برگزیده های پرشین تولز

پرورش و نگهداری شترمرغ | تاریخچه تکامل شترمرغ

E.I.G

Registered User
تاریخ عضویت
7 دسامبر 2014
نوشته‌ها
147
لایک‌ها
54
سن
31
محل سکونت
ارومیه - خیام
پرورش و نگهداری شترمرغ | تاریخچه


تاریخچه تکامل شترمرغ : حدود یک میلیون سال پیش شترمرغ به منطقه قاره آفریقا مهاجرت کرد تا همین اواخر در عربستان و فلسطین و سوریه دیده می شد.
در آفریقای شمالی و خاور نزدیک قبل از دوران مسیحیت برای پر و گوشت و تخم شترمرغ اهمیت ویژهای قائل بودند.
اولين تماس ها مابین شترمرغ و انسان در عصر حجر به وقوع پیوست.

شکارچیان حدود ۷۰۰۰ سال پیش تصاویری از شترمرغ در غارهای محل زندگی خویش در منطقه صحرای بزرگ آفریقا که قبلا سرسبز بوده است ترسیم کرده اند.

در مصر قدیم شترمرغ به واسطه شکل پرهایش. به عنوان سنبل عدالت شناخته شده بود.
در یونان قدیم و رم پرهای شترمرغ برای تزئین کلاه ها و چرم آن برای درست کردن لباسهای جنگی مورد استفاده قرار می گرفته است و در اروپا در قرون وسطی پرها نقش زینتی را داشتند و در اروپا در قرن هجدهم در میان زنان اروپایی اهمیت زیادی را دارا بودند.

دوران شکوفایی محصولات شترمرغ در اروپا بین سال های ۱۹۳۰ – ۱۸۴۰ میلادی بوده است و در میانه قرن ۱۹ در آفریقای جنوبی تعداد ۸۰ رأس شترمرغ وحشی شمارش شده است.

از قرن ۱۸ به بعد شترمرغ در مزارع نگهداری می شود. اما آغاز دوران واقعی شروع پرورش و نگهداری صنعتی به صورت انبوه از سال ۱۸۶۵-۱۸۶۰ با تولید توری های آهنی و احاطه کردن چراگاه ها و ساخت آبشخورها و دستگاه های جوجه کشی شروع گردید و به اوج رسید و رکود درخواست تولید پر با شروع جنگ جهانی اول آغاز گردید. اما در حال حاضر مجدداً درخواست گوشت شترمرغ روز به روز افزایش می یابد.

-تکامل-شترمرغ-در-کشور.jpg
تاریخچه تکامل شترمرغ در کشور

تاریخچه تکامل شترمرغ | طبقه بندی و خصوصیات بدن شترمرغ
شترمرغ به دسته پرندگان سینه پهنا تعلق دارد که فاقد ستیغ استخوان سینه میباشد.

از خصوصیات مشخصه پرندگان سینه پهن عدم قدرت پرواز آنان میباشد.

در حال حاضر در دنیا پنج نوع پرنده که دارای این خصوصیات و فاقد قدرت پروازند کشف شده است. که به ترتیب، شترمرغ، ناندوسی، کاسو واری، موسی، کیوی، مرغ اشتیس میباشد.

امروزه شترمرغ ها به چهار دسته بزرگ تقسیم می شوند.

  • شترمرغ آفریقای شمالی (کاملوس)
  • شترمرغ آفریقای شرقی (ماسایی)
  • شترمرغ سومالی (موليبدوفانسی)
  • شترمرغ آفریقای جنوبی (استرالیس)
به طور کلی پرهای شترمرغ نر سیاه و سفید و پرهای شترمرغ ماده خاکستری و قهوهای و پر جوجه ها قهوهای سیر با خط ها و نقطه هایی به رنگ قهوهای روشن در زیر علایم مشخصه نرها در فصل جفتگیری تغییر رنگ اطراف منقار و استخوان پاهایشان است که به قرمز تبدیل میگردد.



-تکامل-شترمرغ.jpg
تاریخچه تکامل شترمرغ

شترمرغ آفریقای شمالی کاملوس
شترمرغ آفریقای شمالی کاملوس بزرگترین نوع شترمرغ است که با شترمرغ آفریقای شرقی دسته گردن قرمزها را تشکیل می دهند و دو گروه دیگر به عنوان شترمرغ های گردن آبی تقسیم بندی شدهاند و در شترمرغهای نر رنگ آبی بر روی پوستشان به خوبی مشهود است.

شترمرغ آفریقای جنوبی (استرالیس)
شترمرغ آفریقای جنوبی (استرالیس) به عنوان کوچکترین شترمرغ از نظر جثه قلمداد می شود. نژاد کاملوس قبلا تا شبه جزیره عربی و سوریه یافت می شد.

اما امروزه در منطقه آفریقای شمالی و شمال صحرا ختم می شود.

شترمرغ سومالی (مولیبد وفانس) امروزه در منطقه شرق آفریقا زیست میکند.

شترمرغ آفریقای شرقی (ماسایی) در منطقه کنیا و صحرای زرنگتی و شترمرغ آفریقای جنوبی (استرالیس) در جنوب آفریقا تا زیمباوه وجود دارد.

شترمرغ اهلی آفریقایی که در مزارع پرورش داده می شوند مخلوطی از نژاد شترمرغ آفریقای شمالی کاملوس و شترمرغ آفریقای جنوبی (استرالیس) میباشد که به دسته گردن آبی ها تقسیم دارند.

اما در فرهنگ آمریکایی به عنوان شترمرغ سیاه آفریقایی از آن نام برده می شود. این نژاد شتر با توجه به سهولت در نوع پرورش و مرغوبیت پرهایش و مدت زمان تقریبی دو سال برای بالغ شدن و بالا بودن میزان تخم گذاری، خویش را از چهار نمونه دیگر شترمرغها وحشی تمیز می دهد.

تشریح بدن شترمرغ
در شترمرغ ماهیچه های سینه به وضوح رشد نکرده است و استخوان ترقوه وجود ندارد و استخوان سینه فقط به عنوان تکیه گاه و حفاظت در مقابل برخورد با موانع می باشد. به علت عدم پرواز پرهای پرواز (شاه بال ها) تبدیل به پرهای زینتی گشته اند و هردو انگشت اولی پاها دارای چنگال می باشند و برعکس تمامی پرندگان دونده دیگر دارای دو انگشت پا می باشند.

شترمرغ پرنده ای است گیاه خوار و سیستم گوارشیش شبیه اسب است و به کمک روده کور که طول آن به ۸۰ سانتیمتر میرسد در مدت زمان بین ۳۶- ۳۰ ساعت موفق می شود سلولزها (ساقه علف ها) را هضم کند و حتی اقدام به -خوردن حشرات و مارمولک های کوچک و سوسک ها و حیوانات کوچک دیگر به عنوان غذا می نماید.

شترمرغ فاقد چینه دان است و معده به دو قسمت تقسیم گردیده است.

پرورش و نگهداری شترمرغ | تاریخچه تکامل شترمرغ
 

E.I.G

Registered User
تاریخ عضویت
7 دسامبر 2014
نوشته‌ها
147
لایک‌ها
54
سن
31
محل سکونت
ارومیه - خیام
رفتارهای اجتماعی و حرکات جمعی شترمرغ در طول روز
%D8%B1%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C-%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%B1%D8%BA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D9%88%D9%84-%D8%B1%D9%88%D8%B2.jpg

حرکات جمعی شترمرغ : شترمرغ ها حدود ۱۲ ساعت از روز را در فعالیت به سر میبرند.
به طور متوسط ۲٫۵ ساعت در حالت نشسته به سر می برند.

۴۵ دقیقه در اطراف میچرخند و ۴۰ دقیقه می ایستند.

در هنگام غذاخوردن اگر غذاهای آنها ترکیبی باشد حدود ۵۰ دقیقه و برای آشامیدن ۱۰ دقیقه وقت نیاز دارند.

پرندگان برای نوک زدن به اجسامی که توجه آنان را جلب می کند حدود نیم ساعت وقت صرف می کنند.

فعالیت شترمرغها در فصل جفتگیری به اوج خود می رسد و شترمرغ نر به رفتارهای رقصی نشستن روی زانوها به هم زدن بالها و حرکت دادن پرها و خم کردن گردن و سر به صورت ریتمی (رقص والسی) اقدام می کند.

مسافت ۶۰ متر را در یک دقیقه راه میرود.

در هنگام یافتن غذا با اشتیاق به گروه می پیوندد و معمولا این گروه تشکیل شده از دسته های چهارتایی است و این امر سبب میگردد که در هنگام غذاخوردن با هوشیاری و مراقبت دگر اعضای گروه درصد امنیت بالا رود.

شترمرغ های نر معمولا هوشیارتر از شترمرغ های ماده هستند و همیشه در گروه یک شترمرغ به صورت ایستاده با قامتی راست و گردنی صاف از محیط اطراف مواظبت می کند.

در فصل جفتگیری شترمرغها معمولا به صورت دسته های صدتایی به یکدیگر می پیوندند و با توجه به خویشاوندی آنها چند شترمرغ ماده هدایت و ***** گروه را به عهده می گیرند.

از دیگر عادات شترمرغ ها میتوان چرای دسته جمعی و حمام گرفتن در شن و آب را نام برد.

حرکات جمعی شترمرغ
یکی از رفتارهای پایه ای شترمرغ ها هوشیاری بیش از حد و حسی درک خطر و آمادگی برای فرار از خطر و عکس العملهای فوق العاده سریع میباشد.

گروه به خاطر همکاری یکایک اعضا همیشه از ضریب امنیتی بالایی در مقابل حیوانات درنده برخوردار است و اگر کوچکترین احساس خطری پدید آید گروه فوراً دست به فرار میزند.

اغلب اوقات تصاویری در تلویزیون به معرض نمایش گذاشته میشود که نشان می دهد.

شترمرغی در کنار اتومبیلی در حال دویدن است و تصور می شود که این پرنده قصد کورس گذاشتن و یا بازی با انسان ها را دارد.

در صورتی که ترس و استرس پرنده سبب فرار وی گشته و با توجه به مناطق خشک و گرمای مناطقی که پرنده در آن زندگی می کند این عمل باعث از دست دادن مقداری زیادی انرژی و آب بدن پرنده میگردد و به دنبال آن صدمات جبران ناپذیری به پرنده وارد می آید.

در مزارع پرورش نگهداری شترمرغ با توجه به عدم وجود دشمنان طبیعی رفتار غریزی فرار کمتر میشود ولی در بعضی اوقات کوچکترین چیز همانند صدای بلند پرواز هواپیما و یا سایه و حتی دیدن یک ملخ صدای ماشین و وسایل موتوری سبب ترس و فرار پرنده میگردد.

با زیاد شدن عواملی که سبب به وجود آمدن استرس میگردد، می تواند باعث کم شدن قوه باروری (تولید مثل) و اختلال در هم زیستی گروهی به وجود آورد.

از سوی دیگر پرنده آمادگی برای فراگیری و تشخیص عواملی که ایجاد خطر نمی کنند را می یابد و این سبب کاستن ترس و استرس در آینده میگردد.

توصیه برای نگهداری شترمرغ :
راه ها و محل نگهداری پرندگان می بایست طوری باشد که فرار پرنده در هنگام احساس خطر به سهولت انجام گیرد و به موانع برخورد نکند.

اگر پرنده را از محل نگهداریش به جای جدیدی انتقال داده می شود که در آنجا صداهای جدیدی وجود دارد می بایست پرنده را به آرامی به سوی محل صدا هدایت کرد تا بتواند خویش را به محیط اطرافش وقف دهد.

توصیه برای نگهداری شترمرغ :
دم شترمرغ یکی از علایم مشخص کننده رفتاری در شترمرغ است. بدین صورت که هرگاه پرنده در حالت عادی باشد دم او به طرف پایین قرار دارد و در حالت تهاجمی دمش به سمت بالا برافراشته می شود و سینه اش را به جلو می دهد و به حالت آماده باش و تهاجمی در می آید.


مطالب مفید دیگر در صنعت جوجه کشی :

منبع : رفتارهای اجتماعی و حرکات جمعی شترمرغ در طول روز
 
بالا