برگزیده های پرشین تولز

کاهش حجم تصاوير به وسيله Photoshop

miladsokout

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 دسامبر 2009
نوشته‌ها
27
لایک‌ها
4
احتمالأ براي شما نيز پيش آمده که بخواهيد عکسي را که اسکن کرده ايد يا با دوربين هاي ديجيتال گرفته ايد، روي فلاپي ديسک کپي کنيد يا از طريق اي ميل براي آشنايان ارسال کنيد. در اين مواقع يکي از مشکلاتي که اغلب به آن بر مي خوريم، حجم بالاي عکسها است. در اين جا ميخواهيم روش کم کردن حجم عکسها را بررسي کنيم. به صورتي که حجم آنها به حداقل برسد و از کيفيت آنها نيز حتي الامکان کاسته نشود.


براي مثال ما عکسي با فرمت TIF داريم که با دقت 300 نقطه در اينچ اسکن شده است.
اولين نکته اي که در حجم تصاوير اهميت زيادي دارد، فرمت آنهاست. براي مثال فرمت ها Tiff و Psd حجم بسيار بالائي دارندT ولي فرمت هائي مثل GIF و JPG و همچنين PNG کمترين حجم را دارند. پس مهم ترين کار تغير فرمت تصاوير است.
نکته دوم، دقت تصوير مي باشد. براي اين که کيفيت عکس هنگام چاپ مناسب باشد، دقت آن حدأقل بايد برابر 300 نقطه در اينچ باشد، ولي براي مشاهده تصوير روي مانيتور دقت 72 نقطه در اينچ کافي است.
اما براي کاهش حجم ابتدا تصوير را در Photoshop به وسيله File > Open باز مي کنيم. اولين کار اين است که دقت تصوير را پايين بياوريد. براي اين کار از منوي Image گزينه Image size را انتخاب کنيد. در اين کادر در بخش Resolution در پائين کادر عدد 300 را تبديل به 72 کنيد و OK کنيد. با اين کار دقت تصوير به 72 نقطه در اينچ کاهش مي يابد.
قدم بعدي اين است که ابعاد عکس را کاهش دهيد. اين کار به ميزان زيادي از حجم آن کم مي کند. باز هم از منوي Image گزينه Image size را انتخاب کنيد. اين بار در بخش Document size طول و عرص عکس را کم کنيد. براي مثال، چنين عکسي با ابعاد 6 در 8 مناسب به نظر مي رسد. سپس OK کنيد.
قدم آخر تغير فرمت عکس است از منوي File گزينه Save for web را انتخاب کنيد. در بخش Settings فرمت JPG را انتخاب کنيد و در زير آن ، کيفيت را روي Medium تنظيم کنيد. ميتوانيد کيفيت عکس را در کادر سمت چپ ببينيد. در بخش پائين نيز حجم عکس با کيفيت کنوني نشان داده مي شود. دکمه Save را کليک کنيد، مکان ذخيره سازي و نام عکس را مشخص کرده و باز هم Save را کليک کنيد. ميبينيد که حجم عکس نهائي، اختلاف زيادي با عکس اصلي دارد. از فرمت PNG نيز ميتوانيد استفاده کنيد.
عکس اوليه با فرمت Tiff حدود 10 مگابايت و عکس نهائي حدود 5 کيلوبايت حجم دارد. يعني يک دو هزارم!
 
بالا