برگزیده های پرشین تولز

پذیرش دانشجوی پزشکی از میان لیسانسیه ها در ایران

pooya007

Registered User
تاریخ عضویت
29 جولای 2005
نوشته‌ها
3,833
لایک‌ها
13
محل سکونت
آخر خط
کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت ایران از تغییر شیوه پذیرش دانشجوی پزشکی در این کشور خبر داده و گفته است که دانشجویان پزشکی از میان فارغ التحصیلان لیسانس پذیرش می شوند.


آقای باقری لنکرانی در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است که امسال برای اولین بار به صورت آزمایشی تعدادی دانشجوی پزشکی از میان دانشجویان لیسانس در دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرش می شوند.

طرح تغییر شیوه پذیرش دانشجویان رشته های پزشکی برای اولین بار در ایران اجرا می شود.

تاکنون کسانی که مایل به تحصیل در رشته پزشکی بودند در کنکور سراسری دانشگاه ها شرکت می کردند و در صورت به دست آوردن رتبه مورد نیاز، در رشته پزشکی پذیرش می شدند و تمام دوره را به صورت پیوسته در دانشگاه طی می کردند.

دوره تحصیلی رشته های پزشکی عمومی در ایران دست کم هفت سال است و پذیرفته شدگان بعد از قبولی در کنکور سراسری در رشته پزشکی، باید این دوره را به صورت پیوسته بگذرانند و در رشته پزشکی عمومی فارغ التحصیل شوند.

با طرح جدید، متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی، بعد از گذراندن دوره لیسانس (کارشناسی) در رشته های دیگر، باید برای تحصیل در رشته پزشکی داوطلب شوند.

هنوز مشخص نیست مدارک لیسانس چه رشته هایی برای داوطلبان ادامه تحصیل در رشته پزشکی معتبر است و چه کسانی با داشتن چه شرایطی می توانند برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی اقدام کنند.

با این حال، وزیر بهداشت ایران پیش بینی کرده که تعداد زیادی دانشجوی دوره لیسانس متقاضی ورود به اولین دوره باشند.

گزارش ها نشان می دهد که وزارت بهداشت ایران، طرحی برای اجرای شیوه پذیرش دانشجویان پزشکی از دوره لیسانس تهیه کرده است وانتظار می رود اولین مرحله پذیرش دانشجوی پزشکی بعد از دوره لیسانس بهمن ماه امسال به صورت آزمایشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شود.

پذیرش دانشجو در رشته پزشکی از دوره لیسانس به بعد در بسیاری از کشورهای دیگر دنیا اجرا می شود و متقاضیان ادامه تحصیل در رشته های پزشکی برای ورود به دانشکده پزشکی باید رتبه های مشخصی در دوره لیسانس کسب کنند.



اولین مرحله پذیرش دانشجوی پزشکی بعد از دوره لیسانس، بهمن ماه سال امسال در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود


جزئیات طرح ورود دانشجویان دوره لیسانس یا لیسانسیه ها به دوره دکترای پزشکی مشخص نیست و معلوم نیست که متقاضیان باید دارای چه ویژگی هایی باشند.



پزشکان بیکار


رشته پزشکی از رشته های پرمتقاضی در ایران است و هر ساله هزاران نفر برای پذیرش در رشته پزشکی در کنکور دانشگاه ها با هم رقابت می کنند.

اما ظرفیت دانشگاه ها برای پذیرش دانشجوی پزشکی محدود است و شمار زیادی از متقاضیان سال های سال برای ورود به رشته پزشکی پشت درهای کنکور منتظر می مانند.

سالانه به طور متوسط 2700 نفر در رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی پذیرش می شوند و تقریبا به همین تعداد نیز در دانشگاه آزاد پذیرفته می شوند.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش ها، در ایران حدود هفتاد هزار پزشک وجود دارد اما تعداد زیادی از پزشکان بیکارند.

آمارهای متفاوتی در باره پزشکان بیکار در ایران منتشر شده است و برخی گزارشها رقم پزشکان بیکار را بین هشت تا دوازده هزار برآورد کرده اند.

در طول پانزده سال اول بعد از انقلاب 1979 تلاش زیادی صورت گرفت تا ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی برای رفع کمبود پزشک افزایش یابد اما اکنون بیکاری پزشکان دردسر آفرین شده است.

در چند سال اخیر دولت طرح هایی را برای جذب پزشکان بیکار انجام داده است که نمونه آن طرح پزشک خانواده است.

برخی گزارش ها نشان می دهد که پزشکان بعد از فراغت از تحصیل و طی دوره خدمت در مناطق محروم، تمایلی به ماندن در مناطق محروم و دور افتاده ندارند.

به عقیده کارشناسان، دولت باید برای جذب پزشکان و ترغیب آنها برای فعالیت در مناطق دور افتاده، تسهیلات مناسبی در نظر بگیرد.


http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2007/09/070929_ka-student-medicine.shtml
 

hamid_strategis

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 مارس 2007
نوشته‌ها
25
لایک‌ها
0
این یعنی از این به بعد پزشکان پیرتری خواهیم داشت
 

jaberi

Registered User
تاریخ عضویت
11 جولای 2006
نوشته‌ها
24
لایک‌ها
0
محل سکونت
تبریز - طهران و بالعکس
طرح خیلی بدیه مزخرف و بسیار وقیحانه!

در چند سال اخیر دولت طرح هایی را برای جذب پزشکان بیکار انجام داده است که نمونه آن طرح پزشک خانواده است.

خانواده ما که پزشک خانواده نداره خانواده شما چی؟!!!!!!

منظورشون کدوم خانواده ها هستند!!!
 

Radian

Registered User
تاریخ عضویت
15 ژانویه 2006
نوشته‌ها
1,717
لایک‌ها
0
محل سکونت
FREEDOM city............ PPC : HTC Touch HD ......
زیاد فرقی نمیکنه

والا اسمش دکتراست ، اما در اصل معادل لیسانس مهندسی به حساب میاد دیگه .

تخصص میشه ، فوق لیسانیس

و فوق میشه دکتری ...
 
بالا