برگزیده های پرشین تولز

چشم مجسمه‌های هخامنشی در تنگه بلاغی كشف شد

sa

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
3 فوریه 2003
نوشته‌ها
74
لایک‌ها
14
قسمت قرمز را 10 بار بخوانید

http://www.chn.ir/News/?section=2&id=37887

بیش از 5 جفت چشم مجسمه در آخرین فصل كاوش هیات ایران و فرانسه در تنگه بلاغی كشف شد. هنوز كاربری این چشم‌ها برای باستان‌شناسان مشخص نشده است.

نمونه‌ای از چشم نقش‌برجسته‌ها در تخت جمشید
پاسارگاد _ خبرگزاری میراث فرهنگی _ حسن ظهوری _ هیات باستان‌شناسی ایران و فرانسه در كاوش‌های باستان‌شناسی كوشك داریوش تنگه بلاغی موفق به كشف چندین جفت چشم مجسمه از دوره هخامنشی شدند.

«محمد تقی عطایی»،‌ سرپرست ایرانی هیات مشترك باستان‌شناسی ایران و فرانسه دراین‌باره به میراث خبر گفت: «از جمله یافته‌های سومین فصل كاوش هیات ایران و فرانسه در تنگه بلاغی كشف تعداد زیادی چشم مجسمه است كه به صورت جفت جفت بدست‌آمده است.»

وی در ادامه گفت: «در ساخت این چشم‌ها از ماده سستی همانند گچ استفاده شده و در وسط آن نیز برای ساخت مردمك چشم از سنگ سیاه استفاده شده است.»

تا كنون بیش از 5 جفت چشم در كوشك داریوش در تنگه بلاغی كشف شده است و هیات احتمال می‌دهد چشم‌های بیشتری تا پایان فصل كاوش كشف كنند.

عطایی گفت: «كاربری این چشم‌ها برای هیات هنوز مشخص نیست و ما نمی‌دانیم كه این چشم‌ها روی مجسمه‌های سنگی، یا چوبی یا نقش‌ برجسته‌ها استفاده می‌شده است.»

این هیات امیدوار است تا پایان فصل كاوش كه در واپسین روز اسفند است كاربری این چشم‌ها را نیز كشف كند.

نمونه چشم‌های یافت شده در تنگه بلاغی تا كنون در هیچ‌جای دیگری دیده نشده است و این نخستین باری است كه چشم مجسمه از این دوره تاریخی به دست می‌آید.

هیات ایران و فرانسه موفق شدند ایوان شرقی كوشك داریوش را در تنگه بلاغی از زیر خاك بیرون آورند. به علت فعالیت نامعلوم بولدوزرها در این محوطه محل برخی پایه ستون‌ها تغییر كرده است و به همین دلیل هنوز مشخص نشده كه پایه ستون فصل گذشته به كدام بخش از كوشك تعلق دارد.

سومین و آخرین فصل كاوش هیات ایران و فرانسه به سرپرستی محمد تقی عطایی از پژوهشكده باستان‌شناسی و رمی بوشارلا از موسسه باستان‌شناسی فرانسه تا پایان اسفند در تنگه بلاغی ادامه دارد.
 

Dariux

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 دسامبر 2005
نوشته‌ها
180
لایک‌ها
0
محل سکونت
FWW - Coming soon
بعدش میره زیر آب؟
295.gif
:worried:
 

web_doost

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 ژانویه 2006
نوشته‌ها
822
لایک‌ها
9
اگر این سد آبگیری شد همه حرفها و شعارهای نظیر حق مسلم و .... اعتبارش را به کل از دست می دهد !!!
 

ایرانی آزاد

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2006
نوشته‌ها
990
لایک‌ها
5
باز خدا پدر سد رو بیامرزه که باعث شد اینها یه اکتشافی توی تنگه بلاغی بدبخت بکنن. تازه اینها چیزهاییه که ما می شنویم یعنی از زیر دستشون در رفته . ببین چه ها که پیدا کردن و صداشو در نیاوردن
 

mehrdad201

همکار بازنشسته
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
10 سپتامبر 2005
نوشته‌ها
15,874
لایک‌ها
17,805
محل سکونت
ایران
با توجه به اکران فیلم 300 بعید میدونم اینا حالا حالاها به فکر تخریب انجاها بیفتن.

البته امیدوارم....................
 
بالا