با سلام و درود
1- این که دوستان عزیز لطفا در تاپیک فعالیت کنند که دیگران با این مشکل روبرو نشوند .
حل مشکلات سئو که به اثر تنظیمات اشتباه پروتکل HTTPS به وجود آمده
هرچند که شرکت گوگل به سایتهایی که از پروتکل HTTPS استفاده میکنند رنکینگ مناسبتری را اختصاص میدهد، اما بسیاری از وبسایتها به دلیل ضعف اطلاعاتی خود در بخش HTTPS که منجر به تنظیمات نامناسب شده بهجای ارتقاء دچار افت رنکینگ شدهاند. در این مقاله که توسط آقای Toney Edward آماده و منتشرشده روشهای خطایابی و حل مشکلات به وجود آمده توسط این پروتکل را بررسی میکنیم. گوگل توسط سیاستهای جدیدش مردم را ترغیب به استفاده از این پروتکل کرده و علاقهمنداست تا استفادهکنندگان از پروتکل HTTPS را افزایش دهد، به همین دلیل بسیاری از فعالان حوزهی
سئو برای طرحریزی استراتژیهای خود این نکته را لحاظ میکنند. اخیراً نیز آقای Gray Illyes در نمایشگاه SMX Advanced اعلام کرده که حدود ۳۴% از موارد جستجو شده در این موتور جستجوگر از پروتکل HTTPS بهره بردهاند، ایشان این مسئله را نشانهی خوبی بهمنظور افزایش ضریب امنیتی وبسایتها بیان کرده و افزوده که بهشخصه انتظار چنین رشد سریعی را در این زمینه نداشته است. هرچند که وبسایتها بهسرعت و دستهدسته در حال تغییر به HTTPS هستند اما هرچه به تعداد این سایتها افزوده میشود مشکلات به وجود آمده به دلیل تنظیمات غلط و نامناسب که باعث از دست رفتن رنکینگ میشود نیز در حال افزایش است. حتی این نکته قابلذکر است که برخی از سایتها به دلیل تغییر نسل اشتباه و غلط دچار مشکلات زیادتری هستند.
مشکلات و موانع موجود بعد از مهاجرت به HTTPS
باید گفت یکی از شایعترین مشکلاتی که بعد از تبدیل وبسایت به پروتکل HTTPS روی میدهد عدم تنظیم حالت دلخواه نمایش بر روی HTTPS است که این امر باعث میشود صفحات بهمانند گذشته با پروتکل HTTP باز و به نمایش عمومی گذاشته شود. البته شرکت گوگل در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده بود که در چنین حالتی تنها صفحاتی را Index خواهد کرد که با پروتکل HTTPS همخوان شدهاند. درهرصورت اگر طراحی وبسایت شما هنوز دارای هر دو نسخه از پروتکلهای یادشده است مشکلات زیر اجتنابناپذیر خواهد بود:
- وجود محتوای Duplicate شده یا محتوای تکراری
- ایجاد مشکل Link Dilution
- بیهودگی Crawl کردن در موتور جستجو
محتوای تکراری (Duplicated Content)
درصورتیکه پس از انجام عملیات تغییر وبسایت از HTTP به HTTPS تگهای Canonical را مشخص نکرده باشید، گوگل هر دو نسخه از طراحی سایت را شناسایی کرده و این حرکت را بهعنوان مشکل محتوای تکراری در نظر خواهد گرفت. در تصویر زیر قابلمشاهده است که به همین دلیل هر دو نسخه از وبسایت Indexx شدهاند.
البته سایتهایی نیز وجود دارند که باوجود مشخص کردن تگهای هر دو نسخه از سایت به دلیل تنظیمات نامناسب دارای این مشکل هستند. بهطور مثال دامنهی Adorama.com تگهای Canonical را تعیین و در جای خودش قرارداده است اما به دلیل تنظیمات غلط هنوز دارای مشکل Duplicated Content است.
مشخص است که قسمت Site Map در وبسایت Adorama.Com بهصورت اشتباه لینکهای مرتبط با نسخهی قدیمی را که تحت HTTP کار میکنند مشخص کرده است درحالیکه میبایست لینکهای مرتبط با پروتکل HTTPS را مشخص میکرده است.
مشکل (Link Dilution)
اگر که وبسایت شما دارای تنظیمات درست و مناسب در بخش تگها و قرارگیری آنها بهعنوان Canonical باشد، درصورتیکه هر دو نسخهی HTTPS و HTTP باهم به فعالیت بپردازند مشکلی به نام Link Dilution به وجود خواهد آمد. در این صورت کاربرانی که برای استفاده از سایتتان اقدام میکنند از جانب هر دو نسخهی سایت واردشده و شروع به ایجاد لینک و اشترک گذاری خواهند کرد که این قضیه باعث میشود تا برابری لینکهای خارجی و ارتباطات مربوط به شبکههای اجتماعی بههمخورده و بهجای اینکه در یک لینک خلاصه شود مجزا گشته و به دو لینک تقسیم شود.
مشکل بیهودگی Crawl کردن در موتور جستجو
این مشکل زمانی رخ میدهد که تگهای Canonical مشخص نشده و هر دو نسخه از پروتکلهای HTTPS,HTTP آنلاین باشند، در این صورت گوگل عملیات Crawling را برای هر دو نسخه متوقف کرده و هزینههای انجامشده توسط شما در این بخش به هدر خواهد رفت. پس روشن است که موتورهای جستجو در عوض Crawl کردن یکی از پروتکلهای مشخصشده میبایست هر دو نسخه را Crawl کنند که در حقیقت حجم کاری آنها را دو برابر کرده و از آن گذشته چنین عملی در سایتهای بزرگ که حاوی منابع دادهای زیادی هستند مشکلساز خواهد بود. درنتیجه بهترین راهحل بهمنظور مرتفع کردن چنین مشکلاتی و جلوگیری از ایجاد خطا در سایت Redirect کردن نسخهی HTTP با استفاده از روش ۳۰۱ بر روی HTTPS است. انجام این عمل تمامی مشکلات توضیح دادهشده از ابتدای مقاله را از بین برده و به طراحی سایت شما ثبات خواهد بخشید. در تصویر زیر نمونهای از این روش آورده شده است.
البته باید اضافه کرد که استفاده از Redirect کردن به روش ۳۰۲ موقتی بوده و نیاز است که از این روش پرهیز نمایید. در تصویر زیر نمونهای از این عمل اشتباه قرار دادهشده و نشان میدهد که این سایت بهجای استفاده و Redirect کردن به روش ۳۰۱ از روش ۳۰۲ استفاده کرده است.
در بخش زیر نحوهی انجام بهترین تنظیمات ممکنه برای پروتکل HTTPS بهصورت لیست وار قرار دادهشده است تا بتوانید از مشکلات احتمالی سئو جلوگیری لازم را به عمل بیاورید:
- اطمینان حاصل کنید که نسخهی HTTPS وبسایت در ابزارهای Google Search Consol و Bing Webmaster اضافهشده است، پس توصیه میگردد که هر دو نسخهی WWW دار و بدون WWW را اضافه کنید. در قدم بعدی دومینهای دلخواه را نیز در زیر پروتکل HTTPS قرار دهید.
- فراموش نکنید تا با استفاده از Redirect کردن به روش ۳۰۱ پروتکل HTTP را بر روی HTTPS تنظیم کنید.
- اطمینان حاصل کنید که تمامی لینکهای موجود در طراحی سایت به نسخهی HTTPS متصل هستند.
- تگهای Canonical را بر روی HTTPS تنظیم کنید.
- Site Map سایت را چک کرده و از وجود لینک نسخهی HTTPS در آن اطمینان حاصل کنید.
- تمامی لینکهای خارجی دادهشده به سایت را بررسی کرده و آنهایی را که تحت کنترل شما قرار دارند به نسخهی HTTPS متصل کنید.