برگزیده های پرشین تولز

نکاتی که قبل از شروع برنامه نویسی باید بدانیم

Moein TN

Registered User
تاریخ عضویت
26 اکتبر 2017
نوشته‌ها
340
لایک‌ها
52
سن
25
بسیاری از برنامه نویس ها پس از ورود به حرفه ی برنامه نویسی و پیشرفت در آن حسرت برخی نکات را میخورند که قبل از شروع برنامه نویسی باید به آن توجه میکردند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به برنامه نویسی علاقه دارید و قصد ورود به این حرفه را دارید، برای اطلاع از نکات پیش نیاز لازم با ما همراه باشید…

توجه به برخی نکات پیش از شروع حرفه ی برنامه نویسی میتواند از اشتباهات زمان بر و کلافه کننده در آینده به طرز چشم گیری بکاهد.توجه این نکات ابتدایی و البته کلیدی میتواند تاثیر بسزایی در آینده ی کاری شما داشته باشد.

۱:کد های خود را مرتب و تمیز بنویسید

توجه به این اصل بسیار بسیار مهم است . جالب است بدانید در نوشتن بسیاری از برنامه ها debug کردن یا رفع اشکالات برنامه وقت بسیار بیشتری نسبت به نوشتن خود برنامه میگیرد. حال شما در نظر بگیرید برنامه ای نوشته اید و هنگام اجرا دچار خطا شده است و شما قصد رفع مشکل دارید … ولی وقتی به کدهایی که خودتان نوشته اید بازمیگردید با یکسری نوشته ی در هم و پشت سر هم و بدون هیچ نظمی مواجه میشوید. صحنه ای خسته کننده که باعث میشود دچار سردرگمی شوید. حال در نظر بگیرید همان کد ها با نظم خاصی و با فاصله های معین و کامنت های بهینه نوشته شده باشند که باعث میشود سرعت رفع مشکل بسیار بیشتر شود و شمارا دچار سردرگمی نمیکند .

در این باره سناریوی دیگری را در نظر بگیرید که مثلا شما سایتی طراحی کرده اید و بعد سه سال قصد ایجاد تغییرات دارید. وقتی به کد های خود باز میگردید قطعا دلتان میخواهد با کد های مرتب و کامنت های به جا مواجه شوید .

۲:ابتدا زبان را یاد بگیرید ، بعد فریم ورک

این بخش نیز بخش بسیار مهمیست. افراد زیادی هستند که ابتدا به سراغ فریم ورک مدنظرشان رفته و ابتدا ترفند ها و روش استفاده از آن را یاد میگیرند سپس به سراغ یادگیری زبان مربوط به آن فریم ورک میروند . اشتباهی که شما را تقریبا به یک ربات تبدیل میکند!!! بله .. اگر شما با زبان فریم ورک آشنایی نداشته باشید هرگز نمیفهمید که کد ها و توابع آن فریم ورک چگونه کار میکند و فقط مانند یک ربات از آن دستورات استفاده میکنید. ولی یادگیری زبان مخصوص آن فریم ورک در ابتدا باعث میشود شما آشنایی کامل با ساز و کار و نحوه ی کار آن فریم ورک داشته باشید.

۳:یادگیری جاوا اسکریپت! نه jQuery !

این یکی از عمده ترین اشتباهات در زمینه ی گزینه ی قبلیست. جالب اینجاست بنده به شخصه افراد بسیار زیادی را دیده ام که فرقی بین جاوا اسکریپت و jQuery نمیبینند. در صورتی که jQuery در اصل یک سری توابع است که به زبان جاوا اسکریپت نوشته شده و باعث کاهش تعداد خطوط و دستورات در برنامه میشود . و این مهم ترین دلیلی است که مردم از همان ابتدا به آن روی می آورند.. “سادگی ” !! اشتباهی عمده که باعث میشود بسیاری شروع به یاد گیری jQuery کنند بدون اینکه دانشی در زمینه ی جاوااسکریپت داشته باشند . به همین دلیل است که بسیاری از کدنویسان هیچ ایده و اطلاعاتی در زمینه ی چگونگی ایجاد jQuery و نحوه ی ایجاد کد های آن و میزان وابستگی آن به جاوا اسکریپت ندارند . یادگیری jQuery به هیچ عنوان بد نیست ولی چه بهتر است اطلاعات کامل در زمینه مهارتمان داشته باشیم. دانستن ریشه ی کد ها کمک بسیار زیادی در فراگیری و به خاطر سپردن آن کد ها دارد .

۴:فقط مطالعه نکنید! مطالعات خود را اجرا کنید!

ممکن است با دیدن تیتر این گزینه اولین چیزی که به ذهنتان بیاید خودتان باشید ! بله … بسیاری از مشتاقان فراگیری برنامه نویسی وقت بسیار زیادی را صرف مطالعه ی جزوات و کتاب های آموزشی و حتی مشاهده ی فیلم های آموزشی میکنند . ولی در نهایت تنها این جمله را میگوند : ” چیزی یاد نگرفتم که ! همش یادم رفت ” . تنها دلیل تکرار میکنم تنها دلیل این اتفاق اجرا نکردن مطالعاتتان است! هرگز معجزه ی تجربه کردن را دسته کم نگیرید . بسیاری از کارشناسان برنامه نویسی معتقدند بهترین روش یادگیری زبان برنامه نویسی کار کردن روی کد ها و پروژه هاست چرا که شما را در معرض اجرای مطالعات خودتان قرار میدهد و تجربه کردن مطالعاتتان آن ها را به حافظه ی بلند مدت شما منتقل خواهد کرد . مهندسی معکوس یکی از بهترین راه های یادگیری برنامه نویسیست !

۵:همه فن حریف باشید،ولی در یک کار استاد باشید!

یکی دیگر از اشتباهات بزرگی که برنامه نویسان مبتدی دچارش میشوند همین است . معمولا مشتاقان تازه کار برنامه نویسی تشنه ی یادگیری هستند . ولی مثل یک ماهی کوچک وسط اقیانوسند که نمیدونن کجا برن. افراد تشنه ی یادگیری ای که دوست دارند هرچه سریع تر تمام زبان های برنامه نویسی را فرا بگیرند . از این جهت شروع میکنند به یادگیری چندین زبان برنامه نویسی با هم ! این کار به خودی خود و در نگاه اول بسیار هم عالیست ! ولی به یاد داشته باشید یک برنامه نویس کامل کسی است که یک زبان را به عنوان مرجع به طور کامل بلد باشد یا به اصطلاح در آن استاد باشد سپس به دنبال یادگیری بقیه زبان ها باشد. یکی از دوستان حرف جالبی به من زد! گفت : این که آچار فرانسه باشی و از پس هر کاری بر بیای خیلی هم عالیه ولی تا زمانی که تو یه کار خبره نباشی به درد بازار کاری نمیخوری

۶:یادگیری ورژن کنترل

در دنیای امروز ، بسیار کم پیش می آید که شما بر روی پروژه ای به صورت انفرادی کار کنید. برای همکاری با دیگران در یک پروژه، شما نیاز دارید که ورژن کنترل را فرا بگیرید.

توسعه دهندگان معمولا تا زمانی که مجبور نشوند از ورژن کنترل استفاده نمیکنند در حالی که ورژن کنترل یک امر ضروری در یک کار تیمیست و چه بهتر است قبل از شروع به کار برنامه نویسی با مفاهیم پایه ی آن آشنا شویم. . . حتما برایتان سوال پیش آمده که اصلا ورژن کنترل چیست؟ باید بگم نیاز به ورژن کنترل از زمانی آغاز شد که برنامه نویسان کمبود دکمه ی undo مانند برنامه های آفیس شرکت مایکروسافت را حس کردند. ورژن کنترل به ما کمک میکند که مثلا در یک کار تیمی که هرکس کد های مربوط به قسمت خودش را مینویسد پس از وارد کردن کد ها با هم قاطی نشده و کد های تکراری تاثیر مخرب نگذارند. از گیت به عنوان برنامه کنترل ورژن یاد میشود که سازنده ی آن آقای لینوس توروالدز خالق سیستم عامل لینوکس که در این پست به معرفی ایشان پرداختیم هستند.

۷:از تجربه ی دیگران درس بگیرید

در بسیاری از موارد بررسی روند پروژه های دیگران میتواند گام موثری در جهت پیشرفت شما باشد.شما با این کار میتوانید از تجربه ی دیگران استفاده کرده و اطلاعات مفیدی کسب کنید و نحوه ی مواجهه با مشکلات مختلف را بررسی کنید.

معمولا افراد میخواهند همه چیز را یاد بگیرند . ولی باید در نظر داشت یاد گرفتن همه چیز غیر ممکن است . ولی جای نگرانی نیست ! شما هر زمانی به مشکلی برخوردید میتوانید به سادگی آن را گوگل کنید . مطمئنا قبل از شما نیز کسانی مشکل شمارا داشته اند و مشکلشان حل شده … فقط کافیست صبور باشید.

۸:از یک برنامه نویس بخواهید کد های شمارا ارزیابی کند

یکی از بهترین و سریعترین روش های یادگیری این است که کسی به شما اشتباهاتتان را بگوید. شخصی را پیدا کنید که کد های شمارا مورد ارزیابی قرار دهد و مشکلاتش را بگوید. این کار باعث میشود اشتباهاتی که شاید شما هیچ گاه متوجهش نمیشدید برایتان آشکار شود و شما یاد بگیرید ! این کار را حتما از کسانی بخواهید که تجربه و مهارت بالاتری نسبت به شما داشته باشند. و این را در نظر بگیرید که حتما انتقاد پذیر باشید و با شنیدن اشتباهاتتان از کوره در نروید زیرا فهمیدن این اشتباهات شما را به سمت تبدیل به یک برنامه نویس تمام شدن سوق میدهد .

118فایل
 
بالا