• پایان فعالیت بخشهای انجمن: امکان ایجاد موضوع یا نوشته جدید برای عموم کاربران غیرفعال شده است

واقعاً مردم آذربایجان ترک نیستند؟

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
به نقل از sia_torkeh :
چاکر جناب آتابای هم هستیم هرچه شما بگید
امر امر شماست و مدیر سایت
ممنون
نفرماييد جناب " سيا تركه "

اينجا ما همه كاربرهاي عادي هستيم و قبل از كاربر بودن هم سعي ميكنيم در فضايي دوستانه با هم به گفتگو بنشينيم . هدف از اين تلاش ها در اينترنت محكوم كردن شخص يا تفكري نيست بلكه روشن تر شدن اين تفكرات و زدودن انحرافات احتمالي از انديشه هايمان است .
هر پيشنهاد سازنده اي هم براي هرچه بهتر شدن فروم 100% استقبال خواهد شد .
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
جناب " وب_دوست "
دقت كنيد كه عرض كرده بودم هر گونه مطلبي در انحراف موضوع اصلي كه تصميم داريم به آن بپردازيم پاك خواهد شد.
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
كاربران اگر نظر خاصي دارند به من پي ام بزنند . در اين تاپيك فقط به موضوع مورد بحث پداخته شود
 

mehrdad1125

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2006
نوشته‌ها
15
لایک‌ها
0
آقای سیاوش امیدوارم که همیشه خوشحال باشید

به نقل از sia_torkeh :
این هم لینک مطلبم برید به مدیر سایتش ایمیل بزنید
http://www.freewebs.com/marde_tanha/TurkLanguage.html

هموطن عزیز از شما انتظار می رفت از آوردن مطالب بودن سند ومدرک خودداری فرمایید. در لینک ارایه شده توسط شما، هیچ گونه مرجع و منبعی برای مطالب گفته شده ذکر نشده است و به نظر بنده، خود شما باید اولین نفری باشید که مدیر سایت مذکور ایمیل بزنید واز او انتقاد کنید و نه این که مطالب را بودن هیچ گونه سندی در اینجا ذکر کنید.

به نقل از sia_torkeh :
من در پست هاي قبليم هم گفتم که مي خواهم ترک ايراني باشم تا آذري پارسي آيا اين رو قبول مي کنيد؟

دوستان در اینجا در مورد موضوع تاپیک بحث می کنند، تا اینجا که من تعقیب کردم (به غیر از مطالب بی ربط) صحبت سر این است که آیا مردم منطقه آذربایجان از نژاد ترک هستند یا هندواروپایی (آریایی و نه لزوما پارسی) یا نزاد های دیگر؟ آیا غیر از این بود؟

به نقل از sia_torkeh :
بله اگر کسي در تاريخ زندگي کند حتما باستان گرا است تمامي اين نکبتهايي که مي کشيم از خودمون است
که نشستيم و ميگيم ايران داريوش داشت، ايران کوروش داشت، ايران ابن سينا داشت در صورتي که اگر چنين چيزهايي را کنار بگزاريم و يه ذره به خودمون بياييم
هزار بار بهتر از کوروش و داريوش و... خواهيم بود آيا اين سخن من رو قبول مي کنيد؟

بله حق با شماست، ملت هایی که در تاریخ زندگی می کنند هیچ گاه پیشرفت نخواهند کرد. وظیفه ما این است که از تاریخ وگذشتگان درس بگیریم و به افراد بزرگی همچون کوروش، داریوش، عباس میرزا، ستارخان وباقرخان و ... افتخار کنیم و طرز درست زندگی کردن را از آنها بیاموزیم نه اینکه غرق در آنها شویم.

به نقل از sia_torkeh :
در مورد کرم و درخت هم بايد بگم که منظورم فارس نبود منظورم اشخاصي بود که يه بار کوروش کبير از دهنشون نمي افته و در بسياري از تاپيک ها گفته بودند

شما احتمالا منظور من را بد متوجه شدید، طبق قوانین فروم صریح تر نمی توانم حرف بزنم.

به نقل از sia_torkeh :
اگه در گذشته مناطقي بودند که آذربايجان ناميده مي شدند
الان ممکن اقوام ديگري توش سکني گزيده اند اما اين دليل نمي شه که بگيم چون نصف ارومي مال کردهاست
پس اونجا رو کردستان بناميم نه اين دليل نميشه کرد ها به دليل اين به ارومي رفتند چون ساکنان ارومي در اثر کشتار مردم ارومي
در جنگ جهاني اول به وسيله ارمني ها و انگليسي ها وآشوري ها اندک شد
يا مثلا شهر تهران 80 در صد ترک نشين است دليل نميشه که بگيم اينجا از آذربايجان باشه
اينجا شهري پارس نشين بود ولي با آمدن آقا محمد خان قاجار و کشتار مردم اينجا وضع فرق کرد

اگر بخواهیم ساکنان اصلی و قدیمی یک منطقه را صاحبان اصلی آن منطقه بدانیم، پس اسراییل هم حق داشته است که کشور اسراییل را در آن منطقه تشکیل دهد.
آمار 80 درصد ترک نشین بودن تهران به هیچ عنوان درست نیست، از شما خواهش می کنم از مطالب مستدل استفاده نمایید.

به نقل از sia_torkeh :
اقوام ساکن در آذربايجان از حقوق مساوي بايد برخوردار باشند شبکه استاني داشته باشند و نماينده به مجلس بفرستند و غيره

آیا چنین چیزی در حال حاضر وجود ندارد؟ حتی شبکه های خارج از کشور مثل Iran Music آهنگ های به زبان ترکی آذری پخش می کنند، یا برنامه آقای قریب افشار از شبکه طپش.

به نقل از sia_torkeh :
آذربايجان بزرگ يا کردستان بزرگي در کار نيست اينجا يک نقشه است به اسم ايران بزرگ و شعاري است با عنوان ايران براي ايرانيان

کاملا متین و زیباست.

به نقل از sia_torkeh :
اگر در تظاهرات تبريز شعاري با عنوان
آذربايجان بير اولا مرکزي تبريز اولا
آذربايجان يکي بشه مرکزش تبريز بشه : ترجمه
مفهومش جدايي طلبي نبود مفهومش پيوستن مسلمانان جمهوري آران به آغوش ايران بود

من هم امیدوارم که این گونه بوده باشد.

به نقل از Web_Doost :
راست می گویید ؟ باور کردیم ...

آقا یا خانم Web_doost شما چه اصراری دارید که میگویید شعارها تجزیه طلبانه بوده است. از شما خواهش می کنم کمی با حوصله تر و ملایم تر جواب دهید. داشتن برخوردهای تند جز افزایش تنشها واختلافات هیچ نتیجه دیگری ندارد.

به نقل از sia_torkeh :
من هم با وصله کردن خود به ترکان مخالفم اما شما مي گوييد که از بين آذري و ترک بايد يکي را انتخاب کني
اگه بگم که ايراني هستم مي گويند که اول بايد اسم را انتخاب کرد بعد اسم فاميلي را من هم از اجبار ترک را انتخاب مي کنم
پس من ترک هستم چون چاره اي غير از اين ندارم
اميدوارم افراد با فهمي مثل شما وقتي را براي اين که منو درک کنيد به خرج دهيد

من به هیچ عنوان چنین حرفی نزدم، همین که شما خودتان را ایرانی میدانید مایه افتخار است. اگر من واژه آذری یا ترک را به کار می برم به خاطر این است که عده ای از مردم آن منطقه خود را ترک نمی دانند.

به نقل از sia_torkeh :
اينا همشون سرو ته يه چيزن
مثلا همين کوروش بزرگ
تاپيکي بود به اسم "اينجا فقط ترکي صحبت کنيم
اينم آدرسش
http://forum.persiantools.com/showthread.php?t=42797&page=1
نميدونم چه طوري ايشون تو اين تاپيک بحث رو به پان ترک و اين جور چيز ها کشيدن
اگه مي تونيد حتما به اينجا مراجعه کنيد تا بفهميد اين گونه افراد تا چه حد نژاد پرست و کوته نظر هستند
يا تاپيکي بود با عنوان"ما تجزيه طلب نيستيم
در اينجا هم گفته بودند که حق الزحمه تدريس به زبان مادري در مدارس را بايد خود مردم آذربايجان بپردازند
و چنين چيزهايي به دولت ربطي نداره
اگه اين جوري است چرا در قانون اساسي قيد شده که در کنار پارسي ميتونيم به زبان محلي تدريس کنيم
يا چرا ارامنه حق دارند با هزينه دولتي تدريس کنند

امیدوارم که تدریس زبان های محلی با هزینه دولتی امکان پذیر گردد.

به نقل از sia_torkeh :
تاپيکي هم ديدم که حمله اسراييل به لبنان را محکوم کرده بود
ايشون باستان گرايي را به حدي رسانده اند که مي گفتند اگر اسراييل به ايران حمله کند
به احترام تخت جمشيد و مقبره کوروش با مردم ايران کاري نخواهند داشت
چون يهوديان و کوروش با هم رابطه خوبي داشته اند
اون هم سگ هاري همچون اسراييل
کوته نظري را مي بينيد
و اين تنها گوشه اي از خيانت هاي چنين افرادي به خاک وطن است
آيا از چنين افرادي انتظار داريد که براي استقلال کشورشون بجنگند و در مقابل دشمن بايستند
سرنوشت افراد بدبختي چون ما اين است که بياييم و اينجا جلوي اينها بايستيم
اگر جنگي هم شد بريم بميريم تا ميدون براي چنين افرادي باز بشه
بله همشهريان و هموطنان عزيز ايران عزيزمون هميشه با چنين مشکلات بزرگي روبرو بوده
و مشکل اين است که نه فارس و نه ترک و نه بلوچ و... هيچ کدوم نميتونيم دشمنان واقعي خودمون رو تشخيص بديم
از يک چيزي هم کاملا مطمئن هستم
اون هم اين است که دشمن واقعي ما آمريکا نيست دشمن واقعي ما داخل مرزهاي ايران است و تشخيصش کار هر کسي نيست

مردم اسراییل و امریکا هم مثل ما انسان هستند و هیچ دلیلی ندارد ما با آنها دشمنی داشته باشیم. جنگ هم در هر نقطه از جهان محکوم است و هنگام جنگ بیشترین آسیب به مردم می رسد نه به دولت ها. اینکه کوروش برای یهودیان یک انسان بزرگ و مقدس به شمار می آید هیچ شکی نیست و ممکن است در صورت جنگ به آرامگاه کوروش کاری نداشته باشند ولی در مورد مردم فکر نمی کنم.

در هنگام جنگ ایران و عراق اولین گروهی که به دفاع پرداخت، هموطنان عرب بودند به غیر از معدودی خائن، در صورت تکرار باز هم به اینگونه خواهد بود، اگر ما در داخل مشکل داریم به خودمان مربوط است و باید خودمان آن را حل کنیم نه کشور خارجی. این تفکرات ساده لوحانه است که یک کشور خارجی دلش برای ما بسوزد.

متاسفانه وجود منابع انرژی فراوان در منطقه خاورمیانه بلای جان مردم این منطقه شده است و قدرت های بزرگ می خواهند به هر نحوی شده است بر این منطقه تسلط پبدا کنند و چون همیشه به دنبال راه های کم هزینه تر هستند، این بار با سوء استفاده از شرایط حاکم بر کشور به سراغ تحریک احساسات قومی در منطقه به خصوص ایران پرداخته اند و افکار کهنه قومیت گرایی را نبش قبر کرده اند تا بتوانند تسلط خود را بر منطقه بیشتر کنند. متاسفانه افرادی هم در میان فارس ها، کردها، آذریها یا ترک های آذری، بلوچ ها، عرب ها و ... هم به این دام افتاده اند و با کارهای خود باعث افزایش شدت اختلافات شده اند. البته نباید از بی عدالتی ها گذشت، محرومیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی استان های سیستان وبلوچستان، کردستان، ایلام، کهکیلویه وبویراحمد و... در نظر بگیرید. خوشبختانه استان های شمال غربی کشور از نظر اقتصادی و سیاسی در وضع خوبی قرار دارند و فقط در مورد زبان و فرهنگشان تا حدودی اجحاف شده است.

متاسفانه اغلب این اختلافات را میان فارس ها و سایر اقوام ایجاد کرده اند و گفته شده است که فارس ها سایر مناطق را مورد ظلم قرار داده اند. اما آیا این درست است؟ رضاخان وقتی به قدرت رسید نام کشورمان را از Persia (که قرن ها به این نام خوانده می شد) به Iran تغییرداد تا مردم مناطق مختلف احساس تعلق بیشتری به کشور پیدا کنند.

روی سخنم با تمام دوستان است: من فارسی صحبت کنم و در منطقه ای از نژاد فارس به دنیا آمده ام ولی شاید اجداد من به اعرابی برسد که به ایران آمده بودند و اگر ثابت شود که چنین بوده است، آیا من باید مقابل ایرانی ها بایستم و بگویم که شما حق من را خورده اید یا اینکه به این افتخار کنم که من در منطقه ای به دنیا آمده ام که در آن افرادی مانند کوروش، عباس میرزا و ... زندگی کرده اند و تمام تلاش خود را برای ساختن این منطقه به کار گیرم؟
پس یا منطقی با هم بحث کنیم و نظرات دیگر را با مدرک و محترمانه نقد کنیم یا آن قدر با هم در بیفتیم تا شاهد تکرار حوداث یوگسلاوی در کشورمان باشیم، انتخاب با تک تک شماست.

پاینده ایران
 

web_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 ژانویه 2006
نوشته‌ها
822
لایک‌ها
9
من از مدیر این بخش می خواهم جلوی اشاعه دروغهای پان ترکیستی را بگیرد ، در غیر اینصورت موضع بی طرفانه و وطن خواهانه شما در این فروم کاملا زیر سوال خواهد رفت !!

به راستی که ادعاهای پان ترکیست ها خنده دار است . اگر به آنها رو بدهی فردا اعلام می دارند آلبرت اینیشتین و ایزاک نیوتون و توماس ادیسون هم ترک بوده اند !!

درود بر آذربایجانی های پاک سیرت و وطن پرست .
 

radkish

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 آپریل 2006
نوشته‌ها
27
لایک‌ها
0
محل سکونت
tehran
به نقل از web_doost :
من از مدیر این بخش می خواهم جلوی اشاعه دروغهای پان ترکیستی را بگیرد ، در غیر اینصورت موضع بی طرفانه و وطن خواهانه شما در این فروم کاملا زیر سوال خواهد رفت !!

به راستی که ادعاهای پان ترکیست ها خنده دار است . اگر به آنها رو بدهی فردا اعلام می دارند آلبرت اینیشتین و ایزاک نیوتون و توماس ادیسون هم ترک بوده اند !!

درود بر آذربایجانی های پاک سیرت و وطن پرست .

دوست گرامي، من هم چون شما از برخي اعمال مدير تاپيك ناخرسندم.حذف نشدن پست هاي پ از ر ياوه هايي مسخره كه از سايت هاي پان توركيستي جاهل نقل مي شود و بي ارتباط با وضوع است و حذف پست هاي اعتراض دوستان ،عملكردي جانبدارانه است .اما ما بايد بدانيم كه ياوه گويي ها ، بهترين معرف بي سوادي و جهالت پان توركيست ها است و از نمايش بي خردي پان توركيست ها نبايد ناراحت بود
 

radkish

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 آپریل 2006
نوشته‌ها
27
لایک‌ها
0
محل سکونت
tehran
به نقل از atabay danyeli :
از دوستان وطن پرستم آقای رادکیش و سیاترکه خواهش میکنم هر نوع مطلب فرهنگی در مورد آزر بایجان میخواهند بنویسند اما نه به فارس و نه به ترک اهانت نکنند.
آقای راد کیش متانت و بزرگواری را از حضرت حافظ و آقای سیاترکه از حضرت فضولی الگو بردارند که در دیوان این بزرگان بارها کلمات ترک و فارس بکار رفته اما حتی یکبار هم کوچکترین اهانتی روانداشته اند.

سوالاتی مطرح کرده ام. این قدر ره به مهمات برده ایم که شب جمعه را گم نکنیم.
سوالات در مورد مسایل مطرح میباشند. خواهش کردیم بیندیشید و اگر خواستید جواب بدهید. به موقع خواهم پرداخت که این سوالها برای چیست.

جناب آتاباي
اولا من به ترك ها توهيني نكرده ام. اگر از تاريخ تركان و زبان آنها مطلبي نوشته ام بر اساس منابع تاريخي بوده و قابل دفاع است . ولي يك بار ديگر مي گويم زبان تركي مثل هر زبان ديگري قابل احترام است چون پديده اي انساني و فرهنگي است و وجود زبان تركي در آذربايجان نيز قابل احترام است هرچند آذري هايي چون تقي اراني ماركسيست (كه در زندان رضاشاه جانباخت) آرزوي نابودي زبان تركي را در آذربايجان داشت

به گمانم جناب عالي! شب جمعه را گم كرده ايد. من بيشتر پست هاي قبلي شما را خوانده ام و ادعا هاي بي سند و بسيار بي سوادانه اي از شما ديده ام كه كاملا برخلاف گزافه ي جديدتان مبني بر مستند نويسي تان است

برخي از ادعاهاي بي سند تان را مي آورم . من هم چون باقي دوستان منتظر اسناد شما مي مانم
امروزه هیچ تاریخ نگاری نیست که در ترک تبار بودن اشکانیان شک داشته باشد


البته ايشان حق دارد زيرا در فلسفه ي پان توركيسم ،فقط ياوه گو هاي تركيه و اران ،تاريخنگاراند و تاريخدانان دنيا جيره خوار يهود و رضا شاه هستند

کسانی هم که ادعا میکنند اشکانیان پارس هستند لطف کنند بدون هتاکی و بدون جنجال و بدون استناد به اسناد ساختگی پان ایرانیست - یهودی ها و بدون مایه گذاشتن از دیگران و یا اهانت به بزرگان دیگر ، لیستی از اسامی باقی مانده و از تاراج ساسا نیان رسته پادشاهان و بزرگان اشکانی تهیه و معنی آنها را در هر زبان با منشا هند و اروپایی بیان کنند.
والا اکثر آقایان ترهات تاریخی !!!! یهود ی و داشناکی را خوانده اند.

اين ياوه هاي آتاباي در جواب پستي بود كه كوروش بزرگ،با استفاده از مطالبي علمي از زبان شناسي و تاريخ ، آريايي بودن پارت ها و اشكانيان را نشان داده بود ،همچنين نام هاي شاهان اشكاني(مهرداد،تيرداد،اردوان،و...)همگي آريايي است .تمامي مسكوكات اشكاني در دوره ي ابتداي به زبان و خط يوناني و در ميانه و پس از آن به خط و زبان پهلوي اشكاني است.
آزربایجان ترکیب "آزر و بایگان" است. حتی در آن تاریخ جعلی هم که پارت ها از مسیر این سرزمین میگذرند و اقامت کوتاهی در آن میکنند بر بیسوادی خود صحه خواهیم گذاشت اگر بگوییم که پارس ها اسم گذاری کرده اند چرا که آزر در گروه زبانی مورد ادعای آقایان اصلا وجود ندارد.


واژه تراشي پان توركيستي براي نام آذربايجان و مثلا آزر نام قومي ترك بوده!!!و بايگان هم تركي است و به معناي سرزمين است (حتما دانشنامه ي بريتانيكا هم جعل يهود و رضا شاه و پان ايرانيسم است كه نام آذربايجان را از ريشه ي آتروپاتكان مي داندو جغرافي نويسان يونان نظير استرايو هم جيره خوار يهود بودند )
اولا گروه زبانهای ترکی در این منطقه بیش از هفت هزار سال قدمت دارد و با جعلیاتی که در صد سال گذشته بابا بزرگ هایت انجام دادند آفتاب پشت ابر نماند. در بررسی سومر این مطلب را بررسی خواهیم کرد.(یادت باشد برا خاطر قلب تنگ گربه سیا بارون نمیاد.)
کلی از کلمات ترکی هست که قبل از آن 3500؟؟؟؟ سال ادعایی جنابعالی در این منطقه رواج داشت. یکی هم همین کلمه من است .

.ادعايي پانتوركيستي مبني بر رواج هفت هزار ساله ي تركي در اين منطقه و ترك بودن سومري ها !!!!!و ادعا ي مسخره ي مثل تركي بودن واژه" من" ( ضمير" من" در متون اوستايي بابيش از 3 هزار سال قدمت امده، همچنين اين واژه ريشه ي هندو اروپايي دارد زيرا در زبان آلماني و انگليسي "زبان هاي هندو اروپايي " صورت هاي از اين ضمير هست(mine الماني ،meانگليسي)

جناب آتاباي روشن است ادعاهاي بي سند وبي سوادانه شما و مقاله هايتان چون سيا تركه از سايت هاي پان توركيستي آورده شده است . اميدوارم منابعتان را معرفي كنيد و اسنادي براي ادعاهايتان ارائه كنيد
 

sia_torkeh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 جولای 2006
نوشته‌ها
106
لایک‌ها
0
محل سکونت
حلبی آباد
جواب مطلب اول: جناب مهرداد واقعا حق با شماست نباید برای بالا بردن ارزش یک زبان زبان دیگری رو از بین برد
واقعا شرمنده ام
من قبلا این مطلب را با کمی کاستی در یک سایت زبان شناسی دیده بودم حتی منبعی را به خط لاتین ذکر کرده بود
اما این سایت با در نظر گرفتن درستی برخی مطالبش پرچم ایران را به رسمیت نشناخته و از پرچم جمهوری آران استفاده می کند

جواب مطلب دوم: تا حدی که به مردم آذربایجان توهین نشود درست است

جواب مطلب سوم: کاملا تایید می شود

جواب مطلب چهارم: منظورتون رو متوجه نشدم

جواب مطلب ششم: منظورم این بود که اقوامی مثل کرد هم باید مثل ما از حقوق مساوی برخوردار باشند

جواب مطلب هفتم: چنین سخنانی را مدیون وجود افراد با فهمی مثل شما در این فروم می دانم در صورتی که اگر افرادی مثل شما نبودید حتما من هم سنگ جدایی آذربایجان و چرندیاتی مانند آذربایجان بزرگ رو به سینه میزدم

جواب مطلب هشتم: امیدواری های شما به ما هم امید میده اما من هم میدانم که دست های دیگری در کار بود
تا ترک و فارس رو باهم دشمن کنند

جواب مطلب نهم: تایید میشه ایشان در آینده کشور گشای خوبی خواهند بود

جواب مطلب دهم: باز هم تایید میشه کلام خوبی است اما باید قبول کنید فهمیدن زبان قدیمی مردم آذربایجان کار چندان راحتی هم نیست زیرا به گفته کسروی آذری یکی از گویش های پارسی بوده و تمییز آن از تاتی و تالشی هم کار دشواری است قبول کنید که امکانش وجود دارد که زبان مردم در گذشته چیز دیگری بوده

جواب مطلب یاز دهم: البته با حمایت افرادی همچون شما شاید بتوانیم حق از دست رفتمون رو به دست بیاریم
چون خودتون باید بدونید که ادبیات چیزیست که می تواند تاثیر به سزایی در فرهنگ یک جامعه بگزارد البته ادبیات زبان خودی اینجا فرهنگ البته در بعضی مناطق تا حدی پایین است که برخی افراد با افتخار بر روی زمین تف می اندازند
باور بفرمایید که چنین کارهایی فقط می تواند نام ایران عزیزمان را خراب کند امیدوارم درک کنید

جواب مطلب دوازدهم: در مورد مشکلات آذربایجان نیز کمی منصف باشید این انصاف نیست که مس آذربایجان به کارخانه مس کرمان برود اگر یک کارخانه در کنار همین معادن بسازند هم به صرفه تر خواهد بود همین بسیاری از مشکلات بیکاری استان آذربایجان حل خواهد شد البته منظورم این نیست که استان کرمان سهمیه مس محروم شود
تازگیها هم خبری شنیدم که واقعا ناراحت شدم اون هم خبر کشف مردم غارنشین در قسمتی از کرمان بود
واقعا برای یک کشور با پیشینه چندین هزار ساله چنین چیزهایی افت محسوب می شود اما با این حال مهاجرت از آذربایجان به دلیل پیدا کردن شغلی آبرومندانه بزرگترین مشکل مردم آذربایجان است
بیشترین این مهاجرت ها هم به شهر تهران صورت می گیرد

اما در مورد آمار 80 درصدی تهران قبول کنید که این نظریه آمار گیر هاست پان ترک ها در اون نقشی ندارند
البته ممکن است دقیقترش 78 یا 75 درصد باشد همان گونه که آمار 70 درصدی اکراد ارومی ممکن است کمتر از این حد باشد
چون در سفری که 3 سال پیش به تهران داشتم کل حرف زدن هام به ترکی بود البته به غیر از جاهای معدود
جالب است که همه اینها برای کلاس گذاشتن فارسی حرف می زدند اما تا لهجه منو شنیدن باهام ترکی حرف زدند

اما به عنوان یک ایرانی حاضرم عقایدم رو زیر پا بزارم تا ایران یوگسلاوی دیگری نشود با تمامی مشکلاتی که با روسای حکومتی دارم و میدانم که خیلی از شما ها هم این مشکل رو دارید
اینو صد در صد راست میگم
باور کنید
 

sia_torkeh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 جولای 2006
نوشته‌ها
106
لایک‌ها
0
محل سکونت
حلبی آباد
واقعا خیانت است که ما این تاپیک رو ببندیم چون من خیلی چیزها یاد گرفتم
 

karate-kid

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 فوریه 2006
نوشته‌ها
56
لایک‌ها
0
به نقل از sia_torkeh :
اما در مورد آمار 80 درصدی تهران قبول کنید که این نظریه آمار گیر هاست پان ترک ها در اون نقشی ندارند
البته ممکن است دقیقترش 78 یا 75 درصد باشد همان گونه که آمار 70 درصدی اکراد ارومی ممکن است کمتر از این حد باشد
چون در سفری که 3 سال پیش به تهران داشتم کل حرف زدن هام به ترکی بود البته به غیر از جاهای معدود
جالب است که همه اینها برای کلاس گذاشتن فارسی حرف می زدند اما تا لهجه منو شنیدن باهام ترکی حرف زدند

اما به عنوان یک ایرانی حاضرم عقایدم رو زیر پا بزارم تا ایران یوگسلاوی دیگری نشود با تمامی مشکلاتی که با روسای حکومتی دارم و میدانم که خیلی از شما ها هم این مشکل رو دارید
اینو صد در صد راست میگم
باور کنید

چرا بی ربط می گویی !!!:wacko:

من سالهاست در تهرانم و با آمارهم آشنا هستم.

در صد ترک زبانها در تهران , 26درصد ( با خطای 2 درصد ) است.
 

sia_torkeh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 جولای 2006
نوشته‌ها
106
لایک‌ها
0
محل سکونت
حلبی آباد
دوست عزیز جناب Karate-kid ممکن است حق با شما باشد
در این دور و زمونه به هیچ مرکز یا نهادی هم نمی شود اعتبار کرد
پس باید خودمون دست به کار بشیم
اما زندگی کردن شما در تهران نمی تونه دلیل خوبی باشه
چون من هم زبان ایرانی دارم و در ایران زندگی می کنم
به آمار هم آشنایی خوبی دارم
 

mehrdad1125

Registered User
تاریخ عضویت
26 جولای 2006
نوشته‌ها
15
لایک‌ها
0
سلام بر سیاوش عزیز:)

به نقل از sia_torkeh :
جواب مطلب اول: جناب مهرداد واقعا حق با شماست نباید برای بالا بردن ارزش یک زبان زبان دیگری رو از بین برد
واقعا شرمنده ام
من قبلا این مطلب را با کمی کاستی در یک سایت زبان شناسی دیده بودم حتی منبعی را به خط لاتین ذکر کرده بود
اما این سایت با در نظر گرفتن درستی برخی مطالبش پرچم ایران را به رسمیت نشناخته و از پرچم جمهوری آران استفاده می کند

همانطور که گفتم بهتر است مطالب دارای سند را بازگو کنیم. بسیاری از مطالب سایت مذکور بودن مدرک و دروغ محض می باشد و هدفی جز فریب دادن ندارد.

به نقل از sia_torkeh :
جواب مطلب نهم: تایید میشه ایشان در آینده کشور گشای خوبی خواهند بود

شما هم که بدون حوصله و تند جواب دادید.:(

به نقل از sia_torkeh :
جواب مطلب دهم: باز هم تایید میشه کلام خوبی است اما باید قبول کنید فهمیدن زبان قدیمی مردم آذربایجان کار چندان راحتی هم نیست زیرا به گفته کسروی آذری یکی از گویش های پارسی بوده و تمییز آن از تاتی و تالشی هم کار دشواری است قبول کنید که امکانش وجود دارد که زبان مردم در گذشته چیز دیگری بوده

به علت اینکه زبان مادری شما، ترکی آذری است، احساس عاطفی نسبت به آن دارید و این از حقوق طبیعی شماست که بخواهید آن را حفظ کنید و گرامی بدارید. اما در مورد زبان قبلی و قدیمی و تاریخ مردم منطقه آذربایجان باید احساسات را کنار بگذاریم و مطالب را بر اساس سند و مدرک قابل اعتماد بررسی کنیم. قبول دارید؟
در هر صورت زبان ترکی از آسمان که وارد آذربایجان نشده است و این نشان دهنده ورود ترک ها به این منطقه است ولی این که چه تعداد، چه زمانی و اینکه آیا ساکنان قبلی آن از منطقه رفته اند یا ترک ها در کنار آنها ساکن و با آنها ترکیب شده اند و یا تغییر زبان تحت فشار بوده است یا نه؟ و ... را باید بررسی کرد.

به نقل از sia_torkeh :
جواب مطلب دوازدهم: در مورد مشکلات آذربایجان نیز کمی منصف باشید این انصاف نیست که مس آذربایجان به کارخانه مس کرمان برود اگر یک کارخانه در کنار همین معادن بسازند هم به صرفه تر خواهد بود همین بسیاری از مشکلات بیکاری استان آذربایجان حل خواهد شد البته منظورم این نیست که استان کرمان سهمیه مس محروم شود
تازگیها هم خبری شنیدم که واقعا ناراحت شدم اون هم خبر کشف مردم غارنشین در قسمتی از کرمان بود
واقعا برای یک کشور با پیشینه چندین هزار ساله چنین چیزهایی افت محسوب می شود اما با این حال مهاجرت از آذربایجان به دلیل پیدا کردن شغلی آبرومندانه بزرگترین مشکل مردم آذربایجان است
بیشترین این مهاجرت ها هم به شهر تهران صورت می گیرد

من گفتم در مقابل برخی استانهای دیگر که اتفاقا برخی از آنها فارس نشین هم هست مانند استا نهای خراسان جنوبی، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد و ...، وضع آذربایجان بهتر است. این طور نیست؟ من بر اساس اطلاعات مربوط به وزارت صنایع و معادن صحبت می کنم.
مهاجرت تقریبا از تمام نواحی روستای کشور به تهران انجام می گیرد، نه فقط آذربایجان به عنوان نمونه از روستاهای استان لرستان، کردستان، خراسان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمانشاه و تقریبا از تمامی روستاهای کشور و حتی روستاهای استان تهران و علت آن همانطور که می دانید تمرکز بیش از حد فعالیتهای مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... در شهر تهران می باشد.

به نقل از sia_torkeh :
اما در مورد آمار 80 درصدی تهران قبول کنید که این نظریه آمار گیر هاست پان ترک ها در اون نقشی ندارند
البته ممکن است دقیقترش 78 یا 75 درصد باشد همان گونه که آمار 70 درصدی اکراد ارومی ممکن است کمتر از این حد باشد
چون در سفری که 3 سال پیش به تهران داشتم کل حرف زدن هام به ترکی بود البته به غیر از جاهای معدود
جالب است که همه اینها برای کلاس گذاشتن فارسی حرف می زدند اما تا لهجه منو شنیدن باهام ترکی حرف زدند

بهتر است بر اساس آمار و اطلاعات رسمی قضاوت کنیم نه بر اساس حدس و گمان، البته باید بگویم که اکثر سوپر مارکت های موجود در تهران در اختیار ترک ها یا آذری هاست.

به نقل از sia_torkeh :
اما به عنوان یک ایرانی حاضرم عقایدم رو زیر پا بزارم تا ایران یوگسلاوی دیگری نشود با تمامی مشکلاتی که با روسای حکومتی دارم و میدانم که خیلی از شما ها هم این مشکل رو دارید
اینو صد در صد راست میگم
باور کنید

نیازی به زیر پا گذاشتن خواسته های یا عقایدتان نیست.
نخست اینکه عقاید هر کس به خودش مربوط است و باید عقاید یکدیگر محترم بشماریم و در صورت لزوم نقد کنیم. نباید با زور و دعوا عقیده یک فرد را عوض کرد.

ولی خواسته ها باید منطقی، معقول و دور از هر گونه افراط و تحریف باشد.
یکی از خواسته ها، رسمی شدن زبان ترکی آذری در کشور است. آن وقت من چگونه می توانم با مردم آذربایجان ارتباط یرقرار کنم؟ بهترین راه، آموزش زبان های محلی در کنار زبان رسمی است. این طور نیست؟ به نظر من این یک امتیاز برای مردم آن مناطق است زیرا مردم حداقل به دو زبان مسلط هستند.
مورد دیگر فدرالیسم بر اساس قومیت که کاملا ناموفق و باطل است. فدرالیسم بر اساس مرزبندی جغرافیایی بسیار خوب و موفق است نه براساس مرزبندی اقوام.
و موارد دیگر.
البته این خواسته ها را به عنوان مثال ذکر کردم نه اینکه کسی یا شما قبلا در این تاپیک مطرح کرده باشید. البته این نظر من است و ممکن است از نظر دیگران درست نباشد.

این عکسی که استفاده کردید خیلی زیباست. همانطور که می دانید شیر و خورشید نشانه پادشاهی نیست بلکه یک نماد سنتی در ایران است که در دوره های مختلف به نحوی از آن استفاه شده است.

پاینده ایران
 

sia_torkeh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 جولای 2006
نوشته‌ها
106
لایک‌ها
0
محل سکونت
حلبی آباد
جواب مطلب اول: بله درست است.من هم به اشتباه خود پی بردم و فهمیدم که سایت هایی هم هستند که توسط پان ترک ها اداره می شوند و قصد گمراهی مردم را دارند اما ترک و پان ترک کاملا بحث های جدا از هم هستند .

جواب مطلب دوم: مهرداد جان هموطن عزیزم قبول من تند رفتم اما ایشان در مقابل اون پست من درباره زبان فارسی و ترکی عوض اینکه جواب زبانشناسانه بدهند مساله رو به اشاعه پان ترکی و غیره تغییر دادند ایشان اگر با استفاده از بحث زبان شناسی موضوع را بررسی می کردند من هم متقاعد می شدم و دیدم رو به زبان فارسی تغییر می دادم .

جواب مطلب سوم: بله جناب مهرداد من زبان ترکی آذری رو دوست دارم و اگر زبان من هم اکنون آذری پهلوی بود بازهم سعی می کردم زبانم رو حفظ کنم و بهش افتخار
می کردم. اما ممکن است مساله تغییر نژادی هم مطرح شود
یعنی در اثر ترکیب آذری و ترک نژاد جدیدی به وجود آمده که در اثر تاثیرات محیط قیافه شان تغییر کرده است
چون محیط واقعا روی انسان تاثیر می گذارد مثلا فردی که در تهران زندگی می کند قدش بلند است و رنگش سفید حال چه فارس باشد چه ترک .
افرادی که در آذربایجان زندگی می کنند اکثرا قدشان کوتاه یا معمولی و هیکلی درشت تر دارند و نسبت به گرما حساسند تا جایی که تحمل در برابر آن را ندارند
و توانایی انجام اعمال و ورزش های سخت را دارند حتا ضعیفترینشان رنگشان اکثر گندمی است
آرانی ها دماغشان به صورت عقابی و بزرگ است
عربستانی ها اکثرا لاغر و سیاه و ورزش مورد علاقه آن ها دوندگی است و توانایی انجام ورزش هایی مانند کشتی و بدن سازی و وزنه برداری را ندارند
قبول دگر گشت زبانی در آذربایجان هم سخت است چون سازمان یونسکو اعلام کرده است که زبان هایی که اگر بیش از هزار نفر به آن تکلم نکند در معرض نابودی است
و زبان هایی هم که بیش از این تعداد بر آن تکلم کنند امکان ضعف آن زبان زیاد است البته در عصر حاضر
زبان فارسی که از زبانهای کهن ایران هست چه زیان هایی که از اعراب به زور شمشیر ندید با این همه متکلمین در آن زمان
پس زبان آذریی هم اگر وجود داشت حتما تضعیف می شد و هیچگاه از بین نمیرفت واگر کمی اهل تحقیق باشید حتما می فهمید که هیچ پدری یا مادری در آذربایجان به فرزند
خود نگفته است که ما آذری پهلوی هستیم بلکه گفته است ما ترک هستیم و ایرانی
یا هیچ روستایی که به زبان آذری تکلم کند تا به حال هیچ کی ادعا نکرده است که در آذربایجان موجود است
پس باید خودمون دست به کار بشیم و سختی بکشیم و تحقیق کنیم و به نظرات یاوه گویی هایی همچون کسروی اعتنایی نکنیم چون اگر کمی از کتابهای کسروی اطلاعات داشته باشید می فهمید که ایشان با آن همه کار بزرگ چه کارهای صفیحانه ای به ما عرضه کردند
کتابی از کسروی موجود است که از ماجرای کتابسوزان با افتخار حمایت می کند و میگوید که زبان ایران همان زبان پاک (فارسی) بوده و هست و اگر به غیر از این زبان
کتابی در ایران نوشته شود باید سوزانده شود و اگر اطلاعی ندارید باید بگویم که کتابهای سوزانده شده بخش بزرگیش ترکی و بخش دیگرش دموکراتیک بود
این قضیه زیان جبران ناپذیری بر آذربایجان و مردمش وارد آورد

جواب مطلب چهارم: بله وضعش بهتر است اما مشکل اینجاست که به هیچ یک از مشکلات استانهای ایران رسیدگی نمی شود کاش موضوع فیلتر سایت در میان نبود تا
چیزهای پشت پرده ای را به شما می گفتم. بله مهاجرت هم از تمامی استان های کشور به تهران صورت می گیرداما از آذربایجان بیشتر است و برای چندمین بار می گویم که من هیچ اعتباری به آمار و سخنان این نهادهای حکومتی ندارم و بدون استثنا همه دروغگو هستند بیشترین فشار رو هم استان بلوچستان می برد

جواب مطلب پنجم : باز هم می گم که نباید به هیچ سایت و نهادی اطمینان کرد و باید خودمون سختی بکشیم

جواب مطلب ششم : رسمی شدن ترکی در کل کشور مسخره است مگه مردم ایران بیکار هستند که بیان تو مدارس جمعا 4 تا زبان یاد بگیرن . ترکی،فارسی،عربی،انگلیسی
این اصلا معقول نیست و به گفته خودتون بهترین راه، آموزش زبان های محلی در کنار زبان رسمی است که مثل تمامی کارها محقق نمیشه
و فدرالیسم نیز باید در کل کشور حاکم بشه نه در آذربایجان و نظر شما نیز کاملا و مثل همیشه درست است





****************************************
****************************************
****************************************

آقاي سيا تركه
چند خط آخر پست شما به دليل قرار دادن مطالبي مغاير با مرامنامه فروم اديت شد .
از شما انتظار بيشتري مي رود . بحث در مورد مسائل مذهبي و سياسي به هر طريقي در اين فروم ممنوع مي باشد .
تكرار نكنيد .

سپاس
بهروز
 

sia_torkeh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 جولای 2006
نوشته‌ها
106
لایک‌ها
0
محل سکونت
حلبی آباد
بهروز جان چند بیتی هم از حافظ به عنوان امظا گذاشتم که اگه بخونید خیلی می تونه مفید باشه
روی سخنم با شماست هموطن عزیز بهروز جان من كجا ميتونم دردم را بگم
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
من كاملا متوجه هستم دوست ، همشهري و هموطن عزيز من

اما مطلب اينجاست كه جاي بيان اين مطالب در اين تاپيك نيست و به دليل مرامنامه اي كه در فروم قرار داده شده است و همه ما بايد براي ادامه حضور در اين فروم آنرا رعايت كنيم ، همه كاربران را اعم از مدير و كاربر فعال و كاربر معمولي از بيان اين مطالب برحذر مي دارد . پس اگر بخواهيم كه در اين مجموعه ادامه بدهيم بايد قوانين آنرا رعايت كنيم . اينجا يك بخش از يك سايت شخصي است و صاحبان آن اين اختيار را دارند كه براي پيشبرد هرچه بهتر ( از منظر خود ) قوانين را وضع و اجرا نمايند .
اميدوارم كه منظور من به كمك اين زبان ناتوان بيان شده باشد و متوجه باشيد كه چرا برخي از پست ها اديت و يا delete مي شوند .
از شما سپاسگزارم كه با ديگر كاربران در جهت ارتقاي اين فروم همكاري مي كنيد .
 

sia_torkeh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 جولای 2006
نوشته‌ها
106
لایک‌ها
0
محل سکونت
حلبی آباد
به نقل از Behrooz :
من كاملا متوجه هستم دوست ، همشهري و هموطن عزيز من

اما مطلب اينجاست كه جاي بيان اين مطالب در اين تاپيك نيست و به دليل مرامنامه اي كه در فروم قرار داده شده است و همه ما بايد براي ادامه حضور در اين فروم آنرا رعايت كنيم ، همه كاربران را اعم از مدير و كاربر فعال و كاربر معمولي از بيان اين مطالب برحذر مي دارد . پس اگر بخواهيم كه در اين مجموعه ادامه بدهيم بايد قوانين آنرا رعايت كنيم . اينجا يك بخش از يك سايت شخصي است و صاحبان آن اين اختيار را دارند كه براي پيشبرد هرچه بهتر ( از منظر خود ) قوانين را وضع و اجرا نمايند .
اميدوارم كه منظور من به كمك اين زبان ناتوان بيان شده باشد و متوجه باشيد كه چرا برخي از پست ها اديت و يا delete مي شوند .
از شما سپاسگزارم كه با ديگر كاربران در جهت ارتقاي اين فروم همكاري مي كنيد .

بهروز جان واقعا ازت عذر می خواهم
مثل همیشه قربانی احساسات و کوتاه نظری خودم شدم
خیلی خیلی ازت ممنونم که منو درک می کنی چون به هرکسی این جریانات رو می گفتم
تقصیر رو از من می دونستن والا من که نمی دونم جواب کدامین گناهم رو پس میدم
در ضمن بهروز جان من هیچ از پاک شدن پست هام ناراحت نمی شم من فقط می نویسم که تو بخونی
و بعد پاکش کنی
ممنون از تو :)
 

atabay danyeli

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 می 2006
نوشته‌ها
32
لایک‌ها
0
به نام یگانه هستی ساز



زبان ها به مانند یک ارگانیسم زنده همپای انسانها و جوامع اجتماعی مدام در حال تنفس و زندگی و مدام در حال کمال یافتن و نو شدن هستند و مسیر سیر و رشد و گاه مرگ آنها در دست ما نیست ، امری اجتماعی اند و با قوانین خود در حیات.( تنها مارکسیستها میتوانند مدعی تغییر مسیر جوامع و زبانها باشند و دیدیم که در زیر چرخ پرطنین حرکت به پیش جوامع له شدند.)
در مسیر حیات خود به مسالمت آمیزترین طرز ها در جوار دیگر زبانها میبالند و تاثیر می پذیرند و تاثیر میگذارند و بسته به بنیه و طراوت ذاتی خود هر روز شکوفاتر میشوند و یا می میرند.
اما همچنانکه هیچ پدیده و موجود و ماده ای به طور کامل از بین نمیرود زبانها هم به طور کامل نمی میرند ، بلکه بهتر است بگوییم با از دست دادن گویندگان خود ، خاموش میشوند و به حیات خاموش خود در زبان های مجاور و گاه از لحاظ جغرافیایی دور ادامه میدهند.
هر چند که زبان و خط به تعبیری باعث کند شدن لبه تیز خلاقیت باشد بیش از آن میدانگاهی است که در آن تمام آنچه انسانی است ، و بشر را از مرز های مرموز و سکرآور حیوان و انسان عبور میدهد ، به منصه ظهور میرسد.
زبان ظرف تمام ظرفیت های هنری و علمی انسان است.
اگر زبان نبود تمام نغمه های عشق نگفته می ماند.
و اگر کسانی در زبان های دیگرا قوام به دیده حقارت می نگرند ، از حضرت عشق بیرونند.

اگر مطالبی را مینویسم که مثلا فلان کلمه متعلق به فلان زبان است ، این به خودی خود نه افتخاری است بر زبان مبدا و نه حقارتی است بر زبان مقصد. چه این موضوع همواره پدیده ای دو طرفه میباشد ، ممکن است در مقطع زمانی خاص یک طرف ترافیک بیشتری داشته باشد ، اما دائمی نیست و در مقطع زمانی دیگری امکان وارونه شدن دارد. مثلا اگر بنده ادعا کنم که کلمه " یول " در ترکی از نقطه نظر زبان شناسی دقیقا همان کلمه " راه " فارسی است که در دو مسیر متفاوت تکامل پیدا کرده اند و به صورت Road در زبان انگلبسی وارد شده اند و از سر اتفاق هیچ خویشاوندی هم با " طرق " عربی ندارندو بر خلاف انتظار پان ترکیست ها و پان فارس ها نمیتوان گفت که کدام یک از این دو زبان این را هدیه کرده اند ، آنوقت باید مرا هر دو طرف به چوب ببندند که چرا ست این و چرا آن؟( مدیر محترم لازم ببینند در مورد خیلی از کلمات میتوانم بنویسم که در هر دو زبان اکنون متفاوتند ولی هم ریشه اند) این هم ریشگی وقتی حداقل برای خودم اثبات میشود ، بدیهی ترین نتیجه این است که در فراسوی تاریخ این زبانها متعلق به این منطقه می باشند و لازم نیست من یقه خود را جر بدهم و خود را مالک مطلق این منطقه بدانم ، هر چند که اقوامی در چند هزار سال پیش به این منطقه کوچیده باشند و یا ازلی ساکن این منطقه بوده باشند.
چیزی تغییر نخواهد کرد مگر شرایط آن را خود جامعه فراهم کند. اگر آزری ها در تهران فارسی صحبت می کنند و یا اگرایرانی ها در ینگه دنیا فارسی و ترکی و ... را به طاق نسیان چسبانده اند به یک اندازه دردناک است و به یک اندازه قابل تامل که دیگر این مطلب زبان شناختی نیست و به بنیه و طراوت و یا ممنوع بودن اسارت زبان بسته نیست ، این دقیقا موج جدیدی از استعمار و خود باختگی ما در مقابل آن است که حتم سیاستمداران جامعه بدلیل تخصص خود در علم سیاست بدان نیز خواهند پرداخت .( انشا ا... الرحمن )
اگر هزار لغت بشمارم که از ترکی به فارسی وارد شده است بر عکسش هم صادق است و این نه تنها نقطه ضعف این زبانها نیست که نشان دهنده زندگی و نشاط آنها است چرا که فقط مرده ها تاثیر نمی پذیرند.
ریشه یابی لغت ها برای من یک دلمشغولی است و از این راه به بعض حقایق تاریخی دست پیدا میکنم که حداقل برای خودم لذت بخش است . اما اگر این نوشته ها به مذاق آقای آتوورپات خان راد کیش ( چی شد !!!) خوشایند نیست فکر میکنم اشکال از من نباشد. چون همواره آماده ام به تبعیت از مولایم دست کسی را که یک کلمه به من یاد میدهد ببوسم.



و اما ضمایر فاعلی :


قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم بهتر است وضعیت ضمایر فاعلی در زبان های موسوم به هند و اروپایی را در کنار هم قرار دهیم تا ضمن مقایسه آنها با هم راحت تر به آنها مراجعه کنیم :
man001.JPG




*- زبان پارسی باستان زبانی است که برخی از کتیبه های دوران هخامنشی بدان نوشته شده است.
دولتمردان هخامنشی از این زبان به عنوان یک زبان جدی استفاده نمیکردند و تمام مکاتبات آنها به خط و زبان آرامی و یا ایلامی است .( عیلام غلط است ). به علت عدم آشنایی هخامنشیان با خط و کتابت ، تسلط آرامی و ایلامی بر کتابت ایرانی تا قرنها ادامه یافت تا آنجایی که شیوه ای در کتابت به اسم هزوارش پدیدار شد که خود نیازمند بحثی جداگانه می باشد.در هر صورت برای تحقیق روی زبان فارسی باستان منابع زیادی در دسترس نیست و علاوه بر این هم در این زبان و هم در زبان اوستایی بحث ضمایر اندکی پیچیده تر از دیدگاه امروزی ما و دوره بدوره شاهد تحولات و دگرگونی است ( به صورت طبیعی) و برای اینکه بحث در حد یک بحث عمومی بگنجد با اجازه اساتید تمام این دوره حدود هجده قرن را در چهار دوره خلاصه میکنم.( همه دوستان باید به تاریخ گذشته ایران با هر زبان و هر ملیتی باید افتخار کنند و به فکر اعتلا و عظمت آن باشند. ما وقتی صحبت از یک دوره تکامل میکنیم که در دوره اولیه در هر دو زبان ترکی و فارسی اینچنین دارای پیشینه است ، امروز باید بجای توهین و افترا جدا باید فکر کنیم که چرا از ممالک چند قرنی ، چند قرن عقب تریم و به فکر چاره هم نیستیم.)
*- بدون اینکه بخواهم به حساسیت کسی دست بگذارم و یا خدای ناکرده به کسی توهین کنم از بکار بردن ترکیب " زبان پهلوی " خوشنود نیستم. کسانی که با این به اصطلاح زبان آشنا باشند ( که در محافل پان ایرانیست ها با آب و تاب برایش دستور و لغت و .. میسازند و تدریس میکنند )میدانند که چنین زبانی وجود خارجی ندارد پان ایرانیست ها با تمام اهتمامی که بکار بردند نتوانستند حتی یک جمله پیدا کنند که به پیش از قرن سوم هجری تعلق داشته باشد . اکثر نسخی که اخیرا به این زبان منسوب می شوند متعلق به قرن نهم شمسی به این طرف میباشند ، اما از آنجائیکه دوستان اعتقاد دارند که زبان نوشتار متعلق به قرن سوم هجری و در آن زمان نوشته شده و در قرن نهم استنساخ شده ، من هم احترام میگذارم .در هر صورت این اسمی بوده که گویا یونانی ها به نوشته ها و یا سنگ نوشته ها ی دوره اشکانی داده باشند و در دوره های بعد به زبان و نوشته هایی که از انتهای دوره هخامنشی تا پایان دوره ساسانی رایج بود( هر جند که اثرات آن تا قرون بعد از سقوط ساسانیان نیز ادامه داشت )اطلاق گردید ، اما همچنان که گذشت از این دوره سندی قابل توجه در دست نیست الا که ایرانیان به هوش آمده و بیدار شده از اثرات حملات مکرر اعراب شروع به نوشتن و ثبت کردن هر آنچه در حافظه حداقل 300 ساله شان باقی بود کردند و اسم آن را پهلویات گذاشتند . بنابر این در خوشبینانه ترین حالت میتوان گفت که زبان رایج دوره ساسانی حداقل توان خود را تا 300 بعد از حمله اعراب حفظ کرد.آنچه به نظم و نثر اوستایی امروز در دسترس ماست وضعیتی غمبارتر از این مطالب دارد ، چه تمام آنها در حافظه مغان تا چند قرن پیش به صورت محفوظات ذهنی نسل به نسل انتقال یافت تا در حدود قرن هفده جامه کتابت پوشید. وتمام ادعا های مبنی بر ثبت آنها در دوره ساسانی متاسفانه تا حال با یافته ای مستند اثبات نشده است.در هر حال این عنوان شامل زبان پارتی – اشکانی ( رایج در سرزمین خراسان) تا زبانی که در کتاب مثلا زبور پهلوی و گرشاسب نامه و ... با آن سرو کار داریم . در هر صورت همه این مسایل از زیبایی کار نمی کاهد و تمام آثار جزو سرمایه ها و ذخایر ایران با زبان پارسی و زبانهای متقدم پارسی است و هیچ اندیشه تباهی نمیتواند باعث شود که از آنها لذت نبریم.
بد به حال ملتی که اسطوره های یونانی و رمی در بین جوانانش ( که خود تحت تاثیر هنر و فرهنگ مادی آفریده شده اند) معروف تر از اسطوره های خود آن ملت باشد. ای کاش فرستی میافتیم و این پان پارس ها اینقدر فحش مان نمی دادند و مینشستم به مقایسه مثلا ایلیاد هومر با داستان سیاوش فردوسی ومیدیدیم که اصلا قابل مقایسه نیستند . داستان سیاوش اثری است سترگ در شان انسان که تو گویی فرشتگان با رف رف بالشان سروده اند ، انسانی و گرامی و ایلیاد در حد اعلا منهای ظرایف شعری در حد افسانه هایی که مادر بزرگ ها تعریف میکنند. آنوقت درد را احساس میکردیم که ببینیم بچه هایمان زورو را بیشتر از رستم می شناسند و آنوقت سوزمان بیشتر میشد که ببینیم آتورخان راد کیش هر چه بلا نسبت را نثار دده قورقوت می کند. بسیار متاسفم ( ببخشید داستان در داستان آوردم ))
اما این همه به هیچ روی برای به زیر سوال کشاندن تاریخ مبارزه توانفرسا و طاقت سوز ملتی برای حفظ هویت ملی خود ملاک نمی باشد وچه باشکوه خواهد بود که در راستای اثبات هویت ملی خود ناآگاهانه هویت ملی دیگر اقوام را تحقیر نکرده و زیر سوال نکشانیم . هر چند که تمام زبانهای رایج در فلات قاره تا قرن چهارم هجری تقریبا لال مانده و سکوت آنها تا زمان تحرکات اقوام شرقی ادامه یافت ، اما نمردند ، چه بلافاصله با اندک جانبداری و حمایت ، شاهد آن هستیم که همگی شکوفا شده و مثلا درزبان فارسی اثر سترگی مثل شاهنامه فردوسی به میدان می آید که از هر لحاظ صد ها پله بالاتر از هر ادعایی است.
این آثار به هر دوره ای که تعلق داشته باشند در قدم اول تاریخ یک ملتند و از این جنبه قابل احترام.

*- از این برهه تا قرن نهم کم کم Man هم وارد زبان میشود به طوریکه خانم آموزگار این شکل از " من " را هم به اشکال درون جدول اضافه می نمایند.
*- " آنها یا ایشان " شکل دیگری هم به صورت Awēşān دارد و دوستان اگر توفیق مطالعه آثار ارزشمندی چون بندهشن و وندیداد و ... پیدا کنند اشکال دیگری از این ضمایر و طرز کاربرد آنها را میتوانند تجربه کنند.
*- در بعض کتا بها شکل " I " و "IS " برای " او " اضافه بر اشکال بالا آورده شده است
*- قصدم از آوردن لهجه های دیگر زبان فارسی علاوه بر نشان دادن طریقه تکامل زبانی ، ترغیب دوستان به فراگیری و گسترش این لهجه هاست که امروز شدیدا همپای زبان های دیگر ایرانی در حال از بین رفتن و حل شدن در لهجه تهرانی هستند و لازم است همینجا عنوان کنم که زبان مثل رودخانه ایست که از چشمه ساران با طراوت لهجه های محلی تغذیه تغذیه میکند ، اگر این چشمه ها بخشکند از اصل زبان بعد از مدتی جز یک اسکلت خشک باقی نخواهد ماند و من امیدوارم که آنهایی که شعار پاسداری از زبان فارسی را میدهند حواسشان به بولدوزر صدا و سیما باشد.
( بعد از اینکه لری یاد گرفتم شاهنامه خواندن لذت دیگری پیدا کرده است )




نمونه هایی از پارسی باستان :

یک سند از کوروش
man002.JPG




این هم کتیبه بیستون و داریوش :
man003.JPG



دلیلی از سرزمین رشک بر انگیز همدان :
man004.JPG




این هم برای اینکه خشایار هم بی نصیب نماند:
man005.JPG




سنگ ها ( داشلار) وقتی صحبت میکنند حیف است این یکی را نشنویم :
man006.JPG





نمونه هایی برای پارسی میانه ( پهلوانی )


در اینجا لازم میدانم ( هرچند که مطلب به درازا کشید ) از دو کتیبه جنجالی نصب شده در کعبه زرتشت ( ع )
نمونه بیاورم تا تبدیل azam " " اوستایی و " adam " باستانی به " ad " و "az " نمایانده شود.


کتیبه شاپور اول در کعبه زرتشت ( ع )
man007.JPG




کتیبه کرتیر در نقش رجب
man008.JPG




کتیبه ساسانی مربوط به شاپور( هر چند که عده ای معتقدند ساسانیان کتیبه ندارند و هرچند که هم پیدا شدن و هم گم وگور شدن این کتیبه درسالهای اخیردر سایه ای از ابهام فرو رفت ، اما زبان زبان است و این یکی هم با زبان خود سخن میگوید)
اين كتيبه به تاريخ ماه هفتم و بيست و هفتمين سال سلطنت شاپوردوم نوشته شده است يعني 267 سال پيش از هجرت ميباشد‌.

4 – لي نر سحي حو لمزدي لي 4 – من نرسه هرمزد

(دقت کنیم که در کتابت به شیوه معروف به هزوارش باید" لی "نوشت و " من " خواند ، و دقت کنیم که در این دوره به " من " " AZ " گفته میشد.لابد " لی " می نوشتند و" آز" می خواندند.)





نمونه به زبان اوستایی:



Azəm yō ahurō mazdā , azəm yō dāta vanhvam...
من که اهورا مزدا هستم ، من که آفریننده چیزهای نیکویم ...

از دوستان بابت اینکه نمونه های زیادی از متن اوستا نیاوردم عذر خواهی میکنم این به خاطر این بود که حقیر روش نوشتن به اوستایی را با کامپیوتر بلد نیستم و آوانویسی اوستایی هم بسیار سختم است اگر دوستانی این مشکل را برایم بیاموزند بسیار سپاسگزار خواهم بود . در هر حال متن های اوستایی به وفور در دسترس میباشد و همچنین دو فرهنگ اوستایی یکی از آقای هاشم رضی و دیگری از آقای احسان بهرامی ( هردو نایاب) در کتابخانه ها و ترجمه استاد پورداوود از اوستا در کتاب فروشی ها هم موجود میباشد. اخیرا متن گاتا ها به شیوه ای نو توسط موبد اسفندیار و با چاپی نفیس روانه بازار شده است ،بسیار آموزنده و خواندنی.
برای کاوش در متون قدیم و دین پژوهی اوستایی خواندن آثارمتعدد آقای هاشم رضی ، خانم دکتر ژاله آموزگار و مرحوم آقای دکتر احمد تفضلی را به دوستان توصیه میکنم.

در متون منسوب به پهلوی که در زمانهای متاخرتر به نوشته در آمده اند ( عمدتا از قرن سوم هجری به بعد )
کلمه " من " را شاهد هستیم( دقت کنیم که با تلفظ " مان "و الف کوتاه "man" میباشد و بعد خواهیم دید که با تغییر این کلمه از شکل " مان " به " من " در گروه زبانهای مقصد در زبان فارسی هم به " من " تغییر شکل میدهد )که بدوا در حالت مفعولی " مرا " و بعد ها در حالت فاعلی وابسته و تماما غیر نهادی خود را نشان میدهد و بعدها که وارد ادبیات مکتوب فارسی شیرین دری و بعد فارسی امروز میشویم " من " به علل مختلف ( خود مقاله ای مستقل میخواهد ) تمام گونه های باستانی و قدیمی را کنار میزند و خود به تنهایی در تمام حالتهای فاعلی ایفای نقش میکند.


در حالت فاعل عامل:
Man wāxt kū bizişk hēm
توسط من گفته شد ( = من گفتم ) که پزشک هستم


در حالت مفعولی :
To man wēn ... to man bōz
تو مرا ببین ... تو مرا نجات بده

فکر میکنم تا اینجای کار دوستان تایید میفرمایند که ما آنچه در باب ضمایر قبلا نوشته بودیم نه از سر تعصب که از سر تحقیق بود و اگر در این میان پان ایرانیست های سلطنت طلب یهودی تبار همه چیز را انحصاری و زاده هوش و ذکاوت اقوام هخاتبار میدانند و در این راه افتضاح تحریف را تا بدان جا می کشانند که حتی خط عربی را هم بدون استناد فارسی جا میزنند ویا
"خواه اين يورشها از سوي تركان باشد كه خاستگاهشان شمال سيبري بوده و در هزاره‌هاي گذشته از شمال سيبري به سيبري و سپس به آسياي مركزي و ايران و شمال درياي كاسپين(خزر) و نهايتا آناتولي يورش آوردند و كوچ كردند:
"از افادات پان آتورپات خان "
گناه از ما نیست .
ایشان چنان در خود بزرگ بینی و تحریف بی پایه غرقند که فراموش میکنند این فرمایش بالا از جعلیات پان ایرانیها اتفاقا در مورد قوم پارس است نه ترک . تا حال حتی هیچ یهودی هم جرات یک چنین تحریفی را به خود راه نداده که خاستگاه ترکها را از شمال سیبری معرفی کندآنهم در هزاره های گذشته!!! (حتی قویترین تلگوپ های پان پارسی سه هزار سال بیشتر برد ندارد). ( خوشبختانه قبلا به اطلاع ایشان رسانده بودم که با نور بالا و ترمز حرکت کنند ولی گوش ندادند و ترمز بریدند....و حالا در سراشیبی هرچه دل تنگش میخواهد میگوید و فراموش میکند که دوران رضا خانی خیلی وقت است سر آمده و دیگر نمیتوان همچون کسروی هر چه خواستی سرهم بندی کنی و زبان هرکه را جواب بدهد ببری ، هرچند که این شازده هم مارا از گزلیک گزمه ترساندند و من هم قالب تهی کردم. )


و امیدوارم که مدیر محترم قانع شده باشند که چه کسی بی پایه حرف میزند و چه کسی از سر درد و تحقیق.
و برای اینکه دوستان را زیاد چشم براه نگذاشته باشم قسمت اول این مطلب را ارائه میکنم و در اولین فرصت بخش دوم را که به بررسی چگونگی ورود ضمیر من به زبان پارسی از گروه زبانهای اورال آلتایی اختصاص دارد ، ضمیمه خواهم کرد.( با پوزش از دوستان و مدیر محترم که به خاطر مشغله های نان کمتر فرصت میکنم در خدمتشان باشم)
 

Behrooz

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
7 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
10,988
لایک‌ها
292
سن
46
محل سکونت
Tehran
سپاس جناب آتاباي را

مطلب فوق العاده كاملي را در اختيار كاربران اين سايت قرار داده اند . از ايشان به دليل اين پيگيري و توجه به مسائل و علاقه به آموختن به ديگران تشكر و قدرداني مي گردد .

در مورد قانع شدن يا نشدن من بايد عرض كنم كه اصلا بحث در اين مورد نيست و من كوچكتر از آني هستم كه بخواهم براي قانع شدن يا نشدن خود دليل بطلبم .

اينكه من از شما و جناب آتورپات براي ادعاي خود دليل طلبيدم صرفا از اين جهت بود كه ميخواستم يك روش تحقيقي بنيان گذاشته شود و از سوي ديگر برخي از كاربران ناآگاه كه بدون دليل از عقيده اي طرفداري مي كردند خاموشي برگزينند ( فرقي هم ندارد هم طرفداران متعصب پان فارس و هم پان ترك كه بدون دليل فقط شلوغ مي كردند و جو را متشنج مي نمودند )



اميدوارم كه افتخار كامل شدن بخش دوم مقاله شما نصيب من گردد و بتوانم آنرا در همين تاپيك مطالعه كنم .
 

sia_torkeh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 جولای 2006
نوشته‌ها
106
لایک‌ها
0
محل سکونت
حلبی آباد
سپاس آتابای عزیز کاش زیاد به این فروم سر می زدید
من هم اگه وقت کنم یه مطلبی درباره اقوم ترک قدیمی " آز " مینویسم که موطنشون قفقاز بوده
و فکر کنم خیلی مفید باشه
ممنونم بهروز عزیز با پندهای زیباتون
 

sia_torkeh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 جولای 2006
نوشته‌ها
106
لایک‌ها
0
محل سکونت
حلبی آباد
دوست عزیز امیدوارم این سخن آخر من تمام کننده باشد
"من "واژه ای است از ریشه "بن" که در دیوان لغات الترک هم آمده است
مطالب تکمیلی رو هم حتما می نویسم
 
بالا