برگزیده های پرشین تولز

مطالب علمی درباره جغرافیای ایران و جهان

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
سلام عرض میکنم خدمت دوستان عزیز و گرامی خودم که مخلص همشون هستم:)

در این تاپیک همونطور که از اسمش پیداست قصد داریم مناظر طبیعی ایران و جهان رو به همراه جغرافیای آن مکان و موقعیت جفرافیایی ایران و جهان و کره زمین و بطور کلی هر چیزی که مربوط به تاریخ و جغرافیای طبیعی میشود را بحث کنیم

امیدوارم تاپیک خوب و مرود پسندی واقع شود:)
از کلیه دوستان و کاربران دعوت میکنم که اگر مطالبی رو دارند دریغ نفرمایند:)

ممنون و متشکر:)
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
خب دوستان گفتم شاید بد نباشه که در مورد تاریخچه و جغرافیای خلیج همیشه فارس کمی بحث کنیم چیزی که از قدیم نام آن متعلق به ما ایرانیان(فارس) بوده و بحث های زیادی بر سر نام آن بود با نام مزحک خلیج عرب:lol::lol::lol:
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
خلیج فارس در امتداد دریای عمان و مابین شبه‌جزیره‌ی عربستان و ایران قرار دارد. مساحت آن ۲۳۳۰۰۰ کیلومتر مربع است. از شرق از طریق تنگه‌ی هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عربی راه دارد، و از غرب به دلتای‌ رودخانه‌ی اروندرود، که حاصل الحاق دو رودخانه‌ی دجله و فرات است، ختم می‌شود.
از زمان‌ باستان نام یونانی این خلیج، «خلیج پارس»، مورد استفاده‌ قرار می‌گرفته که از نخستین شاهنشاهی مهم این منطقه، شاهنشاهی ایران برگرفته شده است.
در دهه ‌1960 میلادی و با اوج گرفتن پان عربیسم، برخی از کشورهای عربی این خلیج را با نام «خلیج عربی» یاد کردند. ایران، به نوبه‌ی خود با تصویب دو قطع‌نامه در سازمان ملل متحد، نام خلیج فارس را رسماً وارد اسناد این سازمان کرد. قطعنامه نخستین در 5 مارس 1971 ومورد دوم در 10 اوت 1984 تصویب شدند.

PersianGulf.jpg
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
دوستان چون بحث کمی مربوط به خلیج فارس شد یه نقشه میذارم از خاورمیانه

درباره موسسه نشنال جئوگرافیک:
سنگ بنای نشنال جئوگرافیک، به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های علمی، آموزشی و غیرانتفاعی، برای اولین بار در امریکا گذاشته شد. بنیاد نشنال جئوگرافیک در 27 ژوئن سال 1888 (تیرماه 1267) توسط 33 دانشمند و جهانگرد که علاقه‌مند به تشکیل انجمنی برای افزایش و توسعه علم جغرافیا بودند، در واشنگتن دی‌سی تأسیس شد.
این 33 نفر، بحث درباره تشکیل انجمن را دو هفته قبل، یعنی در 13 ژوئن 1888، در گردهمایی باشگاه کاسموس (یک باشگاه خصوصی واقع در میدان جکسون نزدیک کاخ سفید) مطرح کرده بودند. هابارد گرین گاردینر اولین رئیس آن و پس از او پسرخوانده‌اش «الکساندر گراهام بل» به این مقام نائل شد. پس از بل، گیلبرت گراونر اولین سردبیر مجله نشنال جئوگرافیک شد و از آن زمان تاکنون اعضاء خانواده گراونر نقش مهمی را در اداره این مجله بعهده داشته اند. بل و پسرخوانده‌اش گراونر، دو ایده موفقیت آمیز را در نشریه پایه گذاری کردند. ایده حق عضویت اعضاء انجمن و دوم استفاده از عکس‌ در کنار مقالات و گزارش‌ها برای بازگویی هر چه بهتر مقالات. از آن پس مؤسسه آمریکایی نشنال جئوگرافیک مسیر ترقی را در پیش گرفت. تا جایی که اینک از اعتباری جهانی در دانش جغرافیا برخوردار است.

نقشه خاور میانه - National Geographic Middle East Map :
با مشاهده این نقشه میتوانید اطلاعات جغرافیایی کشور های منطقه خاور میانه را کسب کنید. فایل تصویری نقشه به قدری بزرگ و واضح است که امکان مشاهده جزئیات نیز میسر است همچنین شما قادر به چاپ این نقشه خواهید بود.

اندازه تصویر نقشه: Pixels 4311 x 3508
حجم فایل: 4.13 مگابایت
تعداد فایل: 1 عدد
سال انتشار: 1991


دانلود:

دانلود نقشه

رمز فایل:

www.p30download.com

منبع:
www.p30download.com

ابن هم تکه کوچکی از عکس:

thumb.jpg
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
گرینلند با ۲۱۷۵۶۰۰ کیلومتر مربع مساحت، بزرگترین جزیره‌ی جهان است.با این مساحت، گرینلند از مجموعه‌ی کشورهای ایران و عراق هم پهناورتر است.گرینلند با قطب شمال همسایه است. ۸۵ درسدِ آن پوشیده از توده‌ی یخ (Ice cap) است. این توده‌ی یخ طیِ ۳-۲ میلیون سال لایه لایه روی هم انباشته شده است و قطر آن در پاره‌ای جاها از سه کیلومتر بیشتر است؛ این بخش از گرینلند زیست‌پذیر (سکونت‌پذیر) نیست. تنها آن ۱۵ درسدی که خالی از یخ است و بخش های ساحلیِ گرینلند را تشکیل می دهد، زیست‌پذیر است
آب و هوای سراسر گرینلند قطبی‌ست: به این معنا که میانگین دمای گرمترین ماه در آن منهای ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است. البته درجه‌ی هوا در سراسر گرینلند یکسان نیست. در بخش های شمالی، درجه‌ی هوا در زمستان، گاه، تا منهای ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد پايین می آید. موقعيت ویژه‌ی جغرافیاییِ گرینلند-همسایگی‌اش با قطبِ شمال و دریای قطبی- سبب می شود که این سرزمین در بیشتر ماه‌های سال در محاصره‌ی یخ باشد که این امر کشی‌رانی را به شهرهای آن با دشواریهای زیادی روبرو می کند.برای نمونه، به سبب تراکم یخ‌هایی که از دریای قطبی گسسته و با جریان آب به جنوب شناور می شوند، نمی توان بیش از دو یا سه هفته در سال با کشتی به شهر آماسالیک (Ammassalik) که در شرق گرینلند قرار دارد سفر کرد؛ هر چند در همین دو سه هفته هم آبراه باز نیست و کشتیران باید به یاریِ هلیکوپتر از لابه‌لای یخپاره ها مانور بدهد تا بتواند خودش را به کرانه‌ی شهر برساند.


کوههای یخ

کوهای یخ از رودخانه‌ی یخین که از توده‌ی یخ باستانی سرچشمه می گیرند، جدا می شوند و با جریان آب به جنوب شناور می شوند. کوههای یخ که بلندیِ پاره‌ای از آنها به سد متر می رسد از دیدنی‌ترین نماهای طبیعت بی مانند گرینلند است. با چشمِ برهنه از دور که نگاه شود پاره‌ای از آنها به اندازه‌ی یک خانه به نظر می رسند؛ با دوربین به اندازه‌ی یک کاخ یا دژی سفید؛ درازا و پهنای واقعیِ آنها زمانی آشکار ميشود که قایق یا کشتیی از کنار آنها بگذرد و امکانِ مقایسه به وجود آید. طبیعت گرینلند چنان گسترده و چنان بی در-و-پیکر است که چشم را فریب می دهد: یخکوهی که به گمان در فاصله‌ی ده‌ کیلومتری‌ست، در حقیقت شاید سد کیلومتر از بیننده دور باشد.
افزون بر کوههای یخ، یخپاره‌های دیگری نیز بر آب های گرینلند شناوراَند. این یخپاره‌ ها از دریای یخزده‌ی قطبی جدا میشوند. قطر این یخپاره‌ها تا سه متر می رسد؛ گرینلندی ها به این یخپاره ها «یخِ بزرگ» می گویند.
بخش بزرگی از گرینلند دَرونِ مدار قطبی قرار دارد. دراین بخش، خورشید در تابستان فرو نمی شود و در زمستان بر نمی آید. به بیان دیگر، در این بخش از گرینلند تقریبأ شش ماه در سال شب است و شش ماه روز. به این شب اینوئیت ها۱ «شبِ بزرگ»‌۲ می گویند.
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
نور شمالی (northen lights) :

یکی دیگر از پدیده های شگفت‌انگیز طبیعتِ گرینلند، پدیدار شدن نور شمالی در آسمان است. این نور که بر اثر برخوردِ گازهای خورشیدی با حوزه های مغناطیسی به وجود می آید، مانندِ جوباره‌هایی رنگارنگ در آسمان پدیدار میگردد و با شتاب به اینسو و آنسو روان می شود.
گرینلند، روی هم رفته سرزمینی دَرَندشت و صخرستانی ست.از این روی، رفتن از شهری به شهر دیگر از راه زمین دشوار است. میان شهرها راه و جاده کشیده نشده است. تا همین سد سال پیش مردمانی که در چهار‌گوشه‌ی آن زندگی می کنند هیچگونه برخوردی با هم نداشته‌اند. امروزه، رفت-و-آمد میان شهرها توسط کشتی، هواپیما یا هلیکوپتر روی می دهد و در بخش های شمالی، سورتمه هنوز جایگاه‌اش را به عنوان یک وسیله‌ی نقلیه‌ی با ارزش از دست نداده ‌است.


گیاهان:

گرینلند، آنگونه که در فیلم های مربوط به اسکیموهای قطبی دیده می شود، همه برف و یخ و بوران نیست. ۵۰ گونه گل که خودشان را با آب و هوای قطبی سازگار کرده‌اند، در گوشه و کنار گرینلند یافت می شود. در جنوب گرینلند حتا دامداری می شود و گندم کاشته می شود-هرچند گندم به سبب کوتاهیِ تابستان باید-و-شاید به بار نمی نشیند.

جانوران :

جانوران دریاییِ و زمینی بسیاری در پیرامون قطب و جود دارد. البته تعداد جانوران زمینی به سبب آب و هوای سرد و دگرگون شونده‌ی قطبی کمتر از جانوران دریایی‌ست. گوزن شمالی، گاو مشک، خرس یخی(قطبی)، روباه و خرگوش قطبی از پُر ارزش‌ترین پستاندران زمینیِ گرینلند به شمار می روند. و از جانوران با ارزش دریایی می توان از نهنگ، کرگدنِ قطبی، شیرماهی، ماهی، میگو، و بالاتر ار همه از خوکِ آبی نام برد.گوشتِ خوکِ آبی خوراکِ ملی گرینلندی‌ هاست و در سیستم غذاییِ آنان جایگاهی برابر و بلکه بالاتر از گوشتِ خوک برای غربی ها دارد
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
جمعیت :
سرزمین پهناور گرینلند روی هم رفته نزدیک به ۵۴ هزار نفر باشنده (جمعیت) دارد. این تعداد در چند شهر و چندین ماندگاه (روستا) پراکنده‌اند. نوک (Nuuk) پایتختِ گرینلند، تنها ۱۳ هزار نفر باشنده دارد. ۲۵ درسدِ باشندگانِ گرینلند را دانمارکی ها تشکیل میدهند. شهرهای مهمِ دیگر گرینلند عبارت‌اند از آسیات (Asiaat )، آماسالیک(Ammassalik)، و قاقورتوق (Qaqortoq) آسیات در شمال گرینلند قرار دارد و از سردترین شهرهای گرینلند به شمار می رود. برای رفتن به پیرامون شهر از سورتمه استفاده می شود. آماسالیک در کرانه‌ی شرقیِ گرینلند واقع است. در بیشتر ماههای سال، این شهر چنانکه گفته شد، در محاصره‌ی یخ است. قاقورتوق در جنوب واقع است و در تابستان سرسبز میشود.

تاریخ گرینلند :

خاستگاه اینوئیت ها(اسکیموها)
در پیرامون قطب شمال(آلاسکا، سیبری، و گرینلند) مردمانی زندگی می کنند که بیشتراِشان خودشان را اینوئیت می خوانند. شمار کنونیِ اينوئیت ها، که در جهان به اسکیمو معروف شده‌اند، حدود سد هزار نفر میباشد. در باره‌ی خاستگاهِ اینوئیت ها، پژوهش های زیادی صورت گرفته است. اکنون بیشتر اسکیمو ‌پژوهان بر این باوراند که اینوئیت همانند سرخپوستان در واپسین دوره‌های عصر یخ، زمانی که قاره‌ی آسیا و آمریکا یکپارچه بوده است، آز آسیا به آمریکا کوچیده‌اند.
پرسشی که هنوز بی پاسخ مانده است این است که: چرا اینوئیت ها به شمالگان، به زیست‌ناپذیرترین بخش زمین کوچیده‌اند؟ چرا آنان در بخش های خوش‌آب و هوای آمریکا نمانده‌اند؟ آیا کمبودِ شکار، آنان را به بخش های قطبی کشانده‌است? یا اینکه آنان به گفته‌ی قطب‌پژوهِ دانمارکی پیتر فروچن (Peter Freuchen) از دستِ سرخپوستان گریخته‌اند. به هر روی، در اینکه اینوئیت ها و سرخپوستان به هم دشمنی می ورزیده‌اند کمتر تردیدی می توان داشت؛ چرا که در اسطوره‌های اینوئیت ها سرخپوستان، دشمن شماره‌ی یک قلمداد شده‌اند ۳
تاریخ گرینلند، این جزیره‌ی پهناور قطبی، فراز و نشیب های شگفت‌انگیزی داشته است. انسان های بسیاری در طول تاریخ به این سرزمین کوچیده‌اند. پاره‌ای از این گروه ها بر اثر دگرگونیِ ناگهانیِ آب و هوا و سردتر شدن آن یا نابود شده اند و یا به جاهای دیگر رفته‌اند و پاره‌ای نیز توانسته‌‌اند خودشان را با آب و هوای قطبی سازگار کنند. به جز یکی از این گروهها که کشاورز و اروپایی‌تبار(وایکینک) بودند و در تاریخ گرینلند، «شمال‌نشینان» خوانده میشوند، دیگرِ کوچ‌نشینان شکارگر و اینوئیت (اسکیمو) بوده‌اند. «شمال نشینان» سرانجامی غم‌انگیز داشتند که در جای خود به آن خواهم پرداخت.
.........................................
نخستین نشانه‌های حضور انسانی در گرینلند کم و بیش به ۴۵۰۰ سال پیش بر می گردد. درهمین سالها گروهی بزرگ از اینوئیت ها از آلاسکا به حرکت در می آیند و در شمال و شمال شرقیِ گرینلند، پیرامون آبدرهّ‌ی بزرگی که هم اکنون استقلال ۱
(۱ independence) نامیده می شود سکونت می کنند. این گروه پس از نزدیک به ۵۰۰ سال زندگی در همسایگیِ قطب از میان می روند. گفتنی‌ست که پس از ۴۰۰۰ سال آثار زندگیِ این گروه، به سبب خشکی و سردیِ آب و هوای قطبی، دست‌نخورده بجا مانده است.یافته های باستانشناسی نشانگر آن است که این گروه، روی هم رفته، با شکار گاو مُشک زندگی می کرده‌اند. این گاو پشمالو که پیکری باستانی و پیشا-تاریخی دارد هنوز در شمال گرینلند یافت می شود. این بخش نزدیک به هزار سال، خالی از سکنه می ماند تا اینکه موج دیگری از کوچ‌نشنیان از کانادا به همین بخش می آیند و دُرُست در زیستگاهِ کوچگرانِ پیشین خانه‌گزینی می کنند. فرهنگِ این کوچ‌نشنیان به سبب مانستگی هایی که با فرهنگ مردم پیشین دارد، فرهنگ استقلال ۲ (independence ۲) نامیده می شود. این مردم نیز سرانجام به سرنوشت کوچگرانِ پیشین گرفتار می شوند و ۸۰۰ سال پیش از زایش مسیح ناپدید می شوند.

سارقاق (Sarqaq) :

در شمال غربیِ گرینلند روستایی وجود دارد به نام سارقاق. در این روستا اتراقگاه‌هایی یافته شده‌است که کهنگی‌اِشان به ۴۰۰۰ سال پیش از زایش مسیح می رسد. یافته‌های باستان‌شناسی نشان می دهد که ابزارهای شکار این گروه- زوبین و دیگر ابزارهای سنگی- مانستگی‌های زیادی به ابزار شکار کوچگرانِ نخستین به گرینلند، یعنی مردمِ استقلال ۱ (Independence 1) دارد. این مردم نیز که به نام
«مردم سارقاق» شناخته‌می شوند پس از نزدیک به هزار سال زیستن در کرانه‌ی غربیِ گرینلند ناپدید می شوند
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
ايران با 1648195 کيلومتر مربع مساحت از شمال با ارمنستان، آذربايجان، و ترکمنستان هر سه از جمهوريهای شوروی سابق و دريای خزر، از مشرق با افغانستان و پاکستان، از مغرب با ترکيه و عراق و از جنوب با خليج فارس و دريای عمان همسايه هست. مساحت ايران يک پنجم مساحت آمريکا و تقريبا سه برابر فرانسه هست. :):):)
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
سه رشته کوه ايران رو احاطه می کنند: کوه های سبلان و تالش در شمال غربی، رشته کوه بلند و بسيار کهن زاگرس (متعلق به دوران ژوراسيک) در غرب و جنوب غربی و رشته کوه البرز در شمال که دماوند، بلندترين قله ايران با 5670 متر ارتقاع را شامل می شود. در مرکز ايران هم دو بيابان وسيع به نام دشت کوير (با بيش از 200 هزار متر مربع) و دشت لوت (166 هزار متر مربع) هست:)
 

PHA

Registered User
تاریخ عضویت
24 ژانویه 2005
نوشته‌ها
806
لایک‌ها
4
دوستان چون بحث کمی مربوط به خلیج فارس شد یه نقشه میذارم از خاورمیانه

درباره موسسه نشنال جئوگرافیک:
سنگ بنای نشنال جئوگرافیک، به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های علمی، آموزشی و غیرانتفاعی، برای اولین بار در امریکا گذاشته شد. بنیاد نشنال جئوگرافیک در 27 ژوئن سال 1888 (تیرماه 1267) توسط 33 دانشمند و جهانگرد که علاقه‌مند به تشکیل انجمنی برای افزایش و توسعه علم جغرافیا بودند، در واشنگتن دی‌سی تأسیس شد.
این 33 نفر، بحث درباره تشکیل انجمن را دو هفته قبل، یعنی در 13 ژوئن 1888، در گردهمایی باشگاه کاسموس (یک باشگاه خصوصی واقع در میدان جکسون نزدیک کاخ سفید) مطرح کرده بودند. هابارد گرین گاردینر اولین رئیس آن و پس از او پسرخوانده‌اش «الکساندر گراهام بل» به این مقام نائل شد. پس از بل، گیلبرت گراونر اولین سردبیر مجله نشنال جئوگرافیک شد و از آن زمان تاکنون اعضاء خانواده گراونر نقش مهمی را در اداره این مجله بعهده داشته اند. بل و پسرخوانده‌اش گراونر، دو ایده موفقیت آمیز را در نشریه پایه گذاری کردند. ایده حق عضویت اعضاء انجمن و دوم استفاده از عکس‌ در کنار مقالات و گزارش‌ها برای بازگویی هر چه بهتر مقالات. از آن پس مؤسسه آمریکایی نشنال جئوگرافیک مسیر ترقی را در پیش گرفت. تا جایی که اینک از اعتباری جهانی در دانش جغرافیا برخوردار است.

نقشه خاور میانه - National Geographic Middle East Map :
با مشاهده این نقشه میتوانید اطلاعات جغرافیایی کشور های منطقه خاور میانه را کسب کنید. فایل تصویری نقشه به قدری بزرگ و واضح است که امکان مشاهده جزئیات نیز میسر است همچنین شما قادر به چاپ این نقشه خواهید بود.

اندازه تصویر نقشه: Pixels 4311 x 3508
حجم فایل: 4.13 مگابایت
تعداد فایل: 1 عدد
سال انتشار: 1991


دانلود:

دانلود نقشه

رمز فایل:

www.p30download.com

منبع:
www.p30download.com

ابن هم تکه کوچکی از عکس:

thumb.jpg
ممنونم نقشه خوبی بود و خوشبختانه اثری از " خلیج عر*ی " هم نبود ...
happy.gif
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
ممنونم نقشه خوبی بود و خوشبختانه اثری از " خلیج عر*ی " هم نبود ...
happy.gif

خواهش میکنم قابلی نداشت:)
نقشه های دیگری هم هست که برای دوستان میذارم که از همون سایت هست و در مورد دیگر قاره ها هست.....:)
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
استان تهران با وسعتي حدود 18814 كيلومتر مربع بين 34 تا 5/36 درجه عرض شمالي و 50 تا 53 درجه طول شرقي واقع شده و اين استان از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان قم، از جنوب غرب به استان مركزي، از غرب به قزوين و از شرق به استان سمنان محدود شده....:)
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
استان تهران در جنوب شرقي مركز رشته‌ كوه‌هاي البرز كه در شمال ايران از آذربايجان تا خراسان با جهت‌غربي- شرقي كشيده شده، قرار داره و رشته‌ كوه‌هاي البرز به سه ديواره تقسيم میشه:

1. ديواره شمالي: ارتفاعات محدودي از اين ديواره در استان تهران و بقيه آن در استان مازندران قرار دارد.

2. ديواره مياني: حد شمالي استان را تشكيل مي‌ده و مرتفع ‌ترين قسمت رشته‌ كوه‌هاي البرز مركزي است و كوه دماوند و قله آن به ارتفاع 5671 متر در اين قسمت قرار دارد و قله دماوند نهمين قله مرتفع دنيا به شمار مي‌ره و اين ديواره عظيم كوهستاني به صورت كوه‌هاي «كندوان» و پس از آن كوه‌هاي «طالقان» در شمال غربي استان، تا محل اتصال رود «الموت» به «طالقان رود»، ادامه مي‌يابد. در شمال شرقي نيز اين ديواره با نام رشته ارتفاعات فيروزكوه و سوادكوه تا دره رود فيروزكوه(شعبه اصلي حبله‌رود) كه از جنوب دامنه‌هاي شرقي آن مي‌گذرد، امتداد مي‌يابد. در شرق دره فيروزكوه كه پس از دريافت شعباتي حبله ‌رود ناميده میشه ارتفاعات «شهميرزاد» شروع مي‌شود.:)

3 -ديواره جنوبي: سومين بخش از ارتفاعات مركزي است كه رودخانه‌هاي جاجرود و كرج آن را بريده و به سه قسمت جدا از هم تقسيم کرده..... اين سه قسمت عبارتند از:

كوه‌هاي لواسانات كه بين دره‌هاي رود دماوند و جاجرود قرار دارن و در شمال به دره «رود لار» محدودند. دنباله اين كوه‌ها در شرق جاده آب ‌علي به نام قره‌ داغ و دماوند تا دره حبله رود امتداد يافته‌اند.

كوه‌هاي شميرانات كه بين سرچشمه‌ هاي جاجرود و كرج قرار دارن و بلندترين نقطه آنها قله توچال با ارتفاع 3943 متر است.


كوه‌هاي كهار كه از غرب دره رودخانه كرج شروع شده و در جنوب طالقان رود به موازات آن ادامه دارن

علاوه بر اين سه ديوار كوهستاني، در جنوب و شرق دشت تهران كوه‌هايي با ارتفاع كم‌تر وجود دارند كه مهمترين آنها كوه‌هاي حسن‌آباد و نمك در جنوب و بي‌بي‌شهربانو و القادر در جنوب شرقي و ارتفاعات قصرفيروزه در شرق است.
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
نقشه ایالات متحده آمریکا - National Geographic The United States 1993 Map :
اندازه تصویر نقشه: Pixels 4879 x 3355
حجم فایل: 8.38 مگابایت
تعداد فایل: 1 عدد
سال انتشار: 1993


دانلود.....

رمز:
www. p30download.com

منبع:
www .p30download.com
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
مرتفع ترین سد های جهان به ترتیب:

سد رگون در رود وحش واقع در تاجیکستان
سد نورک در رود وحش واقع در تاجیکستان
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
مدتی بود به اینجا سر نزده بودم:(


بلندترین آبشار جهان آبشار آنجل با 979 متر ارتفاع و واقع در ونزوئلا هست:)
ولی آیشار نیاگارا در کانادا بخاطر عرض زیاد آن ولی با 48 متر ارتفاع مشهورترین آبشار های دنیا است:)
مهمتریتن یخچال های دنیا واقع در ایسلند است و با نام واتنایوکول با 8800 کیلومتر مربع مساحت:9
و دریاچه سوپریور نیز در آمریکای شمالی با 83270 کیلومتر مربع دومین دریاچه بزرگ جهان است:)


موفق باشید
جالب بود نه؟:D:)
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
مرتفع ترین کوه های هر قاره:

هند و اقیانوسیه:

کازیسکو 2230 متر
کوک مونت 3764 متر
کینا بالو 4101 متر
جایا 5029 متر


آفریقا:

مونتوسورس 3299 متر
روونزوری 5109 متر
کامرون 4070 متر
طبقال(توبکال) 4165 متر
راس دهشان 4620 متر
کلیمانجارو 5895 متر


ادامه دارد دوستان:)
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
دوستان بازم سلام...

طبق آخرین تحولات اخیر در سطح جهان و استقلال بسیاری از کشورها...در آخرین نقشه های گیتا شناسی :

25 جزیره و منطقه های حفاظتی جزء مستعمرات کشور فرانسه در جهان بشمار میروند:)

که هر کدام از این 25 منطقه به 4 قسمت مختلف نامگذاری شده اند:

سرزمین های ماوراء بحار(ح حوله) :D
سرزمین های کلکتیو
سایر سرزمین های فرانسه
دپارتمان های ماوراء بحار(ح حوله)
:D

فعلا نام تعدادی از اونها:):

جزایر توآموتو
جزلیر گامبیه
جزایر ماکیز
جزایر والیس و فتونا


تمامی این جزایر (بالا) در اقیانوس کبیر واقع شده :)

دوستان فعلا تا بعد:)
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
خیلی وقت بود که اینجا نبودما..:D

جغرافیای طبیعی:

عبارت است از مطالعهٔ جغرافیایی از چهره‌های طبیعی سیارهٔ زمین. این رشته از جغرافیا به تجزیه و تحلیل و سنجش پراکندگی اشکال زمین، آب و هوا، خاک‌ها، گیاهان، حیوانات، معادن و سایر پدیده‌های طبیعی می‌پردازد.

منبع: ویکیپدیا
 

English Lord

کاربر فعال سریال های تلویزیونی
کاربر فعال
تاریخ عضویت
21 آگوست 2007
نوشته‌ها
3,337
لایک‌ها
97
محل سکونت
NeverLand
امروز به یک نکته خیلی جالبی برخوردم..تراکم جمعیت در نواحی مرکزی ایران (تقریبا رشته کوه زاگرس) کمتر از یک نفر هست..

تصاویری رو که خودم گرفتم و آپ کردم رو ببنید:

این نقشه جهان:

http://************/files/7f2e5q7p3i32k5pk7377_thumb.jpg

این نقشه ایران:

http://************/files/3wuny88dswckmq199i90_thumb.jpg

این هم راهنمای نقشه:

http://************/files/6cq1dwkdreuvvrld0ed6_thumb.jpg
 
بالا