با درود به همه ي دوستان
من مدتي بود كه تنها به خواندن نظرات اعضا مي پرداختم اما در اين مدت به نظرم چند نكته آمد كه بايد عرض كنم
نخست ؛ در آذربايجان چون تمام ايران يك بحران هويت وجود دارد كه به دليل سياست هاي 27 ساله ي حاكميت است ، زيرا سياست فرهنگي حكومت ايران بر مبناي پان اسلاميست بوده و هويت ملي به حاشيه رانده شده است .
بي توجهي به هويت ملي سبب شده كه مباني هويت ملي مثل زبان فارسي و يا مفاخر ملي به غلط فهميده شوند و ارزش كار هاي آن ها به درستي درك نشود . براي نمونه مدتي است رويكرد ابلهانه اي از برخي فعالان قوميتي!!! آذربايجاني نسبت به زبان پارسي، حكيم توس، هخامنشيان و كوروش بزرگ و…بسياري زمينه هاي هويت ملي شاهد باشيم.بعنوان مثال دست اندر كاران سايت شمس تبريز كه خواستار توجه به زبان تركي هستند ا به ياوه گويي در مورد كوروش بزرگ ، زبان فارسي و هخامنشيان، فردوسي مي پردازد ، مگر با توهين به پارسي زبان ها و بزرگمردان ايران مشكل كم توجهي به زبان توركي حل مي شود؟
و يا در نوشته هاي اين به اصطلاح فعالان قوميتي زبان فارسي به عنوان زبان قوم فارس !! مورد هجوم قرار مي گيرد .در صورتي زبان فارسي يك زبان ملي است و منحصر به مرزهاي كنوني ايران نبوده است و آذريان نامداري چون نظامي ، خاقاني و قطران تبريزي و...در سرافرازي زبان پارسي كوشيده اند
دوم ؛ دانشمندان ايرانيي كه به مسئله ي تغيير زباني آذربايجان پرداخته اند بيشتر آذري بوده اند؛استاداني چون يحيي ذكا، سيد احمد كسروي تبريزي،شادروان علي دهقان،دكتر تقي اراني و… مسئله تغيير زباني آذري ها يك واقعيت تاريخي است كه اسناد بسياري در مورد آن وجود دارد و ياوه هاي برخي تجزيه طلبان كه از توطئه ي فاشيسم فارس!!! در تحريف تاريخ حرف مي زنند ناشي از اغرض آن ها است .
سوم؛ قوميت از سه عنصر نژاد، فرهنگ و زبان تشكيل شده است . در سراسر سرزمين ايران بزرگ بيشينه ي مردمي كه به زبان هاي آريايي سخن مي گويند(؛ پارسي زبان ها، كرد ها، پهلوي زبان هاي مركز ايران، بلوچ ها، تات ها و تالشي ها، پشتون ها ، تاجيكان ، مازندراني ها، گيلاني ها، زرتشتيان و ارمنيان و...) داراي فرهنگي ايراني آريايي، زباني آريايي و نژاد يكسان ؛سفيد پوست از دو شاخه ي (irano_afghan , Armenoid ) هستند ، (البته اقليتي نژاد مغولي فارسي زبان در افغانستان و اقليتي آلوده به نژاد نگروييد در حاشيه ي خليج فارس هستند كه جز قوميت هاي آريايي به حساب نمي آيند). مردم آذربايجان نيز علي رقم دگر گوني زباني هم از لحاظ فرهنگي و هم از لحاظ نژادي آريايي هستند ؛ آذري ها از نژد سفيد و بيشتر از شاخه ي ارمني سان هستند . اين موضوع كه نژاد آذري ها و اراني ها (مردم جمهوري آذربايجان) با نژاد همسايگان آريايي زبانشان تفاوتي ندارد را
پژوهش هاي علم ژنتيك نيز ثابت كرده است و البته اين موضوع با ديدن ريختار آذري ها كاملا مشهود است . اما در آذربايجان اقليتي نژاد ترك نيز وجود دارد. اين اقليت از لحاظ نژادي داراي آميختگي زياد با نژاد زرد است و ريختار كاملا مشخصي دارد ؛چشمان مورب و تنگ، گونه هاي ضمخت و مشخص . اين اقليت به مرور و به ويژه در چهار صده ي اخير به آذربايجان يورش آوردند و در آنجا سكني گزيدند و سبب تغيير زباني آذربايجان گشتند.
چهارم؛كساني كه بر ترك بودن آذربايجانيان اصرار دارند دو فرضيه را مي توانند پيش بگيرند .
1. آذربايجان از ابتداي تاريخ مسكون اقوام ترك(شاخه اي از نژاد زرد و آلتاييك زبان) بوده است.
2.مردم بومي و آذري زبان(گويشي از زبان پهلوي)نابود شده اند و ايلات ترك زرد پوست در تمام آذربايجان پخش شده اند
از اعضا ترك گرا تقاضا مي كنيم براي اثبات اين دوفرضيه به ارائه ي اسناد و دلايل علمي و بي طرف بپردازند و از مطالب بي سند و تهي بپرهيزند.همچنين از دوستاني كه اين دو فرضيه را رد مي كنند تقاضا دارم به اظهار نظر بپردازند و مطالبي كه در پست هاي قبلي شان بود به صورت چكيده بيان كنند
پنجم؛ زبان تركي مثل هر زباني قابل احترام است و من و دوستان ميهن پرست نيز به اين زبان احترام مي گذاريم. حذف زبان تركي و يا ادامه ي آن تصميمي است كه نخبگان آذري ميتوانند بگيرند ولي تا زماني كه در آذربايجان يك نفر به تركي سخن مي گويد اين زبان مورد احترام همه ي ايرانيان است