندارند و متاسفانه نمیدانند مخابرات یک کابل را که باید یک خط تلفن از آن گرفت، به حدود هشت خط تقسیم میکند و در اختیار هشت متقاضی قرار میدهد.
مشکل یکی دوتا نیست
اصل داستان «پی سی ام» که به نام Pairgian Technology بوده، روشی است که میتوان با یک کابل مسی چهار تا هشت خط تلفن را سرویس داد. یکی از مشکلاتی که در سیستم Pairgian وجود دارد این است که در این فرآیند انتقال صدا یک دور کامل از دیجیتال به دیجیتال و دوباره به آنالو گ و دیجیتال خواهیم داشت که این دور باعث نو یز در صدا میشود. به طور کلی مشکلاتی که در این سیستم وجود دارد موجب میشود در روزهایی که بارندگی زیاد است یا در روزهای آفتابی که درجه حرارت بالاست همه چیز در سیستم به هم خورده و میزان خطاهای سیستم بالا برود و حتی تلفن شروع به زنگهای مجازی کند. اگرچه این شیوه به منظور پاسخگویی به نیاز گفتوگوی تلفنی و انتقال صداست اما به دلیل تقسیم ظرفیت یک کابل، استفاده و اشتراک اینترنت پرسرعت وجود نخواهد داشت. همچنین این خطوط در اتصال معمولی به اینترنت نیز مشکلاتی را برای مشتر کان ایجاد میکند. در عین حال اگر قرار باشد یک خط کابل برگردان شود، مشتر کان دیگر هم با مشکل روبه رو میشوند.
همچنین چنانچه مشترک تلفن بیسیم و یا تلفن سا نترال داشته باشد بقیه مشتر کان آن خط هم با مشکل روبه رو میشوند و حتی میتوانند صدای یکدیگر را بشوند. علاوه بر این حتی نمیتوانند از نمابر استفاده کنند. شاید این اصطلاح را هم که مخابرات به شما بوق فروخته است را هم شنیده باشید، در واقع این هم یکی از مشکلات خط «پی سی ام» بوده که ممکن است در پارهای مواقع بوق برای تماس نداشته باشید یا اینکه زمانی با کسی تماس بگیرید ولی گوشی طرف مقابل زنگی نمیخورد. در عین حال ممکن است در قبض تلفن هزینه کارکرد با تلفن سیار یا تماس با خارج درج شده باشد در حالی که شما اصلاً استفادهای نکردهاید.
تمام این مشکلات درحالی اتفاق میافتد که بسیاری از مشتر کان از نوع خطوط خود بیخبرند و هزینه اشتراک و آبونمان خط تلفن آنها نیز با مشتر کانی که کابل مستقیم دارند، یکسان است. بر اساس آمارهایی که مسئولان شرکت مخابرات بیش از دو میلیون مشترک در سطح کشور دارای تلفن ثابت با فناوری ناقص و قدیمی پی سی ام هستند، بدون آنکه خود اطلاعی از آن داشته باشند. با این وجود آقایان مخابراتی سعی دارند با استفاده از این شیوه و روشهای خاص دیگر ضریب نفوذ و تعداد استفادهکنندگان از تلفن ثابت در کشور را افزایش دهند چون تلفن چه ثابت و چه همراه نقش بسزایی در تعیین رتبه کشور در حوزه ارتباطات دارد بنابراین چندان بعید نیست که برای بهبود رتبه دست به هر کاری بزنند.
البته برخی راههایی را برای برطرف شدن مشکل مشتر کان بیان میکنند از جمله اینکه کاربر خط «پی سی ام» شکایت نامهای را به مرکز مخابرات خود میفرستد و از آنها تقاضای خارج شدن از خط «پی سی ام» را میکند، مخابرات هم اگر کابل مرکز این ظرفیت را داشته باشد که بتواند یک شماره اختصاصی را روی یک زوج حسی به کاربر بدهد، این کار را انجام خواهد داد. ناگفته نماند که این کار هم احتیاج به زمانی حدود دو الی سه ماه دارد که با این وجود قضیه واگذاری تلفن ثابت که مدیران مخابرات از آن به عنوان عملکرد مثبت در راستای خدمت به مردم یاد میکنند، کاملاً منتفی خواهد شد.