برگزیده های پرشین تولز

اخبار بخش سلامت

لطفا نظرتون را راجع به عطر درمانی بگید؟

  • خوبه

    Votes: 1 20.0%
  • بده

    Votes: 0 0.0%
  • نظری ندارم

    Votes: 4 80.0%

  • Total voters
    5

commment

Registered User
تاریخ عضویت
23 مارس 2014
نوشته‌ها
377
لایک‌ها
360
سن
32
محقق موسسه جهانی مغز مدعی شده است که تا سال ۲۰۵۰، گونه کاملا جدیدی از انسان در نتیجه فناوری‌های جدید، رفتار و انتخاب طبیعی تکامل خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، کادل لاست مدعی است بشریت در حال یک «گذار تکاملی» مهم است.

به گفته لاست، در کمتر از چهار دهه انسان از طول عمر بیشتر برخوردار شده، در سنین بالاتر بچه‌دار می‌شود و بر هوش مصنوعی برای انجام وظایف پیش پا افتاده تکیه خواهد کرد.

وی مدعی است که این تغییر بسیار چشمگیر خواهد بود و با تغییر میمونها به شامپانزه‌ها و شامپانزه‌ها به انسان بر اساس نظریه داروین شباهت دارد.

لاست که معتقد است ما بیشتر وقت خود را در واقعیت مجازی می‌گذرانیم، می‌گوید: 80 سالگی و 100 سالگی شما بسیار متفاوت‌تر از پدربزرگ و مادربزرگتان خواهد بود.

برخی دانشمندان تکاملی بر این باورند که تا سال 2050، سن انسان به 120 خواهد رسید.

لاست مدعی است که در آن زمان، انسانها همچنین دیرتر به بلوغ جنسی می‌رسند. این ادعا به نظریه تاریخچه زندگی اشاره دارد که به توضیح چگونگی شکل‌دهی رویدادهای کلیدی حیات موجودات توسط انتخاب طبیعی مانند تولیدمثل می‌پردازد.

بر اساس این نظریه، با افزایش اندازه مغز، موجودات به انرژی و زمان بیشتری برای رسیدن به پتانسیل کامل خود نیاز داشته از این رو تولیدمثل کمتر می‌شود.

به گفته لاست، انسانها بجای زندگی سریعتر و مردن در جوانی، به آرامی زندگی کرده و در پیری خواهند مرد.

این تغییرات در حال حاضر رخ داده‌اند. امروزه سن متوسط اولین زایمان در بریتانیا به 29.8 رسیده است. در آمریکا و در سال 1970، تنها یک درصد از کودکان اول توسط زنان بالای 35 سال به دنیا می‌آمدند، اما این میزان در سال 2012 به 15 درصد افزایش یافت.

نظرات لاست در مقاله‌ای با عنوان «تکامل انسان، نظریه تاریحچه زندگی و پایان تولیدمثل زیستی» در مجله Current Aging Science منتشر شده است.
 

_P30_

Registered User
تاریخ عضویت
22 جولای 2003
نوشته‌ها
561
لایک‌ها
89
استفاده از خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی در سفره های ایرانی به عنوان مهمترین عنصر سفره آرایی مرسوم است اما استفاده لجام گسیخته از سموم خطرناک و غیر استاندارد چینی در این محصولات سلامت جامعه را با چالش جدی مواجه کرده است.
به گزارش مهر ، استفاده غیر کارشناسی و بدون برنامه از سموم به ویژه سموم غیر استاندارد و غیر مجاز چینی که هم اکنون به وفور در بازار یافت می‌شود و گرایش روز افزون کشاورزان به استفاده از این سموم سلامت محصولات کشاورزی را تهدید می کند و درنهایت استفاده از این محصولات در سفره های رنگین توسط مصرف کنندگان آنها در معرض بیماریهای گوناگون قرار می‌دهد.

هر چند که با برداشتن پوشش حمایتی و یارانه‌های از سموم و کودهای شیمایی استفاده از سموم و کودهای استاندارد مورد تائید کارشناسان کشاورزی در بسیاری از مزارع کاهش یافته است اما گویی فرهنگ استفاده از سم در مزارع به خصوص در گلخانه‌ها همچنان در برخی مناطق ادامه دارد تا جایی که کشاورزان به استفاده از سموم قاچاق چینی روی آورده‌اند و علیرغم هشدارهای کارشناسان کشاورزی و برگزاری کارگاههای آموزشی همچنان سموم غیر استاندارد در این بخش استفاده می‌شوند.

سموم چینی سلامت جامعه را تهدید می‌کند

نکته قابل توجه در خصوص افزایش استفاده از این سموم قیمت بسیار پائین سم تقلبی از یک سو و افزایش قیمت سمهای مجاز از سوی دیگر است.

افزایش روز افزون استفاده از این سموم به خصوص در گلخانه‌ها و تولید محصولاتی همچون خیار، گوجه فرنگی، فلفل، سبزیجات، بادمجان و به ویژه توت فرنگی در حالی رو به افزایش است که کمتر می‌توان در بازار مصرف این محصولات را به صورت کشت ارگانیک یافت.

ماندگاری بسیار بالایی این سموم به خصوص سم "ددت" که می‌تواند در دراز مدت منجر به بروز بیماریهای بسیاری به خصوص سرطان برای مصرف کننده شود خطر استفاده از این ماده غیر استاندارد را افزایش داده است.

استفاده از "ددت" در محصولات جالیزی افزایش یافته است

یک کارشناس گیاه پزشکی در خصوص استفاده از این سموم اظهارداشت: برنامه‌ریزی در راستای مبارزه با آفات باید به سمت روشهای بیولوژیکی سوق داده شود و در بسیاری از کشورهای مختلف جهان ارزش مواد غذایی به خصوص محصولات کشاورزی به عدم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در تولید محصول است اما متاسفانه این روند در برخی از مزارع انجام نمی‌شود.

استفاده از "ددت" در دنیا منسوخ شده است

احمد صدیق در این خصوص افزود: هم اکنون در بسیاری از مزارع به ویژه گلخانه‌ها شاهد استفاده بی‌رویه از سمومی هستیم که عمدتا استفاده از آنها در دنیا منسوخ شده است و هیچ کارخانه‌ای هم به صورت رسمی این سموم را برای استفاده کشاورزی تولید نمی‌کند.

وی به استفاده گلخانه داران از سم خطرناک "ددت" اشاره کرد و گفت: این سم در دراز مدت می‌تواند موجب بروز مشکلات فراوانی در مصرف کننده شود.

پوست محصولات جالیزی آغشته به سم است

صدیق گفت: به خصوص در گلخانه‌ها که برداشت بسیار سریع و در بازه‌های زمانی کوتاه مدت چهار روزه و یا کمتر انجام می‌شود باید از سموم استاندارد با ماندگاری کم استفاده شود که زمانی به دست مصرف کننده می‌رسند آلودگی سم و خطر آن برای فرد مصرف کننده از بین رفته باشد اما ماندگاری اکثر سمهای غیر استانداردی که مورد استفاده قرار می‌گیرند بیش از 15 روز است و این مدت از زمان مصرف میوه بسیار بیشتر است و در نتیجه سطح میوه مملو از سم است.

وی به مردم توصیه کرد در صورتیکه از استفاده از سم غیر استاندارد در محصولات کشاورزی به خصوص خیار، گوجه، سبزیجات و سایر محصولات سیفی مطمئن هستند از مصرف آنها جدا خود داری کنند.

سم "ددت" سرطان زا است

یک کارشناس تغذیه نیز در این خصوص اظهارداشت: سم "ددت" که هم اکنون به صورت وسیع و غیر قانونی در مزارع استفاده می‌شود به دلیل تاثیر بلند مدت روی محصول در نهایت پس از مصرف وارد بدن مصرف کننده می‌شود.

فاطمه ایرانمنش ادامه داد: استفاده طولانی مدت از این محصولات موجب می‌شود سم در دراز مدت و به تدریج در بدن فرد مصرف کننده جمع شود و درنهایت بیماریهای مختلف به ویژه سرطان در بدن فرد مصرف کننده بروز می‌کند.

وی بهترین راه برای دور ماندن از خطر را کنترل کردن این مصولات قبل از ورود به بازار مصرف توسط واحدهای بهداشتی دانست و افزود: هم اکنون این اقدام انجام نمی‌شود و به نظر می‌رسد بهترین راه برای دور ماندن از مضررات این سموم عدم استفاده محصولات آغشته به "ددت" است.

سموم غیر مجاز به سادگی جذب میوه می‌شوند

ایرانمنش خاطرنشان کرد: با این حال توصیه می‌شود مصرف کننده قبل از استفاده از این میوه‌ها آنها را به دقت با مایع‌های تمیز کننده شتشو دهد اما نکته نگران کننده این است که این سموم به سادگی جذب پوست محصول به خصوص در خیار، توت فرنگی، گوجه و سبزی می‌شوند و حتی با شستن آنها سم در محصول همچنان وجود دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشاورزانی که در مزارع خود از سم‌های غیر مجاز استفاده می‌کنند خودشان به هیچ وجه حاضر به استفاده از این محصولات نیستند و معمولا در گوشه‌ای از مزرعه و یا گلخانه محصول خانگی خود را هم پرورش می‌دهند.

هر چند که برداشتن یارانه از سموم کشاورزی موجب بالا رفتن قیمت سموم شده است و کشاورزان کمتر قادر به استفاده بیش از حد مجاز از سموم استاندارد هستند اما ورود سمهای قاچاق به خصوص سمهای چینی به کشور موجب شده است بسیاری از کشاورزان از این سموم استفاده کنند.

11 میلیون هکتار زمین کشاورزی از روش شیمیایی دفع آفات استفاده می‌کنند

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور در این خصوص اظهارداشت: هم اکنون با مدیریت مصرف سموم مجاز در کشور استفاده از سموم در کشاورزی 50 درصد کاهش یافته است.

محمد جواد سروش افزود: در راستای افزایش سلامت محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی لازم برای کاهش استفاده از سموم درحال اجرا است با این وجود 11 میلیون هکتار از زمینهای کشاورزی کشور هم اکنون با روشهای شیمیایی آفت‌زدایی می‌شوند.

سروش اضافه کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته در برنامه پنج ساله باید تعداد شبکه‌های مراقبت بخش خصوصی به 15 هزار شبکه افزایش یابد و واحدهای گیاه پزشکی نیز از 700 واحد کنونی به هزار و 700 واحد برسد.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته نیز پنج نوع سم از خط تولید و واردات خارج شده‌اند.

وی همچنین بر مشارکت جدی مراکز تحقیقاتی در خصوص مبارزه با آفت بخصوص در زمینه راه‌های بیولوژیک تاکید کرد.

قاچاق سموم غیرمجاز باید برچیده شود

استاندار کرمان نیز چندی پیش در جلسه شورای سلامت استان کرمان استفاده از این سموم را موجب لطمه به سلامت جامعه و محیط زیست دانست و خواستار برخورد با استفاده کنندگان از این سموم شد.

اسماعیل نجار تصریح کرد: باید استفاده از سموم کم شود و در بخشهایی از سم استفاده شود که با تایید کارشناسان بهداشتی و نیاز گیاه باشد تا به رشد طبیعی خود برسد ولی بهتراست به شکل طبیعی آفتهای محصولات کشاورزی را از بین ببریم و نیاز به سم نباشد.

وی تصریح کرد: امروز در کشورهای اروپایی توجه خاصی به پرورش محصولات ارگانیک می‌شود و از حشرات برای دفع آفات نباتی به جای سم و کودها استفاده می‌شود و افزایش قیمت میوه ارگانیک نیز دلیل بر سلامت کامل این نوع میوه‌ها است.

وی افزود: استفاده از سموم و مواد نگهدارنده در غذاها و میوه جات بر سلامت انسان تاثیر منفی می‌گذارد و باید با فکر اساسی نسبت به حل این مشکل اقدام کنیم.

نجار خاطرنشان کرد: کارشناسان بهداشت و محیط و دیگر مسئولان ذیربط باید با تحقیق درباره تاثیرات منفی و سویی که این مواد برسلامتی انسان می‌گذارند مردم را نسبت به استفاده از میوه طبیعی که سالم‌تر از میوه‌های درشت و دارای زیبایی ظاهری هستند آگاه کنند.

وی افزود: باید قاچاق کود و سموم که این مواد را با قیمت کم و راحت‌تر از هر کالایی به دست کشاورز می‌رساند برچیده شود و در حوزه فرهنگ سازی و توجه کشاورزان به استفاده از حشرات به جای کودها از شرکتهای مروج سلامت و بخش خصوصی کمک گرفت.

استاندار کرمان یادآورشد: نمی‌توان گلخانه‌ها و مزارع کشاورزان را به دلیل خطر ساز بودن تعطیل کرد چرا که حوزه اشتغال لنگ می‌ماند از سوی دیگر بحث سلامت انسان مطرح می‌شود پس باید با کار کارشناسی شده درباره مصرف سوء سموم کشاورزان را آگاه کرد و مصرف سموم را به صفر رسانید.

وی تاکید کرد: جهاد کشاورزی مسئول نظارت بر استفاده از کودهای نباتی است که در حال حاضر به راحتی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد وباید با کمک گرفتن از مهندسین و فارغ التحصیلان کشاورزی که تعدادشان در استان زیاد است نسبت به حل معضل استفاده نابجا و بی‌رویه از سموم کشاورزی که عامل گسترش بیماریهای گوارشی هستند اقدام کنیم.

نجار ضرورت توجیه و آگاهی بخشی به کشاورزان را در بحث اثرات بسیار سوء کودها و سموم کشاورزی خواستار سموم کشاورزی بر دستگاه گوارشی تاثیر منفی دارد

مدیرکل حوزه اجتماعی استانداری کرمان نیز در خصوص استفاده از سموم غیر مجاز گفت: استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی در سطح مزارع کرمان در گسترش بیماریهای گوارشی به ویژه سرطانهای گوارشی تاثیر دارد

رشد سرطان گوارشی در کرمان

حسین شمس الدینی با اشاره به اینکه نتیجه تحقیقات یک گروه کارشناس سلامت در استان کرمان بر تاثیر بسیار منفی و خطرناک سموم بر دستگاه گوارش تاکید دارد گفت: استان کرمان یکی از استانهایی است که با رشد سرطان از نوع گوارشی در آن مواجه هستیم که در صورت بی‌توجهی سونامی سرطان را در آینده در این استان شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: سرطانهای دستگاه گوارش در استان کرمان رو به افزایش دارد که بخش زیادی از آن می‌تواند به استفاده از سموم و آفت کشها در محصولات کشاورزی و باقیماندن سم در میوه در هنگام استفاده مصرف کننده ارتباط داشته باشد.

شمس الدینی تاکید کرد: با توجه به وجود یک چهارم باغات کشور در استان کرمان از کودها و سموم و آفت کشها استفاده بی‌رویه‌ای می‌شود هر چند حذف یارانه سموم کشاورزی استفاده کشاورزان از کودها را محدود کرد ولی متاسفانه استفاده از کودهایی که ممنوع و از طریق قاچاق به کشور و استان وارد می‌شود جایگزین کودها و سموم گران قیمت‌تر شده است.

برخی از این سموم چندین سال است که از رده خارج شده‌اند

وی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولین به نظارت بر استفاده کشاورزان از کودها و سموم گیاهی گفت: برخی از این سمها نظیر "ددت" چندین دهه است که در دنیا ممنوع و استفاده از آن منسوخ شده ولی کشاورزان تصور می‌کنند این سم همان سم گذشته با همان کیفیت قبلی است و از آن استفاده می‌کنند.

شمس الدینی یادآورشد: یکی از نتایجی که در این تحقیق به آن دست یافته‌ایم ایجاد خانه‌های پرورش حشرات و جایگزینی حشرات به جای کودها و سموم است که کار آفت کشی میوه و سبزیجات را به طور طبیعی انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: بایستی دستگاه تعیین باقی مانده سموم در سراسر استان و در پایانه‌های فروش میوه و محصولات کشاورزی نصب شود و قبل از تایید کارشناسان بهداشت و ارائه گواهی سلامت محصول از هیچ کشاورز یا واسطه فروشی میوه و سبزی خریداری نشود.

وی یادآورشد: با توجه به تولید بخش زیادی از میوه‌های و محصولات در معرض سموم در گلخانه‌ها، باید نسبت به استفاده گلخانه داران از کود و سموم آموزشهای لازم داده شود و فروشگاههای فاقد مجوز فروش سموم نیز تعطیل شوند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان گفت: بخش دیگری از کار شورای سلامت نیز توجه دادن مردم و کشاورزان به عواقب استفاده نابجا از زمین و کودهاست و از هر چیزی که اکوسیستم و سلامت انسان را به خطر می‌اندازد و تهدیدی برای سلامت است دوری جست.

وی افزود: در صورتی که راه حل اساسی برای این مشکل پیدا نشود در چند سال آینده آمار مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی و گوارشی در سطح استان بیش از تصادفات خواهد شد
 

nadie

Registered User
تاریخ عضویت
6 ژوئن 2011
نوشته‌ها
381
لایک‌ها
430
خطرات لیس زدن آلت تناسلی (ویژه متاهلین)

آنچه درباره خطرات این نوع رابطه جنسی نمی دانید
ویروس پاپیلوما شایع است،.بر اساس یافته های انجمن سرطان آمریکا، رابطه جنسی دهانی می تواند منجر به بروز سرطان گلو شود.
البته این نوع ارتباط جنسی به خودی خود موجب سرطان نمی شود، بلکه ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV که عامل ایجاد زگیل تناسلی است، می تواند در حین ارتباط جنسی دهانی از فردی به فرد دیگر منتقل شود.
محققان دریافته اند که برخی ا/NB/L< سرطان ها ازجمله سرطان اوروفارینکس (بخش میانی گلو) و لوزه ها احتمالا توسط نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند.ویروس پاپیلوما شایع است، اما همه گونه های آن موجب بروز سرطان نمی شوند. اگر شما در حین رابطه دهانی در معرض ویروس پاپیلوما قرار نگیرید، خطر ابتلا به سرطان گلو نیز در شما وجود ندارد.
ارتباط بین HPV و سرطان اوروفارینکس در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۹۰ مشخص شد. محققان متوجه افزایش این نوع سرطان در میان افرادی شدند که قبل از آن در معرض این بیماری قرار نداشتند.شروع این نوع سرطان ابتدا در میان افرادی بود که حدود ۴۰ ساله بودند و از الکل و سیگار استفاده نمی کردند. در حالی که در دهه های قبل، شیوع این سرطان معمولا در افراد مسن که سیگار می کشیدند و یا الکل مصرف می کردند، افزایش یافته بود.
مطالعه ای در سال ۲۰۰۷ در نشریه New England منتشر شد که نشان داد خطر ابتلا به سرطان اوروفارینکس بیشتر در افرادی مشاهده می شود که شرکای جنسی متعدد (حداقل ۶ نفر) دارند و با آنها رابطه جنسی دهانی برقرار می کنند. در واقع گونه ۱۶ ویروس پاپیلوما در بیمارانی مشاهده شد که بیش از یک شریک جنسی دهانی داشتند. (گونه ۱۶ این ویروس سرطان زا می باشد)
هنوز مشخص نیست که چه تعداد ازافرادی که رابطه جنسی دهانی دارند به سرطان گلو مبتلا می شوند. هم مردان و هم زنان می توانند دچار عفونت HPV در گلو شوند وتفاوت جنسیتی در این زمینه وجود ندارد.به عقیده پزشکان درمان موارد سرطان گلو در اثر ویروس پاپیلوما آسان تر از مواردی است که در اثر مصرف سیگار و الکل ایجاد شده است.
بهترین روش پیشگیری از انتقال این ویروس مشخص نیست، اما استفاده از واکسن HPV می تواند به عنوان یکی از روش های محافظتی در نظر گرفته شود. سازمان غذا و داروی آمریکا واکسن HPV را برای مردان سنین ۹ تا ۲۶ سال تایید کرده است، اما این واکسن تنها برای پیشگیری از زگیل تناسلی در پسران و مردان جوان بوده و از انتقال ویروس به شریک جنسی آنها جلوگیری نمی کند.
 

hamedM1368

Registered User
تاریخ عضویت
26 آگوست 2013
نوشته‌ها
383
لایک‌ها
866
محل سکونت
Azerbaijan
سازمان محیط زیست از کمیته رسیدگی به وضعیت پارازیت‌ها درخواست کرده تا با توجه به «سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها»، از روش‌های دیگری برای مقابله با به گفته این سازمان «تهاجم فرهنگی» استفاده شود.

سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، پنجشنبه دهم مهر به ایرنا گفته که پیگیری مبحث مربوط به پارازیت ها و تاثیر آن بر روی انسان، مصوبه کمیته مشترکی بوده که جلسات آن با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در سطح وزیر تشکیل شده است.

به گفته معاون سازمان محیط زیست، احتمال بروز سرطان به علت تاثیر پارازیت‌ها در انسان وجود دارد.

آقای متصدی افزوده که پیشنهاد سازمان محیط زیست بر «حذف کامل پارازیت‌ها» است اما «اگر قرار است برای مقابله با بحث تهاجم فرهنگی و حفاظت از شان و کیان کشور اقدامی انجام شود بهتر است راه‌های دیگری برای آن پیشنهاد شود.»

روز ۲۲ مرداد نيز، فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه‌ای به بررسی تاثیر امواج پارازیت بر سلامت، محیط زیست و اختلالات مرتبط پرداخته بود.

کمال‌الدین پیرموذن، عضو هیئت رئیسه این فراکسیون پس از جلسه گفت که «مجموعه حاکمیت باید نسبت به امواج پارازیت اهتمام جدی داشته باشد» و تاکید کرد که پارازیت‌ها «برای سلامتی آحاد جامعه مضر است.»

این نماینده مجلس نیز گفت که «ایجاد پارازیت با توجه به تحولات تکنولوژیکی و اجتماعی کارکرد مصونیت بخشی خود را از دست داده است.»

استفاده از ماهواره در ایران ممنوع است و نیروی انتظامی شهرهای مختلف کشور، در مقاطع زمانی متعدد، عملیات‌های مختلفی را برای جمع‌آوری تجهیزات دریافت ماهواره از منازل مردم انجام می‌دهد.

ارسال پارازیت بر روی ماهواره‌ها با هدف جلوگیری از دریافت برنامه‌ها توسط مردم نیز در تمام سال‌های اخیر بخش دیگری از برنامه جمهوری اسلامی بوده هرچند رسما مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

درباره تاثيرات جانبی پارازيت‌ها، تاکنون گزارش‌های متعددی در رسانه‌های ايران منتشر شده است.

پس از توفان خردادماه در تهران که خسارات زيادی بر جای گذاشت، سازمان هوا‌شناسی ايران در گزارشی به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که به دليل پارازيت‌ها نتوانسته اين توفان را پيش‌بينی کند.
 

odise2004

Registered User
تاریخ عضویت
7 مارس 2007
نوشته‌ها
491
لایک‌ها
16
سن
36
محل سکونت
Yaşasen Azerbayḉan
ft_1b78e5f8e03617796ae2e160cbfa2d0b.jpg

اگر سری به داروخانه‌ بزنید تا یک محصول مناسب برای حالت دادن و تقویت موهای‌تان بخرید احتمالا حسابی گیج خواهید شد چون آنقدر تنوع این محصولات زیاد است که هرکسی از آنها سر در نمی‌آورد.
البته اگر قبل از اینها با افزایش قیمت ناگهانی این نوع محصولات شوکه نشده‌ باشید). اگر موهایی چرب ندارید، می‌توانید سراغ محصولاتی بروید که حاوی روغن‌های طبیعی هستند، چرا که روغن‌های طبیعی گیاهی حاوی مواد مغذی، ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و املاح هستند و می‌توانند بخشی از نیازهای موهای شما را برطرف کنند؛ در اینجا ما سعی کرده‌ایم تمام روغن‌های مفید برای مو را به شما معرفی کنیم تا باتوجه به نیاز موهای‌تان محصولی را انتخاب کنید که روغن موردنظر در آن باشد. البته می‌توانید هم صرفه‌جویی کرده و روغن طبیعی را به طور خالص تهیه کنید و بعد با اضافه کردن به شامپو یا حتی به تنهایی از اثرات آن سود ببرید.


مانع شکنندگی موها


روغن کرچک
روغن کرچک هر تار مو را تغذیه کرده و باعث قوی شدن رشته‌های مو شده تا هم از شکنندگی آنها جلوگیری می‌کند و کمی هم در کاهش ریزش موها موثر است. علاوه بر اینها این روغن می‌‌تواند با تامین چربی پوست کف سر در حالت گرفتن موها هم تاثیر داشته‌ باشد. اثرات ضد قارچی و آنتی‌باکتریالی این روغن می‌‌تواند موها و پوست کف سر را از آلودگی‌ها و عفونت‌ها هم محافظت کند. علاوه بر اینها اسیدهای چرب امگا ۹ موجود در این روغن هم مانع خشکی پوست کف سر می‌‌شوند و هم کمی رشد موها را تحریک می‌کنند. ناگفته نماند که روغن کرچک به خوبی رطوبت و آب را در خود نگه می‌دارد و در نتیجه می‌تواند به عنوان یک آبرسان خوب مانع خشک شدن و از دست رفتن آب موها شود.



ریشه موها را قوی می‌کند


روغن رزماری
اگر قرار باشد تنها یک روغن با خاصیت‌های‌ چندگانه برای موهای‌تان در کابینت داشته ‌باشید بدون شک باید روغن رزماری باشد که هم می‌‌تواند میکروب‌های پوست کف سر را به خوبی از بین ببرد و هم ریشه‌ موها را قوی کرده و هم تاثیر بسزایی در درخشان کردن آنها دارد. استفاده از این روغن برای زمان‌هایی که پوست کف سر به شدت خشک شده یا پر از شوره شده ‌است تاثیر بسزایی خواهد داشت، علاوه بر خواص مغذی، این روغن گیاهی مدیترانه‌‌ای بعد از اولین استفاده به طور ملموسی موها را نرم‌تر و صاف‌تر خواهد کرد.



آنتی‌اکسیدان‌ها به جنگ نازکی مو می‌روند


روغن زیتون
روغن زیتون مادر روغن‌های مفید برای مو است. این روغن می‌تواند جای بسیاری از محصولات حالت دهنده موها را بگیرد چراکه می‌تواند به طور عمیق در موها نفوذ کرده و آنها را مرطوب و هم به حالت گرفتن کمک ‌کند. روغن زیتون به کوتیکول‌های تشنه آب می‌‌رساند و تا حدی خشکی و زمختی موها را می‌گیرد به همین دلیل بیشتر از همه این روغن سبک را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که همیشه از خشکی بیش از اندازه موها شاکی‌اند. ناگفته نماند که آنتی‌اکسیدان موجود در روغن با نازک شدن و ریزش موها مبارزه می‌کند.



ضدآفتاب طبیعی برای موها


روغن آووکادو


این روغن مغذی را بیشتر از همه به کسانی توصیه می‌کنیم که پوستی ملتهب در کف سر دارند یا موهای‌شان بیش از اندازه نازک شده‌ است. روغن آووکادو فرمولاسیون بسیار سبکی دارد و در نتیجه به راحتی جذب موها و پوست کف سر می‌شود. علاوه بر اینها این روغن می‌تواند آب و رطوبت را در خود نگه دارد و در نتیجه به آبرسانی موها هم کمک می‌‌کند. یکی دیگر از خواص متفاوت این روغن SPF موجود در آن است یعنی دارای فاکتورهای حفاظتی در برابر نور آفتاب است و می‌تواند تا حدی از موها درمقابل ضررهای ناشی از اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند. این روغن سرشار از ویتامین‌های A، D، E ، ۶B ،آمینو و فولیک اسید است؛ موادی که هر موی سالمی به آنها نیاز دارد. شما می‌توانید از روغن آووکادو برای نرم کردن عمقی مو یا به عنوان ماسک مو استفاده کنید اما بهترین نتیجه زمانی به‌دست می‌آید که از این روغن به همراه دیگر روغن‌های مغذی مثل روغن زیتون استفاده کنید.


پوست کف سر هم تقویت می‌خواهد


روغن بادام
یکی از روغن‌های رایج و خوب برای چرب کردن موها و لطیف کردن پوست‌های خشک، روغن بادام است که می‌توانید به راحتی همه جا از داروخانه‌ها گرفته تا عطاری‌ها پیدا کنید. پروتئین‌های موجود در این روغن به بازسازی سطح پوست کمک می‌کنند و حالت الاستیکی آن را بهبود می‌بخشند. اگر این روغن را با محصولات شوینده مخلوط کنید اثربخشی بیشتری خواهد داشت اما به تنهایی هم می‌تواند موها را درخشان، چرب و مقاوم کند.



ضد موخوره


روغن نارگیل
روغن نارگیل کمبود پروتئین موها را تا حدی جبران می‌کند و موجب ضخیم‌تر شدن آنها می‌شود؛ علاوه بر اینها با افزایش رطوبت و آبرسانی موها مانع موخورده شدن و آسیب‌ دیدگی و شکننده آنها می‌شود؛ این روغن پوست‌ریزی کف سر را کاهش می دهد و برای حالت دادن موها هم مفید است. اگر برای از بین بردن شوره‌ها از این روغن استفاده می‌کنید باید حدود ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به طور کامل روی پوست کف سرتان ماساژ دهید، البته برای نتیجه بهتر این کار را هنگام خواب انجام دهید و اجازه دهید تا صبح روی سر شما باقی بماند و صبح کاملا آبکشی کنید، بهتر است حداقل هفته‌ای یک‌بار این دستورالعمل را انجام دهید. همچنین برای اینکه خیلی زود برفک‌ها و خارش پوست کف سر شما التیام یابد مقداری آبلیمو را همراه با روغن نارگیل مصرف کنید، شما به راحتی می‌توانید آب یک لیموترش تازه را در روغن نارگیل بریزید و سپس خوب مخلوط کنید و این مخلوط را به پوست کف سرتان بمالید.



راهنمای قدم به قدم برای استفاده از روغن‌‌ها
۱٫ اول از همه باید با توجه به نیازهای موی خود روغن مناسب را انتخاب کنید.
۲٫ چند قطره از روغن را کف دست بریزید.
۳٫ کف دست‌ها را برای چند ثانیه به هم بمالید تا روغن گرم شود و به طور یکنواخت روی کف سر پخش شده باشد.
۴٫ نوک موها را در کف دست بگیرید و کمی به هم بمالید؛ نوک موها معمولا آسیب‌پذیرترین قسمت موهاست و بیشتر از همه به مراقبت نیاز دارند.
۵٫ بار دیگر کمی روغن کف دست‌ها بریزید و دست‌ها را به هم بمالید و روغن را روی ساقه موها بمالید تا ساقه‌‌ها حالت بگیرند اما چرب به‌نظر نرسند؛ پیشنهاد می‌کنیم اگر موهای‌تان خیلی خشک نیست تنها یک‌بار این کار را انجام دهید.
۶٫ اگر نمی‌خواهید روغن روی موها بماند و می‌خواهید چند ساعت بعد موها را بشویید کمی نوک انگشت‌ها را با روغن چرب کنید و آرام کف سر ماساژ دهید.
۷٫ برای پخش شدن روغن روی تمام موها می‌توانید خیلی آرام برس بکشید؛ اما به هیچ‌عنوان به موها فشار نیاورید.



روغن خالص دانه انگور، ترکیبی فوق‌العاده موثر برای فعال‌سازی مجدد رشد پیاز مو است که با ماساژ دادن آن روی پوست سر می‌توانید به تاثیر سودمند این روغن پی ببرید.




روغن گیاهی مناسب برای موهای خشک: روغن گل مریم، سنبل، گل شمعدانی، رزماری


روغن گیاهی مناسب برای موهای چرب: اکلیل کوهی، سرو کوهی، مریم گلی، سدر، برگ درخت چای


ریزش مو: رزماری، لیمو، سروکوهی، گل شمعدانی و نوشیدن دم‌کرده زنجبیل


موهای آسیب‌دیده و شکننده: گل بابونه، لیمو، سنبل، گل شمعدانی یا رزماری


در حمام چطور از روغن‌ها استفاده کنید
زمان استفاده از این روغن‌های گیاهی لازم است از شامپوهای ملایم و خنثی برای شست‌وشوی موهای‌تان استفاده کنید. هنگامی که می‌خواهید موهای‌تان را شامپو کنید اگر ۲۰ قطره شامپو استفاده می‌کنید، لازم است بین ۵ تا ۱۰ قطره نیز از روغن گیاهی که برای موهای شما توصیه شده است، اضافه کنید (البته مقدارهای گفته شده بستگی به بلندی و کوتاهی موی شما دارد). یادتان باشد که بهتر است قبل از شامپو کردن موهای خود را ماساژ دهید؛ به آرامی منافذ پوست سر را در زیر آب گرم ماساژ دهید.



یک پیشنهاد دیگر این است که قبل از حمام کردن موهای خود را با روغن گیاهی مخصوص موهای‌تان ماساژ دهید و اجازه دهید چند ساعتی روی موهای شما باشد و بعد به حمام بروید، زیرا در این صورت ریشه موهای شما با این مواد تقویتی بیشتر در ارتباط بوده و برای پوست سر و ریشه بسیار مفیدتر هستند. حتی اگر می‌توانید اجازه دهید این روغن گیاهی از شب تا صبح روی موهای شما بماند.

 

odise2004

Registered User
تاریخ عضویت
7 مارس 2007
نوشته‌ها
491
لایک‌ها
16
سن
36
محل سکونت
Yaşasen Azerbayḉan
hhh536.jpg



خوشمزه ترین داروی دیابت!
مصرف شکلات تلخ می‌تواند باعث بهبود حساسیت انسولین به ترشح مناسب و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به دیابت شود.

پزشکان درجدید‌ترین تحقیقات خود پی برده‌اند که مصرف کاکائوی خالص و بدون شیرینی می‌تواند به عنوان یک دارو برای بسیاری از بیماری‌ها ازجمله دیابت مفید باشد.
براساس این پژوهش جدید، دانشمندان دریافته‌اند که مصرف کاکائوی تلخ و یا مقدار بسیار کمی شکر به عنوان طعم‌دهنده و شیرین‌کننده می‌تواند باعث رفع مشکل فشارخون بالا به ویژه در سالمندان شود.
گفتنی است براساس این تحقیق مصرف شکلات تلخ می‌تواند باعث بهبود حساسیت انسولین به ترشح مناسب و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به دیابت شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند پزشکان درصدد آزمایش شیوه جدیدی برای درمان و مقابله با بیماری‌های قلبی عروقی و همینطور دیابت با استفاده از شکلات و کاکائوی تلخ هستند.
پزشکان درصددند از این کشف در درمان بیماری‌های مغزی که در یک ارتباط مستقیم با بیماری‌های قلبی عروقی است استفاده کنند و مصرف کاکائوی تلخ را به افراد در صورت عدم داشتن منع پزشکی توصیه می‌کنند.


 

deremel400

Registered User
تاریخ عضویت
26 آپریل 2009
نوشته‌ها
4,466
لایک‌ها
3,759
کجاش خوشمزه است؟؟؟؟؟؟یدونه پارمیدا 96درصد خریدم بعد یک ماه هنوز نتونستم همش را بخورم
 

worship_u

Registered User
تاریخ عضویت
25 فوریه 2010
نوشته‌ها
291
لایک‌ها
195
محل سکونت
تو طاقچه

barool

Registered User
تاریخ عضویت
17 مارس 2014
نوشته‌ها
1,367
لایک‌ها
2,864
سن
34
کجاش خوشمزه است؟؟؟؟؟؟یدونه پارمیدا 96درصد خریدم بعد یک ماه هنوز نتونستم همش را بخورم
70 درصدشو واسه محصولات کارخونه اس استفاده میکنن 96 درصد خریدی واسه چی:eek:
 

odise2004

Registered User
تاریخ عضویت
7 مارس 2007
نوشته‌ها
491
لایک‌ها
16
سن
36
محل سکونت
Yaşasen Azerbayḉan
slide.jpg

چاقی از مهم‌ترین مشکلات سلامتی در قرن اخیر است که با تغییر سبک زندگی به سمت صنعتی شدن رو به افزایش است. عوامل ژنتیکی و محیطی بسیاری در افزایش وزن دخیل هستند، بنابراین کنترل آن با یک مداخله و بدون رویکرد طولانی مدت بعید به نظر می‌‌رسد. کلیدی‌ترین عامل در اضافه وزن عدم تعادل بین انرژی دریافتی با انرژی مصرفی طی فعالیت‌های روزانه می‌‌باشد.




افزایش توده چربی بدن به مرور زمان رخ می‌‌دهد. عوامل متعدد غذایی و دارویی به منظور کاهش اضافه وزن مورد استفاده قرار گرفته اند که موثر بر اشتها، جذب مواد مغذی و ترموژنز (گرمازایی) بوده اند، از این رو پیدا کردن عوامل تنظیم کننده تعادل انرژی می‌‌توانند نقش بسزایی در کاهش این مشکل داشته باشند. از جمله عادات غذایی موثر در حفظ وزن مناسب و دور کمر ایده‌آل نوشیدن منظم چای به ویژه چای سبز می‌‌باشد، زیرا چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی از جمله کاتچین‌ها می‌‌باشد.


چای سبز
چای سبز فرآورده تخمیر نشده از برگ‌های گیاهی با نام علمی Camellia sinensis می‌‌باشد که بسته به شرایط کشت، محیط بومی، آب و هوا و شرایط فرآوری حاوی مقادیر متفاوت فیتوکمیکال‌ها می‌‌باشد. حدود ۳۵ درصد وزن خشک چای سبز حاوی فلاونول‌ها، فلاونون‌ها و فلاوان-۳-اول‌ها می‌‌باشد که ۸۰-۶۰ درصد فلاوان-۳- اول‌ها شامل کاتچین‌ها می‌‌باشد. در مقابل چای سیاه و از نژاد اولونگ تقریبا نصف این مقدار کاتچین را دارا می‌‌باشد.
اپی‌گالو کاتچین ۳- گالات فراوان‌ترین کاتچین موجود در چای سبز می‌‌باشد که مهم‌ترین ماده موثره آن در خواص سلامتی بخش می‌‌باشد. سایر کاتچین‌ها با اهمیت کمتر شامل اپی‌کاتچین ۳- گالات، اپی‌گالوکاتچین، اپی‌کاتچین و کاتچین می‌‌باشد. علاوه براین، مقدار قابل ملاحظه‌ای از کافئین، تئینین، تئوفلاون، تئوروبیگین و کرستین در چای سبز موجود است. یک فنجان ۲۵۰ میلی‌گرمی چای سبز حاوی ۱۰۰-۵۰ میلی‌گرم کاتچین و ۴۰-۳۰ میلی گرم کافئین می‌‌باشد، البته مقدار گیاه مورد استفاده، زمان دم کشیدن و دمای آب عوامل موثر در میزان مواد موثره چای سبز هستند.



چای سبز و اثر ضد چاقی آن
در دهه گذشته کارآزمایی‌های بالینی کوچک صورت گرفته حاکی از اثر ضد چاقی چای سبز در مقادیر ۱۲۰۰-۲۷۰ میلی‌گرم در روز می‌‌باشند که متاآنالیز حاصل از ۱۱ مطالعه انجام شده نشان می‌‌دهد که در صورت مصرف منظم چای سبز حدود ۳۱/۱ کیلوگرم از وزن بدن کاهش می‌‌یابد، البته نمی‌توان نقش دریافت کالری روزانه را کتمان کرد. در صورتی که دریافت کالری روزانه افزایش یابد مسلماً تاثیر کاهش وزن چای سبز ناچیز خواهد بود.



چای سبز از طریق چند مکانیسم موجب کاهش بافت چربی بدن و در نتیجه کاهش وزن می‌‌شود


۱- افزایش مصرف انرژی
سیستم عصبی سمپاتیک نقش مهمی در تنظیم مصرف انرژی و لیپولیز دارد. موادی که محرک ترشح نوراپی‌نفرین هستند موجب تحریک اعصاب سمپاتیک و افزایش مصرف انرژی و نیز افزایش اکسیداسیون چربی می‌‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند که کاتچین‌های چای سبز موجب مهار آنزیم تجزیه نوراپی‌نفرین یعنی کاتکولo- متیل ترانسفراز و در نتیجه موجب طولانی شدن تاثیر اعصاب سمپاتیک بر مصرف انرژی می‌‌شوند. همچنین کافئین موجود در چای سبز موجب تجزیه آدنوزین مونوفسفات حلقوی و در نتیجه تحریک تاثیر نوراپی‌نفرین بر افزایش لیپولیز می‌‌شوند، به همین دلیل کافئین و کاتچین‌های چای سبز اثر سینرژیستیک در ممانعت از افزایش وزن بدن دارند.



۲- تغییر متابولیسم چربی
نور اپی‌نفرین تحت تحریک کاتچین‌های چای سبز موجب تغییر متابولیسم بافت چربی و تحریک لیپولیز در بافت‌های محیطی شامل آدیپوز، کبد و عضله اسکلتی می‌‌شود و در نتیجه موجب افزایش آزادسازی اسیدهای چرب به خون و نیز تنظیم افزایشی متابولیسم چربی کبدی می‌‌شود. تحریک همزمان کاتکول o- متیل ترانسفراز و فسفودی استراز در اثر مصرف منظم چای سبز موجب افزایش لیپولیز در اکثر بافت‌های ذخیره‌ای چربی می‌‌شود.



۳- مهار اشتها
مواد موثره چای سبز به علت افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب کبدی و افزایش محتوای آدنوزین‌تری فسفات داخل سلولی همانند تاثیر آگونیست‌های بتاآدرنرژیک موجب کاهش اشتها می‌‌شوند. گرچه در برخی تحقیقات صورت گرفته تفاوت معنی‌داری در میزان اشتهای گزارش شده توسط افراد همراه و بدون چای سبز وجود نداشته که احتمالا به علت اثرات تدریجی این ماده در کاهش اشتها و تفاوت در میزان تغییر اکسیداسیون اسیدهای چرب آزاد افراد شرکت کننده می‌‌باشد.



۴- کاهش جذب مواد غذایی
این مکانیسم از مهم‌ترین مسیرهای تغییر متابولیسم ناشی از مصرف چای سبز می‌‌باشد، به طوری که بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی صورت گرفته مواد موثره چای سبز می‌‌توانند موجب کاهش سطح آنزیم‌های تجزیه کننده گلوکز از جمله آلفا-آمیلاز و آلفا-گلوکوزیداز شوند. تحقیقات سلولی حاکی از تاثیر بسزای چای سبز در کاهش برداشت گلوکز از غشای روده و نیز کاهش انتقال وابسته به سدیم آن می‌‌باشد، البته زمان مصرف چای سبز در تغییر متابولیسم گلوکز در روده موثر است به طوری که تجویز کاتچین‌های چای سبز یک ساعت قبل از خوردن غذای غنی از گلوکز، موجب کاهش بسزایی در گلوکز خون می‌‌شود.
به همین منوال، چای سبز می‌‌تواند موجب کاهش تجزیه چربی‌ها در روده و افزایش دفع چربی‌ها از طریق مدفوع شود. علاوه براین، چای سبز موجب مهار آنزیم‌های لیپاز معدی و پانکراسی می‌‌شود. همچنین اپی‌گالات کاتچین موجود در چای سبز موجب کاهش تشکیل میسل‌های جذب چربی صفراوی و در نتیجه افزایش دفع آنها می‌‌شود.



نتیجه‌ گیری
چای سبز به علت دارا بودن مواد موثره پلی‌فنولی و محرک نوراپی‌نفرین از طریق مسیرهای متابولیسمی می‌‌تواند موجب کاهش توده چربی بدن و کاهش وزن شود، ولی آنچه در داشتن وزن متعادل حائز اهمیت است دریافت متعادل انرژی و اجتناب از پرخوری‌های حساب نشده است، چرا که چای سبز به تنهایی نمی‌تواند جبران کننده **** غذایی بی‌کفایت و نامتعادل باشد. همچنین تاثیر مصرف منظم چای سبز به زمان مصرف این فرآورده، میزان پری شکمی، نسبت کربوهیدرات و چربی ****، سلامت هورمونی فرد مصرف کننده، میزان گیاه دم‌کرده و نیز مقدار و کیفیت توده چربی بدن فرد بستگی دارد.


 

odise2004

Registered User
تاریخ عضویت
7 مارس 2007
نوشته‌ها
491
لایک‌ها
16
سن
36
محل سکونت
Yaşasen Azerbayḉan
hhh1042.jpg



چی بخوریم تا سرطان نگیریم؟
برخی مواد غذایی در پیشگیری از ابتلا نقش بسیار مهمی دارند، بطوریکه مصرف ۹ ماده غذایی باعث می‌شود، از ابتلا به سرطان جلوگیری شود.
امروزه علیرغم ظهور تکنولوژی‌های نو و تغییر روش‌های زیستی؛ مردم در معرض ابتلا به بیماری‌های سرطانی و مواد سرطان زای بیشتری هستند. در این حین شناختن تعدادی از مواد غذایی که ضد سرطان هستند تا حدودی شاید بتواند در پیشگیری از این بیماری‌ها مفید واقع شود.

۱٫ توت‌های فلاونوئیدی
این توت‌ها شامل کشمش بی‌دانه، زغال اخته، زالزالک، تمشک و توت فرنگی هستند. فلاونوئید‌ها که آنتی اکسیدان‌های قوی هستند می‌توانند در برخورد با عوامل سرطان زا قوی تر از سایر آنتی اکسیدان‌ها نظیر ویتامین B و ویتامین c و کاروتین بتا و یا سلنیوم و روی ظاهر شوند. بنابراین بهتر است از این مواد غذایی ارزشمند به جای مواد غذایی کم شیرینی استفاده کرد.

۲٫ زردچوبه
“کاری” از مواد غذایی خوشمزه است که اگر با زردچوبه همراه شود می‌تواند در برابر سرطان از بدن انسان محافظت کند و این به این دلیل است که زردچوبه شامل کورکومین است که ضد التهاب و سرطان است.





۳٫ کلم‌ها
این سبزیجات شامل کلم، گل کلم، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، کلم پیچ، تره تیزک، ریشه خردل، کلم قمری، خردل، تربچه و شلغم هستند. این مواد حاوی نوعی ماده مغذی گیاهی به نام گلوکوزینولات هستند که در مبارزه با سرطان روده بزرگ بسار کارآمد است.

۴٫ سیر
سیر حاوی حدود ۲۰۰ ترکیب فعال بیولوژیکی مانند سولفور آمینو اسیدها و گلوتتتیون و سیستئین است که می‌تواند محافظ خوبی در برابر سرطان باشد. برای بهترین اثر، سیر بهتر است به صورت خرد شده و خام میل شود اما اگر بو و طعم سیر خام واقعاً غیر قابل تحمل باشد می‌توانید آن را بصورت مخلوط با سبزیجات به صورت آب پز یا درون سوپ میل کنید.

۵٫ قارچ
قارچ ها نیز علاوه بر مزه ی دلچسب خواص ضد سرطانی دارند که از انواع آن ها می توان قارچ گانودرما و مایتیک را نام برد که ژاپنی ها و چینی ها از دیر باز از آنها مصرف می کردند.

۶٫ ماست
گونه‌های مختلف پروبیوتیک‌ها در ماست به بهبود ایمنی بدن و سم زدایی بسیاری از مواد سرطان زا کمک می‌کنند.





۷٫ اسفناج
بسیاری از مردم هرگاه صحبت از اسفناج می‌شود، انیمیشن ملوان زبل را به یاد می‌آورند اما آیا اسفناج می‌تواند به این شگفت انگیزی عمل کند؟
اسفناج علاوه بر افزایش قدرت و انرژی زایی یک غذای ضد سرطان به دلیل غنای آن در کلروفیل و کاروتن به شمار می‌رود. اسفناج همچنین، منبع سرشاری از آهن، اسید فولیک، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و همچنین، به خاطر کوآنزیم Q10 آنتی اکسیدان که دارای خواص ضد پیری است نیز به صورت ماده ی غذایی جوان کننده عمل می‌کند.

۸٫ غذاهای غنی از فیبر
فیبر موجود در مواد غذایی نه تنها برای داشتن روده‌های سالم مفید است بلکه برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ نیز می‌تواند بسار کارآمد و موثر عمل کند. فیبر باعث تسهیل حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش می‌شود، بنابراین مواد سرطان زا دیگر فرصت جذب شدن در بدن را پیدا نمی‌کنند. غلات سبوس دار (مانند برنج با پوست)، لوبیا، دانه‌ها، عدس و سبزیجات منابع غنی از فیبر هستند، بنابراین لازم است تا آنها را در وعده‌های غذایی روزانه جای داد.

۹٫ موم زنبور عسل
موم ساختاری در لانه زنبور عسل است که وظیفه حفاظت از زنبورها در مقابل عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی را بر عهده دارد. موم ماده غذایی سرشار از بیوفلاونوئید‌ها و ویتامین‌های گوناگون و آمینو اسیدها است که برای بالا بردن سطح ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان بسیار مفید گزارش شده است.


 

odise2004

Registered User
تاریخ عضویت
7 مارس 2007
نوشته‌ها
491
لایک‌ها
16
سن
36
محل سکونت
Yaşasen Azerbayḉan
IMG________________.jpg


انواع غذاهای پروتئینی کنسرو شده مانند کله‌پاچه، مایه ماکارونی و … کاملا استریل هستند و اگر خارج از یخچال هم نگهداری شوند، فاسد نمی‌شوند.




اگر اهل خرید غذاهای آماده و نیمه‌آماده باشید و سری به فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی بزنید، معمولاً ۳ نوع غذای آماده یا نیمه‌آماده پیش روی شما خواهد بود. گروه اول شامل کنسروها، گروه دوم شامل غذاهای سردی مانند الویه یا انواع ناگت‌ها و برگرها و گروه سوم هم شامل برنج و خورش‌های حاضری می‌شود. در این مطلب دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، درباره‌ی تفاوت این ۳ گروه از مواد غذایی حاضری با یکدیگر توضیحاتی داده‌اند؛ با ما همراه باشید.

آیا درست است که می‌گویند، کنسروها دارای بیش‌ترین میزان نگه‌دارنده در میان انواع غذاهای آماده هستند؟
نه، این تصور از آنجا در ذهن افراد نقش بست که مواد غذایی کنسروی با وجود اینکه دارای پروتئین‌های حیوانی هستند، در فروشگاه‌ها خارج از یخچال نگهداری می‌شوند و حدود ۲ سال هم قابلیت نگهداری در دمای محیط دارند.





اگر به این غذاها نگه‌دارنده نمی‌زنند، پس چطور می‌توان آن‌ها را به مدت طولانی در دمای محیط نگهداری کرد؟
بسته‌بندی کنسروها بسیار مقاوم و غیرقابل‌نفوذ برای انواع میکروارگانیسم‌ها، هوا، نور، گازها، اکسیژن و گازکربنیک است. از سوی دیگر، زمانی که مواد غذایی داخل قوطی کنسرو بسته‌بندی می‌شوند، تا حدود ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۳۰-۱۵ دقیقه حرارت می‌بینند و علاوه بر پخته شدن، استریل هم می‌شوند. استریل کردن مواد غذایی باعث کشته شدن تمام میکروارگانیسم‌های آن‌ها می‌شود.





وقتی هیچ میکروارگانیسمی داخل ماده غذایی وجود نداشته باشد و بسته‌بندی آن هم به گونه‌ای باشد که امکان نفوذ عوامل رشد میکروب در ماده غذایی به صفر برسد، می‌توان آن ماده غذایی را برای مدتی طولانی و بدون نگرانی از فساد در دمای محیط نگهداری کرد. انواع غذاهای پروتئینی کنسرو شده مانند کله‌پاچه، مایه ماکارونی و … کاملا استریل هستند و اگر خارج از یخچال هم نگهداری شوند، فاسد نمی‌شوند. فقط نباید کنسروها را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب و مکان بیش از اندازه گرم قرار داد. البته دمای معمولی خانه و آشپزخانه برای نگهداری از آن‌ها مناسب است.




در مورد غذاهای آماده سرد مانند سالاد الویه هم توضیح می‌دهید؟
این غذاها هم حاوی نگه‌دارنده نیستند اما از آنجا که سردند، کنسرو نمی‌شوند و امکان استریل کردن آن‌ها هم وجود ندارد، بنابراین معمولاً مدت زمان ماندگاری و مصرفشان کوتاه است. یعنی باید ظرف ۴-۲ روز مصرف شوند. الویه‌ها حاوی مواد پروتئینی مانند مرغ یا کالباس هستند و سس مایونز هم دارند.





به همین دلیل باید تا زمان مصرف داخل یخچال نگهداری شوند. در غیر این صورت شرایط رشد میکروارگانیسم‌ها در این غذاها و فاسدشدنشان به سادگی فراهم می‌شود. میکروب‌ها در غذایی مانند الویه زنده هستند و اگر شرایط مناسب برایشان فراهم شود، به راحتی رشد می‌کنند.
نباید کنسروها را در معرض تابش مستقیم نور آفتاب و مکان بیش از اندازه گرم قرار داد. البته دمای معمولی خانه و آشپزخانه برای نگهداری از آن‌ها مناسب است





فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس، کالباس، ناگت‌ها و برگرها هم حاوی نگه‌دارنده نیستند؟
چرا، تمام فرآورده‌های گوشتی حاوی نگه‌دارنده هستند. این مواد غذایی در حد پاستوریزه شدن حرارت می‌بینند و به همین دلیل میکروب زنده در آن‌ها وجود دارد و اگر شرایط مناسب برای میکروب‌ها فراهم شود، امکان فاسد کردن ماده غذایی را ایجاد می‌کنند.





تفاوت مواد پاستوریزه و استرلیزه ‌شده چیست؟
در فرآیند پاستوریزه کردن، فقط میکروب‌های بیماری‌زا از بین می‌روند ولی با استرلیزه ‌کردن تمام میکروارگانیسم‌ها از بین خواهند رفت.





چرا با وجود پاستوریزه کردن، باز هم به فرآورده‌های گوشتی نگه‌دارنده می‌زنند؟
زیرا برخی میکروب‌های زنده موجود در فرآورده‌های گوشتی بسیار خطرناک هستند و ممکن است در اثر رشد سموم خطرناک و مسمومیت‌زایی ترشح کنند. این میکروب‌ها فقط در گوشت‌ها وجود دارند و به همین دلیل هم به فرآورده‌های گوشتی، نگه‌دارنده می‌زنند تا جلوی رشد و تکثیر میکروب‌های زنده را بگیرند.










فرآیند تولید برنج و خورش‌های حاضری به چه صورت است. چرا آن‌ها هم نیازی به نگهداری در یخچال ندارند؟
روند تولید این غذاها هم شبیه تولید کنسروهاست. فقط نوع بسته‌بندی آن‌ها با کنسروها متفاوت است. یعنی برنج و خورش‌های حاضری را در بسته‌های چند لایه (لمینه)‌ و پلاستیکی بسته‌بندی می‌کنند تا امکان نفوذ نور، هوا و اکسیژن را به غذا از بین ببرند. برنج و خورش‌های حاضری هم کاملا پخته و استریل می‌شوند و به همین دلیل نگرانی از نگهداری آن‌ها خارج از محیط یخچال و به مدت طولانی وجود ندارد. این گروه از مواد غذایی هم حاوی نگه‌دارنده نیستند.





این مواد غذایی بعد از باز شدن بسته‌بندی‌شان هم همچنان استریل هستند؟
نه، بعد از باز کردن بسته‌بندی باید آن‌ها را ظرف یکی دو روز مصرف کرد چون میکروب‌های موجود در محیط می‌توانند به ماده غذایی نفوذ کنند و باعث فساد آن شوند.





آیا برنج‌ها یا خورش‌های آماده‌ای که با ظرفشان گرم شده‌اند را می‌توان مصرف نکرده باز هم در کابینت نگهداری کرد؟
اگر در آن‌ها باز نشود، می‌توان حدود یکی دو هفته بعد هم آن‌ها را مصرف کرد. اگر یک ماه یا بیشتر گذشت، باید برنج یا خورش را دوباره گرم و مصرف کنید. گرم کردن کنسروها و برنج و خورش‌های حاضری ما را از کشته شدن میکروب‌های احتمالی مطمئن می‌کند. هرچند این غذاها استریل هستند و نیاز چندانی به گرم کردنشان نیست. احتمال وجود میکروب یا ترشح سموم در این مواد غذایی، یک در میلیون است و گرم کردن آن‌ها در آب جوش، بیشتر برای ایجاد حس چشایی بهتر انجام می‌شود.





این غذاها باید بعد از گرم شدن داخل یخچال نگهداری شوند؟
اگر درشان باز نشود، حتی بعد از گرم کردن هم می‌توان آن‌ها را در محیط آشپزخانه نگهداری کرد.






محدودیتی در مورد مصرف غذاهای آماده برای افراد خاصی وجود دارد؟
افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف‌تر است، مانند بچه‌ها، سالمندان یا خانم‌های باردار یا آن‌هایی که دچار بیماری‌های خاصی مانند دیابت یا فشارخون بالا هستند، باید مواد غذایی آماده یا کنسروی را با احتیاط مصرف کنند. به طور کلی، هرچه مواد اولیه غذاهای ما تازه‌تر باشد، مسلماً ارزش تغذیه‌ای آن‌ها بالاتر می‌رود. این گروه غذاها فقط برای مواردی که مواد غذایی تازه در دسترس نیستند، تولید و روانه بازار شده‌اند و نباید جای مواد غذایی تازه را در سبد غذایی خانواده‌ها بگیرند.






سۆال آخر اینکه زمینه ایجاد فساد در کدام گروه از این مواد غذایی بیشتر است؟
معمولاً زمینه ایجاد فساد در فرآورده‌های گوشتی و غذاهای حاوی پروتئین حیوانی بیشتر است و بعد از آن هم غذاهای حاوی مواد لبنی بیش‌ترین زمینه ایجاد فساد را دارند.


 

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
آیا با اختلال سلوک آشنا هستید؟ در این مقاله با دلایل و درمان های آن آشنا خواهید شد.


1413268110.jpg


همه چیز درباره اختلال سلوک
اختلال سلوک یک اختلال هیجانی و رفتاری جدی است که در کودکان و نوجوانان اتفاق می‌افتد. کودکی که اختلال سلوک دارد ممکن است الگوی رفتار خشونت‌آمیز و در هم گسیخته را نشان دهد و در پیروی از قوانین با مشکل مواجه باشد.

خیلی نامتداول نیست که کودکان و نوجوانان در حین رشد خود، هرازچندگاهی مشکلات مرتبط با رفتار داشته باشند. اما رفتار زمانی اختلال سلوک در نظر گرفته می‌شود که این مشکلات رفتاری طول بکشند و فرد حقوق دیگران را زیر پا گذاشته و در مقابل پذیرفتن هنجارهای رفتاری مخالفت کند و زندگی روزمره کودک یا خانواده را دچار اختلال کند.



علائم اختلال سلوک چیست؟
علائم اختلال سلوک، بسته به سن کودک و شدت اختلال (خفیف تا شدید) متفاوت است، اما به طور کلی علائم آن در چهار دسته زیر جای می‌گیرند:

رفتار پرخاشگرانه: این رفتارها شامل تهدید یا انجام آسیب فیزیکی است و ممکن است شامل دعوا، زورگویی، آزار دادن دیگران یا حیوانات، استفاده از سلاح و وادار کردن دیگران به فعالیت جنسی باشد.



1413105604.jpg




رفتار تخریبگرانه: این شامل تخریب عمدی اموال دیگران است، مانند آتش زدن (عمدی) و آسیب زدن به اموال دیگران.

رفتار فریبکارانه: این ممکن است شامل دروغ‌گویی مکرر، سرقت از فروشگاه‌ها یا وارد شدن به منازل یا ماشین به منظور سرقت باشد.

تخلف از قوانین: این شامل مخالفت با قوانین اجتماع یا انجام رفتارهایی که مناسب سن فرد نیست می‌شود. این رفتارها ممکن است شامل فرار کردن، غیبت از مدرسه، شوخی‌های زننده و خشن یا انجام فعالیت‌های جنسی از سنین بسیار کم باشد.



به علاوه، بسیاری از کودکانی که اختلال سلوک دارند تحریک‌پذیر بوده و حرمت نفس در آن‌ها ضعیف است و غالباً جار و جنجال به راه می‌اندازند. برخی ممکن است به سوء استعمال مواد و الکل نیز روی بیاورند. کودکان مبتلا به اختلال سلوک اغلب قادر نیستند درک کنند رفتارشان چقدر به دیگران آسیب میزند و معمولاً در مورد آسیب به دیگران پشیمانی یا احساس گناه کمی دارند .



چه چیزی موجب اختلال سلوک می‌شود؟
علت دقیق اختلال سلوک مشخص نیست اما تصور می‌شود که ترکیبی از فاکتورهای ژنتیکی، بیولوژی، محیطی، روانشناسی و جامعه‌ای در آن نقش دارند.

فاکتور بیولوژیکی: برخی مطالعات نشان می‌دهند که نقص یا آسیب به نواحی مشخصی در مغز می‌تواند منجر به اختلالات رفتاری شود. اختلال سلوک با ناحیه ویژه‌ای در مغز مرتبط است که مسئول تنظیم رفتار، کنترل تکانش و هیجان است. علائم اختلال سلوک زمانی اتفاق می‌افتند که مدار سلول عصبی این ناحیه از مغز به درستی کار نکند. به علاوه بسیاری از کودکان و نوجوانانی که اختلال سلوک دارند ممکن است بیماری‌های روانی دیگر مانند اختلال کمبود توجه و بیش فعالی، اختلالات یادگیری، افسردگی، سوء استعمال مواد یا اختلال اضطراب داشته باشند که در علائم اختلال سلوک می‌تواند نقش داشته باشد.

فاکتور ژنتیکی: بسیاری از کودکان و نوجوانانی که اختلال سلوک دارند یکی از اعضای نزدیک خویشاوندانشان بیماری‌های روانی از جمله اختلالات خلق، اختلالات اضطراب، اختلالات سوء استعمال مواد و اختلالات شخصیتی دارند. این نشان می‌دهد که حداقل بخشی از آسیب‌پذیری در مقابل اختلال سلوک ممکن است ارثی باشد.



1413106005.jpg




فاکتور محیطی: فاکتورهایی مانند زندگی خانوادگی مشکل‌دار، مورد سوءاستفاده قرار گرفتن در کودکی، تجربه‌های آسیب زا، سابقه خانوادگی سوء استعمال مواد و انضباط متناقض توسط والدین می‌توانند در ایجاد اختلال سلوک نقش داشته باشند.

فاکتور روانشناسی: برخی از متخصصان معتقدند اختلالات سلوک ممکن است بازتاب‌کننده مشکلاتی در آگاهی اخلاقی (فقدان احساس گناه و پشیمانی) و نقص در فرایند شناختی باشد.

فاکتور اجتماعی: وضعیت اجتماعی اقتصادی ضعیف و پذیرفته نشدن توسط همسالان عوامل زمینه‌ساز ایجاد اختلال سلوک است.



شیوع اختلال سلوک چگونه است؟
تخمین زده شده است که 2 تا 16 درصد کودکان در امریکا اختلال سلوک دارند. این اختلال در پسرها شایع‌تر از دخترها است و اغلب در اواخر کودکی یا اوایل نوجوانی بروز می‌کند.



چگونه اختلال سلوک تشخیص داده می‌شود؟
1413106291.jpg




بیماری‌های روانی در کودکان همانند بزرگ‌سالان بر اساس علائمی تشخیص داده می‌شود که مشکل و بیماری ویژه‌ای را نشان می‌دهد. اگر علائم اختلال سلوک دیده شود پزشک ممکن است ارزیابی کامل پزشکی انجام دهد و سابقه روان‌پریشی فرد را بررسی کند. معاینه فیزیکی و آزمایش (مثل آزمایش خون و تصویربرداری از عصب) ممکن ست در صورتی که نگرانی از بیماری فیزیکی که موجب این علائم شده وجود داشته باشد، انجام شود. پزشک همچنین به دنبال علائم دیگری که اغلب همراه با اختلال سلوک اتفاق می‌افتند مانند افسردگی و اختلال کمبود توجه و بیش فعالی خواهد بود.

اگر پزشک نتواند علت فیزیکی این علائم را بیابد، احتمالاً کودک را به روانشناس یا روان‌پزشک کودک و نوجوان ارجاع می دهد که در تشخیص و درمان بیماری‌های روانی در کودکان و نوجوانان تخصص دارند. روان‌پزشکان و روان‌شناسان مصاحبه و ارزیابی‌هایی را که اختصاصاً برای ارزیابی اختلال روانی کودکان طراحی شده است، استفاده می‌کنند. پزشک تشخیص خود را بر اساس گزارش علائم کودک و مشاهده رفتار و نگرش‌های او انجام می‌دهد. پزشک اغلب به گزارش والدین، معلم و سایر بزرگ‌سالان نیز اتکا می‌کند چون کودکان ممکن است از ارائه اطلاعات دریغ کنند یا در توضیح یا درک علائم یا مشکلاتشان اشکال داشته باشند.



اختلال سلوک چگونه درمان می‌شود؟
درمان اختلال سلوک بر اساس فاکتورهای زیادی انجام می‌شود از جمله سن کودک، شدت علائم و نیز توانایی کودک به مشارکت کردن و تحمل درمان‌های ویژه. درمان معمولاً شامل ترکیبی از موارد زیر است:

روان‌درمانی: هدف از روان‌درمانی کمک به کودک در یادگیری بروز و کنترل عصبانیت به شیوه‌های مناسب‌تر است. نوعی از روان‌درمانی به نام درمان رفتاری شناختی کمک می‌کند تفکر کودک (شناخت) تغییر کند تا مهارت‌های حل مسائل، مدیریت عصبانیت، مهارت‌های استدلال اخلاقی و کنترل هیجانات در او بهبود پیدا کند. خانواده درمانی ممکن است در کمک به بهبود تعامل‌ها در خانواده و برقراری ارتباط بین اعضای خانواده مفید باشد. یک تکنیک درمانی اختصاصی به نام آموزش مدیریت والدین، روش‌های تغییر مثبت رفتار کودک در خانه را به والدین یاد می‌دهد .

دارو: با این که هیچ دارویی به صورت رسمی برای درمان اختلال سلوک تأیید نشده است اما داروهای مختلفی ممکن است برای درمان برخی علائم، و همچنین بیماری‌های روانی دیگری که ممکن است وجود داشته باشد (مانند افسردگی شدید یا اختلال بیش فعالی و کمبود توجه) تجویز شود.



چشم‌انداز کودکان مبتلا به اختلال سلوک چیست؟
اگر کودک علائم اختلال سلوک را نشان می‌دهد بسیار مهم است که از پزشک مجرب و کارامد کمک بگیرید. کودک یا نوجوانی که اختلال سلوک دارد در صورتی که بدون درمان رها شود، در خطر اختلالات روانی دیگر در بزرگ‌سالی قرار دارد. این بیماری‌ها شامل اختلال ضد اجتماعی و اختلالات شخصیتی دیگر ، اختلالات اضطراب یا خلق، و اختلالات سوء استعمال مواد است.

کودکانی که اختلال سلوک دارند در خطر مشکلات مرتبط با مدرسه مانند افت تحصیلی یا ناموفقیت تحصیلی، سوء استعمال مواد، مشکلات قانونی، وارد آوردن جراحت به خود یا دیگران به علت رفتارهای خشونت‌آمیز، بیماری‌های مقاربتی و خودکشی قرار دارند. پیامدهای درمان ممکن است بسیار متفاوت باشد اما اقدام زودهنگام می‌تواند در کاهش خطر حبس و زندان، اختلالات خلق و ایجاد مسائل دیگری مانند سوء استعمال مواد موثر باشد.



آیا می‌توان از اختلال سلوک پیشگیری کرد؟
با این که ممکن است پیشگیری از آن امکان نداشته باشد اما شناسایی و کار کردن بر روی علائم در هنگام بروز می‌تواند آشفتگی در کودک و خانواده را به حداقل رسانده و از بسیاری از مشکلات مرتبط با آن جلوگیری کند. به علاوه فراهم کردن یک محیط تربیتی، حمایتی و پایدار در خانه، با تعادلی از نظم و محبت می‌تواند در کاهش علائم و پیشگیری از دوره‌های اختلال رفتاری مفید باشد.


lمنبع:http://wiki.5040.ir/اختلال-سلوک.html
 

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
همه ی ما روزانه در **** غذایی خود از میوه استفاده می کنیم. اما حقایقی درباره ی آن ها وجود دارد که به احتمال زیاد با آن آشنا نیستید. برای شما این حقایق را در این مقاله گردآوری کرده ایم.


1413263434.jpg


میوه‌ها بخش بسیار مهمی از یک **** غذایی سالم هستند. و به همین دلیل ما معمولاً از حقایق جالبی در مورد این میوه‌هایی که می‌خوریم چشم‌پوشی می‌کنیم. ما معمولاً قبول داریم که همه پرتقال‌ها نارنجی رنگ هستند و خوردن روزانه یک سیب ما را از دکتر بی‌نیاز می‌کند. شاید حتی ندانید که طی این50 سال گذشته، دقیقاً یک نوع موز را خورده‌اید. و آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که قیمت یک میوه بی‌نقص تا چه میزان می‌تواند بالا برود ؟ احتمالاً پاسخش شما را متعجب خواهد کرد. در اینجا 10 حقیقت عجیب درباره این شیرینی طبیعت آورده شده است:


تأثیر افزایش‌دهنده میل جنسی میوه دوریان
1413100370.jpg




دوریان میوه‌ای از آسیای جنوب شرقی است که به دلیل بوی عجیب و غریبش مشهور است. بوی آن آن‌قدر زننده است که این میوه بسیاری از مکان‌های عمومی ممنوع شده است و به همراه داشتن آن ممکن است باعث شود از یک مکان بیرون رانده شوید. با این حال یک باور قدیمی وجود دارد که این میوه بدبو، افزایش‌دهنده قوی میل جنسی است، اگرچه این ویژگی آن کمتر شناخته شده است.

در بین اهالی جاوه باور خاصی درباره دوریان - که به آن پادشاه میوه‌ها می‌گویند - وجود دارد مبنی براینکه خوردن دوریان باعث افزایش سریع و زیاد میل جنسی می‌شود. گفته می‌شود خوردن گوشت نرم و لطیف دوریان تجربه‌ای لذت‌بخش است که با طعم قوی و پیچیده آن بیشتر نیز می‌شود.

این باور زمانی شکل گرفت که مردم جفت‌گیری عاشقانه حیوانات پس از خوردن دوریان را مشاهده کردند و به نظر می‌رسد تا حدودی نیز درست است. دوریان حاوی مقادیر بالایی تریپتوفان است که بدن آن را به هورمون شادی، سروتونین، تبدیل می‌کند و با وجود آن، دل‌پذیرترین تجربه‌ها دل‌پذیرتر خواهند شد. هنگامی که محققان تصمیم به بررسی تأثیر دوریان بر موش‌ها گرفتند، متوجه شدند میل جنسی و باروری موش‌های نر که به مدت دو هفته از دوریان تغذیه می‌کردند، افزایش قابل‌توجهی داشته است.



موزها بیش از حد عالی هستند
1413100525.jpg




تنوع ژنتیکی کلیدی برای بقای یک گونه است. اما متأسفانه این چیزی است که موزها دیگر ندارند. درحالی‌که بیش از 300 گونه مختلف موز وجود دارد، تنها یک گونه است که بیش‌ترین میزان مصرف را در اروپا، کانادا و ایالات‌متحده دارد: موز کاوندیش. خوشمزه است، مناسب است، و در سرتاسر جهان از هاوایی تا تایلند و آمریکای مرکزی پرورش داده می‌شود.

مشکل این است که تمامی موزهای کاوندیش، صرف‌نظر از اینکه در کجا برویند و متعلق به کدام منطقه باشند ، از نظر ژنتیکی کاملاً یکسان هستند. این به معنی آسیب‌پذیری این گونه است . به دلیل این یکسان بودن، یک قارچ و یا بیماری می‌تواند تمامی موزهای این‌گونه‌ی پرطرفدار را از بین ببرد— و این موضوع قبلاً یک‌بار اتفاق افتاده است. موزِ گروس میشل یکی از محبوب‌ترین موزها در دنیا بود تا اینکه یک بیماری قارچی تقریباً تمامی درختان موز گروس میشل را نابود کرد و اقتصاد کشورهای تولیدکننده موز همانند هندوراس را ویران کرد. میلیاردها دلار به سوی صنعت موز سرازیر شد تا جایگزینی برای موز گروس میشل پیدا شود .

علی‌رغم تمامی تلاش‌ها برای ایجاد یک گونه‌ی موز مقاوم تر و متنوع تر، موز کاوندیش نیز هنوز با همان خطر انقراضی که گونه‌های پیشین آن را از بین برد مواجه است. قسمتی از مشکل این است که موزها با دانه تکثیر نمی‌شوند و مدت خیلی زیادی است که دانه‌ها به خاطر طعم و راحتی استفاده، با روش‌های اصلاح نژادی از میوه خارج‌شده‌اند . در عوض، موزها به طور وسیع گرده‌افشانی دستی می‌شوند و بوته‌های میوه‌دار، برای سال‌های طولانی مجدداً ساقه و شاخ و برگ می‌دهند و این وضعیت تنوع ژنتیکی محصول را محدود می‌کند. خاستگاه موزها نیز مشکل‌ساز هستند: در واقع تمام موزهای امروزی، گونه‌های جهش‌یافته از تعداد انگشت‌شماری بوته (حدود 10 عدد) هستند که در اصل در قاره آفریقا کاشته شده ‌بودند .



میوه‌ی بی‌عیب و نقص می‌تواند خیلی مهم باشد!
1413100604.jpg




در ژاپن، مردم اغلب میوه را به عنوان هدیه به اعضای خانواده، دوستان، همکاران و شریکان تجاری خود می‌دهند. این کاری لوکس در نظر گرفته می‌شود و هرچه میوه‌ای که هدیه داده می‌شود بهتر باشد، هدیه نیز به‌یادماندنی تر خواهد بود. پس خیلی شگفت‌انگیز نیست که مغازه‌ای با نام سنبیکیا (Senbikiya) در ژاپن وجود داشته باشد که تنها در عالی‌ترین انواع میوه‌ها تخصص دارد. میوه‌های این مغازه، نه تنها بدون لک و ضرب‌دیدگی به فروش می‌رسند، بلکه باید ظاهری بی‌نقص داشته باشند. بیشترشان آن‌قدر بزرگ و خوش رایحه هستند که در نظر افرادی که میوه‌هایی تا این حد عالی ندیده‌اند، مصنوعی جلوه می‌کنند.

یک جعبه 12 عددی توت‌فرنگی حدود 83 دلار و سه عدد خربزه حدود 419 دلار برایتان تمام می‌شود. شما فقط برای بی‌نقص بودن میوه‌ها پول نمی‌پردازید، بلکه برای کار بسیار زیادی که برای به ثمر رساندن چنین میوه‌ای انجام شده است نیز پول می‌پردازید. میوه‌های تولیدشده در ژاپن از میوه‌های وارداتی خواهان بیشتری دارند و صاحبان گلخانه‌ها 24 ساعتِ روز و 365 روزِ سال را کار می‌کنند تا مطمئن شوند گیاهانشان از بهترین بذر و روش کاشت تولید می‌شوند. آن‌ها بدون خستگی کار می‌کنند تا مطمئن شوند تمام درختان مقدار مشخصی مواد مغذی دریافت می‌کنند و دمای گلخانه‌هایشان یکسان باقی می‌ماند. گاهی اوقات، تمامی این زحمات صرف یک تاک یا درختی می‌شود که فقط یک نوع میوه می‌دهد. حتی بر روی بعضی از میوه‌ها، کلاهک‌هایی قرار داده می‌شود تا از آفتاب بیرون در امان باشند و رنگ خارجی یکدست و بی‌نقصی داشته باشند.



اغلب توت‌ها، توت نیستند
1413100682.jpg




توت‌فرنگی، بلوبری، شاه‌توت ، کرنبری، تمشت (توت جنگلی)-- خوراکی‌های زیادی نیستند که بتوان چنین آسان آن‌ها را تعریف کرد. در نام همه آن‌ها کلمه "بری = توت" وجود دارد. اگرچه طبق تعریف گیاه‌شناسی، بسیاری از میوه‌هایی که آن‌ها را به عنوان "توت" در نظر می‌گیریم، در حقیقت توت نیستند. یک بری، میوه‌ای است که قسمت خارجی گوشتی و یک پوست بیرونی داشته باشد و با تمامیت تخمدان گیاه تشکیل شده باشد. طبق این معنی، انگور، آواکادو، بادمجان، فلفل دلمه‌ای، گوجه، و حتی فلفل تند هم از لحاظ گیاه‌شناسی به عنوان بری دسته‌بندی می‌شوند.

کرنبری، بلوبری و انگور فرنگی به عنوان بری غیرواقعی شناخته می‌شوند، یعنی آن‌ها از تخمدان گیاهی ایجاد می‌شوند اما نه از تخمدان اصلی که باعث بشود به عنوان بری واقعی شناخته شوند. بخشی از این بری‌ها، از لوله‌ای که به تخمدان متصل است تشکیل می‌شوند که باز باعث قرار نگرفتن آن‌ها در گروه بری‌های واقعی می‌شود. از نظر تخصصی، توت سیاه و تمشک آلوچه هستند، به این معنا که میوه‌های گوشتی با پوستی نازک‌اند که حاوی دانه‌هایی متعدد با پوششی سخت هستند.. توت‌فرنگی میوه‌ی کاذب نامیده می‌شود یعنی از ترکیب بافت‌های گیاهیِ تخمدانی و غیر تخمدانی به وجود می‌آید و بر روی پوستش ساختاری به نام بذر برهنه وجود دارد.



پرتقال‌ها معمولاً نارنجی نیستند
1413100863.jpg




ممکن است اسم رنگ نارنجی (Orange) در زبان انگلیسی، از میوه پرتقال (Orange) که به رنگ نارنجی است گرفته شده باشد، اما جالب است که بدانید پرتقال معمولاً نارنجی رنگ نیست. تا سال 1542 رنگی به عنوان نارنجی در زبان انگلیسی تعریف نشده بود تا آنکه نام آن از واژه‌هایی که قبلاً برای نام‌گذاری میوه پرتقال به کار برده می‌شد، به وجود آمد. شکل اولیه این رنگ، کلمه عربی نارنج و کلمه پارسی نارنگ بود که هردو از کلمه‌ی نارانگا (naranga) در زبان سانسکریت گرفته‌شده بودند.

با این حال خیلی عجیب است که اغلب پرتقال‌هایی که از کشور استوایی بومی خود می‌آیند، اصلاً نارنجی نیستند. در کشورهای گرمسیر وقتی پرتقال‌ها وقتی رسیده و بالغ هستند، پوستشان مقدار فراوانی سبزینه دارد که باعث سبز رنگ شدنشان می‌شود. در مناطق سردتر، سبزینه به وسیله هوای سرد از بین می رود و همانند برگ‌های درختانی که برگ‌هایشان می‌ریزد، رنگ نارنجی داخل آن نمایان می‌شود. در حقیقت پرتقال‌های سبز رسیده هستند و آن‌هایی که به رنگ نارنجی هستند، دارند دوران پس از رسیده بودنشان را می‌گذرانند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که میوه سبز کال هستند، بنابراین برخی میوه‌ها به صورت غیرطبیعی و از طریق انجماد سریع و استفاده از گاز اتیلن سبز زدایی می‌شوند تا پوست آن‌ها به رنگ نارنجی دربیاید.



میوه‌ای که شیطان را فریب داد
1413100989.jpg




زغال‌اخته میوه‌ی درختی زینتی است که بسیار شبیه به سیاه توسه است، و یکی از قدیمی‌ترین میوه‌ها با یک تاریخچه طولانی‌ای است. در متون یونانی، رومی و پارسی، وقتی به کلمه گیلاس اشاره می‌شود، منظور این میوه است . این میوه که خیلی شیرین و یا ترش ‌مزه است، معمولاً به جای آنکه مانند گونه‌های دیگر گیلاس به تنهایی خورده شود، برای تهیه شربت، مربا، ژله و شیرینی‌ها استفاده می‌شود. زغال‌اخته در روسیه، آسیا و امپراتوری روم شرقی پرطرفدار بوده است.

این میوه قسمتی از یک افسانه ترکی درباره شیطان نیز هست. بر اساس این داستان، هنگامی که شیطان برای نخستین بار به ترکیه آمد، مشاهده کرد که درختان زغال‌اخته اولین درختانی هستند که در بهار پوشیده از شکوفه می‌شوند. او با خودش فکر کرد که چون ابتدا این درخت شکوفه میزند، حتماً قبل از درختان دیگر نیز میوه می‌دهد. او زیر درخت نشست و منتظر ماند، درحالی‌که درختان اطراف او شکوفه زدند و میوه دادند. زمانی که فهمید درخت زغال‌اخته آخرین درختی است که آخر تابستان میوه می‌دهد، بسیار عصبانی شد. از آن زمان، درخت زغال‌اخته، Seytan alditan agaci یا درختی که شیطان را فریفت، نامیده می‌شود.



هندوانه از قدیم منبع آب بوده است
1413101071.jpg




درحالی‌که امروزه ما هندوانه را اغلب به عنوان خوراکی خوشمزه‌ای برای یک روز تابستانی داغ در نظر می‌گیریم، آن‌ها در ابتدا به دلیل استفاده‌ای کاملاً کاربردی کشت می شده‌اند. برخی از منابع اولیه درباره کاشت هندوانه را می‌توان در هیروگلیف‌های مصری یافت که قدمتشان به بیش از 5000 سال پیش می‌رسد. در فرهنگ‌های آفریقایی، هندی و مدیترانه‌ای نیز مدارکی درباره هندوانه وجود دارد. این دیوید لیوینگستون بود که هنگام کشف زمین‌های هندوانه وحشی در آفریقا، خاستگاه هندوانه را مشخص کرد.

هندوانه در مناطق خشک بارور می‌شود و از دیرباز علاوه بر اینکه بخش سالمی از وعده غذایی بوده است، هدف بسیار مهم تری داشته است. حدود 92% از هندوانه را آب تشکیل می‌دهد و از دیرباز در بسیاری از مناطق خشک آفریقا، حیوانات و انسان از این میوه به عنوان منبع آب استفاده می کرده‌اند. حتی شواهدی نیز موجود است که سیاحان آن را به عنوان بطری آب طبیعی همراه خود داشته‌اند. یکی دیگر از مزایای هندوانه این است که هیچ قسمتی از این میوه به هدر نمی رود و می‌توان تمام میوه را خورد. گذشته از گوشت آبدار آن، دانه‌هایش را می‌توان بو داد و حتی پوست آن را به نگهدارنده تبدیل کرد. در برخی مناطق آن را به صورت ترشی در شیشه‌های سرکه و یا آب و نمک نگهداری می‌کنند.



مادر درباره‌ی سیب درست می‌گفت
1413101176.jpg




همه‌ی ما این مطلب را شنیده‌ایم که خوردن روزانه یک سیب مار را از دکتر بی‌نیاز می‌کند. در حقیقت ما آن‌قدر این عبارت‌ را شنیده‌ایم که احتمالاً خیلی راحت آن را به عنوان یکی از داستان‌های زنان خانه‌دار که برای قرن‌های متوالی گفته شده است فرض می‌کنیم. با این حال شواهد علمی بسیاری برای اثبات این گفته وجود دارد، و خوردن روزانه سیب فواید بسیاری برای سلامتی شما دارد که حتی مادران نیز آن‌ها را نمی‌دانستند.

تحقیقی در دانشگاه فلوریدا نشان داده است که خوردن یک مشت سیب خشک‌شده، طی مدت شش ماه تأثیر بسزایی در کاهش کلسترول بد دارد، و همین تحقیق رابطه‌ای بین سیب و کاهش وزن را نشان داد. همه ما می‌دانیم که سیب سرشار از مواد مفیدی همچون ویتامین C است اما این در درازمدت به چه معناست؟. تحقیقات بلندمدت نشان‌دهنده‌ی این مطلب است که در افرادی که سیب می‌خورند، احتمال سکته مغزی کمتر است، آن‌ها عملکرد تنفسی بهتری دارند، و نگهداری وزن مناسب برایشان آسان تر است. سیب احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها را به نصف کاهش می‌دهد، عملکرد مغز و بافت سلولی را بهبود می‌بخشد، از پیشرفت زوال عقل و بیماری‌های مرتبط با آن جلوگیری می‌کند، و احتمال پیشرفت دیابت را کاهش می‌دهد.

گاهی اوقات ما به خاطر میوه‌های جدید و بورس بازار، سیب‌های معمولی را نادیده می‌گیریم، اما تاریخچه سیب نشان می‌دهد که فواید آن برای سلامتی، از قرن‌های خیلی گذشته شناخته شده بود. بقایای سیب‌ها در بناهای ماقبل تاریخ با قدمت 6500 سال قبل از میلاد یافت شده است و ما هنوز می‌توانیم برخی از گونه‌های سیب که پیشینیانمان از خوردنشان لذت می برده‌اند را بچشیم.



شامپانزه‌ها هم برای میوه‌های ممنوعه ارزش قائل‌اند
1413101302.jpg




محققان دانشگاه استرلینگ اسکاتلند عادات رفتاری شامپانزه‌های جنگل را در زمان معاشقه بررسی کردند و دریافتند که وقتی یک میمون نر برای میمون ماده میوه می‌آورد، تأثیر بسیار زیادی بر او می‌گذارد.

اگرچه همه میوه‌ها این تأثیر را ندارند، و بیش‌ترین توجه به میوه‌ای می‌شود که از باغ‌های اطراف انسان‌ها دزدیده شده باشد. این تحقیق رفتار شامپانزه‌هایی که خارج از روستایی در جمهوری گینه زندگی می‌کردند را تحت مطالعه قرار داد. میمون‌های نر با ترس و لرز به شهر می‌رفتند و میوه‌ی پاپایا می‌دزدیدند و برای دوست ماده خود می‌آورند. نتیجه آن افزایش تمایل به تمیز کردن و معاشقه از طرف شامپانزه ماده بود.

محققان بر این باورند که برای شامپانزه‌های ماده، فقط میوه اهمیت ندارد، بلکه رفتار سرکش شامپانزه نر نیز مهم است. اگرچه آن‌ها هیچ‌گاه از سوی همسایگان انسان خود که دوستدار شامپانزه‌ها هستند، در معرض خطر نبوده‌اند. وقتی شامپانزه‌های نر در جنگل غذا می‌یافتند، احتمال آن کم بود که بازگردند و آن را به عنوان پیشکش به شامپانزه ماده دلخواهشان بدهند، اما میوه‌های دزدیده‌شده ارزش خیلی زیادی داشتند. درحالی‌که میوه پاپایا بیش از میوه‌های دیگر هدیه داده می‌شد، اما آن‌ها به آناناس و پرتقال نیز تمایل نشان می‌دادند.



تاریخچه داستانی میوه گوارانا
1413101370.jpg




اگر به لیست مواد تشکیل‌دهنده نوشیدنی‌های انرژی زا نگاهی بیندازید، احتمال دارد که گوارانا را به عنوان یکی از مواد اصلی ببینید. امروزه همه جا آن را می‌بینیم و اکثر ما بدون اینکه خیلی به آن فکر کنیم، آن را می‌نوشیم. اما این میوه تاریخچه‌ای طولانی و داستانی افسانه‌ای دارد.

بر طبق افسانه، این میوه که ظاهری منحصربه‌فرد و غیرعادی دارد، از چشم یک جسدِ کشته‌شده روییده است. نیاز نیست خیلی فکر کنید تا متوجه شوید این ایده از کجا نشأت گرفته است، زیرا این میوه شبیه به کره چشمی باز، گرد، سرخ و ورم کرده است. احتمالاً شنیده‌اید که گوارانا افزایش‌دهنده میل جنسی است و به صورت نوشیدنی همراه با مواد دیگری همچون مغزها و تخم پرندگان مصرف می‌شود، اما این در حقیقت کاربردی تازه برای گوارانا است که به تازگی در نوشیدنی‌های انرژی زا استفاده می‌شود. مبلغان اروپایی در برزیل قرن هفدهم، استفاده مردم بومی از گوارانا را ثبت کرده‌اند و گفته‌اند که نه تنها به آن‌ها انرژی می‌داد، بلکه به آن‌ها اجازه می‌داد بدون احساس گرسنگی، چندین روز بدون غذا دوام بیاورند . این میوه تبدیل به یک کالای بازرگانی مستعمره‌ای شد که گفته می‌شد از بدن در برابر امراض محافظت می‌کرد، اما مشخص شده بود که مصرف خیلی زیاد آن باعث بی‌خوابی می‌شود.

احتمال داده می‌شود که کافئین موجود در گوارانا با کافئین موجود در قهوه متفاوت باشد . گوارانا حاوی ترکیبات شیمیایی به نام تانن است که گفته می‌شود تأثیر بیشتر و طولانی تری از کافئین موجود در منابع دیگر دارد. در طی قرون متوالی، دانه‌های گوارانا طی پروسه‌ای طولانی با دست پودر و یا دود داده می‌شدند. نوشیدن گوارانایی که به درستی تهیه شده باشد، ممکن است یکی از بخش‌های اصلی میهمانی‌ها و مراسم رسمی باشد، که در آن‌ها افراد به ترتیب از یک کاسه کدوی قلیانی می‌نوشند، که این خیلی با سر کشیدن نوشیدنی‌های انرژی زا که امروزه در تمام دنیا انجام می‌شود متفاوت است.


منبع:http://wiki.5040.ir/10-حقیقت-جالب-که-درباره-میوه‌ها-نمی‌دانستید.html
 

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
در این مقاله با روش های طبیعی درمان اگزما آشنا خواهید شد. با ما همراه شوید.


1412076964.jpg


تغییر سبک زندگی


1- **** غذایی خود را بهبود بدهید.
وقتی با مشکلاتی مانند اگزما رو به رو می‌شوید بسیار مهم است که به یاد داشته باشید پوست بزرگ‌ترین عضو دفعی بدن است و این به این معنا است که هر چیزی که وارد بدنتان می‌کنید ممکن است در سطح بیرون آن منعکس شود، چون پوست مواد زاید را دفع می‌کند. در نتیجه **** غذایی نقش مهمی در سلامت پوست شما دارد بنابراین با چند تغییر ساده می‌توانید بهبود قابل‌توجهی در وضعیت اگزمای خود مشاهده کنید. بر خوردن چیزهایی که سلامت کبد و دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشند تمرکز کنید و از غذاهای فراوری شده و حاوی گلوتن بالا تا حد ممکن پرهیز کنید.

• برنامه غذایی‌تان را از حالت معمولی به **** سالم متشکل از سبزیجات و میوه‌های تازه، مغزهای گیاهی و تخم‌ها به خصوص به شکل خام، تغییر دهید.

• به جای گوشت قرمز گاو، مرغ، و گوسفندی که با غلات تغذیه شده‌اند،از محصولات حیواناتی مصرف کنید که علف خورده‌اند. مقدار زیادی غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون، گردو، تخم شاهدانه و تخم شربتی مصرف کنید.

• اگر ممکن است گلوتن را از برنامه غذایی خود حذف کنید چون ممکن است باعث ایجاد مشکلات پوستی در شما شود. مصرف نان، پاستا، رشته، غلات و دیگر غذاهای فراوری شده حاوی مقدار زیاد کربوهیدرات را کاهش دهید.



1412062835.jpg




2- شیر و محصولات لبنی را حذف کنید.
شیر گاو احتمالاً مهم‌ترین محرک غذایی برای اگزما است، بنابراین ارزش آن را دارد که شیر را از برنامه غذایی خود حداقل به صورت موقت حذف کنید تا ببینید بهبودی حاصل می‌شود یا نه. شیر گاو می‌تواند کاملاً اسیدی باشد و اغلب پر از هورمون‌ها و مواد شیمیایی است که تأثیر منفی بر دستگاه ایمنی و عود اگزما می‌گذراند. حداقل دو هفته شیر گاو را از برنامه غذایی خود حذف کنید و ببینید آیا متوجه تفاوتی می‌شوید یا نه.

• جایگزین‌های بسیار زیادی برای شیر گاو وجود دارد بنابراین نگران این نباشید که مجبور شوید قهوه خود را سیاه مصرف کنید. شیر گوسفند، میش و بز همه جایگزین خوبی هستند.

• اگر می‌خواهید جایگزین غیر حیوانی پیدا کنید می‌توانید شیر سویا مصرف کنید اما شیر برنج، فندق، بادام و جوی دو سر نیز جایگزین‌های خوبی هستند .



1412062945.jpg




3- مکمل‌های طبیعی مصرف کنید.
بهترین وضعیت این است که همه ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را از **** غذایی به دست بیاوریم اما در واقعیت ممکن است این اتفاق نیفتد. خوشبختانه مکمل‌های غذایی زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند در مقابل اگزما مقابله کنید. برخی از بهترین مکمل‌ها عبارت‌اند از:

• اسیدهای چرب: اسیدهای چرب به بهبود پوست خشک کمک کرده و التهاب را کاهش می‌دهند و به خاطر همین تأثیرات برای درمان اگزما موثر هستند. برای دریافت نتایج بهتر مکملی انتخاب کنید که حاوی امگا 3 ، 6 و 9 باشد.

• ویتامین آ، دی و ای: مجموعه مزایایی که این‌ ویتامین‌ها برای پوست دارند خارق‌العاده است و به پوست کمک می‌کنند رطوبت خود را حفظ کرده، بافت خود را بهبود داده، تولید کلاژن را افزایش داده، و از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

• مکمل‌های حاوی اسید لینولئیک گاما: اسید لینولنیک گاما (جی ال آ) اسید چرب موجود در روغن پامچال، گاوزبان و روغن انگور فرنگی سیاه/روغن مویز (بلک کارنت) است. تصور می‌شود این اسید چرب به آرام کردن التهاب پوست کمک کرده و تعادل لیپیدها را در پوست برقرار سازد.



1412063086.jpg




4- لباس تحریک‌کننده پوست نپوشید.
لباس‌هایی که می‌پوشید در تمام روز در تماس با پوست شما هستند و با پوست مالش و سایش دارند. حتی در بسیاری از مردم، اگزما در زمستان که لباس‌های بیشتری می‌پوشند، بدتر می‌شود. این وضعیت برخی از مواقع یک چرخه بدذات را ایجاد می‌کند، بدین صورت که با بدتر شدن اگزما، فرد می‌خواهد بیشتر آن را بپوشاند، و با بیشتر پوشاندن آن، اگزما شدیدتر می‌شود. با انتخاب هوشمندانه لباس می‌توانید این وضعیت را بهبود ببخشید:

• لباس‌های سفت و تنگ نپوشید و از لباس‌هایی که باعث خارش و تحریک پوست می‌شوند مانند لباس‌های پشمی، دوری کنید. لباس‌های با بافت نرم و لطیف تهیه‌شده با نخ، ابریشم، و خیزران و از این قبیل کمترین تأثیر تحریک‌کنندگی را برای پوست دارند.

• در هنگام ورزش لباس‌های ورزشی مناسب بپوشید که برای خنک نگه‌داشتن پوست طراحی‌شده‌اند. این کار مانع از تعریق بیش از حد که اگزما را تشدید می‌کند می‌شود.

• در استفاده از شوینده‌های لباس مراقب باشید. ممکن است مقداری از مواد شوینده در لباس باقی بماند و موجب عود اگزما شود. سعی کنید از پودرهای شستشوی طبیعی یا برندهای زیستی متفاوت استفاده کنید.



1412063223.jpg




5- استرس خود را به حداقل برسانید.
اگزما و مشکلات پوستی دیگر با استرس فیزیکی و روانی ارتباط زیادی دارند، بنابراین کاهش استرس می‌تواند بسیار مفید باشد. درمان‌های جایگزین مانند هیپنوتراپی و تصویرسازی ذهنی (visualization )، به عنوان روش‌هایی برای کاهش استرس پیشنهاد می‌شوند اما روش‌های زیاد و ساده‌تری برای کاهش استرس وجود دارد که می‌توانید در زندگی روزمره خود استفاده کنید:

• مدیتیشن: در روز چند دقیقه وقت بگذارید و به محلی آرام بروید، چشمانتان را ببندید و بر تنفس خود تمرکز کنید. این کار برای سلامت جسم و روح شما بسیار مفید است. در هنگام مدیتیشن سخنان آرامش‌بخش با خود تکرار کنید مانند " من آرام هستم"، "من آرامش دارم" و .... . فعالیت‌هایی مانند یوگا یا پیلاتس می‌توانند تأثیرات مشابهی داشته باشند.

• به موسیقی گوش دهید. ثابت شده است که گوش دادن به موسیقی می‌تواند فشارخون را کاهش داده و اضطراب را آرام کند و دارویی عالی برای استرس باشد. موسیقی آرام مانند موسیقی کلاسیک یا صداهای طبیعت می‌تواند بسیار آرامش‌بخش باشد اما خواندن همراه با موسیقی می‌تواند شما را شاد کند.

• خواب کافی داشته باشید. محرومیت از خواب یک عامل استرس‌زای مهم است بنابراین داشتن 7 تا 8 ساعت خواب کامل در شب برای کاهش استرس ضروری است. اگر مشکل خواب دارید پیش از خواب یک دوش آرامش‌بخش می‌تواند به شما کمک کند. اتاق‌خوابتان را خنک و تاریک کنید و لوازم الکترونیکی یا تصویری را حداقل یک ساعت پیش از خواب خاموش کنید.



1412063315.jpg




6- صابون و شامپوی بدون عوامل تحریک‌کننده انتخاب کنید.
محصولاتی که در حمام استفاده می‌کنید ممکن است تأثیر زیادی بر مشکل پوستی شما بگذارند بنابراین باید مراقب مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها باشید. به طور کلی، محصولات طبیعی تر و مرطوب‌کننده تر کمتر تحریک‌کننده هستند. باید از محصولات ضد باکتری و دئودورانت دوری کنید چون این مواد بسیار پوست را خشک می‌کنند.

• از ژل و صابون حاوی اسانس و رنگ خودداری کنید چون اگر چه ممکن است بو و ظاهر جالبی داشته باشند اما معمولاً مملو از مواد شیمیایی هستند که برای پوست شما نامناسب و خشک‌کننده هستند.

• از محصولات حاوی سدیم لوریل سولفات اجتناب کنید.این ماده تشکیل‌دهنده در انواع صابون‌ها و شامپوها به عنوان عامل کف کننده استفاده می‌شود. سدیم لوریل سولفات ( که در محصولات تمیزکننده ماشین و کف شو نیز استفاده می‌شود) ممکن است بسیار تحریک‌کننده بوده و پوست را خشک کند، همچنین این ماده، پروتئین‌های طبیعی پوست را تجزیه کرده و پوست را در مقابل آلودگی‌های خارجی آسیب‌پذیر می‌سازد.

• از پارابنها خودداری کنید. پارابنها گروهی از مواد شیمیایی هستند که معمول در محصولات بهداشتی مانند شامپوها، کاندیشنرها، شوینده‌های بدن، لوسیوها و اسکرابها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد موجب تحریک پوست شده و خطرات دیگری از جمله سرطان نیز برای سلامتی ایجاد می‌کنند.



1412063521.jpg




7- از رطوبت ساز استفاده کنید.
هوای خشک خانه ممکن است مشکلات پوستی مانند اگزما را بدتر کند و موجب بی‌آب شدن و پوسته‌پوسته شدن پوست شود. شما می‌توانید این مشکل را با استفاده از یک رطوبت ساز که رطوبت هوای اتاق و پوست شما را افزایش می‌دهد حل کنید. رطوبت ساز قابل‌حمل خانگی علاوه بر رطوبت سازهایی که می‌توانید به بخاری وصل کنید به سادگی قابل تهیه بوده و در انواع مدلها و قیمت‌ها در دسترس هستند.

• همچنین این امکان وجود دارد که هوای داخل اتاق را بدون خرید یک رطوبت ساز مرطوب کنید. گیاهان خانگی به طور طبیعی مقدار رطوبت هوا را با فرایندی به نام تعرق افزایش می‌دهند. گیاه نخل اریکا و سرخس بوستون دو رطوبت ساز طبیعی محبوب هستند.

• یک روش دیگر برای مرطوب کردن هوا قرار دادن یک کاسه آب زیر رادیاتور یا منبع گرمایشی است. وقتی آب گرم می‌شود تبخیر می‌شود و رطوبت هوا را افزایش می‌دهد.



1412063690.jpg




8- کمتر حمام کنید، و از آب گرم (به جای داغ) استفاده کنید.
اگر چه دوش گرفتن می‌تواند برای پوست خشک و در حال خارش آرامش‌بخش باشد اما حمام زیاد می‌تواند رطوبت پوست را بگیرد و اگزما را تشدید کند. به همین علت باید حمام و دوش را به هر یک تا دو روز یک بار محدود کنید. سعی کنید به جای آب داغ از آب گرم استفاده کنید و طول مدت حمام را حداکثر به پانزده تا بیست دقیقه محدود کنید.

• پس از دوش پوست خود را مرطوب کنید. ترجیحاً زمانی که هنوز پوست مرطوب است این کار را انجام دهید چون رطوبت بیشتری را در پوست نگه می‌دارد. کرم‌ها و لوسیونها تأثیر خوبی دارند اما مرطوب کننده‌های بر پایه چربی بهتر هستند چون مدت بیشتری روی پوست می مانند و مانعی در مقابل تبخیر رطوبت پوست تشکیل می‌دهند.

• علاوه بر این، خود را با دقت خشک‌کنید، تا با کشیدن محکم حوله اگزما را تشدید نکنید. از کف دستانتان برای گرفتن رطوبت اضافی موها و بدن استفاده کنید سپس با یک حوله خشک و تمیز به آرامی خود را خشک‌کنید.



1412063805.jpg




استفاده از درمان‌های طبیعی


1- از آلوئه ورا استفاده کنید.
عصاره ژل مانند آلوئه ورا هزاران سال است که به خاطر خواص آرام‌کنندگی و التیام‌بخشی‌اش به عنوان درمانی برای زخم‌ها، سوختگی‌ها و مشکلات پوستی دیگر استفاده می‌شود. بسیاری از مردم متوجه شده‌اند که آلوئه ورا برای درمان اگزمای آن‌ها موثر است و خارش آن را آرام کرده و پوست خشک و پوسته‌پوسته را مرطوب می‌کند.

• اگر چه آلوئه ورا معمولاً به عنوان ماده تشکیل‌دهنده بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود، این لوسیونها و ژل‌ها ممکن است حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ای باشند که پوست را تحریک می‌کند. به همین علت بهتر است گیاه آلوئه ورا را خریداری کنید و ژل آن را استفاده کنید.

• برای استفاده از آلوئه ورا، بخشی از برگ آن را ببرید و فشار دهید تا ماده ژل مانند و شفاف آن خارج شود. این ژل را بر روی پوست اگزمایی بمالید و بگذارید به پوست نفوذ کند. می‌توانید بقیه برگ را در یخچال نگهداری کرده و چندین مرتبه از آن استفاده کنید.

• برای استفاده موضعی از آلوئه ورای خالص، هیچ عوارض جانبی منفی پیدا نشده است، بنابراین هر چند بار که لازم است می‌توانید از آن استفاده کنید.



1412063903.jpg




2- بابونه را امتحان کنید.
بابونه درمان طبیعی و محبوب برای اگزما است و گفته می‌شود خارش و التهاب را آرام می‌کند. بابونه را می‌توان به یکی از دو روش زیر استفاده کرد:

• اولاً، می‌توانید با دم کردن گل‌های خشک بابونه در آب جوش به مدت پانزده دقیقه، چای بابونه درست کنید. گل‌ها را از چای بردارید و بگذارید چای کمی سرد شود. با غوطه‌ور کردن یک دستمال تمیز در چای بابونه، کمپرس گرمی تهیه کنید و آن را بچلانید تا آب اضافی آن گرفته شود سپس بر روی پوست اگزمایی به مدت 10 تا 15 دقیقه بفشارید.

• دومین روش این است که می‌توانید برای آرام کردن اگزما، روغن ضروری بابونه را استفاده کنید. این کار را می‌توانید هم با ماساژ مستقیم روغن بر روی پوست یا افزودن چند قطره روغن به آب وان حمام انجام دهید.

• برخی از مردم به بابونه واکنش آلرژی دارند، بنابراین شاید بهتر باشد آن را ابتدا بر بخش کوچکی از پوست استفاده کنید و در صورت عدم آلرژی بر پوست مبتلا به اگزما استفاده کنید.


1412064021.jpg




3- لوسیون گل همیشه‌بهار استفاده کنید.
عصاره گل همیشه‌بهار معمولاً در لوسیونها و پمادهای پوست استفاده می‌شود. خواص التیام بخشی آن مشهور است و التهاب و درد پوست را کاهش می‌دهد. بسیاری از محصولات گل همیشه‌بهار مانند صابون‌ها، روغن‌ها، لوسیونها، پمادها و کرم‌ها را می‌توان به سادگی تهیه کرد.

• این محصولات معمولاً حاوی درصد بالایی گل همیشه‌بهار خالص هستند و مواد تشکیل‌دهنده تحریک‌کننده پوست کمتری دارند.

• محصولات گل همیشه‌بهار را می‌تواند بر همه پوست استفاده کرد چون هیچ عارضه منفی در استفاده موضعی از آن‌ها دیده نشده است.



1412064179.jpg




4- روغن نارگیل ارگانیک استفاده کنید.
روغن نارگیل بکر تهیه‌شده به روش پرس سرد، مرطوب‌کننده بسیار موثری است و بسیاری از افرادی که اگزما دارد ادعا می‌کنند که برایشان بسیار موثرتر از کرم‌های گران‌قیمت داروخانه بوده است. روغن نارگیل ارگانیک (که به نظر جامد می‌رسد اما به سرعت ذوب می‌شود) را بر روی لکه‌های اگزما بمالید و بگذارید به داخل پوست نفوذ کند.

• روش پرس سرد به این معنی است که روغن در دمای پایین تر از 46 درجه سانتی‌گراد فراوری شده و این دمای پایین موجب حفظ مواد مغذی، آنزیمها و مواد معدنی آن می‌شود.



5- حمام آب گرم بگیرید.
به آب وان مواد آرام‌کننده اگزما اضافه کنید و در آن غوطه‌ور شوید. این کار می‌تواند در آرام کردن خارش و درد بسیار موثر باشد. به یاد داشته باشید که آب داغ اگزما را بدتر می‌کند بنابراین دمای آب را ولرم تا گرم نگه‌دارید. برخی از بهترین مواد افزودنی به آب وان عبارت‌اند از:

• جوی دو سر یا جوی کلوئیدی: جوی کلوئیدی (نوعی جوی آسیاب شده خیلی ریز که به ویژه برای استفاده در وان تهیه می‌شود) یا جوی دو سرِ نپخته معمولی را می‌توان به آب وان اضافه کرد تا پوست خشک را بهبود دهد.

• جوش‌شیرین: یک قاشق جوش‌شیرین می‌توان به آب وان اضافه کرد تا علائم خارش را آرام کند.

• سفیدکننده: نصف فنجان سفیدکننده معمولی را می‌توانید در آب وان بریزید تا رقیق شود. تصور می‌شود این کاردرمانی برای کشتن باکتری‌های سطح پوست است بنابراین مانع گسترش اگزما می‌شود. توصیه می‌شود این کار را با یک چهارم فنجان سفیدکننده شروع کنید. هرگز بیشتر از نصف فنجان سفیدکننده نریزید و مطمئن شوید سفیدکننده‌ای که استفاده می‌کنید سفیدکننده معمولی 6% باشد. برخی از برندهای سفیدکننده درصد بیشتری دارند.



6- روغن گل مغربی مصرف کنید.
تصور می‌شود روغن گل پامچال مغربی به اگزما کمک می‌کند چون حاوی اسید لینولنیک گاما است. گفته می‌شود این اسید چرب کمیاب به پوست مواد مغذی می‌رساند و تصور می‌شود عدم تعادل لیپیدهای پوست را برطرف می‌کند و به همین دلیل التهاب را کاهش می‌دهد. روغن گل پامچال مغربی معمولاً به صورت خوراکی به عنوان مکمل مصرف می‌شود.



1412064507.jpg




7- روغن بادام شیرین را امتحان کنید.
روغن بادام شیرین اغلب در درمان اگزما استفاده می‌شود چون حاوی اسید اولئیک و اورسولیک است که تصور می‌شود التهاب را کاهش داده و پوست را ترمیم می‌کند. آن را می‌توانید به راحتی به هر جای بدن که بخواهید به عنوان مرطوب‌کننده استفاده کنید. همچنین می‌توانید پیش از حمام آن را بر تمام پوست بمالید تا مانع خشک شدن پوست به خاطر آب داغ شود.



1412064623.jpg




8- درمان‌های جایگزین مانند هموپاتی، هیپنوتیزم یا طب سوزنی را امتحان کنید.
درمان‌های طب جایگزین مانند این‌ها، به خاطر تأثیرشان در کاهش استرس یا در نتیجه تأثیر دارو نمایی آن‌ها، گاهی اوقات در بهبودی اگزما به خصوص در مواردی که استرس عامل آن باشد، موثر هستند . اگر به دنبال راه‌حلی برای بهبود اگزمایتان هستید، ممکن است این روش‌ها ارزش امتحان کردن داشته باشند.

اگزما در همه سنین می‌تواند اتفاق بیفتد و موجب رنج و زحمت فرد شود. پزشکان اغلب کرم‌های استروئیدی تجویز می‌کنند که در بسیاری از مردم همیشه موثر نیست. کارهای دیگری وجود دارد که می‌تواند خارش و پوسته‌های اگزما را آرام کند.

منبع:http://wiki.5040.ir/روش‌های-طبیعی-برای-درمان-اگزما.html



توصیه‌ها
• اگر نمی‌توانید تست آلرژی بگیرید، دفتر یادداشت روزانه داشته باشید. از همه چیزهایی که می‌خورید، می‌پوشید و انجام می‌دهید یادداشت بردارید مثلاً بنویسید که امروز جوی دو سر خوردید، بلوز پلی‌استر پوشیدید و ظروف را با مایع ظرف‌شویی شستید. سپس بنویسید آن روز چه احساسی داشته‌اید و زمان‌ها و روزهایی را که خارش و تحریکات پوستی‌تان شروع شد را بنویسید. در نهایت الگوی مشخصی پیدا می‌کنید.

• به مقدار مساوی روغن زیتون و شکر استفاده کنید و به آرامی بر بخش اگزمای پوست بمالید. پس از آن یک دستمال مرطوب برداشته و به آرامی شکر را از روی پوستتان پاک‌کنید. روغن زیتون مرطوب‌کننده طبیعی است.

• اگر دستان شما دچار مشکل پوستی شده یک جفت دستکش نخی بخرید. پس از استعمال لوسیون در ترکیب با مقداری روغن نارگیل دستکش را حدود یک ساعت بپوشید و یک ساعت در بیاورید. هر بار ترکیب لوسیون را دوباره استفاده کنید.

• تست آلرژی بگیرید. اگر چه گاهی ممکن است انجام آن پرزحمت و سخت باشد اما می‌توانید بفهمید چه غذاها، حیوانات، فرش‌ها یا حتی گیاهانی موجب عود اگزمای شما می‌شوند.

• روغن آووکائوی خالص را می‌توانید آزادانه و به مقدار زیاد استفاده کنید تا خیلی زود شما را آرام کند. با استفاده روزانه از آن علائم ظرف دو تا سه روز برطرف می‌شوند.

• سرکه سیب ارگانیک تصفیه نشده را به نسبت نصف به نصف با آب ترکیب کنید و دو بار در روز بر روی ناحیه مورد نظر بمالید. وقتی خشک شد روی آن روغن نارگیل یا خردل بزنید تا پوست مرطوب شود.



هشدارها
• اگر چه حذف محصولات لبنی و شیر از **** غذایی شما علائم اگزما را بهبود می‌دهد اما باید کلسیم و ویتامین دی مورد نیاز بدن خود را از منابع دیگر تأمین کنید. بهترین گزینه‌ها سبزیجات تیره برگ مانند کلم برگ، یا بادام یا شیر سویا است. منبع خوب دیگر مکمل کلسیم است. این به ارزیابی شما از جنبه‌های مثبت و منفی آن بستگی دارد.


منبع:http://wiki.5040.ir/روش‌های-طبیعی-برای-درمان-اگزما.html
 

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
آیا تا به حال درباره ی سندروم خشکی دهان شنیده اید؟ در اینجا شما را با این بیماری و دلایل آن آشنا خواهیم کرد.


1411987855.jpg




سندروم خشکی دهان یا xerostomia (زروستومیا)، نوعی بیماری است که در آن، بیمار به علت کمبود بزاق احساس می‌کند دهانش خشک است. این بیماری می‌تواند مزمن یا موقتی باشد. بعضی از علائم سندروم خشکی دهان شامل زبان خشک و خشن، لب‌های ترک‌خورده، بزاق غلیظ، سوزش گلو، و حس متفاوتی از طعم و مزه می‌باشد. این بیماری بیشتر بین بزرگسالان شایع است ولی می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد.

شدت این بیماری بستگی به علت آن دارد. دلایل مختلفی برای ابتلای افراد به این بیماری وجود دارد.



دلایل سندروم خشکی دهان


1411981110.jpg


عوارض دارویی - عوارض دارویی یکی از اصلی‌ترین دلایل سندروم خشکی دهان است.این عوارض می‌تواند هم از داروهای تجویزشده توسط پزشک ایجاد شود و هم داروهایی که بی نسخه تهیه می‌شود. بیش‌ترین داروهایی که می‌توانند باعث بروز این سندروم شوند، داروهای ضد احتقاق والرژی هستند، مثل آنتی هیستامین. از دیگر داروهایی که می‌توانند باعث سندروم خشکی دهان شوند، داروهای ضد افسردگی، مسکن‌ها و داروی فشارخون را می‌توان نام برد. برخی از درمان‌های سرطان نیز می‌توانند منجر به این بیماری شوند. در حین اشعه درمانی غدد بزاقی تحت تأثیر قرار میگیرند. اشعه، مقدار بزاقی که در دهان ترشح می‌شود را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید درباره علائمی که حس می‌کنید، از قبیل خشکی گلو یا خونریزی لثه‌ها با دندان‌پزشکتان مشورت کنید، که شاید درمان صحیحی در اختیار شما قرار دهد.



وضعیت پزشکی - علاوه بر این، تعداد زیادی وضعیت پزشکی وجود دارد که می‌تواند باعث سندروم خشکی دهان شود. برخی از این وضعیت‌های پزشکی شامل بیماری دیابت، سندروم شوگرن، الزایمر، سکته مغزی، سارکوئیدز، و دیگر بیماری‌ها هستند. اگر شما یکی از این بیماری‌ها را دارید و از خشکی دهان رنج می‌برید می‌توانید با پزشک یا دندان‌پزشک مشورت کنید. هر چند که درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد ولی گزینه‌هایی از قبیل جایگزین بزاق، دهان‌شویه بیوتن، و استفاده از یک لیسه زبان وجود دارند.



1411981259.jpg




استرس و اضطراب - یکی از دلایلی که سبب می‌شود فرد، سندروم خشکی دهان داشته باشد، استرس و اضطراب زیاد است. این شرایط ممکن است در افرادی که دست‌خوش تغییرات هورمونی هستند، مانند افراد حامله یا کسانی که دوران یائسگی را طی می‌کنند، شایع باشد. همچنین کارهای پر استرس می‌تواند به ابتلا به این بیماری کمک کند. بهتراست که مراقب شدت سندروم خشکی دهان باشیم و از یک دندانپزشک کمک بگیریم.



1411981429.jpg




تنفس، سیگار کشیدن و خرو پف کردن - این‌ها ساده‌ترین دلایل سندروم خشکی دهان هستند. اگر شما عادت دارید با دهان نفس بکشید، بیشتر در معرض خشکی دهان قرار دارید. این در مورد افرادی که خروپف می‌کنند نیز صادق است. محتویات یک سیگار ممکن است بر تولید بزاق در دهان اثر بگذارد، و به همین دلیل باعث بروز خشکی دهان می‌شود.



این‌ها برخی از دلایل خشکی دهان است. اگر داشتن این شرایط شما را آزار می‌دهد، شاید بهتر باشد از یک دندانپزشک کمک بگیرید تا دارو یا انواع مختلفی از درمان برای تسکین علائم خشکی دهان را در اختیار شما قرار دهد. خشکی دهان در بین بسیاری از افراد رایج است و اگر به طور موقت اتفاق افتاد نباید باعث نگرانی شما شود.


منبع:http://wiki.5040.ir/دلایل-سندروم-خشکی-دهان.html
 

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
شاید شما نیز نگران سلامتی کودک خود و مشکلات احتمالی ژنتیکی باشید. این مقاله به شما کمک کرده و اطلاعات مفیدی در اختیارتان می گذارد.


1411558643.jpg


درباره نقص‌های مادرزادی نگرانید؟
شما تنها نیستید. همه‌ی پدران و مادران، نگرانِ سالم و بدون نقص متولد شدن فرزندشان هستند. این نگرانی عادی است و در مراجعات پدر و مادرها به پزشک بسیار مطرح می‌شود. اغلب کودکان، سالم متولد می‌شوند، اما از هر صد نوزاد دو نوزاد دچار نقص‌های مادرزادی می‌شوند. والدین بسیاری از کودکانی که با نقص متولد می‌شوند، هیچ عامل خطرساز مشخصی ندارند و عامل نقص ناشناخته است.



برای فهمیدن اختلال ژنتیکی ، ابتدا باید اصول اولیه ژنتیک را بدانید.
اولین نکته مهم: مرد 23 کروموزوم (اسپرم) و شما 23 کروموزوم (تخمک) را به اشتراک می‌گذارید که در لقاح باهم ترکیب‌شده و اولین سلول که کودک را شکل می‌دهد، تشکیل می‌دهند(مجموع 46 کروموزوم).



نکته دوم: یک مجموعه از کروموزوم های اسپرم و تخمک، کروموزوم جنسی نامیده می‌شوند. تخمک همیشه یک کروموز ماده به نام (x) دارد درحالی‌که اسپرم می‌تواند یک کروموزوم نر (y) یا ماده (x) داشته باشد.



نکته سوم: کروموزوم ها از تعداد بسیار زیادی ژن تشکیل‌شده‌اند.



نکته چهارم: ژن‌ها یا غالب هستند یا مغلوب. ژن‌های غالب به تنهایی در مشخص کردن ویژگی‌های کودکتان تأثیرگذار هستند. یعنی آن‌ها دستورات ژن‌های دیگر را حذف می‌کنند.

دانستن اصول اولیه ژنتیک به شما اجازه می‌دهد تا متوجه شوید چه عواملی باعث به وجود آمدن اختلالات ژنتیکی می‌شود. در اینجا مروری بر اختلالات ژنتیکی می‌کنیم.


نقص‌ مادرزادی چیست؟
نقص مادرزادی، اختلالاتی در ظاهر و عملکرد کودک است. نقص مادرزادی می‌تواند همان موقع در اتاق زایمان تشخیص داده شود، بعدها در زندگی کودک مشخص شود، یا حتی در دوران بارداری مشخص شود. صرف‌نظر از زمان تشخیص دادن نقص مادرزادی، همه‌ی آن‌ها بیماری مادرزاد یا اختلال ژنتیکی نامیده می‌شوند. بسیاری از اختلالاتی که مشاهده می‌شود خفیف هستند، اما برخی دیگر شدیدتر هستند و ممکن است منجر به مرگ شوند. برخی از کودکان نیاز به جراحی دارند و برخی می‌توانند با دارو درمان شوند. متأسفانه عامل حدود 70% از موارد نقص‌های مادرزادی ناشناخته است.


انواع مختلف اختلالات ژنتیکی
1411537792.jpg


همه‌ی اختلالات ژنتیکی یا به دلیل مشکلات کلی کروموزوم و یا ژن‌های موجود در کروموزوم ها هستند. وقتی یک ژن اختلال، از پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شود، این وضعیت اختلال ارثی نام دارد. علاوه بر این، نقص هنگام تولد می‌تواند به دلیل انتقال یک کروموزوم سالم به کودک باشد که بعدها تغییر کرده یا جهش می‌یابد، که به این وضعیت اختلال غیر ارثی می‌گویند.


سه نوع اختلال ارثی وجود دارد:

اختلال غالب - به این معنی که یک احتمال 50%ی وجود دارد که یکی از والدین که ژن بد دارد آن را به کودک منتقل کند.

اختلال مغلوب - یعنی هر دو پدر و مادر یک ژن بد دارند و باید آن را به کودک منتقل کنند. احتمال روی دادن این حالت 25% است.

اختلالات مرتبط با جنسیت - غالب است و تقریباً همیشه به دلیل ژن‌های کروموزوم (x) است.

اختلالات ژنتیکی بیشماری وجود دارند. اکثر آن‌ها را می‌توان با آزمایش ژنتیک با تست آمنیوسنتز ( از مایع آمنیوتیک که جنین را احاطه کرده است نمونه‌برداری می‌شود و برای آزمایش فرستاده می‌شود) و یا نمونه‌برداری از پرزهای جفتی ( گرفتن سلول‌های جنینی از جفت و سپس انجام آزمایش بر روی بافتی که برداشته شده است) تشخیص داده شوند.



پدر و مادران می‌توانند از طریق آزمایش خون یا آزمایشات حامل متوجه شوند که حامل این اختلالات هستند یا خیر. موارد زیر برخی اختلالت ژنتیکی هستند که اغلب مشاهده می‌شوند:



1411538331.jpg




کم خونی داسی شکل یک اختلال خونی است که باعث درد شدید و آنمی (تعداد کم گلبول های قرمز خون) می‌شود. احتمال روی دادن آن در کودکان آفریقایی آمریکایی 1 در 600 و در کودکان اسپانیولی 1 در 1000 است. در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد اگرچه در برخی موارد پیوند مغز استخوان ممکن است اثربخش باشد. پزشکان در حال مطالعه برای یافتن درمان این اختلال هستند.



بیماری تای ساکس باعث عقب‌ماندگی، نابینایی و تشنج می‌شود که در اغلب نوزادان در 6 ماهگی اتفاق می‌افتد. نرخ حامل برای این بیماری بالا است: 1 نفر در 30 نفر در یهودیان اشکنازی و فرانسوی‌های کانادایی به آن مبتلا می‌شوند. در بین افرادی که این پیشینه‌ها را دارند، از هر 3000 کودک 1 کودک با بیماری تای ساکس متولد می‌شود. متأسفانه هیچ درمانی برای آن نیست. کودکان مبتلا به تای ساکس فقط چند سال زنده می مانند.



فیبروز سیستیک یک اختلال ژنتیک است که اغلب در تنفس مشکل ایجاد می‌کند، در اوایل کودکی ظاهر می‌شود و به شکلی پیشرونده‌ بدتر می‌شود. احتمال حامل بودن این بیماری بالا است. این اختلال درمانی ندارد و امید به زندگی در آن کم است.



تالاسمی یک بیماری ژنتیکی است که باعث کم خونی می‌شود. انواع مختلفی از تالاسمی وجود دارد که باعث درجات مختلفی از کم خونی می‌شوند. بسته به درجه بیماری، ممکن است در طول زندگی تزریق خون مورد نیاز باشد



هموفیلی یک بیماری است که مرتبط با جنسیت است. خون مردان مبتلا به هموفیلی لخته نمی‌شود و در صورت جراحت، خونریزی برای مدت طولانی ادامه پیدا می‌کند. از هر 10000 مرد، یک نفر مبتلا به هموفیلی است.



1411538722.jpg




سندرم داون یا تریزومی 21 یک بیماری ژنتیکی است که کودک یک کروموزوم اضافی دارد. این بیماری باعث عقب‌ماندگی ذهنی، نقص قلبی، مشکلات شنوایی و اختلالات بینایی می‌شود. احتمال به دنیا آوردن کودک مبتلا به سندروم داون با افزایش سن مادر بیشتر می‌شود. در آمریکا از حدود 800 کودک، یک کودک با سندرم داون متولد می‌شود. در حال حاضر هیچ درمان پیشنهادی برای آن وجود ندارد.



تریزومی 18 در کودکانی مشاهده می‌شود که ستون فقرات باز یا نقص قلبی دارند. اغلب کودکان در اولین سال زندگی از دنیا می روند. تریزومی 18 به دلیل وجود یک کروموزوم 18 اضافی به وجود می‌آید. این اختلال ژنتیکی در یک کودک از هر 8000 کودک دیده می‌شود.



سندرم کلاین فلتر یک اختلال ژنتیکی کروموزومی است که یک پسر یک کروموزوم X اضافه دارد. پسران مبتلا به سندروم کلاینفلتر اندامی گرد و سینه‌هایی بزرگ دارند، آن‌ها عقیم‌اند و دیرتر شروع به صحبت کردن می‌کنند. از حدود هر 1000 نفر از پسربچه‌ها یک نفر یک کروموزوم x اضافی دارد و مبتلا به این اختلال ژنتیکی است.


سندروم ترنر به دلیل نبود یک کروموزوم X ایجادشده و باعث به وجود آمدن دخترانی می‌شود که قدی کوتاه (کوتاه‌تر از 152 سانتی‌متر) دارند، دیر به بلوغ می‌رسند، و نازا هستند. از هر 2500 دختر، یک نفر یک کروموزوم کم دارد و مبتلا به این اختلال ژنتیکی است. درمان با هورمون‌های رشد و هورمون‌های جنسی می‌تواند کمک کننده باشد.



مشاوره ژنتیک چیست؟
1411538869.jpg


ممکن است دکتر زنان و زایمان، شما و همسرتان را به مشاور ژنتیک ارجاع دهد. یک مشاور ژنتیک به شما در شناسایی خطرات ناشی از داشتن فرزندی با اختلال ژنتیکی کمک می‌کند، در مورد آزمایش‌ها به شما توضیح می‌دهد، و به شما کمک کند در صورت پیدا شدن مشکل ژنتیکی، گزینه‌های مختلف را بررسی کنید.

در زمان ملاقات با مشاور، از شما خواسته می‌شود که به سؤالاتی در مورد سابقه پزشکی خانوادگی پاسخ دهید ، آزمایش خون انجام دهید، و در آزمایشات تشخیصی محتمل دیگر شرکت کنید. پس از انجام تمام آزمایش‌ها، مشاور برای شما توضیح می‌دهد که احتمال مشکل ژنتیکی برای کودک وجود دارد یا خیر.

اغلب اوقات، نتایج آزمایشات نشان می‌دهد که بارداری و کودک شما طبیعی است. اگر نتایج نشان دهد که احتمال وجود مشکلات ژنتیکی برای کودک وجود دارد، ممکن است انتخاب‌ سختی در پیش رو داشته باشید.


مشاور شما با اطلاع‌رسانی به شما درباره مشکلات ژنتیکی و توضیح گزینه‌های موجود برای شما و همسرتان، به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌کند. پس از بررسی مشکلاتی که شما و کودکتان با آن‌ها روبرو خواهید شد، ممکن است برخی والدین تصمیم بگیرند به بارداری پایان دهند، درحالی‌که برخی دیگر با اطلاع از اینکه کودکشان در آینده مشکلاتی خواهد داشت، تصمیم به ادامه بارداری بگیرند. اگر تصمیم می‌گیرید بارداری‌تان را ادامه دهید، می‌توانید از این زمان پیش از تولد جهت برنامه‌ریزی برای مواجهه با چالش‌های پیش روی خود و کودکتان استفاده کنید.


منبع:http://wiki.5040.ir/اختلالات-ژنتیکی-و-نقص‌های-مادرزادی.html
 

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
گوجه فرنگی از سبزیجات مفید برای سلامتی است. در این مقاله با فواید گوجه فرنگی برای سلامت و زیبایی آشنا خواهید شد.


1413094031.jpg


آنتی اکسیدانها
گوجه‌فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدانی است که لیکوپن نامیده می‌شود. این آنتی‌اکسیدان برای پوست مانند ضد آفتاب عمل می‌کند و به مقابله با عواملی که باعث پیری پوست می‌شود کمک می‌کند. این خاصیت آنتی‌اکسیدانی، رطوبت پوست را برای مدت طولانی حفظ می‌کند به خصوص برای افرادی که در اتاق‌های با تهویه مطبوع می‌نشینند.



پیشگیری از سرطان
لیکوپن بدن را برای مقابله با انواع مختلف سرطان مثل سرطان پانکراس، سرطان سینه، سرطان کلونال، سرطان پروستات، بیماری عرق کرونر، و تصلب شرایین تقویت می‌کند.



ویتامین ب 6
1413030951.jpg




آب گوجه‌فرنگی یکی از منابع ویتامین ب 6 است، که به عنوان عنصری که در کشتن ترکیبی به نام هوموسیستئین (homocysteiene) به بدن کمک می‌کند، شناخته شده است. هوموسیستئین با آسیب زدن به رگ‌های خونی، باعث بیماری‌های قلبی می‌شود.



راه‌حلی برای رنگ پوست
آب گوجه‌فرنگی برای پوست فواید متعددی دارد. آب گوجه‌فرنگی برای خلاص شدن از رنگ برنزه پوست، بی‌رنگ کردن پوست، پیشگیری از جوش، و همچنین کوچک کردن منافذ باز و تخلیه سبوم از پوست چرب مفید است.



راه‌حلی برای آکنه
گوجه‌فرنگی حاوی ویتامین‌هایی چون آ، سی و کا است. این ویتامین‌ها با فرایند برداشتن چرک‌ها از روی پوست، مشکل جوش‌های صورت را کاهش می‌دهند.



درمان پوست‌های چرب
گوجه‌فرنگی فواید زیادی دارد و همچنین برای پوست‌های چرب خیلی مؤثر است. گوجه‌فرنگی را له کنید و آب آن را جدا کرده و با آب خیار مخلوط‌کنید سپس این ترکیب را روی پوست قرار دهید و پس از چند دقیقه بشویید. این یک راه حل ایده آل برای پوست‌های چرب است.



ترکیبی برای رفع جوش‌های سر سیاه
برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه از روی صورت، ترکیب ساده‌ای که از گوجه‌فرنگی و اواکادو ساخته‌شده را امتحان کنید. گوجه‌فرنگی به عنوان ماده دافع عمل می‌کند که به کاهش جوش‌های سر سیاه کمک می‌کند و آواکادو با خاصیت ضدعفونی‌کننده و مرطوب‌کننده خود پوست را درمان می‌کند.



کوچک کردن منافذ
برای کوچک کردن سریع‌تر منافذ پوست، آب گوجه‌فرنگی به سرعت جواب می‌دهد. قرار دادن منظم آن روی پوست، فواید آن را نشان خواهد داد.

منبع:http://wiki.5040.ir/فواید-گوجه‌فرنگی-برای-سلامت-و-زیبایی.html
 

ilia.parsa

Registered User
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2014
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
19
سن
57
دندان های شما بسیار با ارزش هستند و برای نگهداری از آن ها باید مسواکی مناسب داشته باشید. آیا می دانید در میان مارک های تجاری مختلف چه مسواکی مناسب دندان های شما است؟


1411556576.jpg





بهداشت دهان و دندان برای سلامت ما ضروری است. راه‌های بسیاری برای تمیز و سالم نگه‌داشتن لثه و دندان‌ها وجود دارند، اما اولین راه آن مسواک زدن است.



امروزه مسواک‌ها با رنگ‌ها و ویژگی‌های مختلف وجود دارند، دستی هستند یا با باطری کار می‌کنند و یا حتی از امواج صوتی برای تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها استفاده می‌کنند. امروزه مسواک‌ها نه تنها دندان‌ها را تمیز می‌کنند بلکه از بیماری‌های پریودنتال نیز پیشگیری می‌کنند.



راه‌هایی برای انتخاب کردن مسواک
این نکته را در نظر بگیرید که چه کسی از مسواک استفاده می‌کند. کودکان نباید از مسواک‌هایی که مخصوص بزرگ‌سالان است استفاده کنند. سر مسواک آن‌ها باید کوچک‌تر و نرم تر باشد. از آنجایی که کودکان مسواک زدن را دوست ندارند، مسواک‌های کودکان رنگ‌های روشنی دارند، به شکل شخصیت‌های محبوب هستند، و یا حتی موسیقی پخش می‌کنند. کسانی که ارتودنسی کرده‌اند، باید از مسواک‌های مخصوص و مسواک‌های ارتودنسی استفاده کنند. برس این‌گونه مسواک‌ها سفت تر هستند و در قسمت وسط کوتاه‌تر از اطراف هستند تا هم دندان‌ها و هم سیم‌های ارتودنسی را تمیز کنند.



برس مسواک را بررسی کنید. برس های مسواک درجه‌های متفاوتی از سختی را دارند: نرم، متوسط، و سخت. بهترین نوع آن برس نایلونی نرم است زیرا لطیف تر هستند. اگرچه برخی مردم مسواک‌های با برس سخت را انتخاب می‌کنند، زیرا فکر می‌کنند این مسواک‌ها دندان‌هایشان را بهتر تمیز می‌کنند. این تفکر نادرست است.



1411556274.jpg




مسواکی با سر کوچک انتخاب کنید. شما باید یک مسواک با سر کوچک را انتخاب کنید تا بتوانید قسمت‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت تر است را راحت تر تمیز کنید. یادتان می‌آید که مسواکی که دندان‌پزشک برای تمیز کردن دندان از آن استفاده می‌کند، سر کوچک و گردی دارد؟ به این دلیل که بتواند به فرورفتگی‌های دندان دسترسی داشته باشد. اگر سر مسواک خیلی بزرگ باشد، استفاده از آن راحت نخواهد بود.



مراقب امکانات اضافی مسواک‌ها باشید. امروزه مسواک‌ها امکانات زیادی دارند. آن‌ها علاوه بر رنگ‌ها و سبک‌های مختلف، سرهای زاویه‌دار بزرگ و دسته‌های نرمی دارند. این موارد را با توجه به نیازهای خودتان انتخاب کنید.



بین مسواک دستی و برقی انتخاب کنید. امروزه مسواک‌های باطری دار و یا قابل شارژ در بازار موجود هستند. مسواک‌های برقی در دو نوع سر قابل چرخش و مسواک‌های صوتی هستند. از نظر علمی تفاوتی بین مسواک‌های دستی و برقی نیست اگرچه مسواک‌های صوتی ممکن است به کاهش بیماری‌های پریودنتال کمک کنند. آنچه اهمیت دارد درست مسواک زدن است.



1411556393.jpg




با‌این‌حال، برخی ترجیح می‌دهند از مسواک‌های برقی استفاده کنند. این مسواک‌ها به کسانی پیشنهاد می‌شود که نمی‌توانند مسواک را به خوبی در دستشان نگه‌دارند و یا عملکرد دستشان سریع نیست، مانند افراد سالخورده و یا معلول. ممکن است مسواک‌های برقی باعث تشویق کودکانی شود که مسواک زدن را دوست ندارند. برخی افراد این‌گونه بهتر مسواک می‌زنند زیرا مدت طولانی تری این کار را انجام می‌دهند و از نظر روانشناسی نیز احساس می‌کنند با استفاده از این مسواک‌ها دندان‌هایشان تمیزتر می‌شود.



بدون توجه به مارک تجاری یا نوع مسواک، حتماً مسواک خود را هر سه ماه تعویض کنید و به درستی مسواک بزنید.



منبع:http://wiki.5040.ir/چگونه-مسواک-انتخاب-کنیم.html
 
بالا