برگزیده های پرشین تولز

کرمان و سوغاتی هایش

manatarin

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
27 مارس 2016
نوشته‌ها
10
لایک‌ها
0
سن
34
کرمان (نام منطقه‌ای در پارسی باستان: کارمانیا یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان کرمان پهناورترین استانایران درجنوب شرقی این کشور واقع است. جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ برابر با ۵۳۴،۴۴۱ نفر بوده‌است.جمعیت کلان شهر کرمان به دلیل عدم رسمی شدن سکونت گاه‌های غیررسمی از سوی دولت و استفاده حاشیه نشین‌ها از امکانات شهری و عدم تناسب بودجه تخصیص یافته با جمعیت واقعی تا ۷۱۲،۰۰۰ نفر هم می‌رسد.کرمان یکی از پنج شهر تاریخی ایران است وسعت شهر کرمان حدود ۱۳۰۰۰ هکتار است و به دلیل وسعت شهری و جمعیت کرمان، این شهر جزو کلان‌شهرهای ایران طبقه‌بندی شده‌است.شهر کرمان، یک مرکز جمعیتی و بزرگترین شهر در منطقه جنوب شرق ایران است. کرمان به لحاظ صنعتی، سیاسی، فرهنگی و علمی مهمترین شهر جنوبشرق کشور استحاشیه‌نشینی مهمترین مشکل کلانشهرکرمان است.کرمان در حال تبدیل شدن به شهری الکترونیکی است و این شهر به عنوان پایلوت دولت الکترونیک انتخاب شده‌است و در برنامه‌های توسعه کشور باید به شهری الکترونیکی تبدیل شود.شهرکرمان با ۱۷۵۶ متر ارتفاع از سطح دریا، سومین مرکزاستان بلند و مرتفع ایران محسوب می‌شود.و همین امر باعث اعتدال نسبی هوای شهرکرمان در تابستان شده است.

جغرافیای طبیعی
بیشتر نقاط شهر کرمان با کوه احاطه شده‌است. متوسط ارتفاع شهر کرمان از سطح دریا ۱۷۵۵ متر است. شهرکرمان نیز خود در کنار کوه صاحب الزمان قرار گرفته‌است. کرمان شب‌های زمستانی بسیار سردی دارد. کوه‌های جوپار و پلوار و جفتان در جنوب و جنوب شرق کرمان در تمام طول سال برف دارند. شهر کرمان در عرض جغرافیایی ۳۰٫۲۹ و طول جغرافیایی ۵۷٫۰۶ قرار گرفته‌است.

آب و هوا
متوسط مقدار باران در طول سال در کرمان معادل ۱۵۲٬۹ میلی‌متر است. بطور کلی آب و هوای این شهر به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا به نسبت خنک و معتدل است. کرمان سومین مرکز استان مرتفع ایران بعد از شهرکرد و یاسوج است، و همین امر باعث شده‌است که در مقایسه با شهرهایی مثل یزد، زاهدان، بیرجند، قم، شیراز، اصفهان، تهران از هوایی خنک تردر تابستان‌ها برخوردار باشد.

تابستان‌های کرمان نسبتاً خنک و زمستان‌های آن بسیار سرد است. بیشترین میزان بارش برف در شهر کرمان مربوط به سال ۱۳۵۱ بوده است که با ۴ روز بارش برف در این شهر ارتفاع برف به ۷۰ سانتی‌متر رسید.

سوغات کرمان
images

كرمان شهر معروف ترين سوغاتي هاست. قالي كرمان، زيره كرمان، عرقيات كرمان و سوزن دوزي هاي ظريف كرمان... اين ها سرشناس ترين سوغات كرمان هستند كه با قدمت تاريخي خود شما را به دنياي فرهنگ و هنر دعوا مي كند.
در كرمان از زمان صفويان قالي بافي رواج داشته. بنابراين بي دليل نيست كه قالي هاي كرمان، از تمام دنيا خريدار دارند. حالا بيشتر قالي هاي اين استان به خارج از كشور صادر مي شوند و بازار خوبي در اروپا و امريكا دارند.

در سيرجان قاليچه‌هايي خواهيد ديد كه به آنها افشاري گفته مي شود. اين قاليچه‌ها توسط ايل افشار كه به كرمان كوچ كرده‌اند بافته مي‌شود. نقشه و طرز بافت آنها وجه مشتركي با قاليچه هاي مردم آذربايجان دارد.

پته‌دوزي هم يكي ديگر از هنرهاي و سوغات كرمان است كه از دوخت ريس‌هاي پشمي رنگين روي شال زمينه در طرح‌هاي زيبايي چون بوته، سرو و ترنج پديد مي‌آيد و منظره‌اي بديع از گل و بوته‌هاي رنگين به دست مي آيد. يكي از نمونه‌هاي بسيار زيباي پته روپوش مقبره شاه نعمت‌الله ولي است كه در سال 1285 بافته شده است. اين اثر نتيجه 2 سال كار مداوم 16 زن پته‌دوز كرماني بر پارچه‌اي به طول 355 سانتي‌متر و عرض 210 سانتي‌متر است.

اما به جز اين ها، سوغات كرمان با خوراكي هاي منحصر به فردش كه شايد مرغوب ترين نمونه هاي هر خوراكي باشند، معروف است. با پسته رفسنجان، قاووت و كماج، سمنو و كلمپه و خرماي بم، با عرق نسترن و بيدمشك و زيره... كرمان حتي گياهان دارويي زيادي را هم به عنوان سوغات كرمان معرفي مي كند. گياهاني مثل زيره، حنا، سدر و كتيرا.

 
بالا