برگزیده های پرشین تولز

وقتی کبوترها در حل معضل آلودگی هوا به کمک ما می‌آیند

mimm

Registered User
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2017
نوشته‌ها
91
لایک‌ها
10
سن
34
اینترنت اشیا آستین‌ها را بالا زده تا یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامتی در دنیا را سروسامان دهد: آلودگی هوا!



این مسئله تنها دامن‌گیر کشورهای درحال‌توسعه نیست و در حال حاضر برخی از بزرگ‌ترین شهرهای اروپایی نیز با آن دست به گریبان‌اند.

در این میان سنسورها و گجت های پوشیدنی اینترنت اشیا با اندازه‌گیری میزان آلودگی هوا و گزارش واکنش‌های فیزیولوژیک می‌توانند در حل این معضل، نقش مهمی را بازی کنند. در حال حاضر، بسیاری از این ابزارها برای تهیه نقشه‌های آلودگی هوا در شهرها به کار گرفته می‌شوند.

بیایید نگاهی بیندازیم به چند ایده مطرح در این حوزه…



ایده #۱

Aircasting



2-1.jpg



با راهکار “ایر کستینگ” می‌توان داده‌های مربوط به سلامت و محیط را از طریق یک گوشی هوشمند، جمع‌آوری کرده، نمایش داد و به اشتراک گذاشت. این بستر از یک سری سنسور پوشیدنی، که تغییرات محیط و تغییرات فیزیولوژی شما را تشخیص می‌دهند؛ از یک وسیله به بزرگی کف دست به نام “ایربیم” (AirBeam) برای نظارت بر کیفیت هوا، اپلیکیشن اندروید AirCasting، وب‌سایت AirCasting و یک سری ال‌ای‌دی پوشیدنی تشکیل‌شده است.

برخی از اقلام این مجموعه، سطح آلودگی هوا را اندازه‌گیری می‌کنند و برخی دیگر ازجمله گجت‌های پوشیدنی، به اندازه‌گیری شاخص‌های فیزیولوژی فرد می‌پردازند مانند سطح تنفس و ضربان قلب.



ایده #۲

Airly


3.jpg



یک استارت آپ لهستانی به نام “ایرلی” روی یک سخت‌افزار سنجش میزان آلاینده‌های هوا کار می‌کند، که مجموعه‌ای است از سنسورهای غبار، سنسورهای تشخیص آتش‌سوزی در جنگل‌ها، ماژول‌های مدیریت ترافیک و نظارت بر کیفیت آب. شرکت‌ها با بهره‌گیری از این وسیله، می‌توانند راهکارهایی را در سطح جهانی به شهرهای هوشمند ارائه کنند.

این محصول بسته به نیاز مشتری ساخته می‌شود و سنسورهای آن به‌جای وای فای یا جی اس ام، متکی بر تکنولوژی LoRa است. در حال حاضر این استارتاپ برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به سلامت محیطی، با شرکت “سیسکو” همکاری می‌کند.



ایده #۳

Plumelabs


4.jpg



یک ایده ناب و عجیب! همین چند ماه گذشته، یک استارتاپ در شهر پاریس برای سنجش میزان آلودگی هوا دست به دامن کبوترها شد! دسته بزرگی از کبوترهای کوله به دوش، در آسمان این شهر پرواز داده شدند. کوله‌بار کوچک این پرنده‌ها مجهز به سنسورهای تشخیص آلاینده‌های هوا بود. با این راهکار، سطح آلاینده‌های شهری ازجمله “نیتروژن دی‌اکسید” و گازهای “اوزون” که اغلب از سوخت دیزلی خودروها تولید می‌شود، در طی سه روز اندازه‌گیری شده و در تویتر گزارش شد.

در ادامه این طرح از ساکنان لندن خواسته شد تا به این کمپین پیوسته و نسخه بتا این محصول را که یک گجت پوشیدنی فوق سبک برای سنجش آلودگی هوا است، امتحان کنند. اپلیکیشن رایگان این محصول، با بهره‌گیری از فناوری یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، آلودگی هوا را به‌طور زنده پیش‌بینی کرده و برای دور ماندن از اشعه UV و آلاینده‌ها راهکار ارائه می‌کند.


5.jpg



اندازه‌گیری سطح آلاینده‌های هوا و جمع‌آوری داده‌های محیطی مربوط به آن، تنها یک راهکار در مدیریت این معضل شهری است. تکنولوژی‌های جدید می‌توانند شهرها را از آلودگی خلاص کنند. ماشین‌های برقی و خودروهای بدون راننده نمونه‌های دیگری از تکنولوژی‌هایی هستند که می‌توانند در این حوزه مؤثر باشند. مشتاقیم ببینیم در ده سال آینده نوآوری‌های تازه با شهرهای ما چه می‌کنند.


منبع: iott.ir
 
بالا