Kinect
سلام دوستان.
خوب فكر كنم همتون در مورد Kinect يه چيز هايي شنيديد.البته داخل اين تاپيك به طور مفصل در موردش توضيح مي دم.از اون جايي كه اين دستگاه چند ماه آينده روانه ي بازار مي شه شما مي تونيد سوالات و مشكلات خودتون رو در اين باره اين جا بيان كنيد.
No Strings (or Controllers) Attached
Kinect چیست؟
برای آن دسته از بازیبازانی که منتظر خبرهای بزرگ و شوکه کننده از صنعت بازی بودند، مطمئناً جواب خود را از شرکت مایکروسافت و پروژه ی جدید آن دریافت کردند. سیستم نوین و انقلابی با نامKinect در همایش E3 سال 2009 توسط مایکروسافت رونمایی شد؛ سیستمی که بدون نیاز به دست ها و فشردن دکمه ها و تنها از طریق حرکات بدن فرد دستورات را به بازی اعمال میکند.
این سیستم که به نظر میرسد حاصل سال ها کار و تلاش و تحقیق باشد، توسط شرکت 3DV Systems، که مایکروسافت چند وقت پیش این شرکت را خرید، ساخته شده است. این تکنولوژی به کاربر اجازه میدهد بازی، فیلم و هر چیز دیگری را بدون لمس کردن دکمه ها و از طریق حرکات دست خود کنترل کند. هدف مایکروسافت که از این کار گسترش دادن پتانسیل این کنسول و شبکه ی XBL است، قول داده که با عرضه ی این دستگاه میلیون ها نفر از مردم را که تمایلی به بازی کردن ندارند و یا حداکثر به داشتن یک دستگاه Nintendo Wii قانع شده اند، مشتاق بازی کردن کند.
چگونه نینتندو توانست آن حصار را از میان بردارد؟ با ساخت یک کنترلر حساس به حرکت که به کاربر اجازه میداد تا دستورات را بوسیله ی حرکت دادن کنترلر در هوا به بازی انتقال دهد. برای آنکه راکت تنیس را حرکت میدادید، می بایست کنترلر را در هوا مانند یک راکت به حرکت در آوردید. برای انجام بازی بولینگ نیز باید اعمال مشابه را تکرار میکردید. Kinect نیز از جهاتی شبیه این سیستم عمل میکند؛ اما با این تفاوت که دیگر نیازی نیست یک کنترلر را در دست بگیریم و در هوا تکان دهیم. میخواهید توپ را شوت کنید؟ پای خود را در هوا به قصد شوت زدن تکان دهید. میخواهید منوی setting را بالا بیاورید؟ کافی است مشتتان را به کف دستتان بکوبید. میخواهید از نقاشی دلخواهتان در آواتار خود استفاده کنید؟ نقاشی را بکشید و آنرا روبروی دوربین دستگاه قرار دهید. با توجه به آن چیزی که در E3 دیدیم این وسیله بسیار ساده و در عین حال بی نظیر عمل میکند.
آیا پروژه ی ناتال مایکروسافت جوابی به Wii-mote نینتندو است؟
"بله، و حتی فراتر از آن"، این جمله را پاول جکسون از شرکت تحقیقاتی فارستر میگوید. "طبیعتاً هزینه ی زیادی را به نینتندو برای حرکت دادن اشیا در هوا میپردازیم. و حتی باز هم مجبور هستیم دکمه های زیادی را فشار دهیم، اما این سیستم همه چیز را به بهترین ها سوق میدهد، چرا که ویی-موت باز هم یک کنترلر فیزیکی است. بالاخره به نظر میرسد با عرضه ی ناتال آن حصار همیشگی از بین میرود و ارتباط شما با بازی فقط توسط خودتان صورت میگرید."
البته باز هم با این تفاسیر بعید به نظر میرسد ناتال هنگام عرضه بتواند جایگاه محکم نینتندو در فروش را متزلزل کند. نیتندو به خوبی بین مردم جا باز کرده و شناخته شده نیز هست. حال در نظر بگیرید که سونی هم بخواهد سیستم حساس به حرکت خود را رونمایی کند.
هنوز برای قضاوت زود است
با اینکه مایکروسافت با رونمایی ناتال دل خیلی از طرفداران را ربود، اما احتمال ضرر دهی مالی آن نیز وجود دارد. اول اینکه مایکروسافت زمان عرضه ای را دقیقاً اعلام نکرده، همچنین هنوز مشخص نیست که آیا این سیستم با کنسول باندل میشود یا نه باید آن را جداگانه خرید. آقای دان متریک، نایب رییس Microsoft Xbox اعلام نمود که این پروژه با تمامی X360 ها سازگار خواهد بود اما اشاره ای به قیمت آن و یا احتمال پشتیبانی کردن این سیستم از بازی های قدیمی X360 نکرد.
چیزی که مشخص است این است که مایکروسافت یک تکنولوژی منحصر به فرد را در اختیار خود دارد و با توجه به دانسته های کم ما، هنوز برای قضاوت زود است. حداقل اینکه آیا مایکروسافت میتواند Natal را با به طور موفقیت آمیز در اکوسیستم Xbox360 جای دهد یا خیر؟. اما چیزی که مشخص است این است که با توجه به جیب های پر از پول مایکروسافت و عطش این شرکت برای دستیابی به تکنولوژی های جدید و پیشرفته، این شرکت موفق خواهد بود. در این راه مایکروسافت بایستی مخاطبان جدید را جذب کند و در عین حال مخاطبان قدیمی خود را نیز حفظ کند. برای همین است که جکسون اشاره کرد که مایکروسافت دسته های قدیمی خود را حفظ میکند. چرا که بازیبازان قدیمی ترجیح میدهند بازی Halo3 خود را همانطور که قبلاً انجام میدادند بازی کنند.
پیش بینی قیمت
آقای جکسون پیش بینی میکند که Kinect در هنگام عرضه به بازار حدوداً 99 دلار قیمت خواهد داشت. او اشاره کرد که کنترلر معمولی این کنسول در رنج قیمت 50 دلار عرضه میشود، اما در این وسیله مایکروسافت باید چندین تکنولوژی پیشرفته جای دهد؛ از جمله سنسور حرکتی، میکروفون های جهتی پیشرفته و دوربین ها.
در بین کسانی که این وسیله را تجربه کرده اند نام کلیف بلزینسکی، مرد شماره یک Geow، نیز دیده میشود. "فرصتی پیش آمد تا این وسیله را امتحان کنم و باید بگویم که واقعاً جالب بود." اما او اشاره کرد که هنوز نمیتوان از گسترش بازیها برای این دستگاه چیزی بیان کرد. اما در میان این اسمها نام Steven Spielberg افسانه ای به چشم میخورد که بی هدف چیزی یا کسی را بزرگ نمیکند. اما حتی او نیز زمانی که حین کنفرانس مایکروسافت به صحنه آمد به تعریف و تمجید از پروژه ی مایکروسافت پرداخت. او میگوید: "از من سوال سختی پرسیده شد: چگونه میتوان بازی های ویدویی را مانند دیگر ابزار سرگرم کننده محبوب و در دسترس ساخت؟ هنوز درصد زیادی از مردم تمایلی به در دست گرفتن کنترلر بازی ندارند. با توجه به گسترده بودن صنعت بازی، 60 درصد از مردم هنوز کنسول بازی در خانه خود ندارند. تنها راهی که میتوان این سرگرمی را برای اکثر مردم محبوب کرد این است که آن را "ناپدید" کرد."
Natal
ناتال یه استوانه ی 23 سانتی متریه افقیه.
ناتال مجهزه به یه دوربین RGB ، یه سنسور عمق ، یک آرایش میکروفونی ، و یه پردازشکر انحصاری برای پردازش تصاویر به دست اومده که قبلیت کپچر (معادل فارسیش چی میشه ؟) کردن کل بدن به صورت 3D ، قابلیت تشخیص صورت و تشخیص صدا رو فراهم می کنه.
میکروفون ناتال قابلیت هایی از قبیل تشخیص فاصله منبع و جهت صدا و یک سیستم رفع نویز صدا رو فراهم می کنه.
دوربین ناتال تشکیل شده از یک پروژکتوره نور اینفرارد که با یک سنسور CMOS منوکروم ترکیب شده و باعث می شه که سنسور همه چیز رو به صورت 3D حتی در کمترین حالت نور هم ببینه.
ناتال در کل از تکنولوژی دوربین زمان پرواز استفاده می کنه که تکنولوژی جالبیه.
Eye Toy :
دو مدل Eye Toy وجود داره : یکی اسم Eye Toy رو یدک می کشه و برای PS2 اومده بود ، اون یکی اسمش PlayStation Eyeـه که برای PS3 عرضه شده.
تو این مقایشه من ناتال رو با PlayStation Eye مقایسه می کنم که نگید Eye Toy قدیمی شده.
این دستگاه قابلیت فیلم برداری با Frame Rate ـه 60 هرتز در رزلوشنه 640 در 480 پیکسل و با Rate ـه 120 هرتز در رزلوشن 320 در 240 پیکسل رو داراست.
چیپه سنسوره این دستگاه ساخت شرکت OmniVisionـه که با قرار دادن سنسوری با مقدار پیکسل های بالا (اندازه ی بزرگ) باعث شده که PlayStation Eye بتونه در حداقل کارایی خودش با نور یک تلویزیون فیلم برداریه حداقلی ارائه بده.
دوربین PlasyStation Eye به سورت دستی زوم می شه و فکوس اتوماتیک داره.می تونه از زاویه دید 56 درجه (برای Chat و استفاده های نزدیک) تا 75 درجه (برای موضوعات دور و بازی ها) تغییر کنه.
میکروفون PlayStation Eye تغریبا همان میکروفون ناتال است که به آن نمی پردازم (واقعا فرقشون خیلی کمه).
از قابلیت های تشخیصی این محصول میشه به تشخیص رنگ ، تشخیص بارکرد کارت های بازی Eye Of Judgment و تشخیص وجود جسم در تصویر اشاره کرد.
Project Natal از چندین تکنولوژی در کنار هم برای کپچر کردن و انتقال حرکات شما به داخل بازیها استفاده میکنه. شکل ظاهری این وسیله تا حدودی شبیه Wii Sensor Bar هست و از یک دوربین RGB به همراه سنسورهای چند گانه و میکروفون برای تشخیص صداها استفاده میکنه. این وسیله به دلیل داشتن سنسور Monochrome CMOS و Infrared Projector قادر به تشخیص محیط های 3 بعدی پیرامون شما و چهره شماست و همه حرکات شما رو در هر میزان روشنایی اتاق تشخیص میده و بین شما و محیط پیرامون شما تمایز قائله. همچنین به صورت مجزا سر و دست و پا و اندامهای بدن رو از هم تشخیص میده.
و لیست publisher هایی که در بازی های خود از Natal استفاده خواهند کرد:
Take Two
Activision
Blizzard
Bethesda
Capcom
Disney Interactive
Electronic Arts
Konami
MTV Games
Namco Bandai
Sega
Square Enix
THQ
اين هم چند تا دمو از اين دستگاه.
http://www.gametrailers.com/video/e3-09-project-natal/50013
http://www.gametrailers.com/video/ces-10-project-natal/60528
Last edited: