داشتن کارخانه ای بزرگ ویا برج سازی ، تحصیل در بهترین دانشگاه دنیا ، خرید یا سفر به دورافتاده ترین و بکرترین جزیره ، بازدید از موزه های معروف دنیا ، خریدن گرانترین ماشین و خیلی موارد دیگر ، اینها آرزوهایست که ممکنه خیلی از ماها داشته باشیم اما گذر سریع عمر و یا نبود امکانات مارو از رسیدن به اونها و حتی فکر کردنشم منصرف میکنه. یا مواردی ساده ترین از اینها شرکت در بورس ، معامله های اقتصادی ، تشکیل زندگی مشترک ، خریدن یک قطعه زمین و کشاورزی در اون ، مسافرت ، شرکت در مسابقات ورزشی و هزاران مورد دیگه ، کافیست تمام اینها و چیزهایی که در دنیای واقعی بهش نرسیدیم را در زندگی دوم تجربه کنیم. در واقع هویت، چیستی و کیستی خود را آنگونه که می خواهیم و می پسندیم رقم زده و بدین ترتیب به آرزوها و آرمانهایی که هرگز توان دسترسی به آن را نداشته ایم دست پیدا کنیم.
شاید برای بسیاری زندگی دوم یا همان Second Life نا آشنا باشد اما در این مقاله سعی میکنیم دنیای جدیدی که میلیونها نفر در آن حضور دارند رو بهتون معرفی کنیم
چگونه زندگی دوم شروع شد
زندگی دوم یا Second Life که مختصرا SL نیز نامیده میشود ، یک دنیای مجازی سه بعدی است که توسط فلیپ روسلدیل،مدیر فنی اسبق آزمایشگاه لیندن یا Linden Lab تاسیس شد. نسخه آلفای آن کهLinden World در سال 2002 در اختیار عده محدودی قرار گرفت. در سال 2003 نسخه بتای آن در اختیار عموم قرار گرفت. این نسخه با نسخه فعلی تفاوتهایی داشت که از جمله این که پولهایی که کاربران در آن بدست می آوردند با پول واقعی قابل معاوضه نبود و همچنین اجاره ماهیانه به میزان فضایی که هر یک از ساکنین در اختیار داشتند، بستگی نداشت. زندگی دوم در اواخر سال 2006 و اوایل سال 2007 جهانی شد.
در حال حاضر بیش از 20 میلیون نفر از تمام نقاط جهان در این دنیای مجازی ساکن هستند. نمایندگی های شرکتها، بانکها ، موزه ها ، دانشگاه ها و حتی دولتها هم به این جهان مجازی راه پیدا کرده اند و در آینده روزی شاهد خواهیم بود که تمام جهان ما در این واقعیت مجازی غوطه ور می شود.
شاید از نظر بعضی ها، second life یک بازی به نظر بیاید. اما در آن از امتیاز برنده و بازنده، سطوح مختلف بازی و ویژگی های دیگری که معمولا در بازی ها به چشم می خورد، خبری نیست.
ساکنین آن قادرند از این دنیای مجازی مانند یک مکان واقعی دیدن کنند، با دیگر ساکنین ارتباط داشته باشند، در فعالیت های فردی و اجتماعی شرکت کنند و حتی به خرید و فروش اجناس مجازی بپردازند. البته عضویت در سایت رایگان است، اما تنها اعضایی که ماهانه 9.95 دلار به عنوان حق عضویت می پردازند، از حق خرید و فروش زمین و در واقع از حقوق شهروندی رسمی برخوردارند.
در مرحله بعد، پس از ثبت نام در سایت می توان همزاد خود را آفرید. همزاد شما یا به اصطلاح Avator، نماینده شما، تصویر یا همان Imagery که خودتان دوست دارید، است. در واقع همزاد شما تصویر آرمانیتان از خودتان است. این شخصیت مجازی می تواند جدیدترین مدهای لباس را بپوشد، راه برود، پرواز کند و به جاهای گوناگون برود وبا افراد دیگر رابطه برقرار کند البته تمام این کارها تحت کنترل شما صورت می گیرد.
ویژگی ها
در این دنیای مجازی مشغولیتهای گوناگونی هم وجود دارد. معاملات املاک از جمله سودآورترین معاملات در second life است. ضمن اینکه راه اندازی یک کافه نیز درآمدزا خواهد بود. زندگی روزانه در این دنیای مجازی به نوعی بر محور گشت وگذار در اطراف این دنیای مچازی از قبیل، کافه گردی، شرکت در مهمانی ها، مد وخرید وفروش اتفاق می افتد. در تالار های گفتگو می توان با افراد دیگر آشنا شد و به اتفاق هم به جاهای دیدنی رفت.
واحد پول رایج در second life لیندن دلار ( $L ) است که به آسانی با دلار آمریکا قابل معاوضه است. طبق آخرین اعلام در تاریخ 28 فوریه 2008 هر 266 دلار لیندن برابر یک دلار امریکا میباشد که البته مدام در حال نوسان است.
شما با فروش کالا ، سرویس و بازی کردن میتوانید دلار لیندن دریافت نمایید.
اگر شما یک شناسه اعلاء ( Premium ) داشته باشید به صورت هفتگی حقوق کمی به صورت دلار لیندن یا $L که پول رسمی دنیای دوم میباشد دریافت مینمایید.
شما میتوانید از هر جای دنیا دلار لیندن را به دیگر ارز های رایج دنیا تبدیل نمایید.
از Linden Dollar Exchange یا سایتهای ثالث بسادگی این امر امکان پذیر میباشد.
علاوه بر آن در برخی از دستگاه های خودپرداز یا ATM که دلار لیندن را حمایت میکنند این امر امکان پذیر است.
چنانچه ساکنان "زندگی دوم" در Second Life به موفقیت دست یابند میتوانند این موفقیت را وارد "زندگی اول" خود کنند. بعنوان مثال زمین یا خانه ای را که با موفقیت در زندگی دوم خریده اند فروخته و پول آن را به "زندگی اول" خود و دنیای غیر مجازی وارد کنند.
شما در این دنیای مجازی حتی ماشین هم می توانید خریداری کنید. ناگفته نماند راه رفتن، رایج ترین روش مسافرتهای درون شهری است، ضمن اینکه برای انتقال سریعتر، امکان پرش بدون نیاز به تجهیزات خاصی نیز فراهم است. به علاوه امکان استفاده از وسایل نقلیه ای مانند هلیکوپتر، زیردریایی، و غیره نیز میسر است.
Second life اقتصادی مختص به خود دارد. تعدادی از ساکنین خوشفکر و فرصت شناس نیز دارای درآمدهای ماهیانه می باشند که از چند صد دلار شروع و حتی به چند هزار دلار هم می رسد. در این دنیای مجازی آموزش و پرورش هم نادیده نگرفته شده است؛ کلاسهای مجازی در دانشگاه ها و کالج ها با اسامی معتبری چون هاروارد و آکسفورد برگزار می گردد. در ضمن سخنرانی های آنلاین و جلسات آموزش از راه دور نیز به اجرا در می آید.
برخی از سیاستمداران اروپایی و آمریکایی در این اجتماع حضور دارند، مالدیو اولین کشور و سوئد دومین کشوریست که در second life سفارتخانه ایجاد کرده اند.
با وجود آنکه Second life از جنبه هایی هنوز در مراحل اولیه خود است در نتیجه هنوز دوره فعالیت مستمر و کارآمد بنگاه های نشر خبر در آن فرا نرسیده، بزرگترین انتشاراتی آلمان نخستین روزنامه second life را با نام AvaStar منتشر می کند که در این رابطه هفت روزنامه نگار حرفه ای و حقوق بگیر هر روز مهمترین رویدادها را در اختیار کاربران می دهند.
همچنین شرکتهای بزرگی چون Intel ، AMD ، IBM ، Sisco ، Dell ، SunMicroSystems در second life نمایشگاه برگزار می کنند و در واقع second life به محلی برای گردهمایی کارشناسان کامپیوتری و برنامه نویسان آماتور و با تجربه تبدیل شده است. از دیگر شرکتهای بزرگ حاضر در زندگی دوم میتوان به نیسان ، BMW ، بنز ، آدیداس ، رویترز ، سونی ، وارنر میوزیک ، جنرال موتورز ،Sun و تویوتا اشاره کرد
کار به جایی رسیده که با سفری کوتاه در این دنیای مجازی می توان یک شغل خوب برای خود دست و پا کرد؛ بر این اساس شرکتهایی وجود دارند که فرصتهای شغلی واقعی را بدون هزینه به اطلاع جویندگان می رسانند که اولین شرکت در این زمینه آژانس تبلیغاتی TMP است. کاربران با مراجعه به این شرکت می توانند یه طور مستقیم با مصاحبه کنندگان در شرکت مورد نظر خویش مکالمه داشته و از طریق پیام فوری اطلاعات خود را انتقال دهند.
همچنین مردم می توانند حقوق قانونی چیزهایی که در second life تولید یا اختراع کرده اند در دنیای واقعی به نام خود ثبت کنند.
."نیکولاس نیوم"اقتصاددان وکارآفرین می گوید:شرکت کنندگان در سکند لایف که حقوق معنوی تمامی محصولات طراحی شده توسط خودرا به صورت آنلاین در انحصار دارند،با کاتالوگ طراحی ماشین هایشان در فضای مجازی وبا فروش آنلاین طرح ها به سازندگان ،درآمد کسب می کنند.
لازم به ذکر است که حدود 1.7 میلیون دلار آمریکا در روز گردش مالی Second Life میباشد.
این امکان را به وجود میآورد تا دانشجویان در محیطی امن و شبیهسازی شده چیزهای جدیدی تجربه کنند. آنچه که میتوان آن را بزرگترین مزیت Second Life دانست این است که در اینجا میتوانید اهداف خود را پیش از واقعیت بخشیدن در دنیای حقیقی، مورد ارزیابی قرار دهید. دانشجویان در هر جای دنیا که باشند، میتوانند با گردهم آمدن در این شهر مجازی، یک کالج مجازی بسازند و درآنجا اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند. بسیاری از دانشگاهها و انستیتوهای آموزشی اقدام به
راهاندازی کلاسهای مجازی خود در Second Life کردهاند که از میان فهرست طویل این کالجها و دانشگاهها میتوان به این مراکز اشاره کرد:
● دانشگاه تگزاس، ایالات متحده
● دانشگاه استنفورد، ایالات متحده
● دانشگاه فناوری Arcada، فنلاند
● کالج فیلم و برنامههای رادیویی و تلویزیونی سیدنی، استرالیا
● دانشگاه ایالتی میسوری، ایالاتمتحده
● دانشگاه ایالتی ایلینویز، ایالاتمتحده
● دانشگاه سوگانگ، کره جنوبی
● کالج فناوری ویرجینیا، ایالات متحده
با عضویت در فهرست آدرس اساتید Second Life چنانچه یک موقعیت شغلی با ویژگیها و تخصص شما مورد نیاز باشد، پیغامی از طریق ایمیل به دستتان میرسد و از شما دعوت به کار میشود. همچنین این فهرست شانس به اشتراکگذاری اطلاعات را برای اساتید و متخصصان فراهم می کند.
چنین فهرستهایی نه تنها برای آموزش، بلکه برای موضوعات دیگری چون تجارت نیز وجود دارد.
شرکت لیندن لب (Linden Lab) می گوید کد های نرم افزار خود را برای اصلاحات و استفاده شخصی و اشتراک گذاری با دیگران ، در اختیار توسعه دهندگان علاقه مند قرار می دهد. مدل مد نظر این شرکت همان روشی است که برای توسعه سیستم عامل لینوکس و مرورگر اینترنتی فایرفاکس استفاده می شود.
هر روز اخبار زیادی از زندگی دوم به گوش میرسد خبرهای جالبی مانند به آتش کشیده شدن دفاتر طرفداران دو حزب سوسیالیست و محافظهکار اسپانیایی که رقیب یکدیگر هستند. این دنیای مجازی دستخوش اتفاقات واقعی در دنیای سیاست شد.
در اوایل سال میلادی جاری نیز SLLA ارتش آزادیخواه Second life را که در جهت برقراری دموکراسی مجازی فعالیت میکند، بمبهای را در خارج از دو فروشگاه مجازی Apparel و Reebok خنثی کردند !
زندگی در این دنیا برای افراد بالای 18 سال مجاز مییاشد اما افراد کمتر از 18 سال نگران نباشند آنها میتوانند به دنیای زندگی دوم جوانان گه خاص آنها طراحی شده بروند Teen Second Life