برگزیده های پرشین تولز

ویندوز امروز 30 ساله شد؛ نگاهی به ویندوز 1.0 اولین نسخه از محبوب‌ترین سیستم‌عامل دنیا

AMD.POWER

مدیر بخش کامپیوتر
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
26 جولای 2009
نوشته‌ها
20,097
لایک‌ها
23,611
سن
44
محل سکونت
طهران
به نقل از شهر سخت افزار:امروز 20 نوامبر 2015، سی سال از عرضه نخستین نسخه از سیستم عامل ویندوز می گذرد. پس از سیستم عامل DOS، عرضه ویندوز یک اتفاق بسیار بزرگ در حوزه کامپیوترها بود. مایکروسافت نیز از زمان عرضه اولین نسخه تا به کنون رشد و دگرگونی فراوانی را در آن ایجاد کرده است. در ادامه به بررسی و مرور اولین نسخه از سیستم عامل ویندوز، یعنی ویندوز 1.0 خواهیم پرداخت.

windows%201.0-2.jpg


در سال 1983 مایکروسافت برای سیستم عامل MS-DOS رابط کاربری با نام Interface Manager معرفی کرد. پس از گذشت دو سال از زمان معرفی در 20 ام نوامبر سال 1985 این رابط کاربری با نام Microsoft Windows عرضه شد و از همان زمان، مایکروسافت از عنوان سیستم عامل برای نام بردن آن استفاده کرد. این سیستم عامل تنها یک رابط کاربری گرافیکی برای MS-DOS بود.

عرضه سیستم عامل ویندوز در آن زمان اتفاق بزرگی بود چرا که کاربران از آن پس می توانستند با استفاده از ابزاری به نام ماوس، کنترل کامل کامپیوتر را در دست بگیرند. در آن زمان ویندوز دارای بازی ساده ای به نام Reversi هم بود. ویندوز 1.0 همچنین از چند برنامه کاربردی همچون Paint، Notepad، Calculator و ساعت که هم اکنون هم در نسخه های جدید این سیستم عامل یافت می شود برخوردار بود. برنامه Write نیز که بعدها با نام Wordpad معرفی شد یکی از دیگر برنامه های موجود در این سیستم عامل بود.

windows%201.0-3.jpg


ویندوز 1.0 در زمان عرضه با بازخوردهای متفاوتی روبرو شد و در حالی که بسیاری از منابع خبری و متخصصان، آینده بسیار خوبی را برای این سیستم عامل جدید متصور بودند، بسیاری از کاربران به دلیل نیاز به یک سیستم پیشرفته برای اجرای این سیستم عامل و همچنین عدم سازگاری آن با بسیاری از برنامه های DOS ناراضی بودند. برای اجرای ویندوز 1.0 کاربران به یک کامپیوتر فوق قدرتمند نیاز داشتند. 256 کیلوبایت حافظه رم، فلاپی دیسک خوان های دو طرفه و قطعه ای به نام Graphics Adapter Card"" حداقل سیستم موردنیاز برای اجرای این سیستم عامل بودند. در آن زمان سیستم پیشنهادی برای ویندوز 1.0 نیاز به 512 کیلوبایت حافظه رم داشت. مایکروسافت توانست تا سال 1987 و جایگزینی ویندوز 1.0 با نسخه دوم از این سیستم عامل، چیزی در حدود 500 هزار کپی از آن را به فروش برساند.

windows%201.0-6.jpg


با گذشت سی سال از عرضه اولین نسخه از ویندوز، لوگوی این سیستم عامل هم تغییرات گوناگونی را شامل شده است. در سال های دور مدیر بازاریابی و فروش سیستم عامل های مایکروسافت شخصی به نام Steve Ballmer بود و سعی داشت این کار را با شور و حرارت بیشتری به جلو ببرد.

windows%201.0-4.jpg
 
بالا