به نقل از ARH :
يعني شما ميگي كهCodec AC'97 Azalia كه HD Audioساپورت هست تنها در كيفيت صدا با Codec هاي 8 كاناله متداول تفاوت داره ؟
آقا توي مادربرد كه ما ديگه پردازنده صوتي نداريم ! قدرتش مطرح نيست كه بخوايم كم آووردن Directsound رو به اون نسبت بديم درسته ؟ اين كم آووردن مربوط به همون پردازش نرم افزاري ميشه .(اگه مادربردهاي استثنايي مثل K8N Diamond رو خط بكشيم )
يك سوال ديگه هم خيلي وقته ذهنم رو مشغول كرده ممنون ميشم اگه توضيحي در موردش بدي :
ما استانداردي نداريم كه كانال هاي يك سيستم 8 كاناله رو از هم قابل تفكيك بكنه . منظورم اينه كه روي دو تا كانال استريو خروجي صداي winamp داشته باشيم و روي دو تا ديگه خروجي يك نرم افزار چندرسانه اي ديگه و چهار تا كانال باقيمانده رو هم به نرم افزار ديگه مثل Media Player اختصاص بديم /
من تصور ميكردم نو آوري HD Audio در اين تفكيك پذيري هست ! آيا همچين چيزي صحت داره ؟
بله کم آوردن به پردازش نرم افزاری مربوطه. البته تا به حال اینجوری بوده.. اما حتما با hardware acceleration آشنا هستین. و راه های کم کردن بار پردازشی cpu رو میشناسی.
وجود یک پردازنده صوتی لزومی نداره. اما بار پردازشی cpu رو کم میکنه. حتما مقاله های مربوط به x-fi رو خوندین.
در ضمن پردازنده صوتی حتما نباید یک چیپ بزرگه هیت سینک دار باشه. همه برد های صوتی یا مادر برد ها مبتنی بر یک audio chip ساخته میشن. و قابلیت های audio chip ها هم مشخصه. از قابلیت دیکود کردن گرفته تا بقیه کارا. دیکود کردن رو میشه از طریق نرم افزار هم انجام داد . اما وقتی 6 کانال یا 8 کانال قراره که دیکود بشن بار کاری خیلی زیادی روی دوش cpu گذاشته میشه. به خصوص اگه در یک بازی 3D قرار باشه که این کار انجام بشه. حتما میدونی که x-fi به عنوان سریعترین audio processor معرفی شد و قابلیت هاش رو برات به نقل از سایت Creative مینویسم.
Imagine having the power of a second 3.4GHz processor (more than 10,000MIPS) built into your PC that was dedicated just to audio! That's enough additional power to process more than 10 Billion instructions per second! With X-Fi that's exactly what you get!
X-Fi is an XtremeFidelity Engine sitting at the heart of your PC, freeing up CPU resources so you get a performance boost. X-Fi's immense power also enables the ability to overcome the compromised sound quality of MP3s/CDs, Movie and game audio, which was never possible before because of the limited performance of the PC and previous sound cards. This means that you get a sound experience like no other. Hear it once, and you'll never turn back!
Unlike any previous audio processor X-Fi uses a "Mode" architecture to harness and focus all that incredible power in the three key audio uses (Gaming, Entertainment, Audio Creation). This guarantees that you enjoy an audio experience that transcends the compromised sound quality of MP3 and other low-quality audio, while unlocking features that gamers, music lovers and entertainment enthusiasts have desired for many years!
X-Fi will change the way people experience, use and interact with their audio across every imaginable application. This is achieved by overcoming some issues that have been inherent to audio delivery and by providing new and amazing features never before seen in the world of everyday audio! Click on one of the links below to find out more:
Xtreme Performance
X-Fi Technology is the first true audio accelerator. In the past you had to make a choice between best performance and best quality/highest realism audio (like you have to do today with graphics in games). X-Fi solves this problem! With X-Fi your games and other applications will run faster and smoother than ever before AND you can enjoy the best audio ever delivered for gaming. You will have the edge over your opponents, your games will never have sounded so good and your PC will never have run faster!
در مورد اون سوال باید بگم که اصلا این وِیژگی به نظر خودت میتونه مفید باشه که از هر کانالی صدای یک نرم افزار بیاد ؟؟؟ چه فایده ای داره ؟؟؟ سرسام میشه آدم !!!
ببین برای اینکه بهتر توضیح بدم اینجوری میگم.
بازی های قدیمی یادته ؟ صداش از pc speaker میومد ؟؟؟ بعدش چی ؟ کارت صدا که میگرفتی موزیک زمینه داشتی به صورت midi به همراه صدا های افکت. به هر حال midi محدودیت های زیادی داره. بعد اومدن و صدای بازی رو به صورت CD audio track در حیت بازی پخش کردن و افکت ها هم جدا.
بعد سرو کله multichannel ها پیدا شد و به علت حجم زیاد بازی ها دیگه جایی واسه audio track نبود. موزیک متن به همراه افکت های محدود از چند کانال مختلف. بعد به تعداد کانال های افزوده شد. حالا اینکه کدوم صدا از کدوم طرف در صحنه بازی میاد و باید از کدوم اسپیکر در بیاد و ممکنه همزمان از یک طرف دیگه یک صدای دیگه بیاد. یکی ممکنه صحبت کنه با شما. ممکنه شما همون موقع شلیک کنی و از همه کانال های باید صدای شلیک بیاد. موزیک متن هم داره پخش میشه. تعداد کانال ها هم 8 کانال باشه !!!
خلاصه هر چی این جزییات زیاد بشن کار پردازش بیشتر میشه. و با یک پردازنده صوتی معمولی نمیشه این کار ها رو به بهترین صورت اجرا کرد. چون سیگنال دیجیتال هست و باید تازه به آنالوگ هم کانورت بشه توسط DAC ها. برای 8 کانال !!!! و تازه میخوایم با بیشترین دقت این تبدیل صورت بگیره که صدا کاملا واضح باشه.
وقتی ما اونقدر قابلیت سخت افزاری و سرعت پردازنده صوتی مون بالا بره که همه اینکارا رو به بهترین نحو انجام بده اونوقت میگیم ما میتونیم high definition audio داشته باشیم.
وگرنه جدا کردن کانال ها برای نرم افزار های مختلف کار سختی نیست. اما فکر نمیکنم مطلوب باشه