پاسخگویی به سوالات فنی خودرو

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
چطوری میشه چک کرد ترمزهای دو طرف هم زمان با هم میگیرن؟
 

essi67

Registered User
سلام
من یک تیبا مدل نود گرفتم
مشکل اینجاست که فن رادیات اتوماتیک روشن نمیشه و یک کلید کنار فرمان گذاشتن که فن خودرو رو روشن خاموش میکنه بصورت دستی.
به خریدار دسترسی ندارم ازش سوال بپرسم علتش رو
چرا این کار رو کردن و برای درس کردنش باید چیکار کنم؟
 

gheysar.

Registered User
چطوری میشه چک کرد ترمزهای دو طرف هم زمان با هم میگیرن؟
تگر نگیرن ماشین میکشه یه طرف !
سلام
من یک تیبا مدل نود گرفتم
مشکل اینجاست که فن رادیات اتوماتیک روشن نمیشه و یک کلید کنار فرمان گذاشتن که فن خودرو رو روشن خاموش میکنه بصورت دستی.
به خریدار دسترسی ندارم ازش سوال بپرسم علتش رو
چرا این کار رو کردن و برای درس کردنش باید چیکار کنم؟
سلام
رایج ترین دلیلش اینه که ماشین آمپر میکشیده و برای اینکه آمپر نکشه فنو دستی کردن.
به باطری سازی مراجعه کنید مشکل برقی رو حل کنید و این کلیدو حذف کنید و بعد حتما درصورت وجود مشکل مکانیکی موتور که باعث آمپر کشیدن میشده مشکل مکانیکی رو هم حل کنید.
البته بعضی افراد به آمپر ماشین وسواس دارن و نمیزارن کامپیوتر ماشین کارشو انجام بده و بدون اینکه ماشین مشکل داشته باشه یه کلید دستی برای روشن کردن فن میزارن تا توی ترافیک یا ... روشنش کنن.(پایین نگهداشتن آمپر آب خودرو با اعمال زور باعث افزایش مصرف سوخت و... میشود)
 

Benchmarker

فروشنده معتبر [؟]
سلام
جدیدا فن ماشینم دیر روشن میشه شده امپر از نصف هم رد میشه نزدیک خط دوم روشن میشه یا روشن میشه زودم خاموش میشه یا روشن میشه اما زیاد کار میکنه
اشکال از کجاست؟
فشنگی داره امپر پشت داشبورد رو اشتباه نشون میده؟ ( که بعید میدونم)
فشنگی داره اشتباه دما رو به ای سی یو میده؟
رله مشکل داره؟
ماشین پراید 85 زیمنس چراغ چک خاموش نشتی اب و کم کردن اب نداره

@gheysar.

IMG_20190910_022019.jpg
 

gheysar.

Registered User
سلام
جدیدا فن ماشینم دیر روشن میشه شده امپر از نصف هم رد میشه نزدیک خط دوم روشن میشه یا روشن میشه زودم خاموش میشه یا روشن میشه اما زیاد کار میکنه
اشکال از کجاست؟
فشنگی داره امپر پشت داشبورد رو اشتباه نشون میده؟ ( که بعید میدونم)
فشنگی داره اشتباه دما رو به ای سی یو میده؟
رله مشکل داره؟
ماشین پراید 85 زیمنس چراغ چک خاموش نشتی اب و کم کردن اب نداره

@gheysar.

مشاهده پیوست 1145147
سلام عمو بنچی
اتصال بدنه منفیو تقویت کن.(یه اتصال مستقیم از منفی باطری به بدنه و سپس به موتور .سیم نازک نباشد.)

بعد برو سراغ سنسور دمای آب.(احتمال خرابی سنسور هم هست ولی خیلی کم.اکثر موارد با تقویت اتصال بدنه منفی رفع میشه )
 

Fifa2018

Registered User
سلام پژو پارس مدل ۹۶
کولرش خودبخود گرم میشه بعد سرد میشه مجبورم هی خاموش کنم کولرو دوباره روشنش کنم
رادیات و فن ها و رله فن ها سالمن
 

RedDragona

Registered User
درود
ماشین میکشه سمت چپ مشکل از چیه؟ لاستیک های عقبو عوض کردم بازم همینطوره. تازه خریدم
 

gheysar.

Registered User
درود
ماشین میکشه سمت چپ مشکل از چیه؟ لاستیک های عقبو عوض کردم بازم همینطوره. تازه خریدم
سلام
یه دست کشیدن خودرو خیلی دلایل وسیعی داره از تنظیم باد ساده تا .... ./ به زیربند ساز ماهر مراجعه کنید.
به دلیلی 4 چرخ ماشین شما تنظیم نیست و در جایگاهی که باید باشن نیستن.(تنظیم زاویه " toe in" که به دهنه چرخ معروفه تو بازار - خرابی اجزا جلوبندی - خرابی اکسل عقب که گاها باعث گیج شدن خودرو میشه - شکستگی های شاسی و تصادفات قبلی علی الخصوص در پراید و مشتقات اون مثل تیبا و... / پیکان)
 

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
امکان داره تنظیم اشتباه ترمز دستی باعث چسبیدن ترمز و داغ شدن بیش از حد و به صدا دراومدن چرخها بعد از یک مسافت بشه؟
 

gheysar.

Registered User
امکان داره تنظیم اشتباه ترمز دستی باعث چسبیدن ترمز و داغ شدن بیش از حد و به صدا دراومدن چرخها بعد از یک مسافت بشه؟
بله.همچنین خرابی پمپ ترمز(پمپ بالا) و موارد دیگری هم باعث این مشکل میشن.
ولی خیلی خیلی بعیده این اشتباه.چون درصورتی که رگلاژ لنتها زیادی بازبشه اونوقت کاسه چرخ به سختی جا میره و مکانیک سریع متوجه میشه.(مگر در خودرو هایی مانند تویوتا هایلوکس-پیکاپ-نیسان و ... ) که رگلاژ لنت نیازمند بازشدن کاسه چرخ نیست!
 

balabala

کاربر قدیمی پرشین تولز
بله.همچنین خرابی پمپ ترمز(پمپ بالا) و موارد دیگری هم باعث این مشکل میشن.
ولی خیلی خیلی بعیده این اشتباه.چون درصورتی که رگلاژ لنتها زیادی بازبشه اونوقت کاسه چرخ به سختی جا میره و مکانیک سریع متوجه میشه.(مگر در خودرو هایی مانند تویوتا هایلوکس-پیکاپ-نیسان و ... ) که رگلاژ لنت نیازمند بازشدن کاسه چرخ نیست!
جریان از این قراره که دو تا لنت عقب رو عوض کردم (دو سه ماه پیش). داخل شهر مشکلی نداشتم اما در مسافرت بین شهری وقتی چندبار ترمز شدید زدم شروع کرد به جیرجیر کردن و ظاهرا ترمز خیلی داغ میکرد و یکی دو بار هم جایی که قبلا ترمز میگرفت نمی گرفت! و باید بیشتر به پدال فشار می آوردم که خیلی وضعیت ترسناکی هست!! بعد از داغ کردن اصلا وقتی ترمز نمی کردم هم در حرکت آهسته، از چرخ عقب صدای سوت شدید بلند می شد انگار ترمز به چرخ چسبیده و تا آخر مسیر این سوت تو سرعت پایین داشتم! شهر مقصد که رسیدم دیدم هرچی روغن گریس (؟ نمیدونم چه روغنی هست به بلبرینگ ها می زنن، اسمش چیه!)، خلاصه روغن مربوطه ذوب شده بود و زده بود از قالپاق بیرون. اجبارا و از سر ترس، تو شهرستان یک مکانیک پیدا کردم و لنت های چرخ سمت راست که صدا میداد و مشکل داشت رو با استوک عوض کرد و بست و مشکل برطرف شد. با خودم گفتم حتما لنتی که خریدم مرغوب نبوده (لنت ایرانی خریده بودم)، منتها دو سه روزی در شهرستان بودم و همین مشکل برای چرخ سمت چپ عقب بوجود آمد. ایندفعه هم مجبور شدم به یه مکانیک دیگه مراجعه کردم، همین وضع پیش آمده بود و روغن زده بود بیرون، داخل کاسه پر از پودر لنت بود و بسیار داغ شده بود. این دفعه مکانیک دوم فقط باز کرد یه نگاه انداخت و بلبرینگ داخلی چرخ و واشری که بلبرینگ رو نگه میداره رو با یک استوک عوض کرد (و لنت ها رو دست نزد)، ولی به هر دو مکانیک چون جایی که تهران رفته بودم لنت های جدید رو بخرم دیده بودم ترمز دستی رو شاگردش انگولک زیاد می کنه، گفتم ترمز دستی هم بررسی کنن و یک قطعه دنده مانندی بود داخل کاسه ترمز کنار پمپی که گفتید؟ اون ها را با چکش زدن و دنده ها بازتر شدن و یکی دیگه از مکانیگ ها که لنت استوک انداخته بود هم همون را موقع جا زدن قطعات لنت بازتر جا زد. حدس خودم این هست که مشکل از لنت و بلبرینگ نبوده و اون دنده رگلاژ ترمز دستی یا چیز دیگه بوده که دست زدن و درست شده؟ آخه مکلانیک دوم اصلا لنت رو عوض نکرد. خلاصه در راه برگشت دو تا چرخ هیچ مشکلی نداشتند، یکی با لنت استوک یکی با لنت قبلی که سوت می کشید هر دو درست شدن! و ترمز بسیار خوب میگرفتن! ضمنا ماشین اصلا قبلا مشکلی نداشت و فقط میخواستم لنت ها رو عوض کنم که به این مشکل افتاده! یک چیز که یادم افتاد چرخ دوم وقتی میخواست بلبرینگ جلوی چرخ رو بزنه جا اصلا نمیرفت، من گفتم لابد بخاطر داغ شدن چرخه؟ چون بعد از نیم ساعت کلنجار خود به خود درست شد و جا رفت!
ضمنا ماشین پرایده!
 
Last edited:

taghi.karimi

Registered User
سلام
یه پراید هست یورو4 مدل آخر 92 که موقع چرخوندن فرمون و یا کلاچ گرفتن بعضی اوقات (20بار یبار) یه صدایی میده مثل ساییده شدن دوتا آهن روی هم.رفتم روغن هیدرولیک رو تعویض کردم ولی تفاوتی نکرد.

یه مورد دیگه اینکه وقتی از دست انداز رد میشم چهارتا چرخ صدای قرچ قرچ میده انگار چیز پلاستیکی مثل بوش یا مثل اون خشک شده باشه.
 

gheysar.

Registered User
سلام
یه پراید هست یورو4 مدل آخر 92 که موقع چرخوندن فرمون و یا کلاچ گرفتن بعضی اوقات (20بار یبار) یه صدایی میده مثل ساییده شدن دوتا آهن روی هم.رفتم روغن هیدرولیک رو تعویض کردم ولی تفاوتی نکرد.
مورد اول:باید از نزدیک بررسی بشه. تا نوع صدا رو نشنویم نمیشه نظری داد.
مورد دوم هم به زیربند ساز مراجعه کنید.(خرابی لاستیک موج گیر و....)
 
بالا