آژانس هواپیمایی
pop up

..:: نقد عکس ::..

شروع موضوع توسط javadmjm ‏8 دسامبر 2007 در انجمن عکس و عکاسی

  1. javadmjm

    javadmjm Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏9 دسامبر 2006
    نوشته ها:
    362
    تشکر شده:
    2
    محل سکونت:
    Tehran, Iran
    [FONT=&quot]نقد عکس 4 گام دارد:

    [/FONT]
    [FONT=&quot]برای نقد عکس ابتدا به پرسش های زیر پاسخ می دهیم و مقاله ای می نویسیم دارای مقدمه و مطلبی که حاصل ترکیب چهار عنصر زیر و سرانجام نتیجه گیری باشد. این کارها معمولاٌ کارهایی است که در داوری میان عکس ها هم انجام می شود. [/FONT]​
    [FONT=&quot]این کار هم تمرینی است برای بهتر دیدن عکس ها و هم بهتر گرفتن عکس هایمان.[/FONT]​

    1-
    [FONT=&quot]توصیف عناصر هنر[/FONT]
    ü[FONT=&quot]هرآنچه می بینید را توصیف کنید[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]چه نوع خطوطی می بینید؟ مستقیم، منحنی، مورب یا ...[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]چه نوع شکلی می بینید؟ هندسی، غیر هندسی؟ یا...[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]چه نوع بافتی را می بینید؟ خشن، نرم، دانه دار، پرپشت، ... تیره ، روشن و ...[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]چه رنگ هایی می بینید؟ روشن، تیره، درخشان یا اصلاً رنگی در کار نیست یا ...؟[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]دامنه های خاکستری چگونه اند؟ پرکنتراست، کم کنتراست، دامنه های گسترده خاکستر و ...[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]عناصر درون عکس چیست؟ آدم، ساختمان، طبیعت؟... البته چیزی که در عکس معلوم است را باید گفت نه قضاوتمان را. قضاوت برای مراحل بعدی است. [/FONT]​

    2-[FONT=&quot]طرح: اصول طرح[/FONT]
    ü[FONT=&quot]به عناصر و هنری و سازماندهی توجه کنید.[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]توازن موجود در عکس چگونه نشان داده شده؟ متقارن است یا نامتقارن؟[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]ریتم در عکس وجود دارد یا نه؟ اگر تکرار هست از چه چیزی ریتم به وجود آمده. خط، رنگ، شکل یا...[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]نقطه کانونی وضوح کجاست؟ چه چیزی را در ابتدا مشاهده می کنید؟[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]فضا چگونه است؟ عمیق، مسطح، تخت یا...[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]نقاط روشن تر در کجای عکس و در چه بخش هایی قرار گرفته است. [/FONT]​
    ü[FONT=&quot]چشم هایتان را نیمه باز کنید و از لای مژه ها نگاه کنید. نقاط تیره تر در چه بخش هایی از عکس قرار گرفته است. [/FONT]​

    3-[FONT=&quot]معنا[/FONT]
    ü[FONT=&quot]مقصود و معنای عکس چیست؟ (گام های 1و2 سر نخ ها را به دست می دهند)[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]آیا اساساً عکس به نسخه برداری طبیعت پرداخته است؟[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]آیا اساساًعکس می خواسته به بیان احساسات و عواطف بپردازد؟[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]آیا اساساًعکس به طرح و اصول هنر توجه کرده است؟[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]آیا عنوان عکس درباره مفهوم یا مقصود عکس سرنخی به دست می دهد؟[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]در اغلب عکس ها از این عبارات برای بیان مضمون ها استفاده می شود: قدرت، زیبا، محبت، جنون، هیجان، شجاعت، رمز،[/FONT][FONT=&quot]مرگ[/FONT][FONT=&quot]، غصه، آرامش، تنهایی، گرایش به عناصر هنری، گرایش به مبانی طراحی.[/FONT]​

    4-[FONT=&quot]ارزیابی، ارزیابی کنید که:[/FONT]
    ü[FONT=&quot]تا چه حدی عکس در رساندن اندیشه و احساس موفق بوده است؟[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]مفهوم رسا است؟[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]آیا معانی متعددی قابل استنباط است؟[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]هنرمند چگونه می توانست پیام خود را بهتر برساند؟[/FONT]​
    ü[FONT=&quot]ارزیابی شما باید با یک بخث همراه شود. عکس چرا موفق یا ناموفق است؟[/FONT]​
     
    forklift از این نوشته تشکر کرده است.
  2. javadmjm

    javadmjm Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏9 دسامبر 2006
    نوشته ها:
    362
    تشکر شده:
    2
    محل سکونت:
    Tehran, Iran
    من این چند روز سرم خیلی شلوغه، فقط تونستم این مطلب رو تایپ و آپلود کنم. از دوستان می خواهم که عکس های خوب عکاسان یا عکس های خودشون رو به نقد بگذارند.
    ایشالا که مفید خواهد بود.
     
  3. javadmjm

    javadmjm Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏9 دسامبر 2006
    نوشته ها:
    362
    تشکر شده:
    2
    محل سکونت:
    Tehran, Iran
    http://www.************/files/2nrx2avl7pqpfgi7jyh8.jpg
    عناصر موجود در عکس:

    خطوط منحنی لبه کلاه های مکزیکی و لبه های صاف روزنامه

    بافت زبر و نرم کلاه های مکزیکی تواماً و لباس های کارگری یک نوع کنتراست بافتی ایجاد کرده است. کلاه های کهنه زبر به نظر می آیند و کلاه های نو تر نرم تر.

    عکس سیاه و سفید است و در اصل سیاه و سفید گرفته شده. مربوط به سال 1928 میلادی در مکزیک. عکاس تینا مودوتی است.

    عکس از کنتراست خوبی برخوردار است، چرا که سایه های به وجود آمده با کلاه هایی که نور خورده اند و روزنامه ای که در دل این سیاهی قرار گرفته است همگی با هم کنتراست دارند.

    عکس از 7 مرد با کلاه های مکزیکی و یک روزنامه تشکیل شده است.

    اصول طرح:

    عکس تقریباً متقارن است چرا که کلاه ها یک نوع تقارن را به وجود آورده اند.

    باز هم کلاه های موجود در عکس به دلیل یکنواخت بودن ریتم به وجود آورده است.

    اولین نقطه ای که چشم را به خود جلب می کند روزنامه ای است که در دست یک مرد است. به خاطر وضوح تصویر روی روزنامه و کنتراست آن با زمینه اش.

    عکس دارای عمق است و بسیار چشم نواز است چراکه بیننده در یکی از بهترین زاویه های دید قرار دارد.

    لایه درونی عکس از نقاط سفید تشکیل شده. بیرونی ترین لایه هم همینطور ولی بین این دو را نقاط تیره پر کرده است.

    معنا و مقصود عکس:

    عکس گویای چند چیز است، یکی اینکه مردم مکزیک در سال 1928 به روزنامه اهمیت می داده اند که اینگونه دور هم جمع شده اند. یکی اینکه از بین این جمعیت که به نظر میرسد فراتر از افراد موجود در کادر است فقط یک نفر سواد خواندن دارد. پس می توان استنباط کرد در آن زمانه کمتر از 10 درصد مردم سواد خواندن داشته اند. فرهنگ کلاه بر سر داشتن مردم بسیار پررنگ بیان شده و اینکه همگی بر این فرهنگ پافشاری داشته اند چون بلا استثناء همگی کلاه بر سر دارند.

    عنوان عکس بیانگر پر اهمیت بودن نام روزنامه el_machete است. احتمالاً این روزنامه از روزنامه های مشهور آن زمان بوده است.

    ارزیابی:

    عکس در بیان اندیشه و اشتغالات آن زمان مردم مکزیک بسیار گویا است و مفهوم بسیار واضحی دارد و به دور از پیچش ها و دوگانه گویی است. با این حال معانی مختلفی که همگی در یک راستا هستند از عکس قابل استنباط است.

    از لحاظ انتخاب کادر و نورپردازی و تکنیک ها بسیار عالی است و به نظر من بهترین کادر را برای عکس انتخاب کرده است.
     
  4. R E Z A

    R E Z A کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏27 فوریه 2007
    نوشته ها:
    1,266
    تشکر شده:
    1
    محل سکونت:
    TeHrAn
    javadmjm جان ممنون بابت تاپیک خوبت.

    فقط یه نظر میخواستم بدم با اجازه اساتید این بخش.

    اینکه هر کسی عکس مورد نظرش رو بذاره واسه نقد فکر کنم یکمی باعث شلوغ شدن تاپیک بشه.

    نظر شخصی من اینه که یه نفر مثل خود شما یه عکس رو انتخاب کنید و اینجا بذارید و روی 1 عکس واحد صحبت کنیم.

    و بعد از تموم شدن نقد اون عکس سراغ یه عکس دیگه بریم. اینطوری هم یه نتیجه ای از بحث درباره ی یه عکس میگیریم هم از این شاخه به اون شاخه نمیپریم.

    موفق باشی.
     
  5. parsuser_com

    parsuser_com Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏18 ژانویه 2007
    نوشته ها:
    210
    تشکر شده:
    1
    محل سکونت:
    Tabriz
    من هم با نظر دوستمون موافقم.
    این طوری خیلی بهتر میشه.

    موفق باشید.
     
  6. javadmjm

    javadmjm Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏9 دسامبر 2006
    نوشته ها:
    362
    تشکر شده:
    2
    محل سکونت:
    Tehran, Iran
    ممنون از نظرات شما. من حرفی ندارم. اتفاقاً پیشنهاد خیلی خوبیه.
    دوستان دیگه هم اگر پیشنهادی دارند خوشحال می شم که بشنوم.
    من طبق گفته رضا جان یه عکس دیگه میذارم.
    از همه دوستان تقاضا دارم این عکس از سباستیااو سالگادو رو به نقد بگذارند.
    این عکس هم از معدن طلایی در برزیل گرفته شده.

    http://************/files/fm3vptabo54ien8lr6h7.jpg
     
  7. boxilink
  8. R E Z A

    R E Z A کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏27 فوریه 2007
    نوشته ها:
    1,266
    تشکر شده:
    1
    محل سکونت:
    TeHrAn
    ممنونم جواد جان.

    با اجازه ی دوستان من نظر خودم رو میگم و خیلی دوست دارم نظر استادای خودم رو هم بدونم.

    اول اینکه با دیدن عکس بیننده ناخودآگاه فقر طبقاتی بین قشر کارگر و بقیه اقشار رو میتونه متوجه بشه.

    اینکه این همه کارگرد در بین فقط 1 سرباز کاری از دستشون برنمیاد خیلی جالب به تصویر کشیده شده.

    سرباز به خاطر داشتن ظاهر متفاوت نسبت به بقیه ی کاراکترها بیشتر تو چشم میاد.

    با وجود اینکه عکس سیاه و سفیده ولی میشه براحتی تشخیص داد که هوا ابری بوده.

    عکس کلا کنتراست پایینی داره و خیلی دوست دارم اساتید عکاسی توضیح بدن که آیا عکاس منظور خاصی از گرفتن عکس با کنتراست پایین داشته یا نه؟!
     
  9. bahrain

    bahrain Pocket PC کاربر فعال موبایل و کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏14 آپریل 2005
    نوشته ها:
    3,371
    تشکر شده:
    15
    محل سکونت:
    Kindoom Of BAHRAIN Mobile Pho
    مرسي جواد جون

    نقد عكس فكر بسيار خوبيه .. وآدم رو كمك ميكنه تو بيشرفت عكاسي خودش ، واين نكات رو رعايت ميكنه


    منهم كاملا با نظر آقا رضاي كَل موافقم ... هر كي بخواهد عكسي بزاره به جايي نميرسه


    فقط عكسهايي كه شما ميزاريد خيلي قديمي نيستن ؟؟؟

    فكر كنم اكَه عكسهاي نو تر باشه بهتره !!
     
  10. Smiley

    Smiley Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏17 مارس 2003
    نوشته ها:
    623
    تشکر شده:
    0
    جواد عزيز ! به نظرتون بهتر نيست كه اين تاپيك هم با تاپيك عكاسي هدفمند ، هماهنگ باشه ؟ يا واضح تر بگم ... در حال حاظر روي موضوع رنگ در عكاسي كار بشه [​IMG]
     
  11. javadmjm

    javadmjm Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏9 دسامبر 2006
    نوشته ها:
    362
    تشکر شده:
    2
    محل سکونت:
    Tehran, Iran
    والا عکس ها قدیمی هستن ولی معرکه هم هستن. این عکس از سالگادو واقعن غوغاست. حتماً عکس بعدی رو نو تر انتخاب خواهم کرد. اگر شما هم عکس خوب و هدفمندی دارید لطفاً ارائه کنید، خوشحال می شم. تاپیک خصوصی نیست و متعلق به همه هست. هدف من هم بالاتر از این محدودیت های پیش پا افتاده هست.
    ممنون
     
  12. javadmjm

    javadmjm Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏9 دسامبر 2006
    نوشته ها:
    362
    تشکر شده:
    2
    محل سکونت:
    Tehran, Iran
    والا، لزوماً این تاپیک به عکس هایی که خودمون گرفتیم محدود نمیشه و هدف اصلاً عکاسی (TAKING PHOTO) نیست.
    البته نقد عکس در نهایت به عکاسی ما خیلی کمک می کنه. از خیلی هم یه چیزی اون ورتر، ولی عکاسی هدفمند، صرف عکاسی هست و می بایست دوربین برداشت و عکس گرفت. هدف اینجا نقد عکسه.
    پیشنهاد من برای نقد عکس هم این روشه...
    منتظر همکاری شما هم هستم
     
  13. Smiley

    Smiley Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏17 مارس 2003
    نوشته ها:
    623
    تشکر شده:
    0
    متوجه هستم :happy: از جنبه آموزشيش گفتم . اينجا ميشه مثل كلاس درس اون طرف هم امتحان پس ميديم !!

    براي موضوع جديد هم عكس زياد گرفتم ولي به دلم نميشينه ... وگرنه ميذاشتم
     
  14. avajang.com .leftavajang.com.right
  15. javadmjm

    javadmjm Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏9 دسامبر 2006
    نوشته ها:
    362
    تشکر شده:
    2
    محل سکونت:
    Tehran, Iran
    با تشکر از آقا رضا، دوستان دیگه هم لطف کنن این عکس رو به نقد بگذارند تا یک نتیجه گیری کلی داشته باشیم.
     
  16. Sama01

    Sama01 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏15 جولای 2005
    نوشته ها:
    387
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    Tehran
    http://************/files/fm3vptabo54ien8lr6h7.jpg
    اولین چیزی که در عکس جلب توجه می‌کند، تعداد زیاد افراد موجود در عکس است که نشان از وقوع اتفاقی در این موقعیت دارد. از پوششی که این افراد بر تن دارند مشخص است که از طبقه‌ی پایین دست جامعه هستند. از اندام افراد می‌توان متوجه کار یدی و سنگین آن‌ها شد. نوع ایستادن افراد، نشان می‌دهد که بر روی زمینی شیب دار و لغزنده قرار گرفته‌اند. با توجه به ابری بودن آسمان می‌توان اطمینان حاصل کرد که زمین، بر اثر بارش باران، لغزنده شده است.
    ولی مهمترین پیزی که در عکس دیده می‌شود، دو شخص وسط کادر هستند که یکی کارگر و دیگری یک فرد نظامی است. از عکس نمی‌توان متوجه دلیل درگیری این دو شد. ولی نکته‌ی جالب، دور ایستادن سایرین و حتی ترک محل توسط برخی از کارگران است. همین موضوع، ترس حاکم بر جمعیت را از درگیر شدن با فرد نظامی نشان می‌دهد که می‌تواند نشانه‌ای از حاکم بودن یک نظام طبقاتی در کشور مذکور، در آن زمان باشد.
    دست به سینه ایستادن یکی از کارگران، به نوعی نشان دهنده عادی بودن این رویداد از دید وی است. ظاهرا این اتفاق بارها و بارها برای او تکرار شده و وی از پایان آن اطلاع دارد.
    یک نکته جالب در این عکس، کادر بندی و ترکیب بندی آن است. عکس را می توان به دو بخش پس زمینه که شامل تماشاگران می‌شود و پیش زمینه که صحنه درگیری کارگر و نگهبان است تقسیم نمود. هر دوی این لایه‌ها، به تنهایی نامتقارن هستند. این وضعیت به القای فضای ناعادلانه‌ی حاکم بر جامعه نیز کمک می‌کند. ولی ترکیب این دو لایه، منجر به تشکیل یک کادر متعادل شده است.
    سیاه و سفید بودن عکس، مانع از انحراف ذهن بیننده به موارد حاشیه‌ای می‌شود.

    در مجموع به نظر می‌رسد تمامی عوامل موجود در عکس، در راستای القای فضای طبقاتی در جامعه وقت حرکت می‌کنند و عکس، از این نظر کاملا موفق به نظر می‌رسد.
     
  17. mehrave

    mehrave Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏4 اکتبر 2007
    نوشته ها:
    75
    تشکر شده:
    8
    سلام.
    شیوه ی نقد عکس رو تقریبا کامل نوشتین اما چیزی که میشه برای پر با تر کردنش استفاده کرد گذاشتن مجموعه هائی از عکس عکاسان مشهوره و موارد رو روی اون ها مثال بزنید تا کاملا مفهوم جا بیفته.
    به عنوان مثال کادر بندی یه عکس و برش های اطراف عکس و نحوه ی قرار گرفتن سایر عوامل که مهمترین عامل شکل گیری یک تصویر خوبه معمولا توجه عکاس رو بعد از گرفتن عکس به شکل حساس تری به خودش جلب می کنه.
    ممنونم.​
     
  18. javadmjm

    javadmjm Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏9 دسامبر 2006
    نوشته ها:
    362
    تشکر شده:
    2
    محل سکونت:
    Tehran, Iran
    ضمن خوشامد گویی به شما دوست عزیز
    تا حالا 2 تا عکس نقد شده که یکیش از تینا مودوتی بوده و دیگری از سباستیائو سالگادو. در صورت استقبال بیشتر دوستان حتماً عکس های بیشتری مورد نقد قرار خواهد گرفت. :blink:


    حالا که اینجوری شد یه پیشنهاد:

    از الان تا آخر هفته، هر کس عکسی مناسب برای نقد کردن داره اینجا بگذاره واگرنه من عکس بعدی رو برای نقد آخر هفته خواهم گذاشت.
    مهم نیست که عکس از کجا باشه و چه جوری باشه. فقط ارزش نقد کردن داشته باشه.
     
  19. Sama01

    Sama01 کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏15 جولای 2005
    نوشته ها:
    387
    تشکر شده:
    0
    محل سکونت:
    Tehran
    من خیلی مایلم نقد سایر دوستان را هم در باره‌ی عکس اخیر بخونم. شبه نقدی که من نوشتم، اصلا مطابق با طبقه‌بندی جناب javadmjm نبود. متاسفانه فرصت نداشتم این کار را انجام بدم.
    البته برای نقد، هیچ فرمول تعریف شده‌ای وجود نداره. ولی به نظرم تعیین یک چهارچوب برای نقد، خیلی می‌تونه مفید باشه.

    من پیشنهاد می‌کنم حتما اگر کسی عکسی داره که در جایی توسط یک نقاد نقد شده، در این‌جا نمایش بده تا بعد از نقد دوستان، بتوانیم مقایسه‌ای بین نقد خود و نقد یک نقاد داشته باشیم. (مسلما نقد نقاد باید بعد از نقد دوستان ارسال بشه)

    منتظر نقد سایر دوستان هستم.
     
  20. mehrave

    mehrave Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏4 اکتبر 2007
    نوشته ها:
    75
    تشکر شده:
    8
    من با نقد عکس های سالگادو و ریچارد اودون کاملا موافقم،گرچه ترجیح می دم در مقابل اساتید سکوت کنم و بیشتر از نظراتتون استفاده کنم.​
     
  21. javadmjm

    javadmjm Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏9 دسامبر 2006
    نوشته ها:
    362
    تشکر شده:
    2
    محل سکونت:
    Tehran, Iran
    با نظرتون موافقم.

    اون 4 چوبی که من در اولین پست نوشتم، چهارچوبی هست که استاد عباسی سر کلاس برای نقد به ما دادند و خیلی کامله.
    متأسفانه نشد سر کلاس خیلی به نقد عکس بپردازیم که من نمونه ای نقد عکس اساتید رو داشته باشم ولی چون این بحث پیش آمد سعیم رو خواهم کرد که بعد از امتحانات با آقای عباسی تماس بگیرم و یک راهنمایی ازش بخوام. حتماً مفید واقع خواهد شد.
    اگر از دوستان هم کسی نقد عکسی داره، عکس رو اینجا بذاره تا ما هم نقد کنیم، بعدش اون نقد کامل رو، رو کنه. اینجوری هم خوب میشه.

    چرا سکوت؟ لطفاً شما هم نظراتتون رو بفرمائید. آخرین عکس، عکس معدن طلای سالگادو هست لطفاً شما هم اعلام نظر بفرمائید.

    برای عدم مراجعه به صفحه قبل من دوباره عکس رو می ذارم:
    http://************/files/fm3vptabo54ien8lr6h7.jpg
     
  22. javadmjm

    javadmjm Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏9 دسامبر 2006
    نوشته ها:
    362
    تشکر شده:
    2
    محل سکونت:
    Tehran, Iran
    چون دوستان پیشنهادی ندادند بالاجبار من هم دوباره عکسی از سالگادو رو مورد نقد قرار می دهم. امیدوارم بهتر استقبال انجام بشه. در ضمن اگر کسی از این جور عکس های قدیمی دوست نداره، لطفاً یه عکس جونداره خوب بذاره برای نقد. واگرنه من فعلاً از این بهتر گیر نیاوردم. موفق باشین.


    DIRT
    [FONT=&quot]http://www.************/files/vuok380x1pi3b3o276pv.jpg
    [/FONT]​



    نقد بنده:
    عناصر موجود در عکس:
    خطوط مختلفی در عکس وجود دارد. 3 تکه چوب که هر 3 تکه چوب به مرد کارگر مربوط می شوند. خطی که که دست سمت چپ عکس به وجود آورده است. خط افق بالای عکس که عده زیادی روی کوه هستند. سمت چپ و پائین عکس یک تپه کوچک خاک است که
    یک مثلث را گوشه تصویر به وجود آورده است و کادر را بسته.

    عکس سیاه و سفید است و در اصل سیاه و سفید گرفته شده توسط سباستیااو سالگادو از یک معدن طلا.
    بعضی جاهای عکس از کنتراست خوبی برخوردار است ولی بعضی نه. مرد اصلی سوژه عکس + چوبی که آن را در دست گرفته با کوه پشت سرش کنتراست خوبی دارد ولی تپه مثلثی سمت چپ پائین عکس با کوه پشت سر عکس خیلی کنتراست خوبی ندارد.

    عکس از 1 مرد کارگر که یک گونی که به نظر می آید محتوی خاک است و 3 تکه چوب و یک دست تنومند و عده ای از انسان ها که آن ها هم به نظر کارگر می آیند و یک کوه و یک دره تشکیل شده است.

    اصول طرح:
    تقارن در عکس وجود ندارد به غیر از یک نقطه آن هم دست سمت چپ کارگر با چوبی که دست راستش را به آن گرفته با هم موازی هستند و یک نوع تقارن ناخودآگاه به وجود آورده است.
    پستی و بلندی های سینه کش کوه در زمینه عکس یک ریتم بو وجود آورده است و مردمی که در یک خط افقی بالای عکس هستند نیز نوعی تکرار است.
    دو سوژه وضوح عکس یکی کارگر و یکی دست سمت چپ موجود در کادر است. ولی در نگاه اول کارگر به چشم می آید.

    فضا در کمال عمیق بودن مسطح به نظر می آید ولی با کمی دقت متوجه می شویم که یک دره مابین مکانی که کارگر ایستاده و زمینه وجود دارد!
    نقاط تیره عکس بیشتر همان کارگر و چوبی که دست سمت راستش را به آن گرفته است. دستی که در سمت چپ کادر نصفه وجود دارد نیز تقریباً تیره است. بقیه تصویر را می توان به عنوان نقاط روشن در نظر گرفت.

    معنا و مقصود عکس:
    از معنای عکس می توان شدت فشار کاری بر کارگران و عدم مساوت را براحتی برداشت کرد. احساس سنگینی کار روی کارگر، بر بیننده غلبه می کند. دستی که از سمت چپ کادر به داخل عکس آمده را می توان تا حدودی دست یاری برشمرد ولی باز هم این معنا
    دوامی ندارد و دوری دست از کارگر رنج و فشار توأمی از کارگر را نشان می دهد. با دقت به دره پشت کارگر می توان استنباط کرد که جان این کارگر نیز هیچ ارزشی ندارد و صاحبان کار اندکی بها به جان آنان نیز نمی دهند.

    ارزیابی:
    عکس تا حدودی گویا تر می بود اگر عمق تصویر را بهتر نشان می داد ولی در کل بسیار موفق است. معانی بسیار زیادی با توجه به دست سمت چپ کادر می توان برداشت کرد.