برگزیده های پرشین تولز

کریسمس همان جشن یلداست! شاد باش به ایرانیان

korosh bozorg

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2005
نوشته‌ها
294
لایک‌ها
7
به نقل از bahrain :
شب يلدا بايد جي خورد ؟؟؟
توی صفحه ی قبلی و توی مقاله ی مربوطه هست.
البته خب هنودونه
انار
آجیل
اما خب اصلش شاهنامه خوانی و فال حافظ هست
 

pastgirls

Registered User
تاریخ عضویت
25 اکتبر 2005
نوشته‌ها
2,399
لایک‌ها
9
محل سکونت
کرج
به نقل از meli :
اه
به جای این شب یلدا میومدن یه چهارشنبه سوری دیگه می ذاشتن آدم بره حال کنه!!!


آی گفتی عین اون سال 2 تا 4 شنبه سوری میشد:happy: :blush:
 

Gt_Max

Registered User
تاریخ عضویت
13 آگوست 2003
نوشته‌ها
1,663
لایک‌ها
80
محل سکونت
In Your Pantz
لعنتی من می خواستم این تاپیک رو بزنم ! :( :D
 

ghizh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آپریل 2005
نوشته‌ها
309
لایک‌ها
0
محل سکونت
اِصـــــــــــفُهون
يلداي ايراني،شب زاده شدن خورشيد

ميراث خبر، گروه فرهنگ، کيان مهر احمدي_ «ماه دلداده مهر است و اين هر دو سر بر کار خود دارند که زمان کار ماه شب است و مهر روزها بر مي آيد. ماه بر آن است که سحرگاه، راه بر مهر ببندد و با او در آميزد، اما هميشه در خواب مي ماند و روز فرا مي رسد که ماه را در آن راهي نيست. سرانجام ماه تدبيري مي انديشد و ستاره اي را اجير مي کند، ستاره اي که اگر به آسمان نگاه کني هميشه کنار ماه قرار دارد و عاقبت نيمه شبي ستاره، ماه را بيدار مي کند و خبر نزديک شدن خورشيد را به او مي دهد. ماه به استقبال مهر مي رود و راز دل مي گويد و دلبري مي کند و مهر را از رفتن باز مي دارد. در چنين زماني است که خورشيد و ماه کار خود را فراموش مي کنند و عاشقي پيشه مي کنند و مهر دير بر مي آيد و اين شب، «يلدا» نام مي گيرد. از آن زمان هر سال مهر و ماه تنها يک شب به ديدار يکديگر مي رسند و هر سال را فقط يک شب بلند و سياه وطولاني است که همانا شب يلداست. »
يلدا در افسانه ها و اسطوره هاي ايراني حديث ميلاد عشق است که هر سال در «خرم روز» مکرر مي شود.
در زمان ابوريحان بيروني به دي ماه، «خور ماه» (خورشيد ماه) نيز مي گفتند که نخستين روز آن خرم روز نام داشت و ماهي بود که آيين هاي بسياري در آن برگزار مي شد. از آن جا که خرم روز، نخستين روز دي ماه، بلندترين شب سال را پشت سر دارد پيوند آن با خورشيد معنايي ژرف مي يابد. از پس بلندترين شب سال که يلدا ناميده مي شود خورشيد از نو زاده مي شود و طبيعت دوباره آهنگ زندگي ساز مي کند و خرمي جهان را فرا مي گيرد.

پيوند يلدا با ميترائيسم

از آنچه که از منابع و متون کهن برمي آيد، يلدا زاد روز ايزد مهر يا ميترا است. ايزدي که در کيش ميترائيسم پرستش مي شد و اين دين، يکي از تاثير گذارترين مذاهبي بود که نخست در شرق و بعدها در غرب و در دين مسيحيت رد پاي بسياري از خود به جاي گذاشت.
ريشه کلمه يلدا متعلق به زبان سرياني است و به معناي تولد يا ميلاد است. در برخي منابع آمده است که پس از مسيحي شدن روميان، سيصد سال پس از تولد عيسي مسيح، کليسا جشن تولد مهر را به عنوان زاد روز عيسي پذيرفت، زيرا زمان دقيق تولد وي معلوم نبود. در واقع يلدا يک جشن آريايي است و پيروان ميترائيسم آن را از هزاران سال پيش در ايران برگزار مي کرده اند. وقتي ميترائيسم از تمدن ايران باستان به ساير جهان منتقل شد در روم و بسياري از کشورهاي اروپايي روز 21 دسامبر به عنوان تولد ميترا جشن گرفته مي شد ولي پس از قرن چهارم ميلادي در پي اشتباه محاسباتي، اين روز به 25 دسامبر انتقال يافت و از سوي مسيحيان به عنوان روز کريسمس جشن گرفته شد. از اين روست که تا امروز بابا نوئل با لباس و کلاه موبدان ظاهر مي شود و درخت سرو و ستاره بالاي آن هم يادگاري از کيش مهر است.

تنوع برگزاري يلدا

يکي از آيين هاي شب يلدا در ايران، تفال با ديوان حافظ است. مردم ديوان اشعار لسان الغيب را با نيت بهروزي و شادکامي مي گشايند و فال دل خويش را از او طلب مي کنند. در برخي ديگر از نقاط ايران نيز شاهنامه خواني رواج دارد. نقل خاطرات و قصه گويي پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها نيز يکي از مواردي است که يلدا را براي خانواده ايراني دلپذيرتر مي کند. اما همه اين ها ترفندهايي است تا خانواده ها گرد يکديگر جمع شوند و بلندترين شب سال را با شادي و صفا سحر کنند.
در سراسر ايران زمين، جايي را نمي يابيد که خوردن هندوانه در شب يلدا جزو آداب و رسوم آن نباشد. در نقاط مختلف ايران، انواع تنقلات و خوراکي ها به تبع محيط و سبک زندگي مردم منطقه مصرف مي شود اما هندوانه ميوه اي است که هيچ گاه از قلم نمي افتد، زيرا عده زيادي اعتقاد دارند که اگر مقداري هندوانه در شب چله بخورند در سراسر چله بزرگ و کوچک يعني زمستاني که در پيش دارند سرما و بيماري بر آنها غلبه نخواهد کرد.
مردم شيراز در شب يلدا به شب زنده داري مي پردازند و بعضي نيز بسياري از دوستان و بستگان خود را دعوت مي کنند. آنها در اين شب سفره اي مي گسترانند که بي شباهت به سفره هفت سين نوروز نيست و در آن آينه و قاب عکس حضرت علي (ع) را جاي مي دهند. انواع و افسام آجيل و تنقلاتي چون نخودچي، کشمش، حلوا شکري، رنگينک و خرما و ميوه هايي چون انار و به و بخصوص هندوانه خوراکي هاي اين شب را تشکيل مي دهند.
در آذربايجان مردم هندوانه چله (چيله قارپوزي) مي خورند و باور دارند که با خوردن هندوانه لرز و سوز و سرما به تن آنها تاثيري ندارد.
در اردبيل رسم است که مردم، چله بزرگ را قسم مي دهند که زياد سخت نگيرد و معمولا گندم برشته (قورقا) و هندوانه و سبزه و مغز گردو و نخودچي و کشمش مي خورند.
در گيلان هندوانه را حتما فراهم مي کنند و معتقدند که هر کس در شب چله هندوانه بخورد در تابستان احساس تشنگي نمي کند و در زمستان سرما را حس نخواهد کرد. «آوکونوس» يکي ديگر از ميوه هايي است که در اين منطقه در شب يلدا رواج دارد و به روش خاصي تهيه مي شود. در فصل پاييز، ازگيل خام را در خمره مي ريزند، خمره را پر از آب مي کنند و کمي نمک هم به آن مي افزايند و در خم را مي بندند و در گوشه اي خارج از هواي گرم اطاق مي گذارند. ازگيل سفت و خام، پس از مدتي پخته و آبدار و خوشمزه مي شود. آوکونوس ازگيل در اغلب خانه هاي گيلان تا بهار آينده يافت مي شود و هر وقت هوس کنند ازگيل تر و تازه و پخته و رسيده و خوشمزه را از خم بيرون مي آورند و آن را با گلپر و نمک در سينه کش آفتاب مي خورند.
دکتر محمود روح الاميني روايت جالبي از يلداي مردم کرمان ذکر مي کند. بنا به روايت او مردم کرمان تا سحر انتظار مي کشند تا از قارون افسانه اي استقبال کنند. قارون در لباس هيزم شکن براي خانواده هاي فقير تکه هاي چوب مي آورد. اين چوب ها به طلا تبديل مي شوند و براي آن خانواده، ثروت و برکت به همراه مي آورند.
«جمشيد کيومرثي» مردم شناس زرتشتي درباره يلدا مي گويد:« نزد ايرانيان، زمستان به دو چله کوچک و بزرگ تقسيم مي شود. چله بزرگ از اول ديماه تا 10 بهمن ماه را در بر مي گيرد و از 10 بهمن به بعد را چله کوچک مي گويند. يلدا، شب نخست چله بزرگ است.»
بنا به روايت او زرتشتيان در اين شب جشن مي گيرند و فديه مي دهند:« فديه، سفره اي است که در هر خانه گسترده مي شود و در آن خوراکي هاي مرسوم شب يلدا چيده مي شود. زرتشتيان در اين شب دعايي به نام «ني يد» را مي خوانند که دعاي شکرانه نعمت است. خوراکي هايي که در اين جشن مورد استفاده قرار مي گيرند، گوشت و 7 ميوه خشک شده خام (لورک) را شامل مي شوند.»
آشوريان ايران نيز در جشن يلدا با ساير اقوام ايراني شريک هستند. «آلبرت کوچويي» رئيس سابق انجمن آشوريان تهران ضمن تاييد اين نکته مي گويد:« ما معتقديم يلدا، سنت ديرينه آشوري است. يلدا يعني تولد و آشوري ها معتقدند به دليل نزديکي عيد ميلاد مسيح و شب يلدا، آشوري ها بعد از مسيحيت، يلدا را به عنوان شب تولد مسيح جشن مي گرفتند ولي بعدها به علت تغييراتي که در گاهشماري ها پيش آمد و سال هاي کبيسه را هم محسوب کردند، اين تاريخ تغيير کرد و شب يلدا سه روز عقب تر آمد و ما اين سال ها در 4 دي ماه ميلاد مسيح را جشن مي گيريم.»
وي در ادامه مي افزايد:« آشوريان نيز در شب يلدا آجيل مشکل گشا مي خرند و تا پاسي از شب را به شب نشيني و بگو بخند مي گذرانند و در خانواده هاي تحصيل کرده آشوري تفال با ديوان حافظ نيز رواج دارد.»

يلدا در روسيه

يلدا که جشني ايراني است در کشور روسيه همسايه شمالي ما نيز رواج دارد. دکتر «داريوش کياني هفت لنگ» مدير سازمان اسناد ملي ايران درباره برگزاري يلدا در روسيه چنين روايت مي کند:« اين جشن در روسيه نيز از دير باز، از روزگاري که هنوز مسيحيت به آن جا راه نيافته بود، به مدت 12 روز پر سرور و پر آئين با آداب ويژه اي برگزار مي شده است و گويا هنوز هم در ميان دهقاناان و روستائيان معمول است. در روسيه جشن يلدا، عيد سالانه دهقانان و روستائيان بود. پختن نان شيريني محلي به صورت موجودات زنده، بازي هاي محلي گوناگون، کشت و بذر پاشي به صورت تمثيلي و باز سازي مراسم کشت، پوشانيدن سطح کلبه با چربي، گذاشتن پوستين روي هره پنجره ها، آويختن پشم از سقف، پاشيدن گندم به محوطه حياط، ترانه خواني و رقص و آواز و مهم تر از همه قرباني کردن جانوران از آيين هاي ويژه اين جشن بوده و هست....يکي ديگر از آيين هاي شب هاي جشن، فالگيري بود و پيشگويي رويدادهاي احتمالي سال آينده. همين آيين ها در روستاهاي ايران نيز کم و بيش به چشم مي خورند که نشان از همانندي جشن يلدا در ايران و روسيه دارند.»​

برگرفته از : http://www.chn.ir/news/?section=2&id=15832
 

ghizh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آپریل 2005
نوشته‌ها
309
لایک‌ها
0
محل سکونت
اِصـــــــــــفُهون
يلدا،ضيافت اهريمن زدايي ايرانيان باستان

تهران _ ميراث خبر
گروه فرهنگ، مهري بيرانوندي: يلدا طولاني‌ترين شب‌هاي سال و آغاز انقلاب شتوي است كه پس از آن آفتاب از برج قوس به برج جدي تحويل مي‌شود و روزها اندك اندك بلندتر مي‌شود. اين طولاني‌ترين شب سال در نظر ايرانيان نحس بود. زيرا علاوه بر سرماي سخت زمستاني در اين شب ديرنده، حمله اهريمن تاريكي ادامه مي‌يافت. براي دفع نحوست، ايرانيان تا باز آمدن خورشيد به دور آتش شادي مي‌كردند و خوان مي‌گستردند و ميزد (mayazd = نذر يا وليمه غير مايع مانند گوشت و نان و...) نثار مي‌كردند كه بازمانده اين رسم هنوز بر جاي است.
ايرانيان باستان براي آنكه شب يلدا را به رغم اهريمن بدكنش به خوشي بگذرانند، آخرين بازمانده‌هاي ميوه‌هاي پاييزي را جمع كرده، بر خوان مي‌نهادند و گاه تا صبح، شب‌زنده‌داري مي‌كردند؛ در واقع، اين ميزد و فديه را نثار اورمزد مي‌كردند. اين خوان ميوه، در واقع، شگون داشت و زمستان را پربركت مي‌كرد. مراسم شب چله كه هنوز در بسياري از نقاط ايران پابرجاست، يادگار اين رسم كهن است.
يلدا، چنانكه اغلب فرهنگ‌ها آورده‌اند، ماخوذ از سرياني به معني ميلاد عربي است؛ و چون شب يلدا را با ميلاد مسيح تطبيق مي‌كرده‌اند، از اين‌رو، بدين نام خوانده شده است. چون ايرانيان اين شب را شب تولد ميترا (مهر) مي‌دانستند، آن را با تلفظ سريانيش پذيرفتند و در واقع، يلدا با نوئل (Noël) اروپايي كه در 25 دسامبر تثبيت شده، معادل است. بنابراين، نوئل اروپايي‌ همان شب يلدا يا شب چله ايراني است.
مراسم تولد ميترا به عنوان يك روز مقدس با آيين مهري به اروپا رفت. تا آن زمان جشن تولد و تعميد مسيح روز ششم ژانويه گرفته مي‌شد. پس از آن كه مسيحيت نفوذ يافت و بسياري از آداب و رسوم مهري در آن جذب شد، ميلاد مهر _ كه به اعتقاد مهرپرستان نجات دهنده بشريت در آخر‌الزمان خواهد بود _ به مسيح منتسب شد و با گسترش مسيحيت در شرق مجددا به ايران بازگشت و شب يلدا ناميده شد.
كرماني‌ها معتقد بودند كه قارون به شكل هيزم‌شكني شب به در خانه‌ها مي‌آيد و هيزم به آنها مي‌دهد كه اين هيزم‌ها به شمش طلا تبديل مي‌شود. بنابراين تا صبح بيدار مي‌مانند. اين مراسم يادآور بابانوئل در كريسمس است و مي‌رساند كه يلداي ايراني و كريسمس از يك مايه سرچشمه گرفته است.
در ادبيات فارسي شعرا زلف يار و همچنين روز هجران را از حيث سياهي و درازي به شب يلدا تشبيه مي‌كنند و از اشعار برخي مانند معزي و سنايي نيز رابطه بين مسيح و يلدا درك مي‌شود.

به صاحب دولتي پيوند اگر نامي همي جويي
كه از يك چاكري عيسي چنان معروف شد يلدا
(سنايي)

ايزد دادار مهر و كين تو گويي از شب قدر آفريد و از شب يلدا
زانكه به مهرت بود تقرب مومن زانكه به كينت بود تفاخر ترسا
(معزي)
روز رويش چو بر انداخت نقاب شب زلف
گفتي از روز قيامت شب يلدا برخاست
(سعدي)
صحبت حكام، ظلمت شب يلداست
نور ز خورشيد جوي، بو كه برآيد
(حافظ)
منابع:
1. ياحقي، محمدجعفر، فرهنگ اساطير و اشارات داستاني در ادبيات فارسي، انتشارات سروش، تهران، 1375.
2. بيروني، ابوريحان، آثارالباقيه، ترجمه اكبر دانا سرشت، تهران، 1331​
.

برگرفته از : http://www.chn.ir/news/?section=2&id=27773
 

Mehdi

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
1 آگوست 2004
نوشته‌ها
5,602
لایک‌ها
49
محل سکونت
Anywhere
اقاي ميلاد خطر:
حالا ميخواي عوض نكن اواتارت رو هر جور صلاح ميدوني ولي فردا اومدي بن شدي نياي ناله زاري راه بندازي از ما گفتن:blink:

بعدشم اقاي گيز::eek:
شما نميخواد نظر بدي:f34r: من بهت اطراض دارم:eek:
 

ghizh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آپریل 2005
نوشته‌ها
309
لایک‌ها
0
محل سکونت
اِصـــــــــــفُهون
به نقل از mehdvirus :
اقاي ميلاد خطر:
حالا ميخواي عوض نكن اواتارت رو هر جور صلاح ميدوني ولي فردا اومدي بن شدي نياي ناله زاري راه بندازي از ما گفتن:blink:

بعدشم اقاي گيز::eek:
شما نميخواد نظر بدي:f34r: من بهت اطراض دارم:eek:

الهی من فدای اون دو تا چشم درشت و نافذت بشم. یه غمیش بیا !!!!;) ;) :blink: :blink: :blink: :eek: :eek: :eek: :eek:

اون اطراض که میگی منظورت اعتراضه ؟؟؟؟!!!:blink: :blink: :blink: :blink:
اگه همینه باید بگم در دست بررسیه تا عوامل این حادثه ی تاسف بار شناسایی بشن و به سزای عملشون برسن.
:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
 

korosh bozorg

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2005
نوشته‌ها
294
لایک‌ها
7
2_8409290323_L600.jpg


16_8409290323_L600.jpg


16_8409290323_L600.jpg


18_8409290323_L600.jpg


26_8409290323_L600.jpg


167192_orig.jpg


15_8409290323_L600.jpg
 

pastgirls

Registered User
تاریخ عضویت
25 اکتبر 2005
نوشته‌ها
2,399
لایک‌ها
9
محل سکونت
کرج
عجب خیار هایی یه موقع این خیار ها اذییتت نکنه .........
 

Persiana

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
18 جولای 2005
نوشته‌ها
4,220
لایک‌ها
129
سن
47
محل سکونت
Persian Empire
اي بنيانگذار امپراتوري پارس، اي کوروش بزرگ، مطالب شما و جناب Ghizh واقعا عالي بود. چه عکس هاي باحالي هم تو اين صفحه گذاشتيد ^_^ من هم به نوبه خودم اين شب فرخنده را به همگي شادباش ميگويم ^_^

در ضمن جنابان، لطفا با شب يلدا شوخي نکنيد، دهه!!!

watermelonbit.gif
groupwave.gif
 

ghizh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
20 آپریل 2005
نوشته‌ها
309
لایک‌ها
0
محل سکونت
اِصـــــــــــفُهون
به نقل از MILAD-KHATAR :
عجب خیار هایی یه موقع این خیار ها اذییتت نکنه .........

از چه نظر ؟؟!!!!!!!!!!:blink: :blink: :blink:

طولی یا عرضی؟؟؟!!!!:blink: :wacko: :wacko: :eek:

بنده خدا نیما...:eek: :eek: :eek:
 

Persiana

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
18 جولای 2005
نوشته‌ها
4,220
لایک‌ها
129
سن
47
محل سکونت
Persian Empire
عجب خیار هایی یه موقع این خیار ها اذییتت نکنه .........
اين خيارهايي که ميگيد کجان حالا، پس چرا عکسش براي من نمياد، جاش ضربدر زده!!
25.gif
 

thomson762

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2003
نوشته‌ها
2,082
لایک‌ها
11
انقدر این عکس هندونه رو دیدم من هم عقده هندونه خوردن پیدا کردم

hendoonehkhori.gif


نمی دونم چی شده الان تند تر داره هندونه میخوره:D
تفلک بچه های که نمی تونن آجیل بخورن و امشب تو تلویزیون نگاه مکنن به آجیل و انواع شیرینی ها :(

i_dice2.gif
 

Persiana

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
18 جولای 2005
نوشته‌ها
4,220
لایک‌ها
129
سن
47
محل سکونت
Persian Empire
انقدر این عکس هندونه رو دیدم من هم عقده هندونه خوردن پیدا کردم

171.gif


نمی دونم چی شده الان تند تر داره هندونه میخوره
ترسيده از دستش بگيرن!! (ولي سرعتش تغيير نکرده، همونه!)

تفلک بچه های که نمی تونن آجیل بخورن و امشب تو تلویزیون نگاه مکنن به آجیل و انواع شیرینی ها
چي بگم والا، دچار عذاب وجدان ميشه آدم
25.gif
 

thomson762

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2003
نوشته‌ها
2,082
لایک‌ها
11
امشب همگی میرم مهمونی پهلو بزرگتر ها انشالا اونها هنونه داشته باشن:D
انار شیرین هم میخوام :D
 

thomson762

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2003
نوشته‌ها
2,082
لایک‌ها
11
خوب ما از مهمونی برگشتیم :d
بدونه هنودنه:(
ولی انار خوردیم:D

حال میده بعد از چند وقت دورهم :)
 
بالا