برگزیده های پرشین تولز

گفتگو پیرامون صندوقهای سرمایه گذاری مشترک -درآمد ثابت ، مختلط ، سهام

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
صندوق سرمایه گذاری مشترک، نهاد مالی است که فعالیت اصلی آن سرمایه گذاری در اوراق بهادار می‌باشد و مالکان آن به نسبت سرمایه‌گذاری خود، در سود و زیان صندوق شریک هستند. وجوه دریافتی از سرمایه گذاران، در ترکیب متنوعی از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق قرضه، ابزارهای کوتاه مدت بازار پول و دارایی‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌شوند.



واحدهای سرمایه گذاری
کوچکترین جزء سرمایه صندوق واحد سرمایه گذاری است. اشخاص در مقابل سرمایه گذاری در صندوق ها گواهی سرمایه گذاری دریافت می کنند که معرف تعداد واحدهای سرمایه گذاری در تملک آن سرمایه گذار است. واحدهای سرمایه گذاری عموما به دو صورت واحدهای ممتاز و واحدهای عادی منتشر می گردد. واحدهای ممتاز در زمان تاسیس صندوق توسط موسسین خریداری می شوند. این اوراق غیر قابل ابطال و قابل انتقال به غیر بوده و دارندگان آن در مجامع صندوق دارای حق رای می باشند. واحدهای سرمایه گذاری عادی در زمان پذیره نویسی و در زمان فعالیت صندوق صادر می شوند و قابل ابطال بوده و دارندگان آن در مجامع صندوق دارای حق رای نمی باشند. ارزش واحدهای سرمایه گذاری در زمان پذیره نویسی برابر ارزش اسمی بوده و با شروع فعالیت صندوق براساس خالص ارزش دارایی های صندوق در هر روز مشخص می شود.



انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک
در بازار سرمایه ایران، صندوق‌ها براساس ترکیب دارایی‌ها به صورت زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

صندوق سرمایه گذاری در سهام: حداقل ۷۰ درصد از دارایی های صندوق در بازار سهام و مابقی در دارایی ها با درآمد ثابت سرمایه گذاری می شود.
صندوق سرمایه گذاری مختلط: حداقل ۴۰ درصد و حداکثر ۶۰ درصد از دارایی های صندوق در بازار سهام و مابقی در دارایی ها با درآمد ثابت سرمایه گذاری می شوند.
صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت: حداقل ۷۵ درصد از دارایی های صندوق در اوراق با درآمد ثابت و یا سپرده های بانکی سرمایه گذاری می شوند. همچنین حداقل ۵ درصد دارایی ها نیز در بازار سهام سرمایه گذاری می گردد.
صندوق سرمایه گذاری تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت: ۱۰۰ درصد دارایی های صندوق از نوع با درآمد ثابت می باشد.

بنابراین با توجه به ترکیب دارایی ها، صندوق های سهامی دارای ریسک بالا، صندوق های مختلط دارای ریسک متوسط و صندوق های بادرآمد ثابت و صندوق های تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت دارای ریسک کم هستند



مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق
• برخورداری از کارشناسان حرفه ای بازار سرمایه و استفاده از نرم افزارهای مربوطه که امکان مدیریت بهینه پرتفوی را فراهم می‌سازد و فرد با سرمایه گذاری در این صندوق‌ها قادر است با کمترین هزینه از مدیریت حرفه‌ای بهره ببرد.

• سادگی در ســرمــایــه‌گــذاری بــرای ســرمــایـه‌گـذاران جـزء، از دیگر مزایای این صندوق ها می‌باشد. از جمله، امکان بازخرید واحدهای سرمایه‌گذاری توسط صندوق و اطلاع از قیمت واقعی واحدهای سرمایه‌گذاری.

• این صندوق‌ها با سرمایه‌گذاری در سهام، گواهی‌های سپرده و اوراق مشارکت، همزمان از ابزارهای بازار پول و بازار سرمایه بهره می‌برند و با متنوع سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری، ریسک سرمایه‌گذار کاهش می‌یابد.

• صندوق سرمایه‌گذاری مشترک (در صورت داشتن رکن ضامن نقدشوندگی) در مقایسه با سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام، ریسک نقد شوندگی را کاهش می‌دهد. زیرا افراد هر زمان که اراده کنند می‌توانند واحدهای صندوق را ابطال نمایند، ولیکن در بازار سهام، ممکن است به دلیل بسته بودن نماد سهم و یا وجود صف، امکان معامله در هر لحظه وجود نداشته باشد.

از آنجا که در این صندوق‌ها افراد با سرمایه‌های خرد قادر به سرمایه‌گذاری هستند، با تجمیع سرمایه‌های اندک و هدایت آنها به سمت بازار اوراق بهادار، نقدینگی این بازار نیز افزایش می‌یابد.



هزینه های قابل پرداخت از محل دارایی های صندوق
هزینه های صندوق در امیدنامه شرکت منتشر می شود که شامل هزینه های تأسیس، هزینه های برگزاری مجامع صندوق، کارمزد مدیر، کارمزد متولی، کارمزد ضامن، حق الزحمه حسابرس، حق‌الزحمه و کارمزد تصفیه صندوق، حق پذیرش و عضویت در کانون ها می باشد. صندوق ها علاوه بر هزینه های فوق مبالغی را به عنوان کارمزد صدور، ابطال و جریمه ابطال لحاظ می نمایند که جزئیات آن در امیدنامه صندوق منتشر می گردد.
منبع : سایت کارگزاری آبان
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
در کدام صندوق سرمایه‌گذاری کنیم؟

هر فرد برای سرمایه گذاری مازاد پول حاصل از درآمدهای خود، نیازمند آن است که بهترین راه سرمایه گذاری مناسب خود را پیدا کند. ابتدا هر سرمایه گذار تا به چند سوال در ذهن خود پاسخ نداده است بهتر است هیچ سرمایه گذاری ای انجام ندهد. در غیر اینصورت ممکن است سرمایه گذاری انجام شده بجای آنکه بازدهی داشته باشد منجر به زیان فرد شود.

سرمایه گذار باید بداند که دقیقا پول خود را در کجا می‌خواهد سرمایه گذاری کند؟

همچنین برای چه مدت می‌خواهد پول خود را سرمایه گذاری کند؟

میزان ریسک پذیری خود را بداند؟

چه مقدار از پول خود را حاضر است سرمایه گذاری کند؟


هفت عامل مهم در انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری مناسب که باید بدانیم
  1. سودآوری
  2. عمر و اندازه صندوق
  3. نوسان و ریسک
  4. نسبت گردش سهام
  5. ترکیب و تنوع دارایی ها
  6. مدیریت
  7. کارمزدها و هزینه‌های صندوق

۱- سودآوری:
یقینا چیزی که برای هر سرمایه گذار بسیار حائز اهمیت هست میزان بازدهی یا همان سودآوری است. برای ارزیابی وضعیت صندوق ها می‌توان عملکرد یک، سه یا پنج ساله آن‌ها را مد نظر قرار داد. عملکرد صندوق نه تنها در مواقع رونق بازار، بلکه باید در مواقع رکود هم مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین مقایسه وضعیت سود آوری صندوق با شاخص بازار”به عنوان نمایانگر کلی وضعیت بورس” معیار مناسبی جهت ارزیابی می‌باشد. توجه داشته باشید که بازدهی صندوق به تنهایی نمی‌تواند معیار مناسبی جهت انتخاب یک صندوق و یا رد آن باشد. زیرا عملکرد گذشته صندوق نشان دهنده‌ی عملکرد آینده‌ی آن نیست به ویژه اگر عمر صندوق کوتاه‌تر ازپنج سال باشد، پس شش عامل دیگر اهمیت زیادی دارند.

۲- عمر و اندازه صندوق:
هنگامی که قصد سرمایه گذاری در یک صندوق را دارید وضعیت کلی آن را مورد بررسی قرار دهید تا مدت زمان فعالیت و اندازه دارایی آن را بدانید. صندوق های تازه تاسیس در بازار سرمایه به دلیل نوپا بودن معمولا اندازه کوچکی دارند و در کوتاه مدت عملکرد خوبی را از خود نشان خواهند داد. به طوری که خود این صندوق های سرمایه گذاری مشترک خود در سهام کوچک‌تر که بازدهی بالایی دارند سرمایه گذاری می‌کنند؛ تا با این کار عملکرد صندوق را به مطلوبیت برسانند که یقینا مستمر نخواهد بود. نتیجه می‌گیریم که برای ارزیابی و سنجش توانایی مدیریت صندوق عملکردی طولانی مدت (۳ تا ۵ سال) از آن صندوق را در کنار ارزش کل صندوق به عنوان یک معیار مهم بررسی کنیم.

۳- نوسان و ریسک:‌
با اینکه صندوق های سرمایه گذاری را برای آینده نمی‌توان پیش بینی کرد؛ اما باتوجه به نوسان بازدهی گذشته در دوره های مختلف آن می‌توانیم به میزان پذیرش ریسک در آن صندوق پی ببریم. با مراجعه به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ، اطلاعات صندوق ها به صورت سریع قابل مشاهده است.

بررسی روند نمودار عملکرد صندوق ها از این جهت اهمیت زیادی دارد که سود صندوق را با توجه به نوسانات مکرر در طول چند سال گذشته نمایش می‌دهد. برای مثال هنگامی که دو صندوق سرمایه گذاری برای انتخاب وجود داشته باشد، با فرض اینکه دو صندوق بعداز ۵ سال سود یکسانی بدست آورده باشند. باید دید که چطور به این بازدهی دسترسی پیدا کرده‌اند .کدام صندوق در شرایط مختلف بازار و نوسانات یک سال ضعیف و یک سال عالی عمل کرده است. کدام یک با شیب ملایم‌تری به آن سود دست پیدا کرده است. قطعا صندوقی که با شیب ملایم و یکنواخت تر به بازدهی مورد انتظار رسیده باشد گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

۴- نسبت گردش سهام:
نسبت گردش سهام در صندوق های سرمایه گذاری مشترک نشان دهنده آن است که چند درصد از منابع یک صندوق در طول یک سال در بازارسرمایه مورد داد و ستد قرار می‌گیرد. در واقع میزان خرید و فروش یک صندوق را به نمایش می‌گذارد. بدیهی است صندوقی که خرید و فروش زیادی انجام می‌دهد، هزینه های معاملات و مالیات بیشتری هم پرداخت می‌‌کند و از این نظر به ضرر سرمایه گذاران عمل خواهد کرد. با توجه به رابطه معکوس نسبت گردش سهام و بازدهی، سرمایه‌گذاران باید به دنبال صندوق‌هایی با میزان گردش پایین‌تر باشند که طبیعتا بازدهی بیشتری را در طول زمان کسب می‌کنند.

۵- ترکیب و تنوع دارایی‌ها:
یکی از مهم ترین مواردی که باید مد نظر سرمایه گذار باشد بررسی سبد دارایی های صندوق است.تنوع بخشی و نوع ترکیب دارایی های سبد صندوق سرمایه گذاری است که به سرمایه گذاردرتصمیم گیری کمک میکند تا صندوقی را انتخاب کند که دارایی های آن بیشتر در صنعت های برتر بازار بورس سرمایه گذاری شده باشد تا ریسک خود را کاهش بدهد و بازدهی قابل قبولی کسب نماید.

۶- مدیریت صندوق:
باید به یاد داشته باشیم هنگامی که اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری در یک صندوق سرمایه گذاری مشترک می‌کنیم، در واقع اختیار سرمایه خود را به دست “مدیر صندوق” می‌سپاریم تا آن‌طور که او تصمیم می‌گیرد سرمایه ما را راهبری نماید. در واقع صندوق قرار است امین سرمایه ما در بازار سهام باشد. پس باید برای شناخت مدیر صندوق حتما سوابق فعالیتی وی را مطالعه و ازخوش‌نامی و اعتبار او در بازار مطمئن شویم . همچنین ترکیب سرمایه گذارانی که حاضر به تفویض اختیار سرمایه های خود به او شده‌اند گزینه مناسبی برای بررسی می‌باشد. مهم است بدانیم که حتما اصل «تضاد منافع» را در انتخاب مدیر صندوق مد نظر قرار دهیم. چون ممکن است مدیر صندوق، خود از انجام هر چه بیشتر معاملات نفع ببرد(نظیر کارگزارانی که بخش مدیریت صندوق را از معاملات تفکیک نکرده‌اند) این یک نکته منفی به حساب می آید؛ زیرا مدیر بین دو منفعت متضاد (کسب بازدهی برای صندوق از طریق نگهداری سهام یا انجام خرید و فروش هر چه بیشتر برای کسب کارمزد) درگیر خواهد شد که طبیعتا می‌تواند کسب حداکثر بازدهی برای سرمایه‌گذاران را در اولویت قرار ندهد.

۷- کارمزدها و هزینه‌های صندوق:
صندوق ها در قبال بازدهی که می‌سازند از سرمایه گذاران کارمزدی را هم دریافت می‌کنند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صندوق هایی که هزینه های بالا دارند طبیعتا باید عملکرد بهتری نسبت به صندوق های با درآمد کمتر داشته باشند. امروزه رقابت شدید بین صندوق های سرمایه گذاری مشترک باعث شده تا صندوق ها در جهت کاهش هزینه ها تلاش کنند. به طوری که درسال ۱۹۹۰ میزان کل هزینه های دریافتی صندوق های مشترک در آمریکا ۱٫۹۸ درصد بود و امروزه به نصف آن رسیده است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که هزینه ها برای سرمایه گذاران اهمیت زیادی دارد و نسبت به آن حساسیت خاصی داشته‌اند. در حال حاضر هزینه های کارمزد صندوق های مشترک در ایران حدود ۰٫۰۴ سالانه است که مشابه یکدیگر می‌باشند.

نتیجه گیری:
باید بدانیم که ممکن است روش‌های متعددی برای سرمایه گذاری در پیش رو داشته باشیم اما همه چیز به خودمان بستگی دارد که چگونه به سرمایه گذاری بپردازیم. حالا که دریافتیم بهترین راه شناخت صندوق های سرمایه گذاری به چه صورت است قبل از سپردن پول خود به دست صندوق ها باید تماما ۷ عامل ذکر شده را مد نظر قرار دهیم تا مطلوبیت مورد نظر را کسب نماییم.

https://ttse.ir/blog/start/investment-fund/
 

فترمه

Registered User
تاریخ عضویت
19 آپریل 2014
نوشته‌ها
519
لایک‌ها
290
ممنون از تاپیک مفیدتون.
شما فقط مطالب را کپی میکنید از سایتهای دیگه یا خودتون هم اطلاعاتی دارین؟
میخوام چند تا سوال بپرسم ازتون.
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
من در این زمینه اطلاعات محدود و کلی دارم. ولی شما بفرمایید ، حتما من یا دوستان دیگه سعی میکنیم جواب مناسبی پیدا کنیم.
 

tiyam 01

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2009
نوشته‌ها
6,148
لایک‌ها
7,552
تجربه من از صندوق مختلط گوهر نفیس تمدن
جمعه 11 مرداد واریز کردم، 13 مرداد واحدها صادر شدن. به نرخ 13 مرداد
ساعت 23 روز 3 شهریور درخواست ابطال زدم، 5 شهریور تائید شد، به نرخ 5 شهریور.
امروز 9 شهریور به حساب واریز شد.
از زمان واریز تا پرداخت 29 روز (با حساب 8 روز زمان تائید صدور و ابطال واحدها و تسویه حساب) تو این مدت حدود 5.2 درصد بازدهی داشت.

تو سایت شون نوشته ثبت درخواست صدور 3 روز کاری زمان می بره . تائید ابطال درخواست های ثبت شده از 14 تا 23 هم روز کاری بعد ترتیب اثر میشه، مدت زمان تسویه درخواست ابطال 4 روز کاری هست.

صندوقی هست این زمان تائید صدور و ابطال و تسویه اش کمتر باشه؟
 
Last edited:

فترمه

Registered User
تاریخ عضویت
19 آپریل 2014
نوشته‌ها
519
لایک‌ها
290
تجربه من از صندوق مختلط گوهر نفیس تمدن
جمعه 11 مرداد واریز کردم، 13 مرداد واحدها صادر شدن. به نرخ 13 مرداد
ساعت 23 روز 3 شهریور درخواست ابطال زدم، 5 شهریور تائید شد، به نرخ 5 شهریور.
امروز 9 شهریور به حساب واریز شد.
از زمان واریز تا پرداخت 29 روز (با حساب 8 روز زمان تائید صدور و ابطال واحدها و تسویه حساب) تو این مدت حدود 5.2 درصد بازدهی داشت.

تو سایت شون نوشته ثبت درخواست صدور 3 روز کاری زمان می بره . تائید ابطال درخواست های ثبت شده از 14 تا 23 هم روز کاری بعد ترتیب اثر میشه، مدت زمان تسویه درخواست ابطال 4 روز کاری هست.

صندوقی هست این زمان تائید صدور و ابطال و تسویه اش کمتر باشه؟
مرسی از مطلبتون.
میشه بگی چرا "صندوق مختلط گوهر نفیس تمدن" را انتخاب کردی؟ الان صندوقهای دیگه ای هستن با بازدهی ماهانه و سالانه خیلی بالاتر.
معیارتون برای انتخاب این چی بوده؟
و چرا خیلی زود و 40 روزه ابطال کردین؟ (بیشتر صندوقها 2% جریمه ابطال برای 30 تا 60 روز فاصله بین صدور و ابطال میگیرن)
 

tiyam 01

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2009
نوشته‌ها
6,148
لایک‌ها
7,552
مرسی از مطلبتون.
میشه بگی چرا "صندوق مختلط گوهر نفیس تمدن" را انتخاب کردی؟ الان صندوقهای دیگه ای هستن با بازدهی ماهانه و سالانه خیلی بالاتر.
معیارتون برای انتخاب این چی بوده؟
صندوق مختلط رو چون ریسکش کمتر بود انتخاب کردم. گوهر نفیس هم چون صدور و ابطال واحد ها راحت بود، قبلا تو ibshop ثبت نام کرده بودم.
چند تا صندوق دیگه بود ازشون پرسیدم برای صدور واحد مراجعه حضوری به کارگزاری لازم بود.
کلا با مدت زمان تایید صدور و ابطال واحدها 29 روز بود .. اون بازه زمانی، بازده سهامی ها خیلی بیشتر از مختلط شد. صندوق سهامی سهم آشنا تا 5 شهوریور 26.6 درصد بازدهی داشته

و چرا خیلی زود و 40 روزه ابطال کردین؟ (بیشتر صندوقها 2% جریمه ابطال برای 30 تا 60 روز فاصله بین صدور و ابطال میگیرن)
قصدم سرمایه گذاری بلند مدت نبود ..
جریمه ابطال نداشت. تفاوت صدور و ابطال حدود 1 درصد بود. بعضی صندوقها برای کمتر از 30 روز 2 درصد هزینه متغیر میگیرن

الان احتمال داره تو یکی از صندوق های etf سرمایه گذاری کنم
 
Last edited:

فترمه

Registered User
تاریخ عضویت
19 آپریل 2014
نوشته‌ها
519
لایک‌ها
290
مرسی.
این صندوقهای etf را چطور میشه خرید؟ الان قیمت شون کجا نوشته شده؟
روی تابلوی بورس هستن یعنی؟
برای خریدشون باید کد بورسی بگیریم و روندش دقیقا مثل خرید بقیه سهام هست یا نه؟
 

farzadsadeghi5

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 مارس 2017
نوشته‌ها
557
لایک‌ها
280
سن
34
این حدود ۵ درصد سود که فرمودین
سود ۵درصد به کل پول در این بازه بود ؟
و اینکه غیرحضوری هست خرید و ابطالش ؟.
 

tiyam 01

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2009
نوشته‌ها
6,148
لایک‌ها
7,552
مرسی.
این صندوقهای etf را چطور میشه خرید؟ الان قیمت شون کجا نوشته شده؟
روی تابلوی بورس هستن یعنی؟
برای خریدشون باید کد بورسی بگیریم و روندش دقیقا مثل خرید بقیه سهام هست یا نه؟
تو بورس میشه معامله شون کرد. مثل سهام.
این قیمتا برای صندوق هستی بخش آگاه هست. مثلا اینجا روی 56700 ریال میشه فروخت (ابطال) و 56799 خرید (صدور). یا میشه قیمت پابین تر/بالاتر زد
upload_2019-9-11_11-5-2.png
لیست صندوقهای قابل معامله
https://www.ifb.ir/MFI/ETFList.aspx

قیمتا و حجم معامله و...
https://www.ifb.ir/InstrumetSameGroup.aspx?id=20996

انگار صندوقای مشترک برای سرمایه گذاران جذاب تره. فقط ارزش بازار 5 صندوق etf بالای 100 میلیون تومنه. این یعنی ممکنه نقد کردن (فروش) واحد ها به مشکل برخوره
این حدود ۵ درصد سود که فرمودین
سود ۵درصد به کل پول در این بازه بود ؟
و اینکه غیرحضوری هست خرید و ابطالش ؟.
5 درصد سود خالص برای 29 روز .. کسی 10 میلیون سرمایه گذاری میکرد 5000 هزار تومن سود می برد. اون صندوق سهامی 26 درصد برای 30 روز. اگه کارمزد ابطال اون صندوق 3 درصد هم یاشه سود خالص برای 2 میلیون و 300 هزار تومن می شد
 
Last edited:

فترمه

Registered User
تاریخ عضویت
19 آپریل 2014
نوشته‌ها
519
لایک‌ها
290
مرسی از اطلاعات تون.
من هم برای اینکه اطلاعات و کارهای خودم را بگم که شاید به کسی کمک بکنه، همین دیروز رفتم و 14 واحد از صندوق سرمایه گذاری مشترک سهامی پیشرو را خریدم.
باید ببینم چی میشه؟ بورس خیلی رشد کرده و ممکنه افت کنه یا درجا بزنه و بدیهیه که صندوقهای سهامی هم ممکنه افت کنن.
 

ARIAEI

Registered User
تاریخ عضویت
12 ژوئن 2019
نوشته‌ها
129
لایک‌ها
51
محل سکونت
IRAN

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
سلام لطفا چند تا صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت و صندوق های وابسته به بانک ها که بالاترین سود را میدن معرفی کنید

سلام
توی همون لینک بالا میشه صندوقها را بر اساس سود کسب شده هفتگی ماهانه و ... سورت کرد . نوع صندوقها رو هم میشه با کلیک روی هر صندوق متوجه شد .
 

Wallet

Registered User
تاریخ عضویت
3 می 2012
نوشته‌ها
144
لایک‌ها
53
تو بورس میشه معامله شون کرد. مثل سهام.
این قیمتا برای صندوق هستی بخش آگاه هست. مثلا اینجا روی 56700 ریال میشه فروخت (ابطال) و 56799 خرید (صدور). یا میشه قیمت پابین تر/بالاتر زد
مشاهده پیوست 1145270
لیست صندوقهای قابل معامله
https://www.ifb.ir/MFI/ETFList.aspx

قیمتا و حجم معامله و...
https://www.ifb.ir/InstrumetSameGroup.aspx?id=20996

انگار صندوقای مشترک برای سرمایه گذاران جذاب تره. فقط ارزش بازار 5 صندوق etf بالای 100 میلیون تومنه. این یعنی ممکنه نقد کردن (فروش) واحد ها به مشکل برخوره

5 درصد سود خالص برای 29 روز .. کسی 10 میلیون سرمایه گذاری میکرد 5000 هزار تومن سود می برد. اون صندوق سهامی 26 درصد برای 30 روز. اگه کارمزد ابطال اون صندوق 3 درصد هم یاشه سود خالص برای 2 میلیون و 300 هزار تومن می شد
خیلی هم عالی هست برای کسی که حوصله ریسک نداره
 

tiyam 01

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2009
نوشته‌ها
6,148
لایک‌ها
7,552
چهارشنبه بورس منفی بود ، صندوق هستی بخش اگاه رفت تو 3 درصد ضرر. کسانی که اهل ریسک نیستن بهتره سراغ صندوقهای سهامی نرن. صندوقهای مختط رو انتخاب کنن ریسکشون کمتره. یا کلا صندوقهای ثابت رو انتخاب کنن ریسکشون از مختلط هم کمتره همین طور سودشون

تغییر قیمت چند تا از صندوقهای قابل معامله در بورس

صندوق س.اعتماد آفرین پارسیان (درامد ثایت) %0.13
صندوق س.آرمان سپهر آیندگان (مختلط) %0.45
صندوق س.سپهرخبرگان (مختلط) %0.33-
صندوق س.سپهر کاریزما (سهامی) %2.28-
صندوق س.هستی بخش آگاه (سهامی) %2.73-
 
Last edited:

diordior

مدیر بازارچه صوتی وتصویری*فروشنده معتبر
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
22 سپتامبر 2012
نوشته‌ها
4,829
لایک‌ها
1,432
محل سکونت
Earth
خوب صندوق های سهامی سود ماهیانشون حد اکثر چقدر بوده
 

mehrdadb3

Registered User
تاریخ عضویت
22 می 2006
نوشته‌ها
2,660
لایک‌ها
2,228
کارگزای مفید خودش چند مدل صندوق داره ایا پیشنهاد میکنید؟
 
بالا