برگزیده های پرشین تولز

آموزش ساخت پارتيشنهاي Multi Primary و يا نصب چندين ويندوز به شكل صحيح

بهناز

Registered User
تاریخ عضویت
10 مارس 2007
نوشته‌ها
400
لایک‌ها
4
با تشکر از شما آیا برای سویچ شدن برای ویندوز دیگه به غیر از BootMagic هیچ روشی توی خود ویندوز وجود نداره یه مطلب دیگه روی برنامه Partition Magic من BootMagic وجود نداره ولی در عوض برنامه دیگه ای به نام PQ Boot وجود داره این در مقایسه با BootMagic چطوره؟
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام
36.gif


. به هر حال براي سويچ كردن از يك ويندوز به ديگري بايد شما كامپيوتر را ريست نماييد، به همين دليل نياز به يك برنامه Boot Manager داريد. BootMagic برنامه بسيار راحتي است. حتما در بازار مي‌توانيد آن را گير بياوريد.
. البته از دل ويندوز مي‌شود پارتيشن ديگر را با برنامه Partition Magic اكتيو كرد اما چون ويندوز در حال اجراست اين كار خطر ناكي است!
. PQ boot يكي از Utilityهاي همراه برنامه PartitionMagic است و با Bootmagic فرق فوكوله! اين همه مغازه برنامه فروشي! يك تكه پا بريدو يك BootMagic گير وياريد.

وفق باشيد.
76.gif


خداحافظ
IgImAx
86/03/16
209.gif
60.gif
 

بهناز

Registered User
تاریخ عضویت
10 مارس 2007
نوشته‌ها
400
لایک‌ها
4
با تشکر الان میگید این باز اومد ببخشید.
PQ Boot چه فرقی میکنه؟من که براحتی ویندوز رو عوض میکنم؟
تو خود ویندوز چجوری میشه این کار رو کرد؟
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام
36.gif


. PQ Boot دقيقا شبيه نسخه داسي BootMagic است وقتي كه فايلهاي اصلي BootMagic وجود نداشته باشند. (منظورم BMCFG.EXE از فايلهاي داسي برنامه Bootmagic) اگر با اين برنامه راحتيد خوب با همين كار كنيد. حداقل از محيط ويندوز كه دوست داريد پارتيشنهايتان را فعال كنيد! جوابتان را مي‌دهد.
. اما تفاوت اصل در نوع عمل كرد اين دونوع برنامه‌است. فرض كنيد شما ويندوز XP و ويندوز 98 داريدو آخرين باري كه كامپيوتر را خاموش كرديد در پارتيشن Primary بوديد كه روي آن ويندوز XP بوده. حالا فرض كنيد كه كامپيوتر را براي اولين بار پس از دفعه قبلي!! مي‌خواهيد روشن نماييد و اينبار قصد داريد مستقيم وارد ويندوز 98 شويد، اما! چون آخرين پارتيشن Active شده شما XP بوده و برنامه BootMagic هم كه خدا را شكر نداريد(و قصد تهيه كردن آن را هم از بازار نداريد!!!) چه اتفاقي مي‌افتد!؟!؟!؟!؟!؟!
. معلوم است! مستقيم وارد ويندوز XP مي‌شويد و از آنجا بايد به كمك برنامه PQ BOOT دوباره پارتيشن 98 را فعال و كامپيوتر را دوباره ريست و انتظار كشيده تا وارد 98 شويد. در حالي كه با تهيه و نصب BootMagic در همان ابتداي روشن كردن كامپيوتر و يا هر دفعه كه كامپيوتر را ريست نماييد، با منوي بوت خيلي قشنگي!! روبرو مي‌شويد كه به راحتي مي‌توانيد يكي از ويندوزها را براي بوت شدن انتخاب نماييييييد! (صفحه‌ BootMagic خيلي قشنگتر از PQ Boot هستاااا بخدا راست ميگم!!!!)
. ممكنه بفرماييد كه PQ Boot را برروي يك فلاپي Bootable گذاشتيد! باز هم اينكار دوبار ريست شدن و يكبار خوانده شدن از فلاپي را نياز دارد. BootMagic سريعتر است، راحتتر است، اصوليتر است و ....

. شما اين همه سوال فرموديد، لطفا به سوال من هم پاسخ بدهيد؟! خدا وكيلي شما راهنماي من را كه از روز اول خدمتتان عرض كردم كه دونلود نماييد و مطالعه فرماييد! كاملا مطالعه كرديد؟؟؟ چون اگر نگاهي هم بهش انداخته بوديد، بعضي از اين سوالات برايتان پيش نمي آيد.

موفق باشيد.
76.gif


خداحافظ
IgImAx
86/03/16
209.gif
60.gif
 

بهناز

Registered User
تاریخ عضویت
10 مارس 2007
نوشته‌ها
400
لایک‌ها
4
من یک بار دیگه از پاسخهای جامع و کامل شما کمال تشکر را دارم.
قرررررررررررررررررررررررررررربانت.
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام
36.gif


به نقل از بهناز :
من یک بار دیگه از پاسخهای جامع و کامل شما کمال تشکر را دارم.
قرررررررررررررررررررررررر رررربانت
. ممننننننون.


به روز شده در 14/03/1387

*** توضيح برنامه‌هاي موجود برروي Image سي‌دي‌هاي ***
. در پست اول، لينك دونلود فايل Image سي‌دي Bootableي قرار داده‌ام. در اين نسخه برخلاف نسخه‌هاي پيشين Multi Bootهاي Image قبلي را به شكل يك بوت دوباره باز نويسي نمودم. با اينكار سرعت ايمني بيشتري پيدا نموده است. همچنين منو و درايورهاي Hiren Boot را كش رفتم (دزديدم!) و با تغييراتي به Image اضافه نمودم. به اين شكا اكثر درايورها براي Optical در اين Image موجود است. Sata/IEEE/USB/... طريقه رايت ايميج‌ها برروي سي‌دي به شكل زير است:


*******************************************
*******************************************
>> روش رايت Image برروي سي‌دي:
. 1) ابتدا فايل را Extract نماييد تا فايل *.ISO از دل فايل ‌Zip خارج شود.
. 2) برنامه رايتر خود را اجرا كرده. (فرض ميكنيم Nero باشد)
. 3) قسمت Burn Image را از برنامه رايتر خود يافته و آن را انتخاب نماييد.
. 4) فايل ISO را با برنامه رايتر باز كنيد. (اگر Nero داريد برنامه Nero Express را اجرا نماييد و از پنل چپ آخرين آيكون را كه در زير آن نوشته "Image, Project, Copy" را انتخاب نماييد و آدرس فايل ISO را تعيين نماييد.)
. 5) براي رايت CDهاي Bootable توصيه ميكنم سرعت رايت را 8x يا كمتر تنظيم نماييد، تا امكان بوت شدن از انواع درايوهاي Optical باشد. (البته اين سي‌دي داراي بوت كوچكيست ولي اين توصيه را براي انواع سي‌دي اگر رعايت نماييد، نتيجه خوب آن را خواهيد ديد!
301.gif
)

توجه: توضيح كامل رايت يك Image سي‌دي از روي هاردديسك برروي سي‌دي توسط برنامه Nero را در فصل 2-2 صفحه 15 از eBook موجود در اين تاپيك توضيح داده‌ام.



*******************************************
*******************************************

>> محيط بوت سي‌دي و توضيح گزينه‌ها:
. پس از دونلود و رايت سي‌دي و بوت كردن سيسم از روي آن يكي از منو‌هاي زير ظاهر خواهد شد.

توجه: (اگر سيستم شما از روي سي‌دي بوت نشد و نميدانيد چگونه سيستم خود را براي بوت شدن از روي CD تنظيم نماييد، راهنماي Ghost را از اين لينك دونلود نماييد و به فصل "تنظيم سيستم براي بوت شدن از روي CD يا Floppy" برويد.)


mainboot.gif

منوي اصلي سي‌دي
. در ابتدا اين منو ظاهر مي‌شود. با انتخاب گزينه 1 از روي هاردديسك به شكل عادي سيستم بوت مي‌شود. با انتخاب گزينه دوم سيستم ازروي سي‌دي بوت مي‌شود.


منوي فوق پس از انتخاب گزينه دواز منوي اصلي ظاهر ميشود

. در اين قسمت 7 گزينه داريد كه نام هر برنامه در جلوي آن نوشته است.
توجه، توجه: (با انتخاب هر گزينه از منوي فوق يك سري منو‌ها ظاهر مي‌شود كه توضيح آنها در ادامه در قسمت "منوهاي انتخاب درايور" نوشته شده است)

گزينه 1: برنامه محيط داس Partition Magic اجرا مي‌شود. محيط داس اين برنامه خيلي شبيه محيط ئيندوز هست، توضيح اين برنامه به شكل كامل در فصل دوم eBook موجود در پست 1 قرار دارد.

گزينه 2:
برنامه محيط داس Ghost اجرا مي‌شود. مي‌توانيد توضيح كامل محيط داس اين برنامه براي انجام اعمال Backup/Restore در eBook آموزشي Ghost را در اين تاپيك مطالعه فرماييد.

گزينه 3:
برنامه محيط داس Boot Magic را اجرا مي‌كند. بر اساس اينكه از قبل برروي پارتيشن خوود Boot Magic نصب نموده‌ايد يا نه بعد از انتخاب اين گزينه پنجره Boot Magic يا فقط گزينه‌هاي متني فعال سازي پارتيشن‌هاي Primary ظاهر مي‌شود. توضيح اين برنامه به شكل كامل در فصل سوم و از صفحه 50 eBook موجود در پست 1 قرار دارد.

گزينه 4:


محيط NTFS4DOS

. همانطور كه در انتهاي صفحه مشاهده مي‌فرماييد،(فلش 1) سوالي پرسيده شده و منتظر پاسخ شماست! در دوخط بالاي آن گفته كه دقيقن چي بايد بنويسيد!(فلش سبز) اكثرن اينجا يا كليد Enter را ميزنند يا فقط مي‌نويسند y و كليد Enter را مي‌زنند!!! در حالي كه در خط قبل از سوال! گفته كه بايد كلمه yes را كامل بنويسيد!!! (با حروف كوچك). همچنين در شكل فوق و در خطوط بالا دقت نماييد(فلش 2) نام تخصيص داده به پارتيشن‌هايتان را نوشته و با نام معمول آنها (كه معمولن با C شروع مي‌شده فرق دارد) در مثال فوق C من كه NTFS هست را با نام E مي‌شناسد و براي آنكه خيالتان راحت شود از در آن از فرمان‌هاي DIR و MD و ِ DEL و RD استفاده كردم:




. با انتخاب اين گزينه سيستم شما با داسي كه پارتيشنهاي NTFS را پشتيباني مي‌كند، بوت مي‌شود. در اين داس شما امكان دسترسي به پارتيشن‌هاي NTFS را داريد!(از ويندوز NT v1 گرفته تا Vista) اكثر فرمان‌هاي داس همچون ساخت شاخه، كپي فايل، حذف و ... در دسترس شما قرار مي‌گيرد. NTFS4DOS بسيار مناسب براي زماني هست كه ويندوز خراب است و شما فايلهايي در درايو C داريد و مي‌خواهيد قبل از نصب مجدد ويندوز و يا فرمت آن پارتيشن، آنها را جابجا نماييد.


گزينه 5:



. امكان Defrag كردن پارتيشنهاي NTFS از محيط داس را به شما مي‌دهد!!! در محيط فوق به سادگي كار هر كليد توضيح داده‌شده است. با فشار كليد نام يك درايو عمل Defrag شروع ميشود. (مثلن حرف C)ه

گزينه 6:



. اين گزينه براي اكثر كاربران بسيار مناسب است. در اين گزينه همان فايل AutoChk ويندوز قرار دارد. پس از مشاهده محيط فوق گزينه 1 را كه با فلش مشخص شده است انتخاب نماييد. قبل از آشكار شدن محيط فوق برنامه بوت به شكل اتوماتيك به دنبال فايل Autochk برروي هاردديسك شما ميگردد.(كه معمولن در آدرس Windows\System32\Autochk.exe هست) اما از آنجا كه امكان خراب بودن اين فايل يا نصب نبودن ويندوز يا حتا ويروسي بودن آن هست، يك كپي از آن را برروي CD قرار داده‌ام. توصيه ميكنم حتمن آن را كه گزينه يك هست، انتخاب نماييد. (گول تاريخ فايل نخوريد!!!)

. اهميت اين گزينه زماني خودش را بيشتر نشان مي‌دهد كه مشكلي براي پارتيشن ويندوز يا ديگر پارتيشن‌ها پيش مي‌آيد و امكان بالا آمدن ويندوز هم نيست! همچنين اجراي اين گزينه قبل از انجام دادن هر گونه عملياتي با Partition Magic بسيار مناسب است.

گزينه 7:
. برنامه‌اي براي تشخيص نوع Processorهاي Intel از محيط داس!


*******************************************
*******************************************

>> منوهاي انتخاب درايور:
. با انتخاب هريك از 7 گزينه منوي بوت اين منو ظاهر مي‌شود:



. من به شكل پيش فرض گزينه VIDE-CDD را انتخاب نموده‌ام كه براي اكثر شما عزيزان جواب مي‌دهد. اين منو پس از 3 ثانيه به شكل اتوماتيك با انتخاب VIDE-CDD پسته مي‌شود.

. در اين منو شما مي‌توانيد با استفاده از موس يا كيبورد نوع درايور مورد نظر خود را براي انواع درايوهاي optical يا پورت‌هاي IEEE (همان firewire يا 1394) يا USB يا SCSI انتخاب نماييد. پس از انتخاب درايور مورد نظر خود از منوي فوق، اگر به شكل موفقيت آميز نصب شود عبارات سبز رنگ زير را خواهيد ديد:



. اگر درايور انتخابي شما با موفقيت نصب شد به سوالات بعدي كه ظاهر مي‌شود با فشار كليد "N" پاسخ نه دهيد:



. اگر درايور انتخابي شما با پيام errorي نصب نشد در چنين حالتي يكي از درايور‌هاي پيشنهادي را كه در پنجره‌هاي بعدي ظاهر مي‌شود را انتخاب نماييد. براي مشاهده منوي كامل درايور‌ها كه بار اول آن را مشاهده نموديد كافيست در آخرين پنجره كه عبارت:

. در آن نوشته شده است پاسخ Y را دهيد. شما به هر تعداد درايوري كه فكر مي‌كنيد ممكنه مورد استفاده شما باشد مي‌توانيد آنها را انتخاب و نصب نماييد. اما بعضي از آنها برروي بعضي از سيستم‌ها باعث هنگ سيستم مي‌شوند و نياز به ريست سيستم خواهيد داشت.


*******************************************
*******************************************

. توجه توجه :
1: اصل فايلهاي NTFS مربوط به شركت Avira است كه براي اطلاعات بيشتر مي‌توانيد به اين لينك مراجعه نماييد.
2: اصل محيط بوت گزينه Avira - Chkdsk فقط يك گزينه Autochk داشت و آن هم از ويندوز روي سيستم بود. همچنين CD Drive را پشتيباني نمي‌ كرد.
3: درايورهاي قطعاتي چون Optical Drives و پورت‌ها و منو‌هاي انتخاب آنها از سي‌دي Hiren's گش رفته‌ام و براي سازگاري با سي‌دي خود در آنها تغييراتي اعمال نموده‌ام. با عذر خواهي و تشكر از سازنده سي‌دي Hiren's
4: اميد وارم مفيد واقع شود.

. اگر سوالي بود در خدمتم. اما لطفن اول راهنماي من را بخوانيد سپس به سوالات و پاسخ‌ها ديگران در همين تاپيك توجه نماييد، اگر بازهم سوالي باقي ماند در خدمتم.

موفق باشيد.
76.gif


خداحافظ
IgImAx
86/03/19
209.gif
60.gif
 
Last edited:

بهناز

Registered User
تاریخ عضویت
10 مارس 2007
نوشته‌ها
400
لایک‌ها
4
igimax جان کارت درسته به خدا.
گلی به خدا.
 

بهناز

Registered User
تاریخ عضویت
10 مارس 2007
نوشته‌ها
400
لایک‌ها
4
igimax جان یه مشکل برام پیش اومده وقتی من روی ویندوز دوم میرم با پارتیشن مجیک میتونم درایوی که ویندوز اول رو روش دارم آنهید کنم وبا ریست کردن میتونم همه درایو ها رو در مای کامپیوتر ببینم ولی این کار رو در ویندوز اول نمی تونم بکنم وقتی که اپلی رو میزنم رست میشه بعد با اعمال پیام میده که دستی ریست کنید و ریست میکنم و درایو ویندوز دوم رو نشون نمیده مشکل از کجاست چجوری میتونم ببینم.
با تشکر از شما
 

amin007110

کاربر فعال نرم افزار
کاربر فعال
تاریخ عضویت
8 مارس 2004
نوشته‌ها
3,790
لایک‌ها
37
سن
43
محل سکونت
No.20, Esfahan, Iran
اگه بتونيد فايل Boot.ini رو به شيوه صحيح ويرايش کنيد ديگه اساساً نيازی به Boot Magic يا هر نوع مشابهش وجود نداره. من خودم شخصاً از 2002 ديگه ازش استفاده نميکنم چون MBR رو تغيير ميده و اين موضوع تو Data Recovery اذيت ميکنه. با اضافه کردن يه خط ساده ميشه مديريتو به Boot.ini سپرد.
اون PQBoot هم جز اون ايرادی که گفته شد عيب ديگش اينه که پارتيشن پرايمری دوم رو Hide ميکنه.
 

amin007110

کاربر فعال نرم افزار
کاربر فعال
تاریخ عضویت
8 مارس 2004
نوشته‌ها
3,790
لایک‌ها
37
سن
43
محل سکونت
No.20, Esfahan, Iran
igimax جان یه مشکل برام پیش اومده وقتی من روی ویندوز دوم میرم با پارتیشن مجیک میتونم درایوی که ویندوز اول رو روش دارم آنهید کنم وبا ریست کردن میتونم همه درایو ها رو در مای کامپیوتر ببینم ولی این کار رو در ویندوز اول نمی تونم بکنم وقتی که اپلی رو میزنم رست میشه بعد با اعمال پیام میده که دستی ریست کنید و ریست میکنم و درایو ویندوز دوم رو نشون نمیده مشکل از کجاست چجوری میتونم ببینم.
با تشکر از شما
اگه BootMagic نصب کردی اونه که اينکارا رو ميکنه. تو تنظيماتش بزن که اينکارو نکنه چون کار بديه !!!
البته اگه برا 98 اينکارو ميکنه کار خوبی ميکنه ها ! چون 98 کلاً موجود حسوديه اگه 2 تا پرايمری يا بيشتر ببينه ميريزه کل هاردو به هم.
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
igimax جان یه مشکل برام پیش اومده وقتی من روی ویندوز دوم میرم با پارتیشن مجیک میتونم درایوی که ویندوز اول رو روش دارم آنهید کنم وبا ریست کردن میتونم همه درایو ها رو در مای کامپیوتر ببینم ولی این کار رو در ویندوز اول نمی تونم بکنم وقتی که اپلی رو میزنم رست میشه بعد با اعمال پیام میده که دستی ریست کنید و ریست میکنم و درایو ویندوز دوم رو نشون نمیده مشکل از کجاست چجوری میتونم ببینم.
با تشکر از شما

سلام
36.gif


. همانطور كه قبلا هم خدمتتان عرض كردم، انجام اين كار يعني فعال كردن پارتيشن Primary ديگر از دل پارتيشن Primary كه الان ويندوز در آن فعال است كار صحيح نيست و مشاهده هر دو پارتيشن Perimary كه ديگر واي واي واي !!! اگر بعد از اين همه تذكر ، حرف من را قبول نداريد سري به راهنماي خود برنامه PartitionMagic بزنيد. در هر صورت فايل سي‌دي Bootable را Upload كردم و در آن برنامه داسي Bootmagic موجود است.
. يك سوال از شما! آيا تهيه برنامه BootMagic از بازار برايتان مشكلي دارد؟ اگر ميخواهيد تا لينك دونلود آن را برايتان بزارم؟ البته حدود 14MB است! به سوال قبلي من كه پرسيده بودم آيا راهنماي من را مطالعه كرديد كه پاسخ نداديد! مشكل شما با نصب BootMagic حل مي‌شود. وسلام!

موفق باشيد.
76.gif


خداحافظ
IgImAx
86/03/20
209.gif
60.gif
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
اگه بتونيد فايل Boot.ini رو به شيوه صحيح ويرايش کنيد ديگه اساساً نيازی به Boot Magic يا هر نوع مشابهش وجود نداره. من خودم شخصاً از 2002 ديگه ازش استفاده نميکنم چون MBR رو تغيير ميده و اين موضوع تو Data Recovery اذيت ميکنه. با اضافه کردن يه خط ساده ميشه مديريتو به Boot.ini سپرد.
اون PQBoot هم جز اون ايرادی که گفته شد عيب ديگش اينه که پارتيشن پرايمری دوم رو Hide ميکنه.

سلام Amin جان
36.gif


. دوستمان (بهناز خانم) پارتيشن‌هاي خود را به شكل Multi Primary در آورده است. ويندوزهاي ايشان به شكل Dual Boot (يا Multi Boot) نصب نشده‌اند كه بتوانند با تغيير در فايل Boot.ini ويندوز دوم را بوت نمايند. البته، اساسا فايل Boot.ini براي Active كردن و Hide كردن يك پارتيشن نيست و چنين توان و كارايي هم ندارد. (در پست 17 تقريبا به شكل كامل در مورد توضيح Boot.ini داده‌ام به همراه كلي لينك Reference) همانطور هم كه خودتان فرموديد، برنامه‌اي توان اين كار را دارد كه در MBR (يا Master Boot Record) نشته باشد و Boot.ini جايش در Root درايو C و همانند يك فايل معمولي است. (نه در MBR جا دارد نه در Boot Sector ...)
. در تمام متنها و راهنماها بهترين روش براي مديريت پارتيشنهاي Multi Primaryها استفاده از برنامه‌هاي Boot Manager است. كه چون بحث ما در اين تاپيك استفاده از محصولات Symantec است، به همين خاطر از برنامه BootMagic استفاده نموده‌ايم. البته در دنياي كامپيوتر هر نوع اكتشافي ممكن است. گاهي مي‌شود با بعضي از برنامه‌ها و يا راه‌ها به نتيجه‌اي رسيد كه آنها (برنامه يا راه) براي آن كار ساخته نشده‌اند.

. يك ابهام برايم پيش آمده:
من خودم شخصاً از 2002 ديگه ازش استفاده نميکنم چون MBR رو تغيير ميده و اين موضوع تو Data Recovery اذيت ميکنه.

. دقيقا منظورتان را از برنامه‌هاي Data Recovery متوجه نشدم.
اولا: اگر منظورتان برنامه‌هايي است كه براي بازيافت فايلهاي حذف شده به دليل پاك شدن، فرمت شدن، پارتيشن بندي و ... ميباشد (همانند GetDataBack و EasyCDRecovery و ... كه در اينجا توضيح داده‌ام) كه اين برنامه‌ها براي بازيافت فايلها اصلا كاري به MBR ندارند!! اينها (اكثرا) از دو روش استفاده مينمايند:
1) استفاده از File allocation Table اگر سالم باشد. (يا همان FAT در فايل سيستم‌هاي FAT12/16/32 و MFT در NTFS)ه
2) روش جاروبي يا RawRecovery (در اين روش بدون در نظر گرفتن فايل سيستم، هارد ديسك به شكل Sector-by-Sector براي يافت فايلها جستجو مي‌شود)
. البته الگوريتمهاي ديگر را نيز مي‌شود نام برد اما معمئلا اصل روش همينهاست. بنابر اين چگونه و كجا ممكن است كه هر نوع برنامه Boot Managerي در كار برنامه‌هاي Data Recovery اختلال ايجاد نمايد؟ براي اطمينان از اين موضع باز هم جستجويي در راهنماي 3 برنامه DataRecovery كه برروي سيستم من نصب بودند كردم تا شايد مطلبي در مورد ناسازگاري بهر نوع برنامه‌ي Boot Manager و يا به شكل خاص BootMagic بيابم. اما چيزي نيافتم!! اگر شما لينكي در اين مورد داريد بفرماييد تا هم ياد بگيريم و هم اين نكته را در راهنماي پست اول اضافه نمايم. (در راهنماي BootMagic و PartitionMagic هم چيزي نيافتم!)
دوما: اگر منظورتان برنامه‌هايي همانند Norton GoBack يا مشابه آن است كه كار آنها Recovery ويندوز،فايلها و يا تنظيمات مختلف برنامه‌ها و يا ويندوز است، كه بايد بگويم كاملا درست فرموديد. و البته واضح هم هست چون برنامه Norton GoBack هم همانند برنامه BootMagic نياز به MBR دارد و از قديم گفته اند كه دو درويش در گليمي بخوسپند ولي دو .... كه البته تا كنون فقط تنها ناسازگاري كه يافتم همين برنامه بوده است.

اگه BootMagic نصب کردی اونه که اينکارا رو ميکنه. تو تنظيماتش بزن که اينکارو نکنه چون کار بديه !!!
البته اگه برا 98 اينکارو ميکنه کار خوبی ميکنه ها ! چون 98 کلاً موجود حسوديه اگه 2 تا پرايمری يا بيشتر ببينه ميريزه کل هاردو به هم.

. من حدس ميزنم كه شما اينطور فكر ميكنيد كه بهناز خانم ويندوز‌هايش را به شكل Dual Boot نصب كرده؟ اما در هر صورت يك نكته اساسي را به ياد من آورديد كه به بهناز خانم متذكر شوم!:

. بهناز خانم! اساس وجودي و مهمترين فايده پارتيشن‌هاي Multi Primary بر اساس امنيت بالا ي آنها مي‌باشد. اين امنيت بالا بر اساس همين نكته‌اي است كه شما اشتباهن مي‌خواهيد آن را زير پا بگذاريد!!!!! يعني پنهان بودن يك پارتيشن از ديد پارتيشن ديگر! توضيح كامل را احتمالا در راهنماي من هننننننننننوز نخوانديد!!!
69.gif

. چه خوب ميشد يا شما راهنما را مي‌خوانديد و يا من راهنما را در همينجا مي‌نوشتم!!! چون تقريبا مي‌توان براي اكثر سوالات شما در راهنماي من پاسخي كامل يافت.

موفق باشيد.
76.gif


خداحافظ
IgImAx
86/03/20
209.gif
60.gif
 

amin007110

کاربر فعال نرم افزار
کاربر فعال
تاریخ عضویت
8 مارس 2004
نوشته‌ها
3,790
لایک‌ها
37
سن
43
محل سکونت
No.20, Esfahan, Iran
سلام Amin جان
36.gif


. دوستمان (بهناز خانم) پارتيشن‌هاي خود را به شكل Multi Primary در آورده است. ويندوزهاي ايشان به شكل Dual Boot (يا Multi Boot) نصب نشده‌اند كه بتوانند با تغيير در فايل Boot.ini ويندوز دوم را بوت نمايند. البته، اساسا فايل Boot.ini براي Active كردن و Hide كردن يك پارتيشن نيست و چنين توان و كارايي هم ندارد. (در پست 17 تقريبا به شكل كامل در مورد توضيح Boot.ini داده‌ام به همراه كلي لينك Reference) همانطور هم كه خودتان فرموديد، برنامه‌اي توان اين كار را دارد كه در MBR (يا Master Boot Record) نشته باشد و Boot.ini جايش در Root درايو C و همانند يك فايل معمولي است. (نه در MBR جا دارد نه در Boot Sector ...)
. در تمام متنها و راهنماها بهترين روش براي مديريت پارتيشنهاي Multi Primaryها استفاده از برنامه‌هاي Boot Manager است. كه چون بحث ما در اين تاپيك استفاده از محصولات Symantec است، به همين خاطر از برنامه BootMagic استفاده نموده‌ايم. البته در دنياي كامپيوتر هر نوع اكتشافي ممكن است. گاهي مي‌شود با بعضي از برنامه‌ها و يا راه‌ها به نتيجه‌اي رسيد كه آنها (برنامه يا راه) براي آن كار ساخته نشده‌اند.

. يك ابهام برايم پيش آمده:


. دقيقا منظورتان را از برنامه‌هاي Data Recovery متوجه نشدم.
اولا: اگر منظورتان برنامه‌هايي است كه براي بازيافت فايلهاي حذف شده به دليل پاك شدن، فرمت شدن، پارتيشن بندي و ... ميباشد (همانند GetDataBack و EasyCDRecovery و ... كه در اينجا توضيح داده‌ام) كه اين برنامه‌ها براي بازيافت فايلها اصلا كاري به MBR ندارند!! اينها (اكثرا) از دو روش استفاده مينمايند:
1) استفاده از File allocation Table اگر سالم باشد. (يا همان FAT در فايل سيستم‌هاي FAT12/16/32 و MFT در NTFS)ه
2) روش جاروبي يا RawRecovery (در اين روش بدون در نظر گرفتن فايل سيستم، هارد ديسك به شكل Sector-by-Sector براي يافت فايلها جستجو مي‌شود)
. البته الگوريتمهاي ديگر را نيز مي‌شود نام برد اما معمئلا اصل روش همينهاست. بنابر اين چگونه و كجا ممكن است كه هر نوع برنامه Boot Managerي در كار برنامه‌هاي Data Recovery اختلال ايجاد نمايد؟ براي اطمينان از اين موضع باز هم جستجويي در راهنماي 3 برنامه DataRecovery كه برروي سيستم من نصب بودند كردم تا شايد مطلبي در مورد ناسازگاري بهر نوع برنامه‌ي Boot Manager و يا به شكل خاص BootMagic بيابم. اما چيزي نيافتم!! اگر شما لينكي در اين مورد داريد بفرماييد تا هم ياد بگيريم و هم اين نكته را در راهنماي پست اول اضافه نمايم. (در راهنماي BootMagic و PartitionMagic هم چيزي نيافتم!)
دوما: اگر منظورتان برنامه‌هايي همانند Norton GoBack يا مشابه آن است كه كار آنها Recovery ويندوز،فايلها و يا تنظيمات مختلف برنامه‌ها و يا ويندوز است، كه بايد بگويم كاملا درست فرموديد. و البته واضح هم هست چون برنامه Norton GoBack هم همانند برنامه BootMagic نياز به MBR دارد و از قديم گفته اند كه دو درويش در گليمي بخوسپند ولي دو .... كه البته تا كنون فقط تنها ناسازگاري كه يافتم همين برنامه بوده است.



. من حدس ميزنم كه شما اينطور فكر ميكنيد كه بهناز خانم ويندوز‌هايش را به شكل Dual Boot نصب كرده؟ اما در هر صورت يك نكته اساسي را به ياد من آورديد كه به بهناز خانم متذكر شوم!:

. بهناز خانم! اساس وجودي و مهمترين فايده پارتيشن‌هاي Multi Primary بر اساس امنيت بالا ي آنها مي‌باشد. اين امنيت بالا بر اساس همين نكته‌اي است كه شما اشتباهن مي‌خواهيد آن را زير پا بگذاريد!!!!! يعني پنهان بودن يك پارتيشن از ديد پارتيشن ديگر! توضيح كامل را احتمالا در راهنماي من هننننننننننوز نخوانديد!!!
69.gif

. چه خوب ميشد يا شما راهنما را مي‌خوانديد و يا من راهنما را در همينجا مي‌نوشتم!!! چون تقريبا مي‌توان براي اكثر سوالات شما در راهنماي من پاسخي كامل يافت.

موفق باشيد.
76.gif


خداحافظ
IgImAx
86/03/20
209.gif
60.gif
خوب چون الان زياد فرصت ندارم کوتاه ميگم و توضيح رو ميذارم برای بعد.
با Boot.ini هم ميشه Multi Primary ها رو بوت کرد. شخصاً اينکارو کردم.
منظورم از Data Recovery بطور خاص Partition Recovery بود. صحبتی که کردم به خاطر تجربه شخص خودم بود اونم چندين بار.
در مورد آخر Document های Partition Magic رو يه مرور مجدد بفرماييد درباره روش برخورد OSها با MultiPrimary.
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام امين جان
36.gif


خوب چون الان زياد فرصت ندارم کوتاه ميگم و توضيح رو ميذارم برای بعد.
با Boot.ini هم ميشه Multi Primary ها رو بوت کرد. شخصاً اينکارو کردم.
منظورم از Data Recovery بطور خاص Partition Recovery بود. صحبتی که کردم به خاطر تجربه شخص خودم بود اونم چندين بار.
در مورد آخر Document های Partition Magic رو يه مرور مجدد بفرماييد درباره روش برخورد OSها با MultiPrimary

. ممنون از وقتي كه مي گذاريد! لطفا اگر فرصت نداريد لينك و يا لينكهايي براي هر سه موردي كه فرموديد بگذاريد خودم در مورد آنها تحقيق مي‌كنم و نتيجه را به اطلاع دوستان مي‌رسانم.ممنون.(اينطوري وقت شما هم گرفته نمي شود) اگر لينكها Reference انگليسي باشند بهتر است!

موفق باشيد.
76.gif


خداحافظ
IgImAx
86/03/21
209.gif
60.gif
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام
36.gif


. داشتم در مورد نكته‌اي كه دوستمان آقا امين در مورد Boot.ini فرمودند، تحقيق مي‌كردم. در بين جستجوهام با Google و يا در سايت Microsoft با مطلب جالبي در سايت Microsoft مواجه شدم. آموزش نصب چندين ويندوز به شكل Multiple Boot (در واقع اگر شما دو ويندوز را در دو درايو C و D نصب نماييد Microsoft آن را Dual Boot و اگر بيشتر نصب نماييد آن را Multiple Boot مي‌نامد.)
. در اين راهنما نكاتي همچون: اصطلاحات و تعريف آنها، ترتيب نصب OS ها و تقدم و تاخر آنها، نكاتي كه بايد رعايت نماييد و ... در هر صورت دوستاني كه به هر دليل دوست دارند از روش Dual Boot ويندوزهاي خود را نصب نمايند و نه Multi Primary از راهنماي زير استفاده نماييند كه كارشون درستتر باشد:

How to create a multiple-boot system in Windows XP
و اين:
Definition of System Partition and Boot Partition


. نكته جالب ديگر، من تاحدودي مطلع بودم كه Microsoft از Multi Primary پشتيباني نمي‌كند (مثل خيلي از چيزهاي ديگر و ديگران مي‌شازند و ما از آنها در ويندوز استفاده مي‌نماييم!) اما اينبار كه تقريبا زمان زيادي گذاشتم و در سايت Microsoft گشتم حتي يك اشاره در مورد Multi Primary نبود!
. نكته جالب در اين راهنما اين مطلب است:

System Partition
The system partition refers to the disk volume that contains the hardware-specific files that are needed to start Windows (for example, Ntldr, Boot.ini, and Ntdetect.com).
Boot Partition
The boot partition refers to the disk volume that contains the Windows operating system files (by default, in the WINDOWS folder) and its support files (by default in the WINDOWS\System32 folder).

The boot partition can, but is not required, to be the same partition as the system partition.

There will be one (and only one) System partition, but there will be one Boot partition for each operating system in a multi-boot system.

. جالب بود نه! همچنين دونبال Syntex دستورات Boot.ini گشتم كه در كتاب Microsoft® Windows® XP Professional Resource Kit, Second Edition آن را يافتم. لينك كامل مطلب فوق.(البته در لينكهاي پست 17 هم بود) اگر قرار باشه كه Boot.ini توان كار با Multi Primary ها را داشته باشه. پس در يكي از پارامترهاي Boot.ini در كتاب فوق بايد، پارامتر مورد نظر براي كار كردن با Multi Primaryها بايد موجود باشد. الان دير وقته، فردا من هم نگاه ميكنم. اما اينهم يك مطلب ديگر از سايت Microsoft در مورد دليل وجودي فايل Boot.iniه

Purpose of the BOOT.INI File in Windows 2000 or Windows NT

موفق باشيد.
76.gif


خداحافظ
IgImAx
86/03/22
209.gif
60.gif
 

amin007110

کاربر فعال نرم افزار
کاربر فعال
تاریخ عضویت
8 مارس 2004
نوشته‌ها
3,790
لایک‌ها
37
سن
43
محل سکونت
No.20, Esfahan, Iran
سلام
36.gif


. داشتم در مورد نكته‌اي كه دوستمان آقا امين در مورد Boot.ini فرمودند، تحقيق مي‌كردم. در بين جستجوهام با Google و يا در سايت Microsoft با مطلب جالبي در سايت Microsoft مواجه شدم. آموزش نصب چندين ويندوز به شكل Multiple Boot (در واقع اگر شما دو ويندوز را در دو درايو C و D نصب نماييد Microsoft آن را Dual Boot و اگر بيشتر نصب نماييد آن را Multiple Boot مي‌نامد.)
. در اين راهنما نكاتي همچون: اصطلاحات و تعريف آنها، ترتيب نصب OS ها و تقدم و تاخر آنها، نكاتي كه بايد رعايت نماييد و ... در هر صورت دوستاني كه به هر دليل دوست دارند از روش Dual Boot ويندوزهاي خود را نصب نمايند و نه Multi Primary از راهنماي زير استفاده نماييند كه كارشون درستتر باشد:

How to create a multiple-boot system in Windows XP
و اين:
Definition of System Partition and Boot Partition


. نكته جالب ديگر، من تاحدودي مطلع بودم كه Microsoft از Multi Primary پشتيباني نمي‌كند (مثل خيلي از چيزهاي ديگر و ديگران مي‌شازند و ما از آنها در ويندوز استفاده مي‌نماييم!) اما اينبار كه تقريبا زمان زيادي گذاشتم و در سايت Microsoft گشتم حتي يك اشاره در مورد Multi Primary نبود!
. نكته جالب در اين راهنما اين مطلب است:

System Partition
The system partition refers to the disk volume that contains the hardware-specific files that are needed to start Windows (for example, Ntldr, Boot.ini, and Ntdetect.com).
Boot Partition
The boot partition refers to the disk volume that contains the Windows operating system files (by default, in the WINDOWS folder) and its support files (by default in the WINDOWS\System32 folder).

The boot partition can, but is not required, to be the same partition as the system partition.

There will be one (and only one) System partition, but there will be one Boot partition for each operating system in a multi-boot system.

. جالب بود نه! همچنين دونبال Syntex دستورات Boot.ini گشتم كه در كتاب Microsoft® Windows® XP Professional Resource Kit, Second Edition آن را يافتم. لينك كامل مطلب فوق.(البته در لينكهاي پست 17 هم بود) اگر قرار باشه كه Boot.ini توان كار با Multi Primary ها را داشته باشه. پس در يكي از پارامترهاي Boot.ini در كتاب فوق بايد، پارامتر مورد نظر براي كار كردن با Multi Primaryها بايد موجود باشد. الان دير وقته، فردا من هم نگاه ميكنم. اما اينهم يك مطلب ديگر از سايت Microsoft در مورد دليل وجودي فايل Boot.iniه

Purpose of the BOOT.INI File in Windows 2000 or Windows NT

موفق باشيد.
76.gif


خداحافظ
IgImAx
86/03/22
209.gif
60.gif
خوب من راستش هنوز نفهميدم موضوع دقيقاً سر چيه. ولی در مورد اين چند موردی که الان صحبت شد فکر کنم تو آرشيو E-Book هام مطلب باشه ميگردم پيدا ميکنم کپی ميکنم يا لينک ميدم. در مورد روش برخورد OS با Multi Primary هم به اختصار اينو بگم که (البته شايدم بدونيد، برا اونا که نميدونن...) windows های سری 95 و 98 و Me چنانچه بيش از يه Primary رو ببينن MBR رو به هم ميريزن. اما windows های سری NT کلاً مشکلی با اين مسأله ندارن. پس اگه windows اول مسلن 98 و دومی XP باشه الزام به استفاده از برنامه اي مثل BootMagic که خودم به بقيه ترجيحش ميدم وجود داره يا اينکه به کل بيخيال Multi Primary بشيم. امّا اگه هر 2 يا 3 يا n ويندوز ما از نوع NT باشن ميشه با استفاده از فايل Boot.ini اون windows که روی Partition اول هست همه windows ها رو بوت کرد و ديگه نيازی به Hide کردن وجود نداره و وقتی نيزی به Hide کردن نباشه خوب نيازيم به BootMagic نيست.
يه نکته رو هم اينجا تو پرانتز بگم همينجوری الان يادم اومد تنها سيستم عاملی که ميتونه از روی Logical Drive بوت بشه Linux هست که البته بايد الزاماً روی اولين درايو Logical نصب بشه.
يه نکته ديگه هم اينکه سيستم Dual Boot به صورت يک Primary Partition در حالتی که مثلاً 98 روی C باشه و ايکس پی روی D و بعد به هر دليلی C فرمت بشه باز هم به راحتی قابل بازسازيه و اينطور نيست که XP که روی D هست ديگه بوت نشه. ساده ترين راه استفاده از دستور خط فرمان Fixboot با استفاده از Windows XP CD هست.
انشاء الّله که تو چند روز آينده فرصتی دست بده و به لينک های جناب igimax هم سری بزنم گر چه که برخی رو قبلاً ديده بودم.
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام امين جان
36.gif


. در ابتدا بگم كه آقا عجب سايت خوب و عالي داريد با مطالب بسيار آموزنده و زيبا. http://habilha.persianblog.com تقريبا اكثر مطالب آنها را خواندم. و لينك سايت شما را به دوستام PM و Email كردم. از مطالب زير بيشتر از بقيه لذت بردم:
1) A girl and a boy were on a motorcycleه
2) هReason to Love
3) مردی با اسب و سگش، در جادّه اي راه می رفتند.

. بسيار عالي بود لطفا ادامه بدهيد....

خوب من راستش هنوز نفهميدم موضوع دقيقاً سر چيه.
. خوب در پست اخير شما متوجه سوءتفاهمات شدم. اول اين را روشن كنم كه راهنماي من در پست اول و راهنمايي‌هاي من به دوستان بر اساس مطالب و روشهاي ذكر شده در برنامه‌ها و Reference هاي شركت Symantec هستند. همانطور كه در پست قبلي به دوستان نشان دادم Microsaft بر روش Dual و Multiple بوت پا فشاري مي‌كند و اساسا يك مطلب در مورد Multi Primary و يا روشي براي پشتيباني از آن ندارد. (حداقل تا كنون نديدم! اگر ديديد لطفا اطلاع دهيد) برهمين اساس راهنمايي خود را بر اساس راهنماي Symantec قرار داده‌ام (اگر چه روش Multi Primary توسط ديگر شركتها هم پشتيباني مي‌شود همانند Acronis، Paragonو ...)

. بر اساس روش و قوانين ساخت پارتيشن‌هاي Multi Primary (يعني ساختن دو تا سه پارتيشن C) در راهنماهاي
Symantec چكيده قوانين اين است:

1) همواره بايد يك پارتيشن C در بين پارتيشنهاي Primary ديگر Active باشد و ديگر پارتيشنهاي C (يا Primaryهاي ديگر) بايد Hide باشد. اين Hide بودن پارتيشن‌هاي ديگر، اساس ايمني Multi Primaryها است.
2) هيچ تقدم و تاخري در نصب نوع OSها در Multi Primaryها نيست.
3) الزاما بايد از يك برنامه Boot Manager براي استفاده از Multi Primaryها بايد استفاده كرد.
4) حداكثر 3 تا OS در حالت Multi Primary مي‌شود نصب كرد، برعكس Multiple Boot كه به قول شما nتا OS هم مي‌شود نصب كرد. اما اين روش امنيت Multi Primary را ندارند. (در راهنما امنيتها را نوشته‌ام)

. خوب حالا سوءتفاهمات:

در مورد روش برخورد OS با Multi Primary هم به اختصار اينو بگم که (البته شايدم بدونيد، برا اونا که نميدونن...) windows های سری 95 و 98 و Me چنانچه بيش از يه Primary رو ببينن MBR رو به هم ميريزن. اما windows های سری NT کلاً مشکلی با اين مسأله ندارن.
. طبق قانون يك، چون همواره فقط يك پارتيشن Active (و ديگران Hide ميشوند) است پس هيچ OSي از هر نوعي ديگر پارتيشن هاي Primary را نمي‌بيند كه مشكلي پيش بياورد! به متن راهنماي همراه PartitionMagic صفحه 65 توجه فرماييد:
Setting an Active Partition
The Set Active operation lets you make a partition the active partition (the partition the
computer boots from). Norton provides multiple ways to set a partition active:
PartitionMagic (Windows version or rescue disk version), BootMagic, PQBoot, and
PQBoot for Windows. This section explains changing the active partition from within
PartitionMagic.
Only one partition on a hard disk can be active at a time. To boot your computer from a
partition, the partition must be on the first disk, and it must contain an operating system.
When your computer boots, it reads the partition table of the first disk to find out which
partition is active and boots from that partition.

If you plan to install an operating system to a partition, the partition must be active.
PartitionMagic hides any other FAT, FAT32, and NTFS primary partitions (unlike
Windows 9x and DOS FDISK programs which cannot hide or unhide partitions). Hiding
the other primary partitions makes it easy to install multiple operating systems and
choose the one you want to set active. For example, if you have Windows 95 and want to
install Windows NT in a separate partition, you can make the Windows 95 partition
smaller, create another primary partition, set it as the active partition, and then boot from
the Windows NT installation diskettes.

پس اگه windows اول مسلن 98 و دومی XP باشه الزام به استفاده از برنامه اي مثل BootMagic که خودم به بقيه ترجيحش ميدم وجود داره يا اينکه به کل بيخيال Multi Primary بشيم.
. همانطور كه گفته شد تقدم و تاخر و نوع OSها هيچ اهميتي در Multi Primaryها ندارد. اين تفاوت در Dual يا Multiple بوت مهم است كه در لينك پست قبل مربوط به Microsoft مي‌توانيد اين نكته را ببينيد.

امّا اگه هر 2 يا 3 يا n ويندوز ما از نوع NT باشن ميشه با استفاده از فايل Boot.ini اون windows که روی Partition اول هست همه windows ها رو بوت کرد و ديگه نيازی به Hide کردن وجود نداره و وقتی نيزی به Hide کردن نباشه خوب نيازيم به BootMagic نيست.
. اين كه نياز به Unhide پارتيشنها نباشد پس ديگر نيازي هم به ساختن Multi Primary ها نيست. (چون حداكثر اين نوع پارتيشنها 3تاست و هم Unhide بودن آنها غير منطقي است و روش Multiple Boot منطقي ترين روش است)

يه نکته رو هم اينجا تو پرانتز بگم همينجوری الان يادم اومد تنها سيستم عاملی که ميتونه از روی Logical Drive بوت بشه Linux هست که البته بايد الزاماً روی اولين درايو Logical نصب بشه
. البته مربوط به بحث ما نميشود اما من Linux Suse را در پارتيشني Logicalي غير از پارتيشن اوليه نصب كردم. اما اين موضوع زياد مهم نيست!

يه نکته ديگه هم اينکه سيستم Dual Boot به صورت يک Primary Partition
. سيستمهاي Dual وMultiple بوت هميشه به شكل تك Primary هستند! اساس آنها اين است!! در غير اينصورت مي‌شود Multi Primary و ديگر قواعد Dual Boot بر آن صادق نيست. (مگر آنكه كسي در هر Primari از Multi Primaryها Dual boot نيز استفاده نمايد. كه منطقي نيست!)

يه نکته ديگه هم اينکه سيستم Dual Boot به صورت يک Primary Partition در حالتی که مثلاً 98 روی C باشه و ايکس پی روی D و بعد به هر دليلی C فرمت بشه باز هم به راحتی قابل بازسازيه و اينطور نيست که XP که روی D هست ديگه بوت نشه. ساده ترين راه استفاده از دستور خط فرمان Fixboot با استفاده از Windows XP CD هست.
. كاملا حرف شما درست است و ثابت ميكند كه در حالت Dual ويا Multiple بوت ايمني OSها چقدر پايين است كه با اسيب ديدن تنها پارتيشن Primary ديگر OSها نياز به Reapir شدن، پيدا ميكنند. اما در Multi Primaryها شما حتي با حذف پارتيشن يكي از Primaryها ديگر OSها آسيبي نمي‌بينند.

. خوب در پست آخرتان منظورتان را به شكل كاملتري فرموديد و آنچه فكر مي‌كردم مربوط به نكاتي كه ذكر فرموديد مي‌شود را در اين پست نوشتم. فكر نكنم نكته ناگفته‌اي باقي مانده باشد.

موفق باشيد.
76.gif


خداحافظ
IgImAx
86/03/22
209.gif
60.gif
 

amin007110

کاربر فعال نرم افزار
کاربر فعال
تاریخ عضویت
8 مارس 2004
نوشته‌ها
3,790
لایک‌ها
37
سن
43
محل سکونت
No.20, Esfahan, Iran
سلام امين جان
36.gif


. در ابتدا بگم كه آقا عجب سايت خوب و عالي داريد با مطالب بسيار آموزنده و زيبا. http://habilha.persianblog.com تقريبا اكثر مطالب آنها را خواندم. و لينك سايت شما را به دوستام PM و Email كردم. از مطالب زير بيشتر از بقيه لذت بردم:
1) A girl and a boy were on a motorcycleه
2) هReason to Love
3) مردی با اسب و سگش، در جادّه اي راه می رفتند.

. بسيار عالي بود لطفا ادامه بدهيد....

. خوب در پست اخير شما متوجه سوءتفاهمات شدم. اول اين را روشن كنم كه راهنماي من در پست اول و راهنمايي‌هاي من به دوستان بر اساس مطالب و روشهاي ذكر شده در برنامه‌ها و Reference هاي شركت Symantec هستند. همانطور كه در پست قبلي به دوستان نشان دادم Microsaft بر روش Dual و Multiple بوت پا فشاري مي‌كند و اساسا يك مطلب در مورد Multi Primary و يا روشي براي پشتيباني از آن ندارد. (حداقل تا كنون نديدم! اگر ديديد لطفا اطلاع دهيد) برهمين اساس راهنمايي خود را بر اساس راهنماي Symantec قرار داده‌ام (اگر چه روش Multi Primary توسط ديگر شركتها هم پشتيباني مي‌شود همانند Acronis، Paragonو ...)

. بر اساس روش و قوانين ساخت پارتيشن‌هاي Multi Primary (يعني ساختن دو تا سه پارتيشن C) در راهنماهاي
Symantec چكيده قوانين اين است:

1) همواره بايد يك پارتيشن C در بين پارتيشنهاي Primary ديگر Active باشد و ديگر پارتيشنهاي C (يا Primaryهاي ديگر) بايد Hide باشد. اين Hide بودن پارتيشن‌هاي ديگر، اساس ايمني Multi Primaryها است.
2) هيچ تقدم و تاخري در نصب نوع OSها در Multi Primaryها نيست.
3) الزاما بايد از يك برنامه Boot Manager براي استفاده از Multi Primaryها بايد استفاده كرد.
4) حداكثر 3 تا OS در حالت Multi Primary مي‌شود نصب كرد، برعكس Multiple Boot كه به قول شما nتا OS هم مي‌شود نصب كرد. اما اين روش امنيت Multi Primary را ندارند. (در راهنما امنيتها را نوشته‌ام)

. خوب حالا سوءتفاهمات:

. طبق قانون يك، چون همواره فقط يك پارتيشن Active (و ديگران Hide ميشوند) است پس هيچ OSي از هر نوعي ديگر پارتيشن هاي Primary را نمي‌بيند كه مشكلي پيش بياورد! به متن راهنماي همراه PartitionMagic صفحه 65 توجه فرماييد:
Setting an Active Partition
The Set Active operation lets you make a partition the active partition (the partition the
computer boots from). Norton provides multiple ways to set a partition active:
PartitionMagic (Windows version or rescue disk version), BootMagic, PQBoot, and
PQBoot for Windows. This section explains changing the active partition from within
PartitionMagic.
Only one partition on a hard disk can be active at a time. To boot your computer from a
partition, the partition must be on the first disk, and it must contain an operating system.
When your computer boots, it reads the partition table of the first disk to find out which
partition is active and boots from that partition.

If you plan to install an operating system to a partition, the partition must be active.
PartitionMagic hides any other FAT, FAT32, and NTFS primary partitions (unlike
Windows 9x and DOS FDISK programs which cannot hide or unhide partitions). Hiding
the other primary partitions makes it easy to install multiple operating systems and
choose the one you want to set active. For example, if you have Windows 95 and want to
install Windows NT in a separate partition, you can make the Windows 95 partition
smaller, create another primary partition, set it as the active partition, and then boot from
the Windows NT installation diskettes.

. همانطور كه گفته شد تقدم و تاخر و نوع OSها هيچ اهميتي در Multi Primaryها ندارد. اين تفاوت در Dual يا Multiple بوت مهم است كه در لينك پست قبل مربوط به Microsoft مي‌توانيد اين نكته را ببينيد.

. اين كه نياز به Unhide پارتيشنها نباشد پس ديگر نيازي هم به ساختن Multi Primary ها نيست. (چون حداكثر اين نوع پارتيشنها 3تاست و هم Unhide بودن آنها غير منطقي است و روش Multiple Boot منطقي ترين روش است)

. البته مربوط به بحث ما نميشود اما من Linux Suse را در پارتيشني Logicalي غير از پارتيشن اوليه نصب كردم. اما اين موضوع زياد مهم نيست!

. سيستمهاي Dual وMultiple بوت هميشه به شكل تك Primary هستند! اساس آنها اين است!! در غير اينصورت مي‌شود Multi Primary و ديگر قواعد Dual Boot بر آن صادق نيست. (مگر آنكه كسي در هر Primari از Multi Primaryها Dual boot نيز استفاده نمايد. كه منطقي نيست!)

. كاملا حرف شما درست است و ثابت ميكند كه در حالت Dual ويا Multiple بوت ايمني OSها چقدر پايين است كه با اسيب ديدن تنها پارتيشن Primary ديگر OSها نياز به Reapir شدن، پيدا ميكنند. اما در Multi Primaryها شما حتي با حذف پارتيشن يكي از Primaryها ديگر OSها آسيبي نمي‌بينند.

. خوب در پست آخرتان منظورتان را به شكل كاملتري فرموديد و آنچه فكر مي‌كردم مربوط به نكاتي كه ذكر فرموديد مي‌شود را در اين پست نوشتم. فكر نكنم نكته ناگفته‌اي باقي مانده باشد.

موفق باشيد.
76.gif


خداحافظ
IgImAx
86/03/22
209.gif
60.gif
ممنون که به وبلاگ قديمی من سر زدين. اميدوارم فرصت کنمو بعد از چندين قرن پست بزنم.
در مورد Active بودن Partition درست می فرماييد ولی درباره Hide بودن آن اصلاً چنين الزامی وجود ندارد مگر اينکه همانطور که گفتم يکی از Os ها از خانواده 95 باشد.
به اين نکته دقت کنيد که windows های خانواده 95 و 3.1 و Dos همواره بايد در اولين Partition نصب شوند. در مورد اين موضوع و علت اين محدوديت در Document های برنامه Partition Magic به تفصيل گفته شده. به اختصار ميگم که دليل اون محدوديت 1024 Cylinder در اين خانواده از سيستم عاملهاست.
الزامی به استفاده از برنامه BootMagic يا مشابه اون جز در موردی که در پست قبل توضيح دادم وجود نداره.
شما ميتونين تا 4 تا Partition اوليه داشته باشين پس ميتونين در اين حالت 4 تا هم OS داشته باشيد.
باز هم بر اين موضوع تأکيد ميکنم که محدوديت Hide کردن Partition ها فقط برای Windows های خانواده 95 هست.
وقتی ميگم ميتونی Linux رو روی اولين درايو Logical نصب کنين منظورم Boot Manager اون Linux هست که کجا ميشينه. مثلاً LILO يا GRUB.
حرف شما درباره امکان پاک کردن Partition ها کاملاً درسته به شرطی که موقع نصب بقيه Partition ها Hide باشن.
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام امين جان
36.gif


. خوبه! هرچي جلوتر مي‌رويم نكات مبهم بيشتر خودشان را نشان مي‌دهند. در ابتدا چندتا نكته و سوال:
1)
آيا تا كنون شما از Multi Primary استفاده نموده‌ايد؟ چه مدت از اين روش استفاده نموديد؟
2)
آيا همكنون از اين روش استفاده مي‌نماييد؟
3)
سايتها و يا مطالبي از آنها را كه در زير آورده‌ام را يا بعضي يا همه آنها را مي‌دانيد. فقط جهت يادآوري و استفاده شما و ديگر دوستان نوشته ‌ام.
4) من از سال 1378 (حدودا 1998~1999) از اين روش استفاده ميكنم و در آن موقع كه XP و 2000 هم وجود نداشت تا 3 سيستم عامل از 9x ها و داس رو سيستمم نصب بودند. هم اكنون هم كه 2 سيستم دارم روي هركدام 2 پارتيشن Primary هست و برروي هردو پارتيشن از هر سيستم، ويندوز XP SP2 نصب هست و ويندوزهاي اول از هر سيستم ويندوزهاي اصلي من براي انجام كارهاي مربوطه به هر سيستم مي‌باشند و ويندوزهاي دوم براي تست برنامه‌ها، درايورها ، ويروسها و .... ميباشند (به همين خاطر اسمشون شده LAB I ،II ه)

در مورد Active بودن Partition درست می فرماييد ولی درباره Hide بودن آن اصلاً چنين الزامی وجود ندارد مگر اينکه همانطور که گفتم يکی از Os ها از خانواده 95 باشد.
. ممكنه كه چنين الزام وجود نداشته باشد اما اگر روشي را انتخاب نموديد كه براي انجام آن قوائدي در نظر كرفته‌اند، اجراي آن قوائد جز الزامات آن روش يا راه مي‌شود. همانطور كه در پستهاي قبلي ذكر كردم و در راهنما به شكل كامل توضيح داده‌ام، يكي از اساسيترين دلايل وجود و ساخت پارتيشنهاي Multi Primary مخفي بودن پارتيشنهاي Primary ديگر از ديد OS فعال در Primary فعال كنوني است. بدين شكل از آسيب ديدن پارتيشنهاي Primary ديگر و OSهاي موجود در آنها، از دست OS كنوني و كاربران در آن! در امان مي‌ماند. اگر قرار باشد كه پس از ساخت پارتيشنهاي Multi Primary آنها را حتي با وجود سيستم عاملهاي NT باز هم Unhide نگه داشت پس چه فرقي بين آنها با حالتهاي Dual , Multiple Boot است!!؟؟؟
. بله كاربران مي‌توانند بعد از ساخت Multi Primaryها آنها را Unhide كنند، اما چرا؟! براي چه زحمت ساخت چنين پارتيشنهايي را بكشند كه نمي‌خواهند از قوائد حاكم بر آن پيروي كنند.
. طبق روش و راهنماي ساخت و مديريت چنين پارتيشنهايي كه در شركتهاي PowerQuest و بعد از آن Symantec و همچنين Acronis و Paragon , ... آمده است، بعد از نصب OS در چنين پارتيشنهايي براي فعال كردن پارتيشنهاي آنها به شكل راحت و اصولي (به اين دو كلمه دقت فرماييد) بايد از يكي از Utilityهاي همرا آنها استفاده نمود و يا Utilityهايي كه معرفي مي‌نمايند. كه تمامي اين Utilityها كارشان Active و Unhide كردن پارتيشن مورد نظر براي بوت شدن است و Hide كردن اتوماتيك ديگر پارتيشنها.
. شما فرموديد كه مي‌شود از Boot.ini براي مديريت بوت استفاده نمود (امروزه هم كه همه از ويندوزهاي خانواده NT استفاده مي‌نمايند) اما هنوز دستوراتي كه در اين فايل بايد نوشت تا توان اين كار راداشته باشد را نشان نداده‌ايد!؟ اگرچه وقتي مي‌شود از برنامه‌هاي مديريت بوت به اين راحتي استفاده كرد، چرخاندن لقمه دور سر چه معني دارد؟ و اگر منظور شما فقط استفاده از Boot.INI در حالتي است كه پارتيشنهاي Multi Primary بايد Unhide باشند!(كه تازه اگر چنين چيزي امكان هم داشته باشد) باز هم بايد به اين سوال اساسي پاسخ دهيد كه: "در اينصورت چه فرقي بين Multi Primaryها و روش Dual Boot است؟!!!!" خوب از همان روش Dual Boot استفاده نماييد! كه هم راحت تر است هم اصولي تر هم Boot.ini براي آن طراحي شده!!!

به اين نکته دقت کنيد که windows های خانواده 95 و 3.1 و Dos همواره بايد در اولين Partition نصب شوند. در مورد اين موضوع و علت اين محدوديت در Document های برنامه Partition Magic به تفصيل گفته شده. به اختصار ميگم که دليل اون محدوديت 1024 Cylinder در اين خانواده از سيستم عاملهاست.
. در مورد مطلب فوق توجه به چند نكته الزاميست:
1) در مورد محدوديت Cylinder 1024 حق با شماست. محدوديت مربوط به Cylinder 1024 از تاريخ 1997 به بعد با اضافه كردن توانايي به بايوس مادربردها حل شده است. اين مطلب را مي‌توانيد در سايت زير به شكل كامل مطالعه فرماييد:
Disc and volume size limits.


. اما قسمتي از لينك فوق كه مربوط به بحث حل شدن محدوديت Cylinder 1024 هست را در زير آورده‌ام:

The correct way to fix the 1024 cylinder limitation

The correct way to fix the 1024 cylinder limitation is to provide a new set of DASD access routines in the system firmware that don't limit the cylinder number to 10 bits. And indeed this has long since been done. The routines in question are known as the Phoenix/IBM/Microsoft INT 13h extensions (or sometimes as "EDD"), and have been supplied as standard in most manufacturer's BIOS ROMs since around 1997. The INT 13h extensions operate in terms of a 64-bit linear block number, rather than addressing devices using cylinders, heads, and sectors, meaning that the limit on the BIOS-addressible area of the disc is a lot higher.

But simply providing the routines is only half of the solution. All of the softwares that uses the BIOS for DASD access need to be updated to use the new extensions throughout. The degree to which this has happened varies from software to software:

* DOS-Windows: DOS-Windows 95 OEM Service Release 2 was the first operating system to use the INT 13h extensions in all parts of its boot process.

* IBM OS/2 and IBM Boot Manager: IBM OS/2 Warp Server for E-business was the first release of IBM OS/2 to use the INT 13h extensions throughout its boot process. IBM OS/2 WSfE also comes bundled with a revised IBM Boot Manager that also uses the INT 13h extensions. This latter has since been incorporated into IBM OS/2 Warp Client, beginning with version 4.0.14.

* Windows NT: Windows NT 2000 was the first release of Windows NT to use the INT 13h extensions throughout its boot process.

* Non-Microsoft DOS: No known release of PC-DOS, DR-DOS/OpenDOS, or FreeDOS uses the INT 13h extensions.

* LILO:From version 21.4 onwards, LILO can be configured (with the lba32 option) to use the INT 13h extensions.

Once all of an operating system's boot code has been modified to use the INT 13h extensions instead of the original BIOS routines,the 1024 cylinder limitation is completely lifted.There is no reason that any boot file need reside within the first 1024 cylinders of the disc, and boot volumes may cross, or even reside wholly above, the 1024 cylinder line.

. همانطور كه مشاهده مي‌نماييد از Windows 95 OEM 2 به بعد اين توانيايي به OSهاي مايكروسافت اضافه شده است. يعني DOS و Windows 95 اين توانايي را ندارند. (Windows 3.X يك OS نبود و يك GUI بود براي و وابسته به داس توضيح بيشتر در اين لينك اگرچه در بعضي جاها آن را يك OS مي‌خوانند) اما بقيه OSها مشكلي با اين قضيه ندارند و مي‌توان آنها را در پارتيشنهاي Multi Primary به هر ترتيبي كه خواستيد نصب نماييد. (به تستي كه براي اثبات اين قضيه انجام داده‌ام توجه فرماييد.) البته در متن فوق به عبارت DOS-WINDOWS اگر توجه نماييد، منظور از بخش "DOS-" يعني ورژن داس همراه آن OS است و از آن ورژن به بعد را مي‌توان در پارتيشنهاي بعدي نصب نمود.( مثلا ديسكت بوت DOS مر بوط به Windows XP يعني DOS 7.1 من در تست زير آن را در پارتيشن سوم به تنهايي نصب نمودم)

. در لينك فوق اصل مطلب محدوديت Cylander 1024 به شكل كامل و Updateتري توضيح داده شده است. اما براي تكميل عرايض خود و منابع بيشتر براي استفاده ديگر دوستان، دو مطلب ديگر را نيز اينجا اضافه مي‌كنم. اولين مطلب از راهنماي برنامه Symantec PartitionMagic است صفحه 38. البته توجه به اين نكته ضروريست كه از زماني كه شركت Symantec شركت PowerQuest را خريداري نموده، به جز اسم برنامه تغييري در راهنماي PowerQuest نداده است. (آخرين ورژن PowerQuest PartitionMagic شماره 8.0 و ورژن Symantec شماره 8.05!!! پس اگر در راهنما با لينكهايي مواجه شديد كه ديگر وجود ندارند و شركت Symantec آنها را نيز همچون مطالب ديگر Update نكرده است، تعجب نفرماييد!)


. همانطور كه در متن فوق مشاهده مي‌فرماييد، بعد از به وجود آمدن توانايي LBA براي هارديسكها (كه امروزه حالت پيش فرضي است در بايوسها براي هادديسك) مشكل محدوديت براي Boot Boundry حل شده است.
. در راهنما PartitionMagic لينكي است به مطلبي با عنوان "Understanding the BIOS 1024 Cylinder Limit" كه ديگه وجود ندارد! اما من آن را در اين فرم يافتم!! forums.pcworld.co.nz اصل مطلب اين است:
http://forums.pcworld.co.nz/archive/index.php/t-21594.html

. و بخش اصلي آن را در اينجا قرار مي‌دهم:

Extract from Partition Magic Help File:

Understanding the BIOS 1024 Cylinder Limit

The BIOS 1024 cylinder limitation exists because the start and end cylinder values in the partition table (and some BIOSs) have a maximum value of 1024. Because some operating systems such as DOS 6.22 use the CHS (Cylinder, Head, and Sector) values to address sectors on the disk, they cannot access sectors beyond the 1024 cylinder. When you start your computer the BIOS boots the operating system using the CHS values to locate the first sector of the bootable partition. If the partition starts past the 1024 cylinder, the BIOS may not be able to boot it because it cannot address a cylinder number higher than 1024.
With PartitionMagic, you can safely partition any drive, regardless of the number of cylinders on the drive. In fact, to prevent you from performing partition operations that might cause problems, PartitionMagic is careful to observe the BIOS 1,024 cylinder limit on computer systems where one or more of the following applies:
· The hard disk has a capacity 504 MB or more and the BIOS translation mode is set to Normal or CHS.
· The hard disk has a capacity 504 MB or more and the BIOS was manufactured prior to 1994 (approximately).
· The hard disk has a capacity 8 GB or more.
If you have such a computer system and you use only DOS, neither the DOS FDISK utility nor PartitionMagic lets you see cylinders beyond the 1,024th cylinder or include them in any partition. Space beyond the 1,024th cylinder always remains invisible.
Even if the BIOS 1,024 cylinder limit applies to your system, you can use PartitionMagic without difficulty. The only instance where you may encounter a problem is if all the following criteria apply:
· You use DOS and another OS.
· The other OS can "see" and use disk space past the first 1,024 cylinders on the disk.
· You use PartitionMagic or the FDISK utility of the other OS to create a partition extending beyond the 1,024th cylinder.
· You then run the DOS PartitionMagic executable.
When you run the DOS PartitionMagic executable, you may or may not be able to see the newly-created partition that extends beyond the 1,024 cylinder limit. Even if you can see the partition, you cannot use the DOS PartitionMagic executable to perform any operations on that partition. This restriction applies to both primary and extended partitions that contain space beyond the 1,024th cylinder. If an extended partition exceeds the cylinder limit, you cannot perform operations on any one of the contained logical partitions, even if the logical partition itself does not extend past the 1,024th cylinder.
The disk map in the PartitionMagic main window displays an arrow indicator at the 1024 cylinder boundary (and the 2 GB boot boundary), so you can see where your partitions are located relative to the 1024 cylinder limit. Be sure that all OS partitions on a disk start prior to cylinder 1024. This ensures that you can boot the OS. Also, use caution when moving a bootable partition; if the partition is moved beyond cylinder 1024 it may no longer be bootable. To fix this problem you can move the partition below the 1024 cylinder marker.

Tips
· If you use DOS, but your system has the INT 13 BIOS extensions, PartitionMagic lets you see cylinders past the normal 1,024 limit and perform operations on partitions extending beyond this boundary.

Copyright © 1994-2001 PowerQuest Corporation. All rights reserved.

So, if I read this correctly, if your BIOS can address past the 1024 cylinder, than you can boot XP from past there.
G P
. علاقه مندان به تحقيق در باره هاردديسك و CHS و محاسبات آن و ... حتما از اين لينك لذت خواهند برد!:
How It Works: CHS Translation
2)
دومين نكته تستي است كه انجام داده‌ام. 3 پارتيشن Primary ساختم در اولي WinXP و در دومي Windows 98SE و در سومي Windows 95 OEM2 نصب كردم. همانطور كه در شكل مشاهده مي‌نماييد پارتيشن XP را اينقدر بزرگ گرفته ام كه از محدوده 2GB Boot Boundary (مثلثهاي كوچك سمت چپ) و 1024Cylinder Boundary (مثلثهي كوچك سمت راست) گذشته و دو ويندوز ديگر كه از خوانواده 9x است بعد از XP قرار دارند. كامپيوتر از روي هر 3 سيستم به راحتي بوت و OSهاي آن اجرا مي‌شوند. حتي در پارتيشن سوم با فلاپي بوت WindowsXP پارتيشت سوم را فرمت و بوت ايبل كردم و از روي آن سيستم را بدون مشكل بوت كردم. ديسكت بوت DOS 6.22 اصلا درايو سوم را تشخيص نمي‌داد.:



. البته چرا اين نكات را در راهنماي خود و در قسمت مربوط به مفاهيم پارتيشن ننوشتم؟! (كه چنين سوالاتي و شبهاتي از طرف شما دوستان پيش نيايد؟) خوب! امروزه اكثر كاربران فقط از XP استفاده مي‌نمايند و اكثر مادر بردهاي امروزي (فكر كنم از 2003 به اينبر) امكان نصب ويندوزهاي 9X برروي آنها نيست. (يا در سايت خود و يا در دفترچه راهنماي مادر برد اين نكته را نوشته اند) و اگر كاربر حرفه‌اي باشد (مثل شما) ديگر نيازي به مطالعه آن راهنما و اين نكات ندارد و مي‌تواند خودش گليم خود را از آب بيرون بكشد.

شما ميتونين تا 4 تا Partition اوليه داشته باشين پس ميتونين در اين حالت 4 تا هم OS داشته باشيد.
. بله مي‌شود 4 تا پارتيشن Primary نصب كرد (در سيستمها ميكروسافت حداكثر 4 تا اما در OSهاي ديگر كه در لينكهاي قبلي گذاشته ام اين محدوديت كمتر است) اما اينكه چرا نبايد گفت 4 پارتيشن و بايد گفت عملا 3 پارتيشن Primary مي‌توان نصب كرد، در راهنماي خود دليل آن را ذكر كرده‌ام.

. در هر صورت چكيده كلام من تا به امروز، اگر كسي از روش Multi Primary استفاده مي‌كند صحيتر است (و بهتر است گفت "بايد") از Hide و Active كردن پارتيشنهاي Primary به كمك برنامه‌هاي مديريت بوت استفاده نمايد، در غير اينصورت اگر از Hide كردن پارتيشنها خوشش نمي آيد!(يا دوست دارد كه از يك OS به فايلهاي OS ديگر دسترسي داشته باشد)، خوب مي‌تواند از راه ديگري كه اساسا براي همين منظور هم طراحي شده، يعني روش Dual يا Multiple بوتها استفاده نمايد.

. حالا كه اينهمه لينك معرفي كردم، دلم نيومد اين لينكها رو ننويسم:
Partitioning Basics
History of BIOS and IDE limits


موفق باشيد.
76.gif


خداحافظ
IgImAx
86/03/25
209.gif
60.gif
 

richman

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 آگوست 2004
نوشته‌ها
49
لایک‌ها
0
IGIMax عزیز خسته نباشی
اولین بار راهنمای شما درباره ی Norton Ghost رو خوندم ولی بیشتر از خود راهنما اشاره ای که به موضوع Multi Primary کرده بودی دل منو برد
البته به هیچ یک از سوالات من بدلیلی که بعدا اعلام کردی جواب ندادی تا اینکه خودم همه ی مشکلاتمو به تنهایی حل کردم البته در مورد Ghost مشکل من عدم سازگاری ورژن 10 اون با ویستا بود که منو به سمت Acronisسوق داد البته بعدا ورژن 12 Ghost رو گیر آوردم ولی دیگه دلم پیش Acronis گیر بود
سرتو درد نیارم دوست عزیز
مساله این است:
آیا شما تا بحال به فکر استفاده از System Commander افتادی ؟
البته من یک بار بعنوان جایگزینی برای PQBM(که فقط بر روی پارتیشن های FAT/FAT32 نصب میشه) از اون استفاده کردم که دیدم پارتیشن Primary دیگه رو مخفی نمیکنه و دیگه وقت روش نگذاشتم تا ببینم این قابلیت رو داره یا نه
خواستم ببینم شما یا کس دیگه تجربه ی استفاده ار اون رو داره یا نه

شاد و پیروز باشید
 
بالا