برگزیده های پرشین تولز

High Definetion Audio

ARH

Registered User
تاریخ عضویت
10 ژانویه 2005
نوشته‌ها
938
لایک‌ها
4
دوستاني كه صداي مادربردشون استاندارد HD Audio رو داره مثل مادربردهاي NF4 و سري 900 اينتل از اين قابليت صداي آن بردشون استفاده كردند ؟ چه مزيت هايي داره و اصلا چه تعريفي داره ؟
 

mahdeen

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 فوریه 2005
نوشته‌ها
465
لایک‌ها
1
این استاندارد یا تعریف ، قابلیتی نیست که بشه فعال یا غیر فعالش کرد. کلا به دلیل استفاده از دیکودر های کیفیت بالا در مدار صوتی ، و همچنین قابلیت های پردازشی بهتر و سریعتر. سیگنال های صوتی. اصطلاح high definition رو بکار میبرن. مثلا استفاده از دیکودر های 24 بیتی با سطح سیگنال به نویز ( SNR ) بالا.در کنار یک DSP سریع ... که وظیفه پردازش و تولید 8 کانال در یک surround system رو داره.

بزرگترین جایی که خودش رو نشون میده در بازی هایی هست که effect های گسترده دارن. مثلا بعضی از پردازنده های صوتی آنبرد حتی قدرت پردازش directsound ها رو ندارن و مثلا شلیک میکنی و صدایی نمیاد.

قبل ها گفته میشد برای اینکه فلان اسپیکر رو داشته باشی و ازش لذت ببری باید فلان کارت صدا رو هم بخری. اما الان دیگه امکانات صوتی آنبرد هم چیزی از یک کارت صدای خوب کم ندارن.
 

ARH

Registered User
تاریخ عضویت
10 ژانویه 2005
نوشته‌ها
938
لایک‌ها
4
يعني شما ميگي كهCodec AC'97 Azalia كه HD Audio‌ساپورت هست تنها در كيفيت صدا با Codec هاي 8 كاناله متداول تفاوت داره ؟
آقا توي مادربرد كه ما ديگه پردازنده صوتي نداريم ! قدرتش مطرح نيست كه بخوايم كم آووردن Directsound رو به اون نسبت بديم درسته ؟ اين كم آووردن مربوط به همون پردازش نرم افزاري ميشه .(اگه مادربردهاي استثنايي مثل K8N Diamond رو خط بكشيم )

يك سوال ديگه هم خيلي وقته ذهنم رو مشغول كرده ممنون ميشم اگه توضيحي در موردش بدي :
ما استانداردي نداريم كه كانال هاي يك سيستم 8 كاناله رو از هم قابل تفكيك بكنه . منظورم اينه كه روي دو تا كانال استريو خروجي صداي winamp داشته باشيم و روي دو تا ديگه خروجي يك نرم افزار چندرسانه اي ديگه و چهار تا كانال باقيمانده رو هم به نرم افزار ديگه مثل Media Player اختصاص بديم /
من تصور ميكردم نو آوري HD Audio در اين تفكيك پذيري هست ! آيا همچين چيزي صحت داره ؟
 

mahdeen

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 فوریه 2005
نوشته‌ها
465
لایک‌ها
1
به نقل از ARH :
يعني شما ميگي كهCodec AC'97 Azalia كه HD Audio‌ساپورت هست تنها در كيفيت صدا با Codec هاي 8 كاناله متداول تفاوت داره ؟
آقا توي مادربرد كه ما ديگه پردازنده صوتي نداريم ! قدرتش مطرح نيست كه بخوايم كم آووردن Directsound رو به اون نسبت بديم درسته ؟ اين كم آووردن مربوط به همون پردازش نرم افزاري ميشه .(اگه مادربردهاي استثنايي مثل K8N Diamond رو خط بكشيم )

يك سوال ديگه هم خيلي وقته ذهنم رو مشغول كرده ممنون ميشم اگه توضيحي در موردش بدي :
ما استانداردي نداريم كه كانال هاي يك سيستم 8 كاناله رو از هم قابل تفكيك بكنه . منظورم اينه كه روي دو تا كانال استريو خروجي صداي winamp داشته باشيم و روي دو تا ديگه خروجي يك نرم افزار چندرسانه اي ديگه و چهار تا كانال باقيمانده رو هم به نرم افزار ديگه مثل Media Player اختصاص بديم /
من تصور ميكردم نو آوري HD Audio در اين تفكيك پذيري هست ! آيا همچين چيزي صحت داره ؟

بله کم آوردن به پردازش نرم افزاری مربوطه. البته تا به حال اینجوری بوده.. اما حتما با hardware acceleration آشنا هستین. و راه های کم کردن بار پردازشی cpu رو میشناسی.
وجود یک پردازنده صوتی لزومی نداره. اما بار پردازشی cpu رو کم میکنه. حتما مقاله های مربوط به x-fi رو خوندین.

در ضمن پردازنده صوتی حتما نباید یک چیپ بزرگه هیت سینک دار باشه. همه برد های صوتی یا مادر برد ها مبتنی بر یک audio chip ساخته میشن. و قابلیت های audio chip ها هم مشخصه. از قابلیت دیکود کردن گرفته تا بقیه کارا. دیکود کردن رو میشه از طریق نرم افزار هم انجام داد . اما وقتی 6 کانال یا 8 کانال قراره که دیکود بشن بار کاری خیلی زیادی روی دوش cpu گذاشته میشه. به خصوص اگه در یک بازی 3D قرار باشه که این کار انجام بشه. حتما میدونی که x-fi به عنوان سریعترین audio processor معرفی شد و قابلیت هاش رو برات به نقل از سایت Creative مینویسم.

Imagine having the power of a second 3.4GHz processor (more than 10,000MIPS) built into your PC that was dedicated just to audio! That's enough additional power to process more than 10 Billion instructions per second! With X-Fi that's exactly what you get!

X-Fi is an XtremeFidelity Engine sitting at the heart of your PC, freeing up CPU resources so you get a performance boost. X-Fi's immense power also enables the ability to overcome the compromised sound quality of MP3s/CDs, Movie and game audio, which was never possible before because of the limited performance of the PC and previous sound cards. This means that you get a sound experience like no other. Hear it once, and you'll never turn back!

Unlike any previous audio processor X-Fi uses a "Mode" architecture to harness and focus all that incredible power in the three key audio uses (Gaming, Entertainment, Audio Creation). This guarantees that you enjoy an audio experience that transcends the compromised sound quality of MP3 and other low-quality audio, while unlocking features that gamers, music lovers and entertainment enthusiasts have desired for many years!

X-Fi will change the way people experience, use and interact with their audio across every imaginable application. This is achieved by overcoming some issues that have been inherent to audio delivery and by providing new and amazing features never before seen in the world of everyday audio! Click on one of the links below to find out more:

Xtreme Performance
X-Fi Technology is the first true audio accelerator. In the past you had to make a choice between best performance and best quality/highest realism audio (like you have to do today with graphics in games). X-Fi solves this problem! With X-Fi your games and other applications will run faster and smoother than ever before AND you can enjoy the best audio ever delivered for gaming. You will have the edge over your opponents, your games will never have sounded so good and your PC will never have run faster!​

در مورد اون سوال باید بگم که اصلا این وِیژگی به نظر خودت میتونه مفید باشه که از هر کانالی صدای یک نرم افزار بیاد ؟؟؟ چه فایده ای داره ؟؟؟ سرسام میشه آدم !!!

ببین برای اینکه بهتر توضیح بدم اینجوری میگم.

بازی های قدیمی یادته ؟ صداش از pc speaker میومد ؟؟؟ بعدش چی ؟ کارت صدا که میگرفتی موزیک زمینه داشتی به صورت midi به همراه صدا های افکت. به هر حال midi محدودیت های زیادی داره. بعد اومدن و صدای بازی رو به صورت CD audio track در حیت بازی پخش کردن و افکت ها هم جدا.
بعد سرو کله multichannel ها پیدا شد و به علت حجم زیاد بازی ها دیگه جایی واسه audio track نبود. موزیک متن به همراه افکت های محدود از چند کانال مختلف. بعد به تعداد کانال های افزوده شد. حالا اینکه کدوم صدا از کدوم طرف در صحنه بازی میاد و باید از کدوم اسپیکر در بیاد و ممکنه همزمان از یک طرف دیگه یک صدای دیگه بیاد. یکی ممکنه صحبت کنه با شما. ممکنه شما همون موقع شلیک کنی و از همه کانال های باید صدای شلیک بیاد. موزیک متن هم داره پخش میشه. تعداد کانال ها هم 8 کانال باشه !!!
خلاصه هر چی این جزییات زیاد بشن کار پردازش بیشتر میشه. و با یک پردازنده صوتی معمولی نمیشه این کار ها رو به بهترین صورت اجرا کرد. چون سیگنال دیجیتال هست و باید تازه به آنالوگ هم کانورت بشه توسط DAC ها. برای 8 کانال !!!! و تازه میخوایم با بیشترین دقت این تبدیل صورت بگیره که صدا کاملا واضح باشه.

وقتی ما اونقدر قابلیت سخت افزاری و سرعت پردازنده صوتی مون بالا بره که همه اینکارا رو به بهترین نحو انجام بده اونوقت میگیم ما میتونیم high definition audio داشته باشیم.
وگرنه جدا کردن کانال ها برای نرم افزار های مختلف کار سختی نیست. اما فکر نمیکنم مطلوب باشه
 

من

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
18 مارس 2005
نوشته‌ها
1,402
لایک‌ها
167
یه سوالی بود که خیلی وقته که مخاستم بپرسم و مدام یادم میرفت . در مورد کارت های صوتی پیشرفته که استاندارد AC'97 رو هم دارن در صورتی نصب درایور AC'97 به جای درایور اصلی کیفیت صوت میاد پایین ؟
 

ARH

Registered User
تاریخ عضویت
10 ژانویه 2005
نوشته‌ها
938
لایک‌ها
4
یه سوالی بود که خیلی وقته که مخاستم بپرسم و مدام یادم میرفت . در مورد کارت های صوتی پیشرفته که استاندارد AC'97 رو هم دارن در صورتی نصب درایور AC'97 به جای درایور اصلی کیفیت صوت میاد پایین ؟

من كه همچين چيزي رو نديدم اما تابلوي اگه اين كار رو بكني وظيفه پردازش صوتي رو از كارت صدات به پردازنده مركزي CPU واگذار ميكني يعني پردازش سخت افزاري رو تبديل ميكني به پردازش نرم افزاري . البته فراموش نكن كه برخي كارت صدا هاي ارزون قيمت اصلا پردازش سخت افزاري ندارند و از همون استاندارد AC'97 استفاده ميكنند .
 

ARH

Registered User
تاریخ عضویت
10 ژانویه 2005
نوشته‌ها
938
لایک‌ها
4
از توضيحاتي كه در مورد كارت صداي X-FI كريتيو داديد ممنون :) وسوسه شدم برم يكي بخرم :D
آقا من منظور شما رو از Codec نرم افزاري متوجه نميشم و جايي هم نديدم يعني هرجايي كه نوعي تبديل آنالوگ به ديجيتال حتي ديجيتال به ديجيتال ميان دو گذرگاه وجود داره يك تراشه اين مسئوليت رو به دوش ميكشد بدون اين تراشه كه بهش Codec ميگيم اين كار از نظر منطقي ممكن نيست .
به نظر شما چطور ممكنه يك codec بتونه Hardware Accelation ايجاد كنه ؟ در حالي كه هيچ وظيفه پردازشي بر دوشش نيست .

من خودم 8 كاناله بدون HD دارم تو حالت 4 كاناله در بازي هايي مثل Doom 3 اون صداي رويايي كه پشت اين بازي ميگند رو نميشنوم و گاهي تداخل هم در صدا ها ايجاد ميشد كه اصلا لذت نبردم اما بعيد ميدونم اگه 8 كاناله HD Audio داشته باشم هم اين مشكلم حل بشه !! پردازنده كم آووده (ماشاالله Athlon 64 3000+ هست )

بازم از توضيحاتي كه دادي ممنون .
 

sia999us

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
5 ژوئن 2005
نوشته‌ها
1,597
لایک‌ها
30
به نقل از ARH :
از توضيحاتي كه در مورد كارت صداي X-FI كريتيو داديد ممنون :) وسوسه شدم برم يكي بخرم :D
آقا من منظور شما رو از Codec نرم افزاري متوجه نميشم و جايي هم نديدم يعني هرجايي كه نوعي تبديل آنالوگ به ديجيتال حتي ديجيتال به ديجيتال ميان دو گذرگاه وجود داره يك تراشه اين مسئوليت رو به دوش ميكشد بدون اين تراشه كه بهش Codec ميگيم اين كار از نظر منطقي ممكن نيست .
به نظر شما چطور ممكنه يك codec بتونه Hardware Accelation ايجاد كنه ؟ در حالي كه هيچ وظيفه پردازشي بر دوشش نيست .

من خودم 8 كاناله بدون HD دارم تو حالت 4 كاناله در بازي هايي مثل Doom 3 اون صداي رويايي كه پشت اين بازي ميگند رو نميشنوم و گاهي تداخل هم در صدا ها ايجاد ميشد كه اصلا لذت نبردم اما بعيد ميدونم اگه 8 كاناله HD Audio داشته باشم هم اين مشكلم حل بشه !! پردازنده كم آووده (ماشاالله Athlon 64 3000+ هست )

بازم از توضيحاتي كه دادي ممنون .



علی جون مگه X-FI تو بازار ایران وارد شده
اگه هست قیمتش چنده منم میخوام:f34r:
 

mahdeen

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 فوریه 2005
نوشته‌ها
465
لایک‌ها
1
به نقل از ARH :
از توضيحاتي كه در مورد كارت صداي X-FI كريتيو داديد ممنون :) وسوسه شدم برم يكي بخرم :D
آقا من منظور شما رو از Codec نرم افزاري متوجه نميشم و جايي هم نديدم يعني هرجايي كه نوعي تبديل آنالوگ به ديجيتال حتي ديجيتال به ديجيتال ميان دو گذرگاه وجود داره يك تراشه اين مسئوليت رو به دوش ميكشد بدون اين تراشه كه بهش Codec ميگيم اين كار از نظر منطقي ممكن نيست .
به نظر شما چطور ممكنه يك codec بتونه Hardware Accelation ايجاد كنه ؟ در حالي كه هيچ وظيفه پردازشي بر دوشش نيست .

من خودم 8 كاناله بدون HD دارم تو حالت 4 كاناله در بازي هايي مثل Doom 3 اون صداي رويايي كه پشت اين بازي ميگند رو نميشنوم و گاهي تداخل هم در صدا ها ايجاد ميشد كه اصلا لذت نبردم اما بعيد ميدونم اگه 8 كاناله HD Audio داشته باشم هم اين مشكلم حل بشه !! پردازنده كم آووده (ماشاالله Athlon 64 3000+ هست )

بازم از توضيحاتي كه دادي ممنون .

اولا اون سوئ تفاهم که پیش اومد رو روشن کنم. یک codec هست که برای encode/decode سیگنال دیجیتال به آنالوگ هست که همونطوری که شما میگی حتما با یک تراشه هست. من برای اینکه اشتباه نشه همیشه از نام کلی DAC استفاده میکنم. (digital/analog converter ) اما codec های تبدیل فرمت های باینری هم فراوون داریم. mp3 codec مثلا... این هم یک codec هست که در windows به صورت نرم افزاری عمل دیکود رو انجام میده. همه فرمت های صوتی به جز wave که مستقیما به DAC میره باید اول دیکود بشن و بعد کانورت بشن.

عمل دیکود و انکود بار پردازشی نداره. منظور من از بار پردازشی این نبود. چند تا مثال میزنم و سرت رو درد میارم از پرحرفی :p

mp3 برای پخش شدن اول توسط codec های ویندوز بتدیل به wave میشه و بعد توسط تراشه تبدیل به سیگنال آنالوگ میشه. در یک mp3 player اون تبدیل اولی هم توسط تراشه انجام میشه.

وقتی که کد گذاری های زیادی برای یک بازی یا فیلم انجام شده باشه.. مثلا DTS .. این فرمت هم توسط نرم افزار میتونه انکود شه و به DAC فرستاده بشه. و هم توسط تراشه.... در یک dvd player این تبدیل توسط تراشه انجام میشه ولی در ویندوز این تبدیل نرم افزاری هست. حالا شما میتونین یک کارت صدایی داشته باشین که خودش DTS دیکود کنه و کار ویندوز و cpu تون رو کم کنین.

مشکل در همون تشابه اسمی بود. به هر حال کلمه کد شدن برای تبدیل آنالوگ به دیجیتال هم کاملا درسته. اما برای اینکه اشتباه نشه ما میگیم کانورت.


همونطوری که گفتم در یک محیط multichannel هست که نیاز به پردازش بوجود میاد. در یک بازی 3D باید اصوات به طور صحیح پردازش بشن تا از کانال صحیح بیرون بیان. و هر چی هم جزییات بیشتر بشه این بار پردازشی بیشتر میشه. بعد از این پردازش سیگنال ها میرن و تبدیل میشن و پخش میشن که این هم باید با حداکثر سرعت انجام بشه که صدا با تاخیر شنیده نشه.
شما مطمئنا اگه پردازنده صوتی خوب داشته باشی همه صدا ها رو از کانال صحیح میشنوی و از cpu ات هم راضی خواهی بود.



در مورد x-fi هم بگم که مدل elite pro بزودی وارد میشه با قیمت 360 هزار تومن.
 

gray_wolf

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2005
نوشته‌ها
829
لایک‌ها
0
اونقدر مطلب و سوال توي ذهنم هست كه نميدونم از كجا شروع كنم!

اول اينكه عليرضا جان دووم 3 برخلاف بازي‌هاي جديد از پردازش نرم‌افزاري صدا استفاده كرده. يعني شما هر كارت صدايي هم كه داشته باشي باز هم صدا از طريق نرم‌افزار و با تكيه بر قدرت CPU پردازش و توليد ميشه. نميدونم مشكلي كه داري با عوض كردن كارت صدا حل ميشه يا نه.

سوالي كه دارم اينه: بحثي كه در مورد خروجي چند كاناله صدا هست، فقط شامل بلندگوهاي مخصوص PC ميشه؟ واضح‌تر بگم... من از nVidia SoundStorm استفاده ميكنم. همون خروجي اپتيكال... و اونو به ورودي آمپلي‌فاير متصل كردم. حالا پردازش صدا رو northbridge انجام ميده يا پردازنده داخلي آمپلي‌فاير؟ من فكر ميكردم خود آمپلي‌فاير اينكارو انجام ميده ولي دي وي دي‌هايي كه از صداي DTS پشتيباني ميكنن روي سيستم من صدا ندارن چون sound storm از DTS پشتيباني نميكنه و مجبورم از توي منوي winDVD (تنها پليري كه ديدم اين قابليت رو داره) كار پردازش صدا رو بدوش آمپلي‌فاير بندازم كه بديش اينه كه از ديگه نميشه از توي ويندوز اكولايزر و ولوم رو كنترل كرد...

سوال ديگه‌اي هم دارم!
بنظر شما كيفيت پخش X-Fi تا چه حدي برتر از Audigy 2 ZS هست؟ يعني تفاوت بحدي هست كه 360000 تومن بيارزه؟ البته فرض ميكنيم كسي كه همچين كارتي رو ميخره نگراني بابت كيفيت اسپيكرهاش نداره...
 

mahdeen

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 فوریه 2005
نوشته‌ها
465
لایک‌ها
1
به نقل از gray_wolf :
اونقدر مطلب و سوال توي ذهنم هست كه نميدونم از كجا شروع كنم!

اول اينكه عليرضا جان دووم 3 برخلاف بازي‌هاي جديد از پردازش نرم‌افزاري صدا استفاده كرده. يعني شما هر كارت صدايي هم كه داشته باشي باز هم صدا از طريق نرم‌افزار و با تكيه بر قدرت CPU پردازش و توليد ميشه. نميدونم مشكلي كه داري با عوض كردن كارت صدا حل ميشه يا نه.

سوالي كه دارم اينه: بحثي كه در مورد خروجي چند كاناله صدا هست، فقط شامل بلندگوهاي مخصوص PC ميشه؟ واضح‌تر بگم... من از nVidia SoundStorm استفاده ميكنم. همون خروجي اپتيكال... و اونو به ورودي آمپلي‌فاير متصل كردم. حالا پردازش صدا رو northbridge انجام ميده يا پردازنده داخلي آمپلي‌فاير؟ من فكر ميكردم خود آمپلي‌فاير اينكارو انجام ميده ولي دي وي دي‌هايي كه از صداي DTS پشتيباني ميكنن روي سيستم من صدا ندارن چون sound storm از DTS پشتيباني نميكنه و مجبورم از توي منوي winDVD (تنها پليري كه ديدم اين قابليت رو داره) كار پردازش صدا رو بدوش آمپلي‌فاير بندازم كه بديش اينه كه از ديگه نميشه از توي ويندوز اكولايزر و ولوم رو كنترل كرد...

سوال ديگه‌اي هم دارم!
بنظر شما كيفيت پخش X-Fi تا چه حدي برتر از Audigy 2 ZS هست؟ يعني تفاوت بحدي هست كه 360000 تومن بيارزه؟ البته فرض ميكنيم كسي كه همچين كارتي رو ميخره نگراني بابت كيفيت اسپيكرهاش نداره...

منظورت از امپلیفایر رو نفهمیدم. حتما منظورت دیکودر های اسپیکر هاست. چون امپلیفایر از اسمش معلومه که فقط تقویت میکنه و ربطی به دیکود DTS نداره.
حتما منظورت همون دیکودر هایی هست که اسپیکر های دیجیتال دارن. مدل اسپیکرت رو بگو لطفا.

ببین وقتی از خروجی های دیجیتال مثلا اپتیکال استفاده میکنی. باز هم کار پردازش به عهده همون APU خودته. یعنی audio processing unite شما کار ها شو انجام میده و بعد نهایتا برای اینکه کیفیت پخش بره بالا سیگنال رو به صورت دیجیتال میده به DAC های خارجی که کیفیت بهتری دارن.

حالا برای اینکه اشتباه نشه باید بگم که قضیه فیلم و بازی فرق میکنه. بازی پردازش داره. اما فیلم فقط و فقط دیکود داره.
یک فیلمی که صداش DTS هست. یک رشته از سیگنال های دیجیتال همزمان با تصاویر خونده میشن از دیسک و به دیکودر مربوطه میرن و دیکود میشن و پخش میشن.
اما توی بازی که همیشه یک حالت نیست. APU باید بفهمه که مثلا الان شما کجای map هستی و چه صدایی ممکنه از پشت سرت بیاد. هر دفعه ممکنه فرق کنه. این به پردازش نیاز داره.

در مورد فیلم شما میتونی دیکود کردن DTS رو به دیکودر خارجی بسپاری.
 

gray_wolf

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2005
نوشته‌ها
829
لایک‌ها
0
به نقل از mahdeen :
منظورت از امپلیفایر رو نفهمیدم. حتما منظورت دیکودر های اسپیکر هاست. چون امپلیفایر از اسمش معلومه که فقط تقویت میکنه و ربطی به دیکود DTS نداره.
حتما منظورت همون دیکودر هایی هست که اسپیکر های دیجیتال دارن. مدل اسپیکرت رو بگو لطفا.

ببین وقتی از خروجی های دیجیتال مثلا اپتیکال استفاده میکنی. باز هم کار پردازش به عهده همون APU خودته. یعنی audio processing unite شما کار ها شو انجام میده و بعد نهایتا برای اینکه کیفیت پخش بره بالا سیگنال رو به صورت دیجیتال میده به DAC های خارجی که کیفیت بهتری دارن.

حالا برای اینکه اشتباه نشه باید بگم که قضیه فیلم و بازی فرق میکنه. بازی پردازش داره. اما فیلم فقط و فقط دیکود داره.
یک فیلمی که صداش DTS هست. یک رشته از سیگنال های دیجیتال همزمان با تصاویر خونده میشن از دیسک و به دیکودر مربوطه میرن و دیکود میشن و پخش میشن.
اما توی بازی که همیشه یک حالت نیست. APU باید بفهمه که مثلا الان شما کجای map هستی و چه صدایی ممکنه از پشت سرت بیاد. هر دفعه ممکنه فرق کنه. این به پردازش نیاز داره.

در مورد فیلم شما میتونی دیکود کردن DTS رو به دیکودر خارجی بسپاری.
منظور من از آمپلي‌فاير در واقع سيستم صوتي حرفه‌اي بود كه اصلا ربطي به كامپيوتر نداره! من اصلا اسپيكر كامپيوتر ندارم و بجاش از 4 تا اسپيكر بزرگ متصل به آمپلي‌فاير استفاده ميكنم...

يعني DTS و DolbySurrond به هيچ وجه پردازش نميشن؟ پس صداهايي كه از كانالهاي مختلف پخش ميشن از قبل آماده هستن و تايين شده كه هر صدا از كدوم اسپيكر شنيده بشه؟ درست فهميدم؟

در مورد ciodec مدياپلير هم تاحالا نشنيده بودم و ندارمش ولي در كل فرقي نميكنه چون براي دي وي دي‌ها از مديا پلير استفاده نميكنم. فقط از winDVD استفاده ميكنم ولي اگه جايي هست كه اين codec ها رو دانلود بكنم بگين يه تست بزنم.

ممنون از جواب سريعتون
34.gif
 

mahdeen

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 فوریه 2005
نوشته‌ها
465
لایک‌ها
1
در مورد دیکودر wmp من خودم ندیدم و فکر کنم اون منبعی هم که گفت درست نگفته باشه.پستم رو هم ادیت کردم که اطلاعات الکی نداده باشم. اینو بیشتر بررسی میکنم و نتیجه رو میگم.

بله اگه مستقیما به اسپیکر وصل کرده باشی همه چیز معلومه که از کدوم کانال باید بیاد. یعنی در واقع از خروجی آنالوگ گرفتی.
از طریق سیم معمولی وصل کردی یا اپتیکال ؟؟؟؟ بعضی از سیستم های صوتی جدید هم خودشون decoder دارن.. خودت باید ببینی که از چه خروجی گرفتی و به چه ورودی دادی.

در مورد جواب اون پست قبلیت که گفتی آیا میارزه یا نه . نمیشه گفت به هر حال هزینه زیادیه. منم که صداشو گوش ندادم.
ببین مثلا فرق صدای خروجی audio 2 zs با audigy2 zs platinum pro هیچی نیست. فقط امکانات اون یکی زیاده که دو برابر قیمتش بیشتره !!

در کل یک سری چیز ها هست که audiophile ها دنبالشن. اون کسانی که میشه بهشون گفت extreme enthusiast
 

gray_wolf

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 ژوئن 2005
نوشته‌ها
829
لایک‌ها
0
خروجي اپتيكال گرفتم... چون خروجي آنالوگ از AC97 با پردازش CPU استفاده ميكنه و صداي خيلي بدي هم داره. اصلا با ديجيتال قابل مقايسه نيست...
 

mahdeen

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 فوریه 2005
نوشته‌ها
465
لایک‌ها
1
خوب پس سیستم صوتی ات زحمت دیکود رو میکشه.

ببین اون خروجی آنالوگ اگه کیفیتش پایینه موبوط به DAC های موجود در سیستم on-board audio هست. و اینکه بار پردازشی از cpu کم کنه نیست. چون پردازش روی اونسیگنال دیجیتاله قبلا انجام شده و cpu در تبدیل به آنالوگ هیچ نقشی نداره.
 

sia999us

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
5 ژوئن 2005
نوشته‌ها
1,597
لایک‌ها
30
به نقل از gray_wolf :
اونقدر مطلب و سوال توي ذهنم هست كه نميدونم از كجا شروع كنم!

اول اينكه عليرضا جان دووم 3 برخلاف بازي‌هاي جديد از پردازش نرم‌افزاري صدا استفاده كرده. يعني شما هر كارت صدايي هم كه داشته باشي باز هم صدا از طريق نرم‌افزار و با تكيه بر قدرت CPU پردازش و توليد ميشه. نميدونم مشكلي كه داري با عوض كردن كارت صدا حل ميشه يا نه.

سوالي كه دارم اينه: بحثي كه در مورد خروجي چند كاناله صدا هست، فقط شامل بلندگوهاي مخصوص PC ميشه؟ واضح‌تر بگم... من از nVidia SoundStorm استفاده ميكنم. همون خروجي اپتيكال... و اونو به ورودي آمپلي‌فاير متصل كردم. حالا پردازش صدا رو northbridge انجام ميده يا پردازنده داخلي آمپلي‌فاير؟ من فكر ميكردم خود آمپلي‌فاير اينكارو انجام ميده ولي دي وي دي‌هايي كه از صداي DTS پشتيباني ميكنن روي سيستم من صدا ندارن چون sound storm از DTS پشتيباني نميكنه و مجبورم از توي منوي winDVD (تنها پليري كه ديدم اين قابليت رو داره) كار پردازش صدا رو بدوش آمپلي‌فاير بندازم كه بديش اينه كه از ديگه نميشه از توي ويندوز اكولايزر و ولوم رو كنترل كرد...

سوال ديگه‌اي هم دارم!
بنظر شما كيفيت پخش X-Fi تا چه حدي برتر از Audigy 2 ZS هست؟ يعني تفاوت بحدي هست كه 360000 تومن بيارزه؟ البته فرض ميكنيم كسي كه همچين كارتي رو ميخره نگراني بابت كيفيت اسپيكرهاش نداره...



یادمه که منم که دووم 3 رو بازی کردم سیستم سراند رو با وجود کارت صدام سا÷ورت نمیکرد و 1 اروری میداد که الان یادم نیست حالا اگه لازم شد دووم رو نصب میکنم دوباره اون اروره رو ببینم چی بود
در مورد تفاوت x-fi با audigy2 zs هم که تفاوت این دو کارت رو کاغذ که مثل تفاوت زمین با آسمونه:blink:
حالا باید دید در عمل چه قدر فرق دارن
راستی مهدین جان این مدلی که گفتی ساده ترینشه که وارد میشه؟
 

ARH

Registered User
تاریخ عضویت
10 ژانویه 2005
نوشته‌ها
938
لایک‌ها
4
در ادامه صحبت هاي دوست دانشمندمون آقا مهدين تو اين چند روزه چند تا سوال اساسي تو ذهنم نقش بسته :
اشاره شد كه كارت صدا براي پخش فرمت هاي صوتي بايد اونها رو ابتدا تبديل به Wave بكنه .

حالا سوال اينجاست كه همه فرمت هاي صوتي بايد به فرمت Wave براي تحويل به DAC ها تبديل شوند ؟؟ فكر ميكنم كه اين قضيه استثنا هم داشته باشه مثل Midi !


سوال دوم اينكه در تمامي كامپوتر ها تبديل فوق به صورت نرم افزاري صورت ميگيره يا مادربردهايي كه پردازنده صوتي مستقل دارند اين تبديل رو به صورت سخت افزاري انجام ميدهند ؟

بگذاريد منظورم رو از پردازش نرم افزاري و پردازش سخت افزاري كاملا روشن كنم :
ما يك الگوريتم تبديل فرمت MP3 به Wave داريم ميتونيم اين الگوريتم را با زبان هاي برنامه نويسي سطح بالا مثل C++‌ يا حتي VB‌ بنويسيم و در حافظه ذخيره كنيم . هرگاه نياز به تبديل بود داده ها رو با نرم افزاري كه نوشتيم بفرستيم براي CPU تا داده ها رو مطابق با الگوريتمي داخل نرم افزار پردازش كنه . به اين ميگن پردازش نرم افزاري كه توش CPU همه كاره است اما دستور العمل پيش فرض نداره و بايد اونها رو توليد يا از برنامه مربوطه بگيره .

ميتونيم همون الگوريتم تبديل فرمت MP3 به Wave رو با زبان هاي برنامه نويسي سطح پايين مثل VHDL يا Very Log بنويسيم و مستقيما روي VLSI يا FPGA پيادش كنيم . در اين صورت كافيه به تراشمون فايل MP3‌رو بديم و تبديل شده به Wave‌اش رو تحويل بگيريم . به اين ميگن پردازش سخت افزاري كه عملا وجود پردازنده الزامي نيست .

سوال سوم هم اينه كه چرا هميشه پردازش نرم افزاري از پردازش سخت افزاري ضعيف تر هست ؟ مثلا ميگن Firewall سخت افزاري خيلي بهتر از Firewall نرم افزاريه يا Router‌سخت افزاري اصلا قابل مقايسه با router هاي نرم افزاري نيست . يا تو همين مثال كيفيت MP3 پخش شده با يك سيستم كاملا سخت افزاري مثل Mp3 Player بهتر از كيفيت پخش همون MP3 روي كامپيوتر يا موبايل هست .
 

shork

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 ژوئن 2004
نوشته‌ها
458
لایک‌ها
4
سلام
من يه فوضولوی کنم يه جوابی بدم تا آقا مهدين جواب کاملو بدن.
midi در واقع صدايه ضبط شده نيست که نياز به کدگشايی داشته باشه.
در واقع ليست صداهايه ضبط شدست که توسط درايور خوانده و پخش ميشه .
که اکثره کارت صداها برايه پخش همزمان تعداد اونها محدوديت دارند.

درباره سوال دوم ، در کامپيوتر هايه که پردازنده صدايه سخت افزاری دارند و به
شرط انتخاب خوروجی توسط درايور تويه برنامه پخش صدا بصورت سخت افزاری ديکد
ميشود.

3.بهتره بگيم پردازش سخت افزاری استفاده کمتری از cpu ميکنه.
بحثه موبايل از اين قاعده جداست شما اگه مسلا 6600 رو مقايسه کنيد اون برميگرده به دک
خروجی نه کيفيت ديکدر خروجی چون اون ديکدر برايه فرکانس پايين تر که صدايه صحبت کردن
هست قرار داده شده.
 

mahdeen

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
15 فوریه 2005
نوشته‌ها
465
لایک‌ها
1
به نقل از ARH :
در ادامه صحبت هاي دوست دانشمندمون آقا مهدين تو اين چند روزه چند تا سوال اساسي تو ذهنم نقش بسته :
اشاره شد كه كارت صدا براي پخش فرمت هاي صوتي بايد اونها رو ابتدا تبديل به Wave بكنه .

حالا سوال اينجاست كه همه فرمت هاي صوتي بايد به فرمت Wave براي تحويل به DAC ها تبديل شوند ؟؟ فكر ميكنم كه اين قضيه استثنا هم داشته باشه مثل Midi !


سوال دوم اينكه در تمامي كامپوتر ها تبديل فوق به صورت نرم افزاري صورت ميگيره يا مادربردهايي كه پردازنده صوتي مستقل دارند اين تبديل رو به صورت سخت افزاري انجام ميدهند ؟

بگذاريد منظورم رو از پردازش نرم افزاري و پردازش سخت افزاري كاملا روشن كنم :
ما يك الگوريتم تبديل فرمت MP3 به Wave داريم ميتونيم اين الگوريتم را با زبان هاي برنامه نويسي سطح بالا مثل C++‌ يا حتي VB‌ بنويسيم و در حافظه ذخيره كنيم . هرگاه نياز به تبديل بود داده ها رو با نرم افزاري كه نوشتيم بفرستيم براي CPU تا داده ها رو مطابق با الگوريتمي داخل نرم افزار پردازش كنه . به اين ميگن پردازش نرم افزاري كه توش CPU همه كاره است اما دستور العمل پيش فرض نداره و بايد اونها رو توليد يا از برنامه مربوطه بگيره .

ميتونيم همون الگوريتم تبديل فرمت MP3 به Wave رو با زبان هاي برنامه نويسي سطح پايين مثل VHDL يا Very Log بنويسيم و مستقيما روي VLSI يا FPGA پيادش كنيم . در اين صورت كافيه به تراشمون فايل MP3‌رو بديم و تبديل شده به Wave‌اش رو تحويل بگيريم . به اين ميگن پردازش سخت افزاري كه عملا وجود پردازنده الزامي نيست .

سوال سوم هم اينه كه چرا هميشه پردازش نرم افزاري از پردازش سخت افزاري ضعيف تر هست ؟ مثلا ميگن Firewall سخت افزاري خيلي بهتر از Firewall نرم افزاريه يا Router‌سخت افزاري اصلا قابل مقايسه با router هاي نرم افزاري نيست . يا تو همين مثال كيفيت MP3 پخش شده با يك سيستم كاملا سخت افزاري مثل Mp3 Player بهتر از كيفيت پخش همون MP3 روي كامپيوتر يا موبايل هست .


ای بابا این حرفها چیه منم مثل شما هستم دیگه. اینجوری بگین آدم فکر میکنه دستش انداختن. :blush:

بله midi کاملا قضیه اش جداست. یادم میاد یک بار راجع به تفاوت اساسی موسیقی سکانسی midi با موسیقی wave sampled بحث کاملی کردیم. و اینکه اصلا حساب midi باید کاملا جدا شود. چون الان هم فقط توسط موزیسین ها مورد استفاده اساسی داره. مدتی در بازی ها وارد شد ولی جای خودش رو به همون wave داد.

در این باره در اینجا صحبتهایی در چند پست شد.
در ادامه اون صحبت ها باید بگم که هر midi engine هم دارای صداهایی از جنس همون wave هستن به جز FM synthesizer ها که ربطی به wave ندارن. نمیدونم صداشو شنیدین یا نه.. کارت صدا های قدیمی مثلا opti931 به این صورت midi هارو پخش میکرد.
حالا اگه wave table داشته باشن قاعدتا sample هاشون به صورت دیجیتال هست. و باز هم این sample ها باید به آنالوگ تبدیل بشن. ولی ممکنه که DAC های جداگانه داشته باشن.
ممکنه که شما اصلا به طور کل وظیفه midi رو از کارت صداتون بگیرین و به یک دستگاه خوش صدای جداگانه مثل یک ارگ یا سینتی سایزر خوب بدین.
بحث در مورد midi خیلی زیاده که اگه علاقه داشتین من هر چی بدونم در اختیار شما میذارم.


در مورد سوال دوم:
چون فرمت های صوتی هیچ پایانی ندارن این کار به اون مفهوم که شما گفتین در کامپیوتر هیچوقت سخت افزاری نمیشه. اما موضوع اینه که یک کمک پردازنده صوتی میتونه این وظایف پردازش نرم افزاری رو انجام بده. که این هم مربوط به کارت صدای شماست که چنین قابلیتی داره و اگه داشته باشه هم دیگه سیستم عامل و درایورش وظیفه استفاده از این قابلیت ها رو دارن. در کامپیوتر ممکنه چندین فرمت داشته باشیم و چندین codec و همه رو با کمک پردازنده باز هم به صورت نرم افزاری دیکود میکنیم. ولی اگه همین پردازنده نباشه کار cpu بیشتر میشه. اگه بخواد فرض شما باشه برای هر فرمتی باید یک تراشه داشته باشیم... که این کار مقرون به صرفه نیست.

در جواب سوال سوم باید بگم که ضعف اکثرا مربوط به سرعت میشه. از نظر انعطاف پذیری نرم افزار بهتره.
با یک cpu همه کار میشه کرد. ولی با یک پردازنده تک منظوره فقط یک کار میشه کرد.

اینکه چرا سخت افزار سریع تر عمل میکنه هم فکر میکنم روشن باشه. مراحل خواندن و اجرای یک برنامه در سیستم عامل و پردازش شدن توسط cpu بسیار طولانی تر از یک مجموعه تماما تراشه ای هست. شما هر cpu کامپیوتر رو که در نظر بگیرین همواره مشغول پردازش کردن چندین پروسه هست. و بعد یک برنامه توسط os اجرا بشه که بخواد یک دیکود رو انجام بده. مسلمه که اگه همه این کارا در یک تراشه انجام بشه به مراتب سریعتره.

در os لقمه پیچونده میشه چندین بار دور سر.. ولی سخت افزار دیگه این کارا رو نداره.
البته کیفیت پخش mp3 مسئله ای نیست که به سرعت مربوط باشه. کیفیت صدا عوامل دیگه ای داره.. چه کامپیوتر چه دستگاه های مختلف چه موبایل اگه از DAC های کیفیت بالا به همراه مدار های preamp با کیفیت و کم نویز با distortion کم استفاده کنن کیفیت پخش میره بالا. و اصلا نمیشه گفت کیفیت کدوم بهتره.

مگر مسئله سرعت باشه... مثلا من mp3 player هایی دیدم که بیت ریت های بالای 256 رو آروم پخش میکنن !!!! با دور پایین... یا اینکه اگه برنامه اش جامع تر بشه اصلا بیت ریت های سنگین رو پخش نکنه.
 

atila720

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 مارس 2008
نوشته‌ها
20
لایک‌ها
0
برخی کیس ها که کمی قدیمی تر هستند کابل صدایی که برای پورتهای جلو تعبیه شده اند دارای قابلیت HD و HDA نیستند و فقط برای AC97 ساخته شده اند.

fp_pins.jpg


همینطور که در شکل بالا میبینید، از نظر ظاهری قابل تشخیص هستند. چرا که از 10 سوراخ روی فیش اونها، در مدل AC'97 سوراخ شماره 4 خالی است و سیمی وارد نشده است.
(برای پیدا کردن شماره بندی و ترتیب سوراخ ها میتوان از دفترچه مادربرد استفاده کرد)

fp_audio.jpg


اما نکته اینجاست که:
برخی از کیس های جدید، دارای هر دوی این کابلها (همزمان در کنار هم) هستند که شما می تونید بنا به نیاز و قابلیت مادربردتون یکی از اونها رو که بهتره استفاده کنید (قاعدتاً HD خیلی بهتره به شرط اینکه مین بردتون ساپورت کنه)

28b5yl0.jpg


Audio-wires.jpg


r2toast10.jpg


البته اگر مشکل نداشتن صدا رو در نمونه AC97 داشتید، باید بدونید که بعضی Motherboard ها به تور پیشفرض Defulte بر روی HD تنظیم شده اند که باید در قسمت تنظیماتشون تغیراتی ایجاد کرد (فقط یک تیک رو بردارید. همین!!)

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

برای اطلاعات بیشتر تفاوت ها کلیک کنید

و آخرین نکته ای که تونستم پیدا کنم اینه که:
ظاهرا تبدیل هایی اومده که این قابلیت رو (داشتن هر دو پورت HD و AC97 ) رو فراهم میکنن!!!

2dhvfr6.jpg


البته فکر کنم اصلش واسه کیس هایی باشه که HD فقط دارند و اینطوری هم HD و هم AC'97 ذو داشته باشند و نه برای کیس هایی که AC97 دارند! (نمی دونم ولی اینطوری حدس میزنم. آخه HD یک قابلیت و حتی یک سیم اضافه تر از AC97 داره)

امیدوارم بدردتون خورده باشه [Smile]

علی فرجیان مشهدی
 
Last edited:
بالا