• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

واقعاً مردم آذربایجان ترک نیستند؟

siavach

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 ژوئن 2006
نوشته‌ها
20
لایک‌ها
0
در ضمن اگه زحمتی نیست میخواهم من هم همچون شما و یا کاربران محترم دیگر عکسی رو زیر نام کاربریم بزارم
همچون شما که عکس شاملو را گذاشته اید
ممنون
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
به نقل از siavach :
آقای مدیر انجمن اگه ممکن روش باز کردن فروم رو به من یاد بدین تا شاید بتونم به اهدافم جامه ی عمل بپوشونم
البته می دونم جاش اینجا نیست ولی من چاره ای ندارم

ممنون از شما
یاشاسین ایران میلتی
هر چند به اينجا مربوط نمي شود اما منظور شما از باز كردن فروم چيست ؟؟
يعني يك فروم مانند پرشين تولز ايجاد كنيد .
براي اينكه بحث اينجا منحرف نشود ميتوانيد پي ام بزنيد .

سپاس از توجه شما
 

AtoorPat

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2006
نوشته‌ها
100
لایک‌ها
2
به نقل از siavach :
گل بودو به سبزه نیز آراسته شد
شما که می فرمایید ترکی زبانی است برپایه دشنام
من کی به زبان تو توهین کردم عالی جناب artoopat

بنده چنين چيزي هنوز عرض نكرده‌ام اما شاعران و نويسندگان بويژه شاعر معروف ترك، فضولي، معتقد است كه اكثر الفاظ تركي ركيك است.

كی بود که اجداد دیگران رو جزو گرگان خون خوار معرفی کرد

اينرا هم من نگفتم اما در افسانه‌هاي تركي آمده كه نسل تركان از آميزش يك پسر نابالغ كه دست و پايش بريده شده بود، با يك ماده گرگ در يك مرداب بوجود آمده‌اند كه ماده گرگ، شوهرش(همان پسر بي‌دست و پاي) را مي‌خورد!

اگر شما گمان مي كنيد كه ترك هستيد، حداقل بايد ب‌دانيد كه نماد پانتركيستها گرگ خاكستري است، يعني مادر همهء تركان جهان يك گرگ بوده كه از يك پسر نابالغ به توليد ترك پرداخته است.

دوست گرامي، اينها نظر من نيست بلكه جزو افسانه‌هاي تركان مغول و تاتار و اوغوز مي‌باشد. شما كه نام كتاب دده‌قورقود را براي خود گزينش كرده‌ايد چگونه هيچ اطلاعي از متنهاي تركي نداريد؟ درضمن، دده‌قورقود اوغوزتبار جايي را بنام آذربايجان نمي‌شناسد اما استانبول را مي‌شناسد!

که بود که زبان ترکی رو که بهترین و کاملترین آوا را دارد سومین زبان مخصوص فحاشی معرفی کرد
باز هم كه بدون دقت خوانديد. من كي چنين سخني گفتم؟ هميشه نوشته‌هاي را اينگونه سرسري مي‌خوانيد؟ بار ديگر به آن متن مراجعه كنيد كه نوشته شده است يونسكو سومين زبان دشنام جهان را تركي اعلام كرده است.

به هر روي اگر نظر مرا دربارهء ‌تركي بخواهيد، معتقدم كه با گذشت دو سه سده از جريان تركزبان شدن آذربايجانيان عزيز، ما نبايد در صدد حذف آن برآييم و اتفاقا زبان كنوني آذري كه با فرهنگ ايراني مردمان آن سامان آميخته شده جذابيتهاي خاص خود را دارد و مورد احترام است.
 

jaberi

Registered User
تاریخ عضویت
11 جولای 2006
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
0
محل سکونت
تبریز - طهران و بالعکس
به نقل از AtoorPat :
لابد اگر از تجزيه ايران و طرفداري از پانتركيزم و دشنام به ارمنيان بيگناه سخن گفته شود با موضوع مرتبط خواهد بود! و شايد هم لايق آن باشد كه با آب طلا نوشته شود!

يكي از كارهاي تازهء فردي معلوم الحال بنام اعلمي خواندن شعر الا تهرانياي شهريار بود. شهريار خود اين شعر را از ديوانش برداشته بود منتها اعلمي براي تفرقه‌افكني و ايجاد نفرت بين اقوام آنرا در صحن مجلس خواند و بلوا به پا كرد.

با سپاس از كورش گرامي، اكنون كه اين همه به استان آذربايجان شرقي بودجه اختصاص يافته است اعلمي و ديگر پانتركيستها لب از لب باز نمي‌كنند كه مثلا اين بودجه‌ها مال همهء مردم ايران است نه فقط براي تبريز! دليل جدا شدن اردبيل از تبريز براي همين بود كه بودجه‌هاي تخصيصي به جاي آنكه عدلانه به همهء استان داده شود، بيشترش در تبريز خرج ميشد. اكنون هيچ شهر و شهرستان و ده و روستا در استان آذربايجان شرقي يافت نمي‌شود كه پشت سر مسئولين تبريز بد نگويند و بيشترشان آرزوي دارند كه همچون استان اردبيل جدا شوند. امروزه اردبيل كه جاي خوش آب و هوايي هم هست، پس از چند سال كه از استان شدنش مي‌گذرد چنان پيشرفت كرده است كه همه آرزوي گردش در آن سامان را دارند.

بنده آن مطالب را نیز غیر مرتبط می پندارم .

در ضمن این سوال من به شما ربطی ندارد بگزارید کسی که نوشته جواب دهد در ضمن در هر حالت مطالبی که کوروش گفته است مرتبط نیست .

شما چرا سعی دارید صورت مسئله را پاک کنید؟

کسانی تفرقه افکنی میکنند که در بالای شهر تهران دور منقل نشسته و شاهنامه خوانده و به قومیت های شریف ایرانی از جمله ترک و عرب توهین می کنند نه کسی که در خانه ملت از گرفتن حقوق ملت دم می زند.

در باره بودجه نیز من هیچ نظری نمیدهم چون بسیار بسیار بی ربط بوده و نشان از کوته فکری شما و همپالگی هایتان دارد .

وقتی با دلیل و برهان مواجه می شوید . به هر سو دست درازی می کنید و سعی می کنید بین ما تفرقه افکتی کنید.

اردبیل یا تبریز یا اهواز و یا حتی اصفهان و .. فرقی نمیکند همه ما یک هدف داریم و آن اعتلای ایران و احقاق حقوق شهروندی و ... است.

که حقوق از دست رفته ما ترک های ایران می تواند دست آوردی از هدف کلی ما و برادران فارسی زبانمان باشد.

دورود بر ایرانی درود بر ایران آزاد و آباد که در آن ما نیز به حقوقمان خواهیم رسید.

لعنت بر تفرقه افکنان از ترک گرفته تا فارس....
 

AtoorPat

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2006
نوشته‌ها
100
لایک‌ها
2
به نقل از jaberi :
بنده آن مطالب را نیز غیر مرتبط می پندارم .

در ضمن این سوال من به شما ربطی ندارد بگزارید کسی که نوشته جواب دهد در ضمن در هر حالت مطالبی که کوروش گفته است مرتبط نیست .

شما چرا سعی دارید صورت مسئله را پاک کنید؟

کسانی تفرقه افکنی میکنند که در بالای شهر تهران دور منقل نشسته و شاهنامه خوانده و به قومیت های شریف ایرانی از جمله ترک و عرب توهین می کنند نه کسی که در خانه ملت از گرفتن حقوق ملت دم می زند.

در باره بودجه نیز من هیچ نظری نمیدهم چون بسیار بسیار بی ربط بوده و نشان از کوته فکری شما و همپالگی هایتان دارد .

وقتی با دلیل و برهان مواجه می شوید . به هر سو دست درازی می کنید و سعی می کنید بین ما تفرقه افکتی کنید.

اردبیل یا تبریز یا اهواز و یا حتی اصفهان و .. فرقی نمیکند همه ما یک هدف داریم و آن اعتلای ایران و احقاق حقوق شهروندی و ... است.

که حقوق از دست رفته ما ترک های ایران می تواند دست آوردی از هدف کلی ما و برادران فارسی زبانمان باشد.

دورود بر ایرانی درود بر ایران آزاد و آباد که در آن ما نیز به حقوقمان خواهیم رسید.

لعنت بر تفرقه افکنان از ترک گرفته تا فارس....


با آنكه بي‌احترامي و توهين به ارمنيان بيگناه و برخورد تجزيه‌طلبانه و پانترك‌مابانه را بي‌ارتباط با اين موضوع مي‌دانيد، اما يك گله از شما دارم و آن اينست كه با هيچكدام از گويندگان اين موضوعات برخوردي انجام نداديد و تنها زماني كه سخن از غارت بودجه ايران در تبريز شد رگ گردن كلفت كرديد.

دربارهء پاسخ دادن به كسي كه از ديگري پرسش كرده است، صورت مسئله را پاك نمي‌كند و نيز اينجا يك تريبون نسبتا آزاد است و كسي هم موظف نيست حتي پرسشي كه از او ميشود را پاسخ گويد.

گلايهء ديگرم دربارهء‌ شاهنامه‌خواني است كه بسيار كار ناپسندي انجام داديد. با اين كار راه را براي دشنام دادن ديگران باز مي كنيد.

اما با ادامهء سخنتان موافقم كه نبايد به فرصت‌طلبان اجازه دهيم تا تفرقه‌افكني كنند حتي اگر نمايندهء‌ تبريز همچون اعلمي باشد.
 

korosh bozorg

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2005
نوشته‌ها
294
لایک‌ها
7
به نقل از jaberi :
یک بازگویی بی محتوا و غیر مرتبط با موضوع.

در ضمن جناب اعلمی پانترک نیست . این شما هستید که از روی ضعف و خباثتی که در فطرت پلیدتان هست شخصیتی بسیار مردمی و دلسوز را مثل خودتان نژاد پرست معرفی می کنید.

ایتین آغزینن دنیز (دریا) میندار اولماز.
نخست اینکه این یک بازگویی بود. من سخن کس دیگری را بنام خودم نمیگذارم و در ان تغییری ایجاد نمیکنم. ربطش هم به این بود که هم میهنان اذری بدانند بودجه ی کم و نداشتن نشریه و تلوزیون به زبان ترکی و تدریس نشدن زبان ترکی دروغ 100% هست. در آذرآبادگان همه ی اینها وجود دارد بودجه را هم که میبینیم و مدرک و سند هم از این معتبر تر دیگر نمیتوان یافت.
همچنین هر زمان احساس کردید نوشتاری به شما ربطی ندارد, پاسخی ندهید.
کسی که در مجلس کشور آن شعر را بخواند و به بیش از چند میلیون هم میهنش و پایتخت نشین توهین بکند از هر جدایی خواهی بدتر هست.
 

atabay danyeli

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 می 2006
نوشته‌ها
32
لایک‌ها
0
در خواست از مدیر انجمن

متاسفانه عده ای داشناک و پان ارمنی فضای انجمن را با چاله میدان اشتباه گرفته و دست از اهانت به اقوام بر نمی دارند ، هرچند که این خود حکایت از بیماری روحی تاسف برانگیزی دارد که در مقابل منطق فحاشی می کنند.شوخی و مزه چاشنی حرف جدی کردن ایراد ندارد ، اما توهین به اقوام بیماری است و جلوگیری از این هم میکند که و قت دوستان صرف مسایل جدی بشود. برای بهتر شدن فضا ÷یشنهاد می نماید:

1- برای ادامه منطقی بحث باید فضایی ایجاد شود که در آن به اقوام ، به فرهنگ آنان ، به بزرگان علم و فرهنگ توهین نشود.
2- نباید اجازه بدهید که افراد خودسر به شخصیت های سیاسی توهین و یا فضای انجمن را سیاسی کنند.
3- من خودم بالشخصه مخالف بستن راه های حضور افراد در انجمن هستم و این برای تجربه تحمل حضور دیگران خوب است. ولی گاهی بعضی از دوستان رعایت نمی کنند.
4- از دوستان بخواهید فقط مطالب سودمند بنویسند .
5- از دوستان بخواهید که جواب اهانت های آتور خان و کوروش خان را با اهانت ( به اقوام ) ندهند.( این دو نفر داشناک و معلوم الحال هستند.)
6- دوستان آزری اگر اعتقاد به فرهنگ بالای آزربایجان دارند در مقابل اهانت ها سکوت کنند. خوشبختانه امروز مسایل آزر بایجان به قدری روشن و تاریخ آن به قدر ی افتخارآمیز است که تند شدن در مقابل این داشناکها که با هدف از پیش تعیین شده و برای ایجاد تفرقه دست در دست یهود و ینگه دنیاییها گذاشته اند ، جز ضربه به اهداف شریف و انسانی آزربایجان که در سراسر تاریخ ایران زمین سربلند و با غیرت زیسته اند ثمر دیگری ندارد.اگر امروز در دنیا شاهد شانتاژ داشناکها و یهودیها در تحریف تاریخ اقوام وملل مشرق زمین و نگین آن آزربایجان سربلند هستیم ، اگر امروز جهان روشنفکر پرده از کثافت کاریها و دروغ پردازیهای این احزاب منحط و مایه ننگ بشری ( که آتور خان خیلی یقه برایشان می دراند)در افسانه بافی قتل عام ها و ماشین های آدم سوزی و... برمیدارد. تمام اینها در پی پنهان کاری کثافات کاریهای گذشته احزاب خود در همکاری با دول روم در قدیم و انگلیس و روس و اخیرا امریکا در قتل عام مظلومانه مسلمانان منطقه هستند. من قسم به حضرت عباس را باور کنم یا این دم خروس را.
اینان از ارامنه داشناک بیگناه حرف میزنند ، پس این همه جنایت در قره باغ را چه کسانی رقم میزنند؟یا به زعم شما کشتار این همه زن وکودک آنهم در این در بیخ گوش ما اشکال ندارد و اگر من اعتراض کنم پان ترک خواهم بود.
امروز جهان شاهد افکار پلید داشناکها در نسل کشی و ... میباشد .لطفا با تکیه بر موهومات یک قرن پیش امروز خود را توجیه نکنید.
اینان در پی تطهیر یهودند ، آیا واقعا کورید و جنایت های رفته در فلسطین را نمی بینید؟
 

jaberi

Registered User
تاریخ عضویت
11 جولای 2006
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
0
محل سکونت
تبریز - طهران و بالعکس
پاسخ من به شما و سایران باعث منحرف شدن بیشتر خواهد شد .

مطالب آتابی دان یلی هم تایید می شود.

آتورپات و کورورش ، لطفا پست های بی ربط نزنید و اگر پست های بقیه هم بی ربط بود اعتراض کنید من هم به شما خواهم پیوست و با پست های بی ربط مخالفت خواهم کرد ( مثل مطالبی که گفتید )

از همه کسانی که با ما همراهی یا مخالفت می کنند نیز در خواست دارم سعی در ارتقای این بحث داشته باشند.


من یک پیشنهاد دارم :

البته مدیر نیز همکاری کنه بهتره . لطفا موضوعات رو مشخص کنند و یک هفته یا هر زمانی که مقرر بشه در باره آن تبادل نظر کنیم .

اینطوری نشه که وسط بحث یکی از ارمنی حمایت کنه ، بعد یکی بیاد به اعلمی بد و بیرا بگه .

یکی کم بیاره بگه ترک ها میلیون ها ارمنی کشتند و ....
 

korosh bozorg

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2005
نوشته‌ها
294
لایک‌ها
7
پس سرانجام فشارها هوده داده و پیام و بازگویی من پاک شد!
از همان زمانی که چند آی دی تک پست ه به اینجا سرازیر شدند آن هم همزمان! همه چیز دستگریم شد.
بسیار خوب با اینکه بارها و بارها در این جستار آسان و با مدرک و سند ثابت شده که آذری ها نه ترک بلکه آریایی هستند و زبانشان تا 400 سال پیش آذری پهلوی یک زبان ایرانی بوده, باز هم دوستان کا را آغاز کنند و سند و مدارک خود را برای ترک خواندن آذری ها و فرهنگ چند هزار ساله ی ترکی و زبان ترکی باستان و اصلا ربط اینها با آذریها بگویند و بیاورند.
نغز است که کاربر atabay danyeli تنها در این پیام واپسین خود هر گونه تهمت و ناسزایی میگوید و در پایان پند و اندرز هم میدهد.
در هر روی شما که با گرداننده ی تالار پیوند خوبی دارید میتوانید درخواست خود را در پیام ویژه بفرستید تا زودتر و بهتر رسیدگی شود.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
به نقل از korosh bozorg :
پس سرانجام فشارها هوده داده و پیام و بازگویی من پاک شد!
ا زهمان زمانی که چند آی دی تک پست ه به اینجا سرازیر شدند آن هم همزمان! همه چیز دستگریم شد.
بسیار خوب با اینکه بارها و بارها در این جستار آسان و با مدرک و سند ثابت شده که آذری ها نه ترک بلکه آریایی هستند و زبانشان تا 400 سال پیش آذری پهلوی یک زبان ایرانی بوده, باز هم دوستان کا را آغاز کنند و سند و مدارک خود را برای ترک خواندن آذری ها و فرهنگ چند هزار ساله ی ترکی و زبان ترکی باستان و اصلا ربط اینها با آذریها بگویند و بیاورند.
نغز است که کاربر atabay danyeli تنها در این پیام واپسین خود هر گونه تهمت و ناسزایی میگوید و در پایان پند و اندرز هم میدهد.
در هر روی شما که با گرداننده ی تالار پیوند خوبی دارید میتوانید درخواست خود را در پیام ویژه بفرستید تا زودتر و بهتر رسیدگی شود.
آقاي كورش خان ( آريا خان )

چند بار در اين مورد به شما هشدار دادم كه بحث ها را منحرف نكنيد .

هيچكس اينجا با من رابطه و پيوند مخصوص ندارد . اين فروم قوانين مخصوص به خود را دارد و همه ملزم به رعايت آن هستند . اينجا همه كاربر مجازي هستند و هيچكس هم مسئول حرف و سخن ديگران نيست . اين در مرامنامه اشاره شده است .


متوجه نحوه سخن گفتن خود باشيد . هر چيزي كه از ذهن شما مي گذرد مجاز به ارايه آن نيستيد .
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
دوستان عزيز دقت بفرمايند .

در اين تاپيك در مورد يك موضوع تاريخي صحبت مي گردد .

از ارايه بحث هاي متفرقه و منحرف كننده بحث تاريخي اين تاپيك خودداري كنيد .
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
نغز است که کاربر atabay danyeli تنها در این پیام واپسین خود هر گونه تهمت و ناسزایی میگوید و در پایان پند و اندرز هم میدهد.


ايشان خودشان در اين مورد توضيح دادند .
شوخی و مزه چاشنی حرف جدی کردن ایراد ندارد ، اما توهین به اقوام بیماری است و جلوگیری از این هم میکند که و قت دوستان صرف مسایل جدی بشود
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
سخناني كه جناب atabay danyeli فرمودند كاملا صحيح است .
مخصوصا كه ايشان باقي ماندن تمام انديشه ها را براي تجربه تحمل حضور ديگران ضروري مي دانند و اين نكته بسيار بزرگي است .

من هم كاربري هستم مانند شما . اما چون ايشان عنوان مطلب را درخواستي از مديران انجمن انتخاب كرده بودند بايد عرض كنم كه من هم با نظرات ايشان موافق هستم و از نظر بنده درست هستند .

اينجا يك فروم است و همه آزاد هستند كه با حفظ قوانين فروم و همچنين جامعه نظرات خود را بيان كنند .

اما وقتي كسي مي آيد و در داخل بحث ناگهان پستي مي زند و مي گويد بيت المال مملكت را دارند در آذربايجان غارت مي كنند اين بجز منحرف كردن تاپيك و تحريك كاربران جوان تر فروم هيچ قصد و منظور ديگري ندارد .


در اين فروم تا هفته گذشته كاربري داشتيم كه بسيار علاقه به منحرف كردن تاپيك داشت .
در ابتدا با ارسال تعداد زيادي پي ام قصد تحريك من ( نه به عنوان بهروز بلكه كسي كه در اين فروم مطلب مي نويسد ) را داشت اما زماني كه متوجه شد از اين كار سودي نخواهد برد شروع به منحرف كردن تاپيك ها كرد .
مثلا در تاپيك حافظ مي گفت حافظ شرابخوار است و من دقيقا اطلاع دارم و شما ( خطاب به كاربران آن تاپيك ) مي خواهيد با پنهان كردن اين مطلب جنبه عرفاني به حافظ بدهيد و نمونه هاي بسياري كه دوستان مطلع هستند . در همين تاپيك هم شاهد هنرنمايي هايي ايشان بوديم .
به ناچار مجبور مي شدم پست هاي ايشان را كمي اديت كنم ( گاهي هم پاك كنم ) تا جو بيش از حد متشنج نگردد . اما در واپسين روزهاي حضور خود در فروم ، گستاخي را از حد گذرانده بود و به كاربران خوب و شريف فروم توهين مي كرد و سعي در تحريك آنان داشت كه در اينجا بود كه پس از 3 ماه تذكر و مدارا مجبور به قطع دسترسي ايشان شدم .

كاربر فعالي بود كه از همه كساني كه در اين فروم مطلب مي نويسند شناخته شده تر بود . حتي با آي دي جديد هم آمد و دادگاهي هم تشكيل داد كه برخي از دوستان هم براي حمايت از ايشان وارد عمل شدند و در افشاني كردند .
اما در نهايت باخت با ايشان بود كه در رابطه با ديگران به " برد - باخت " مي انديشيد .
تا زماني كه در روابطمان به " برد - برد " نيانديشيم اين ما هستيم كه در نهايت امر مي بازيم .



نمي دانم شما در فروم هاي ديگر فعاليت داريد يا نه ؟؟ در بسياري از فروم ها اگر يكي از اين حرفهايي كه در اينجا زده شد ، نوشته مي شد 10 تا كاربر BAN مي شدند و اجازه هم داده نمي شود كه كاربري با آي دي جديد بيايد و دادگاه تشكيل بدهد .
آزادي كه دوستان از آن دم مي زنند در كدام فروم به اين اندازه است ؟؟؟
من كاري به فروم هايي ندارم كه 100 كاربر دارند و ميزان بازديد آنها به عدد 1000 هم نمي رسد .
مرامنامه تمام فروم ها مشخص و واضح است .
اما راز پرشين تولز و موفقيت آن در اين است كه به مشابه ساير فروم ها عمل نمي كند .
اينجا تا زماني كه شما بر خلاف قوانين صحبت نكنيد مجاز هستيد هر آنچه را به آن اعتقاد داريد بيان كنيد . اما كسي حق ندارد به عنوان آزادي بيان به نماينده يك كشور توهين كند . آن هم انسان شريفي مانند آقاي اعلمي .
اين حق در هيچ كجا به شما داده نمي شود كه شامل اين فروم هم مي شود .
كساني كه نمي توانند خود را با قوانين اين فروم منطبق كنند ، براحتي مي توانند اينجا را ترك كنند . ميتوانند براي خود وبلاگي بسازند و هر آنچه را دوست دارند بيان كنند .
شما برويد وبلاگي ثبت كنيد و صبح تا شب به من فحش دهيد . اگر كسي را با شما كاري بود
اما در اين فروم نمي توانيد .
 

atabay danyeli

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 می 2006
نوشته‌ها
32
لایک‌ها
0
از آنجائیکه احساس کردم جناب کوروش خان به " گ " خیلی علاقمندند. و از فرط این علاقه فکر کرده بودند که ما میخواهیم تمام " گ " ها ی عالم را سهم المیراث ترک ها بدانیم ، بدوا با تمام خضوع و برای اینکه دل پان ایرانیستی اش ترک برندارد اعلام میکنم که " گاو " و " گرگ " و " گلابی " فارسی است. نگران نباش. خیلی لغت دیگر هم با " گ " شروع میشود و فارسی هستند. اما لغتی که امروز بدان میپردازم اگر اجازه بفرمایید ترکی است.

گزمک ( GƏZ – mek)


در معنای گشتن ، گردیدن ، از جای به جایی بردن ، دور تاباندن، فرو رفتن ، چیزی را همواره همراه خود داشتن ، چیز را به اطراف چیزی گرداندن ، از دست کسی گرفتن و گرداندن و مشایعت کردن و یا به حضور کسی بردن.

از این کلمه کلمات زیر خیلی مصطلح هستند
گز = به صورت عام درخت
گز = سوفار و تیر ، نام درختی است با چوب بسیار سخت ( رستم با چوب این درخت تیری ساخت و چش و چال اسفندیار مغموم را در آورد)
گز کردن = در اصطلاح فارسی به معنی بسیار گردیدن ، اندازه زدن ( به معنی خوردن از این ریشه نیست و گاز زدن می آید.)
گز = نوعی از عصاره گون خاص که مشهورترین آن در منطقه بلداجی ( ترک زبان هستند)به عمل آمده و در اصفهان با آن نوعی شیرینی که به گز معروف است درست میگردد ( معروفترین نوع آن گز بلداجی است)
گز = در ترکی قدیم به معنی ته دیگ است و اروزه به شکل گازماق و قازماق و قزماق کاربرد دارد.
گز = نام یک نوع دیبای چینی
گزک = نوبت در کار
گزک = پردلی ، جرات
گزده ک = گودی فرو رفته در سر کوه
گزلیک = نوعی چاقو و شمشیرو کارد کوچک ( در قدیم برای محافظت و ... زنها در زیر قبا می بسته اند. نار شست یک همچی زنهایی)
گزمه = پاسبان و به معنا ی امروزی و دقیق معادل " گشت " و مامورانی که جهت حفاظت می گردند.
گزرگی = سیار و سیاره
گزه ن = آلت برش چرم ( در حرفه کفاشی مشهور است )
گزه گن = بسیار گردنده ، کسی که زیاد اینطرف و آنطرف میرود.
در معنی فرو رونده مصدر " گزیدن و گزیده شدن "از آن بر ساخته و در فارسی کاربرد دارد.

لغت ومعانی طولانی بالا را از این جهت آوردم که درک مطلبی را که در پی خواهم آورد سهل تر کند.

ریشه " گز" در پیوند با پسوند " ار " ( توضیحات کامل این پسوند را در یکی از پست های قبلی داده ام ) واژه ای تولید میشود به صورت " گزر Gəz – Ər " معنی لغوی این واژه " مرد گردنده " و معنی خاص آن " مردی است که دست یکی دیگر را گرفته و با خود به حضور بزرگان می برده است ."
عده ای از لغت شناسان بر این باور هستند که این واژه دو مسیر تکاملی جداگانه و در دو جغرافیای مختلف را پشت سر گذاشته است. یکی از این مسیر ها در نهایت به اسم قبیله معروف ترک " خزر ها " رسیده که امروز اسم آنها بر روی در یای خزر باقی است.( این تبدیل از بحث امروز خارج است)
مسیر دوم در طول تاریخ به اشکال مختلف زیر ظاهر و همواره بار معنایی " مردی است که دست یکی دیگر را گرفته و با خود به حضور بزرگان می برده است ." با خود داشته است.

گزر ، گیزیر ،گزیر ، ویزیر ، وزیر

این کلمه امروز یکی از پرکاربردترین کلمات در زبان های همجوار ترکان میباشد.
حال باید دید سابقه این کلمه در تاریخ تا کجاست.
صرفنظر از سابقه این کلمه در متون قدیمه و سنگ نبشته و ... ترکی موارد زیر قابل بررسی است.

rәzâgảr به زبان آرامی در معنی ( قانونگذار هم بکار رفته است )
Gəzirâ در زبان عبری و در متن تلمود
Gzirâ در زبان سریانی
جزیر عربی
Vicir Viçir در پارسی میانه

دوستانی که بدون تعصب مسایل را تحلیل میکنند میتوانند حدس بزنند که واژه اصلی و از زبان مقصد وقتی وارد زبان دیکری میگردد در همان زمان قدمتی کمتر از زبانهای دیگر ندارد. اما چیزی که اینجا جالب است بدانیم این است که شکل جدید تر آن ( وجیر و وزیر ) در گروه زبان های فارسی موجود است و این به نوبه خود معنایی جز این ندارد که گروه زبان های ترکی که واژگانی از این دست از آن زبان وارد زبانهای دیگر شده از زبان های دیگر قدمتی بیشتر داشته است.
در آینده خیلی از این کلمات را که گروه زبان های ترکی وارد زبان های دیگر شده بررسی خواهیم کرد و این مطالب خیلی واضحتر و بی تعصب تر نشان خواهد داد که زبانهای ترکی در این منطقه قدیم و گروه ربان های فارسی متاخرتر هستند.
 

mehrdad1125

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2006
نوشته‌ها
15
لایک‌ها
0
درود بر همه دوستان
من تازه با این فروم آشنا شده ام.

به نظر من، ترک بودن یا نبودن یک آذری به خودش مربوط است و نمی توان کسی را به زور ترک یا غیر ترک نامید حتی اگر تمام واقعیت ها بر خلاف آن باشد ولی می توان با آگاهی دادن، افراد در انتخاب درست یاری کرد.

اساساً قديمی ترين دست نوشته به زبان ترکی که در جهان يافت شده، کتيبه گول تيکين است که در اورخان چای در شمال مغولستان کشف شده و قدمت آن به قرن ششم ميلادی باز می گردد. تاکنون کتيبه و دست نوشته ای که به زبان ترکی باشد در آذربايجان کشف نشده است در حالی که کتيبه و دست نوشته های متعددی به "زبانهای فارسی ميانه" در نقاط مختلف آذربايجان به دست آمده است. بنابراین می¬توان گفت که خواستگاه اصلی ترکان، مناطقی در آسیای میانه یعنی شمال چین، مغولستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان بوده است. همانطورکه می دانید مردم این مناطق زردپوست و دارای چشمان ریز و بادامی شکل هستند. به نظر شما چهره مردم ترکیه و آذربایجان به ساکنان کشورهای گفته شده، شباهت دارد یا نه؟ به مردم ایران و شمال عراق چطور؟ همین موضوع در کشورهایی مانند لبنان، مصر و سوریه قابل مشاهده است که با وجود عرب زبان بودن کوچکترین شباهتی از نظر چهره به مردم عربستان ندارند. با این حال تصمیم با خود یک فرد است که خود را ترک یا غیر ترک بنامد و کسی نمی تواند او را مجبور کند زیرا نمی توان بر اندیشه قفل زد البته بهتر است این تصمیم گیری بر اساس واقعیات باشد.

با تشکر از بهروز عزیز، من سعی کردم تقریبا تمامی نظرات را از ابتدا مطالعه کنم اما در یک مورد از شما گله مند هستم. شخصی به نام Xelil در نظر 127 صفحه 9 می گوید: جواب امثال شما را با فقط و فقط با اسلحه میتوان داد و بس. ولی شما اصلا برخوردی نکردید، به نظر من جای این صحبت ها اینجا نیست.
Turkvox هم از ID مشکوکی استفاده کرده است که من را یاد "گرگ های خاکستری" می اندازد. امیدوارم که اشتباه کرده باشم.

مهمتر از همه این که ما اول انسان و بعد ایرانی هستیم و باید به تمام فرهنگ های موجود در ایران احترام بگذاریم و صد البته مراقب اختلاف پراکنی ها (پان ها) باشیم. (جنگ های داخلی بالکان که یادتان نرفته است)

دوستان لطفا معنی "دده قورقود" را برای من بنویسند.

پاینده ایران
 

radkish

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 آپریل 2006
نوشته‌ها
27
لایک‌ها
0
محل سکونت
tehran
با درود به همه ي دوستان
من مدتي بود كه تنها به خواندن نظرات اعضا مي پرداختم اما در اين مدت به نظرم چند نكته آمد كه بايد عرض كنم
نخست ؛ در آذربايجان چون تمام ايران يك بحران هويت وجود دارد كه به دليل سياست هاي 27 ساله ي حاكميت است ، زيرا سياست فرهنگي حكومت ايران بر مبناي پان اسلاميست بوده و هويت ملي به حاشيه رانده شده است .
بي توجهي به هويت ملي سبب شده كه مباني هويت ملي مثل زبان فارسي و يا مفاخر ملي به غلط فهميده شوند و ارزش كار هاي آن ها به درستي درك نشود . براي نمونه مدتي است رويكرد ابلهانه اي از برخي فعالان قوميتي!!! آذربايجاني نسبت به زبان پارسي، حكيم توس، هخامنشيان و كوروش بزرگ و…بسياري زمينه هاي هويت ملي شاهد باشيم.بعنوان مثال دست اندر كاران سايت شمس تبريز كه خواستار توجه به زبان تركي هستند ا به ياوه گويي در مورد كوروش بزرگ ، زبان فارسي و هخامنشيان، فردوسي مي پردازد ، مگر با توهين به پارسي زبان ها و بزرگمردان ايران مشكل كم توجهي به زبان توركي حل مي شود؟
و يا در نوشته هاي اين به اصطلاح فعالان قوميتي زبان فارسي به عنوان زبان قوم فارس !! مورد هجوم قرار مي گيرد .در صورتي زبان فارسي يك زبان ملي است و منحصر به مرزهاي كنوني ايران نبوده است و آذريان نامداري چون نظامي ، خاقاني و قطران تبريزي و...در سرافرازي زبان پارسي كوشيده اند

دوم ؛ دانشمندان ايرانيي كه به مسئله ي تغيير زباني آذربايجان پرداخته اند بيشتر آذري بوده اند؛استاداني چون يحيي ذكا، سيد احمد كسروي تبريزي،شادروان علي دهقان،دكتر تقي اراني و… مسئله تغيير زباني آذري ها يك واقعيت تاريخي است كه اسناد بسياري در مورد آن وجود دارد و ياوه هاي برخي تجزيه طلبان كه از توطئه ي فاشيسم فارس!!! در تحريف تاريخ حرف مي زنند ناشي از اغرض آن ها است .

سوم؛ قوميت از سه عنصر نژاد، فرهنگ و زبان تشكيل شده است . در سراسر سرزمين ايران بزرگ بيشينه ي مردمي كه به زبان هاي آريايي سخن مي گويند(؛ پارسي زبان ها، كرد ها، پهلوي زبان هاي مركز ايران، بلوچ ها، تات ها و تالشي ها، پشتون ها ، تاجيكان ، مازندراني ها، گيلاني ها، زرتشتيان و ارمنيان و...) داراي فرهنگي ايراني آريايي، زباني آريايي و نژاد يكسان ؛سفيد پوست از دو شاخه ي (irano_afghan , Armenoid ) هستند ، (البته اقليتي نژاد مغولي فارسي زبان در افغانستان و اقليتي آلوده به نژاد نگروييد در حاشيه ي خليج فارس هستند كه جز قوميت هاي آريايي به حساب نمي آيند). مردم آذربايجان نيز علي رقم دگر گوني زباني هم از لحاظ فرهنگي و هم از لحاظ نژادي آريايي هستند ؛ آذري ها از نژد سفيد و بيشتر از شاخه ي ارمني سان هستند . اين موضوع كه نژاد آذري ها و اراني ها (مردم جمهوري آذربايجان) با نژاد همسايگان آريايي زبانشان تفاوتي ندارد را پژوهش هاي علم ژنتيك نيز ثابت كرده است و البته اين موضوع با ديدن ريختار آذري ها كاملا مشهود است . اما در آذربايجان اقليتي نژاد ترك نيز وجود دارد. اين اقليت از لحاظ نژادي داراي آميختگي زياد با نژاد زرد است و ريختار كاملا مشخصي دارد ؛چشمان مورب و تنگ، گونه هاي ضمخت و مشخص . اين اقليت به مرور و به ويژه در چهار صده ي اخير به آذربايجان يورش آوردند و در آنجا سكني گزيدند و سبب تغيير زباني آذربايجان گشتند.

چهارم؛كساني كه بر ترك بودن آذربايجانيان اصرار دارند دو فرضيه را مي توانند پيش بگيرند .
1. آذربايجان از ابتداي تاريخ مسكون اقوام ترك(شاخه اي از نژاد زرد و آلتاييك زبان) بوده است.
2.مردم بومي و آذري زبان(گويشي از زبان پهلوي)نابود شده اند و ايلات ترك زرد پوست در تمام آذربايجان پخش شده اند
از اعضا ترك گرا تقاضا مي كنيم براي اثبات اين دوفرضيه به ارائه ي اسناد و دلايل علمي و بي طرف بپردازند و از مطالب بي سند و تهي بپرهيزند.همچنين از دوستاني كه اين دو فرضيه را رد مي كنند تقاضا دارم به اظهار نظر بپردازند و مطالبي كه در پست هاي قبلي شان بود به صورت چكيده بيان كنند

پنجم؛ زبان تركي مثل هر زباني قابل احترام است و من و دوستان ميهن پرست نيز به اين زبان احترام مي گذاريم. حذف زبان تركي و يا ادامه ي آن تصميمي است كه نخبگان آذري ميتوانند بگيرند ولي تا زماني كه در آذربايجان يك نفر به تركي سخن مي گويد اين زبان مورد احترام همه ي ايرانيان است
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
با تشکر از بهروز عزیز، من سعی کردم تقریبا تمامی نظرات را از ابتدا مطالعه کنم اما در یک مورد از شما گله مند هستم




زیاده جسارت است دوست من ( آقای ا.ه )
اما شما آنزمان عضو نبودید و اطلاع کافی از موضوع ندارید !!!!

به ایشان در زمان مناسب اخطار در این مورد داده شد و چون موثر واقع نشد دسترسی ایشان هم برای مدت چند روز محدود گردید .

در بحث های جدی با کسی تعارف و شوخی نداریم . نه با کاربران تازه عضو شده و نه با کاربران قدیمی و حتی کاربران فعال . با کاربری هم که بخواهد مطالب فروم را منحرف کند و یا به دیگران توهین کرده و مسخره بازی در بیاورد برخورد خواهد شد .
 

mehrdad1125

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2006
نوشته‌ها
15
لایک‌ها
0
به نقل از Behrooz :





زیاده جسارت است دوست من ( آقای ا.ه )
اما شما آنزمان عضو نبودید و اطلاع کافی از موضوع ندارید !!!!

به ایشان در زمان مناسب اخطار در این مورد داده شد و چون موثر واقع نشد دسترسی ایشان هم برای مدت چند روز محدود گردید .

بهروز عزیز، اکثر اخطارهای شما قابل رویت توسط دیگران بود ولی ظاهرا اخطار به ایشان، به صورت خصوصی بوده است.
منظورتان از آقای (ا.ه) چیست؟

در بحث های جدی با کسی تعارف و شوخی نداریم . نه با کاربران تازه عضو شده و نه با کاربران قدیمی و حتی کاربران فعال . با کاربری هم که بخواهد مطالب فروم را منحرف کند و یا به دیگران توهین کرده و مسخره بازی در بیاورد برخورد خواهد شد .[/QUOTE]

آیا منظورتان نظرات بنده بوده است؟ اگر ایرادی وجود داشته است لطفا صریحا بفرمایید تا متوجه اشتباه خود شوم.

با سپاس
 

AtoorPat

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2006
نوشته‌ها
100
لایک‌ها
2
به نقل از korosh bozorg :
پس سرانجام فشارها هوده داده و پیام و بازگویی من پاک شد!
از همان زمانی که چند آی دی تک پست ه به اینجا سرازیر شدند آن هم همزمان! همه چیز دستگریم شد.
بسیار خوب با اینکه بارها و بارها در این جستار آسان و با مدرک و سند ثابت شده که آذری ها نه ترک بلکه آریایی هستند و زبانشان تا 400 سال پیش آذری پهلوی یک زبان ایرانی بوده, باز هم دوستان کا را آغاز کنند و سند و مدارک خود را برای ترک خواندن آذری ها و فرهنگ چند هزار ساله ی ترکی و زبان ترکی باستان و اصلا ربط اینها با آذریها بگویند و بیاورند.
نغز است که کاربر atabay danyeli تنها در این پیام واپسین خود هر گونه تهمت و ناسزایی میگوید و در پایان پند و اندرز هم میدهد.
در هر روی شما که با گرداننده ی تالار پیوند خوبی دارید میتوانید درخواست خود را در پیام ویژه بفرستید تا زودتر و بهتر رسیدگی شود.

دوست گرامي نگران نباشيد. اگر مي‌بينيد كه نخستين گفتار جناب آتاباي با دشنامها و توهينها آغاز شد و هنگاميكه در نامه‌هاي ديگرشان اشاره شد كه براي سربسر گذاشتن كاربران اينجا آمده‌اند و ايران‌دوستان را داشناك ارمني ناميدند و مدير مربوطه گفت اين سخنان را بايد با آب طلا نوشت، مي‌بايد درمي‌يافتيد كه طرفداري از پانتركيست و تجزيه‌طلب در افكار برخي از مدافعان كمونيست وجود دارد كه البته بنده دربارهء‌ فيلتر شدن پرشين‌تولز هشدار داده بودم منتها چون بخشهاي گوناگون پرشين‌تولز حاوي اطلاعات ذيقيمتي است، ديگر از سوي قوه قضايه پيگيري نكرديم و اكنون با صحبتهايي كه انجام شده قرار است بخش ديگري به اينجا بنام «تاريخ»‌ افزوده شود كه داوري آن نه با پانتركيستها باشد و نه با طرفداران حزب منحط توده و كمونيستها.

به هر روي، اگر مي‌بينيد كه مدير اينجا هيچ نامه‌اي در راستاي موضوع بحث نمي‌فرستد و يا اگر مي‌فرستد فقط براي طرفداري از يك جناح است و چندين نامه پشت سر هم تنها به تذكر دادن اختصاص مي‌دهد، شايد بخاطر آرام كردن بحث است و شما نبايد توقع داشته باشيد كه اگر ايشان از آتاباي طرفداري مي‌كند و برخي از نامه‌هاي ايراندوستان را پاك مي‌كند، بخاطر شعرهاي شاملوي آتاباي(بعنوان گذرنامه) يا بخاطر ناآگاهي ايشان از تاريخ است، زيرا بارها ديده‌ايم كه از نويسندگان چپي بويژه حزب توده، خوب كپي مي‌كند و اين نشان مي‌دهند كه ايشان حداقل در زمينهء اشاعهء‌ افكار كمونيستها، جستجوگر خوبي هستند.

البته اين آخرين اخطار جدي بود كه داده شد و اميد است همهء‌ ايراندوستان آگاه به تاريخ، در پناه ايزد يكتا، راه آباداني و سرافرازي ايران را به جواناني كه هنوز فرصت پژوهش در درياي كرانه‌ناپيداي فرهنگ غني ايراني را نيافته‌اند، بياموزانند. و اميدوارم كه نامه‌هايي كه بار اطلاعاتي پيرامون موضوع بحث ندارد كمتر گردد.

ايدون باد
 

AtoorPat

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2006
نوشته‌ها
100
لایک‌ها
2
به نقل از radkish :
با درود به همه ي دوستان
من مدتي بود كه تنها به خواندن نظرات اعضا مي پرداختم اما در اين مدت به نظرم چند نكته آمد كه بايد عرض كنم
نخست ؛ در آذربايجان چون تمام ايران يك بحران هويت وجود دارد كه به دليل سياست هاي 27 ساله ي حاكميت است ، زيرا سياست فرهنگي حكومت ايران بر مبناي پان اسلاميست بوده و هويت ملي به حاشيه رانده شده است .
بي توجهي به هويت ملي سبب شده كه مباني هويت ملي مثل زبان فارسي و يا مفاخر ملي به غلط فهميده شوند و ارزش كار هاي آن ها به درستي درك نشود . براي نمونه مدتي است رويكرد ابلهانه اي از برخي فعالان قوميتي!!! آذربايجاني نسبت به زبان پارسي، حكيم توس، هخامنشيان و كوروش بزرگ و…بسياري زمينه هاي هويت ملي شاهد باشيم.بعنوان مثال دست اندر كاران سايت شمس تبريز كه خواستار توجه به زبان تركي هستند ا به ياوه گويي در مورد كوروش بزرگ ، زبان فارسي و هخامنشيان، فردوسي مي پردازد ، مگر با توهين به پارسي زبان ها و بزرگمردان ايران مشكل كم توجهي به زبان توركي حل مي شود؟
و يا در نوشته هاي اين به اصطلاح فعالان قوميتي زبان فارسي به عنوان زبان قوم فارس !! مورد هجوم قرار مي گيرد .در صورتي زبان فارسي يك زبان ملي است و منحصر به مرزهاي كنوني ايران نبوده است و آذريان نامداري چون نظامي ، خاقاني و قطران تبريزي و...در سرافرازي زبان پارسي كوشيده اند

دوم ؛ دانشمندان ايرانيي كه به مسئله ي تغيير زباني آذربايجان پرداخته اند بيشتر آذري بوده اند؛استاداني چون يحيي ذكا، سيد احمد كسروي تبريزي،شادروان علي دهقان،دكتر تقي اراني و… مسئله تغيير زباني آذري ها يك واقعيت تاريخي است كه اسناد بسياري در مورد آن وجود دارد و ياوه هاي برخي تجزيه طلبان كه از توطئه ي فاشيسم فارس!!! در تحريف تاريخ حرف مي زنند ناشي از اغرض آن ها است .

سوم؛ قوميت از سه عنصر نژاد، فرهنگ و زبان تشكيل شده است . در سراسر سرزمين ايران بزرگ بيشينه ي مردمي كه به زبان هاي آريايي سخن مي گويند(؛ پارسي زبان ها، كرد ها، پهلوي زبان هاي مركز ايران، بلوچ ها، تات ها و تالشي ها، پشتون ها ، تاجيكان ، مازندراني ها، گيلاني ها، زرتشتيان و ارمنيان و...) داراي فرهنگي ايراني آريايي، زباني آريايي و نژاد يكسان ؛سفيد پوست از دو شاخه ي (irano_afghan , Armenoid ) هستند ، (البته اقليتي نژاد مغولي فارسي زبان در افغانستان و اقليتي آلوده به نژاد نگروييد در حاشيه ي خليج فارس هستند كه جز قوميت هاي آريايي به حساب نمي آيند). مردم آذربايجان نيز علي رقم دگر گوني زباني هم از لحاظ فرهنگي و هم از لحاظ نژادي آريايي هستند ؛ آذري ها از نژد سفيد و بيشتر از شاخه ي ارمني سان هستند . اين موضوع كه نژاد آذري ها و اراني ها (مردم جمهوري آذربايجان) با نژاد همسايگان آريايي زبانشان تفاوتي ندارد را پژوهش هاي علم ژنتيك نيز ثابت كرده است و البته اين موضوع با ديدن ريختار آذري ها كاملا مشهود است . اما در آذربايجان اقليتي نژاد ترك نيز وجود دارد. اين اقليت از لحاظ نژادي داراي آميختگي زياد با نژاد زرد است و ريختار كاملا مشخصي دارد ؛چشمان مورب و تنگ، گونه هاي ضمخت و مشخص . اين اقليت به مرور و به ويژه در چهار صده ي اخير به آذربايجان يورش آوردند و در آنجا سكني گزيدند و سبب تغيير زباني آذربايجان گشتند.

چهارم؛كساني كه بر ترك بودن آذربايجانيان اصرار دارند دو فرضيه را مي توانند پيش بگيرند .
1. آذربايجان از ابتداي تاريخ مسكون اقوام ترك(شاخه اي از نژاد زرد و آلتاييك زبان) بوده است.
2.مردم بومي و آذري زبان(گويشي از زبان پهلوي)نابود شده اند و ايلات ترك زرد پوست در تمام آذربايجان پخش شده اند
از اعضا ترك گرا تقاضا مي كنيم براي اثبات اين دوفرضيه به ارائه ي اسناد و دلايل علمي و بي طرف بپردازند و از مطالب بي سند و تهي بپرهيزند.همچنين از دوستاني كه اين دو فرضيه را رد مي كنند تقاضا دارم به اظهار نظر بپردازند و مطالبي كه در پست هاي قبلي شان بود به صورت چكيده بيان كنند

پنجم؛ زبان تركي مثل هر زباني قابل احترام است و من و دوستان ميهن پرست نيز به اين زبان احترام مي گذاريم. حذف زبان تركي و يا ادامه ي آن تصميمي است كه نخبگان آذري ميتوانند بگيرند ولي تا زماني كه در آذربايجان يك نفر به تركي سخن مي گويد اين زبان مورد احترام همه ي ايرانيان است

درود بر شما دوست فرهيخته كه همواره نكته‌هاي مستند ارائه مي‌فرماييد.

اتفاقا پژوهش در اين واقعيت كه زبان پيشين آذربايجانيان تركي نبوده از روانشاد سيد احمد كسروي تبريزي آغاز شد و هنوز ادامه دارد كه اين نكته بارها گفته شده است . منتها ممكن است برخي از جوانان هنوز از اين پژوهشها آگاهي نداشته باشند.
رسالهء مولانا روحي انارجاني كه در سدهء ‌يازدهم هجري به زبان مردم كوچه و بازار تبريز نوشته شده است، حتي يك واژهء تركي هم ندارد. اين نشان مي‌دهد كه تا همين سيصد سال پيش مردم آذربايجان به زباني بسيار نزديك به زبان پهلوي سخن مي‌گفته‌اند.
 
بالا